eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
622 ویدیو
594 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
چشم اندازی به انقلاب مشروطه در ایالت استرآباد استان گلستان فعلی.pdf
1.62M
انقلاب مشروطه در گلستان بازخوانی تاریخ مشروطه به‌مناسبت سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری انقلاب مشروطه غالبا معطوف به تهران بود ولی ایالات زیادی بودند که نقش بارزی در این قیام ایفا کردند. یکی از این مناطق، ایالت یا همان فعلی بود. در مقاله ضمیمه به نقش استان گلستان در انقلاب مشروطه پرداخته‌ایم. 🖇ضمیمه: مقاله «چشم اندازی به انقلاب مشروطه در ایالت استرآباد استان گلستان فعلی»، غلامرضا خارکوهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره36، 1392ه.ش. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهید آیت الله آقامیر بحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه.pdf
999.7K
شهید آیت‌الله آقامیربحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه بازخوانی تاریخ مشروطه به‌مناسبت سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری آیت الله سید حسین بحرالعلوم معروف به از مجتهدین بزرگ و از رهبران دینی مردم گیلان بود. او در ابتدای جنبش مشروطه همانند اکثر علما از این جریان حمایت نمود و به عنوان نماینده علمای گیلان راهی مجلس اول شورای ملی شد. وی با بینش بالا و بصیرت الهی خود توانستنقش فعالی در جریان مشروعه خواهی ایفا نماید و در تهران رابط میان آیت‌الله و رهبر مشروعه‌خواهی گیلان بود و همواره از افکار و طرح‌های آنان حمایت می‌نمود و بالا گرفتن منازعات بر سر مشروطه، از طرف آیات نامبرده راهی نجف گردید تا با علما و مراجع نجف اشرف مذاکره نماید. در پیشامد ناگواری برای او رخ داد و سرانجام در راه بازگشت به ایران همراه پسر بزرگ خود در اطراف توسط مشروطه‌طلبان دستگیر و به شهادت رسید. 🖇ضمیمه: مقاله «شهید آیت‌الله آقامیر بحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه»، محمد عبداللهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره40، 1393ه.ش. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه.pdf
792.9K
میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه بازخوانی تاریخ مشروطه به‌مناسبت سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری ▫️جنبش اجتماعی مشروطه در ايران، واكنش‌های مختلفی از جانب قشرهای مختلف مردم به دنبال داشت؛ به ويژه كه درخواست‌های مردم ابتدا برای بود و سپس تبديل به مشروطه گرديد. در جريان مشروطه علمای مشروطه‌خواه بر اساس مسئوليت‌هايی كه احساس می‌كردند از سوی شريعت بر عهده آن‌ها نهاده شده است، سخنانی ايراد نموده، نظرياتی ارايه داده و مكتوباتی از خود به يادگار گذاشتهاند. ▪️در اين ميان با وجود بهره‌برداری از آثار بسياری از اين عالمان دين، آرا، اقوال و ديدگاه‌های برخی از آن‌ها كمتر مورد توجه مورخان، محققان و پژوهشگران قرار گرفته است كه آثار و انديشه‌های از این موارد است و در مقاله ضمیمه به بررسی اندیشه‌های ایشان پرداخته‌ایم. 🖇ضمیمه: مقاله «میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه»، معصومه قره‌داغی، غلامرضا دوست‌زاده، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره56، 1397ه.ش. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطه‌خواهی.pdf
417.5K
گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطه‌خواهی بازخوانی تاریخ مشروطه به‌مناسبت سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری ▫️گيلان از مناطق پيشگام در جنبش‌های اسلامی معاصر است و حماسه‌های مختلفی در كارنامه مردم آن وجود دارد.يكی از آغازين حركت‌های سياسی مردم گيلان در دوران معاصر، فعاليت‌های اسلام‌خواهانه در نهضت مشروطيت است و زمانی كه مشروطه به انحراف رفت، پدید آمد. ▪️آشنایی با نقش گیلان در نهضت مشروطه، برگی مهم و البته کم‌تر خوانده شده در آشنایی با این نهضت بزرگ دینی و ملی است. 🖇ضمیمه: مقاله «گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطه‌خواهی»، میثم عبداللهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 61-60، 1398ه.ش. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهید مجتهد خمامی و جستارهایی پیرامون نقش علمای گیلان در تأسیس جریان مشروعه‌خواهی.pdf
775.2K
شهید مجتهد خمامی و ماجرای تأسیس جنبش مشروعه‌خواهی بازخوانی تاریخ مشروطه به‌مناسبت سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری ▫️گيلان در تاريخ معاصر ايران، يكی از مهمترين مناطق از حيث فعاليت‌های سياسی و دينی بود و در دوران مشروطه، فعاليت‌های مردم گيلان به فتح تهران و اعاده مشروطيت منجر شد. از همان ابتدای مشروطه، مردم گيلان فعاليت‌های پررنگی داشتند كه كمتر در منابع تاريخی به آن‌ها توجه شده است. ▪️فعاليت مشروعه‌خواهانه مردم گيلان در همان آغاز مشروطه باعث گرديد تا گيلان به يكی از اركان جريان شريعت‌خواهی دركشور بدل شود و حاج - مرجع دينی مردم گيلان- به عنوان يكی از سه رهبر جريان مشروعه‌خواهی ايران و از مؤسسين آن در تهران به شمار رود. اكثر علمای گيلان از جريان شريعت‌خواهی در مشروطه حمايت كردند. ▫️آيت‌الله خمامی كه قبل از شيخ فضلالله نوری توسط يكی از شبكه‌های تروريستی مشروطه‌خواهان به نام «كميته ستار» به شهادت رسيد را بايد در رديف اولين شهدای انتقاد از غرب و غرب‌پرستی و دفاع از استقلال و آزادی ايران به حساب آورد. 🖇ضمیمه: مقاله «شهید مجتهد خمامی و جستارهایی پیرامون نقش علمای گیلان در تأسیس جریان مشروعه‌خواهی»، میثم عبداللهی، مصطفی رستمی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 64-63، 1399ه.ش. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام انتخاباتی امام خمینی 🔻 | 12مرداد بسم الله الرحمن الرحیم‌ ملت شریف و مبارز ایران! 🔹دشمنان اسلام و نهضت، در خارج و داخل، تبلیغات زهرآگین خود را شروع کردند، و چنین وانمود می‌کنند که مردم در این انتخابات بی‌تفاوتند و به سردی و سستی گراییده‌اند. می‌خواهند شما را متهم کنند که از رو برگردانیده‌اید. از شما ملت مبارز انتظار دارم که با شرکت همگانی خود یاوه سرایان را رسوا کنید. و نیز اطلاع دادند که در اطراف دانشگاه- که محل اقامه نماز جمعه است- گروهی برای اخلال در شرکت در انتخابات بپاخاسته‌اند. دولت موظف است از آنان جلوگیری کند، و مردم موظفند به تبلیغات آنان اعتنا نکنند. 🔸ملت عزیز مسلمان! از اسلام و کشور اسلامی پاسداری کنید، و به سوی صندوق آرا هجوم آورید. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته. روح الله الموسوی الخمینی‌ (12مرداد1358، صحیفه امام، ج9، ص259) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نگاهی اجمالی به شاخصه‌های سیره تبلیغی مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی بر اساس کتاب «عمار انقلاب» یادداشت اختصاصی خبرگزاری تسنیم برگرفته از کتاب «عمار انقلاب»/1 مقام معظم رهبری در آخرین سخنان خود خطاب به حوزویان فرمودند: 🔹«با اطلاعاتی که به من می‌رسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم... هم به تبلیغ احتیاج داریم، هم به موعظه احتیاج داریم، هم به تحقیق احتیاج داریم. امروز نگاه رائج در این است که تبلیغ در مرتبه دوم قرار دارد، مرتبه اول چیزهای دیگر است مقامات علمی و امثال این‌ها؛ مرتبه دوم تبلیغ است و ما از این نگاه باید عبور کنیم؛ تبلیغ مرتبه اول است.»(1402.4.21) 🔸با توجه به این سخنان رهبر انقلاب از یک سو و اینکه تبلیغ یکی از شئون والای دینی است که شاخصه‌های ویژه‌ای دارد و بی‌شک مطالعه سیره بزرگانی چون ، و مرحوم ما را به درک صحیح از این شاخصه‌ها نزدیک می‌کند. در این یادداشت نگاهی گذرا به شاخصه‌های سیره تبلیغی مرحوم آیت‌الله مصباح بر پایه کتاب «عمار انقلاب؛ حیات‌نامه فکری و سیاسی علامه محمدتقی مصباح یزدی از تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی» خواهیم داشت: 🔹1. تبلیغ دانش‌محور جدا شدن تبلیغ از دانش و تورم روشی یکی از آفت‌های عرصه تبلیغ است. هرچند فرد مبلغ می‌بایست به روش‌های اقناع مخاطب مسلط باشد اما خلاصه شدن تبلیغ در به‌کاربستن این روش‌ها و تهی شدن تبلیغ از محتوای متقن و مبتنی بر دانش عوارض جبران‌ناپذیری را در ساحت تبلیغ خواهد داشت. 🔸مرحوم آیت‌الله مصباح را می‌توان یکی از چهره‌های شاخص «تبلیغ اجتهادی» دانست. به این معناست که فرد مبلغ از بالاترین توان علمی و استنباطی، که در حوزه علمیه از آن به‌عنوان «اجتهاد» تعبیر می‌شود، برخوردار است و از این توان برای حلّ مسائل ذهنی مخاطب خویش در عرصه تبلیغ بهره می‌گیرد. مبلغ در ساحت «تبلیغ اجتهادی» در سطح فضلا یا علمای حوزه علمیه تعریف می‌شود کما این‌که مرحوم آیت‌الله مصباح از نگاه امام خمینی چنین جایگاهی داشت. حجت‌الاسلام و المسلمین در بیان خاطره‌ای می‌گوید: 🔹«به یاد دارم یک‌بار در یکی از مناسبت‌ها[ی تبلیغی]، کسی در منزل امام به نزد من آمد و ابراز کرد که برای «جاسبِ قم» نیاز به مبلغ دارند. من خدمت حضرت امام عرض کردم که موضوع از این قرار است. امام فرمود:«ما کسی را در اختیار نداریم شما خودتان کسی را در نظر بگیرید.» در نهایت قرار شد که آقای مصباح را ببرند. البته ایشان منبری و روضه‌خوان محسوب نمی‌شدند و تنها در ابعاد علمی توانا بودند و خوب هم صحبت می‌کردند. خدمت امام رسیدیم تا بگوییم قرار است آقای مصباح به جاسب اعزام شود. مسأله به امام عرض شد و از ایشان خواستیم که در این رابطه دعا کنند. حضرت امام ...[فرمودند] : آقای مصباح از علماست.»(عمار انقلاب، ص140) 🔸بدیهی است با دقت نظری که قدس سره الشریف در به‌کار بردن تعابیر در مورد افراد داشتند این صحبت امام را نمی‌توان مبالغه یا کلامی از قبیل تعارفات مرسوم دانست و این جملات سطح بالای علمی آیت‌الله مصباح را نشان می‌دهد. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نگاهی اجمالی به شاخصه‌های سیره تبلیغی مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی بر اساس کتاب «عمار انقلاب» یادداشت اختصاصی خبرگزاری تسنیم برگرفته از کتاب «عمار انقلاب»/2 🔹2. آشنایی با علوم جدید آشنایی با علوم جدید یکی از الزامات تبلیغ امروز است. مقام معظم رهبری خطاب به فرمودند: «غربی‌ها با استفاده از علوم مختلف از جمله روانشناسی، پیام‌های صد در صد دروغ را به‌عنوان حرف درست، در ذهن مخاطبان جا می‌اندازند....اگر ما در مقابل تحولات نو به نو در موضوع تبلیغ، غفلت و سستی کنیم دچار استحاله فرهنگی می‌شویم»(1402.4.21) 🔸آیت‌الله مصباح یزدی رحمه‌الله از چهره‌های شاخصی بود که در اوج تحصیلات سنتی حوزوی خود با دانش روز نیز آشنا بود و مطالعات برنامه‌ریزی شده‌ای در زمینه «فلسفه علم»، «متدولوژی»، «جامعه‌شناسی» و حتی «فیزیک» و «شیمی» داشت و فعالیت‌های علمی خود را با همکاری شهید در مدرسه دین و دانش دنبال می‌کرد. آیت‌الله مصباح یزدی هم‌فکری خود با شهید بهشتی پیرامون تشکیل کلاس‌های ویژه طلاب را اینچنین روایت می‌کند: 🔹«با مرحوم آقای بهشتی که آن وقت در قم مدیر دبیرستانی به‌نام بودند، صحبت کردیم و قرار شد به همراه چند نفر دیگر از دوستان که همین احساس را داشتند، در دبیرستان کلاسی تشکیل شود که بعد از تعطیل شدن برنامه روزانه، عده‌ای از طلاب و فضلای حوزه در آن کلاس شرکت کنند و برنامه‌ای مشتمل بر زبان خارجه و مقداری معلومات دبیرستانی و دانشگاهی و رشته‌های مختلف فیزیک و شیمی و فلسفه علم و متدلوژی و جامعه‌شناسی و مسائلی از این قبیل مطرح شود.»(عمار انقلاب، ص143) 🔸ایشان در جای دیگر، یادگیری علوم جدید را ضروری و شرط تأثیرگذاری روحانیت برشمرده است: 🔹«در طول مدتی که مشغول تحصیل علوم طلبگی بودم تا اواخری که حتی به‌عنوان تحقیق در دروس فقه و اصول شرکت می‌کردم. در طول این مدت، وقت زیادی صرف فراگیری زبان انگلیسی، ریاضیات، فیزیک، شیمی، فیزیولوژی، بیولوژی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، و سایر علومی که در دانشگاه‌ها مطرح بود می‌کردم. در انگلیسی، ریاضیات، فیزیک، شیمی و حتی اقتصاد، استادانی داشتم که بعضی از آنان، بعد از انقلاب به مقام وزارت رسیدند. منظورم این است که در عین اشتغال به دروس حوزوی، از این دروس هم غافل نبودم. هم علاقه شخصی داشتم و هم احساس می‌کردم که برای یک روحانی که بخواهد مؤثر باشد، لازم است که با این علوم آشنا گردد.»(عمار انقلاب، ص146) 🔸3. به‌کار بستن ابزارهای تبلیغی متنوع با پیشرفت جوامع بشری رسانه‌های تبلیغی نوین به‌وجود آمده است که آشنایی و بهره‌گیری از آن برای مبلغین ضروری است. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز علاوه بر رسانه‌های سنتی نظیر منبر ظرفیت‌های تبلیغی وجود داشت که گرچه پیدایش آن به سال‌ها قبل بازمی‌گشت اما طلاب علوم دینی کم‌تر از آن استفاده می‌کردند. «نشریات و مجلات» یکی از این ظرفیت‌ها بود. 🔹مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی در دورانی که نشریه‌نویسی در میان طلاب چندان مرسوم نبود با نشریاتی نظیر و همکاری داشت و را به‌تنهایی منتشر می‌کرد.(ر.ک: عمار انقلاب، صص294-245) 🔸ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی با استفاده از ظرفیت صدا و سیمای جمهوری اسلامی به مناظره تلویزیونی با سران گروهک‌های التقاطی دهه شصت مبادرت ورزید و در دهه هفتاد نیز به مناظره با برخی چهره‌های شاخص جریان غرب‌زده اصلاحات پرداخت. 🔹4. شفافیت 🔸«تبیین حقایق دینی» یکی از اصلی‌ترین اهداف تبلیغ است. «تبیین» روشن و شفاف ساختن امور مبهم است و بدیهی است که این امر با «مبهم‌گویی» و «دو پهلو سخن گفتن» سازگار نیست. 🔹یکی از ویژگی‌های برجسته مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی صراحت ایشان در تبیین حقایق دینی بود و البته پرواضح است که این صراحت و شفافیت تعارض‌های بی‌شماری را برای ایشان پدید آورد و آن مرحوم با استقامتی مثال‌زدنی از این مسیر بازنگشت و از این روش خود دست نکشید. مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود در پی ارتحال ایشان مرقوم فرمودند:«ایشان... دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند.»(1399.10.13) 🔸نقطه مقابل «تبلیغ تبیینی»، «تبلیغ خنثی» است. تبلیغی که به‌جهات مختلف همچون تسامح افراطی، ترس از واکنش‌های احتمالی، مبانی و ذهنیت‌های انحرافی و... خود دارای ابهام و اجمال بوده و در مواردی مخاطب را به مسیرهای انحرافی نیز متمایل می‌کند. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نگاهی اجمالی به شاخصه‌های سیره تبلیغی مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی بر اساس کتاب «عمار انقلاب» یادداشت اختصاصی خبرگزاری تسنیم برگرفته از کتاب «عمار انقلاب»/3 🔹5. فعالیت تشکیلاتی فعالیت تشکیلاتی ضامن کارآمد بودن تبلیغ در جامعه امروز ماست و پیچیدگی هجمه‌ها و پشتیبانی علوم مختلف از جنگ ترکیبی امروز راهی جز تشکیل تشکیلات باقی نگذاشته است. مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیر خود با مبلغین بر ضرورت ایجاد «کانون عظیم حوزوی» برای تولید مواد تبلیغی، تنظیم شیوه‌های پیشرفته تبلیغی و تربیت مبلغ تأکید کردند.(سخنرانی مقام معظم رهبری، 1402.4.21) با نگاهی اجمالی به سیره مرحوم آیت‌الله مصباح مشاهده می‌شود که ایشان در ساحت تعلیم، تحقیق و تبلیغ اعتقادی راسخ به «کار تشکیلاتی» داشتند. ایشان در ابتدای دهه چهل با «مجمع علمی نجات نسل جوان» که ماهیتی تبلیغی داشت و زیر نظر و در جبهه تقویت مبارزات فرهنگی به‌وجود آمده بود و فعالیتی گسترده و چشم‌گیر داشت همکاری داشتند.(عمار انقلاب، ص294) پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با بهره‌گیری از ظرفیت تشکیلاتی مؤسسه در راه حق، که سال‌ها قبل بخش آموزش آن توسط خود ایشان راه‌اندازی شده بود، به تبلیغ علیه مبانی منافقین و مارکسیست‌ها همت گماشتند.(عمار انقلاب، ص48) علاوه بر موارد ذکر شده «طرح ولایت» نیز یکی از فعالیت‌های تشکیلاتی-تبلیغی مرحوم آیت‌الله مصباح بود. مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت این طرح فرمودند: «اهمیت کار شما و این «طرح ولایت» و این زحمات حقیقتاً ارجمندی که برای این‌گونه کارها کشیده می‌شود، در این‌جاست. شما با آگاهی، وارد عرصه حیات اجتماعی خودتان در دوران جوانی می‌شوید. این معرفت‌ها، این آگاهی‌ها - آشنایی با مبانی دین و مبانی فرهنگ محکم و استوار دینی - چیز خیلی عظیمی است؛ و به نظر من این طرح بایستی فراگیر شود. این‌گونه طرح‌ها آن‌قدر مفید و خوب و سازنده است که هرچه درباره آن سرمایه‌گذاری شود، به نظر من زیاد نیست...»(بیانات در دیدار دانشجویان و دانش‌آموزان بسیجی طرح ولایت، 1378.6.13) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نگاهی اجمالی به شاخصه‌های سیره تبلیغی مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی بر اساس کتاب «عمار انقلاب» یادداشت اختصاصی خبرگزاری تسنیم برگرفته از کتاب «عمار انقلاب»/4 🔹6. توجه به نیاز مخاطب توجه به نیاز مخاطب یکی از شاخصه‌های سیره تبلیغی مرحوم آیت‌الله مصباح بود و همین مسئله باعث استقبال چشم‌گیر اقشار مختلف به‌ویژه جوانان و دانشجویان از مباحث ایشان بود. به‌طور مثال آیت‌الله مصباح پیش از پیروزی انقلاب اسلامی کتاب «بیست و هشت گفتار اعتقادی، اخلاقی» را نوشت که در حقیقت قسمتی از بحث‌های اعتقادی و اخلاقی آیت‌الله مصباح یزدی بود و برای اولین‌بار در سال 1353 توسط مؤسسه در راه حق و اصول دین به چاپ رسید و پس از نایاب شدن در بازار، مرکز آموزش مدیریت دولتی آن را در سال 1374 با اندک تغییراتی در نحوه تنظیم مطالب به چاپ رسانید و پس از مدت کوتاهی باز هم نسخه چاپی کتاب تمام شده و به چاپ دوم در همان سال رسید.(عمار انقلاب، ص299) 🔸کتاب «خودشناسی برای خودسازی» نیز جزء اولین کتاب‌هایی است که توسط آیت‌الله مصباح یزدی تألیف شده است. حجت‌الاسلام و المسلمین ، فرزند آیت‌الله مصباح می‌گوید: 🔹«مرحوم علامه [طباطبائی] به حاج آقا می‌فرمود: تو در میان شاگردانم همانند انجیر هستی که همه چیز آن قابل استفاده است و چیزی از آن دور ریخته نمی‌شود. و وقتی حاج آقا اولین تألیف خود را با نام «خودشناسی برای خودسازی» به علامه تقدیم می‌کنند ایشان پس از مطالعه آن می‌فرمایند: تو خیلی از مطالب را رندانه در این کتاب آورده‌ای.»(عمار انقلاب، ص300) آیت‌الله فیاضی نیز در خصوص فواید فوق‌العاده این کتاب برای مخاطب می‌گوید: 🔸«درس‌های استاد، به‌خصوص دروس معارف و درس «خودشناسی برای خودسازی» به‌گونه‌ای بود که ما احساس می‌کردیم این مطالب را هیچ جای دیگر حوزه نمی‌شود پیدا کرد و الحمدلله آن درس‌ها برای ما بسیار سرنوشت‌ساز بود.»(عمار انقلاب، ص301) 🔹7. مرزبندی با جریانات انحرافی مرزبندی با جریانات انحرافی یکی از شاخصه‌های ثابت در سیره تبلیغی مرحوم آیت‌الله مصباح بود. انتقادات ایشان از مبانی فکری در حافظه تاریخی نخبگان ثبت شده است. نقدهایی که به‌نحو اجمالی مورد تأیید چهره‌های شاخصی همچون شهید آیت‌الله بهشتی نیز بود گرچه از حیث روشی و رویکردی اختلافاتی نیز وجود داشت.(برای مطالعه تفصیلی ر.ک: عمار انقلاب، 558-429) 🔸ایشان علاوه بر مرزبندی با جریان شریعتی، هیچ‌گاه حاضر به همراهی با منافقین، یا همان آن روزگار نشد و اصرار شخصیت‌هایی نظیر آقای به همکاری ایشان با منافقین نیز در مسیر آن مجاهد بصیر بی‌اثر بود و آیت‌الله مصباح هیچ‌گاه حاضر به همراهی با آن فرقه منحط نشد.(ر.ک: عمار انقلاب، صص576-565) 🔹علاوه بر جریانات یادشده، ایشان با ، و جریان »، «باند » و » نیز مرزبندی شفافی داشتند که پیگیری آن در آثار تفصیلی ممکن خواهد بود.(ر.ک: عمار انقلاب، صص603-576) مطالعه متن یادداشت در خبرگزاری تسنیم 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db