نشست علمی. ۲۹ مهر ۱۴۰۳.ogg
33.11M
🎙صوت نشست علمی «فرایند اعتبارسنجی حدیث و جریان آن در وادی فقاهت»
📆 در مورخه 1403/7/29 در مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
💠 نزغ و وسوسه شیطان و راه مبارزه با آن
🔹 ﴿وَمَن يَتَّخِذِ الشَّيْطَانَ وَلِيّاً مِن دُونِ اللّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَاناً مُبِيناً﴾ شيطان به مولاّ عليه خود #امر میكند؛ نه نسبت به ديگران، نسبت به ديگران كه تحت ولايت او نيستند تنها #وسوسه میكند، آنها هم اعتنا نمیكنند میبينند اين خطر متوجه آنها شد فوراً میروند پناهگاه.
🔸 خدای سبحان هم هشدار داد و فرمود: ﴿وَإِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ﴾؛ اگر يك خاطرهای در ذهن شما رسوخ كرد كه میدانيد اين خاطره خلاف است فوراً برويد پناهگاه؛ [مثلاً] نامحرمی از كنار شما میگذرد وسوسه پيدا شد كه نگاه كنيد، خب اين را میدانيد كه اين #نزغ شيطان است، اين نزغ شيطان آژير #خطر است، فوراً برويد پناهگاه، پناهگاهتان هم كه خدای سبحان است؛ بگوييد خدايا من به تو پناه بردم؛ [البته] با قلب بگوييد نه اينكه بگوييد «أعوذ بالله من الشيطان الرجيم».
📚 برگرفته از فرمایشات آیت الله #جوادی آملی (حفظه الله)
👈🏻 نکات #اخلاقی بیشتر را اینجا ببینید
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
#نکات_اصولی
💠 انواع تزاحم
1️⃣ تزاحم در ملاک:
👈🏻 گاهی میان دو هدف در یک مصداق تزاحم شکل میگیرد. مانند جایی که مصلحت و مفسده در یک کار جمع شوند. به طور مثال نمیشود یک فعل در عالم جعل و ثبوت هم مصلحت داشته باشد هم مفسده. این امر مستلزم تضاد است. مرحوم #آخوند بیشتر بر این تزاحم تاکید دارند.
2️⃣ تزاحم در امتثال:
👈🏻 گاهی میان دو هدف در دو مصداق تزاحم ایجاد میشود که مکلف قدرت انجام آن فعل را ندارد. مثل بحث إنقاذ غريقین که مکلف فقط یک مورد از غریق ها را می تواند نجات دهد. مرحوم #نائینی بیشتر بر این تزاحم تاکید دارند.
3️⃣ تزاحم حفظی:
👈🏻 تزاحمی که در گستره حرکتی صورت می گیرد. مثلاً شارع میگوید فلان کار مصلحت دارد و باید انجام داد ولی مصداق آن بین چند امر مردد میشود آیا این عمل مصداق آن مصلحت است یا نه؟ و گاهی از عملی باز میدارد و این بازداشتن بین چند مصداق مردد است. عدم شناخت مصلحت میگوید همه را عمل کن که تا به مصلحت برسید، عدم شناخت مفسده میگوید همه را ترک کن تا از مفسده دوری کنید. این گونه تزاحم چون میخواهد حافظ ملاک مد نظر مولا باشد به تزاحم حفظی در نگاه شهید #صدر نام گذاری شده است.
📚ر.ک: مقاله «بررسی و نقد نظریه تزاحم حفظی در جمع بین حکم واقعی و ظاهری»، آیت الله سید علی اکبر حائری (برادر آیت الله سید کاظم حائری) و از شاگردان شهید صدر (رحمة الله علیه)
👈🏻 نکات #اصولی بیشتر را اینجا ببینید
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
روش تحصیل استاد ذوالفقاری ج۱.mp3
11.53M
🎙صوت جلسه اول «کارگاه روش تحصیل سطوح عالی» ارائه شده توسط استاد رضا #ذوالفقاری (دام عزه)
📆 در مورخه 1403/8/10 در مدرسه شهیدین قم
#نکات_فقهی
💠 معنای «لا ضرر»
🔹 چند تقریب برای قاعده لا ضرر بیان شده است:
1️⃣ شیخ انصاری: نفی #حکم ضرری. یعنی در شریعت اسلام حکمی که دارای بار منفی ضرر و زیان باشد، از سوی شارع مقدس جعل و تشریع نگردیده است (فرائد الأصول، ج2، ص 460)
2️⃣ آخوند خراسانی: نفی حکم به #لسان نفی موضوع قاعده لاضرر، نفی حکم، به لسان نفی ضرر است. یعنی در اسلام حکم ضرری جعل نشده است. (درر الفوائد، آخوند خراسانی، ص 282)
3️⃣ سید عبدالفتاح مراغی: #نفى ضرر غير متدارک؛ يعنى ضررى که جبران نشده باشد، در اسلام وجود ندارد. (العناوین مراغه ای، ص 99 و 111)
4️⃣ شیخ الشریعه اصفهانی: حـمـل نفى بر #نهى؛ يعنى مقصود از لاضرر ولاضرار، حرام بودن ضرر زدن به ديگران است. (قاعده لاضرر، شیخ الشریعة، ص 24 ــ 25)
5️⃣ امام خمینی: نهی موجود در قاعده لاضرر، نهی #سلطانی (نهی حکومتی) است. یعنی شارع اموری که موجب ضرر می شوند را حرام نکرده است، بلکه ولیّ امرِ معصوم که پیامبر اکرم (صلّی الّله علیه و آله) است، به صورت کلی و برای همه زمانها برای ضرر ممنوعیت ایجاد کرده است. (الرسائل، امام خمینی، ج1، ص 40 ــ 41)
📚 برگرفته از درس خارج فقه معاصر (نظام اقتصادی اسلام) استاد علی #عندلیب همدانی (دام عزه)
👈 نکات #فقهی بیشتر را اینجا ببینید
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
#نکات_اخلاقی
💠 آیا در راه سیر و سلوک حتما باید استاد داشته باشیم؟
🔹 حضرت آیت الله بهاء الدینى (رحمه الله) براى ورود به وادى سیر و سلوک و عرفان مىفرمود: «اگر انسان ذوقیات خوبى داشته باشد #استاد لازم نیست، سیره و روش ائمه (علیهم السلام) بهترین استاد است».
🔸 بزرگان دیگر و از جمله آیت الله حاج سید عبدالکریم کشمیرى (رحمه الله) (متوفاى 1378 ش) مىفرمایند: «بدون استاد نمىشود».
🔹 این دو فرموده با هم تضادى ندارد. چون آقاى بهاء الدینى مى فرمایند: «خود ائمه بهترین استادند، اگر انسان ذوقیات خوبى داشته باشد تنها با روش ائمه مى تواند به مدارج عالیه و عرفان برسد واحتیاج به معلم و مربى دیگرى ندارد» و بزرگوارانى که مى فرمایند: بدون استاد نمى شود آنانى را مىفرمایند که ذوقیات خوبى ندارند یا ذوقیات عرفانى را در سیر و سلوک به طور کم رنگ دارند.
🔸 آیت الله بهاء الدینی میفرماید: «چیزى که امروز بازارش رواج دارد #دروغ است و با دروغ نمى توان به خدا رسید. مردان با حقیقتى را من دیدم که نفرین آنها مستجاب بود. با نفرین آنها موافق نبودم و کسانى را دیدم که اگر مى خواستى دو سال حقه بازى یادش بدهى یاد نمى گرفت. بساط اسلام دروغ نیست. و این علم استاد نمىخواهد. استاد، تزکیه و تهذیب است. با تزکیه و تهذیب، نفس آماده مى شود، در صورتى که صد سال هم درس بخوانیم نائل نمى شویم، اگر تزکیه و تهذیب داشته باشیم خودش مىآید».
📚 ر.ک: سیری در آفاق، زندگینامه آیت الله #بهاءالدینی (رحمه الله)، ص 163 و 192.
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را اینجا ببینید
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
#مطالب_کانال
#درمسیراجتهاد
💠 در کانال «در مسیر اجتهاد» میتوانید پاسخ سؤالات حوزوی خود را پیدا کنید:
🔹 بزرگترین اشتباه روحانیون چیست؟
🔸امام زمان (عج) در رؤیای صادقه به آیت الله شب زنده دار چه فرمود؟
🔹توصیه بسیار مهم آیت الله جوادی آملی به طلاب شاغل و کارمند چه بود؟
🔸 تفاوت شاهد جمع با انقلاب نسبت چیست؟
🔹 کدام طلبه عمرش را تلف کرده است؟
🔸 آیا سید حمیری سید بود؟
🔹 روش تحصیل اجتهادی کدام است؟
🔸 شیخ انصاری انفتاحی بود یا انسدادی؟
🔹 چرا شیخ در مکاسب طبق اجماع منقول و شهرت فتوا داده است؟
🔸 کدام مرجع در قنوت نافلههای شبهای جمعه، دعای کمیل میخواند؟
🔹 چرا رفتارهای اهل باطل، گاهی بهتر از اهل حق است؟
🔺 برای مشاهده پاسخ به هر یک از سؤالات فوق 👆🏻 به کانال «در مسیر اجتهاد 👇🏻» مراجعه کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
#نکات_اجتهادی
💠 خطری که حوزهها را تهدید میکند!
🔹 درس خوانــدن واجــب #کفایــی اســت و در ایــن زمــان مَن به الکفایه در آن محرز نیست. علیرغـم کثـرت طلاب، ملّای باسواد خیلـی کـم شـده اسـت. در رشـتههای مختلـف، جایگزیـن هـر عالمـی کـه از دنیـا مــیرود، کــم اســت. امثال علامه طباطبائــی و شاگردش شهید مطهــری از دنیــا رفتنــد؛ امــروز در فلســفه به جای ایشــان چــه کســانی هســتند؟ افــراد بســیار نــادری از بـزرگان ــ أطـال الله بقائهـم ــ باقـی ماندهانـد. به اقتضـای اراده الهـی و نظـام خلقـت، اگـر ایـن بـزرگان هـم از دسـت برونـد، چـه بایـد کـرد؟! ا کنـون بـرای #فلسـفه و امثـال آن کـه رشـتههای اصلـی حـوزه شـمرده نمیشـوند، احسـاس خطـر میشـود، چـه رسـد بـه #فقـه و اصـول کـه سـتون فقـرات حـوزه هسـتند. در ایـن دو عرصـه هـم ممکـن اسـت کار بـه اینجـا برسـد؛ لـذا بایـد نسـبت بـه آن دو اهتمـام ویـژه داشـت.
🔹 پیش از انقلاب کار روحانیـت ایـن بـود کـه درس بخوانـد و اگـر میشـد تبلیغـی هـم بـرود. امـا ا کنـون وظائـف بسـیاری متوجـه روحانیـت شـده اسـت. همـه جـا، از ادارات گرفتـه تــا نهادهــا و تشــکیلات مختلــف، بــه طلبــه فاضــل قــویِ و کارآمــد نیــاز دارنــد. بــه همیــن علــت، #نهال کشــی از حــوزه به وفــور دیــده میشــود و ایــن قبیــل از خطــرات متوجــه طلبهای اســت کــه تــازه می خواهــد شــکوفه بزنــد و بعــدا به #میـوه تبدیـل شـود و بـاری بـه عمـل آیـد.
🔸البتــه قهــراً آن وظایــف و خدمــت بــه مــردم و نظــام اسلامی بــر عهــده حوزههــای علمیــه اســت؛ امــا بایــد ایــن جهــت را نیــز ملاحظــه کــرد و برنامهریــزی داشــت تــا آسـیب اساسـی بـه حـوزه علمیـه نرسـد و حوزههـا خالـی از #ملاّی مفیـد و قـوی نشـود.
🔹 اسـتعدادهای قـوی زیـادی وارد حـوزه میشـود؛ ولـی در اثـر جاذبه هـای غیـر علمـی زیـادی کـه هسـت، طلاب زیـادی باقـی نمیماننـد. ایـن بـدان سـبب اسـت کـه ثمـر علـم بـه ایـن زودی دیـده نمیشـود؛ امـا اشـتغال در فلان #اداره هـم از نظـر اقتصـادی و مـادی ممکـن اسـت بـه طلبـه کمـک کنـد و هـم موجـب درخشـش وی و تجلیـل و تمجیـد از او در آینـده ای نزدیـک شـود.
📚 برگرفته از دروس خارج و افتتاحیه های مدارس و .... حضرت استاد #شبزندهدار (سال 1399-1386)
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را اینجا ببینید
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
#نکات_اصولی
💠 تفاوت بین «قول به عدم فصل» با «عدم قول به فصل» و بررسی اجمالی حجیت آن دو:
1️⃣ تفاوت:
🔹 در «قول به عدم فصل» همه فقهاء قائل به عدم تفصیل در مساله شدهاند؛ در نتیجه #اجماع_مرکب بر عدم تفصیل وجود دارد.
🔸 در «عدم قول به فصل» قائل به تفصیل وجود ندارد؛ حالا ممکن است در این مساله فتوای به عدم تفصیل داده باشند و ممکن است سکوت کرده باشند.
2️⃣ بررسی اجمالی حجیت:
👈🏻 از بین این دو، اگر قرار بر حجیت یکی باشد، «قول به عدم فصل» است؛ زیرا:
🔸 در «قول به عدم فصل»، اجماع ــ ولو به صورت مرکب ــ شکل گرفته است و میتواند کاشف از قول معصوم (ع) باشد؛ چرا که «قول به عدم فصل» نشانگر این است که در شریعت، تفصیل باطل است و با اثبات بطلان تفصیل در شریعت، تلازم بین قول مجمعین و قول امام (ع) اثبات می شود.
🔹لکن در «عدم قول به فصل» ممکن است هزار فقیه از قدمای فقهاء وجود داشته باشد که صرفاً بخشی از آنها قائل به قول اول و بخشی دیگر قائل به قول دوم و بقیه سکوت اختیار کرده باشند. بنابراین کاشفیت قطعی از قول معصوم (ع) نخواهد داشت.
🔍 ولی واقعیت این است که حتی «قول به عدم فصل» نیز نمیتواند کاشف قطعی از قول معصوم (ع) باشد؛ زیرا اجماع بسیط از باب #حساب_احتمالات حجت است؛ بدین معنا که همه فقها دچار اشتباه نمیشوند و لذا اتفاق همه، با قول معصوم (علیه السلام)، ملازمه قطعی دارد. اما در اجماع مرکب، فرض این است که بخشی از فقهاء قائل به قول اول و بخشی دیگر قائل به قول شدهاند. در نتیجه قطعاً یکی از دو گروه اشتباه کردهاند. با توجه به این مطلب، میتوان گفت وقتی در مدلول مطابقی، احتمال اشتباه داده شود، نسبت به نفی ثالث هم احتمال اشتباه داده میشود و نمیتوان به صورت قطعی، تلازم با قول معصوم (علیه السلام) را اثبات کرد.
✅ نهایت امر در مورد «قول به عدم فصل» این است که قول هر کدام از دو گروه از فقهاء، کاشف از دو دلیل معتبر است که با هم تنافی داشتهاند؛ عدهای دلیل اول و عدهای دیگر دلیل دوم را پذیرفتهاند.
📚 برگرفته از درس خارج فقه معاصر (نظام اقتصادی اسلام) استاد علی #عندلیب همدانی (دام عزه)
👈 نکات #اصولی بیشتر را اینجا ببینید
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نکات_اخلاقی
#صوت
🎙صدای ولی مطهر خدا علامه طباطبایی (رضوان الله علیه) درباره تفسیر #المیزان و تواضع ستودنی ایشان.
🔹 انتشار به مناسبت #سالروز_وفات علامه طباطبایی (رحمه الله)
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را اینجا ببینید
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
#نشست_علمی 3
🏴 با عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه
💠 نشست علمی «فاطمیه، اهل سنت، نواصب (نگاهی به مواضع اهل سنت درباره مصائب حضرت صدیقه سلام الله علیها)»
🔹 با حضور حجت الإسلام و المسلمین استاد محمد سعید نجاتی
👈🏻 عضو گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت و از فارغ التحصیلان مدرسه شهیدین
📆 زمان: چهارشنبه 30 آبان 1403 ⏰ ساعت 8 الی 9:30
🏢 مکان: سالن علامه حلی (ره) مدرسه شهیدین
👈 اخبار #نشست های علمی را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
#نکات_اجتهادی
💠 تمرکز عمیق بر علم خاص و پرهیز از مطالعات تخصصی متعدد و همزمان
🔹 از امـور مهـم در تحصیـل علـم #تمرکز داشـتن بـر علمـی خـاص اسـت. از مطالعـات عمقــی و همزمــان در رشــته های مختلــف بایــد پرهیــز کــرد. صحیــح آن اســت کــه مدتـی مثلا فقـه و اصـول خـوب مطالعـه شـود و بعـد از آن مثلا بـر فلسـفه تمرکـز شـود. نبایـد علـوم متعـدد را در کنـار هـم و به شـکل عمقـی و تخصصـی مطالعـه کـرد. ایـن تشـتت در کسـب علـم ضـرر دارد و ثمـر خوبـی بـه بـار نمی آورد. زیـرا ذهـن انسـان در صـورت پرداختـن همزمـان بـه امـور مختلـف، در اثـر محدودیتـی کـه دارد، نمیتوانـد بـه همـه جوانـب و ابعـاد آنهـا عمیقـاً توجـه کنـد.
🔸 درسـت اسـت کـه در مقطـع سـطح علـوم مختلـف در کنـار هـم مطالعـه می شـود و ایـن بـا تمرکـز منافـات دارد؛ ولـی چـون در آن دوره مطالـب به طور غیـر عمقی فرا گرفته می شـود، خللـی در یادگیـری وارد نمی شـود. امـا وقتـی طلبـه وارد مقطـع #خـارج شـد، بایـد پژوهـش، دقـت، انتخـاب رأی و نظریه پـردازی کنـد. ا گـر کسـی بخواهـد در زمـان واحـد فقـه، اصـول، فلسـفه، تفسـیر و رجـال را به طـور عمیـق و بـا لوازمـی کـه دارنـد ــ اعـم از تتبـع، صـرف وقـت کافـی، اندیشـیدن کافـی ــ مطالعـه کنـد، روشـن اسـت کـه دچـار تزاحـم در دروس می شـود و از عهـده کار بر نمی آیـد.
🔹 دلیـل دیگـر لـزوم تمرکـز بـر فقـه و اصـول و نپرداختـن بـه علـوم دیگـر ایـن اسـت کـه تمرکـز بـر فقـه و اصـول موجـب ورود قـوی و عالمانـه بـه علـوم دیگـر میشـود. مرحـوم آیـت الله میـرزا هاشـم آملـی بـه پـدر مـا فرمـوده بـود کـه بـه ایشـان (یعنـی بنـده) بگـو الان فقـه و اصـول بخوانـد؛ نوبـت نهج البلاغـه و ... خواهـد رسـید. مقصـود ایشـان ایـن بـود کــه بایــد علــوم اصلــی را عمیــق مطالعــه کنــد تــا بعــد کــه وارد مطالعــه نهج البلاغــه، تفسـیر و ... میشـوید، ورود عالمانـهای داشـته باشـید. بنابرایـن، نبایـد کار ی کـرد کـه دروس اصلـی ضعیـف شـود.
📚 برگرفته از دروس خارج و افتتاحیههای مدارس و .... حضرت استاد #شبزندهدار (سال 1399- 1386) @book_feghahat
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را اینجا ببینید
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
recording-20241120-081340.ogg
32.84M
🎙صوت نشست علمی «فاطمیه، اهل سنت، نواصب (نگاهی به مواضع اهل سنت درباره مصائب حضرت صدیقه سلام الله علیها)»
📆 در مورخه 1403/8/30 در مدرسه شهیدین قم
#نکات_لغوی
💠 تفاوت «اعانة»، «معاونة»، «تعاون»
🔹در لغت عرب «عون» به معنای کمک است و در مقابل کلمه «عمل» به معنای کار کردن است. به عنوان مثال شما دارید دیواری درست میکنید، کسی به شما آجر میدهد، شما کار میکنید و او کمک میکند. در عربی با هیات معانی مختلف را میرسانند به خلاف فارسی و اروپایی ها که با پس وند و پیش وند معانی را تغییر میدهند. مثل: کارمند، کارگر، گلستان و ...
🔸 حال معانی کلماتی که از «عون» اشتقاق یافته را بررسی میکنیم:
1️⃣ اعانة: وقتی شما به کسی کمک کنید، در عرب میگویند فلان أعانه «رحم الله أمرءا أعانه ولده علي بره». این معنا را با باب #افعال میرسانند.
2️⃣ معاونة: اگر شما به کسی کمک کنید بعد در جزای کمک شما به شما پاسخ و جزا دهد این را عرب معاونة میگوید. من کمک کردم به او در ازدواج و او در پاسخ در ساختن خانه به من کمک کرد. این را در باب #مفاعله میبرند.
3️⃣ تعاون: اگر دو نفر همزمان به همدیگر کمک کنند، این را عرب تعاون میگوید. تعاون به معنای همکاری در فارسی غلط است، بلکه همیاری شاید بهتر معنا را برساند. لذا «تعاونوا علي البر و التقوی» يعنی در جامعه از صدر تا ذیل همه کمک هم باید باشند. این معنا را با باب #تفاعل میرسانند.
📚 ر.ک: درس نقد متن حدیث استاد آیت الله سید احمد#مددی (حفظه الله)
👈 نکات #لغوی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
روش تحصیل استاد ذوالفقاری ج۲.mp3
12.13M
🔰 «کارگاه روش تحصیل سطوح عالی»
🔻صوت جلسه دوم
🔺ارائه شده توسط حجتالاسلام
و المسلمین رضا #ذوالفقاری (دام عزه)
📆 مورخ: 1403/9/01
📍مدرسه شهیدین بهشتی و قدوسی قم
#نکات_اجتهادی
✍🏻 «برنامهریزی مأموریت گرا و برنامهریزی منابع محور»
📌 نوشته استاد: محمد رضا فلاح
💠 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/articles/755-2019-10-14-08-29-24
💯 مطالعه چند باره این مقاله به تمامی اساتید و طلاب محترم توصیه میشود.
🔹 در این مقاله پاسخ این سؤالات را خواهید یافت:
1️⃣ رسالت تخصصی حوزه چیست؟
2️⃣ برنامهریزی چه نقشی برای یک طلبه دارد؟
3️⃣ هدف از طلبگی چیست و وظیفه یک طلبه در قبال این هدف کدام است؟
4️⃣ رهبری فرمود: «فلسفه وجودی حوزه، مردم و مطالبات مردم است در سطوح مختلف. حوزوی باید این را ببیند. برای این حوزه به پا شده است». حوزه چقدر به این انتظارات رهبری از حوزه جامه عمل پوشانده است؟
📖 متن قسمتی از مقاله:
«اینکه به صورت سرگردان کار خوب انجام دهیم بزرگترین اشتباه است. کار مهم اگر بیمنطق باشد به درد نمیخورد. باید یک مأموریت وسط بگذاریم و به همه چیز دیگر «نه» بگوییم که بتوانیم آن را انجام دهیم».
✅ برای مطالعه این مقاله به آدرس زیر مراجعه کنید:
💠 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/articles/755-2019-10-14-08-29-24
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
💠 طلبهها! چرا قدر این نعمتها و فرصتها را نمیدانید؟
🔹 روزی مرحوم علامه #حسنزاده آملی (رحمه الله) به ما فرمودند:
🔸 آقایان من!
ــ خداوند شما را در بهترین شهر کره زمین یعنی #قم سکنی داده است.
ــ شما را در بهترین کسوت و #لباس یعنی طلبگی و روحانیت قرار داده است.
ــ بهترین کالا را که علم و معرفت است در اختیار شما قرار داد.
ــ لباس انبیاء را بر شما پوشانید.
ــ نعمت جوانی در اختیار شما هست.
ــ اساتید هستند در خدمت شما.
🔺 چرا قدر این نعمتها و فرصتها را نمیدانید؟
چرا آنقدر که باید در مسیر علم و عمل زحمت نمیکشید؟
📚 برگرفته از فرمایشات استاد حسن #رمضانی (حفظه الله) (@y_talabegi)
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
💠 طلبه در خانه چگونه باید باشد؟
🔹 آیت الله پهلوانی تهرانی (سعادت پرور) رحمة الله علیه:
🔸 از همسـرتـان تشـکـر کنید
هر چند غـذایـی کـه پخـتـه شـور یـا بـد شـده است.
🔹 یکبـار من در جوانی در خانـه با خانواده بد اخلاقی کردم.
در عالم مـعنـا بـه مـن گفتـنـد:
#بیـست ســال نالـههـای تـو بـی اثـر شـد!
🔸 شخصی به مرحوم علامه #طباطبایی گفت: یک ریـاضتـی بـرای پیـشرفــت مـعنـــوی بــه مـن بـفـرمـایـیـد.
علامـه فرمودند:
«بهترین ریاضت برای شما، خوش اخلاقـی بـا خانـواده است».
📚 برگرفته از فرمایشات آیت الله پهلوانی تهرانی (رحمه الله)
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
#نکات_اصولی
💠 بررسی حجیت اجماع منقول
🔹 علی التحقیق اجماع #منقول حجت نیست؛ چون تنها راه حجیت اجماع، کشف قطعی قول معصوم (علیهالسلام) است.
🔸 کشف قطعی قول معصوم (علیهالسلام) به این جهت رخ میدهد که وقتی همه فقها با وجود اختلاف مبانی که در بین آنها وجود دارد، همگی بالاتفاق قائل به مطلبی میشوند، با توجه به اینکه از ویژگی تقوا و پرهیزکاری برخوردار بودهاند و رجماً بالغیب فتوا نمیدادهاند، طبق #حساب_احتمالات کشف میشود که سینه به سینه از امام (علیهالسلام) شنیدهاند و یا اینکه دلیل معتبر قوی داشتهاند که سنداً کاملا معتبر بوده و دلالت واضحی داشته است که همگی اتفاق بر آن دلیل داشتهاند. توافق این چنینی موجب میشود که کلام آنها پذیرفته شود. در چنین مواردی قطع به فتوای همگی فقها مستلزم قطع به حکم شرعی است.
🔹 اما در صورتی که قول همه فقها #محصل نباشد، بلکه صرفا ثقهای از قول آنها حکایت کند، خبر ثقه یقین آور نخواهد بود، بلکه نهایتا #ظن به فتاوا حاصل میشود و ظن به فتاوا ملازم با ظن به حکم شرعی است و نکته اساسی این است که ظن به حکم شرعی حجت نیست.
📚 برگرفته از درس خارج فقه معاصر (نظام اقتصادی اسلام) استاد علی #عندلیب همدانی (دام عزه)
👈 نکات #اصولی بیشتر را اینجا ببینید
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم