eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
525 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
خلاصه نظریه حصه.mp3
9.31M
🔊🔊 💠 خلاصه نظریه #«حصّه» محقق عراقی و تطبیق آن بر بحث اوامر و نواهی 🔰 استاد علی فرحانی 🔻 خلاصه ای از دیدگاه محقق عراقی درباره حصّه و وجود الطبیعی 🔹 طرح مسئله حصه در عبارات خراسانی با استدلالی غیر از استدلال محقق عراقی 🔹 اصولیون با وجود اینکه این نظریه را انکار کرده اند «من حیث لایشعر» از آن استفاده می کنند. 🔹 تاثیر این دیدگاه در بخش های مختلف علم اصول و تطبیق آن بر مسئله متعلق اوامر و نواهی @maaerjj @fater290
💠 سبب انزوا از سیاست نیست/ چه کسی در کشور به حد عرفان امام می رسید؟/ پیامبر هم عارف بود ولی حکومت تشکیل داد. 🔰امامین انقلاب 🌐🌐🌐🌐🌐🌐 🔅خيال میكردند كه كسى كه عارف است بايد ديگر بكلى كناره گيرد از همه چيز و برود كنار بنشيند و يك قدرى ذكر بگويد و يك قدرى تغنى بشود و يك قدرى چه بكند و دكاندارى. امير المؤمنين در عين حالى كه اعرف خلق اللَّه بعد از رسول اللَّه در اين امت، اعرف خلق اللَّه به حق تعالى بود مع ذلك، نرفت كنار بنشيند و هيچ كارى به هيچى نداشته باشد، هيچ وقت هم حلقه ذكر نداشت، مشغول بود به كارهايش، ولى آن هم بود. 🔅يا خيال مى شود كه كسى كه اهل سلوك است، اهل سلوك بايد به مردم ديگر كار نداشته باشد، در شهر هر چه میخواهد بگذرد، من اهل سلوكم، بروم يك گوشه اى بنشينم و وِرد بگويم و سلوك به قول خودش پيدا كند. اين سلوك در انبيا زيادتر از ديگران بوده است، در اوليا زيادتر از ديگران بوده است، لكن نرفتند تو خانه شان بنشينند و بگويند كه ما اهل سلوكيم و چكار داريم كه به ملت چه می گذرد هر كه هر كارى میخواهد بكند. اگر بنا باشد كه اهل سلوك بروند كنار بنشينند، پس بايد انبيا هم همين كار را بكنند و نكردند. موسى بن عمران اهل سلوك بود، ولى مع ذلك، رفت سراغ فرعون و آن كارها را كرد، ابراهيم هم همين طور، رسول خدا هم كه همه میدانيم. 🔅رسول خدايى كه سالهاى طولانى در سلوك بوده است، وقتى كه فرصت پيدا كرد، يك حكومت سياسى ايجاد كرد براى اينكه، عدالت ايجاد بشود. تبع ايجاد عدالت فرصت پيدا میشود براى اينكه هر كس هر چيزى دارد بياورد. 🔅انحرافات زياد شده است. بعضى از اهل علم خودمان هم همين معانى را دارند: «لباس جندى حرام است، لباس شهرت است، به عدالت مضر است». حضرت امير عادل نبوده؟! حضرت سيد الشهدا هم عادل نبوده؟! حضرت امام حسن هم عادل نبوده؟! پيغمبر اكرم هم عادل نبوده؟! براى اينكه لباس جندى داشتند! 🔅اينها را تزريق كردند به ما، به ما آن طور دستهاى توطئه گر تزريق كردند كه ماها هم باورمان آمده است. تو چكار دارى به اينكه چه ميگذرد! تو مشغول درست باش! تو مشغول فقهت باش! تو مشغول فلسفه ات باش! تو مشغول عرفانت باش! چكار دارى كه چه میگذرد. 📚صحیفه امام ج۲۰ ص ۱۱۶ 🌐🌐🌐🌐🌐🌐 🔺...آقایان روحانیون نباید خود را از سیاست دور نگه دارند. ...از همه عارف‌تر، امام بود. چه کسی در کشور به حدّ عرفان امام می‌رسید؟ دیدید چگونه وارد میدان شد؟ مثل شیر. 🔺امام درباره‌ی استاد بزرگوار خود _مرحوم آقای شاه آبادی_ گفته بودند که ایشان اهل مسائل سیاسی بودند. همچنین من در جایی از امام شنیدم که مرحوم آقای شاه‌آبادی روی منبر گفته بودند که اگر کسی دور و بر من بود، قیام می‌کردم. 🔺بنابراین عرفان موجب نمی‌شود که انسان برود در گوشه‌یی بنشیند. البته درست فهمیدن مسائل سیاسی و سالم طرح کردن آن، مسأله‌ی دیگری است؛ اما انزوا و انعزال از سیاست، به‌هیچ‌وجه مصلحت نیست. 📚رهبر انقلاب، در دیدار با فرزند آیت‌الله شاه‌آبادی و جمعی از مردم ۷۷/۱/۲۴ @fater290
♨️ حقیقت عرفان و شهود 🔰امام خمینی، آداب نماز ص۱۱ @fater290
🔰 تحصیل مجازی و بهبود وضعیت درسی طلاب 🔺شیوع ویروس سبب شد بسیاری از دروس حوزه به صورت مجازی برگزار شود و اقبال به استماع صوتی جلسات گسترده تر شود. 🔺به نظر می رسد وضعیت جدید تحصیلی در حوزه ها و فشارهای اجتماعی برای تسریع در بازدهی طلاب در طول تحصیل، پس از این هم تحصیل مجازی را جدی تر کند. در این نوشته با پاسخ اجمالی به برخی اشکالات، بیان می کنیم که تحصیل مجازی می تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت تحصیلی حوزه ها داشته باشد. ⭕️ (نکته: آنچه در ادامه در تایید تحصیل مجازی می آید روشی برای کمک به برنامه حضوری تحصیل است نه جایگزین آن.) 🔺برخی معایبی که مخالفان تحصیل مجازی (نواری) بیان می کنند: - قطع ارتباط مشافهی استاد و شاکرد در تعلیم - اختلال در روند تحصیل علم و اختلال در ترتب زمان مند جلسات درسی بر یکدیگر - قطع رابطه تربیتی استاد و شاگرد 🔺اما به نظر می رسد استفاده مجازی از بسیاری از دروس امری کاملا اجتناب ناپذیر است و بخشی آینده تحولی حوزه به نحو جدی وابسته به آن است لذا باید راهی برای حل اشکالات یافت. 🔺به طور طبیعی رسیدن به ملکه اجتهاد در حوزه علمیه مستلزم به دست آوردن گزاره های بسیار زیادی از علوم مختلف است. گذراندن این مسیر طولانی و احاطه مناسب بر تمام این علوم در حالت عادی و با شرکت مثلا در 5 کلاس در روز (که عملا بسیار مشکل است) و حتی با رفع تمام تعطیلی های نوروز و تابستان سالیان بسیاری به طول می انجامد. 🔺 اما می توان این مسیر طولانی را با زنده کردن تمام اوقاتی که به راحتی از دست می روند و با استفاده از امکانات مجازی کوتاه کرد و یکی از معضلات اساسی تحصیل یعنی طولانی شدن دوران آن را به مقدار زیادی بر طرفت نمود. این کار مزایای بسیاری دارد: - امکان استفاده از تمام اوقات شبانه روز و تمامی ایام سال حتی در صورتی که دسترسی به هیچ استادی ممکن نباشد و در نتیجه امکان قطعی کوتاه شدن دوران تحصیل - امکان انتخاب بهترین استاد در هر درس ولو آن استاد دیگر در قید حیات نباشد و یا دیگر آن درس مشخص را درس ندهد. - امکان تامل در یک جلسه درسی و استماع چندباره آن - امکان استماع همزمان جلسات درسی چند استاد در یک درس مشخص (البته انجام این کار ملاحظاتی دارد) - امکان اتمام دوره سطح تا پیش از درس خارج در 4 سال یا کمتر از آن 🔺البته اشکالاتی که در بالا به این مسیر وارد شد جدی است ولی به نظر می رسد می توان این اشکالات را با راه حل های زیر حل کرد: - خواندن اولین دوره هر کدام از علوم با یک استاد مجرب به صورت حضوری، مثلا الموجز در اصول، جلد اول لمعه در فقه، سیوطی یا صمدیه در ادبیات و ... - همراهی کامل با یک یا چند استاد در کل دوران تحصیل و مشاوره گرفتن و حل مشکلات پس از استماع مجازی جلسات، در این صورت استاد می تواند مسیر تربیتی را نیز پیگیری کند و این مسیر تربیتی لزوما متوقف بر صدها جلسه حضوری نباشد. - رعایت کامل روندِ مباحثه و نگارش تقریر برای تمام جلسات درسی و ارائه آن به استاد پ.ن: مسیر تربیت معنوی و اخلاقی طبیعتا بحث دیگری دارد و آنچه در اینجا بیان شد صرفا پیرامون مسیر علمی مرسوم در حوزه است. ✏️ سید محمد هاشمی @ofoqemobin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شما جوانها نزدیکتر هستید به ملکوت تا ما پیرمردها 💠 در این ایام باقیمانده از ماه شعبان ، نصایح امام‌را دریابید ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ ╭┅─────────┅╮ 🌺 @maharathaye_talabegi ╰┅─────────┅╯
مجموعه آثار علامه طهرانی (ره) ⬇️‏لینک دانلود از بازار👇👇 http://cafebazaar.ir/app/?id=allame.kotob.ir&ref=share @fater290
🌃 🔺حافظا در کنج فقر و خلوت شبهای تار 🔺تا بود وردت دعا و درس قرآن غم مخور @fater290
raveshetahsil-v-jayegahe-amoojaz-v-osoulefegh.mp3
7.38M
🔉🔉 ♨️ روش تحصیل و جایگاه کتاب الموجز و اصول فقه 🔰استاد علی فرحانی 💢💢💢💢💢💢 🔹استاد در این فایل صوتی که برای جمعی از طلاب پایه پنجم در ابتدای تدریس کتاب ایراد شده است، جایگاه کتاب الموجز و اصول فقه در سیر تحصیل علم اصول و روش تحصیل این دو کتاب را تبیین می کنند. 🔹یکی از نکات مهم در تحصیل علوم حوزوی، خصوصا در سطح مقدمات و قبل از ورود به سطح عالی، این است که بتوانیم، جایگاه هر درس را در سیر آموزشی بدانیم و بر آن اساس، کتب را بخوانیم تا بتوانیم با توشه مناسب علمی وارد در سطح عالی شویم. 🔹توضیحات استاد در این صوت، منحصر به الموجز و اصول فقه نیست، بلکه قاعده کلی برای همه دروس است. لذا استماع آن را به همه مخاطبین ارجمند، میکنیم. 🔺صوت دروس الموجز و و اصول فقه را می توانید از لینک زیر دانلود کنید: eitaa.com/fater290/395 @fater290
💢چرا خواندن برخی از مسلمین، سبب نهی ایشان از فحشاء و منکر نمی شود؟ @fater290 📌 پاسخ این سوال را از علامه طباطبایی 👇👇
💢چرا خواندن برخی از مسلمین، سبب نهی ایشان از فحشاء و منکر نمی شود؟ 🔰علامه طباطبایی (ره) 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔸قوله تعالى: «أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‌ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ» أمره بإقامة الصلاة التي هي خير العمل و علل ذلك بقوله: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‌ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ» و السياق يشهد أن المراد بهذا النهي ردع طبيعة العمل عن الفحشاء و المنكر بنحو الاقتضاء دون العلية التامة. 🔸فلطبيعة هذا التوجه العبادي- إذ أتى به العبد و هو يكرره كل يوم خمس مرات و يداوم عليه و خاصة إذا زاول عليه في مجتمع صالح يؤتى فيه بمثل ما أتى به و يهتم فيه بما اهتم- به أن يردعه عن كل معصية كبيرة يستشنعه الذوق الديني كقتل النفس عدوانا و أكل مال اليتيم ظلما و الزنا و اللواط، و عن كل ما ينكره الطبع السليم و الفطرة المستقيمة ردعا جامعا بين التلقين و العمل. 🔸و ذلك أنه يلقنه أولا بما فيه من الذكر الإيمان بوحدانيته تعالى و الرسالة و جزاء يوم الجزاء و أن يخاطب ربه بإخلاص العبادة و الاستعانة به و سؤال الهداية إلى صراطه‌ المستقيم متعوذا من غضبه و من الضلال، و يحمله ثانيا على أن يتوجه بروحه و بدنه إلى ساحة العظمة و الكبرياء و يذكر ربه بحمده و الثناء عليه و تسبيحه و تكبيره ثم السلام على نفسه و أترابه و جميع الصالحين من عباد الله. 🔸مضافا إلى حمله إياه على التطهر من الحدث و الخبث في بدنه و الطهارة في لباسه و التحرز عن الغصب في لباسه و مكانه و استقبال بيت ربه فالإنسان لو داوم على صلاته مدة يسيرة و استعمل في إقامتها بعض الصدق أثبت ذلك في نفسه ملكة الارتداع عن الفحشاء و المنكر البتة، و لو أنك وكلت على نفسك من يربيها تربية صالحة تصلح بها لهذا الشأن و تتحلى بأدب العبودية لم يأمرك بأزيد مما تأمرك به الصلاة و لاروضك بأزيد مما تروضك به. 🔸و قد على الآية بأنا كثيرا ما نجد من المصلين من لا يبالي ارتكاب الكبائر و لا يرتدع عن المنكرات فلا تنهاه صلاته عن الفحشاء و المنكر. 🔸فالحق في أن الردع أثر طبيعة الصلاة التي هي توجه خاص عبادي إلى الله سبحانه و هو بنحو الاقتضاء دون الاستيجاب و العلية التامة فربما تخلف عن أثرها لمقارنة بعض الموانع التي تضعف الذكر و تقربه من الغفلة و الانصراف عن حاق الذكر فكلما قوي الذكر و كمل الحضور و الخشوع و تمحض الإخلاص زاد أثر الردع عن الفحشاء و المنكر و كلما ضعف ضعف الأثر. 🔸و أنت إذا تأملت حال بعض من تسمى بالإسلام من الناس و هو تارك الصلاة وجدته يضيع بإضاعة الصلاة فريضة الصوم و الحج و الزكاة و الخمس و عامة الواجبات الدينية و لا يفرق بين طاهر و نجس و حلال و حرام فيذهب لوجهه لا يلوي على شي‌ء ثم إذا قست إليه حال من يأتي بأدنى مراتب الصلاة مما يسقط به التكليف، وجدته مرتدعا عن كثير مما يقترفه تارك الصلاة غير مكترث به ثم إذا قست إليه من هو فوقه في الاهتمام بأمر الصلاة وجدته أكثر ارتداعا منه و على هذا القياس. 📚الميزان ج۱۶، ص۱۳۴ (با تلخیص) @fater290
♨️انحصار قوس صعود به انسان @fater290 👇👇
enhesare-ghoase-soud-be-ensan.mp3
7.09M
♨️انحصار قوس صعود به انسان 🔰استاد علی فرحانی ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 🔹استاد در این صوت بیان میکنند که از دیدگاه علامه طباطبایی، تنها موجودی که قوس صعود دارد، انسان است و قوس صعود فقط انفسی است و آفاقی نیست. 🔹ایشان این مدعا را با توجه عباراتی از کتاب نهایه در مبحث حرکت و علم، توضیح میدهند و در ضمن آن به برخی اشکالات آیت الله مصباح و آیت الله جوادی به علامه می پردازند. 🔹این مطلب از جهت انسان شناسی و مباحث استکمال انسان دارای اهمیت بالایی است و استماع آن به کسانی که یک دور را خوانده اند، توصیه می شود. @fater290
✅راه توحید: خرق حجاب اعتبار و علم حصولی به وسیله مراقبه @fater290 👇👇
rahe-tohid-kharghe-hejabe-etebar-v-elme-hosooli.mp3
1.6M
🔉🔉 ✅راه توحید: خرق حجاب اعتبار و علم حصولی به وسیله مراقبه 🔰استاد علی فرحانی @fater290
✅و من مهمات السالک فی امر هذا الشهر العظیم .... 💠مراقبات این ماه را از کتاب شریف المراقبات 👇👇 eitaa.com/fater290/449 @fater290
🔸استاد امین اسدپور در هر شب از شب های ماه مبارک رمضان، پیرامون دعای بیانات ارزشمندی دارند. 🔺بیانات ایشان را می توانید در کانال (تاملات پراکنده امین اسدپور) و آدرس کانال ایشان👇👇👇 eitaa.com/amin_asadpour eitaa.com/amin_asadpour
♨️صرف وجه الإنسان إلى ما وراء هذه النشأة الطبيعيّة 💠إذا نظرنا نظر المتدبّر إلى خصوصيّات شريعة الإسلام، بل جميع الملل الإلهيّة، وجدنا أنّ المقصود الوحيد فيها، هو صرف وجه الإنسان إلى ما وراء هذه النشأة الطبيعيّة. و هذه سبيلها تدعو إلى اللّه على بصيرة، فهي في جميع جهاتها تروم إلى هذا المرام، و تطوف على هذا المطاف، بأيّ طريق أمكن. 📚علامه طباطبایی، رساله الولایه @fater290
✅پاسخ به یک سوال ⁉️چرا با این وجود که دین اسلام کاملترین دین است و ما هم مسلمانیم باز هم در نماز میگوییم: اهدنا الصراط المستقیم؟ 🔰🔰🔰🔰 ⁉️سوال 🔅و كذا الإيراد عليه: بأن شريعتنا أكمل و أوسع من جميع الجهات من شرائع الأمم السابقة، فما معنى السؤال من الله سبحانه أن يهدينا إلى صراط الذين أنعم الله عليهم منهم؟ ✅پاسخ علامه طباطبایی 🔅و ذلك أن كون شريعة أكمل من شريعة أمر، و كون المتمسك بشريعة أكمل من المتمسك بشريعة أمر آخر وراءه، فإن المؤمن المتعارف من مؤمني شريعة محمد ص (مع كون شريعته أكمل و أوسع) ليس بأكمل من نوح و إبراهيم (ع) مع كون شريعتهما أقدم و أسبق، 🔅و ليس ذلك إلا أن حكم الشرائع و العمل بها غير حكم الحاصلة من التمكن فيها و التخلق بها، فصاحب مقام الخالص و إن كان من أهل الشرائع السابقة أكمل و أفضل ممن لم يتمكن من مقام التوحيد و لم تستقر حياة المعرفة في روحه و لم يتمكن نور الهداية الإلهية من قلبه، و إن كان عاملا بالشريعة المحمدية ص التي هي أكمل الشرائع و أوسعها، 🔅فمن الجائز أن يستهدي صاحب المقام الداني من أهل الشريعة الكاملة و يسأل الله الهداية إلى مقام صاحب المقام العالي من أهل الشريعة التي هي دونها. ✅پاسخ برخی از مفسرین 🔅و من أعجب ما ذكر في هذا المقام، ما ذكره بعض المحققين من أهل التفسير جوابا عن هذه الشبهة: أن دين الله واحد و هو الإسلام، و المعارف الأصلية و هو التوحيد و النبوة و المعاد و ما يتفرع عليها من المعارف الكلية واحد في الشرائع، و إنما مزية هذه الشريعة على ما سبقها من الشرائع هي أن الأحكام الفرعية فيها أوسع و أشمل لجميع شئون الحياة، فهي أكثر عناية بحفظ مصالح العباد، على أن أساس هذه الشريعة موضوع على الاستدلال بجميع طرقها من الحكمة و الموعظة و الجدال الأحسن، ثم إن الدين و إن كان دينا واحدا و المعارف الكلية في الجميع على السواء غير أنهم سلكوا سبيل ربهم قبل سلوكنا، و تقدموا في ذلك علينا، فأمرنا الله النظر فيما كانوا عليه و الاعتبار بما صاروا إليه هذا. ❌نقد علامه بر پاسخ برخی از مفسرین 🔅أقول: و هذا الكلام مبني على أصول في مسلك التفسير مخالفة للأصول التي يجب أن يبتني مسلك التفسير عليها، فإنه مبني على أن حقائق المعارف الأصلية واحدة من حيث الواقع من غير اختلاف في و ، و كذا سائر ، فأفضل الأنبياء المقربين مع أخس المؤمنين من حيث الوجود و كماله الخارجي التكويني على حد سواء، و إنما التفاضل بحسب المقامات المجعولة بالجعل التشريعي من غير أن يتكي على تكوين، كما أن التفاضل بين الملك و الرعية إنما هو بحسب المقام الجعلي الوضعي من غير تفاوت من حيث الوجود الإنساني هذا. 🔅و لهذا الأصل أصل آخر يبنى عليه، و هو القول بأصالة المادة و نفي الأصالة عما وراءها و التوقف فيه إلا في الله سبحانه بطريق الاستثناء بالدليل، 🔅و قد وقع في هذه الورطة من وقع، لأحد أمرين: إما القول بالاكتفاء بالحس اعتمادا على العلوم المادية و إما إلغاء التدبر في القرآن بالاكتفاء بالتفسير بالفهم العامي. 📚الميزان ج‌1، ص: 36 @fater290
تعادل و تراجیح.13.mp3
8.68M
🔉🔉 🔅تعادل و تراجیح امام خمینی 👈جلسه ۹۹/۲/۱۵ 🔰استاد علی فرحانی @fater290
فقه فرهنگ.10.mp3
33.31M
💠فقه فرهنگ روابط اجتماعی 👈جلسه ۹۹/۲/۱۵ 🔰استاد علی فرحانی @fater290
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
💢 اطلاعیه مهم دبیرخانه بینش مطهر استان قم 💠 دوره چهارم کشوری بینش مطهر استان قم 🎙 : حجت الاسلام 1️⃣ ارائه مدارک دوره های قبل 2️⃣ارائه گزارش نیم سال دوم سال 98 3️⃣معرفی واحدهای بینش مطهر استان قم 4️⃣اعلام برندگان مسابقه و... 🕜زمان: شنبه 20| اردیبهشت |99 ساعت 16:00 الی 18:00 🏛مکان: کانال دبیرخانه بینش مطهر استان قم @bineshemotahar_qom 🔷شرکت در اختتامیه برای تمامی محترم و است. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
شهید مطهری و فقه.m4a
33.43M
🔰 صوت صحبت های جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین علی فرحانی 🔹 نگاه جامع و وحدانی شهید مطهری به اسلام 🔹 اندیشه ها و رویکردهای فقهی در آثار شهید مطهری 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🙏التماس دعا @fater290