#نکات_اخلاقی
💠 درس ادب
🔹 خاطره ای از آیت الله #مصباح یزدی (قدس سره) شنیدم که ادب و احترام بالایی را به من آموخت. ایشان فرمود، مرتبه آخری که توفیق داشتم در مراسم غبار روبی حرم مطهر امام #رضا (علیه السلام) شرکت کنم، جایگاه مرا در ردیف #مراجع عظام تقلید از جمله آیت الله وحید خراسانی (حفظه الله) قرار داده بودند. بنده دیدم این جایگاه بزرگی است و من نباید در این ردیف باشم، لذا خیلی آرام خودم را روی سنگ ها به عقب کشیدم که هم ردیف این جایگاه والا نباشم. این #ادب به مراجع، نکته بزرگی است که از ایشان آموختم.
📚 خاطره ای از حجت الاسلام و المسلمین ادیانی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی، ۱۴۰۱،۱۱،۱۰
👈 نکات #اخلاقی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نشست_علمی 3
#روش_شناسی_اجتهاد
💠 سومین نشست علمی دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین در سال جاری برگزار میگردد.
🔹موضوع: «بهینه سازی تحصیل با روش شناسی اجتهاد»
🔸 با حضور حجت الإسلام و المسلمین استاد سید محمد رضا #واعظی (از اساتید و فارغ التحصیلان مدرسه شهیدین و مؤلف کتاب روش شناسی کاربردی اجتهاد)
📆 زمان: دوشنبه 8 اسفند 1401 ⏰ ساعت 11 الی اذان ظهر
🏢 مکان: مدرس شهید مطهری مدرسه شهیدین
🔺 کلیه کلاس ها در این ساعت #تعطیل است و حضور همه طلاب گرانقدر دوره در این نشست #الزامی است.
👈 اخبار #نشست های علمی:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_فقهی
#موضوع_شناسی
💠 موضوع شناسی، وظیفه چه کسی است؟
🔹یکی از شبهاتی که در بحث #موضوع_شناسی مطرح میشود، این است که موضوع شناسی وظیفه فقیه نیست و فقها نباید در این حیطه ورود کنند.
🔸 باید جواب داد که هر چند اصل این مطلب صحیح است، ولی باید در ضمن پذیرش این مطلب به چند نکته توجه داشت:
1️⃣ اینکه گفته میشود موضوع شناسی وظیفه #فقیه نیست، به این معنا نمیباشد که فقیه نیازی به شناخت موضوعات احکام ندارد، بلکه باید فقیه برای اینکه حکم صحیح را در موضوعات مختلف مخصوصاً موضوعات #مستحدثه بیان کند، باید بسیار دقیق و از جهات مختلف، موضوع را شناخته باشد و با توجه به گستردگی علوم و موضوعات از یک طرف، و از طرف دیگر عدم تخصّص فقیه در بسیاری از موضوعات، لازم است فقیه برای شناخت موضوعات از نظرات #کارشناسان و متخصّصان مرتبط با آن موضوع استفاده کند و با توجه به شناختی که از موضوع پیدا میکند، حکم آن موضوع را بیان کند.
2️⃣ اینکه گفته میشود موضوع شناسی وظیفه فقیه نیست, به این معناست که وقتی فقیه موضوعی را شناخت و حکم متناسب آن را بیان نمود، #تطبیق آن موضوع بر مصادیق وظیفه فقیه نیست و در موارد اشتباه در تطبیق، فقیه مؤاخذه نمیشود.
لذا اگر فقیه به این نتیجه رسید که با توجه به خصوصیّات فرد مبتلا به مرگ مغزی، او محکوم به احکام میّت است و چنین فتوایی صادر کرد، ولی اگر شخصی که پزشکان در مورد او تشخیص مرگ مغزی داده بودند و میخواستند او را دفن کنند، زنده شود، اعتراضی به فقیه وارد نیست که چرا شما حکم به دفن این شخص زنده دادهاید؟ زیرا او بر اساس نظرات متخصّصان که مرگ مغزی را غیر قابل برگشت میدانستند، چنین فتوایی داده است و مسئول تشخیص اشتباه برخی متخصّصین در این مورد نمیباشد.
3️⃣ پس از اینکه فقیه توسط متخصّصین امر، شناخت کافی نسبت به #موضوع پیدا کرد، انتظاری که از فقیه در این مورد وجود دارد و وظیفه فقیه میباشد، دو مطلب است:
🔹 الف) حکم متناسب آن موضوع را از جهات مختلف بیان کند؛ مثل اینکه آیا ازاله حیات شخص مبتلا به مرگ مغزی، قتل محسوب میشود؟
🔸 ب) اگر ثقه، خبر از تحقّق آن موضوع در موردی داد، آیا این خبر ثقه حجّت است و برای حجیّت آن چه شرایطی وجود دارد؟ در این مرحله وقتی که فقیه حجیّت این خبر را پذیرفت به این معنا میباشد که حتّی در صورت اشتباه سهوی این ثقه، خبر او حجّت است و مجتهد و مقلّد، معذور میباشند.
📚 فقه پزشکی، آیت الله محمد #قائنی ، ص 170
👈 نکات #فقهی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از معاونت آموزش شهیدین
#کتاب_سال
💠 بدینوسیله کسب مقام #شایسته_تقدیر توسط جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر هادی جلالی اصل (فارغ التحصیل و استاد دوره فقه و اصول شهیدین) در بیست و چهارمین همایش کتاب سال #حوزه را به ایشان تبریک گفته و توفیقات روزافزون ایشان را از خداوند متعال خواستاریم.
🔰 دوره فقه و اصول شهیدین
هدایت شده از یادداشت های طلبگی
بهینه سازی تحصیل با روش شناسی اجتهاد. شهیدین 1401.mp3
34.01M
🎙 صوت نشست علمی مدرسه علمیه شهیدین _رحمهما الله_ با عنوان :
🍀«بهینه سازی تحصیل با روش شناسی اجتهاد»🍀
🔺 ضعفهای آموزش فقه در درس های موجود
🔹 فوائد روش شناسی اجتهاد
🔺 انواع فعالیتهای توصیه شده برای طلاب سطح و درس خارج در رابطه با روش شناسی اجتهاد
🔹 تطبیق روش شناسی اجتهاد بر متنهایی از مکاسب (فهم روشمند متن فقهی)
۸ اسفند ۱۴۰۱
واعظی
#فقه_روشمند
#روش_شناسی_اجتهاد
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
هدایت شده از یادداشت های طلبگی
💢 امکان دانلود برخی فایلهای مورد اشاره در صوت از طریق آدرس :
http://yaddashthayetalabegi.blog.ir/
نشریات حوزوی رتبه گرفته از وزارت علوم.pdf
522.6K
#نشریات
#معرفی_مجلات
🔺 لیست نشریات حوزوی که از وزارت علوم رتبه علمی دریافت کرده اند 🔺
نشریات علمی پژوهشی رتبه گرفته از شورای اعطا مجوزها.pdf
742.6K
#نشریات
#معرفی_مجلات
🔺 لیست نشریات حوزوی که از شورای اعطای مجوزهای حوزه رتبه علمی ــ پژوهشی دریافت کرده اند 🔺
#نکات_اخلاقی
#مرتضی_حائری
💠 در حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) کجا به زیارت بایستیم؟
🔹 یکی از یاران مرحوم آیت الله حاج شیخ مرتضی #حائری (فرزند موسس حوزه) نقل می کند: روزی داخل حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) نزدیک درب ایوان طلا، به فاصله حدود دو مترى ضریح مطهر ایستاده بودم. زیارت آن حضرت را تمام کرده بودم که آیت الله حاج آقا مرتضى #حائرى آمدند و در همان نزدیکى ایستاده مشغول زیارت شدند.
🔸 پس از اتمام زیارت، دو روحانى از شاگردان آن بزرگوار آمدند و راجع به مکان زیارت در این حرم و معناى این جمله که باید زیارت «عند رأسها» باشد سؤال کردند.
🔹 وى در جواب آن دو روحانى این گونه فرمود: «عند رأسها» غیر از «فوق رأسها» است. و در اینجا که من ایستاده ام (نزدیک درب ایوان طلا) هم «عند رأسها» صدق مى کند و هم رو به قبله ایستاده ام. سپس فرمودند: من در خواب، دیدم که حضرت ولى عصر #امام_زمان (عجل الله تعالى فرجه) و دو نفر دیگر با هم در همین جا که من ایستاده ام مشغول زیارت خواندن بودند.
📚 به نقل از آیت الله حاج شیخ حسین شب زنده دار (رحمه الله) در درس اخلاق مدرسه فیضیه ۶۹/۸/۱۷
👈 نکات #اخلاقی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
#نیمه_شعبان
💠 حضرت آیة الله العظمی #بهجت (رحمة الله علیه):
🔹 «کجا رفتند کسانی که با صاحبالزمان ارتباط داشتند؟ ما خود را بیچاره کردهایم که #قطع_ارتباط نمودهایم و گویا هیچ نداریم.
🔸 آیا آنها از ما فقیرتر بودند؟ اگر بفرمائید به آن حضرت دسترسی نداریم؟ جواب شما این است که چرا به انجام #واجبات و ترک محرّمات ملتزم نیستید، و او به همین از ما راضی است؛ زیرا «أورع النّاس مَن تورَّعَ عن المحرّمات؛ پرهیزگارترین مردم کسی است که از کارهای حرام بپرهیزد». ترک واجبات و ارتکاب محرّمات، #حجاب و نقاب دیدار ما از آن حضرت است».
📚 ر.ک: در محضر بهجت، ص 361
👈 نکات #اخلاقی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
درآمدی بر علم رجال.pdf
1.13M
#نکات_رجالی
#متن_درسی
💠 فایل (PDF) جزوه بسیار کاربردی «در آمدی بر رجال» که توسط استاد معظم حجت الإسلام والمسلمین سید محمد رضا #واعظی (دام عزه) (از فارغ التحصیلان و اساتید مدرسه شهیدین) تهیه و تدوین شده است.
👈 این جزوه میتواند به عنوان متن درسی برای «آشنایی با علم رجال» مورد استفاده طلاب محترم سطوح عالی قرار بگیرد.
1️⃣ چگونه سندهای پیچیده را تشخیص دهیم؟
2️⃣ آیا تحریفات در اسناد قابل تشخیص است؟
3️⃣ توحید مختلفات و تمییز مشترکات راوی با چه روشی قابل حل است؟
4️⃣ آیا به غیر از توثیقات کتب رجال، روش دیگری نیز برای اثبات وثاقت وجود دارد؟
5️⃣ کدام منابع رجالی در توثیقات و تضعیفات قابل اطمینان است؟
🔺 پاسخ این سؤالات و چندین سؤال دیگر را میتوانید در این جزوه پیدا کنید.
👈 نکات #رجالی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
💠سیره حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (رحمه الله)
🔹شيخ علی، خادم مرحوم آقای #حائری (مؤسس حوزه علمیه قم) میگوید شبی زمستانی خوابیده بودم. صدای در بلند شد. در را باز کردم. دیدم زن فقیری است اظهار کرد شوهرم مریض است نه دوا دارم نه غذا و نه ذغال دارم که اقلاً کرسی را گرم کنم. گفتم این موقع شب که کاری نمی شود کرد! آقا هم میدانم الآن چیزی ندارد که کمک کند. زن ناامید برگشت.
🔸آقا که حرف های ما را شنیده بود صدایم کرد و فرمود: اگر روز #قیامت خداوند از من و تو بازخواست کند که در این ساعت شب بنده من به در خانه شما آمد چرا او را ناامید کردید؟ ما چه جوابی داریم؟ عرض کردم آقا ما الآن چه کاری میتوانیم برای او انجام بدهیم؟ فرمود تو منزل او را بلد شدی؟ عرض کردم: بله، ولی رفتن در میان آن کوچهها با این گل و برف مشکل است. فرمود: بلند شو برویم.
🔹وقتی که آمدیم مریض و وضعیت منزل را ملاحظه کردیم صحت اظهارات آن خانم معلوم شد. آقا به من فرمود برو از قول من به صدر الحکماء بگو همین الآن بیاید این مریض را معاینه کند. دکتر را آوردم. دکتر پس از معاینه نسخه ای نوشت و به من داد و رفت آقا به من فرمود برو به دواخانه فلان، بگو به حساب من دوای این نسخه را بدهند. رفتم دوا را گرفته آوردم. بعد فرمود برو بمنزل فلان علاف بگو به حساب من یک گونی ذغال بدهد. من رفتم ذغال را گرفته با مقداری غذا آوردم
🔸بعد فرمود روزی چقدر گوشت برای منزل ما میگیری عرض کردم هفت سیر فرمود نصف آن گوشت را هر روز به این خانه بده، نصف دیگر هم برای ما فعلا بس است. آن وقت فرمود حالا بلند شو برویم بخوابیم.
📚مردان علم در میدان عمل، ص234
220111_2158.mp3
4.82M
#نکات_آموزشی
#خاطرات
🎙 تجربیات تدریسی استاد سید مصطفی #حسینی_نسب (حفظه الله) (استاد سابق دوره فقه و اصول شهیدین و از اساتید موفق سطوح عالی حوزه علمیه قم)
🔺 استماع این صوت بسیار مفید به کلیه اساتید گرانقدر مقدمات و سطح توصیه اکید میشود.
👈 نکات #علمی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
#نوروز
💠 عید نوروز در بیان امام خمینی (رحمه الله)
🔹 در اعیادی که اسلام به ما عنایت فرموده است، در همه آن اعیاد آنچه که انسان ملاحظه میکند همهاش مسئله ذکر و دعاست، نماز است، روزه است، ذکر است، دعاست.
🔸 و در این عید [عید #نوروز ] هم که #عید_ملی است و اسلامی نیست لکن اسلام هم مخالفتی با آن ندارد باز میبینیم که در روایتی که وارد شده، از آداب امروز #روزه گرفتن است؛ از آداب امروز #دعا کردن است؛ #نماز خواندن است؛
🔹 و این به ما میفهماند اگر ملتی بخواهد به راه راست برود و بخواهد استقلال خودش را، آزادی خودش را بخواهد حفظ کند باید در عیدش و غیر عیدش #تذکر داشته باشد؛ ذکر خدا بکند، یاد خدا باشد، برای خدا باشد.
📚 صحیفه امام خمینی؛ جلد۱۷؛ صفحه۳۶۹
👈 نکات #اخلاقی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 توصیههای حضرت آیتالله #خامنهای در جلسه درس خارج فقه برای استفاده هر چه بهتر از ماه مبارک #رمضان
📚 پايگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری (khamenei.ir)
👈 نکات #اخلاقی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 از حالا به بعد نوکر ما باش!
🔸 حکایتی ناب و شنیدنی از حضرت آیت الله شب زنده دار«دام ظله»
👈 نکات #اخلاقی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_رجالی
#وجوه_عامه 9
💠 مروی عنه مشایخ ثلاث:
🔹 تقریب:
تمام مروی عنه های مشایخ ثلاث (احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی، صفوان بن یحیی، محمّد بن ابی عمیر) ثقه هستند؛ زیرا به شهادت شیخ طوسی در عدّۀ الاصول معروف بین اصحاب این بوده که اینها از غیر راویان ثقه روایت مسند یا مرسلی نقل نمیکنند. (عدۀ الأصول، شیخ طوسی، ج1، ص154)
🔹 اشکالات (معجم رجال الحديث، ج1، ص63 تا 66)
1️⃣ اشکال اول:
عبارت «لایروون و لایرسلون الا عمّن یوثق به»، از جانب شیخ طوسی (ره) بوده و به #اجتهاد ایشان بر می گردد و اثری از این مطلب در میان دیگر رجالیون متقدّم یافت نمی شود. بنابراین برای ما حجّت نیست. و منشأ این ادّعا، کلام کشّی در مورد اصحاب اجماع است؛ یعنی شیخ (ره) از کلام کشّی چنین برداشت نموده که اصحاب اجماع از جمله این سه نفر تنها از ثقات روایت می نمایند.
شاهد این مطلب این است که در عبارت شیخ طوسی (ره) کلمه «غیرهم» نیز به این سه نفر عطف شده است. از سوی دیگر کلام #کشّی در مورد اصحاب اجماع هیچ دلالتی بر توثیق مرویّ عنه یا موثوق الصدور بودن روایت ندارد.
🔸 جواب:
اوّلاً بسیاری از کتب رجالی به دست ما نرسیده است و ثانیاً شواهدی از کلمات دیگران بر این مطلب یافت می شود. همانطور که #نجاشی در ترجمه ابن ابی عمیر می نویسد:«أصحابنا يسكنون إلى مراسيله» (رجال النجاشي، باب الميم، ص326)
بنابراین نمی توان به نحو قطع یا اطمینان گفت این عبارت شیخ (ره) برگرفته از عبارت کشّی در مورد اصحاب اجماع است.
2️⃣ اشکال دوّم: شیخ #طوسی (ره) خود در تهذیب و استبصار در موارد متعدّدی به مرسلات ابن ابی عمیر عمل نکرده و به خاطر مرسل بودن آن را حجّت ندانسته است.
🔸 جواب:
اوّلاً آن موارد، موضع تعارض روایات است و ثانیاً مرسل ابن ابی عمیر در مقابل تعدادی روایت مسند صحیح السند واقع شده است. شیخ (ره) در چنین فضایی مرسل ابن ابی عمیر را توجیه یا طرح نموده است. پس عملکرد ایشان در تهذیب و استبصار هیچ منافاتی با ادّعایشان در مورد اینکه این سه تنها از ثقات نقل روایت می نمایند ندارد.
3️⃣ اشکال سوّم: اگر اصحاب هم به روایات این سه نفر عمل می کردند، معلوم نیست به دلیل این بوده باشد که این سه فقط از ثقه نقل روایت می نمودند، بلکه چه بسا آنها اصالة #العداله ای بودند و روایت هر امامی ای را که ظاهر الفسق نباشد، می پذیرفتند.
🔸جواب:
اوّلاً عدّه ای از متقدّمین اصاله العداله ای بوده اند نه همه آنها و ثانیاً همین تعبیر «یوثق به» در عبارت شیخ بیانگر این است که برای آنها وثاقت اعتبار داشته است، نه چیز دیگری.
4️⃣ اشکال چهارم: اینکه این سه نفر فقط از ثقات نقل روایت می نمایند قابل اثبات نیست، مگر اینکه خود آنها چنین ادّعایی را مطرح نموده باشند و در جایی نقل نشده است که این سه نفر چنین ادّعایی کرده باشند و راه دیگری برای کشف چنین مطلبی نداریم.
🔸 جواب:
تنها راه اثبات وثاقت مرویّ عنه این سه نفر، تصریح خود آنان به این مطلب نیست؛ بلکه ممکن است اصحاب از مجموع روایات آنها و شأن و منزلت ایشان، به این جمع بندی رسیده باشند. از قضا شیخ طوسی (ره) نیز چنین تعبیری دارد که: «... من الثقات الذين عرفوا بأنهم لا يروون و لا يرسلون إلا عمن يوثق به».
5️⃣ اشکال پنجم: بسیاری از افرادی که این سه از آنها نقل روایت نموده اند در رجال تضعیف شده اند و از جمله تضعیف کنندگان، شیخ طوسی (ره) در کتب رجالی خود است.
🔸جواب:
با توجّه به پاسخ به اشکالات فوق و اثبات چنین قاعده ای در مورد این سه نفر، مروی عنه این سه یا وثاقتشان اثبات شده است یا ضعیفند و یا غیر آن یعنی مجهول یا مهمل. صورت اوّل که روشن است. در صورت دوّم یعنی مواردی که راوی در کتب رجالی تضعیف شده باشد، با توجه به این عبارت، بین تضعیف و توثیق، تعارض حاصل می شود مانند موارد متعدّد تعارضات رجالی، که در صورت نبود مرجّح به تساقط می انجامد. امّا در صورت سوّم یعنی مجهول یا مهمل بودن راوی، مطابق این عبارت شیخ ره، آن راوی توثیق می گردد. بنابراین این موارد نقض، قاعده را از دست ما نمی گیرد و آن را از حجیّت ساقط نمی کند.
📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی #عندلیب (دام عزه) در مدرسه شهیدین
👈 نکات #رجالی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#اطلاعیه
#پذیرش
#شهیدین
📣 قابل توجه کلیه طلاب محترم پایه #ششم
💠 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین از میان طلاب نخبه و برگزیده کشور،
👈 برای تحصیل در سال آینده (1403 ــ 1402) تعداد محدودی #پذیرش میکند.
📆 زمان ثبت نام: اول تا آخر اردیبهشت 1402
📌 برای اطلاع از روش ثبت نام اینترنتی به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
🌐https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/reception/1141-2023-04-03-08-13-29
👈 #اطلاعیههای_علمی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
#وظیفه_مبلغان
💠 حضرت آیت الله العظمی #شبیری زنجانی (دامت برکاته):
🔹 #مبلغان دین ببینند چه چیزی در هدایت مردم بیشتر تأثیر دارد. مسائل و مباحثی که #بین_الرشد است را مطرح کنند، نه مطالبی را که تأثیر آن در هدایت مردم واضح و روشن نیست.
🔸 مطالبی که جای #شبهه دارد یا در آن رضایت زید و عمرو نهفته است را نگوییم، بلکه رضایت خداوند و حضرت ولی عصر (سلام الله علیه) را ملاک و معیار اعمال و سخنانمان قرار بدهیم.
📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له (zanjani.ir)
👈 نکات #اخلاقی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
#سخن_بزرگان
#شب_قدر
💠 شب قدر، زمان شستشوی #دل است؛ نه مذاکرۀ #علم
🔹 شیخ صدوق یا شیخ مفید فرموده اند: اگر کسی این شب را به #مذاکره_علم بپردازد، این افضل از عبادات است؛ بعضی #خیال می کنند که این علم همین علم هایی است که دست ماست.
🔸 نه! آن روز علوم و معارف ائمه (ع) داشت گم می شد و امثال اینها مجاهدت می کردند؛ خب بله شب تا صبح را به آن کار بگذرانند مثل نمازشب خواندن و مثل دعای جوشن خواندن است! این مال ما نیست که خیال کنیم برویم دنبال یک علمی مثلا #فقه یا #اصول ؛ حالا خوبهایش را می گویم! یا چند تا روایت مثلا نگاه کنیم، به مذاکره علم گذرانده ایم اینجوری نیست!
🔺 باید #دل را پاک کرد، صاف کرد، بایستی شستشو داد!
📚 فرمایشات مقام معظم رهبری در تاریخ ۸۲،۱،۱۹ ( @misbahulfiqahe )
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
#نکات_اخلاقی
#سخن_بزرگان
💠 برتری مذاکره علمی بر #دعا در لیالی قدر سند ندارد
🔹 شیخ صدوق #متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شبهای بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای مذاکره علم باشد و این افضل است.
🔸 او این را نسبت به کسی نمیدهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهمترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که مذاکره علم #افضل است.
🔹 پس چون حدیثی در کار نیست و #شمالفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست. درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفتهاند در این شبهای #قدر افضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده میشود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید #طلبه از اینها جدا شود.
📚 گعده آیتالله العظمی #شبیری زنجانی در شب ۲۰ رمضان ۱۴۳۷ (تیر ۱۳۹۵)
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#روش_شناسی
💠 استاد آیت الله #علیدوست: لزوم کشف عناوین مرجع و پایه در فرایند اجتهاد
🔹بحثهای روشی را باید خیلی اهمیت بدهید، زیرا رفتار #فقیه را تعیین میکند. لزوم کشف عناوین مرجع و پایه و تمییز آن از غیر آن، یک کلانبحثی است که «توتی اکلها کل حین باذن ربها». یک بحث روشی است که یک متد و #روش به استنباط فقیه میدهد.
🔸 یک مستنبط وقتی میخواهد استنباط کند، مفهومشناسی کند یا حکمی صادر کند، باید #عنوان_مرجع و پایه و اصلی را پیدا کند. سوگمندانه باید گفت که این مسئله مهم در اصول فقه ما جایگاهی ندارد، در حالی که یکی از ملاکهای مجتهد این است که بتواند عناوین پایه را پیدا کند.
🔹مثلا آیا #مجسمهسازی خودش #موضوعیت دارد و عنوان پایه است یا عنوان پایه یک چیز دیگری است؟ یا مثلا #غنا خودش عنوان پایه است؟ شیخ انصاری تصریح میکند که غنا موضوعیت برای تحریم ندارد یا مثلا میگوید: «إنّ حرمة اللعب بآلات اللهو، الظاهر أنّه من حیث اللهو لا من حیث خصوص الآلة»؛ اینجا عنوان پایه، لعب بودن یا آلت بودن نیست، بلکه لهو بودن است. در سخنان شیخ انصاری این اصطلاح عناوین پایه و تحلیلها نیست؛ ولی آن لب قضیه است.
🔸 البته به بهانه پیدا کردن عنوان پایه، عنوان مادر، عنوان اصلی، کارکردگرایی، جدا کردن ثابتات از متغیرات، برگرداندن قوانین بعضها الی بعض و ... نباید عنوان پایه بتراشیم و یادمان باشد که در هر حال از #انضباط_فقهی خارج نشویم.
📚 درس خارج فقه هنر، 1400/8/23 (@ravesh_ejtehad)
👈 #روش_شناسی اجتهاد را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول شهیدین قم
#نکات_فقهی
💠 ملاک ارتداد در انکار احکام اسلام:
🔹 برای خروج از دین لزومی ندارد که حکم انکار شده، از #ضروریات اسلام یا مذهب باشد، بلکه اگر شخص به حکمی #قطع داشته باشد و در عین حال آن را انکار کند، این امر موجب خروج از دین میشود؛ زیرا این امر به انکار رسالت منتهی میشود. بنابراین اگر حلیت عقد منقطع ــ مثلا ــ توسط شخصی که به آن قطع دارد مورد انکار قرار گیرد، موجب خروج او از اسلام و کفر او میشود، لکن همین مطلب در خصوص شخصی که به این حکم قطع ندارد موجب خروج از اسلام نمیشود.
🔸 در نتیجه مشخص میشود که «ضروری بودن حکم» در مسئله خروج از اسلام موضوعیت نداشته و استفاده از این عنوان به این دلیل است که احکام ضروری در نزد منکر، قطعی محسوب میشوند.
📚 برگرفته از درس خارج فقه معاصر استاد #قائنی (حفظه الله)
👈 نکات #فقهی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_فقهی
💠 مقصود از امر و نهی در امر به معروف و نهی از منکر:
🔹 امر و نهی در امر به معروف و نهی از منکر به معنای «وادار کردن» شخص است و لازم #نیست حتماً امر و نهی صورت بگیرد.
🔸 بلکه اگر با #نصیحت یا هر راه دیگری بتوان شخص را #وادار به انجام معروف یا ترک منکر کرد، عملِ ما مصداق امر به معروف و نهی از منکر خواهد بود.
📚 درس خارج فقه آیت الله #شبزندهدار ـ مبحث امر به معروف و نهی از منکر ـ سال 1397
👈 نکات #فقهی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
May 11