✳️ نیازمند ۲۰ قلمرو در فقه هستیم
🎙 آیت الله علیرضا اعرافی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 امام باقر (ع) بنیانگذار یک عصر حدیثی و علمی و فرهنگی بودند و اوج این شکوفایی مربوط به دوران امام صادق (ع) میشود. ایشان هنگام شهادت میفرمایند این سرمایه و محصول بزرگ را به تو فرزندم سپردم و مراقب آن باش و امام صادق (ع) در پاسخ میفرمایند من این علم را شکوفا کرده و کاری میکنم که عالمان این علم در قله باشند.
🔸 خروجی این سخن همان آیندهای است که برای ما باقی مانده است که شامل چند هزار محدث، عالم و دانشمند میشود، احادیث ایشان همه قلمروهای معرفتی را پوشش داده است و حضور بسیار عالمانه و مقتدرانه در تمام قلمروها و مناظرات علمی و بنیان گذاری یک گفتمان نو و اسلامی محسوب میشود. همه امت از این گفتمان بهره بردند.
🔸 در این کتابخانه هم باید داشتهها و هم باید کمبودها و ناداشته ها را نشان دهد. اگر به حوزه علوم انسانی اسلامی و تئوری سازی برسیم و گامی به پیش برداریم یک سلسله شرایطی وجود دارد که باید انجام شود، همچنین یک سری اقدامات در بنیانها و پایههای علوم انسانی باید رقم بخورد که کم و بیش انجام شده اما راه درازی در پیش رو است.
تعلیم و تربیت مباحث مهم فقهی دارد که در فقه موجود نیست
🔸 نخست، حوزه فقه است. در فقه که دانش بسیار غنی و تاریخی شیعه به شمار میرود افتخارات ما فراوان است. آنچه که در فقه باید رقم بخورد مجموعه ای از مسائل است که میتوان گفت فقه شیعه در بعضی جهات گیرنده و در برخی بخشها فعال است. در اینجا نیز افراط و تفریط وجود دارد که برخی میگویند فقه شیعه پیشرو و عده ای نیز میگویند این فقه منفعل است در حالی که چنین افراط و تفریطهایی پذیرفته شده نیست.
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/arafi-fiqh/
#فقه
#قلمرو
#تربیت
#تعلیم
#علیرضا_اعرافی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ زیست مردمی پیامبر اعظم(ص)
🎙استاد سید عباس صالحی
✂️ برش هایی از متن:
🔹 کتاب سنن النبی گونه دیگری است. آن گونه که علامه طباطبایی در تقریظ بر چاپ اول کتاب نوشتهاند این کتاب در حوالی ۱۳۵۰هجری قمری تدوین شده است، آن زمان در نجف بودهاند و در سنین حدود ۴۳ سالگی(ایشان متولد ۱۳۲۱ه.ق هستند) و چهار سال قبل از بازگشت به ایران و تبریز.
این کتاب از همان تاریخ در نوشتههای خطی ایشان بود و در جلد ششم المیزان در بحث: ادب انبیا ۱۸۳ روایت نقل میکنند و به این رساله خطی ارجاع میدهند.
🔹 اما بالاخره ایشان در سال ۱۳۹۱ه.ق. اجازه نشر آن را به جناب آقای شیخ محمدهادی فقیهی میدهند و در سال ۱۳۵۴ه.ش با تقریظ علامه طباطبایی در دارالکتب اسلامیه به چاپ میرسد.
کار ایشان علاوه بر ترجمه اثر ، افزودن روایاتی بود که ایشان در تحقیق و تتبع گردآوردند و پس از رؤیت علامه و نظر ایشان به عنوان ملحقات بر اصل اثر افزودند. اصل کتاب ۲۱باب و ۴۱۱ حدیث و ملحقات ۲۳ باب و ۵۰۷ حدیث است که کلا ۹۱۸ حدیث در این کتاب آمده است .
🔹 به سخن نخست برگردیم که خواننده این اثر علامه طباطبایی را در مقام یک محقق نمیبیند بلکه ایشان در چهره یک محدث که به گردآوری و طبقهبندی روایات همت گمارده، مشاهده میکند، کاری که علامه دیگر تکرار نکرده است حتی اگر او به پاورقی مجلدات نخستین بحارالانوار میپردازد، باز در مقام تحقیق و درایةالحدیث است اما کتاب سنن النبی صرفا گردآوری محدثانه است.
در پاسخ این سوال مقدمه کتاب اشاره ای گویا دارد. ایشان روایتی از امام صادق(ع) نقل میکنند :
إنی لاکره للرجل آن یموت و قد بقی خلة من خلال الرسول لم یاتی بها» ناگوار میدارم که کسی جان دهد و سنتی از سنتهای پیامبر(ص) را بجا نیاورده باشد.
🔹این تکلیف و روایاتی مشابه، ایشان را برآن داشت که شآن یک محدث را برگزیند و با تتبع از ۶۰ منبع روایی و طبقهبندی روایات در ابواب و موضوعات زیست پیامبرگونه را بیاموزد و بیاموزاند.
به مناسبت ایام میلاد نبوی به چند موضوع به استناد روایات منقول در این اثر میپردازم. و همانطور که گفته شد کتاب سنن النبی صرفا نقل و طبقهبندی روایات است و توضیحات از نویسنده این متن است.
زیست با مردم
🔹 پیامبر چه در مکه و چه در مدینه یک شخصیت ممتاز و متمایز بود. در مکه از قریش و نوه عبدالمطلب و در مدینه شخص اول و این همه جدای از شأن رسالت او بود. اما روایات متعدد در این اثر تصویری از پیامبر ارایه میکنند که هیچگونه تمایزخواهی در او دیده نمیشد.
پیامبر فرمود:خمس لاادعهن حتی الممات الاکل علیالارض معالعبید و رکوبی مؤکفا و حلبی العنز بیدی و لبس الصوف و التسلیم علی الصبیان (سنن النبی، ح۵۴)
پنج خصلت را تا زمان وفات رها نمیکنم: در کنار بردگان روی زمین بنشینم و با آنان غذا بخورم، بر الاغ بیپالان سوار شوم( که اشراف ننگ میدانستند)به دست خودم شیر بز بدوشم و پشمینه بپوشم و به کودکان سلام کنم.
🔹 این بخشی از خصائل نبوی بود که به ایشان زیست عادی میداد. او هیچگاه نخواست در چهره یک شریف دنیوی و یا معنوی از مردم خویش دامن بگیرد، همان میکرد که عامه مردم چونان میکردند. هیچ امتیازی عرفی و دینی برای متفاوت زیستن برای خویش قائل نبود.
در روایت دیگر در همین اثر میخوانیم:
و لا یمنعه الحیاء آن یحمل حاجته من السوق الی اهله( سنن النبی،ح۵۲)
پیامبر(ص) نیازهای خویش را از بازار میخرید و خودش آن را به خانه میآورد و بهیچوجه از آن احساس خجالت و شرمندگی نداشت.
این که بزرگ قریش و فرمانروای مدینه و رسول خاتم چونان مردم کوچه و بازار زیست کند و تسلیم توقعات تمایز طلبانه نشود و از مردم بودن و با مردم زیستن شرمندگی احساس نکند.
همه این رفتارها بود که ایشان را چنین ساخته بود:
خفیف المؤونه کریم الطبیعه جمیل المعاشره (همان)
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/%d8%b2%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d9%85%d8%b1%d8%af%d9%85%db%8c-%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%85%d8%a8%d8%b1-%d8%a7%d8%b9%d8%b8%d9%85%d8%b5/
#زیست_مردمی
#سنت_های_فراموش_شده
#پیامبر
#سید_عباس_صالحی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ بازخوانی رابطه روحانیت و نظام
🎙استاد محمد صادق کاملان
✂️ برش هایی از متن:
🔹 اینکه نظام مولود روحانیت است به یک معنا درست است؛ به این معنا که رهبری انقلاب به¬دست شخصیت والایی مثل حضرت امام بود. البته دیگرانی هم مدعی بودند برای رهبری جریان انقلاب و امتحان هم کردند؛ ولی جمعیت خیلی کمی از مردم به فرامین آنها گوش می¬دادند. البته برخی از آنها سوابق خیلی خوب انقلابی هم داشتند؛ مثل جریان نهضت آزادی و مرحوم بازرگان و دیگران. به¬هرحال قوت، قدرت و موقعیتی که روحانیت داشت، توانست مردم را دور خود جمع کند. البته این قوت و قدرت روحانیت از خودش نیست؛ بلکه برگرفته از دین است؛ چرا که نماد دین و بیانکننده¬ی دین است. لذا مردم به روحانیت اعتماد داشتند و شخصیتی مثل امام که سوابق دینی و علمی¬اش در حوزه علمیه قم و نجف مشخص بود توانست در رأس روحانیت قرار بگیرد. بعد از مرحوم آیت¬ﷲ بروجردی برخی فضلا به امام اصرار می¬کردند که رساله بدهند. ایشان در ابتدا رساله نمیدادند؛ ولی بعدها قبول کردند تا رساله عملیه¬ای بدهند. لذا حضرت امام این امتحانات را قبل از انقلاب داده بود و نظرش هم نسبت به حوزه این بود که حوزه باید بالنده و متحول باشد.
🔹 به هر روی روحانیت فهیم و اصیلی مثل مرحوم آیت¬ﷲ منتظری که از شاگردان خوب امام بودند، یا مرحوم آیت¬ﷲ مطهری، یا مرحوم آیت¬ﷲ بهشتی و دیگران وارد صحنه شدند و حتی زندان¬های شاه را تجربه کردند و تلاش¬های فراوانی شد تا اینکه انقلاب پیروز گردید و رهبری انقلاب هم به¬دست روحانیت و مرجعیت شیعه بود.
🔹 اما اینکه گفته شود انقلاب، فقط مولود روحانیت بود، کمی برایم سنگین است. انقلاب مولود خیلی از جریاناتی بود که اتفاق افتاد؛ جریاناتی که از نهضت مشروطه شروع شدند. شخصیتی مثل آخوند خراسانی که استاد کل علمای بعدی بود، در رأس مشروطه قرار داشت. یا جریاناتی که در نهضت نفت اتفاق افتاد؛ همهی اینها پشتوانههای انقلاب بودند. پیشینیهی ذهنی مردم از انقلاب اسلامی دقیقاً جریانات قبلی بود؛ از جریان مشروطه؛ و اگر نزدیک تر بیایید، از جریانی مثل مرحوم دکتر شریعتی. حالا ممکن است کسی بگوید دکتر شریعتی چه ربطی به انقلاب داشته؟ در جواب میگوییم بسیار ربط داشته؛ در دهههای ۴۰ و ۵۰ که جریان مارکسیسم به¬صورت توفنده¬ای وارد کشورهای جهان سوم و ایران شد.
🔹 دکتر شریعتی در مقابل این جریان ایستاد و جریان اسلامی و حکومت علوی و حسینی و زینبی را با عناوین مختلف مطرح کرد و با آن سخنرانی¬های پرشور و تحلیل¬های تاریخی که از تاریخ اسلام داشت، توانست جریانی را در مقابل جریان مارکسیسم در ایران به¬وجود بیاورد و اقشار جوان و تحصیل¬کرده¬ی دانشگاهی را به ¬خودش جذب کند نمیتوان سخنرانی¬های ایشان در حسینه¬ی ارشاد را نادیده گرفت؛ اینگونه تلاش¬ها را نباید هرگز فراموش کرد و کنار گذاشت. شاید برای برخی تعجب¬آور باشد که این مطلب را میگویم؛ ولی به¬نظر بنده حتی کسی مثل شیخ احمد کافی که از نظر علمی، سطح متوسطی داشت، با بیان شیرین و نفس گرمش توانست مردم را به دین و نمادهای دینی و مناسک دینی جلب کند؛ و همین مردم بودند که به ندای امام لبیک میگفتند و درخیابان¬ها جمع می¬شدند و خون و جان می¬دادند.
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/rabete-rohaniatba-nezam/
#روحانیت
#نظام
#بازخوانی
#محمد_صادف_کاملان
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ سخنی محترمانه با بیت شریف شیرازی
🎙 استاد عبدالرحیم اباذری
✂️ برش هایی از متن:
🔺 خاندان حسینی شیرازی، یکی ازخانوادههای اصیل ومورد احترام عراق و شهر کربلا بهشمار میآیند مرحوم آیتﷲالعظمی سید محمد شیرازی، فرزند میرزا مهدی شیرازی از شخصیتهای برجسته علمی این بیت است. که در دهههای ۴۰ و ۵۰ در کربلا سکونت داشت. وی هنگام تبعیدحضرت امام درسال ۱۳۴۴ به نجف، استقبال کمنظیری از ایشان در شهر کربلا بهعمل آورد و حتی از باب تکریم، امامت جماعت خود در حرم حسینی را به حضرت امام سپرد. همزمان با پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ آیتﷲ شیرازی که هشت سال در کویت سکونت داشت، از آنجا به قم مهاجرت کرد و تا سال ۱۳۸۰ در پناه نظام جمهوری اسلامی ایران به فعالیتهای علمی خود ادامه داد. هنگام ورود ایشان به قم، امام از ایشان دیدار و دلجویی کرد و او نیز چند بار به مناسبتهای مختلف از امام بازدید نمود.
🔺 اما در ماجرای تجاوز آشکار صدام به کشور ایران، آیتﷲ شیرازی در اقدامی شگفتانگیز با صدور بیانیهای به حرمت جنگ با عراقیها فتوا داد و آن را برادرکشی نامید؛ در حالی که مردم و مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران، چاره ای جز دفاع و مقاومت در برابر تجاوز نداشتند؛ و الا صدام تکریتی همانگونه که در مصاحبهاش گفته بود دوروزه در فرودگاه مهرآباد تهران مستقر میشد.
🔺 این فتوا اگرچه در ظاهر به دلیل حرمت برادرکشی صادر شده بود؛ ولی درواقع در آن اوضاع و شرایط به نوعی همراهی با صدام و حمایت از متجاوز و تضعیف جبهه مظلوم ملت ایران تلقی میشد. به همین دلیل مسئولین نظام جمهوری اسلامی ناچار شدند رفت و آمدهای منزل ایشان را تحت کنترل قرار بدهند.
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/mahramane-shirazi/
#محرمانه
#بیت_شیرازی
#سخنی_محرمانه
#عبدالرحیم_اباذری
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ دفاع از مرجعیت، بررسی شخصیت اجتماعی و علمی حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دامتبرکاته
🎙 استاد آیت الله علوی بروجردی
✂️ برش هایی از متن:
🔹 مرجع تقلید کسی است که خداوند در دوران غیبت، تکفل ایتام آل محمد(ص) را به دست آنها سپرده است. شخص حضرت رسولالله(ص) مگر نفرمودند که «أنا وَ علیٌ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة»؟ یعنی ما برای امت پدریم. امام پدر امت است. در روزگار غیبت، ما که ادعای نیابت میکنیم، مسئولیت ما به همین معناست و تکفل ایتامشان را به دست ما سپردهاند. ما نمیتوانیم در قبال این ایتام بیاعتنا باشیم. بهصراحت میگویم که این تکفل ما فقط در حق متدینان و وجوهپردازان هم نیست، بلکه در حق همۀ مردم است؛ چون پدر همان طور که بچۀ خلف دارد، بچۀ ناخلف هم دارد. بچۀ ناخلف را پدر رها میکند و حتی از خانه بیرون هم میکند؛ اما شب بر سر سفره، فکر میکند که چه بر سر بچهام میآید. لذا آن کسی که تکفل ایتام آل محمد(ص) به دستش سپرده شده، او هم همین وظیفه را باید بهخوبی انجام بدهد.
لوازم تکفل ایتام آل محمد(ص)
🔹 باید توجه داشته باشیم در دوران غیبت، که تکفل به دست مرجعیت شیعه و فقیه جامعالشرایط سپرده شده، این تکفل لوازمی دارد. یکی از لوازمش این است که مرجعیت به آنچه بر مردم میگذرد، بیاعتنا نباشد. امروز بر مردم چه دارد میگذارد؟ فقر، گرسنگی، مصیبت. مرجعیت شیعه باید در فکر باشد و تذکر بدهد و تذکرش هم نباید برای او جرم تلقی شده و حمل بر بیبصیرتی او شود.
اخیراً مرجع عالیقدر شیعه، شیخ الفقهاء، حضرت آیتالله العظمی آقای صافی اظهاراتی داشتهاند. من تعجب کردم که اولاً عدهای این اظهارات را منعکس نکردند و اصلاً خبررسانی انجام نشد. گویا این مرجع تقلید اصلاً در قم و در ایران نبوده و مطلبی هم نگفته است! یعنی بایکوت خبری! مصیبت بیشتر اینکه دیدم برخی سایتها به ایشان تعرض کردهاند که چرا شما در ملاقات فلان شخصیت گفتهاید با دنیا قهر نباشید و روابط داشته باشید!
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/defae-marjaeiat/
#مرجعیت
#احترام
#آیت_الله_صافی
#علوی_بروجردی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ باز خوانی مبانی اجتهادی آیت الله سیستانی در حوزه های علمیه
🎙 استاد آیت الله عندلیب همدانی
✂️ برش هایی از متن:
🔹 تأثیر عنصر زمان و مکان در امر اجتهاد قابل انکار نیست، اما تأثیر زمان و مکان را به علم فقه منحصر نکنیم بلکه پیش از علم فقه به اصول رسیدگی کنیم. در اصول هم باید عنصر زمان و مکان دیده شود چه بسا پس از اینکه این دو عنصر در علم اصول نیز گنجانیده شود، نظریات اصولی نیز تغییر کند و طبیعتاً پس از تغییر نظرات اصولی بتوان، نظرات فقهی را هم مورد بازبینی قرار گیرد. علاوه بر اصلاح ساختاری در شیوههای درس خارج و دیگر اصلاحات، اگر استاد و طلبه هر دو در جامعه و همراه مردم بودند، درد مردم را فهمیدند، آنجاست که میتوانند، حرف جدیدی که بتواند خدمت به مومنین باشد را صادر کنند، اما اگر برای مسایل، بدون درک و توجه به مشکلات مردم نسخه پیچیدیم و یک طرفه به میدان رفتیم، در عرصه استنباط چندان موفق نخواهیم بود.
🔹 منظور از درس خارج، درسی است که استاد به مرحله ای رسیده باشد که توانایی نقد و بررسی آرای دیگران را داشته باشد و بتواند با استفاده از ادله، استنباط و اجتهاد کند و یک رأی از بین آن آراء را انتخاب نماید یا خود، رأی جداگانه و جدیدی را ارایه دهد بدون اینکه متنی در بین درس به عنوان متن اساسی، محور باشد و لزومی داشته باشد که استاد آن متن را تغییر دهد. درس خارج ممکن است طبق کفایه و مکاتب پیش برود، اما هم سطح مکاتب یا کفایه نیست بلکه امری ورای سطح است، از این جهت آن را به «درس خارج» تعبیر می کنند.
در درس خارج دنبال این هستیم که طلبه مجتهد شود
🔹 در حال حاضر دروس خارج حوزه علمیه قم مناسب هستند، اساتید خوبی هم این مباحث را تدریس می کنند، اما درباره اینکه این دروس تا چه حدی در مسایل مستحدثه مشغول هستند، به نکته ای اشاره می کنم و آن اینکه، ممکن است استادی در درس خارج، کتاب طهارت یا صلاه یا بیع را تدریس کند که دروس از این جهت که فروع پر دقت اجتهادی بسیار است و آراء مختلفی در این باره بیان شده، برای تمرین اجتهاد طلاب مفید است.
هیچ وقت لازم نیست همه درس های خارج به سمت و سوی مسایل مستحدثه برود چون ما در درس خارج دنبال این هستیم که طلبه مجتهد شود و قوام اجتهاد هم به این است که بتواند آراء را نقادی کند و این امر تا حدی در متن هایی مثل طهارت و صلاه و بیع، بهتر محقق می شود و پس از آن طلبه ذهن نقادی یافته و می تواند به سراغ مسایل مستحدثه ببرد و مباحث را تطبیق دهد.
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/bazkhani-ejtehadi/
#اجتهاد
#حوزه_علمیه
#طلبه
#درس_خارج
#عندلیب_همدانی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ آنها که شعار جنگ سرمیدهند اطلاعی از زندگی مردم ندارند
🎙 استاد فاضل میبدی
✂️ برش هایی از متن:
چرا برخی جریانات در داخل کشور نسبت به مذاکره و دوری از تنش و جنگ حساسیت دارند و با هر سخنی در این زمینه مخالفت میکنند.
صلح و مذاکره یک راهبرد دینی و قرآنی است.
🔹 فاضل میبدی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی جریانات با سخنان رئیس جمهور در مورد صلح و مذاکره مخالفت کردند و آیا این سخنان مغایر با مفاهیم دینی است، گفت:
ما باید این اصل را بپذیریم که انبیا و پیامبران الهی برای صلح آمدند نه برای جنگ و برای اینکه بشر راحت زندگی کند و همه انسانها در کنار هم بتوانند زندگی کنند. برادری شعار انبیا است و جنگ یک مسئله فرعی است که در مقام دفاع از خود انجام میشود.
🔹 لذا ما باید اصل را بر این بگذاریم که به سمت صلح و صفا و صمیمیت حرکت کنیم. مسئله دوم اینکه ما نمیتوانیم در زمینه مسائل سیاسی کشور با استفاده ابزاری از دین و مذهب شعارهای تند و افراطی سر دهیم و همیشه خود را آماده جنگ نشان دهیم. به نظر من این با رویکرد قرآن و عقل هماهنگ نیست. نه تنها جنگ رویکرد قرآن نیست بلکه صلح و مذاکره راهبرد دینی و قرآنی ما است. بنابراین مسئولان و مطبوعات ما نباید تلاش کنند که تنش در روابط بیناللملی ما افزایش پیدا کند.
منافع برخی جریانات در سایه تحریم کشور تامین میشود.
🔹 واین رویکرد فقط در کشور ما نیست و در خیلی از کشورهای دنیا این مسئله وجود دارد. برای اینکه منافع عدهای در تنش، جنگ و تحریم است. در سایه تحریم منافع برخی جریانات در داخل کشور تامین میشود. این جریانات هم هیچ گاه مصلحت کشور، نظام و مردم را در نظر نمیگیرند و تنها تامین منافع شخصی و جریاناتی برای آنها مهم است. ما در طول سالهای گذشته این جریانات را تجربه کردیم و دیدیم کسانی که شعار جنگ و برخورد با کشورهای مختلف را دادند و خیلی از منابع کشور را هزینه شعارهای افراطی و بیحاصل کردند چه مصیبتهایی بر سر مردم آوردند.
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/zendegi-mardom/
#جنگ
#شعار
#صلح
#مذاکره
#زندگی_مردم
#فاضل-میبدی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ جایگاه عدالت درقرآن
🎙 استاد آیت الله کاظم قاضی زاده
✂️ برش هایی از متن:
🔹 عادل کسی نیست که خطا نکند وگرنه معصوم بود؛ اما وقتی چنین خطایی در عرصه اجتماع دیده شود، آن جامعه دیگر عدالت اجتماعی ندارد. چون عدالت یعنی هر چیزی را در جایگاه خود بگذاریم یا برابری را در جامعه تجربه کنیم یا در تعریف اول گفتیم که عدالت یعنی جامعه موزون باشد لذا ما باید به این نکته توجه کنیم که ضرورتاً افراد عادل موفق نیستند که عدالت اجتماعی را در جامعه پیاده کنند چه بسا کسانی عادل هستند، اما به لحاظ نوع تصمیم گیری، تصمیم های همراه با خطای فراوان دارند.
🔹 اینگونه نیست که افراد عادل خطا کار، عمداً و عامدانه بخواهند تبعیض قائل شوند، اما براساس تفکرات خود برخی را بر برخی ترجیح می دهند و همین امر جامعه را از عدالت اجتماعی بیرون می کند. این نکته بسیار مهمی است و باید به آن توجه کرد که علت تأکید بر لزوم توجه به عقل جمعی در تصمیم گیری های کلان حاکمیت برای همین است که بتوانیم حتی الامکان خطا را در تصمیم های راهبردی و کلان کم کنیم. اگر قرار شد حاکمیت از عقل جمعی استفاده نکند، عملاً تعداد خطاهای وی در تصمیم گیری افزایش می یابد و زمانی که تعداد خطا زیاد شد، این خطا گاهی اوقات به شدت عدالت اجتماعی را مخدوش می کند لذا می بینیم در جامعه هر چیزی سرجای خودش نیست، حقوق افراد به یکسان پرداخت نمی شود، جامعه از حالت موزون بودن خارج می شود، برخی از امور حقیر، بزرگ و بعضی از امور بزرگ، حقیر شمرده می شود. این مسایل گاهی به این دلیل است که حاکم نتوانسته عدالت اجتماعی را در جامعه پیاده کند گرچه خود انسان خوبی بوده است.
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/zendegi-mardom/
#عدالت
#قرآن
#عدالت_اجتماعی
#عادل
#کاظم_قاضی_زاده
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ اجتهاد در موضوعات جدید، نیازمند اجتهاد در اصول است
🎙 استاد قائم مقامی
✂️ برش هایی از متن:
🔹 دروس خارج ابتدا باید نسبت به اصول و مبانی، عطف نظر داشته باشند و اساتید دیدگاه خود را به این مساله معطوف سازند؛ بنابراین پیش از اینکه به مسایل جدید و مستحدثه در فقه پرداخته شود باید به مبانی و مسایل اصولی و زیرساختی آن در علم اصول فقه پرداخت که یکی از اصلی ترین این موضوعات «اصل حجیت قرآن و نسبت آن با روایات» است؛ و آنگاه پس از این بحث که ماهیت معرفت شناختی دارد، باید به سراغ بحث «روش فهم قرآن» رفت که ماهیت متدلوژیک و روش شناختی دارد. قطعاً روش فهم قرآن مانند روش فهم روایات نیست و نمیتوان روشهای فقه الحدیثی را عینا و طابق النعل بالنعل به حوزه فقه القرآن نیز تسری و تعمیم داد.
🔹 فهم قرآن به عنوان متن وحی، روش خاصی دارد و بطور مشخص خود قران در این مورد ارائه روش کرده که باید به عنوان یکی از بخشهای اصلی علم اصول فقه مورد بحث و بررسی قرار گیرد و طبعا در ذیل آن مباحثی همچون ساختار و زبان قرآن و نحوه استخراج احکام از قرآن و تفکیک پیام از قالبهای زبانیای که در قرآن وجود دارد نیز مورد توجه قرار میگیرد.
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/ejtehad-dar-osol/
#اصول
#اجتهاد
#تفسیر
#درس_خارج
#قائم_مقامی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ نقد ماده 630 قانون مجازات اسلامی درمورد جواز قتل در فراش
🎙 استاد محسن برهانی
✂️ برش هایی از متن:
🔹 دکتر برهانی:مسئلهای که توسط بسیاری افراد بهعنوان تجویز قتلهای ناموسی از سوی فقه مطرح میشود، قتل در فراش موضوع ماده ۶۳۰ ق. م. ا است: «هرگاه مردی همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده کند … میتواند در همان حال آنان را به قتل برساند …»،
🔹 اما چنین مدعایی محل تردید است، زیرا …
اولاً زمان این اباحه تنها «در حال زنا» است و نه یک دقیقه قبل و نه یک دقیقه بعد از نزدیکی. نه در صورت اطلاع از رابطه و نه در صورت دیدن فیلم و عکس، نمیتوان به این فرع فقهی تمسک کرد و اقدام به قتل نمود. اکثر قتلها از حیطه این ماده خارج است و مبتنی بر اطلاع است و نه مشاهده.
ثانیاً به علت محدودیت زمانی این ماده، در ۲۵ سال اخیر (از زمان تصویب) بهاندازه انگشتان یکدست با موردی که شوهر بعد از قتل همسر، برای رهایی از قصاص بتواند به این ماده تمسک کند مواجه نیستیم چرا که شوهر باید با چهار شاهد عادل این صحنه را دیده باشد؟! و الا شوهر قصاص خواهد شد.
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/?p=1146&preview=true
#ماده
#مجازات_اسلامی
#قتل
#فراش
#محسن_برهانی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ بازخوانی فقه سنتی در مواجهه با رخدادهای روز
🎙 استاد آیت الله سید مصطفی محقق داماد
✂️ برش هایی از متن:
🔺 بهعنوان مقدمه اول باید گفت که از نظر کلامی، اجتهاد، نهاد مقدسی است که توجیهگر خاتمیت نبوی است و اگر نهاد اجتهاد نباشد، خاتمیت نبوی با مشکل کلامی جدی روبهرو خواهد بود. تنها توجیهگر خاتمیت نبوی، اجتهاد مستمر شیعی است. اجتهاد مستمر، در مقابل انسداد اجتهاد است. مکاتب اهل سنت در قرن دوم اعلام انسداد اجتهاد کردند؛ ولی شیعه معتقد به استمرار اجتهاد بوده و هست.
🔺 مقدمه دوم اینکه لازم است بدانیم ما هماکنون چه شرایطی در جهان و چه مسئولیتهایی به عهده داریم. ما در جهانی هستیم که انفجار اطلاعات در آن رخ داده و در کشوری زندگی میکنیم که به موجب قانون اساسی ده پست کلیدی ـ و نه منزوی ـ کشور به اشخاصی به نام مجتهد یا فقیه داده شده است؛ پستهای مهمی چون رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور، رئیس دیوان عالی کشور و شش فقیه صاحب اختیار شورای نگهبان. این مجتهدها در همین قم و یا نجف تولید میشوند. پیام این حرفم این است که قرار است کشور را فقه اداره کند. البته اینکه چنین چیزی در عمل محقق میشود یا خیر، بحث دیگری است.
🔺 در چنین شرایطی از جهان و کشورمان، ما بهعنوان کسانی که میخواهیم اجتهاد کنیم، باید بدانیم قرار است چه کاری کنیم که مدیران خوبی باشیم و تصمیماتمان علمی، عقلانی، دینی و منطبق با شریعت احمدی باشد و آسیب و ننگی هم برای تشیع در جهان نباشیم. شما باید بدانید برخی مقلدین مجتهدان ما در کشورهایی زندگی میکنند که عضو سازمان مللاند و منشور سازمان ملل را امضا کردهاند. در چنین فضایی شما بهعنوان مجتهد نمیتوانید به مقلدتان بگویید جهاد در زمان غیبت، مثل نماز لازم است و باید مرتب کافر بکشید. لذا چالشهای عصر حاضر بسیار مهم است و از طرفی هم میخواهیم پایبند به فقاهت باشیم. بنده بعد از سالها تجربه به این نتیجه رسیدهام که اجتهاد شیعی چنان توانی دارد که در کنار نظامهای حقوقی جهان امروز بدون هیچ کم و کاستی قد علم کند و عرض اندام نماید. لذا ما باید تلاش کنیم برای فهمیدن معنای اجتهاد.
🔺 ما متد و روشی در فقه داریم که ۱۴۰۰ سال گذشتگانمان آن را طی کردهاند و قرار است از میراث غنی خودمان بهرهمند شویم و باید بدانیم که از راه بیرون رفتن و منحرفانه سخن گفتن، از روی ناتوانی و عدم اطلاع است و لذا اصول فقه را خوب خواندن مقدمهای است برای اینکه انسان بتواند حرف علمی بزند. ما باید بر روش و متد خودمان پافشاری کنیم؛ اما بدانیم که اجتهاد استمرار دارد و قرار نیست مقلد باشیم. مسائل زیادی بودهاند که بزرگان گاهی آن را مختومه اعلام میکردند؛ اما فقیه بزرگ دیگری میآمد و مسأله را از نو بازخوانی میکرد؛ لذا شما هم هیچ مسألهای را مختومه تلقی نکنید؛ معنای استمرار این است. حتماً مطلع هستید که چند مسأله توسط صاحبجواهر مختومه اعلام شده بود و ایشان به کسانی که خلاف خودش حرف زده بودند و تحقیق و اجتهاد را ادامه داده بودند، گفته بود که شما شم فقه را نچشیدهاید. در این فضا بود که شیخ انصاری گفت این مسأله تمام نشده و برای اینکه دعوت فضلای حاضر را اجابت کنم، مبحث ولایت فقیه را از نو آغاز میکنم؛ ولو صاحب جواهر آن را مختومه اعلام کرده است. امثال این مثالها در تاریخ فراوان است.
🔺 بنابراین اولین اصل این است که بدانیم که میتوانیم در هر مسألهی تمام شدهای که بزرگان ما آن را تمامشده تلقی کردهاند، اجتهاد و تحقیق کنیم و استمرار اجتهاد را بپذیریم. یکی از اساتید ما میگفت اگر یکدهم یا یکصدم نوآوریهایی که علامه حلی در زمان خودش داشت را ما هم ارائه میدادیم، جامعه امروز ما مشکلات حاضر را نداشت.
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/feqhesonati-rokhdad-haye-rooz/
#بازخوانی
#سید_مصطفی_محقق_داماد
#فقه_سنتی
#مواجه
#فقه
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ پنج میدان بزرگ فکری وکلامی مغفول پیش روی حوزویان
🎙 استاد محمد تقی سبحانی
✂️ برش هایی از متن:
🔺 بهعنوان مقدمه اول باید گفت که از نظر کلامی، اجتهاد، نهاد مقدسی است که توجیهگر خاتمیت نبوی است و اگر نهاد اجتهاد نباشد، خاتمیت نبوی با مشکل کلامی جدی روبهرو خواهد بود. تنها توجیهگر خاتمیت نبوی، اجتهاد مستمر شیعی است. اجتهاد مستمر، در مقابل انسداد اجتهاد است. مکاتب اهل سنت در قرن دوم اعلام انسداد اجتهاد کردند؛ ولی شیعه معتقد به استمرار اجتهاد بوده و هست.
🔺 مقدمه دوم اینکه لازم است بدانیم ما هماکنون چه شرایطی در جهان و چه مسئولیتهایی به عهده داریم. ما در جهانی هستیم که انفجار اطلاعات در آن رخ داده و در کشوری زندگی میکنیم که به موجب قانون اساسی ده پست کلیدی ـ و نه منزوی ـ کشور به اشخاصی به نام مجتهد یا فقیه داده شده است؛ پستهای مهمی چون رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور، رئیس دیوان عالی کشور و شش فقیه صاحب اختیار شورای نگهبان. این مجتهدها در همین قم و یا نجف تولید میشوند. پیام این حرفم این است که قرار است کشور را فقه اداره کند. البته اینکه چنین چیزی در عمل محقق میشود یا خیر، بحث دیگری است.
🔺 در چنین شرایطی از جهان و کشورمان، ما بهعنوان کسانی که میخواهیم اجتهاد کنیم، باید بدانیم قرار است چه کاری کنیم که مدیران خوبی باشیم و تصمیماتمان علمی، عقلانی، دینی و منطبق با شریعت احمدی باشد و آسیب و ننگی هم برای تشیع در جهان نباشیم. شما باید بدانید برخی مقلدین مجتهدان ما در کشورهایی زندگی میکنند که عضو سازمان مللاند و منشور سازمان ملل را امضا کردهاند. در چنین فضایی شما بهعنوان مجتهد نمیتوانید به مقلدتان بگویید جهاد در زمان غیبت، مثل نماز لازم است و باید مرتب کافر بکشید. لذا چالشهای عصر حاضر بسیار مهم است و از طرفی هم میخواهیم پایبند به فقاهت باشیم. بنده بعد از سالها تجربه به این نتیجه رسیدهام که اجتهاد شیعی چنان توانی دارد که در کنار نظامهای حقوقی جهان امروز بدون هیچ کم و کاستی قد علم کند و عرض اندام نماید. لذا ما باید تلاش کنیم برای فهمیدن معنای اجتهاد.
🔺 ما متد و روشی در فقه داریم که ۱۴۰۰ سال گذشتگانمان آن را طی کردهاند و قرار است از میراث غنی خودمان بهرهمند شویم و باید بدانیم که از راه بیرون رفتن و منحرفانه سخن گفتن، از روی ناتوانی و عدم اطلاع است و لذا اصول فقه را خوب خواندن مقدمهای است برای اینکه انسان بتواند حرف علمی بزند. ما باید بر روش و متد خودمان پافشاری کنیم؛ اما بدانیم که اجتهاد استمرار دارد و قرار نیست مقلد باشیم. مسائل زیادی بودهاند که بزرگان گاهی آن را مختومه اعلام میکردند؛ اما فقیه بزرگ دیگری میآمد و مسأله را از نو بازخوانی میکرد؛ لذا شما هم هیچ مسألهای را مختومه تلقی نکنید؛ معنای استمرار این است. حتماً مطلع هستید که چند مسأله توسط صاحبجواهر مختومه اعلام شده بود و ایشان به کسانی که خلاف خودش حرف زده بودند و تحقیق و اجتهاد را ادامه داده بودند، گفته بود که شما شم فقه را نچشیدهاید. در این فضا بود که شیخ انصاری گفت این مسأله تمام نشده و برای اینکه دعوت فضلای حاضر را اجابت کنم، مبحث ولایت فقیه را از نو آغاز میکنم؛ ولو صاحب جواهر آن را مختومه اعلام کرده است. امثال این مثالها در تاریخ فراوان است.
🔺 بنابراین اولین اصل این است که بدانیم که میتوانیم در هر مسألهی تمام شدهای که بزرگان ما آن را تمامشده تلقی کردهاند، اجتهاد و تحقیق کنیم و استمرار اجتهاد را بپذیریم. یکی از اساتید ما میگفت اگر یکدهم یا یکصدم نوآوریهایی که علامه حلی در زمان خودش داشت را ما هم ارائه میدادیم، جامعه امروز ما مشکلات حاضر را نداشت.
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/feqhesonati-rokhdad-haye-rooz/
#فکری
#کلامی
#فیزیک
#نظام_آموزشی
#محمد_تقی_سبحانی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa