🔸راه #معرفت_نفس
🔹علامه طباطبایی ره
@radio_towhid
#در_محضر_علامه #عرفان
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
asare-jodayi-din-az-zendegi-bar-hozehaye-elmiyeh.mp3
3.75M
💢#تحول_در_حوزه| پدیده جدایی دین از صحنه زندگی، علمای دین را به مسائل ذهنی محدود کرد و روح تحول گرایی در فقه و استنباط را از بین برد.
🎙رهبر معظم انقلاب 68/9/29
#تحول_در_حوزه #کلام_ولی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#معرفی_کتاب
📚حوض خون، روایت زنان اندیمشک از رختشویی در دفاع مقدس
🌀تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب:
🔻 بسم الله الرّحمن الرّحیم
🔹 اولین احساس، پس از خواندن بخشهائی از این کتاب، احساس شرم از بیعملی در مقایسه با مجاهدت این مجاهدانِ خاموش و بیریا و گمنام بود. آنچه در این کتاب آمده بخش ناشناخته و ناگفتهئی از ماجرای عظیم دفاع مقدس است. باید از بانوی پرکار و صبور و خوشسلیقهئی که این کار پرزحمت را بهعهده گرفته و بخوبی از عهده برآمده است و نیز از مؤسسهی جبههی فرهنگی عمیقاً تشکر شود. (مهر ماه ۱۴۰۰)
#کلام_ولی #شهادت #دفاع_مقدس
@almorsalaat
عقل برهانی معصوم از خطا است.mp3
4.74M
🔊#فلسفه| عقل فلسفی، طبق شروط مقدمات برهان معصوم از خطا است.
🎙استاد علی فرحانی
📌 استاد در این صوت ضمن نقل عبارتی از آیت الله جوادی، توضیح میدهند که عقل فلسفی طبق شروط مقدمات برهان حرکت می کند. لذا هر کجا این شروط باشند عقل حکم دارد و حکم اش هم صحیح است و هر کجا این شروط نباشند، اساسا عقل هیچ حکمی ندارد لذا عقل فلسفی، #حکم غلط ندارد. بعد هم ثمره این مطلب را در تعبد به شریعت نشان میدهند. حتما #بشنوید.
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🏴 إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی دار فانی را وداع گفتند.
ارتحال این مرجع عالیقدر را به محضر امام زمان (عجلالله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری، حوزه های علمیه، مراجع معظم تقلید، علما، فضلا، اساتید، طلاب و روحانیون و عموم مردم تسلیت عرض میكنيم.
@almorsalaat
50.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ #حتما_ببینید
🎥 #فیلم بیانات استاد #فرحانی درباره دوره حکمت اسلامی #طوبی
✅ فلسفه چه کارایی هایی دارد؟
✅ روش آموزش فلسفه
✅ توضیحاتی درباره کتاب #بدایة_الحکمة و #نهایة_الحکمة
⬇️لینک ثبت نام👇👇
soda96.ir/touba-hekmat/
soda96.ir/touba-hekmat/
📞ارتباط ما: @admin_doreh
#پای_درس_استاد
#مدرسه_حکمت_طوبی
🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
✅خواجه نصیرالدین طوسی، آنچنان كارش را تنظيم كرده بود كه همه كارها برايش يا واجب مىشد يا مستحب.
▫️... درجه بالاتر اين است كه انسان خودش را از گناهان صغيره هم حفظ و نگهدارى كند. بالاتر اينكه از مكروهات هم خود را نگهدارى كند، يعنى طورى خودش را نگهدارى مىكند كه هيچوقت مكروهى هم بجا نمىآورد. البته اين بدون تنظيم كردن زندگى به دست نمىآيد؛ يعنى انسان طورى عمل مىكند كه هميشه هرچه عمل كند يا واجب است يا مستحب يا مباح، و حتى مباح هم ممكن است نباشد؛
▫️كه #علامه_حلّى مىگويد من يازده سال با خواجه #نصير_الدين_طوسى زندگى كردم، يك مباح از او نديدم. نه اينكه يك آدم دورىگزين از همه چيز بود، بلكه آنچنان كارش را تنظيم كرده بود كه همه كارها برايش يا واجب مىشد يا مستحب. اگر مىخوابيد آن خواب برايش مباح نبود، حتماً مستحب بود، چون در وقتى مى خوابيد كه به خواب نياز داشت. اگر غذا مىخورد، آن غذا را وقتى مىخورد و آنچنان مىخورد كه آن غذا را بايد مىخورد، خوردنش بر او واجب يا حد اقل مستحب بود؛ و لباس كه مىپوشيد و حرف كه مىزد [همينطور.] يك كلمه حرفش حساب داشت. حرفى كه هيچ اثر نداشت نمى گفت. پس او حرف مباح نداشت؛ حرفى كه مىگفت يا واجب بود يا مستحب.
♨️البته #بالاتر از اين، اين است كه انسان تقوا داشته باشد حتى از غير خدا، تقوا داشته باشد از توجه به غير خدا، تقوا داشته باشد از #غفلت_خدا. اينها همه مراتب تقواست. اين است كه در قرآن مراتب [براى تقوا] ذكر شده است.
📚شهید مطهری، آشنایی با قرآن، ج ۶، ص: ۱۷۷
#اندیشه_مطهر #مراقبه
@almorsalaat
027-serayatehokmezaherbebaten.mp3
2.32M
🔊#اصول_فقه| مصالح و مفاسد واقعیه از جنس مشهودات اند!
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت بیان می کنند که در نگاه حضرت امام، مصالح و مفاسد واقعیه از جنس مشهودات اند و اثر تکوینی آنها انجام تکالیف شرعی است. این مطلب در تبیین حقیقت فقه در نگاه حضرت امام و علامه طباطبایی، موثر است. حتما #بشنوید.
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
⭕️ #حتما_ببینید 🎥 #فیلم بیانات استاد #فرحانی درباره دوره حکمت اسلامی #طوبی ✅ فلسفه چه کارایی هایی
👆👆
🔸دوستان ارجمند و علاقهمندان به فلسفه اسلامی
🎥استاد در این فیلم، علاوه بر تبیین مزایای تحصیل فلسفه و حکمت اسلامی، کلیات روش کار در #مدرسه_حکمت_طوبی را بیان میدارند.
👈پیشنهاد میکنم که این فیلم را ببینید و اگر مایل بودید در ترم اول از تدریس بدایهالحکمه ثبت نام کنید.
⬇️لینک ثبت نام👇👇
soda96.ir/touba-hekmat/
🌀قابل توجه است که #هزینه اندکی بابت هزینه های دوره (سایت، اجاره کلاس مجازی، پیاده سازی متن و ...) هنگام ثبت نام دریافت می شود. البته اگر کسی از دوستان توان پرداخت را نداشت، جهت ثبت نام به آیدی ادمین پیام دهد.
🙏🙏همچنین اگر #خیّرین محترم علاقهمند بودند که هزینه ثبت نام تعدای از افراد را متقبل شوند، به ایدی ادمین پیام دهند.
@almorsalaat
المرسلات
✅خواجه نصیرالدین طوسی، آنچنان كارش را تنظيم كرده بود كه همه كارها برايش يا واجب مىشد يا مستحب. ▫️
#معرفی_کتاب
📚آغاز و انجام
✍️خواجه نصیرالدین طوسی
🌀علامه حسن زاده (ره) در ابتدای تعلیقات خود بر این کتاب، به طور مختصر به معرفی این کتاب می پردازند که گزیده ای از آن را در ادامه می خوانیم:
▫️آغاز و انجام يكى از مآخذ و مصادر علمى حكمت متعاليه، معروف و مشهور به اسفار صدر المتألهين است. و در چندين فصل موقف هفتم الهيات اسفار و نيز در اكثر فصول باب يازدهم نفس اسفار ناظر به مطالب اين رساله است حتى در بسيارى از موارد عبارات خواجه را به عربى از اين رساله ترجمه فرموده است و خواجه را به بعض المحققين ياد نموده است.
▫️و شاگرد بزرگ آن بزرگوار مرحوم فيض در «علم اليقين» بر ممشاى استادش مشى كرده است و بسيارى از فصول و مطالب آغاز و انجام را به قلم خود ترجمه و تحرير كرده است چنانكه با مقابله و عرض معلوم مىگردد، و متأله سبزوارى در تعليقاتش بر اسفار از آن نام مىبرد و مطلب نقل مىكند.
▫️چون رساله حافل متون حقايق و رموز معارف در اطوار و احوال انسان من حيث هو انسان است كه در حكم معمى مىباشد لذا در اين تعليقات با بركات، غرض عمده محرر آن، ارائه امهات و اصولى در بيان مسائل فصول آنست كه اهل آن را به كار آيد، و روشنتر از آن براى نااهل سودى نبخشد بلكه سبب انحراف و اضلال و عناد او گردد.
▫️اين رساله از آغاز به «آغاز و انجام» شهرت يافت چنانكه سيد حيدر آملى در جامع الاسرار به آغاز انجام نام برده است، و لكن جناب خواجه آن را به اسم «تذكره» نام مىبرد كه تذكره در آغاز و انجام است، چنانكه در چند جاى ديباچه بدان نص دارد، و در تسميه آن به كريمه إِنَّ هذِهِ تَذْكِرَةٌ فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ إِلى رَبِّهِ سَبِيلًا، تبرك و تمسك جسته است.
▫️در اين رساله، در واقع سخن از شرح حال انسان در هر عالم است، جز اين كه در فصل دوم و هفدهم و برخى از مواضع ديگر در اثناى سخن، به اختصار و ايجاز از آغاز يعنى مبدأ تعالى و آمدن انسان از فطرت اولى اشارتى نموده است؛ نه بدان نحو كه مثلا در مبدأ و معاد شيخ رئيس و مولى صدرا از مبدأ بحث مىشود. لذا سزاوار است كه اين رساله را يكى از رسائل در #معرفت_نفس يعنى روانشناسى بشناسيم و بدانيم.
▫️براستى خيلى از جامعه اسلامى مسلمانان #شگفت است كه با چنين #ذخائر علمى كه تفسير #انفسى منطق وحى از آيات و رواياتاند، هنوز اعتلاى علمى به فهم خطاب محمدى (ص) نيافتهاند كه در حق آنان بايد گفت: اكثرى مردم سايهاى از طلعت دلاراى قرآن كريم را در وراى حجب گوناگون مىنگرند و اوحدى از آنان به ديدار جمال جانفزاى واقعى آن نائل مىآيند.
#اندیشه_بزرگان #اخلاق_و_عرفان
#بزرگداشت_خواجه_نصیرالدین
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #اخلاق_و_عرفان| عظمت #ماه_شعبان و مضامین #صلوات و #مناجات شعبانیه
🎙رهبر معظم انقلاب ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
#کلام_ولی
@almorsalaat
030-lozoomehadafdashtandarhowzeh@almorsalat.mp3
584.6K
💠#طلبه_موفق| ضرورت هدف داشتن در حوزه
🔷باید هر چند وقت یکبار مقدمه #علل_گرایش_به_مادی_گری استاد #شهید_مطهری مطالعه شود.
#پای_درس_استاد
#مدرسه_مجازی
#اهداف_چشم_اندازهای_حوزوی
@almorsalaat
♨️ ضرورت درک مقتضیات هر عصر
🔷 ائمه اطهار در هر زماني مصلحت اسلام و مسلمين را درنظر ميگرفتند و چون دورهها و زمانها و مقتضيات زمان و مکان تغيير ميکرد خواهوناخواه همانطور رفتار ميکردند که مصالح اسلامي اقتضا ميکرد
🔷 و در هر زمان جبههاي مخصوص و شکلي نو از جهاد بهوجود ميآمد و آنها با بصيرت کامل آن جبههها را تشخيص ميدادند.
🔷اين تعارضها نه تنها تعارض واقعي نيست، بلکه بهترين درس آموزنده است براي کساني که روح و عقل و فکر مستقيمي داشته باشند، جبههشناس باشند و بتوانند مقتضيات هر عصر و زماني را درک کنند که چگونه مصالح اسلامي اقتضا ميکند که يک وقت مثل زمان سيدالشهداء نهضت آنها شکل قيام به سيف به خود بگيرد و يک زمان مثل زمان امام صادق (ع) شکل تعليم و ارشاد و توسعه تعليمات عمومي و تقويت مغزها و فکرها پيدا کند و يکوقت شکل ديگر.
🔷 اِنَّ في ذلِک لَذِکري لِمَنْ کانَ لَهُ قَلْبٌ اَوْ اَلْقَي السَّمْعَ وَ هُوَ شَهيدٌ.
📚📖بیست گفتار ص132
#اندیشه_مطهر
#جهاد_تببین
@almorsalaat
🌀#اخلاق_و_عرفان| #معرفت_نفس بهترین و کوتاه ترین، راه رسیدن به کمال است و برای سیر در این راه، نیازی به ریاضات و اعمال ساختگی نیست بلکه دین اسلام، چگونگی سیر در این راه را نیز بیان کرده است.
✍️علامه طباطبایی، رساله الولایه
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔸هذا، و بالجملة فكون معرفة النفس أفضل الطرق و أقربها إلى الكمال، ممّا لا ينبغي الريب فيه، و إنّما الكلام في كيفيّة السير من هذا المسير.
🔸فقد زعم البعض أنّ كيفيّة السير من هذا الطريق #غير_مبيّنة شرعا، حتّى ذكر بعض المصنّفين أنّ هذا الطريق في الإسلام كطريق الرهبانيّة التي ابتدعتها النصارى من غير نزول حكم إلهي به، فقبل اللّه سبحانه ذلك منهم. فقال سبحانه: وَ رَهْبانِيَّةً ابْتَدَعُوها ما كَتَبْناها عَلَيْهِمْ إِلَّا ابْتِغاءَ رِضْوانِ اللَّهِ فَما رَعَوْها حَقَّ رِعايَتِها الآية. قال: فكذلك طريق معرفة النفس غير واردة في الشريعة، إلّا أنّها طريقة إلى الكمال مرضيّة، انتهى ملخّصا.
🔸و من هنا ربّما يوجب عند بعض أهل هذا الطريق وجوه من الرياضات و مسالك مخصوصة، لا تكاد توجد أو لا توجد في مطاوي الكتاب و السّنّة، و لم يشاهد في سيرة رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و الأئمّة من أهل بيته عليهم السّلام.
🔸و ذلك كلّه بالبناء على ما مرّ ذكره، و أنّ المراد هو العبور و الوصل بأيّ نحو أمكن بعد حفظ الغاية.
🔸و كذلك الطرق المأثورة عن غير المسلمين من متألّهي الحكماء و أهل الرياضة، كما هو ظاهر لمن راجع كتبهم، أو الطرق المأثورة عنهم.
✅لكنّ الحقّ الذي عليه أهل الحقّ، و هو الظاهر من الكتاب و السّنّة أنّ شريعة الإسلام #لايجوّز التوجّه إلى غير اللّه سبحانه للسالك إليه تعالى بوجه من الوجوه، و لا الاعتصام بغيره سبحانه إلّا بطريق أمر بلزومه و أخذه.
♦️و إنّ شريعة الإسلام لم تهمل مثقال ذرّة من السعادة و الشقاوة إلّا بيّنتها، و لا شيئا من لوازم السير إلى اللّه سبحانه يسيرا أو خطيرا إلّا أوضحتها، فلكلّ نفس ما كسبت و عليها ما اكتسبت.
🔅و ممّا يظهر أنّ حظّ كلّ امرء من الكمال بمقدار متابعته للشرع، و قد عرفت أنّ هذا الكمال أمر مشكّك ذو مراتب. و نعم ما قال بعض أهل الكمال أنّ الميل من متابعة الشرع إلى الرياضات الشاقّة، فرار من الأشقّ إلى الأسهل، فإنّ الشرع قتل مستمرّ للنفس، دائمي ما دامت موجودة، و الرياضة الشاقّة قتل دفعي، و هو أسهل إيثارا.
👈و بالجملة: فالشرع لم يهمل بيان كيفيّة السير من طريق النفس.
#عرفان #در_محضر_علامه
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نیمه شعبان
🎙رهبر معظم انقلاب
〰〰〰〰〰〰
♦️میلاد حضرت بقیه الله الاعظم و نیمه شعبان مبارکباد. التماس دعا.
#کلام_ولی #اهل_بیت
@almorsalaat
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
☀️ اعمال شب نیمه شعبان
✅شب #نیمه_شعبان از با عظمت ترین شبهای تمام سال است که گاهی به عنوان یکی از لیالی قدر نیز معرفی می شود. این شب اعمال بسیار زیادی دارد برخی از این اعمال بر اساس کتاب شریف اقبال در ادامه می آید:
ادعیه و زیارات:
🔺 قرائت دعای کمیل
🔺قرائت دعای «اللهم بحق لیلتنا هذه و مولودها ...» (اقبال الاعمال)
🔺زیارت مخصوص حضرت سید الشهداء (ع) در نیمه شعبان
نمازها:
🔅4رکعت (بین مغرب و عشاء)
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (10) در روایت دیگر: توحید (11)
👈بعدازنماز: یا رب اغفر لنا (10) + یا رب ارحمنا (10) + یا رب تب علینا (10) + توحید (21) + بگوید: سبحان الذی یحیی الموتی و یمیت الاحیاء و هو علی کل شیء قدیر (10)
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (100)
👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذَابِكَ خَائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ رَبِّ لَا تُبَدِّلِ اسْمِي وَ لَا تُغَيِّرْ جِسْمِي رَبِّ لَا تُجْهِدْ بَلَائِي رَبِّ لَا تُشْمِتْ بِي أَعْدَائِي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ فِيكَ و بعد هر دعایی دوست داشتی انجام بده.
🔅2رکعت (پس از نماز عشاء)
🔺رکعت اول:حمد(1)+کافرون(1)
🔺رکعت دوم:حمد(1)+توحید(1)
👈بعدازنماز:سبحان الله (33) + الحمدلله (33) + الله اکبر (34) + دعای مذکور در اقبال (ج 3 ص 315) + در سجده: یا ربُّ (۲۰) یا الله (7) + لا حول و لا قوه الا بالله (7) ما شاء الله لا قوه الا بالله (7) + لا قوه الا بالله (10) + صلوات + درخواست حاجت از پروردگار (این سجده به دو روایت دیگر نیز با قدری تفاوت در اقبال نقل شده است)+ دعای «الهی تعرض لک فی هذا اللیل ...»
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (250) (در برخی روایات 50 توحید هم پذیرفته شده)
👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذابِكَ خائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ، رَبِّ لٰا تُبَدِّلْ اسْمِي، رَبِّ لٰا تُغَيِّرْ جِسْمِي، وَ لٰا تُجْهِدْ بَلائِي، وَ لٰا تُشْمِتْ بِي أَعْدائِي، اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ، وَ أَعُوذُ بِرِضاكَ مِنْ سَخَطِكَ، وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذابِكَ.وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ لٰا إِلٰهَ إِلَّا أَنْتَ، جَلَّ ثَناؤُكَ لٰا احْصِي مِدْحَتَكَ وَ لٰا الثَّناءَ عَلَيْكَ، أَنْتَ كَما أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ ما يَقُولُ الْقائِلُونَ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْعَلْ بِي كَذٰا وَ كَذا. (در روایت دیگر در اقبال دعای دیگر هم آمده است ج 3 ص 319)
🔅100 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10)
👈بعدازنماز: آیت الکرسی (10) + حمد (10) + سبحان الله (100)
🔅2 رکعت (بعد از نماز عشاء) (این عمل در واقع سه نماز هم پیوسته است):
🔺رکعت اول:حمد(1)+سه آیه اول سوره بقره (1) + آیت الکرسی (1) + سه آیه آخر سوره بقره (1)
🔺رکعت دوم:حمد(1)+ناس (7) + فلق (7) + توحید (7)
👈 بعد از سلام نماز: 4 رکعت:
🔺رکعت اول: حمد (1) + یاسین (1)
🔺رکعت دوم: حمد (1) + دخان (1)
🔺رکعت سوم: حمد (1) + سجده (1)
🔺رکعت چهارم: حمد (1) + ملک (1)
👈 بعد از سلام نماز: 100 رکعت:
🔺هر رکعت: حمد (1) + توحید (10)
پیامبر می فرماید: اگر بعد از این نماز دعا کند مرا در آن شب ببیند، می بیند.
🔅نماز مخصوص نیمه شعبان در کربلا ( اقبال ج 3 ص 347)
🔸 میلاد حجه بن الحسن العسکری سلام الله علیه بر تمام مومنان و آزادگان مبارک باشد🔸
#نیمه_شعبان
@ofoqemobin
💢#تدریس| دانش منطق
🎙استاد محمدمهدی ستوده
⬇️لینک دانلود #صوت👇👇
soda96.ir/danesh-mantegh/
⬇️جزوه دست نویس استاد👇
eitaa.com/soda96/17915
#منطق #سطح_یک
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️غزل حافظ درباره مهدی موعود(ع) از زبان شهید مطهری
🌀از غم و درد مکن ناله و فریاد که دوش
🌀زدهام فالی و فریا درسی میآید
📌سالروز میلاد منجی عالم بشریت حضرت صاحب الزمان (عجلالله تعالی فرجه الشریف) مبارک باد!
http://eitaa.com/motahari_ir
@almorsalaat
❇️ تحقق عدالت در همه مراتب آن در زمان ظهور حضرت حجت(عج)
🔺این عید سعید پانزده شعبان را به همه مسلمین و به همه ملت ایران تبریک عرض میکنم. ماه شعبان ماه بزرگی است که ... در پانزده آن، حضرت مهدی موعود- ارواحنا له الفداء- پا به عرصه وجود گذاشت . مهدی موعود (ع) تنها #منجی حقیقی بشریت و قضیه #غیبت حضرت صاحب، قضیه مهمی است که به ما مسائلی میفهماند.
🔺مِن جمله اینکه برای یک همچو کار بزرگی که در تمام دنیا #عدالت به معنای واقعی اجرا بشود در تمام بشر نبوده کسی الّا مهدی موعود- سلام الله علیه- که خدای تبارک و تعالی او را #ذخیره کرده است برای بشر.
🔺هر یک از انبیا که آمدند، برای اجرای عدالت آمدند و مقصدشان هم این بود که اجرای عدالت را در همه عالم بکنند لکن موفق نشدند. حتی رسول ختمی- صلی الله علیه و آله و سلم- که برای اصلاح بشر آمده بود و برای اجرای عدالت آمده بود و برای تربیت بشر آمده بود، باز در زمان خودشان موفق نشدند به این معنا، و آن کسی که به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد، نه آن هم این عدالتی که مردم عادی میفهمند که فقط قضیه عدالت در زمین برای رفاه مردم باشد بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت.
🔺انسان اگر هر انحرافی پیدا کند، انحراف عملی، انحراف روحی، انحراف عقلی، برگرداندن این انحرافات را به معنای خودش این ایجاد عدالت است در انسان. اگر اخلاقش اخلاق منحرفی باشد، از این انحراف وقتی به اعتدال برگردد، این عدالت در او تحقق پیدا کرده است. اگر در عقاید یک انحرافاتی و کجیهایی باشد، برگرداندن آن عقاید کج به یک عقیده صحیح و صراط مستقیم، این ایجاد عدالت است در عقل انسان.
🔺در زمان ظهور مهدی موعود- سلام الله علیه- که خداوند ذخیره کرده است او را از باب اینکه هیچ کس در اولین و آخرین، این قدرت برایش نبوده است و فقط برای حضرت مهدی موعود بوده است که تمام عالم را، عدالت را در تمام عالم گسترش بدهد، و آن چیزی که انبیا موفق نشدند به آن با اینکه برای آن خدمت آمده بودند، خدای تبارک و تعالی ایشان را ذخیره کرده است که همان معنایی که همه انبیا آرزو داشتند، لکن موانع، اسباب این شد که نتوانستند اجرا بکنند، و همه اولیا آرزو داشتند و موفق نشدند که اجرا بکنند، به دست این بزرگوار اجرا بشود.
📚صحیفه امام، ج۱۲ ص۴۸۰
#در_مدرسه_امام_خمینی #مهدویت
@almorsalaat
انسان کامل در نظام تفکری شیعه_01.mp3
14.96M
🔊#انسان_شناسی| انسان کامل در نظام معرفتی شیعه
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت تبیین می کنند که از برکات حکمت متعالیه مبتنی بر اصاله الوجود و عین الربط بودن عالم خلقت، این است که معنای واقعی «هو معکم أین ما کنتم» و «انه علی کل شیء قدیر» و نیز حقیقت تکوینی توکل و .... روشن شده و نهایتا اثبات میشود که بنابر واحد بودن فعل الهی و «اول ما خلق الله نوری»، فیض الهی تنها توسط #انسان_کامل به تمام عالم خلقت می رسد. البته درک این معنا، ثمرات متعددی دارد که استاد به برخی از این ثمرات اشاره می کنند. حتما #بشنوید.
📚 بدایه الحکمه. سال 89. جلسه 46
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
📣#مدرسه_مجازی_المرسلات برگزار میکند: ♨️دوره جامع آموزش حکمت اسلامی #طوبی 1️⃣#ترم_اول: آموزش #بدای
#مدرسه_حکمت_طوبی
🌀مراحل اجرایی ترم اول از آموزش کتاب بدایه الحکمه (از ابتدای کتاب تا پایان تخصص)
1️⃣ثبت نام در دوره (از 15اسفند تا پایان اسفند)
👉soda96.ir/touba-hekmat/
2️⃣مشاهده فیلم بیانات استاد درباره محتوا و کلیات روش آموزشی دوره
👉eitaa.com/m_almorsalaat/7699
3️⃣مصاحبه اجمالی تعیین سطح از 6 الی 10 فروردین جهت گروه بندی
4️⃣گروه بندی اعضای شرکت کننده بر اساس مصاحبه و تعیین یک نفر از استادیاران برای هر گروه
5️⃣همایش رونمایی از کتاب در آستانه حکمت (به عنوان متن محوری جلسات تکمیلی) با حضور استاد علی فرحانی (8فروردین)
👉https://b2n.ir/astane
6️⃣جلسه افتتاحیه ویژه شرکت کنندگان در دوره (11فروردین)
7️⃣برگزاری دوره (از 15فروردین الی 15خرداد)
📌روزهای شنبه تا دوشنبه فیلم جلسات تدریس استاد در پروفایل شخصی هر یک از افراد شرکت کننده، در #سایت مدرسه مجازی بارگذاری می شود و بزرگواران فیلم جلسه را مشاهده می کنند و برای هر جلسه #تقریر می نویسند.
📌روزهای پنجشنبه و جمعه، جلسه تکمیلی با محوریت کتاب «در آستانه حکمت» به صورت آنلاین برگزار می شود. (لینک شرکت در کلاس برای شما ارسال خواهد شد).
📌شنبه 7 خرداد ساعت 10 صبح امتحان کتبی به صورت مجازی برگزار می گردد.
📌از 8 تا 15 خرداد امتحان شفاهی از افراد توسط استادیاران به عمل خواهد.
8️⃣#گواهی شرکت در دوره، برای بزرگوارانی که در جلسات تکمیلی شرکت کرده و در امتحان کتبی و شفاهی موفق شوند، صادر خواهد شد و تا پایان خرداد به دست آنها خواهد رسید.
📞ارتباط ما: @admin_doreh
🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
chera-payambar-esteghfar-mikard.mp3
2.16M
♨️#معارف| چرا پیامبر (ص) با این وجود که عصمت داشتند، استغفار می کردند؟
🎙پاسخ این سوال را از رهبر معظم انقلاب به نقل از شیخ صفی الدین اردبیلی (ره) بشنوید (1379/5/5)
#کلام_ولی #اهل_بیت #اخلاق_و_عرفان
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
32.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️شما طلاب جوان باید جای علمایی که از میان ما میروند را پرکنید/ هرچند در ماه مبارک رمضان دروس تعطیل است، اما نباید تحصیل علم را تعطیل کنید.
▪️توصیه های آیت الله سبحانی به طلاب در آخرین جلسه سال۱۴۰۰ و به مناسبت ارتحال آیت الله علوی گرگانی
#تحول_در_حوزه
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📝#تقریر| نگاهی بر اشکال محقق قمی در باب حجیت ظواهر و جواب مرحوم شیخ
◽️صاحب قوانین در باب حجیت ظواهر کتاب، اشکالی مطرح می کنند که این اشکال به روایات هم سرایت میکند. ایشان قائل اند ظواهر کتاب تنها برای مقصودین بالافهام یعنی مخاطبین کتاب حجت است و دائره مخاطبین هم شامل زمان ما نمیشود.
◽️ایشان می فرمایند متکلم وقتی که با مخاطب خود سخن میگوید دو منشا برای احتمال خلاف وجود دارد یکی اینکه متکلم تجمیع جمیع قرائن لازمه نکند یکی اینکه مخاطب ملتفت به قرائن نباشد، اما ارتفاع این دو احتمال تنها برای مخاطبین، حجیت ظهور را رقم می زند نه غیر مخاطبین.
◽️تقریر شیخ از اشکال محقق قمی مبتنی بر مطلبی است که حضرت امام در باب حجیت ظواهر به خوبی آن را منقح می کنند. حضرت امام خلافا للمشهور می فرمایند حجیت ظهور به ترتیب متوقف بر سه مرحله است:
1⃣اثبات حجیت بناء عقلاء
2⃣جریان اصول غیر لفظیه( #اصول_لبیه)
3⃣ جریان اصول لفظیه مانند اصاله الظهور
◽️حضرت امام می فرمایند تا زمانی که اصول غیر لفظیه ای مانند اصاله الجد و اصاله عدم نسیان ، اثبات نشوند نوبت به جریان اصول لفظیه نمی رسد. مثلا اگر احتمال گیج بودن و جاد نبودن متکلم یا احتمال سهوی بودن سخن او وجود داشته باشد نوبت به جریان اصاله العموم و اطلاق و .. نمیرسد. به عبارت دیگر حجیت اصول لفظیه متوقف بر حجیت اصول لبیه می باشد.
◽️موضوع این اصول غیر لفظیه، #فعل_فاعل_حکیم و مختار است. لذا آنچه عندالعقلاء موضوعیت دارد متکلم است و چون کلام فعل متکلم است به این واسطه، مورد توجه قرار میگیرد.
◽️حال صاحب قوانین میگوید که متکلم هیچ التزامی در تجمیع قرائن لازمه برای افهام غیر من قصد ندارد پس ممکن است قرائنی را معهود بین خود و مخاطب بداند و مبتنی بر آنها سخن بگوید در حالی که برای غیر من قصد مشخص نباشد. لذا جریان اصول لفظیه اختصاص به مخاطبین متکلم است.
◽️به همین خاطر شیخ قائل اند اولا این طور نیست که اشکال محقق قمی ناشی از عدم توجه به بناء عقلاء باشد ثانیا اگرچه کثیری خواسته اند اشکال ایشان را با حدوسط « اشتراک احکام» حل کنند اما اشتراک احکام ظهور ساز نیست و جواب به محقق قمی را با مطلب دیگری باید بیان کرد..
◽️حال شیخ در جواب به اشکال صاحب قوانین، فارغ از جهات #زبان_شناسانه ای که در این اشکال وجود دارد، این اشکال را در محدوده محل بحث یعنی آیات و روایات باب احکام، مرتفع می دانند:
1⃣اولا حدوسط محقق قمی مدعی ایشان یعنی تفکیک بین من قصد و غیر من قصد را نتیجه نمیدهد بلکه تفکیک بین مشافهین و غیر مشافهین را نتیجه میدهد. زیرا کفایت اصالت عدم غفلت و عدم خطا تنها برای مشافهین است و غیر مشافهین اعم از معدومین و غائبین حتی اگر مقصود بالافهام هم باشند برای اخذ به ظواهر، باید نفی احتمال قرائن غیر واصله بکنند.
2⃣ثانیا قدر متیقن این است که سیره عقلاء(1) و فقهاء(2) و روات احادیث (3) بر عدم تفکیک بین من قصد و غیر من قصد برای حجیت ظواهر است.
◽️مثلا عقلاء ولو اینکه مخاطب کلامی نباشند اما به شرط اینکه قرینه ای بر وجود ابهام ای خاص بین متکلم و مخاطب نباشد، آن چه برایشان از کلام ظاهر است را حجت دانسته و مطابق آن احتجاج می کنند. همین مساله در سیره فقهاء هم وجود دارد فقهاء در مواجهه با احادیث هیچ توقفی از جهت اینکه ظواهر برای من قصد فقط حجت باشد و برای غیر من قصد حجت نباشد، ندارند.
✍️احسان چینی پرداز
#رسائل #پای_درس_استاد
@almorsalaat
تفاوت روایت من اصغی الی ناطق و روایت اطلبوا العلم.mp3
1.85M
🔊#طلبه_موفق| اطلبوا العلم ولو من فم المنافق
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت ضمن نقل روایت « من اصغی الی ناطق فقد عبده»، می فرمایند که باید وجه جمع بین این روایت و روایت «اطلبوا العلم ولو من فم المنافق» را معلوم کنیم. به همین مناسبت وجه جمع این دو روایت را از ایت الله جوادی نقل می کنند.
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b