eitaa logo
انباز
273 دنبال‌کننده
402 عکس
79 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
توفیق شد مناظرۀ اول آقایان اکبرنژاد و رهدار را شنیدم: https://eitaa.com/akbarnejad_ir/12320 https://t.me/akbarnejad_ir/8513 خوبی این گفتگو برای بنده آشنایی بیشتر با مواضع طرفین درباره یکی از اصلی‌ترین مسائل کشور و دنیا و دین بود و ابعاد مسئله در ذهنم روشن‌تر شد. البته مفیدترین قسمت مناظره برای من، حدود 40 دقیقه اول و حدود 25 دقیقه آخر بود، چون نظرات امثال آقای رهدار را زیاد شنیده و خوانده‌ام، ولی کسی که بتواند با استدلال درون‌دینی و بلکه درون‌مذهبی و بلکه درون‌فقهی مطالبی از سنخ مطالب آقای اکبرنژاد را بگوید واقعا کم است. از نظر روش گفتگو به نظرم هر دو بزرگوار باید تمرکز خود را روی محتوا می‌کردند، حتی اگر طرف مقابل به حواشی می پرداخت. احتمالا این مشکل در گفتگوی دوم بهبود یافته باشد. برخلاف بسیاری از دوستان، کاملا باور دارم آقای اکبرنژاد هیچ توهینی به دو رهبر انقلاب نکرده و تنها روش درست در مواجهه با مطالبش، برخورد علمی است، همانگونه که خود او در یک کلیپ جداگانه خواستار این مسئله شد: https://eitaa.com/akbarnejad_ir/12362 https://t.me/akbarnejad_ir/8560 امیدوارم هم ما آحاد مردم قدر این فرصت‌ها را بدانیم و هرگز از گفتگوی سازنده غفلت نورزیم و با سعۀ صدر به مطالب مخالفان‌مان توجه کنیم و هم سازمان‌ها و مسئولان حوزوی و حکومتی چنین کنند. آشنایی با زاویه دید مختلف افراد، کمترین فایده‌ای است که انجام و انتشار چنین مباحثاتی برای ما دارد؛ چه در موضع فعلی خودمان محکم‌تر شویم چه در اثر آموخته‌های جدید، نظرمان تغییر کند، چه تغییر جزئی و چه تغییر بنیادین. https://eitaa.com/anbaz60/1442 https://t.me/anbaz60/1087
استاد رهدار و استاد اکبرنژاد.mp3
98.56M
🎵صوت کامل گفتگوی اول حجت الاسلام احمد رهدار و حجت الاسلام محمدتقی اکبرنژاد 🔹با موضوع: "نسبت استراتژی سیاسی انبیاء و ائمه (ع) با سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی" https://eitaa.com/anbaz60/1448
@sedayehowzeh.mp3
81.42M
🎙 صوت کامل گفتگوی دوم حجت الاسلام احمد رهدار و حجت الاسلام محمدتقی اکبرنژاد 🎵 صوت جلسه اول 🎥 فیلم جلسه اول 🔹با موضوع: "نسبت استراتژی سیاسی انبیاء و ائمه (ع) با سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی" https://eitaa.com/anbaz60/1449
مناظره حجةالاسلام رئوفی و استاد اکبرنژاد_80.mp3
76.59M
🎵فایل صوتی مناظره و گفتگوی علمی با موضوع «نسبت استراتژی سیاسی انبیاء با سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی» باحضور: ▫️حجت الاسلام سلمان رئوفی ▫️استاد محمدتقی اکبرنژاد 👈 همراه با پرسش و پاسخ انتهای جلسه 🎥 فیلم کامل گفتگو : ▪️یوتیوب https://youtu.be/R13Mch1H95c ▪️آپارات https://www.aparat.com/v/AUrZO https://eitaa.com/anbaz60/1450
انباز
توفیق شد مناظرۀ اول آقایان اکبرنژاد و رهدار را شنیدم: https://eitaa.com/akbarnejad_ir/12320 https://
بحمد الله توفیق شد هر سه مناظره دوم آقای محمدتقی اکبرنژاد با آقایان احمد رهدار و سلمان رئوفی را شنیدم: https://eitaa.com/anbaz60/1448 https://eitaa.com/anbaz60/1449 https://eitaa.com/akbarnejad_ir/12419 https://t.me/anbaz60/1088 https://t.me/anbaz60/1089 https://t.me/anbaz60/1091 به نظرم هر سه نفر مطالب علمی و احساسی و هیجانی خودشان را ابراز کردند و قضاوت میان آنها کار سختی نیست. آقای اکبرنژاد برای مناظره یک شرط گذاشته بود: https://eitaa.com/akbarnejad_ir/12273 https://t.me/akbarnejad_ir/8470 که بنده هم با ارسال دلائلی به ادمین کانالش خواستم همان یک شرط را هم نگذارد و حتما مناظره کند. اما بعد از برگزاری این سه مناظره و گفتگو، به رسیدم و آقای اکبرنژاد هم در آخر جلسۀ سوم، با فراست دریافت که نباید همانجا وعدۀ مناظره‌ای دیگر بدهد: https://eitaa.com/salmanraoufi/9667 برای اظهار نظر درباره مطالب سیاسی‌شان اطلاعات و مجال کافی ندارم، اما در بحث فقهی، سخنان آقای رهدار و آقای رئوفی بنده را قانع نکرد. بله، تلاش می‌کردند (خصوصا در مناظرات دوم و سوم) مثال‌های نقضی بزنند یا با نقدِ روشیِ کاملا مبهم، مدعای اکبرنژاد را مخدوش کنند، اما نه همین مثال‌ها را تحلیل می‌کردند و نه ناظر به پاسخ‌های اکبرنژاد سخنی می‌گفتند. نکتۀ دردآوری که مخصوصا در مناظرۀ دوم و سوم به چشمم آمد این بود که آقایان رهدار و رئوفی اصرار داشتند اسلام را دین تنش‌زا معرفی کنند و متوجه لوازم این سخن در عرصه رسانه نیستند. یکی از نقدهای جدی خودشان به اکبرنژاد این است که مطالبش همسو با رسانه‌های مخالف اسلام و انقلاب است، در حالی که همین اصرار و پافشاری خودشان، خوراک کافی برای رسانه های ضد اسلام و انقلاب و برای فعالیت‌های اسلام‌هراسانۀ دنیا است، و البته متأسفانه با قرائت مشهور (اما نادرست) از اسلام هماهنگند. بنابراین تفوّق علمی و حتی رسانه‌ای مطالب آقای اکبرنژاد نسبت به دو شخص دیگر، کاملا واضح است و به گمانم ادامۀ مناظره با این دو نفر فایده‌ای جز تضییع عمر و اعصاب و اینترنت ندارد. اکنون اگر قرار به ادامۀ گفتگو باشد، باید طرف مقابل آقای اکبرنژاد یکی از دو ویژگی زیر را داشته باشد و مسئلۀ گفتگو به صورت متمرکز، یکی از دو امر زیر پیشنهاد شود: 1️⃣ یا طرف مقابل کسی باشد که بر اساس دانش فقه و حدیث و تفسیر و تاریخ، ادعای اکبرنژاد در سیاست تنش حداقلی یا مدیریت تنش را به صورت تحلیلی رد کند، 2️⃣ یا کسی باشد که بر اساس اطلاعات سیاسی کافی نسبت به خصوص مواضع دو رهبر انقلاب، ادعاهای اکبرنژاد در تحقق سیاست تنش‌زایی توسط این دو شخصیت بسیار مهم و اثرگذار را نقد کند. بلکه در صورت دوم پیشنهاد می‌کنم دربارۀ سیاستی خاص گفتگو کنند تا نتایج مباحثه شفاف‌تر شود؛ مثلا: برخورد بنیان‌گذار راحل جمهوری اسلامی ایران با مسئله تسخیر سفارت آمریکا و گروگان‌گیری و ارتباطش با مشکلات ایران، از جمله جنگ هشت‌ساله با عراق، یا روش مواجهۀ رهبر انقلاب با خیزش‌های بهار عربی یا بیداری اسلامی. البته پیشنهاد خودم این است که درباره سیاست آمریکاستیزی یا اسرائیل‌ستیزی گفتگو کنند که از ابتدای انقلاب تا کنون، نتایج زیادی داشته و دارد و ثمرات چنین گفتگویی کاملا مصداق جهاد تبیین و امیدآفرینی در جامعه است. https://eitaa.com/anbaz60/1451
بنده دربارۀ مواضع سیاسی آشکار و پنهان دو رهبر انقلاب و ساختارهای حکومت جمهوری اسلامی ایران اطلاعات کافی برای قضاوت نهایی ندارم، اما دربارۀ استراتژی مطلوب از نظر دین، معتقدم می‌توان در برخی از موارد، مطالبی دقیق‌تر از مدعیات آقای اکبرنژاد گفت، لکن نقدهای بنده، هدف ایشان (اصالت تنش‌زدایی در سیاست از نظر اسلام) را رد نمی‌کند، بلکه تقویت می‌کند؛ مثلا معتقدم: ✅ اسلام، نه تنها در موقعیت ضعف، مهار تنش را توصیه می‌کند، بلکه حتی در موضع قدرت نیز چنین است و اساسا جهاد ابتدائی را بر اساس محکمات قرآنی و عقلائی نامشروع می‌دانم، و هر دلیلی که شروع جنگ (بدون زمینۀ ایجاد ناامنی توسط دیگران) توسط پیامبران و ائمه را نشان دهد، از متشابهات است. ✅ یا ماجرای حضرت سلیمان، از متشابه‌ترین نصوص دینی است و ایشان مطابق مبنای درستی که دارد، با استناد به چنین ماجرای متشابهی نباید بگوید «چون حضرت سلیمان ابرقدرت زمان خودش بود، هیچ اشکالی نداشت که با ملکۀ سبأ تنِشی را شروع کند». خدایا! ما را به حقائق دینت -آنچنان که هست- راهنمایی بفرما! https://eitaa.com/anbaz60/1452
معرفت‌شناسی ما و آنها یکی از تفاوت‌های انسان‌ها در برخورد با مسائل علمی این است که «آیا می‌خواهیم مشکل خودمان را حل کنیم یا به دنبال ردّ دیدگاه دیگرانیم؟». مثلا در معرفت‌شناسی دست‌کم یکی از دو رویکرد زیر قابل تصویر است: 1. معرفت‌شناسی غربیان (یا غیر مسلمانان) اشکالاتی دارد که اگر ردشان نکنیم، افکار مسلمانان را هم فاسد می‌کند؛ پس باید در این عرصه تحقیق کنیم تا مخاطبان ما گرفتار شبهات نشوند. 2. در مسائل بی‌شماری میان دیدگاه‌های علمی دانشمندان مختلف در علوم گوناگون، با تفاوت و گاهی تعارض مواجهیم. چه نگاهی به معرفت درست است و می‌تواند اخلاق مواجهه با دیدگاه مخالفان‌مان را پشتیبانی کند؟ مسیری که برای رسیدن به پاسخ این سؤالات طی می‌شود متفاوت است و احتمالا پاسخ ما به سؤال اصلی معرفت‌شناسی (اعتبار و واقع‌نمایی معرفت) نیز یکی نباشد. https://eitaa.com/anbaz60/1453
میلاد امام جواد(ع) ۱۴۰۲.mp3
6.38M
سخنرانی در دانشگاه باقرالعلوم(ع) در روز میلاد امام جواد(ع) توضیح این روایت که امام جواد(ع) با‌برکت‌ترین مولود در جهان تشیع بوده است: الكافي: عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ يَحْيَى اَلصَّنْعَانِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ هُوَ بِمَكَّةَ وَ هُوَ يُقَشِّرُ مَوْزاً وَ يُطْعِمُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ هُوَ اَلْمَوْلُودُ اَلْمُبَارَكُ قَالَ نَعَمْ يَا يَحْيَى هَذَا اَلْمَوْلُودُ اَلَّذِي لَمْ يُولَدْ فِي اَلْإِسْلاَمِ مِثْلُهُ مَوْلُودٌ أَعْظَمُ بَرَكَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنْهُ. حجت الاسلام مهدی شجریان پیشنهاد می‌کنم این سخنرانی شیوا و جامع و دقیق را از دست ندهید. 🌐 https://eitaa.com/M_Shajarian/283
ایرادات بنیادین؟! درست نمی‌شود؟! راس امور مملکت؟! جلیل محبی؟! رائفی‌پور؟! لیست خودشون؟!
۱۴۰۲۱۱۰۵ میلاد امیرالمومنین، لقب امیرالمومنین.mp3
10.4M
میلاد امیر المؤمنین علیه الصلاة و السلام 13 رجب توضیح فقرات آغازین زیارت خاصۀ امیر المؤمنین به نقل از امام علی بن محمد النقی الهادی (علیهم السلام) 🔹 نکاتی درباره وصف و علت اختصاص آن به ✅ مولی الموحدین ✅ و سید الوصیین (ارواحنا له الفداء) 5 بهمن 1402
سوره جاثیه، آیه 32: «وَ إِذا قيلَ إِنَّ وَعْدَ اللهِ حَقٌّ وَ السَّاعَةُ لا رَيْبَ فيها قُلْتُمْ ما نَدْري مَا السَّاعَةُ إِنْ نَظُنُّ إِلاَّ ظَنًّا وَ ما نَحْنُ بِمُسْتَيْقِنينَ» و چون گفته می‌شد: «همانا وعدۀ خدا حق است و در رستاخیز شکی نیست»، می‌گفتید: «ما نمی‌دانیم رستاخیز چیست، و (به آن) تنها گمان داریم، گمانی که اعتمادی به آن نیست، و ما به یقین نرسیده‌ایم». تفسیر المیزان: کافران می‌گفتند معناى «ساعت» و «زمان رستاخیز» را نمی‌فهمیم، با اينكه اهل فهم و درايت بودند و مطلب واضح بود. پس اين تعبير كنايه از اين است که «عقیده به معاد، معقول نیست، چون اگر معقول بود ما مى‌‏فهميديم». —— https://eitaa.com/anbaz60/1459
انباز
سوره جاثیه، آیه 32: «وَ إِذا قيلَ إِنَّ وَعْدَ اللهِ حَقٌّ وَ السَّاعَةُ لا رَيْبَ فيها قُلْتُمْ ما
مسئولیت‌گریزی ❗️ اگر نخواهیم مسئولیت رفتار خود را به عهده بگیریم، ممکن است واکنش‌های متفاوتی نشان دهیم؛ از جمله: ❌ شاید بگوییم «اساسا خوبی و بدی وجود ندارد»؛ با اینکه تمام زندگی انسان بر اساس خوبی و بدیِ کارها و تشخیصش می‌چرخد. ❌ گاهی ریشۀ مسئولیت را می‌زنیم و می‌گوییم «مگر باید بابت کارها و سخنانم یا بابت این کار و سخن خاصم بازخواست شوم و پاسخگو باشم؟»؛ در حالی که اولا تمام کارهای اختیاری، نوعی از مسئولیت را پدید می‌آورند و ثانیا دیگران را به‌وفور بابت رفتار و گفتارشان ارزیابی و استیضاح می‌کنیم. ❌ برخی از اوقات هم می‌گوییم «اصلا نمی‌فهمیم چرا فلان کار، خوب یا بد است»، یعنی حاضریم فهم خودمان را (حتی نسبت به امور آشکار) انکار کنیم، اما زیر بار حق نرویم. البته ممکن است کسی واقعا خوبی و زشتی کاری را درنیابد، و اتفاقا ازهمین‌رو چنین سخنی برای بهانه‌آوردن کافی است و بلکه نزد دیگران هم مقبول‌تر به نظر می‌رسد. اگر کسی در فهم معنای یک مدّعا درمانَد، عملا گفتگو دربارۀ درستی و نادرستی آن امکان نخواهد داشت. اما کافی است با بیانی رَسا و یادآوری یا ایجاد نمونه‌ای زنده، معنای مورد نظر را تفهیم کنیم. در این صورت چه‌بسا انکار مدّعا حتی ممکن هم نباشد. آنچه آیه 32 سوره جاثیه از کافران و مستکبران و مجرمان نقل می‌کند ترکیبی از دو واکنش اخیر است: ⬅️ از سویی با انکار معاد، مسئولیت و پاسخگویی خود در قبال کارهای‌شان را منتفی می‌دانند، ⬅️ و از سوی دیگر از ظرفیت روش سوم بهره گرفته، می‌گویند «اصلا معنای زمانی را که محاسبه خواهیم شد، نمی‌فهمیم»، و بدین ترتیب باب گفتگو را می‌بندند. 📌 گویا می‌دانند که اگر در این باب، بیشتر بگویند و بشنوند، ناخواسته به وجود اعتراف خواهند کرد، لذا ترجیح می‌دهند سخنی به میان نیاید و چنین بینگارند که نه شاهی آمده است و نه شاهی رفته. 🔎 انسان بهانه‌جو، را پیدا می‌کند. 🔍 و از دسترس انسان حقیقت‌جو دور نیست؛ 🧮 حتی اگر دلیلی بر این بیابد که «چون حقیقت را در فلان موضوع نمی‌دانم، سکوت پیشه می‌کنم». اللهم ارنا الاشیاء کما هی! خدایا حقائق را آنگونه که هستند به ما بنمایان! 🤲🌺 https://eitaa.com/anbaz60/1460
انباز
پرواضح است که مطلب مربوط به آیت الله طالقانی درباره حجاب را به عنوان حجت شرعی منتشر نکرده‌ام (بلکه ح
01 معنای درست معروف و منکر.mp3
5.53M
🔰 امر به معروف و نهی از منکر بر پایه‌ی قرآن کریم 🎙 سجاد دین‌پرستی صالح (چهارده جلسه فشرده) 🔹 قسمت اول: معنای درست و دقیق معروف و منکر 🔹 تفاوت معروف با کار واجب یا خوب 🔹 تفاوت منکر با کار حرام یا بد کانال انباز در ایتا و تلگرام: @anbaz60 https://eitaa.com/anbaz60/1462 و
02 انتساب به خدا و خیرخواهی خدا.mp3
6.98M
🔰 امر به معروف و نهی از منکر بر پایه‌ی قرآن کریم 🎙 سجاد دین‌پرستی صالح (چهارده جلسه فشرده) 🔹 قسمت دوم: روش درستِ جامعه‌پذیر کردن آموزه‌های دینی و هنجارسازی 🔹 اصول پردازش مفهوم معروف و منکر در ذهن و دل مخاطب (اعم از فرد و جامعه) مقدمه‌ی امر به معروف و نهی از منکر: ایجاد تفاهم (عقلی و ذهنی و بینشی) و توافق (قلبی و گرایشی) بر سر درستی احکام شرعی، از دو جهت: ✅ وضوح انتساب احکام به خدا ✅ احساس خیرخواهی دین و خدا برای انسان آموزش و تربیت کانال انباز در ایتا و تلگرام: @anbaz60 https://eitaa.com/anbaz60/1463 و
03 تقدم آموزش و تربیت بر امر به معروف و نهی از منکر.mp3
8.38M
🔰 امر به معروف و نهی از منکر بر پایه‌ی قرآن کریم 🎙 سجاد دین‌پرستی صالح (چهارده جلسه فشرده) 🔹 قسمت سوم: وظیفه اصلی و اول نهادها و افراد متولی امر به معروف و نهی از منکر و فرهنگ و تربیت: 🌅 «تقویت و اصلاح فضای تربیتی و آموزشی» ✅ با تبدیل کار خوبِ شرعی و دینی به اجتماعی ✅ و تبدیل رفتار ناشایست از منظر فقهی به اجتماعی. تقدم آموزش و تربیت بر امر به معروف و نهی از منکر آموزش و تربیت کانال انباز در ایتا و تلگرام: @anbaz60 https://eitaa.com/anbaz60/1464 و
04 معنای امر و نهی و چالش آن.mp3
7.05M
🔰 امر به معروف و نهی از منکر بر پایه‌ی قرآن کریم 🎙 سجاد دین‌پرستی صالح (چهارده جلسه فشرده) 🔹 قسمت چهارم: معنای درست امر و نهی ❗️ چالش دستور دادن مردم به همدیگر در مقام عمل به وظیفۀ دینی کانال انباز در ایتا و تلگرام: @anbaz60 https://eitaa.com/anbaz60/1465 و
05 شرط ولایت.mp3
7.39M
🔰 امر به معروف و نهی از منکر بر پایه‌ی قرآن کریم 🎙 سجاد دین‌پرستی صالح (چهارده جلسه فشرده) 🔹 جلسه پنجم: ولایت طبیعی ایمانی ✅ لازمۀ دستور بودن امر و نهی: بالاتر بودن جایگاه آمر و ناهی = ولایت ✅ عامل ولایت: ایمان بالاتر ✅ عدم تأثیر حکم ستاد امر به معروف و نهی از منکر کانال انباز در ایتا و تلگرام: @anbaz60 https://eitaa.com/anbaz60/1466 و
انباز
🔰 امر به معروف و نهی از منکر بر پایه‌ی قرآن کریم 🎙 سجاد دین‌پرستی صالح (چهارده جلسه فشرده) 🔹 قسمت ا
چهار صوت اول امر به معروف و نهی از منکر بر پایه‌ی قرآن کریم را قبلا بارگذاری کرده بودم، اما به دلیل کیفیت پایین آنها، مجددا جلسات را با کیفیت بهتر آپلود، و فایل‌های قبلی را حذف کردم. به شرط توفیق، در روزهای آینده، بقیه صوت‌ها را نیز تقدیم خواهم کرد. آرشیو در کانال تلگرام انباز: https://t.me/anbaz60/1105
فقه رشد ✅ «فقه احکام» نوعی از فقه در قلمرو فعل مکلفان است که به احکام ثابت عمومی می‌پردازد، در مقابلِ «فقه رشد» که احکام را متناسب با رشد انسان استنباط و پیشنهاد می‌کند. اصل این اصطلاح از آثار مرحوم علی صفائی برگرفته شده و به اصطلاحات زیر نزدیک است: 1️⃣ «فقه دین» یا «تربیت دینی» در کاربرد ع.ص، 2️⃣ «فقه مقاصد» در اصطلاح اهل سنت و برخی از فقهای معاصر شیعه است. —— ر.ک: صفائی حائری، علی، درآمدی بر علم اصول، ص 22-32، خصوصا ص 26؛ و غنوی، امیر، درآمدی بر فقه اخلاق، 35-56. https://eitaa.com/anbaz60/1469
اعتراف به کوتاهی در پیشگاه الهی 1- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِي خَلَفٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ قَالَ لِبَعْضِ وُلْدِهِ: يَا بُنَيَّ عَلَيْكَ بِالْجِدِّ لَا تُخْرِجَنَّ نَفْسَكَ مِنَ حَدِّ التَّقْصِيرِ فِي عِبَادَةِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ طَاعَتِهِ فَإِنَّ اللهَ لَا يُعْبَدُ حَقَّ عِبَادَتِهِ. (امام کاظم علیه السلام به برخی از فرزندانش فرمود: دلبندم! همواره در بندگی خدا بکوش و هرگز خود را از مرز کوتاهی در اطاعت از خدای بزرگ، بیرون مپندار؛ چرا که قطعا کسی نمی‌تواند خدا را چنان‌که‌شاید بپرستد.) 2- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللهِ عَنْ بَعْضِ الْعِرَاقِيِّينَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُثَنَّى الْحَضْرَمِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ جَابِرٍ قَالَ قَالَ لِي أَبُو جَعْفَرٍ ع: يَا جَابِرُ لَا أَخْرَجَكَ اللهُ مِنَ النَّقْصِ وَ لَا التَّقْصِيرِ. (امام باقر علیه السلام در مقام دعا برای جابر فرمود: ای جابر! خدا به تو این توفیق را عنایت کند که همواره کوتاهی‌های خودت را ببینی؛ یعنی همواره عباداتت را در پیشگاه خدای متعال، ناقص بیابی و خودت را مقصر ببینی.) 3- عَنْهُ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع يَقُولُ: إِنَّ رَجُلًا فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اللهَ أَرْبَعِينَ سَنَةً ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً فَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ فَقَالَ لِنَفْسِهِ: مَا أُتِيتُ إِلَّا مِنْكِ وَ مَا الذَّنْبُ إِلَّا لَكِ قَالَ: فَأَوْحَى اللهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَيْهِ ذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً. (امام رضا علیه السلام: همانا مردی از بنی اسرائیل، پس از آنکه 40 سال خدا را پرستید، قربانیی به پیشگاه خدا تقدیم کرد، اما از او پذیرفته نشد. پس به خویش خطاب و عتاب کرد و گفت: «هیچ شر و بدی به من نرسیده جز از جانب تو و گناهی جز بر تو نیست». پس خدای خیررسان و بزرگوار به او چنین وحی کرد: «اینکه خودت را ملامت کردی، بهتر از عبادت 40ساله‌ات است».) 4- أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ عِيسَى بْنِ أَيُّوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ يُونُسَ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ قَالَ: أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِي مِنَ الْمُعَارِينَ وَ لَا تُخْرِجْنِي مِنَ التَّقْصِيرِ» قَالَ قُلْتُ: أَمَّا الْمُعَارُونَ فَقَدْ عَرَفْتُ أَنَّ الرَّجُلَ يُعَارُ الدِّينَ ثُمَّ يَخْرُجُ مِنْهُ؛ فَمَا مَعْنَى لَا تُخْرِجْنِي مِنَ التَّقْصِيرِ؟ فَقَالَ: كُلُّ عَمَلٍ تُرِيدُ بِهِ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَكُنْ فِيهِ مُقَصِّراً عِنْدَ نَفْسِكَ فَإِنَّ النَّاسَ كُلَّهُمْ فِي أَعْمَالِهِمْ فِيمَا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ اللهِ مُقَصِّرُونَ إِلَّا مَنْ عَصَمَهُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ. (امام کاظم علیه السلام به فضل بن یونس فرمود: فراوان چنین دعا کن: «بار الها! مرا از عاریه‌داران قرار مده! و مرا از خودکوتاه‌انگاری خارج مکن!» فضل به آن حضرت عرضه داشت: عاریه‌گیران را می‌شناسم و می‌دانم گاهی به کسی به‌عاریه داده می‌شود، اما پس از مدتی از آن بیرون می‌رود. اما معنای دعای دوم چیست؟ امام به او فرمود: مراد این است که هنگام انجام هر کاری برای خدا، توجه کن که در انجام آن کار مقصّری و آن را به نحو شایسته‌ای انجام نداده‌ای؛ زیرا هیچ کسی نمی‌تواند مناسبِ شایستگی و عظمت خدا کاری کند، جز کسانی که خدای بزرگ آنها را از نقص و کوتاهی در رفتارشان حفظ فرماید.) 🌺 خویش را بیرون ز نقصان جا مکن «عیب را در این و آن پیدا مکن» —— 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 72-73 بَابُ الِاعْتِرَافِ بِالتَّقْصِيرِ https://eitaa.com/anbaz60/1470
چیزی از معارف دینی و دعاها و ... یاد بچه میدیم که معناشو نمیدونه و باهاش ارتباط دلی پیدا نمیکنه بخاطر یادگرفتنشم تشویقهای بیشتر از ظرفیتش انجام میدیم تو مسیر یادگرفتنشم کلی حس منفی و نامطلوب یا حداقل نامرغوب ازش میبینیم اما بازم با اصرار، به مسیرمون ادامه میدیم. اسم کارمون چیه؟
▪️دعوت پیامبر از آغاز آشکار بوده است 🔹در بیشتر کتاب‌های تاریخ اسلام شیعه و سنی دو عنوان «دعوت پنهانی» و «دعوت علنی» به چشم می‌خورد. دیدگاه مشهور مورخان تاریخ اسلام درباره روش دعوت پیامبر چنین است که ایشان پس از بعثت مأمور به دعوت همگان نبود و از این رو تا سه سال دل‌های آمادۀ پذیرش حق را پنهانی و خصوصی به اسلام دعوت می‌کرد. سپس در مرحلۀ دوم رسالت خویش با نزول آیۀ 94 سورۀ حجر مأمور به دعوت عمومی شد. 🔹این نظریۀ مشهور بر اخبار تاریخی و روایات تفسیری استوار است، اما ابهامات فراوانی را در پی دارد و با سیاق آیات، غرض سوره‌های مرتبط و سیر نزول قرآن سازگار نیست. 🔹اگر در واکاوی این نظریه مبتنی بر سه اصل عرضۀ روایات بر قرآن، روش تفسیر تنزیلی و لغت‌شناسی آیات و روایات راه بپیماییم، خواهیم دید پیامبر از ابتدا به تبلیغ توحید پرداخته و بعد از گذشت حدود شش سال از بعثت به تثبیت جایگاه اجتماعی رسالت و اعلام رسمی تشکل مسلمانان مأمور شده است. 🔹این پژوهش نشان می‌دهد دعوت پیامبر از آغاز رسالت ایشان علنی بوده و تقسیم‌بندی دعوت پنهان و آشکار درست نیست. 🔗برای مطالعۀ این مقاله رجوع کنید به: «واکاوی نظر مشهور در خصوص دعوت مخفیانۀ پیامبر (ص) از نگاه قرآن کریم»، نوشتۀ محمدهادی یوسفی غروی و صادقۀ یوسفی، فصل‌نامۀ علمی تخصصی علوم قرآن و حدیث. 🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️ @chsiqs
جنس مقدس یکی از صداهایی که از بچگی در گوشم مانده است، صدای دوره‌گردی است که با دوچرخه‌ای که جعبهٔ چوبی پشتش سوار کرده بود در کوچه‌ها می‌گشت و با صدایی که از ته گلویش درمی‌آورد و شبیه چهرهٔ سبزه و براقش بود به ترکی می‌خواند: غذا رنگی، مربا رنگی، قورو لومی، لومو جوهری، لاواشا، آغ یاپیشقان، ادووا و... بیشتر ادویه می‌فروخت و عطاری سیار بود. بساط و کالا و زمزمهٔ مرد دوره‌گرد در همهٔ سال‌‌ها تغییر نکرد. کاری نداشت که اقدس خانم سرما خورده یا زینب خانم فلفلش تمام شده؛ جنس خودش را می‌فروخت. یک رابطهٔ یک‌سویه از عطار تا خانه. نمی‌دانم! شاید اگر این رابطه دوسویه می‌شد و جنسش‌هایش را با نیازها می‌چید، چند سال بعد مغازه‌ای برای خود دست‌وپا می‌کرد. به زندگی و زمانهٔ خودمان هم که نگاه می‌کنم، بیشتر شبیه همان مرد دوره‌گردیم. به جنس‌هایی که داریم، ایمان داریم. کاری نداریم که دردها و زخم‌ها چه هستند تا بگردیم و برای آنها جنس جور کنیم. گویا پیش‌فرض ماست که درد‌ها باید خاضعانه خود را با درمان‌هایی که ما در بساط داریم وفق دهند. گویا داشته‌ها و جنس‌هایمان را مقدس می‌دانیم یا در عمل مقدس می‌انگاریمشان. تا زمانی که داشته‌هایمان اصالت دارند و مقدس‌ و مستقل‌اند، تا روزی که دردها اعتباری‌اند و تابع، همچنان باید با دوچرخه‌ای پیر و جعبه‌ای چوبی، در کوچه‌ها دنبال مشتری بگردیم و بخوانیم: غذا رنگی، مربا رنگی، قورو لومی، لومو جوهری، لاواشا، آغ یاپیشقان، ادووا و... https://t.me/Mestabe/73
✍ حجت الاسلام حسن مرادی: تو که بودم، با چند تا مجموعه جوان و نوجوان از نوع مذهبی جلسه و هم‌نشینی داشتم. جالب بود سوال خصوصی مشترک غالب آنها، در مورد نحوه بود. یک نکته همیشه تو ذهنم هست، که این نحوه مواجهه‌ی ما با شهوت نه دینی است و نه غربی. غربی‌ها و بی‌دین‌ها، قایل به آزادی در روابط و اطفاء شهوت از طرق ممکن هستند دین هم به ما میگه از زمان بلوغ ازدواج مستحب است و اگر خوف به گناه افتادن باشد واجب می‌شود. اما این چیزی که ما داریم که به سکوت می‌گذرانیم و نه امکان ازدواج را فراهم می‌کنیم و نه گناه را می‌توانیم توصیه کنیم، در نوع خود بی‌نظیر و عجیب‌ترین روش مواجهه با یک نیاز غریزی است. ای کاش درک می‌کردیم، ریشه خیلی از دین‌گریزی‌ها و انحرافات فکری و اعتقادی در این نیاز سرکوب شده است. ای کاش همه بسیج می‌شدیم و برای این مشکل راه حلی می‌اندیشیدیم. اگر من خیّر و پول‌دار بودم، فقط پولم را در راه و صرف می‌کردم. اگر مسئولیتی در کشور داشتم، تمام تلاشم را صرف حل این مشکل می‌کردم. ای کاش جوانان‌مان را در مقابل حملات سخت شیطان تنها و بی‌پناه رها نمی‌کردیم. پدر و مادرها! شما حداقل به فکر بچه‌هایتان باشید... https://eitaa.com/hasanemoradi/1560