eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
568 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ : مجموعه گفتارهای در موضوع: ✅راهکارها و مهارت های موفقیت و جهت دستیابی به اهداف ✅این مجموعه صوتی منحصر به فرد که از دروس و جلسات حضرت استاد شیخ علی فرحانی انتخاب و جدا شده است، مجموعه ای کامل در موضوع روش زندگی و تحصیل طلبگی است. ✅با این مجموعه صوتی امید است که سوالات مختلف در مورد روش تحصیل و برنامه‌ریزی علوم حوزوی مرتفع شود و مسیر تحصیل تا قله اجتهاد مشخص گردد. ♨️دانلود کنید و بشنوید 👇👇 1️⃣اهداف و چشم اندازهای حوزوی eitaa.com/almorsalaat/4158 2️⃣راهکارها و مهارت های برنامه ریزی eitaa.com/almorsalaat/4183 3️⃣روش ها و مهارت های علم آموزی eitaa.com/almorsalaat/4238 4️⃣آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4296 5️⃣آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4337 6️⃣آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4361 7️⃣آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4435 8️⃣ آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4475 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| آیت الله آقا محمد رضا قمشه ای؛ عارف و‌حکیمی بسیار بزرگ 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس نهایه الحکمه(سال ۹۶) @almorsalaat
📌تنعموا بمعرفه الله و تلذذوا بها 🔰قاضی سعید قمی رضوان الله علیه 🌀و بالجملة: جنّة المُقرّبين النظر إلى وجه اللَّه ذي الجلال، و الرجوع إلى مبدأ الكلّ بالكمال، و التقرّب إليه بالاتّصال، و التخلّق بصفاته الحسنى‏ بالتفصيل و الإجمال، و مشاهدة جمال ربّ العالمين، الّذي هو مبدأ كلّ حسن و جمال، و عدم رؤية ما سوى الحقّ المُتعال، بل عدم خطوره بالبال، 🌀فقد ورد في «الكافي» عن الصادق جعفر بن محمّد عليه السلام أنَّه قال: 🌀(لو يعلم الناس ما في فضل معرفة اللَّه تعالى ما مدّوا أعينهم إلى ما متّع اللَّه به الأعداء من زهرة الحياة الدنيا و نعيمها، و كانت دنياهم أقلّ عندهم ممّا يطؤونه بأرجلهم، 🌀و تنعّموا بمعرفة اللَّه، و تلذّذوا بها تلذّذ من لم يزل في روضات الجنان مع أولياء اللَّه) 📚التعليقة على الفوائد الرضوية، ص: 81 @almorsalaat
💠 دروس اساتید المرسلات ⭕️ فهرست دروسی که در مقدمات و سطح عالی توسط اساتید المرسلات تدریس می شود 🔵 صوت این تدریس ها در این کانال بارگذاری می شود: https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
📌نگاه اسلام به ثروت و عدالت 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۸/۸/۲۸ 🔸در نظام اسلامی، اقتصاد نقش بسیار مهمّی دارد. اینکه بعضی تصوّر کنند که در نظام اسلامی به مقوله‌ی تولید ثروت و گسترش رفاه عمومی و تولید بنگاه‌های مهمّ ثروت‌ساز بی‌اعتنائی شده، خطای بزرگی است؛ چنین چیزی نیست. یکی از ارکان مهمّ نظام اسلامی ثروتمند کردن جامعه و کشور است؛ ثروت ملّی. 🔸البتّه نوع نگاه نظام اسلامی به ثروت با نوع نگاه حکومتهای مادّی و سیستم‌ های مادّی -چه با آنچه در دنیا، سرمایه‌داری و تحت عنوان لیبرالیستی شناخته میشود؛ چه با آنچه تحت عنوان مارکسیستی و نظام سوسیالیستی و مانند اینها شناخته میشود- تفاوت دارد. 🔸در نظام اسلامی، تولید ثروت ملّی یک ارزش است، توزیع ثروت ملّی به نحو عادلانه هم یک ارزش است. آن مساواتی که در نظام سوسیالیستی ادّعای آن میشد و البتّه هرگز تحقّق پیدا نکرد، آن مساوات را اسلام قبول ندارد. 🔸در اسلام، مساوات به آن معنای سوسیالیستی‌اش اصلاً معنی ندارد، امّا برخورداری عمومی چرا؛ عموم باید برخوردار باشند. آنهایی هم که شعار مساوات میدادند، عملاً، با اطّلاع روشن و کاملی که ما داریم از حکومتهای کمونیستی -چه حکومتهای اصلی و مادر کمونیستی مثل شوروی و بقیّه، و چه حکومتهای تبعه‌ی کمونیستی، حکومتهای آمریکای لاتین و حکومتهای آفریقایی و بعضی از حکومتهای آسیایی- [در آنها] مطلقاً آن مساوات وجود نداشت و اصلاً قابل تحقّق هم نبود. اسلام اینها را قائل نیست؛ 🔸اسلام معتقد است به تولید ثروت ملّی و بالا رفتن سطح رفاه عمومی جامعه. البتّه در جامعه، یک عدّه‌ای بیشتر دارند، یک عدّه‌ای کمتر دارند؛ این اشکالی ندارد؛ منتها منابع عمومی بایستی عادلانه توزیع بشود؛ این نگاه اسلام به ثروت است. 🔸طبعاً در نظام اسلامی، شکاف طبقاتی پیش نمی‌آید؛ آن شکاف و آن درّه‌های طبقاتی دیگر تحقّق پیدا نمیکند؛ تفاوت هست، امّا آن شکاف طبقاتی دیگر نیست. @almorsalaat
💢جلسات تدریس الموجز استاد معظم شیخ علی فرحانی، بهترین طریق برای شروع تحصیل علم اصول ⁉️ 🔹سلام علیکم 🔹ببخشید بنده رشته ی تخصصی ام فلسفه است و به تازگی وارد این رشته شده ام... 🔹این رشته برایم اولویت دارد ولی از طرفی احساس نیاز شدید به اصول میکنم چون منطق فهم متون دینی است... 🔹از آنجا که امکان جمع این دو درس برایم نیست چون درس های خودم به میزان زیادی وقت گیر و سنگین هستند،بنده تصمیم داشتم یک سیر تدریجی در طول سال داشته باشم مخصوصا ایام تعطیلات،که از اصول بی بهره نمانم. 🔹ولی چند مساله وجود دارد. 🔹مثلا اینکه بنده چون امکان حضور در کلاس های اصول را ندارم،به ناچار باید صوت گوش بدهم. این خیلی مشکل ایجاد نمی کند در فهم و اینکه تاثیرات کلاس حضوری نیست و.....؟؟ 🔹و دوم اینکه بنده نمی دانم دقیقا چه کتبی را باید مطالعه کنم تا به سطح خوبی از اصول پیدا کنم؟در واقع نمی دانم چه برنامه ای را با چه شیوه ای باید در پیش بگیرم؟به گونه ای که اگر خواستم درس خارج هم شرکت کنم،دچار مشکل نشوم. 🔹ولی خیلی مهم است که برنامه ی مطالعه اصولم خیلی سبک باشد چون واقعا فرصت ندارم... 🔹کتابهای اصولی هم که تا اینجا خوانده ام،فقط حلقه اولی و ثانیه شهید صدر است. 🔹ممنون می شوم راهنمایی بفرمائید. 💢💢💢💢💢💢 ✅ : حجت‌الاسلام سید محمد هاشمی @smhashemi128 🔅سلام علیکم 🔅برای اصول مانند هر علم دیگری مثل خود فلسفه فهم اولیه مفاهیم علم بسیار مهم و مقدم است. 🔅اما اصول در حوزه با کتابهای متعدد مواجه است که گاهی با ترتیبهای مختلفی به طلبه ارائه میشود. صحنه درس خارج هم معمولا برای فهم اقوال و نظر نهایی مناسب است نه فهم اولیه مفاهیم علم. 🔅به همین دلیل خوب است شما یک دوره اصولی کار کنید که هم شما را با مفاهیم اولیه علم اصول آشنا کند و هم مقداری با اصول فقه مرحوم آخوند و شاگردانش در نجف و اصول مرحوم امام و بروجردی در قم آشنا شوید. این دو بخش ساختار اصلی درس خارج را هم تشکیل میدهد. 🔅برای این مطلوب ما معمولا جلسات الموجز استاد معظم شیخ علی فرحانی را برای شروع پیشنهاد میکنیم که یک دوره کامل اصول با همین خصوصیات است. 💢💢💢💢💢💢 📌 لینک دانلود صوت دروس الموجز استاد شیخ علی فرحانی 👇👇👇👇 🌀http://eitaa.com/almorsalaat/3959 🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد @almorsalaat
📌واقعیت های غیر مستقل 🔰علامه طباطبایی 🔅فرض كنيد: با دلى آسوده و حواسى جمع در فضايى آرام نشسته و اين جهان پرجنب و جوش را در برابر خود گذاشته و به تماشاى هر پستى و بلندى، دور و نزديك، گوشه و كنار، بيرون و درون، ريز و درشت آن پرداخته چشم‌چرانى مى‌كنيد. فضايى است بيكران، كهكشان‌هاى عظيم و شورانگيز، انبوه منظومه‌ها، خورشيدهاى درخشان، ستارگان و اقمار فروزان.   🔅نزديك‌تر بياييم: زمين و افق‌هاى نيلگون آن، جنگل‌هاى انبوه و درياهاى خروشان، بيابان‌هاى پهناور، جانوران زنده و سازمان‌هاى درونى آنها، روابط زندگى و افكار و انديشه‌هاى دامنه‌دار آنها، عناصر و تركيبات، اتم‌هاى‌ متراكم و ملكول‌هاى بى‌شمار، فعاليت‌هاى فردى و دسته‌جمعى و تكاپوى حيرت‌انگيز تحولى و تكاملى آنها ... و بالجمله اين نظام بديع را با همه بند و بارش كه از مشاهده آن پاى خر در گل حيرت فرو مى‌رود تماشا مى‌كنيد و هر چه مى‌يابيد بدل مى‌سپاريد.  🔅در اين بين يك باره به خود آمده و منتقل مى‌شويد كه اين‌همه را كه مى‌بينيد، داريد در آيينه مى‌بينيد، نه به‌نحوى كه مى‌پنداشتيد مستقيماً مى‌بينيد.  🔅اكنون در اثر اين پيش آمد مفروض حال شما چگونه خواهد بود؟ البته همه آنها كه مى‌ديديد و به دل مى‌سپرديد، عوض خواهد شد.  ولى نه اين كه همه معلومات و مشهودات شما و حتى يك واحد از آنها تبديل به دروغ يا اشتباه شود يا معدوم گردد، نه، هرگز.  بلكه با حفظ همه ذوات و فعاليت‌هاى مشهود آنها، انتقال دومى مفروض، تنها استقلال وجودى را از دست مشهودات نخستين شما مى‌گيرد.  هر يك از مشهودات شما پيش از انتقال نامبرده استقلال وجودى داشت كه در سايه آن در ميدان عمل خود به فعاليت مى‌پرداخت، و پس از انتقال نامبرده همه استقلال‌هاى پراكنده در يك جا (آيينه) انباشه شده و تمركز مى‌يابد، بى‌آن كه يكى از آن استقلال‌ها گم شود. يا سر سوزنى از فعاليت مشهوده‌اش كم شود. 🔅اكنون بايد ديد كدام بيان منطقى يا برهان اطمينان بخشى است كه به ثبوت رساند كه: استقلال هستى اجزاى جهان كه در برابر ديدگان ما هستند حال محتويات آيينه‌ (تمثيل سابق) را ندارند؟ و با پشت گرمى كدام دليل مى‌توان اين احتمال را نفى كرد و گفت: استقلال هستى‌هايى كه در جهان مشهود هستند (نه اصل هستى‌ها) از آن چيزى ديگرى كه ما نمى‌بينيم نيست، بلكه هر واحد موجود يك استقلال جداگانه دارد؟  🔅«آيا واقعيت اين جهان گذران و هر يك از اجزاى آن،- با اين كه اصل واقعيت هرگز نابود نمى‌شود- از آن خود آن است يا واقعيت همه از آن يك واقعيت ديگر پابرجا و استقلال بوده و همه از آن سرچشمه مى‌گيرند؟»  🔅الهيون به اين پرسش پاسخ مثبت داده و چنين سرچشمه هستى را از براى جهان اثبات مى‌كنند و چنان كه هر متتبعى مى‌داند بيانات و ادله بى‌شمارى در اين مقام ذكر كرده‌اند.  📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم، مقاله 14 @almorsalaat
14.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥| اصاله الوجود یعنی انکار حد و ماهیت از دار هستی/ تحفظ بر جمیع لوازم اصاله الوجود از حسنات و متفردات علامه طباطبایی است 🎙استاد معظم شیخ علی فرحانی 📚گزیده تدریس نهایه الحکمه @almorsalaat
📌دوست نزدیکتر از من به من است 🔰شهید آیت الله مطهری 🔅صدر المتألّهين ... در بسياري از کتابهايش و از جمله در اسفار و در کتابهاي ديگر شايد بيشتر از اسفار تصريح مي‌‌‌‌‌کند که قيام صور نفسانيه به نفس از قبيل قيام فعل به فاعل است نه از قبيل قيام عرض به موضوع، و مي‌‌‌‌‌گويد همان نسبتي که ميان باري تعالي و مخلوقات هست عينا همان نسبت ميان نفس و ادراکات خودش برقرار است. 🔅باري تعالي در عين اينکه به يک معنا در مرتبه ذاتش هيچ شيئي از اشياء بر او صدق نمي‌‌‌‌‌کند به يک معناي ديگر عين همه اشياء است. «بسيط الحقيقة کل الاشياء» و در عين حال «ليس بشي‌‌‌‌‌ء منها» . «و هو معکم اينما کنتم» (حديد/ 4). «هو الأوّل و الاخر و الظّاهر و الباطن» (حديد/ 3). از نظر اشياء اگر ما نگاه بکنيم اشياء «او» نيستند ولي «او» اشياء هست. مي‌‌‌‌‌گويد در اينجا تناقضي هم نيست. اشياء «او» نيستند ولي او اشياء هست. «اين» آن نيست ولي آن «اين» هست. 🔅اين نظير مسأله‌‌‌‌‌ «و نحن اقرب اليه من حبل الوريد» (ق/ 16) است. «و نحن اقرب اليه من حبل الوريد» معنايش چيست؟ مگر مي‌‌‌‌‌شود يک چيز به چيز ديگر نزديکتر باشد از خود آن چيز؟! چنين چيزي محال است. از دو امر مباين الوجود مگر مي‌‌‌‌‌تواند يکي از آنها نزديکتر باشد به ديگري از خود آن ديگري؟ مگر مي‌‌‌‌‌تواند دست من از خود کتاب به کتاب نزديکتر باشد؟ 🔅بلي، به يک نحو مي‌‌‌‌‌تواند معنا داشته باشد و آن اينکه يک چيز از خود کتاب بيشتر خود کتاب باشد. اين است آن تصور بسيار لطيفي که اينها در باب بسيط الحقيقة دارند. وقتي که يک شي‌‌‌‌‌ء از خود يک شي‌‌‌‌‌ء بيشتر خود او باشد و بيشتر مقوم ذات او باشد آن وقت اين معنا صدق مي‌‌‌‌‌کند که او از خودش به خودش نزديکتر است: «دوست نزديکتر از من به من است». ممکن است سعدي تصورش از اين سخن فقط يک تصور خيالي شاعرانه باشد ولي به نظر دقيق فلسفي اين مطلب درست است. 📚 شرح مبسوط منظومه ص392 @almorsalaat
♻️امروز فقه و اصول کافی نیست برای اینکه انسان بتواند تبلیغ دین را بکند/ تنوع در علوم حوزوی یک نیاز قطعی و مبرم است و بایستی در برنامه‌ریزی به آن توجه شود. 🔰آیت الله العظمی امام خامنه ای 🔺بالاخره حوزه خیلی کار دارد. البته وقتی ما میگوئیم فلان رشته‌ها بیاید، فلان کارها انجام بگیرد، بعضی میگویند آقا شما به فقه و اصول بی‌اعتنائی کردید؛ ما در حوزه، دیگر صاحب جواهر یا شیخ انصاری متخرج نداریم. 🔺این جزو حرفهای رائج است. من این حرف را قبول ندارم. اولاً مثل شیخ انصاری کو؟ توی حوزه‌هائی هم که مخصوص این کار بودند، مگر چند تا شیخ انصاری داشتیم؟ عرض کردم؛ به نظرم نمیرسد که بعد از شیخ انصاری، هیچکدام از شاگردان ایشان و شاگردان شاگردان ایشان تا امروز به رتبه شیخ انصاری رسیده باشند. بله، حرفهای ایشان را ذکر میکنند، اشکال میکنند، ایراد میکنند، اشکالها هم وارد است؛ اما مسئله‌ی شیخ، مسئله‌ی دیگری است. 🔺آن قالبی که شیخ علیه‌الرحمه برای استنباط فقهی بعد از صاحب جواهر و روی دست صاحب جواهر، شیخ فراهم کرده شما ملاحظه کنید «مکاسب» شیخ را با «متاجر» جواهر مقایسه کنید تا معلوم شود فرق بین شیخ و صاحب جواهر چقدر است. 🔺بعد از صاحب جواهر، مگر ما چند تا مثل صاحب جواهر در حوزه‌های علمیه تربیت کردیم که حالا از حوزه گله کنیم که صاحب جواهر تربیت نمیکنیم! خب، اینها قله‌هائی بودند، هر چند وقت یکبار، یک مجموعه علمی و انسانی به یک قله‌ای دست پیدا میکند. 🔺اگر در زمان ما صاحب جواهر یا شیخ انصاری درست نشد، جای گله نیست که چرا نتوانستیم؛ خیال کنیم که اگر ما این درسها را کنار میگذاشتیم و فقط به فقه و اصول میچسبیدیم، حالا چند تا صاحب جواهر داشتیم؛ نه، آن روزی هم که حوزه نجف منحصر و مختص به فقه و اصول بود و غیر از آن نبود - که مرحوم سید اصفهانی (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) اینجور فرموده بودند که باید فقط فقه و اصول باشد – ما ندیدیم در نجف مثل صاحب جواهر یا شیخ انصاری تربیت شود. این اولاً. 🔺ثانیاً اعتقاد ما این است که ما امروز نوکر دینیم؛ ما نوکر اسمها که نیستیم. روحانیت برای چیست؟ 🔺روحانیت برای این است که بتواند مردم را تغذیه دینی کند؛ البته عالمانه. آن روز یک طلبه‌ای می‌آمد نجف درس میخواند، فقه و اصول میخواند، رجال میخواند و بعضی چیزهای دیگر میخواند، ملا میشد، فاضل میشد؛ اگر در نجف میماند میشد بحر‌العلوم و کاشف‌الغطاء؛ اگر از نجف خارج میشد، میشد میرزای قمی و ملامهدی نراقی و ملا احمد نراقی و حاجی کلباسی و سید شفتی و امثال اینها. یعنی هر کدام از اینها در هر شهری بودند، برای هدایت و تغذیه معنوی و فکری مردم خودشان کافی بودند. یک سید شفتی یا یک حاجی کلباسی یا یک میرزا مهدی شهید در مشهد، خودش و شاگردانش میتوانستند مردم را از لحاظ فکری تغذیه کنند. 🔺آن وقت عوامل گمراه‌کننده و لغزاننده‌ی مردم زیاد نبود؛ همان شهوات شخصی انسانها بود که همیشه انسانها به آن دچار و مبتلایند؛ آن هم با موعظه و نُزهت و تذکر و از این چیزها تا حدود زیادی قابل رفع بود؛ یک مقدارش هم میماند که خب، همیشه گنهکارانی هستند. 🔺آن روز دیگر تلویزیون نبود، اینترنت نبود، این همه کتاب و مجله و افکار جدید نبود، این همه فلسفه‌های جدید داخل ذهنهای مردم نبود، شبکه‌ی فیلمهای خانگی نبود، ماهواره نبود، مغریات و مذلاتی که جوان و پیر را تحت تأثیر قرار میدهد - افکار و شبهات گوناگون - نبود. 🔺آن روز وقتی عالم وارد یک شهری میشد - مثل میرزای قمی یا مثل حاجی کلباسی - از همه‌ی مردم آن شهر فاضل‌تر بود. فضلای هر شهری کسانی بودند که چند جمله ادبیات یا عقلیات یا شبیه این چیزها را خوانده بودند؛ اینها از همه‌ی آنها بهتر بودند، بالاتر بودند؛ در مقام برخورد و زورآزمائی علمی، کسی از عهده‌ی آنها برنمی‌آمد؛ 🔺اما امروز اینجوری نیست. 🔺امروز ما فقه و اصول که میخوانیم، اگر توی یک شهری برویم، اینجور نیست که از همه زورمان بیشتر باشد؛ در رشته های مختلف، در کارهای مختلف، در حرفهای مختلف، در افکار مختلف کسانی هستند که مسلطند، فنانند، متبحرند؛ کسانی بخواهند عرصه را از آنها بگیرند، باید به قدر آنها زور داشته باشند. 🔺امروز فقه و اصول کافی نیست برای اینکه انسان بتواند تبلیغ دین را بکند. بنابراین حوزه‌ها وظیفه‌شان خیلی سنگین است. این تنوع در علوم حوزوی یک نیاز قطعی و مبرم است و بایستی در برنامه‌ریزی به آن توجه شود.. 📚 بیانات 2.8.89 @almorsalaat
📌نبوت و امیرالمومنین(ع) 🔰حضرت امام خمینی(ره) 💠 قال شيخنا العارف الكامل الشاه آبادي (مدظله): 💠 ان السالك بقدم المعرفة الى اللَّه، اذا تم سفره الثالث و سرى بهويّته الجمعية في جميع مراتب الموجودات يرى بعين البصيرة جميع مصالح العباد، من امور المبدأ و المعاد، و ما يقرّبهم اليه تعالى؛ و [أن] الطريق اليه لكل احد بخصوصه، و له التشريع في هذا المقام. 💠 و كان هذا المقام حاصلًا لمولانا قطب الموحدين و امير المؤمنين و الائمة المعصومين من بعده؛ و لكن رسول اللَّه(ص) لما تقدم عليهم زماناً و كان صاحبُ المقام اظهر الشريعة فلم يبق مجال التشريع لاحد، لتمامية شريعته. فلا بد للاولياء من بعده من متابعته. 💠 و لو فرضنا تقدم أمير المؤمنين(ع) عليه (ص) زماناً لأظهر الشريعة و تكفّل امر الرسالة و النبوة؛ فللرسول(ص) متابعته اذا جاء بعده. و لكن الحكمة البالغة تعلقت بأن اظهر الشريعة بيد رسول اللَّه(ص). 📚مقدمه شرح دعای سحر، امام خمینی @almorsalaat