eitaa logo
انباز
273 دنبال‌کننده
402 عکس
79 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
از امام حسن عسکری (علیه السلام) چنین روایت شده است: «لَيْسَتِ الْعِبَادَةُ كَثْرَةَ الصِّيَامِ وَ الصَّلَاةِ وَ إِنَّمَا الْعِبَادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فِي أَمْرِ اللهِ؛ آنجا که زیاد بودن کاری، ملاک بندگی خدا باشد، آن ملاک و معیار، روزه و نماز زیاد نیست، بلکه بندگی، تنها این است که دربارۀ کار و فرمان خدای متعال، بسیار بیندیشیم». امر گاهی مفردِ امور است به معنای کار، و گاهی مفردِ اوامر است به معنای دستور. اندیشه درباره کار و خلقت خدا، انسان را متوجه علم و قدرت و حکمت و لطف و مهر او می‌کند و خدا را با وصف به یاد می‌آورد، و تفکر در احکام الله، ما را با حکمت و عقلانیت و خیرخواهی خدا نسبت به بندگان مواجه کرده، راه اطاعت از او را برای ما هموارتر می‌سازد. مثال: اگر با مسئلۀ مواجهیم، باید فارغ از قیل‌وقال‌ها (و البته با بهره‌گیری از فهم بزرگان علم و ادب) بیندیشیم که «نشانه‌های حقانیت کتاب الله (آیات قرآن) و حکمت‌های سنت و سیره، چه آورده‌ای برای بهبود نسبی ما و جامعۀ ما دارند؟ و پاسخ تک‌تک ابهامات و اشکالات مربوط به آنها چیست؟». اما اگر به چند مطلب و رفتار ساده (بدون تحلیل و ارزشیابی کافی) بسنده کرده، در انتظار بوی بهبود ز اوضاع جهان بنشینیم، در واقع حق را ترک گفته‌ایم و مصداق بخش اول از روایت زیر خواهیم بود که از همان امام همام (علیه السلام) نقل شده است: «مَا تَرَكَ الْحَقَّ عَزِيزٌ إِلَّا ذَلَّ وَ لَا أَخَذَ بِهِ ذَلِيلٌ إِلَّا عَزَّ؛ 1️⃣ هیچ انسان گرامی‌داشته‌شده‌ای، حق را رها نکرد، جز آنکه به خاک ذلت افتاد 2️⃣ و هیچ خوارگشته‌ای حق را به دست نگرفت و به حق عمل نکرد، جز آنکه به قله‌های عزت و بزرگی پا نهاد». اینها حجت روشن خدا بر مایند. 🤲 السَّلَامُ عَلَيْك يَا نُورَ اللهِ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ 🌺 https://eitaa.com/anbaz60/1008
صلوات بر امام حسن بن على بن محمد العسکری (عليهم السلام‏): اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِيِّ الصَّادِقِ الْوَفِيِّ النُّورِ الْمُضِي‏ءِ خَازِنِ عِلْمِكَ وَ الْمُذَكِّرِ بِتَوْحِيدِكَ وَ وَلِيِّ أَمْرِكَ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ الْهُدَاةِ الرَّاشِدِينَ وَ الْحُجَّةِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيَائِكَ وَ حُجَجِكَ وَ أَوْلَادِ رُسُلِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِين‏ 🖤
۱۴۰۱۰۷۱۳ دین‌پرست.mp3
9.8M
سلام امروز توفیق گفتگویی درباره و در محضر چند نفر از دوستان فعال و صاحب‌نظر تربیتی حاصل شد. عرایض بسیار فشرده‌ام را تقدیم می‌کنم. در این جلسه، از لوازم دانشی و فرهنگی حل مسئلۀ حجاب با محوریت حکمت‌های قرآن کریم گفته‌ام. مسئلۀ محوری، روش تربیتی دین در نهادینه‌سازی پوشش مطلوب زنان است؛ با تأکید بر قلمرو تربیتیِ خانواده و مدرسه. اگر با گوش دادن این صوت، سؤالاتی به ذهن شما برسد (که به احتمال بسیار زیاد همینطور خواهد شد) آمادۀ شنیدنم: @Sajjaddinparast60 https://eitaa.com/anbaz60/1010 13 مهر 1401 پ.ن: برخی از صوت‌های کانال ، به اقتضای مخاطبان و مجلس خاصی بیان شده‌اند و بی‌نیاز از توضیحات تکمیلی نیستند. سعی می‌کنم به‌زودی توضیحاتی درباره عرایض فوق، تقدیم کنم. از همه سرورانی که نظرات انتقادی خود را برای ارتقای مباحث به بنده می‌رسانند، منت‌پذیرم. ۳ آبان ۱۴۰۱
در گفتار 🔍 کسی را گفتند: «از چه در فلان کش‌مکش نظر آشکار نکردی؟» گفت: «شما نظر مرا نمی‌ستانید، که نه وفاقم گرهی از کار شما بگشاید و نه خلافم شکنجی در کار شما اندازد. شما را خیال آسوده بها دارد که من نیز در همان شعله بدمم که شما افروخته‌اید؛ حال آنکه اسب فهمم از این فتنه می‌رمد و رأیم رو به سوی دیگری دارد، و البته شما را تحمل دیدن و شنیدنش نباشد. پس من قدر خویش بشناسم و شما را با قدرت‌تان واگذارم. شما نیز بی‌قدری مرا غنیمت شمارید و با خفیه‌ام تنها گذارید. که شکرسخن شیراز سروده: نه هر سخن که برآید بگوید اهلِ شناخت به سِرِّ شاه، سَرِ خویشتن نشاید باخت».
🔴 بررسی تضادهای مربوط به حجاب در ایران از منظر علمی (بخش اول) 🔺 سوال: مگر بحثی هم باقی مانده؟ مگر بانوان مخالف حجاب و نارضایتی های اجتماعی چیزی جز نادرستی حجاب را نشان می دهد؟ پاسخ: از نظر علمی، در جوامع امروزی، نارضایتی اجتماعی از یک پدیده ربطی به درستی یا نادرستی آن پدیده ندارد. "▪️رضایت یا نارضایتی از یک پدیده، به معنی ارزیابی مثبت یا منفی از آن است. ▪️ارزیابی مثبت یا منفی و یا "خوب" و "بد" از یک پدیده، به ارزش های افراد بستگی دارد که آنها چه چیز را خوب یا بد بدانند... ▪️ ارزش های مردم و جامعه همیشه ثابت نیستند و می توان آنها را تغییر داد... ▪️ اگر بتوان در یک جامعه ارزش های مردم را تغییر داد، آنها آنچه را که قبلا "بد" می دانستند، بعد از مدتی "خوب" ارزیابی خواهند کرد و برعکس آنچه را که قبلا "خوب" می پنداشتند، "بد" ارزیابی خواهند نمود..." [پس نارضایتی از حجاب تابع نظام ارزشی است که قابل تغییر است و ربطی به درستی و نادرستی حجاب ندارد... پس باید این منازعات دقیق تر بررسی شود...] ⬅️ پروفسور فرامرز رفیع پور، {دارای درجه لیسانس تا پروفسوری (habilitation) از دانشگاه هوهن هایم آلمان استاد (privatdoent) دانشگاه هوهن هایم آلمان، استاد مدعو دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا، استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی، چهره ماندگار، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران و ...} ⬅️ منبع: دریغ است ایران که ویران شود (1393)، صفحه519
🔴 بررسی تضادهای مربوط به حجاب در ایران از منظر علمی (بخش دوم) 🔺 سوال: [در واکنش به سوال بخش قبلی:] عه! چه جالب! اعتراضات ربطی به صحیح یا غلط بودن حجاب ندارد!!! پس لابد به غلط بودن عقل آنهایی که اعتراض کردند ربط دارد!!! پاسخ: خیر؛ به آشفتگی نظام ارزشی ربط دارد. "مسئله اصلی" آشفتگی نظام ارزشی و نظام اجتماعی است. همانی که 25 سال پیش در کتاب "توسعه و تضاد" شرح داده شد و این تضادها در آن پیش بینی شد. "در پی اجرای سیاست توسعه، عوامل متعدد و مهمی بروز کردند که در زمینه های مختلف شرایط نارضایتی را فراهم آوردند... [در اجرای این سیاست] اجزای فریبنده خارجی را به اندام جامعه پیوند می زنند، تمامی اندام جامعه تغییر شکل می یابد و کارکرد آن کاملا مختل می گردد... [توجه داشته باشید که] هر گونه الگوی اداره اجتماعی بیرونی و رسمی [خوب باشد یا بد] تا موقعی که با نظام سنتی تطبیق داده و درونی نشود، نظام اجتماعی موجود را به هم می ریزد... تا آنجا که به نظام اجتماعی مربوط می شود، مهمترین متغیرهای تولیدکننده نارضایتی در بخش نظام اجتماعی عبارتند از: ▪️نابرابری ▪️تولید نیاز، همزمان با دشواری در ارضای نیاز و ▪️ تغییر ارزش ها [از جمله در مورد حجاب] در صورتیکه تغییر ارزش ها و بالاخص حرکت و سرعت روند آن، به طور حساب شده مورد هدف و در کنترل نباشد و به یک حرکت هنجاری مستقل و سرکش تبدیل شود، در آن صورت دیر یا زود کنترل جامعه از دست خارج خواهد شد و جامعه مانند یک اسب سرکش و عصیانگر برای خود عمل خواهد نمود... [در این صورت چه حجاب باشد چه نباشد نظام اجتماعی دچار تخریب شده] و تخریب نظام فرهنگی اجتماعی ایران قابل ترمیم نخواهد بود... به این علت است که کشورهای اروپایی با بروز و پیدایش کوچکترین حرکت کنترل نشده ی هنجاری، به سرعت جلوی آن را می گیرند..." ⬅️ پروفسور فرامرز رفیع پور، {دارای درجه لیسانس تا پروفسوری (habilitation) از دانشگاه هوهن هایم آلمان استاد (privatdoent) دانشگاه هوهن هایم آلمان، استاد مدعو دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا، استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی، چهره ماندگار، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران و...} ⬅️ منبع: دریغ است ایران که ویران شود (1393)، صفحه17 و 823 + توسعه و تضاد (1376)، 252 و 545
🔴 بررسی تضادهای مربوط به حجاب در ایران از منظر علمی (بخش سوم) 🔺 سوال: [در واکنش به سوال بخش قبلی:] خب حالا آشفتگی نظام ارزشی و این حرفا یعنی چه؟ یعنی همینطور بشینیم و فقط نگاه کنیم؟ پاسخ: خیر؛ یعنی مسئله را بشناسیم و واقعا به دنبال حل مسئله باشیم. "علت اصلی این تضادها... ندانستن روش و در راس همه نداشتن یک "مدل جامع عملیاتی همه جانبه" برای اداره کشور و به جای آن تمرکز روی سلیقه ها و باورهایی است که برای کشورداری مضر است... مسئولین محترم ما باید ▪️اساسا با ارکان نظام اجتماعی، کارکرد اجزای آن و تاثیر متقابل این اجزا بر روی یکدیگر آشنا شوند، ▪️متناسب با این کارکرد، ساختارهای مناسب را به وجود آورند و ▪️متناسب با انتظار کارکرد از هر بخش و نقش، افراد مناسب را در نقشهای مناسب بگمارند و ▪️با تعریف دقیق تکالیف و حقوق مناسب، ▪️تعریف و اجرای دقیق ابزار تشویق و توبیخ، ▪️با استفاده زیاد از روش های کنترل درونی و همجوری و حتی المقدور پرهیز از روش های بیرونی استبدادی، مگر در شرایطی با مشروعیت بالا (آغاز منحنی سرایت) ▪️با کنترل بسیار قوی جامعه را مدیریت نمایند..." ⬅️ پروفسور فرامرز رفیع پور، {دارای درجه لیسانس تا پروفسوری (habilitation) از دانشگاه هوهن هایم آلمان استاد (privatdoent) دانشگاه هوهن هایم آلمان، استاد مدعو دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا، استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی، چهره ماندگار، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران و...} ⬅️ منبع: دریغ است ایران که ویران شود (1393)، صفحه 24 و 604 https://eitaa.com/rafipoor
عکس مربوط به بررسی تضادهای مربوط به حجاب در ایران از منظر علمی(بخش دوم )
هدایت شده از هادیانه ها
⏳ ساعت صفر خدمت⏳ 👳‍♂لوازم سفر رو آماده کن... ✍خدمت یکی از فضلای حوزه بودم که بعد عمری و و و فراوان در سن چهل و دو سالگی راهی دیار خودش بود 🔹پذیرش از او به قدری در شهرشان بالاست که طیف زیادی از متدینین از آمدن او خشنوداند و از امام جمعه و رئیس حوزه علمیه تا فعالان شاخص و شهر آمدند پای کارش 🔹 او تجربه منبرهای چندهزار نفری و کشاندن فعالان شاخص شهر پای کارهای مختلف و راه انداختن کارهای فرهنگی و کلاس های معرفتی و ... را در کارنامه کاری اش در آنجا دارد 🔹استقبال طوری است که گویا وارد منطقه ای می شود ؛ درهای حوزه و دانشگاه و مدارس و کانون ها و هیئات و ... به روی او باز است. 🔹او خود با تواضعی که داشت از اش در مقابل این حجم از نیاز به عالمی مردمی و مدیر می گفت _ با این که استاد سطح عالی و متخصص فقه تربیت بود و تجربه ی متراکمی در تبلیغ و منبر داشت_ ولی با این حال وقتی به عقب بر می گشت کارهایی را می دید که برای این روز باید انجام می داد 🔹در میان حجم زیاد از کار روی زمین مانده، اولش به درستی و پرداختن به تربیت حوزه شهر بود، به خوبی لیست دقیقی از آسیبهای موجود را ارائه می داد و به دنبال راه حل و برنامه بود 📌خدا پشت و پناهت ای ✅پ ن: 1⃣ استقبال مردم از طلبه خارج از حد تصور است اگر بتواند از معضلات فکری و دینی و اخلاقی و زندگی مردم گره گشایی کند 2⃣ طلبه ها_ برای این روز آماده کنیم خودمان را ... @hadianeha
🔴 تضادها و عبرت ها تضادهای اخیر و فرصت تشخیص چرخ های غیرکارکردی (dysfunctional) در جامعه 🔺 بخش اول ➖ دانشگاه توسعه ای: موتور تغییر ارزش ها و کارخانه تولید افراد ناراضی 1- فرایند تغییر ارزش ها در دانشگاه ها "پرورش ولع ارتقاء و تقویت موج مدرکجویی که به تغییر ارزش ها انجامیده است، باعث شده که محل ارضای آن، یعنی محل کسب مدرک: دانشگاه، نیز از اهمیت بیشتری برخوردار شود که خود نقش مستقلی در تغییر ارزش ها داشته و دارد... وقتی انسان ها در جایی جمع شوند، آن "جمع" دارای الزامات و قدرت های وادارکننده به همسویی و "همجوری" ای خواهد بود که گریز از آن بسیار به ندرت ممکن است. این یک نیروی عظیم نامرئی است که فشار فوق العاده قوی در درون تک تک افراد برای انطباق و همجوری (conformity) با جمع تولید می کند.. هنر مدیران یک جامعه در آن است که بتوانند گروه ها و "جمع"ها را طوری مدیریت و تربیت کنند که افراد درون این شبکه ها "کردار نیک" را بیاموزند و نه برعکس. اما متاسفانه ما هنوز از این ایده آل فاصله داریم و فرزندان ما با ورود به هر جمع، حتی در نهادهای رسمی، تابع فرهنگ غیر رسمی آن جمع می گردند و بدترین رفتارها را می آموزند... دانشگاه ها نیز این ماهیت جمع را در حد زیادی دارا می باشند و بسیار بیش از آن، خوابگاه ها این ماهیت جمع و قدرت تغییر درونی را دارند. زیرا در آنجا دانشجویان بدون هیچ کنترل موثر، تابع قواعد جمع هستند... این فرایند [تغییر ارزش] به تدریج روی می دهد: ابتدا فرد تابع ارزش های قبلی خود است، بعد به تدریج به هر میزان که با افراد شبکه ی جدید دوستی برقرار می کند، مایل است -برای کسب مقبولیت- رفتار خود را با آن ها تطبیق دهد. این انطباق، نامحسوس و تدریجی ادامه می یابد، تا به مرحله ای می رسد که انسان (عموما از طریق تذکر دیگران) متوجه می شود رفتارش تغییر کرده است... وقتی این فرایند در سطح کلان تر جامعه برای تعداد نسبتا زیادی از افراد روی می دهد، ▪️بطوریکه بتوان افراد را تقریبا به دو بخش تقسیم کرد: عده ای (شاید زیاد) پیرو ارزش های قدیم و عده ای (معمولا کمتر) پیرو ارزش های جدید ▪️اما این در حالی باشد که پتانسیل جذب گروه اول رو به کاهش و پتانسیل جذب گروه دوم رو به افزایش باشد و ▪️مرتبا از تعداد پیروان گروه اول کاسته و بر تعداد گروه دوم افزوده شود، در آنصورت "تضاد ارزشی" جامعه را فرا می گیرد..." ⬅️ پروفسور فرامرز رفیع پور، {دارای درجه لیسانس تا پروفسوری (habilitation) از دانشگاه هوهن هایم آلمان استاد (privatdoent) دانشگاه هوهن هایم آلمان، استاد مدعو دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا، استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی، چهره ماندگار، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران و...} ⬅️ منبع: دریغ است ایران که ویران شود (1393)، صفحه 530-533 https://eitaa.com/rafipoor
هدایت شده از محسن قنبریان
نگاهی فقهی به فرآیند تحقق حجاب.mp3
20.43M
🎙 نگاهی فقهی به فرآیند تحقق حجاب محسن قنبریان/ ۱۸مهر۱۴۰۱/ مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) ▫️ مقدمه • مساله، تحقق و اقامه حجاب نه صرفاً الزام! • تحقق، بمثابه یک فرآیند/ نقش فقه و برنامه. ▫️ مرحله اول 1⃣ رفع آنچه مانع تنجز تکلیف یا پیگرد است: - جهل های عذری/ شبهه/ علم یا ظن به خلاف. - شناخت موضوع در پیمایش ها و آمارها! - تفاوتهای ارشاد جاهل با امر به معروف؟ 2⃣ هنجار سازی و افزایش ارزشمندی؛ تکلیف حکومت اسلامی ! • پیمایش ها در اینباره! • دلیل اول: استدلال به موثقه مسعده/ افزایش احتمال تاثیر شرط واجب برای حکومت مردمسالار! • دلیل دوم: استدلال به صحیحه داود الرقی/ افزایش احتمال تاثیر (با معروف سازی) وظیفه حکومت اسلامی! • دلیل سوم: استدلال به مفهوم "معروف" و "عرف"(۱۹۹اعراف): - تعاریف لغوی/ تعریف علامه حلی و.../ تفسیر علامه طباطبایی/ دو روایت موید! ⬅️ جمع بندی مرحله اول از خ۸۷ نهج البلاغه! ▫️ مرحله دوم • جایگاه مردم: ولایت مُشاع طرفینی: - امر به معروفِ مولوی/ ولایت تواصی یا ولایت امر به معروف/ زن ها هم بر مردها دارند/ حتی زن بی حجاب بر مجتهد! • مستندات: تفاسیر و فقاهت ذیل ۷۱توبه: - المیزان/ اسس النظام السیاسی/ دراسات فی ولایة الفقیه ▫️ مرحله سوم • تفاهم اجتماعی در پیگردها: ۱۲ممتحنه: - بیعت تاکیدی/ متعلقِ معلوم و معروف/ سیره نبوی! • نقد تبصره۶۳۸ قانون مجازات اسلامی ☑️ @m_ghanbarian
انباز
🎙 نگاهی فقهی به فرآیند تحقق حجاب محسن قنبریان/ ۱۸مهر۱۴۰۱/ مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) ▫️ مقدمه • م
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم از همه دغدغه‌مندان فرهنگ دینی دعوت می‌کنم این سخنان حجت الاسلام محسن قنبریان را با دقت گوش کنند. در تحلیل بخش‌هایی از چارچوب پیشنهادی ایشان ملاحظاتی وجود دارد، اما انصاف را! اگر همین طرح کلی و نظری، پشتیبان برنامه‌های عملیاتی ما در سطح روابط بینافردی و کلان اجتماعی، و در فضای خانواده و مدرسه و حاکمیت شود، سر بر آسمان تاریخ خواهیم سود.
هدایت شده از محسن قنبریان
فرآیند فقهی تحقق حجاب-عصرانه علمی استاد قنبریان.pdf
900.6K
📜 نگاهی فقهی به فرآیند تحقق حجاب محسن قنبریان/ ۱۸مهر۱۴۰۱/ مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) ▫️ مقدمه • مساله، تحقق و اقامه حجاب نه صرفاً الزام! • تحقق، بمثابه یک فرآیند/ نقش فقه و برنامه. ▫️ مرحله اول 1⃣ رفع آنچه مانع تنجز تکلیف یا پیگرد است: - جهل های عذری/ شبهه/ علم یا ظن به خلاف. - شناخت موضوع در پیمایش ها و آمارها! - تفاوتهای ارشاد جاهل با امر به معروف؟ 2⃣ هنجار سازی و افزایش ارزشمندی؛ تکلیف حکومت اسلامی ! • پیمایش ها در اینباره! • دلیل اول: استدلال به موثقه مسعده/ افزایش احتمال تاثیر شرط واجب برای حکومت مردمسالار! • دلیل دوم: استدلال به صحیحه داود الرقی/ افزایش احتمال تاثیر (با معروف سازی) وظیفه حکومت اسلامی! • دلیل سوم: استدلال به مفهوم "معروف" و "عرف"(۱۹۹اعراف): - تعاریف لغوی/ تعریف علامه حلی و.../ تفسیر علامه طباطبایی/ دو روایت موید! ⬅️ جمع بندی مرحله اول از خ۸۷ نهج البلاغه! ▫️ مرحله دوم • جایگاه مردم: ولایت مُشاع طرفینی: - امر به معروفِ مولوی/ ولایت تواصی یا ولایت امر به معروف/ زن ها هم بر مردها دارند/ حتی زن بی حجاب بر مجتهد! • مستندات: تفاسیر و فقاهت ذیل ۷۱توبه: - المیزان/ اسس النظام السیاسی/ دراسات فی ولایة الفقیه ▫️ مرحله سوم • تفاهم اجتماعی در پیگردها: ۱۲ممتحنه: - بیعت تاکیدی/ متعلقِ معلوم و معروف/ سیره نبوی! • نقد تبصره۶۳۸ قانون مجازات اسلامی 🎵صوت جلسه را اینجا بشنوید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/3428 ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
ایام قبل از انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را یادتان هست که اصولگرایان هر روز سخنرانی و مصاحبه می کردند و ائتلاف و حزب جدید راه می انداختند؟ یادتان هست برای کسب رای از این مسجد به آن مسجد و از این دانشگاه به آن دانشگاه می رفتند؟ در 30 روز گذشته که کشور دچار التهاب شد، چند نفرشان در مساجد و دانشگاه ها حاضر شدند تا با همان مردم حرف بزنند؟ چند نفرشان اصلا در دسترس هستند؟ چند نفرشان اصلا اگر هم در دسترس باشند، از خودشان تحلیل دارند که به مخاطب منتقل کنند؟ چند نفرشان اصلا قدرت اقناع دارند و بلدند با مردم حرف بزنند؟ بگذارید نام ببرم. در انتخابات های اخیر «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» میدان داری کرد و گفت به هر لیست و فردی که ما می گوییم رای بدهید. هرکسی هم غیر این عمل کند وحدت شکن، خائن، بی بصیرت و... است. شد آنچه شد و هر آنچه که این آقایان دیکته کردند را بخشی از مردم نوشتند و بخش زیادی از مردم هم اصلا در انتخابات شرکت نکردند و در هر صورت آنچه این جریان دوست داشت به وقوع پیوست. حالا سوال اینجاست که چند نفر از آقایانی که برای جبهه انقلاب پشت پرده تصمیم می گرفتند و لیست می بستند و نامزد معرفی می کردند الان وسط میدان هستند؟ این روزها از آقایان حداد عادل، باهنر، بادامچیان، چمران، متکی، سروری، پیرهادی، رسولی و... نامی شنیده اید؟ سخنرانی خاصی دیده اید که بتوانند نه عامه مردم بلکه فقط نیروهای اصولگرا را قانع کنند؟ یادداشت خاصی دیده اید که دست به دست بچرخد و پاسخ سوالی را بدهد؟ طبیعتا خیر. بلکه بار این روزها هم بر دوش نیروهای کف میدان است. چه آن هایی که در سنگر خیابان با اوباش جنگیدند و جانباز و شهید شدند و چه آنهایی که مشغول جنگ در کارزار رسانه هستند. اما از سال دیگر همین ایام اسامی نامبرده با تعداد کثیر دیگری از چهره های مشابه، هر روز در مساجد، دانشگاه ها و سایر محافل رویت خواهند شد. چرا؟ چون باز هم زمان انتخابات فراخواهد رسید و مجبور به حضور در برابر مردم هستند. این ایام، زمان استراحت آقایان است! مزاحم شان نشوید و سال بعد هم هر چه گفتند را چشم بسته اطاعت کنید تا این دور باطل اصولگرا- اصلاح طلب بچرخد. متاسفانه برخی چهره های گفتمانی و روحانیون ما هم به سواری دادن به اینها عادت کرده اند و شب انتخابات تسلیم بازی آنها خواهند شد. باور ندارید؟ یک سال دیگر صبر کنید... عضو کانال شوید: 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1844903939C0e8d01846b
اللهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا ... (بقره 257) آقای دکتر سیداحمد حبیب‌نژاد، که در رشتۀ حقوق عمومی، هم اهل تحقیق است و هم اهل رسانه، به‌عنوان «معاون پژوهش و ترویج معاونت حقوقی » منصوب شد. پیشتر تذکرهای اخلاقی و نقدهای به‌جای او نسبت به مسئولان و رویه‌های حکومتی را (حتی در این دولت و حتی نسبت به تأیید صلاحیت آقای )، خصوصا در حمایت از حقوق محرومان جامعه دیده‌ام، و ازهمین‌رو امیدوارم انتصابشان، تحقق این بخش از نامۀ (علیه السلام) به باشد که فرمود: «ثُمَّ لْيَكُنْ آثَرُهُمْ عِنْدَكَ أَقْوَلَهُمْ بِمُرِّ الْحَقِّ لَكَ ...» اگر تحقیق عمیق و مستمر در قانون اساسی، با پشتیبانی فلسفۀ حقوق معقول و مشروع، خطاهای احتمالی آن را بکاهد، و ترویج چنین مطالب محققانه و ریشه‌داری در سطوح مختلف حاکمیتی و نخبگانی و مردمی پیگیری شود، می‌توان به حکمرانیِ کارآمدتری امیدوار بود؛ ان شاء الله. https://eitaa.com/anbaz60
🛑📸 ساعت آغاز و پایان خورشیدگرفتگی سه‌شنبه سوم آبان‌ماه، در استان‌‌های کشور 🔹وجوب نماز آیات برای
🔸 و ❓پرسش: وقت خواندن نماز آیات برای خورشید‌گرفتگی چه موقع است؟ ✍️ پاسخ : وقت ادای نماز آیات در خورشید‌گرفتگی، از وقتی است که خورشید شروع به گرفتن می‌کند و تا وقتی که کاملاً باز شود ادامه دارد، لکن بنابر احتیاط مستحب به قدری به تأخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند. بعد از باز شدن تمام آن، نماز آیات قضا می‌شود. ❖_____❖ 🔻 نماز آیات برای حائض ❓پرسش: اگر خانمی هنگام گرفتن ماه یا خورشید، عذر شرعی داشته باشد، آیا لازم است قضای آن را بعداً بجا آورد؟ ✍️پاسخ: اگر هنگام کسوف یا خسوف، از آن با خبر شده یا کسوف یا خسوف کلی بوده، قضا دارد والّا قضا واجب نیست. @zanjani_net
الزامات مطالعات قرآنی و حدیثی.mp3
3.47M
گفتاری فشرده درباره اینکه: "نقطه آغازین و پایانی مطالعات و پژوهش‌های قرآن و حدیث کجاست؟" و ذکر دو مورد از مبانی بسیار مؤثر در فهم درست قرآن و حدیث ۱۴۰۱ https://eitaa.com/anbaz60
پژوهش مفید درباره قرآن، خصوصا در قلمرو ادبیات.mp3
2.47M
کدام پژوهش‌های ادبی درباره قرآن کریم، ارزشمندند؟ (پیشنهادی برای محققان رشته تفسیر) ۱۴۰۱ https://eitaa.com/anbaz60
هدایت شده از محسن قنبریان
🔴 ألْحَمْدُ للهِ الَّذي أكْرَمَنَا بِالشَّهَادَةِ به این سپاسگزاری زینب صبور(س) از خداوند زیاد فکر کنید! خداوند (ع) را به تبع آن خون خدا، با شهادت تکریم کرده است! واقعا تکریم! روز چهلمی که می رفت دوباره اغتشاش احیاء و سند طلبکاری شود، دشمن احمق درون حرم شاهچراغ از این ملتِ مظلوم کشته می گیرد! حالا ببینید چگونه شهادت آن مظلومان، کرامت خود را برای هزارمین بار به ما نشان می دهد. ملت یکپارچه با حضورِ متحدش کار را تمام می کند. خداوند را سپاسگزایم که ملت ما را با شهادت گرامی داشت! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فونت عثمان طه در ورد: KFGQPC Uthmanic Script HAFS
هدایت شده از مرکز پژوهشی مبنا
🌐 دین و دینداری در هر جغرافیای زمانی و مکانی از تعیین کننده ترین و اثرگذارترین عوامل اجتماعی، فرهنگی،سیاسی و اقتصادی است. 📌 این اثرگذاری در ایران به علت بافت دینی عموم جامعه و ساختار اسلامی حکومت، دوچندان است. 🔰 مرکز پژوهشی "مبنا" با همین دغدغه، پژوهشی را با عنوان "سالنمای وضعیت و دین داری در ایران" آغاز کرد. 📝 این پژوهش کوشیده تا به پرسش های زیر پاسخ دهد: ❓وضعیت دین داری در دهه اخیر چه تغییراتی کرده و در حال حاضر چگونه است؟ ❓دین داری ایرانیان با چه چالش هایی روبروست؟ ❓وضعیت کمی و کیفی اماکن دینی و در ایران چگونه است؟ و ... 👈 این پژوهش برای پاسخ به این پرسش ها، از دو راه حرکت کرده است: 1⃣ تحلیل ثانوی پیمایش ها و پژوهش های معتبر کشوری دربارهٔ دین و دینداری در دهه اخیر 2⃣ تحلیل دیدگاه های جامعه نخبگانی 📚 مشاهده محصولات مرکز پژوهشی مبنا 🆔@mabna_center
فاضل ارجمند، جناب آقای محمدمهدی مباحثی ریشه‌دار و کاربردی درباره تربیت دارد که برای اهالی تربیت و خصوصا تربیت و تبلیغ دینی بسیار مفید است. وی اخیرا طی 6 جلسه (به مدت تقریبی 100 دقیقه) راهکارهای ترغیب فرزندان و متربیان به و را به خوبی و با جامعیت مناسبی توضیح داده است که حتما برای همۀ دغدغه‌مندان و فعالان و برنامه‌ریزان در عرصه (خصوصا والدین و مربیان مساجد و کانون‌ها و مدارس) بسیار مفید خواهد بود (هر چند شاید در برخی از جزئیات مطالب ایشان نظرات کارشناسی متفاوتی هم باشد). از ویژگی‌های مباحث این دوره: ✅ تکیه بر ریشه‌های استوار تربیتی (پرهیز از تکنیکال بودن محض) ✅ مشاوره با افراد متعدد و استفاده از دانش و تجربه ✅ کاربردی و نتیجه‌بخش بودن راهکارها در عین ریشه‌دار بودن ✅ معرفی منابع مفید برای مطالعه 🆔 کانال : https://eitaa.com/tarbiat_bonyadii برای دریافت لینک 6 جلسه مربوط به حجاب می‌توانید از طریق آیدی زیر در ایتا درخواست دهید: @P_tarbiat 📝 فهرست مطالب شش جلسه: جلسه 1️⃣ ✅ مقدمات: 1. اصلاح نگاه به مسئله حجاب 2. داشتن نگاه ریشه‌ای و بلندمدت و تدریجی در تربیت 3. پرهیز از تغییر ناگهانی در روش‌های تربیتی 4. قطع امید از غیر خدا در تربیت ✅ راهکارها: 🕐 راهکارهایی که از دوره کودکی متربیان شروع می‌شود: 1. تأمین نیازهای اساسی کودک 2. صمیمیت با متربیان جلسه 2️⃣ 3. پرورش هویت جنسی (ایجاد و تقویت رضایت دختران از دختر بودن خود و احساس افتخار به آن) 4. پرورش حیا 5. ایجاد حس خوب نسبت به حجاب جلسه 3️⃣ 6. تأمین احساس زیبایی‌طلبی دختران 7. الگودهی 8. تعیین چارچوب‌های منطقی و متعادل میان پوشش و آزادی 9. رعایت تدریج در پوشش و حجاب 10. ایجاد عادت و انس به حجاب جلسه 4️⃣ 11. کنترل روابط محیطی 12. ایجاد خصلت‌های ریشه‌ای و بنیادی برای قدرت در دوره‌های بعدی بر دفاع از ارزش‌های دینی 🕑 راهکارهای دوره بلوغ: 1. توجه به نیازها (خصوصا نیازهای متناسب با سن نوجوانی و بلوغ) 2. پرورش و تقویت رابطه دوستانه 3. فراهم کردن جمع دوستانه جلسه 5️⃣ 4. زمینه‌سازی برای رسیدن به شناخت جلسه 6️⃣ 5. تأمین احساس آزادی و استقلال و انتخاب 6. به رسمیت شناختن سختی حجاب 7. تسهیل حجاب و عفاف با عوامل بیرونی 8. ایجاد انس با اهل بیت (علیهم السلام) 9. فراهم کردن فرصت‌های تجربه شیرین معنوی ❗️ اگر متربیان و فرزندان ما حجاب را رعایت نکنند، علاوه بر روش‌های مذکور، باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ 1. حوصله و صبوری چندساله 2. یافتن ریشه‌ها و علل مشکل و اصلاح از عوامل 3. ارائۀ درستِ شناخت‌های لازم (توسط والدین، یا شخصی دیگر) 4. پرهیز از اجبار و روش‌های قهرآمیز 5. دعا و توسل برای اصلاح https://eitaa.com/anbaz60/1033