eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
528 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️قرائت زیارت اربعین، همنوا با رهبر انقلاب 📅 پنجشنبه ۱۷ مهر، ساعت ۱۰ 📲 پخش زنده از شبکه یک و شبکه‌های اجتماعی KHAMENEI.IR 💢رهبر انقلاب: اربعین، همه‌ مردم از داخل خانه اظهار ارادت کنیم. زیارت اربعین را با حال، با توجّه بخوانند و شِکوه کنند پیش امام حسین (علیه‌السلام) و بگوینـد یا سیّدالشّهداء، ما دلمان میخواست بیاییم، نشد. ۹۹/۶/۳۱ @khamenei_ir @almorsalaat
هدایت شده از گام دوم انقلاب
🏴 🚩 موضوع : بستر تمدن سازی و ظهور 💎 استاد : جناب حجت الاسلام و المسلمین 📆 پنجشنبه ، 🕰 ساعت 21 🌾🌻🌾🌻🌾🌻 💥 در گروه پشتیبان گام دوم منتظرتونیم👇 http://eitaa.com/joinchat/4173135889Cf3cd43a0d4 لینک گروه☝️ 🌸☘🌸☘🌸 🔺دوستانتون رو دعوت کنید☝️
🏴 هم اکنون| قرائت زیارت اربعین، همنوا با رهبر انقلاب 📅 پنجشنبه ۱۷ مهر، ساعت ۱۰ ◀️ پخش زنده: b2n.ir/073153?eitaafly
▪️ذکر مصیبت به مناسبت اربعین 🔰شهید مطهری ✅در اولین اربعین، جابر بن عبدالله انصاری که همراه عطیه به زیارت مرقد امام حسین (ع) و اصحابش رفته بود یک نوع ذکر مصیبتی کرد. سلام کرد و سلام کرد، سلام دوستانه‌ای. بعد یک مرتبه فریاد کرد: حبیبی یا حسین! محبوبم! عزیزم! حسینم! چرا جابرت، غلامت، نوکر قدیمی‌ات تو را سلام می‌کند و جواب سلامش را نمی‌دهی؟! بعد خودش به خودش جواب داد : جابر چه می‌گویی؟! آیا نمی‌دانی با حبیبت حسین چه کردند؟! آیا نمی‌دانی میان سر حسین و تن حسین جدایی انداختند؟! 📚آشنایی با قرآن، ج۱۴ ص۱۷۲ 🌐حکمت مطهر @almorsalaat
♨️اربعین، رسانه‌ی پُرقدرت عاشورا 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۸/۷/۲۱ ▪️اهمّیّت اربعینِ اوّل این بود که رسانه‌ی پُرقدرت عاشورا است. از روز عاشورا تا روز اربعین -بنا بر یک روایت- روزی است که اهل‌بیت برگشتند به کربلا. این چهل روز، چهل روزِ فرمانروایی منطقِ حق در میان دنیای ظلمانی حاکمیّت بنی‌امیّه و سفیانی‌ها بود. رسانه‌ی حقیقی [یعنی] فریاد زینب کبریٰ، فریاد حضرت سجّاد؛ در کجا؟ در کوفه، در شام، در آنجایی که ظلمات محض بود؛ اینها بزرگ‌ترین رسانه بود. همینها بود که عاشورا را نگه داشت، همینها بود که عاشورا را به امروز رساند. ▪️تاریخ و ریشه‌ی این روز اربعین و ماجرای اربعین این است. آن روز اهل‌بیت (علیهم‌ السّلام) طوفانی به پا کردند با این حرکت چهل‌روزه؛ یک طوفان به پا شد در آن اختناق عجیب. در آن روزگار، اختناق این قدر است که دور‌وبر امام حسین، فرزند پیغمبر، نوه‌ی پیغمبر، جگرگوشه‌ی زهرای اطهر، ۷۲ نفر بیشتر باقی نمیمانند. در یک چنین روزگاری، ماجرای توّابین را در کوفه به وجود آورد، مدینه را منقلب کرد، شام را منقلب کرد، به طوری که رژیم سفیانی برافتاد؛ این حرکت عظیم اربعینیِ زینب کبریٰ و اهل‌بیت (علیهم‌ السّلام) بود. ▪️امروز هم همین اتّفاق دارد در دنیا می‌افتد. امروز هم در دنیای پیچیده‌ی پُرتبلیغات و پُرهیاهویی که بر بشریّت حاکم است، این حرکت اربعین، یک فریاد رسا و یک رسانه‌ی بی‌همتا است. @almorsalaat
💠خشوع حبی و خشوع خوفی 🔰امام خمینی (ره) 🔸یکی از اموری که از برای سالک در جمیع عبادات لازم است، است و حقیقت آن عبارت است از خضوع تام ممزوج با حب يا خوف. و آن حاصل شود از ادراك عظمت و سطوت و هیبت جمال و جلال. و تفصیل این اجمال آن است که قلوب اهل سلوك به حسب جبلت و فطرت مختلف است: 🔸 پاره ای از قلوب عشقی و از مظاهر جمالند و به حسب فطرت متوجه به جمال محبوب هستند؛ و چون در سلوك ادراك ظل جميل يا مشاهده اصل جمال کنند، عظمت مختفيه در سر جمال آنها را محو کند و از خود بی خود نماید. چون در هر جمالی جلالی مختفی و در هر جلالی جمالی مستور است. ... پس، هیبت و عظمت و سطوت جمال آنها را فرو گیرد و حالت خشوع در مقابل جمال محبوب برای آنها دست دهد. و این حالت در اوائل امر موجب تزلزل قلب و اضطراب شود، و پس از تمکین، حالت انس رخ دهد و وحشت و اضطراب حاصل از عظمت و سطوت مبدل به انس و سکینه شود و حالت طمانینه دست دهد؛ 🔸و پاره ای از قلوب خوفی و از مظاهر جلالند. آنها همیشه ادراك عظمت و کبریا و جلال کنند و خشوع آنها خوفی باشد؛ و تجلیات اسماء قهریه و جلالیه بر قلوب آنها شود ؛ چنانچه حضرت یحیی ع چنین بوده. 🔸پس، خشوع گاهی ممزوج با حب است و گاهی ممزوج با خوف و وحشت است، گرچه در هر حبى وحشتی و در هر خوفی حبی است. 📚آداب نماز ص13 @almorsalaat
💢عمق علمی و سیر مطالعاتی آثار شهیدمطهری 🔰حجت الاسلام عباس افروزی @A_Afrouzi133 ♻️ متن زیر مشاورۀ یکی از دانشجویان گرامی است با حجت الاسلام افروزی درمورد آثار شهید مطهری و چگونگی سیر مطالعۀ آنها. ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 🔹 : با عرض سلام. بنده رشتۀ ریاضی خوندم و امسال کنکور دادم. قبل از ورود به دانشگاه و مواجه شدن با فضاهای متنوع دانشجویی که پر از شک و شبهه و سؤالات دینی و عقایدی است می خواستم از شما مشورت بگیرم که چطور بر عقاید و باورهام باقی بمونم بلکه بیشتر و عمیق تر بشوند. با دوستانم صحبت کردم گفتن فعلا کتاب های شهید مطهری رو بخونیم تا بعدا کتاب های عمیق تر و قوی تری را بخونیم. ممنون می شوم اگر ما رو راهنمایی کنید. 🔸 : علیکم السلام. اولا که خوشا به حالتان که بر خلاف دیگر جوانان اینقدر به باورها و اعتقاداتتون اهمیت می دهید و می ترسید با ورود در فضاهای جدید از دستش بدهید. هر کجا هستید و می روید خدا پشت و پناهتان. 🔻درمورد کتب شهید مطهری «ره» باید عرض کنم که آثار ایشان اگر چه به زبان فارسی و عامیانه نگاشته شده و با ظاهری سهل و آسان برخوردار است، لکن بدانید که پشت این ظاهر سهل و آسان باطنی عمیق و دقیق از معارف عمیق و اصیل اسلامی وجود دارد که برخاسته از قوی ترین و نهایی ترین آراء و نظرات منطقی، فلسفی، اصولی، فقهی، فلسفی و عرفانی است. چراکه ایشان شاگرد دو نفر از بزرگانی است که در زمینۀ علوم اسلامی (اعم از فقه و فلسفه و منطق و عرفان) قوی ترین و دقیق ترین اند و به قلّه اعلای این علوم دست یافته اند. اگر چه شما دانشجویید و این حرف بنده ادعایی بیش نیست ولی این ادعا را از بنده به عنوان طلبه ای که با علوم مختلف اسلامی سر و کار دارد و اندازه ی در آن ها تحقیق و تتبّع داشته بپذیرید. سخنرانی ها و مکتوبات شهید مطهری حقیقتا از عمق و دقت بسیار بسیار بالایی برخوردار است و این عمق هم به خاطر این است که ایشان واقعا سخنرانی ها و مکتوباتشان را بر اساس همان معارف عمیق علوم اسلامی مطرح می کرده اند. 👌 لذا از شما می خواهیم که از همین ابتداء آثار ایشان را دست کم نگیرد و همانطور که حضرت آقا فرمودند خواندن آثار ایشان نظام تفکر عمیق اسلامی را به مخاطب القا می کند. 🔻اما برای شروع مطالعه آثار ایشان نمی توان سیر مشخصی را بیان کرد، چراکه هر کسی متناسب با محیط و فضایی که در آن زندگی می کند حالات متفاوتی دارد. بعضی هنوز سؤالات و شبهات موجوده بر دلشان اثر نکرده و قلبشان را نلرزانیده و می خواهند آثار ایشان را برای فهم بهتر و دقیق تر دین مبین اسلام و پی بردن به اصالت معارفش بخوانند. بعضی دگر با دلی پر از شبهه و سؤال و اشکال می خواهند قدم در راه خواندن این آثار بگذارند. هر کدام سیر مطالعاتی شان با دیگری متفاوت است. اگرچه در نهایت همه باید سعی کنند که آثار ایشان را یک دور کامل بخوانند. 🔹 : بنده جزو قسمت دوم هستم. یعنی شبهات جدی درمورد اصول دین دارم و سؤالاتی زیادی دارم که ذهنم رو درگیر کرده است. 🔸 : به نظر بنده خوب است که شما با کتاب «علل گرایش به مادی گری» شروع کنید. توی این کتاب بحث درمورد این است که اگر خدا همۀ انسان ها را با فطری معنوی و الهی خلق کرده پس چرا اکثر بشریت گرایش به مادی گری پیدا کرده اند و بعضی هم اساسا ملحد و ضد خدا و شیطان پرست شده اند! و همینطور مطرح می کنند که اندیشمندان مغرب زمین که واقعا از اندیشه و تفکر برخودار اند و آثار علمی و پیشرفت های آنان شاهد تفکر و اندیشه ی آن ها است، چطور شده که پی به خداوند متعال نبرده و بعضا ملحد شده اند! بعد از این کتاب، خوب است کتاب «توحید» ایشان را بخوانید و بعد از آن کتاب «معاد» را. 🔹 : خیلی ممنون. خیلی لطف کردید. 🔸 : خواهش. فقط سعی داشته باشد که با دقت هر چه تمام تر کتب ایشان را بخوانید و هر کجا سؤال و شبهه ای برایتان به وجود آمد و احساس کردید که متن نارسا و نا مفهوم است آن را در حاشیۀ متن بنویسید تا ان شاء الله در خواند کتب بعدی متوجه آن سؤال و شبهه باشید و جواب آن را پیدا کنید. اگر هم برایتان حل نشد بنده در خدمتتان هستم. 🔹 : چشم. حتما. خیلی خیلی ممنون @almorsalaat
💢 نگاهی دیگر به سیر مطالعه آثار شهید مطهری (ره) با محوریت مجموعه مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی @almorsalaat 👇👇👇
💢 نگاهی دیگر به سیر مطالعه آثار شهید مطهری (ره) با محوریت مجموعه مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی 🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی @smhashemi128 💠یکی از سوالاتی که مکررا از طلاب و دانشجویان شنیده می شود، نحوه مطالعه آثار استاد شهید مطهری و سیر کار با کتب ایشان است. سال هاست که اساتید بسیاری با دقت و زحمت، سیرهای مختلفی را طراحی کرده و مشتاقان را به شیوه ی خاصی از ارتباط با آثار استاد شهید ارجاع داده اند. در این نوشته تلاش می کنیم تصویر روشن تری از چگونگی مطالعه آثار شهید مطهری ارائه کنیم و قدری از سردرگمی مخاطبان در این عرصه بکاهیم. 💠 مطالعه آثار شهید مطهری به هدف های گوناگونی مورد توجه علاقه مندان است. افرادی برای افزایش اطلاعات دینی و مذهبی، برخی برای تکمیل مراحل تحقیقاتی رشته تخصصی خود، برخی بدون هدف خاص بلکه به تبع فضای شکل گرفته در لزوم مطالعه آثار ایشان و برخی نیز به جهات اخلاقی و معنوی به آثار استاد مطهری توجه کرده اند. متاسفانه واقعیت این است که مواجهه غیر عالمانه با آثار شهید مطهری باعث شده است که عمق تفکر ایشان حتی در میان افراد متدین جایی پیدا نکند و مطالعات سطحی و اطلاعات جزیره ای جای تحقیقات عالمانه را بگیرد. تبعات این مصیبت و مشکلاتی که برای ما به وجود آورده بسیار عظیم است، لکن در اینجا مجال سخن از آن نیست. در این نوشته ما از منظر دیگری که به نظرمان غرض اصلی استاد شهید نیز بوده است به این آثار می نگریم. 💠به نظر می رسد شایسته ترین هدفی که می توان در آثار استاد شهید پیگیری کرد، دریافت "یک نظام جامع فکری بر اساس مبانی اسلامی" است. یعنی تلاشی برای فهم منظومه فکری شهید مطهری و به دست آوردن هندسه ای که او بر اساس آن عالم را تحلیل می کرده است و به نظر شریفش، برآمده از معارف وحیانی و توحیدی بوده است. اگر با این هدف به آثار شهید نظر کنیم، دل از بسیاری سیرها و شیوه های مطالعاتی خواهیم شست و دیگر به مطالعه از آسان به مشکل، یا از کتب کم حجم به کتب حجیم اکتفا نخواهیم کرد. 💠 شهید مطهری یک اسلام شناس به معنای واقعی کلمه است. او شرایط زمان خود را شناخته و با توجه و التفات به آن، قدم در مسیر اسلام شناسی و ارائه جهان بینی اسلامی گزارده است. (مراجعه کنید به کتاب علل گرایش به مادی گری) به همین دلیل زمانی استفاده از او ارزشمند می شود که در مسیر فهم جهان بینی اسلامی در آثار او باشیم. 💠به نظر می رسد برای رسیدن به چنین هدفی مناسب است مجموعه ای از آثار شهید مطهری که ناظر به تبیین و توضیح این نوع از جهان بینی است مطالعه شود. استاد شهید مجموعه مهمی در میان آثار خود دارد که به همین هدف تالیف شده است. این سیر همان مجموعه «مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی» است. 💠 در این سیر، ایشان تلاش کرده است تصویر روشنی از جهان بینی اسلامی ارائه کند و منظومه اساسی فکر اسلامی را تبیین نماید. نکته مهم این است که این مجموعه، یک سیر استدلالی و برهانی نیست، یعنی ایشان در مقام استدلال فلسفی بر مبانی اسلامی نیستند بلکه مقام بحث ایشان تصویر و توضیح و تبیین این جهان بینی است. البته این کتاب ها خالی از استدلال نیست و حتی شاید بتوان گفت ایشان در کتاب دوم به برهان صدیقین هم تمسک کرده اند ولی بحث این است که غرض اصلی ایشان مانند کتاب اصول فلسفه یا شرح منظومه استدلال و برهان نبوده است. این مجموعه استثنایی یک دوره کامل و مختصرِ جهان بینی اسلامی است که در اوخر عمر ایشان نوشته شده است و به همین دلیل از پختگی و انسجام خاصی برخوردار است. این دوره شامل شش کتاب است: 👈 کتاب اول) انسان و ایمان: در این کتاب یک انسان شناسی مقدماتی صورت می گیرد. بر این اساس، شهید ضرورت داشتن جهان بینی و ایدئولوژی برای هر انسانی را ضروری می داند. این تبیین شهید بر اساس بدیهی ترین شناخت ها از انسان صورت می گیرد و متوقف بر دین یا ایدئولوژی خاصی نیست. به همین دلیل مدخلی برای ورود به انتخاب یک جهان بینی خاص است. 👈 کتاب دوم) جهان بینی توحیدی: در این کتاب مولف با بررسی انواع مختلف جهان بینی ها، جهان بینی اسلامی، که یک جهان بینی واقع گرای توحیدی با رویکرد فلسفی است را معرفی می کند و با زیباترین بیان ها عنصر اصلی این جهان بینی یعنی توحید را توضیح میدهد. بیانات ایشان در این کتاب در تبیین حقیقت توحید و ارتباط آن با انسان، کم نظیر است. در این کتاب اصلی ترین بُعد جهان بینی اسلامی یعنی توحید بررسی می شود. این بُعد، در تمامی آثار ایشان موثر است و فهم آن به فهم سایر آثار شهید مطهری کمک می کند. 👈 کتاب سوم) وحی و نبوت: شهید در این کتاب نگاهی اساسی به مساله نبوت و نقش تاریخی انبیا می پردازد و در پایان، اسلام و شخصیت پیامبر را معرفی می کند. مساله نبوت و به تبع آن مساله دین و شریعت از اساسی ترین پایه های جهان بینی اسلامی است و راه را برای کتب بعدی این سیر نیز باز می کند. 👈 کتاب چهارم) انسان در قرآن: شهید در این کتاب باز هم به مساله انسان باز می گردد و این بار بر اساس جهان بینی اسلامی که در قرآن و سنت ارائه شده است، نمایی متفاوت از انسان ارائه می کند. این کتاب مطالبی اساسی پیرامون انسان شناسی اسلامی عرضه می کند که در تمام کتب استاد شهید مورد نیاز است. البته این سیر انسان شناسی با سایر کتب ایشان تکمیل می شود. بدون مطالعه و توجه به انسان شناسی اسلامی در آثار شهید مطهری عملا استفاده خاصی از فکر ایشان نمی توان کرد. 👈 کتاب پنجم) جامعه و تاریخ: در این کتاب استاد شهید به بعد دیگری از انسان شناسی اسلامی می پردازد و این بار حقیقت انسان را از حیث اجتماعی و از دریچه اسلام تحلیل می کند. در این کتاب استاد شهید درگیری وسیعی با نگاه های مارکسیستی و موسسان علم جامعه شناسی در حقیقت جامعه، فلسفه تاریخ و سنن حاکم بر تطورات و تحولات اجتماعی دارد. یکی از نوآوری های اساسی استاد شهید به تبع استادش علامه طباطبایی، در این کتاب نمایان شده است. در این کتاب ایشان در برابر مبانی اصالت فردی و اصالت جمعی، مبنای اختصاصی قرآن را اختیار می کند. 👈 کتاب ششم) حیات جاوید: در این کتاب که پایان سیر «مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی» است، شهید مطهری به معرفی حقیقت معاد می پردازد. و زندگی ابدی انسان را به تصویر می کشد. 💠 به استناد مقدمه کتاب انسان و ایمان، شهید مطهری برای تکمیل این سیر مجلدی با موضوع امامت نیز در نظر داشته است که شهادت، مهلت این کار را از ایشان می گیرد. برای این موضوع خوب است به کتاب امامت و رهبری و کتاب بسیار ارزشمند ولاء ها و ولایت ها مراجعه شود. 💠برای درک و فهم بهتر این سیر نیاز است که هر شش کتاب با استاد خوانده شود. پیرامون ادامه این سیر مطلب دیگری خواهیم نگاشت ان شاء الله. ┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅ 📌📌جهت آشنایی با منظومه فکری شهید مطهری و آمادگی برای مطالعه آثار استاد شهید مطهری مناسب است که "تبیین مبانی اندیشه شهید مطهری" با ارائه حجت الاسلام هاشمی استماع شود. ⬇️لینک دانلود و معرفی جلسات 👇👇 eitaa.com/Ofoqemobin/553 @almorsalaat
♨️ مراتب 🔰علامه طباطبایی ✅مراقبه، سه مرتبه دارد: آنکه سالک کارهای خود را برای رضای خدا انجام دهد و از لغو نیز کناره گیرد. اینکه چون از مرحله اول، حضور و مرتبه ای برایش پیدا شد خود را در تمام افعال نزد خدا حاضر ببیند. اینکه چون قدری [در این مرحله] قوی تر شد، خدا را ناظر اعمال و کردار خود بداند؛ نه چون شخصی که ناظر است؛ بلکه به این نحو که: "داخل فی الاشیاء لابالممازجه و خارج عن الاشیاء لا بالمزایله". به این مرتبه و به اعتبار حضور حق در نزد سالک، «ذکر» گفته می شود. آیات نیز ناظر به این معنای از ذکر است؛ نه ذكر لفظی. ويكون هذا الحال مربيا لصاحبها. تا به جایی می رسد که هیچ امری از او بی ذکر و یاد خدا صادر نمی شود، بلکه اگر سالک آنی از آنات عمر از حق غفلت کند، آن را منافی با ذکر می داند. کم کم با انجام عبادات، شعله آن برافروخته تر می شود تا آنکه گاه منجذب گشته و تمام کارهای خود را از دست می دهد؛ اما این حال، كالبرق الخاطف می باشد و می گذرد. 📚ثمرات حیات ج1ص54 @almorsalaat
استاد علی فرحانی mola mohsen feiz va boali.mp3
1.36M
🔊 🔊 ❇️ استاد شیخ علی فرحانی 🔰 برابری کتاب وافی با وسائل الشیعه 💠 استاد در این صوت که قسمتی از تدریس شرح لمعه است؛ به دقت عجیب بوعلی در اصطلاحات علمی و تفکیک دقیق آنها اشاره می کنند. 💠 ایشان ضمن بیان جایگاه بزرگ کتاب وافی ملا محسن فیض؛ ایشان را در مرحله بعد بوعلی از ادق علماء در اصطلاحات علمی بیان می کنند. @almorsalaat
🔉 🌐اربعین بستر تمدن سازی و ظهور 🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی 🔸دیشب ۹۹/۷/۱۷ در جلسه ای در کانال گام دوم انقلاب اسلامی با حضور و ارائه حجت الاسلام هاشمی به بررسی ظرفیت های تمدنی اربعین پرداخته شد. 🔺 موضوعات مطرح شده: - تمدن و لزوم برخورداری یک اندیشه از ایده - بررسی ایده اجتماعی اسلام - چالش نسبت فرد و جامعه در تمام تمدن ها - چالش این نسبت در اندیشه اسلامی - راه حل اسلام در مساله نسبت فرد و انسان - تبیین راه حل اسلام مبتنی بر محوریت توحید و الغای اصل مادی در جامعه توحید محور و تبلور مساله گذشت و ایثار مادی در سایه آن - امکان سلوک عالیِ فردی در بستر اجتماع توحیدی اسلام - نقش تاریخی در تحقق اجتماع مذکور و حل چالش فرد و اجتماع - سیدالشهداء و مساله فطرت نوع انسانی - طرح عظیم الهی برای سیدالشهداء = نجات بخشی بشریت - سیدالشهداء و بشر از صفات تاریک دوران مدرن - انقلاب، دفاع مقدس، راهپیمایی سه جلوه از جلوات حیات مستحکم سیدالشهداء و اثرات آن 🎙 لینک استماع جلسه (16 قطعه صوت مجموعا حدود 70 دقیقه): eitaa.com/ofoqemobinsupport/583 @ofoqemobin @almorsalaat
📚الملاحم و الفتن في ظهور الغائب المنتظر عج 🔰السيد إبن طاووس ⬇️لینک دانلود pdf 👇👇 alfeker.mediafire.com/file/auk9g7vuumvwnzj @almorsalaat
♨️بعد مکتوم قرآن در تفسیر امام خمینی (ره) 🔰آیت الله العظمی سبحانی ✅از تفسیرشان [مرحوم سید مصطفی خمینی] پیداست که ایشان بیشتر از نظر فلسفی و عرفانی به کتاب الله علاقمند بوده تا بعدهای دیگر؛ یعنی همان بعدی که امام در اوایل انقلاب در چندین جلسه در شبهای سه شنبه، آن را بحث کردند، اگر چه متأسفانه دولت مستعجل داشت و ادامه نیافت. این بعد از قرآن مکتوم بود و اگر هم مکتوم نبود کمتر مطرح می شد. دربارۀ قرآن از نظر لغت، تاریخ، فقه، فلسفه و حتی از نظر علوم امروزی زیاد کتاب نوشته شده؛ امّا آن بعد خاصی که امام مطرح کرد، کمتر مطرح بود. حضرت امام استفاده هایی از آیات قرآن می کرد که جز به مدد ذوق خاص ایشان میسر نبود. 📚پرتال امام خمینی، مصاحبه با آیت الله العظمی سبحانی درباره مرحوم سید مصطفی خمینی @almorsalaat
💠18مهر، سالروز تاسیس کانال 🔸سه سال پیش در چنین روزی کانال در پیام رسان تلگرام ایجاد شد. از آن روز تاکنون سعی کرده ایم در معرفی اندیشه در دروس حوزوی و علوم انسانی، با محوریت دروس و آثار تلاش کنیم. 🔸جا دارد که از همراهی شما و همچنین حمایت های استاد ارجمندمان و همکاری مشاورین کانال و دست اندرکاران اداره کانال خصوصا برادران بزرگوار جواهری، محمدی، چینی پرداز، انتظار و رسولی تشکر کنم. 📌نظرات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید. @ebrahimi845 @almorsalaat
📌پیام یکی از اعضای محترم کانال درباره و کانال ▫️سلام بر برادر ابراهیمی. ▫️شرف المکان بالمکین؛ در شرف المرسلات همین بس که مکین آن، اعلامی الهی هستند. ▫️از پانزده سال پیش، در اوان نوجوانی، با حکمت و عرفان از طریق کتب علامه حسن زاده آملی آشنا شدم، چند کتابی را خواندم و پای درس برخی علما نشستم و قریب هزار ساعت درس گوش دادم و همانها و بیشترش را مباحثه کردم. ▫️وارد حوزه علمیه که شدم به دست تقدیر مبارک الهی در مدرسه ... با روحانی ای مواجه شدم که در اولین ملاقات جز دریایی پهناور بدون عمق نظری به ایشون نداشتم، این نگاه با وجود همنشینی های چندباره تا یک سال و نیم ادامه پیدا کرد، گویا نفس و جهل من، ملاک سنجش اهل الله شده بود روحانی ای که از علمش میگویند، از عزش میگویند، از عمقش میگویند اما با بچه های مدرسه تیم فوتبال تشکیل داده و تخمه میشکند و تحلیل بازی های لالیگا میکند! ▫️اما بحمدالله این جهل مرکب بیشتر از 18 ماه طول نکشید و مشکلات زندگی و طی غلط مسیر تکامل، فضایی را برایم فراهم کرد که مجدد فایل های صوتی جلساتی را که در آن ها حاضر بودم گوش دادم، گویا شرح حال این 18 ماه من بود که استاد معظم در 18 ماه قبل از آن میگفتند! ▫️این گوش دادن ها و انس گرفتنها ادامه پیدا کرد تا به امشب و این لحظه که بازنگری کلی در شخصیت، دانش، داشته ها و اهداف خود را بالکل مدیون این استاد عزیز هستم.... ▫️من تغییر کردم و با آقای مطهری آشنا شدم، مطهری ای که صرفا یک روحانی میدانستمش.... ▫️من تغییر کردم و با آقای طباطبایی آشنا شدم، طباطبایی ای که او را صرفا یک فیلسوف صدرایی میدانستم.... ▫️من تغییر کردم و با سید روح اللهی آشنا شدم که به گمانم میشناختمش.... ▫️از همه مهمتر اینکه، من تغییر کردم و با سید علی خامنه ای که خود را فدایی اش میدانستم آشنا شدم.... ▫️اما حالا تازه این اعلام را شناخته ام، امید که بر شناختم افزوده گردد... ✅خلاصه دوستان، همراهان، خود را استعدادی دیدم که قابلیت رشد دارد و این رشد راهی دارد، راهش را رفتم و دیدم که بله، راست است، شدنی است، باشد که بیشتر پیش روم و اسلامی تر شوم... 🔅از همینجا از محضر آشیخ علی آقای فرحانی با تمام وجود تشکر میکنم. ⚡️حقیقتا المرسلات شریف است، چرا که اعلام اربعه را با بیان آشیخ علی آقا تبیین میکند... @almorsalaat
🌐نظر امام خمینی (ره) این بود که اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوه‌ای بنا نهاده و چارچوبی برای درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۸/۱۱/۴ ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 🔸نظر امام قطعاً این بود که مِلئ فضای جامعه، با شریعت و فقه و احکام و عمل اسلامی پُر شود. ایشان غیر از این را در هیچ موردی قبول نداشتند. 🔸من یک وقت درباره ولایت فقیه با ایشان صحبت میکردم؛ گفتم قبل از انقلاب، ما با بعضی از فضلا و دوستان بحث داشتیم؛ بعضیها میگفتند اسلام شیوه خاصّی در باب اقتصاد ندارد. هر شیوه‌ای که بتواند آرمانهای اسلامی - مثلاً عدالت - را تأمین کند، اسلامی است؛ ولی عقیده ما این بود که نه، اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوه‌ای بنا نهاده و چارچوبی برای اقتصاد اسلامی درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود. ایشان گفتند: بله، این درست است. 🔸من نمیخواهم به این قضیه استناد کنم که این حرف درست است؛ میخواهم استناد کنم که نظر امام این بود؛ یعنی ایشان به کمتر از این اصلاً قانع نمیشدند. @almorsalaat
💢شریعت اسلام، اجتماع را اجتماع می بیند. ✍️حجه الاسلام حامد سامی 🔰آنچه در فقه اسلامی زیاد به چشم می خورد این است که دین اسلام ، جامعه را دارای اقتضائات خاص خود می بیند و به آن توجه می کند . شارع به خطوط نامرئی و قوانین نانوشتۀ اجتماع پایبند است . 🔰در منابع دینی ، روایات متعددی داریم که شارع مقدس در مواجهه با تزاحمات اجتماعی ، واقعا با قصد اصلاح روابط ، عمل می کند . به عبارت دیگر شریعت ، اجتماع را اجتماع می بیند ؛ به قوانین آن احترام می گذارد و با آن نمی جنگد؛ بلکه اصلاح می کند. 🔰در کتاب شریف کافی، روایتی داریم که اشاره به یک مطلب مهم اجتماعی دارد و آن این است که در برخی موارد، گذشت و مصالحه در فقه اجتماعی، لازم و واجب است و شاید بتوان گفت در این موراد ، تفکیک اخلاق و فقه معنا ندارد ؛ بلکه در این امور ، یک فعل اخلاقی مثل گذشت و ایثار و یا مصالحه ، همان واجب فقهی است که در امور اجتماعی و اصلاح روابط اجتماعی به آنها نیاز داریم. ✅با این بیان ، نگاه ما به بسیاری از مناسبات و روابط اجتماعی تغییر می کند و بسیاری از تعهدات غیر الزامی اجتماع ، می تواند یک الزام فقهی دینی داشته باشد و نسبت الزام های دین با الزام های اجتماعی، هماهنگی بیشتری خواهد داشت . البته این مطلب به معنای هماهنگ کردن دین با اجتماع نیست؛ بلکه همچنانکه بیان شد منابع روائی ما اقتضای چنین نگاهی را دارد یا بهتر است بگوییم حتی صراحت در این نگاه وجود دارد. 📜متن روایت در کتاب شریف کافی: عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ بُنْدَارَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُسْكَانَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّ سَمُرَةَ بْنَ جُنْدَبٍ كَانَ لَهُ عَذْقٌ وَ كَانَ طَرِيقُهُ إِلَيْهِ فِي جَوْفِ مَنْزِلِ رَجُلٍ مِنَ الْأَنْصَارِ فَكَانَ يَجِي‏ءُ وَ يَدْخُلُ إِلَى عَذْقِهِ بِغَيْرِ إِذْنٍ مِنَ الْأَنْصَارِيِّ فَقَالَ لَهُ الْأَنْصَارِيُّ يَا سَمُرَةُ لَا تَزَالُ تُفَاجِئُنَا عَلَى حَالٍ لَا نُحِبُّ أَنْ تُفَاجِئَنَا عَلَيْهَا فَإِذَا دَخَلْتَ فَاسْتَأْذِنْ فَقَالَ لَا أَسْتَأْذِنُ فِي طَرِيقٍ وَ هُوَ طَرِيقِي إِلَى عَذْقِي قَالَ فَشَكَا الْأَنْصَارِيُّ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَأَرْسَلَ إِلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ ص فَأَتَاهُ فَقَالَ لَهُ إِنَّ فُلَاناً قَدْ شَكَاكَ وَ زَعَمَ أَنَّكَ تَمُرُّ عَلَيْهِ وَ عَلَى أَهْلِهِ بِغَيْرِ إِذْنِهِ فَاسْتَأْذِنْ عَلَيْهِ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَدْخُلَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَسْتَأْذِنُ فِي طَرِيقِي إِلَى عَذْقِي فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص خَلِّ عَنْهُ وَ لَكَ مَكَانَهُ عَذْقٌ فِي مَكَانِ كَذَا وَ كَذَا فَقَالَ لَا قَالَ فَلَكَ اثْنَانِ قَالَ لَا أُرِيدُ فَلَمْ يَزَلْ يَزِيدُهُ حَتَّى بَلَغَ عَشَرَةَ أَعْذَاقٍ فَقَالَ لَا قَالَ فَلَكَ عَشَرَةٌ فِي مَكَانِ كَذَا وَ كَذَا فَأَبَى فَقَالَ خَلِّ عَنْهُ وَ لَكَ مَكَانَهُ عَذْقٌ فِي الْجَنَّةِ قَالَ لَا أُرِيدُ فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّكَ رَجُلٌ مُضَارٌّ وَ لَا ضَرَرَ وَ لَا ضِرَارَ عَلَى مُؤْمِنٍ قَالَ ثُمَّ أَمَرَ بِهَا رَسُولُ اللَّهِ ص فَقُلِعَتْ ثُمَّ رُمِيَ بِهَا إِلَيْهِ وَ قَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص انْطَلِقْ فَاغْرِسْهَا حَيْثُ شِئْتَ. 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 294 @almorsalaat
🌐وحدت عقل، شهود و وحی 🔰رهبر معظم انقلاب 💢مكتب فلسفى صدر المتألّهين همچون شخصيت و زندگى خود او، مجموعه‏ ى در هم تنيده و به وحدت رسيده ‏ى چند عنصر گرانبها است. در فلسفه ‏ى او از فاخرترين عناصر معرفت يعنى منطقى، و عرفانى، و قرآنى، در كنار هم بهره گرفته شده، و در تركيب شخصيّت او تحقيق و تأمّل برهانى، و ذوق و مكاشفه‏ ى عرفانى، و تعبّد و تديّن و زهد و انس با كتاب و سنّت، همه باهم دخيل گشته، و در عمر علمىِ پنجاه‏ساله‏ ى او رحله‏ هاى تحصيلى به مراكز علمى روزگار، با مهاجرت به كهك قم براى عزلت و انزوا، و با هفت نوبت پياده احرامىِ حج شدن، همراه گرديده است. 📚پیام به کنگرۀ بزرگداشت ملاصدرا «ره» @almorsalaat
💢چیستی و حجیت آن 🔰استاد علی فرحانی ✍ تقریر: احسان چینی پرداز 💠انسداد با تعابیری چون « انسداد علم و علمی » و «انسداد باب احکام» تعریف میشود. همانطور که در ادامه خواهد آمد انسداد یعنی _ به دلائل متعدد_ حجتی بر احکام شرعیه و راهی برای کشف حکم شرعی وجود ندارد لذا یا هیچ حکمی یا بسیاری از احکام شرعی از طرق حجت شرعی قابل استنباط نبوده و طریقی بر کشفشان نیست. 💠در نتیجه انسداد به معنای نداشتن علم یقینی به حکم و علم به واقع نیست. زیرا: 1️⃣اولا اینکه گفته شود انسداد موضوع اش حکم در لوح محفوظ و یا عدم علم یقینی به کلام شارع باشد غلط است بلکه اگر قرار است انسداد به این معنا باشد تمام فقهاء انسدادی اند. 2️⃣ثانیا هیچ فقیهی به دنبال کشف حکم عند الله نبوده بلکه به قول آقای مظفر ما به دنبال حکم موجود در لوح محفوظ و مراد جدی در قلب شارع نیستیم. در این حقیقت هیچ فرقی هم میان فقهاء زمان معصوم با دیگر فقهاء – همچون معاصرین – نیست زیرا برخی از فقهاء زمان ائمه نیز بعد از مدت زمان طولانی یک بار به دیدار امام می آمده اند چه اینکه بُعد مسافت زیادی با معصوم داشته اند؛ هم به دنبال اخذ به حجت بوده اند و نه حکم واقعی در لوح محفوظ. 3️⃣ثالثا فقهائی هم که قائل به انسداد بوده اند مرادشان از انسداد، عدم علم به واقع نبوده است بلکه انسداد را همان عدم وجود طریق معتبر شرعی به سوی احکام دانسته اند. 💠با توجه به این توضیح از انسداد: فقیهی که از باب عوض شدن شرائط و بُعد زمانی؛ معادلات را به گونه ای می چیند که در امتداد آنها بسیاری از احکام طریق معتبر شرعی برای کشف پیدا نمی کنند آن هم به هر دلیلی اعم از: 1️⃣یا از باب اینکه هیچ چیزی را نتوانست از باب قاعده کل ما بالعرض لابد ان ینتهی الی ما بالذات به قطع برگردانده و حجت کند. 2️⃣یا توانست که بناء عقلاء را به قطع برگردانده و حجت کند و از این طریق ظواهر را حجت کند اما چون قائل به تحریف قرآن شد نتوانست از آیه نبا برای حجیت خبر واحد استفاده کند لذا کتب اربعه هم عملا برای او بی استفاده باقی می ماند. 3️⃣یا اینکه حجیت قرآن را قبول کرده و در نتیجه از آیات آن چون آیه نبأ برای حجیت خبر واحد استفاده کرده اما به خاطر اینکه حدوسط آیه نبا خبر عادل است این دلیل تنها میتواند 15 الی 50 درصد کتب اربعه را پوشش دهد و عملا نصف کتب اربعه بدون استفاده باقی می ماند. ✅در نتیجه: این فرد به انسداد رسیده و برای استخراج احکام به صورت قیاس استثنائی راه هایی را روبروی خود می بیند که باید با سبر و تقسیم همه را رد کرده و به راه نهائی برسد که همان راه استنباط و طریق شرعی کشف احکام باشد: 1️⃣راه اول: برائت آن هم از باب قبح عقاب بلابیان. ♨️پاسخ: قطعا این طریق باطل است زیرا دین بدون باید و نباید که معنا ندارد! 2️⃣راه دوم: آن مقداری که می توانیم و طریق شرعی وجود دارد احکام را استنباط کرده و مابقی را تماما از اصول عملیه استنباط می کنیم چه اینکه اصول عملیه به اندازه کل فقه حکم دارند و تمام احکام فقهی در یکی از مجاری اصول عملیه قرار میگیرد لذا هر موضوعی بما هو مجهول حکمه الواقعی در اصول عملیه حکمی خواهد داشت. ♨️پاسخ : این راه هم‌ متروک است.(البته علت رد این راه نیاز به بحث بیشتری دارد) 3️⃣راه سوم: آن مقدار را که می تواند استنباط کرده و تمام ما بقی را احتیاط می کند. ♨️پاسخ: این هم قطعا غلط است زیرا در نتیجه آن زندگی بسیار سخت شده و پیش می آید. 4️⃣راه چهارم: می بایست تحری –تحصیل ظن– کند یعنی تمام تلاش خود را کند تا راحج از مرجوح در احکام برایش تفکیک شود. 💠حال در این صورت دو راه دارد: 1️⃣به راجح عمل کند ( ترجیح راجح) 2️⃣به مرجوح عمل کند ( ترجیح مرجوح). البته در اینجا به حکم عقل قطعا راه اول یعنی ترجیح راجح را انتخاب کرده و نتیجه آن را حکم شرعی می داند. در نتیجه عمل به راجح یعنی حکم مظنون به ظن انسدادی حجت شرعی میشود! ✅نکته: البته در این مسیر راه های دیگری مانند تقلید شمرده شده است که در آخر همان تحری انتخاب میشود. 📌اما این حجیت چگونه به دست آمد؟ این حجیت از باب حکم عقل بوده و عقل در اینجا حکم به حجیت می کند. اما باز دو صورت دارد: 1️⃣ظن علی الکشف: اگر حکمی که عقل داده توسط خود عقل به شارع هم سرایت کند یعنی این حکم صغری ملازمه قرار بگیرد ظن علی الکشف نام دارد. 2️⃣ظن علی الحکومه: همانطور که برخی گفته اند در صورتی که این حکم صغرای ملازمه قرار نگیرد ظن علی الحکومه شده یعنی این حکم تنها تحت محاکمه عقل است. 💠در حالت دوم بیش از این شارع نمی تواند از انسان توقعی داشته باشد زیرا در اینصورت تکلیف ما لا یطاق میشود. اما قدر متیقن در هر دو حالت حجیت لغوی است یعنی در هر دو حال حکم از باب یصح الاحتجاج به حجیت پیدا می کند چون عقل به آن حکم کرده است. ♨️اما تطبیق در فضای فقه: 💠راه تحری قطعا از مسیر کتب فقهیه و حدیثیه و رواییه نوشته شده در طول تاریخ می گذرد به گونه ای که قائل به انسداد برای تحصیل ظن تمام آثار و کتب روایی و حدیثی و فقهی و اقوال علماء و فروض مطرح در مساله را بررسی می کند. 💠 بعد هم وقتی نظر مشهور را پیدا کرد اگر توانست که در ادله آنها خدشه ای کند که در این صورت شاید قول آنها برای او حجت نباشد اما در صورتی که نتوانست در بیان مشهور خدشه ای وارد کند ظن به صحت قول شان پیدا می کند. 💠 اگر هم غایه الامر نتوانست تحصیل ظن کند و به حکم نرسید معذور است. پس ممکن است به این شیوه برخی به غالب و برخی تنها به مقداری از احکام پی ببرند. ✅فلهذا در فضای انسداد چیزی به نام تفکیک بین قدماء و متاخرین و معاصرین و نیز مرز کتب فقهی و حدیثی وجود ندارد بلکه می بایست در این فضا وظیفه تحصیل ظن است و برای تحصیل آن باید تمام کتب مذکوره بررسی شود. 📛به همین صورت شیخ انصاری در باب لغات و معانی لغات معصوم قائل به وجوب تحری میشود..... @almorsalaat 🔉 صوت تدریس استاد را 👇👇
استاد علی فرحانیensedad chist .mp3
23.61M
🔊 💢چیستی انسداد و حجیت آن؟؟. 🔰استاد علی فرحانی 💠 استاد در این صوت به بیان چیستی انسداد و حجیت آن پرداخته و نکات مهمی را بیان می کنند. ♨️نکات این صوت بسیار جذاب است حتما دنبال کنید. @almorsalaat
♨️ و جلسه از سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)» 🔰ارائه: استاد شیخ علی فرحانی ⏰یکشنبه 99.7.20، ساعت 9:30صبح ✅✅پخش زنده از کانال المرسلات در 👇👇👇 https://rubika.ir/almorsalaat @almorsalaat