هدایت شده از مطالب کانال در مسیر اجتهاد
#روش_شناسی
#هدف_دوره_تخصصی
#فقه_واصول
💠 نظر مدیریت محترم مدرسه #شهیدین (استاد سیدمحمدرضا #طباطبایی ـ زید عزه) در مورد اهداف دوره فقه و اصول:
✅قسمتی از این نامه:
🔹 درباره #هدفگذاری برنامه فقه و اصول ... آنچه به نظر اینجانب میرسد به شرح زیر است:
🔸... لازم بلکه درست نیست که ما طلاب را وادار به #مجتهدشدن کنیم. ما باید طلبهها را به دو چیز تشویق کنیم و زمینه دستیابی آنها به آن دو را حتیالامکان فراهم سازیم. یکی #خوب_درس_خواندن و دیگری متدین #متعهد و وظیفه شناس بار آمدن. اما اینکه چه خواهند شد؟ خودشان میدانند و بهتر از خودشان، خدا میداند.
🔹 با وجود آن دو امر، اینکه چه خواهند شد برای ما مهم نیست؛ زیرا هر چه بشوند خوب است و برای دین مفید است و لذا اصلاً و ابداً لازم نیست #دلواپس آینده آنان باشیم.
🔸 بر این اساس #برنامه فقه و اصول مدرسه، به عنوان پیش درآمد #اجتهاد نیست، بلکه باید به عنوان مناسبترین شاخص طلبگی به آن نگاه شود. با این نگاه، فارغ التحصیلان برنامه، هم میتوانند راه اجتهاد را پیش گیرند و هم راههای دیگر را.
🔹 ما معتقدیم بهترین #طلبه برای هر یک از فعالیتهای #طلبگی، طلبهای است که فقه و اصول را، در [مرحله] سطح و یک دوره خارج، خوب خوانده باشد و به همین دلیل بوده که شهید مظلوم آیتالله #بهشتی (قدس سره) در گزینش طلاب برای اعزام به موسسه اسلامی #هامبورگ از آنها امتحان #رسائل و #مکاسب دقیق میگرفتهاند.
📚 نامه معظمله به شورای اجرایی (1394/10/28)
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره فقه و اصول شهیدین
#نکات_اصولی
#حکومت
💠 ضابطه #حکومت:
1️⃣ نظریه اول (شیخ انصاری و آخوند خراسانی): حکومت یعنی این که دلیل #حاکم با مدلول لفظی خودش ناظر به دلیل #محکوم بوده و شارح آن باشد و آن را با مدلول لفظی اش تفسیر کند.
(فرائد الاصول،ج4،ص13)
2️⃣ نظریه دوم (محقق نائینی و محقق عراقی): در حکومت شارحیت لفظی معتبر نیست، بلکه حکومت یعنی دلیل #حاکم با اثبات موضوع یا نفی موضوع تنزیلاً، متعرض دلیل #محکوم باشد، هرچند به لسان #تفسیری نباشد. (فوائدالاصول،ج4،ص713)
3️⃣ نظریه سوم (استاد): حقیقت حکومت یعنی : این که وقتی دو دلیل را به دست عرف می دهیم، عرف بدون این که بین آنها نسبت سنجی بکند، بگوید بین این دو دلیل، هیچ گونه تنافی وجود ندارد و هیچ تعارض بدوی هم بین آنها نفهمد؛ حال چه به خاطر این که دلیل #حاکم، شارح دلیل محکوم باشد، چه به خاطر این که دلیل حاکم، برای دلیل #محکوم، اثبات موضوع یا نفی موضوع کند.
📚 برگرفته از درس خارج فقه آیت الله علی #عندلیب (حفظه الله)، در مؤسسه تحقیقاتی آموزشی بقیة الله (عج)، (1400/9/17)
📌 ارسالی از حجت الاسلام احمد نقوی
👈 نکات #اصولی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#سخن_بزرگان
#اجتهاد
#نکات_فلسفی
💠 پیش نیازهای نظریهپردازی ( #اجتهاد ) از منظر مقام معظم رهبری (دامت برکاته):
🔹در مرحلهی نظری، آنچه که ما میخواهیم به آن برسیم، رسیدن به نظریهی اسلامىِ ناب... است. البته باید با نگاه متجددانه، با نگاه نوآورانه، به منابع اسلامی مراجعه کرد و آن نظریه را از متن منابع اسلامی - در چارچوبهای علمی و فنی خودش ... - استخراج کرد. ما برای #استنباط، شیوهها، #متدها و روشهای علمىِ تجربهی شدهی کاملاً حسابشدهای داریم؛ از اینها باید استفاده شود. بنابراین در مرحلهی نظری و نظریهسازی، باید از #منابع اسلامی و از متون اسلامی، نظریهی ناب اسلام ... به دست بیاید.
🔸من تکیهام در این نکته این است که نمیخواهیم از #مونتاژ و کنار هم چیدن نظریات گوناگونِ متفکرین و حکمائی که ... حرف زدند، یک نظریه به وجود بیاوریم و تولید کنیم. یعنی در این قضیه باید جداً از #التقاط جلوگیری کرد، باید پرهیز کرد. در موارد متعددی ما دچار این اشتباه شدیم. بدون اینکه بخواهیم، در مرداب التقاط لغزیدیم. بیرون آمدنش خیلی سخت خواهد بود. نه، حقیقتاً باید در منابع اسلامی جستجو کنیم. این منابع، فراوان هم هست؛ ... در #قرآن، در #حدیث، در نهجالبلاغه، در نوشتههای #فقهی، کلامی و #حِکمی بحثهای زیادی وجود دارد که همهاش میتواند منبع مورد استفادهی ما در پیدا کردن نظریهی ناب اسلامی باشد.
🔹البته مثل همهی موارد دیگر، آشنائی با نظرات دیگران میتواند در فهم متون اسلامی به ما کمک کند. در همه جا همین جور است، در بحثهای حقوقی و فقهی ما هم همین جور است.
🔸ما وقتی با یک نظرِ بیگانه آشنا میشویم و ذهن ما آن اتساع لازم را پیدا میکند، از منبع اسلامىِ خودمان استفادهی بهتر و کاملتری میکنیم؛ اینجا هم همین جور است. لیکن ما باید دنبال رسیدن به نظریهی اسلامىِ ناب باشیم و از التقاط بپرهیزیم.
🔹البته بدیهی است که علت اینکه میگوئیم نظریهی اسلامی باید #خالص و ناب باشد، این است که مسئله ... مبتنی است بر پایهها و مبانی #هستی_شناسی و #معرفتشناسی و پایههای اساسی؛ و اگر بخواهیم به نظریات غربی ... استناد کنیم، در واقع تکیه کردیم به مبانی #فلسفی ای که قبول نداریم و نمیتوانیم آنها را بپذیریم، که همان نظرات هستی شناسی است.
📚 بیانات رهبر معظم انقلاب 90/2/27
📌 ارسالی از حجت الاسلام مرادی پور (از طلاب درس خارج مدرسه شهیدین)
👈 نکات #فلسفی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#آداب_تعلیم_وتعلم
#منیة_المرید
💠 آداب تعلیم و تعلم (14)
🔻 آداب مختص به استاد (آداب فارغ از مجلس درس)
5️⃣ ادب پنجم: #بخل نورزیدن در تدریس و تعلیم به هر #مشتاق علمی
🔹 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَرَأْتُ فِي كِتَابِ عَلِيٍّ ع إِنَّ اللَّهَ لَمْ يَأْخُذْ عَلَى الْجُهَّالِ عَهْداً بِطَلَبِ الْعِلْمِ حَتَّى أَخَذَ عَلَى الْعُلَمَاءِ عَهْداً بِبَذْلِ الْعِلْمِ لِلْجُهَّالِ لِأَنَّ الْعِلْمَ كَانَ قَبْلَ الْجَهْل
🔸امام صادق عليه السّلام فرمود: در كتاب على عليه السّلام خواندم كه خداوند از نادانها براى كسب #دانش پيمان نمىگيرد تا از #دانشمندان پيمان بگيرد كه به نادانها دانش بياموزند؛ زيرا دانش مقدم بر جهل است.
📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 185، کافی، ج1، ص41.
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از طریق کانال #درمسیراجتهاد 👇دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#سخن_بزرگان
#ارزش_علم_فقه
💠 اشرف علوم از منظر آیتالله هاشمی شاهرودی (رحمه الله):
🔹 علم #فقه #اشرف العلوم است؛ چون احكام و قوانين مربوط به همه شئون زندگى اسلام مِنَ الْمَهْدِ إِلَى اللَّحْدِ در این علم بررسی می شود. این احکام مشتمل بر دستورات الهى براى اداره زندگى انسان هاست که همه عرصه هاى زندگى انسان چه فردى و چه اجتماعى ـ سياسى، اقتصادى و... را در بر مىگيرد.
🔸 هر چه منابع علم فقه ارتباط بيشتری با صاحب شريعت داشته باشد، آن مذهب فقهى، #اصيل تر و سالم تر از هرگونه دستبرد و تاثر از افكار بشرى مثل حدس و ظنون خواهد بود؛ زيرا اعتبارش در استناد به وحى الهى و منابع مربوط به خود صاحب شريعت – قرآن كريم و سنت شريفه – است. در اين زمينه هيچ مذهبى اين غنا را به اندازه مذهب #امامى دارا نيست.
🔹 بيش ترين منبع كتاب و سنت در فقه اماميه قرار دارد به طورى كه هيچ مسئله اى بىپاسخ نمىماند تا نيازى به استحسان و تشبيه و قياس داشته باشد و فقه را به #منجلابى از #تضاد و تناقض فتاوى فرو برد همانگونه كه در مذاهب عامه رخ داد و كار به جايى رسيد كه حكام مجبور شدند باب اجتهاد را ـ كه نزد آنها به معناى قياس، استحسان و مصلحت انديشى كردن است ـ ببندند و #سدباب_اجتهاد از اين جا پيدا شد و مذاهب به همين چهار مذهب معروف، محصور شد بر خلاف #اجتهاد در فقه شيعه كه هنوز هم باب آن باز است.
📚 درس خارج فقه آیت الله هاشمی شاهرودی (1393/1/25)
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_حدیثی
#کتابشناسی
#وسائل_الشیعة
💠 بررسی طرق صاحب وسائل به کتب:
🔻 هر چند طرق مرحوم صاحب وسایل به کتب قدما طرق صحیح و معتبری است و ایشان در فایده دوم خاتمه طریق خود را به تک تک کتب از راه علما و بزرگان نقل کرده است؛
🔹 اما مشکل این است که ملاکی که سبب #اعتبار و صحت طریق میشود این است که باید طرق به کتب از راه #قرائت یا #سماع و یا به عنوان #اجازه نسخه خاصی منتقل شود؛ یعنی یا شاگرد نسخه ای را برای استاد قرائت کند، یا استاد بخواند و شاگرد گوش کند یا نسخه ای را استاد بگوید مال من است و به آن اجازه نقل بدهد؛ در حالی که طرق صاحب وسایل قطعاً اینگونه نبوده و قطعاً #تشریفاتی است؛ مانند اجازههایی که در زمان حاضر است و طرقی به کافی و من لایحضر و .. دارند، لکن هیچ کدام از این اجازهها و طریقها به #نسخه خاصی نیستند و بالطبع معتبر نمیباشند.
🔸 شاهد این ادعا:
مرحوم صاحب وسائل از «عبد الله بن جعفر حمیری» روایاتی نقل کرده و درباره کتاب «قرب الاسناد» میفرماید: کتاب ایشان «بروایة ولده محمد»، بنابراین «محمد بن عبدالله بن جعفر حمیری» طریق مرحوم صاحب وسائل به کتاب «قرب الاسناد» می شود، در حالی که سند ذکر شده در کتاب به شیخ #طوسی میرسد و شیخ در «فهرست» طریقی غیر از «محمد بن عبد الله جعفر حمیری» دارد و راوی کتاب «قرب الاسناد» در «فهرست» پسرش نیست، بلکه «ابن ولید»است و این نشانهای واضح بر تشریفاتی بودن طریق صاحب وسائل است.
🔹 زیرا اگر طریق صاحب وسائل واقعی میبود، باید طریق شیخ به «محمد بن عبدالله بن جعفر حمیری» میرسید یا راوی صاحب وسائل ابن ولید میبود. بنابراین مشخص میشود صاحب وسائل طریق به نسخه خاصی نداشته است.
📌 ارسالی از حجت الاسلام علی #ظهیری (مقرر محترم درس خارج فقه بورس)
💎 برای دسترسی به کلیه فایلهای درس فقه #بورس به سایت مدرسه شهیدین مراجعه فرمایید:
🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/extracurricular/777-2019-11-23-08-03-46
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اصولی
#خبرواحد
#قسمت_اول
💠 بررسی حجیت خبر واحد در غیر فقه (تفسیر، کلام و...)
1️⃣ نظریه اول: عدم پذیرش مطلق است. (نظریه مشهور مثل شیخ مفید، شیخ طوسی، شهید ثانی، محقق نائینی، محقق عراقی، علامه طباطبایی (رهم) و ...)
🔻 دلیل:
🔹صغری: خبر واحد مفید ظن است.
🔸کبری: ظن در علومی مثل کلام، تفسیر، تاریخ و ... حجت نیست. تمام یا عمده مسائل غیر فقه نیاز به علم و یقین دارد.
🔺 نتیجه: خبر واحد در علومی مثل کلام و تفسیر و ... حجت نیست. (عدم سهو النبی، ص 20 الی 22، 27؛ التبیان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 3، 153 الی 155؛ العدة، ج 1، ص 131؛ المقاصد العلیه فی شرح الرسالة الالفیة، ص 45؛ نهایة الافکار، ج3، ص 94، المیزان، ج6، ص 57، ج5، ص 265 و...)
✳️ نقد و بررسی:
🔹 اشکال بر صغری: خبر واحد مفید علم و یقین عرفی است و ملاک عمل در علوم غیر فقه، یقین بالمعنی الاخص نیست و الا با توجه به ندرت یقین بالمعنی الاخص در علوم دیگر، باید قائل به انسداد باب علم در عمده مسائل غیر فقه شد. (ر.ک به: مجله کلام اسلامی، شماره 85، مقاله «اعتبار سنجی خبر واحد در مسائل اعتقادی»)
🔸 اشکال بر کبری: اولا ظواهر قرآن نیز ظنی هستند، در حالی که علما ظواهر قرآن را در علوم غیر فقه حجت دانسته اند. (ر.ک به: مفاتیح الاصول، ص 570) ثانیا اگرچه در مسائلی مثل اصول دین، یقین باید وجود داشته باشد، ولی در عمده مسائل کلام و تفسیر و ... نیازی به یقین نیست. علاوه بر اینکه گفته شد در این صورت باید قائل به انسداد عمده مسائل غیر فقه شد. (مصباح الاصول، ج 2، ص 146).
📌 ارسالی از حجت الاسلام گوهری (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین)
🔗 ادامه دارد ....
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#سخن_بزرگان
💠 اهمیت فقه و اصول و #مباحثه
🔻 به فقه و اصول #متعارف اشتغال داشته باشید، چون این ژرفنگری و دقتهایی که در طول قرون شده، ذهن را ورزیده میکند. تجربه هم نشان داده کسانی که در این علوم کار نکردهاند در عرصههای جدید، حرف جدیای ندارند.
🔹 آقای شهیدی میفرمود: اواخر که سن آقای #تبریزی بالا رفته بود به ایشان میگفتیم دیگر #اصول نگویید وبه همان فقه بسنده کنید. ایشان جواب داد میترسم اگر نگویم #یادم_برود. این اهمیت اصول فقه را نشان میدهد.
🔸 #تدریس خوب است ولی جایگزین #مباحثه نیست. چون در تدریس، شخص فقط مطالب یک کتاب را میخواند ولی مباحثه این طور نیست. پیوسته به مباحثه بپردازید و از آن جدا نشوید. من از مباحثه خیلی استفاده کردهام. حتی گاهی بیش از درس. ما چند نفر بودیم با هم کتابهای مربوط به درس را مباحثه میکردیم وسپس وارد درس میشدیم. این کار را مخصوصاً در درس آقای وحید میکردیم.
🔹 در گذشته گاهی افراد یک کتاب را چند بار میخواندند. آقای #جوادی_آملی یک جلد اسفار را پیش سه نفر خوانده است. چون ملاک ایشان،#فهمیدن و نقد کردن بوده نه رد شدن و #پاس کردن. ولی امروزه حوصلهها کم شده است. همان یکبار هم بهزور میخوانند.
🔸 خواندن دروس حوزه به شکل قوی حتماً و لازم است؛ اما این که آدم بخواهد با صرف خواندن درسهای حوزوی به این نقطه برسد نمیشود. حتماً اطلاعات مربوط به مسائل و موضوعات جدید را لازم دارد.
📚 سخنان استاد #شب_زنده_دار در دیدار مدیران مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر و پژوهشگاه فقه نظام
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰فقه و اصول شهیدین قم
#نکات_رجالی
#تقسیم_بندی_روایات
💠 در تقسیم حدیث باید به سه عنصر توجه کنیم:
1️⃣ وثاقت (صداقت و ضبط)
2️⃣ مذهب
3️⃣ مسند بودن (اتصال و پیوستگی راویان به هم -بحث طبقه)
🔻 نکته: عنصر مشترک بین سه دستۀ از روایات (صحیحه و موثقه و حسنه) اتصال و پیوستگیِ راویان است.
🔹 #صحیحه: حدیث مسندی که تمام راویانش #ثقه و #امامی صحیح المذهب باشند (نمیگوییم 12 امامی چون در زمان هر امام، فرد اگر تا آن امام را قبول داشته باشد کافی است و هیچ دلیل کلامی نداریم که مثلاً زراره باید تا امام دوازدهم را قبول داشته باشد).
🔸#موثقه: حدیث مسندی که بعض راویانش #ثقه و غیر صحیح المذهب باشند (این عنوان شامل امامی غیر صحیح المذهب هم میشود، مثل فطحیها و همچنین شامل عامه هم میشود).
🔹#حسنه: حدیث مسندی که بعض راویانش #ممدوح (با الفاظی که نه صریح و نه ظاهر در توثیق باشد بلکه فقط تعریف کردهاند از او مثل عالم، فاضل) و #صحیح_المذهب باشند.
📚برگرفته از کلاس رجال استاد حسینی شیرازی (زید عزه) در مدرسه شهیدین
📌 ارسالی از حجت الاسلام حسین موحدی
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#شخصیت_شناسی 10
#سلار
💠 ابویعلی حمزة بن عبدالعزیز (متوفای ۴۶۳ق)، مشهور به (سالار گیلانی یا سلّار دیلمی) از فقیهان و اندیشمندان نامدار و از شاگردان شیخ #مفید و سید #مرتضی علمالهدی
🔸 نویسنده أعیان الشیعه و مؤلف ریاض العلما نوشتهاند: سلار اسمی است كه در لغت فارسی و عربی اصلا وجود ندارد، ولی در رجال بحرالعلوم آمده است كه سلار معرب سالار است. مترجمین، سالار را در فارسی به معنای رییس و امیر و در عربی به معنای شریف معنا می كنند.
🔹 سیوطی در طبقات النحویین النحاة، سلار را از دانشوران علم نحو دانسته است و علامه حلی در خلاصه نوشته است: سلار بن عبدالعزیز دیلمی از فقهای مورد وثوق شیعه است كه در فقه و ادبیات، سرآمد و ممتاز بود.
🔸 سید مرتضی را باید احیاگر علوم اسلامی در قرن چهارم دانست. آن بزرگوار از اوضاع سیاسی و اجتماعی عصری كه مقارن با اوج قدرت دولت شیعی آل بویه بود، به خوبی بهرهبرداری نمود. سید مرتضی، شاگردان فقیه و دانشمندش را به اقصی نقاط كشور اسلامی، برای #قضاوت گسیل میداشت. یكی از شخصیتهای برجسته شیعه كه از سوی سید مرتضی برای منصب قضا به مناطق حلب (از توابع سوریه) اعزام شد، #سلار دیلمی بود. وی در این مناطق، زعامت دینی مردم را بهعهده گرفت و بهعنوان #حاکم شرع اسلامی، به حل و فصل نزاعها و اختلافات دینی ـ اجتماعی پرداخت و به ارشاد و هدایت مردم، اقامه جماعت و رفع مشكلات و پاسخگویی به مسائل دینی شیعیان نیز اشتغال داشت.
🔹 این فقیه هوشمند و زیرک، با درک موقعیت اجتماعی و سیاسی زمان خویش كه زعامت دینی شیعیان را بعد از شیخ #طوسی بهعهده داشت، اقدام به صدور شجاعانه فتوای #تحریم نماز جمعه نموده است، زیرا سلار زمانی زعامت و رهبری مردم را بهعهده گرفت كه حکومت آل بویه كه دولتمردانی شیعی بودند به سلجوقیان كه سنی مذهب بودند، انتقال یافته بود و فتنه و آشوب و جنگهای خونین مذهبی علیه شیعیان آرامش بغداد را به مخاطره انداخت و باعث فروپاشی حوزه علمیه بغداد شد و فقیهان و عالمان دین، دست به اقدامات اساسی زدند و حتی ناگزیر به هجرت از بغداد شدند.
🔸 روشن است كه برگزاری نماز جمعه و خواندن خطبه در آن فضای سیاسی حاكم بر جامعه، چیزی جز مدح و ستایش حاكمان جور نبود و اصولا حاكمان جور انتظار دارند كه از محافل عبادی ـ سیاسی نماز جمعه به نفع خویش بهرهبرداری كنند. #تحریم نماز جمعه از سوی زعیم بزرگ شیعیان در حقیقت حکمی #ثانوی در اعلان برائت از حاكمان جور و تنفر از اقدامات ظالمانه و ستمگرانه آنهاست. این اقدام سلار، حكایتگر تفكر عدم جدایی دین از #سیاست است كه از سوی فقهای بزرگوار شیعه در تمام اعصار در عمل به اثبات رسیده است. پذیرش منصب #قضاوت در دورهای و تحریم نماز #جمعه و عیدین در دورهای دیگر، نشان میدهد كه وی فقیهی سیاستمدار و ژرفاندیش در عصر خویش بهشمار میآمده است.
📚 الذریعة، ج20، ص298، أعیان الشیعة، ج7، ص171.
👈 #تاریخ_فقه_وفقها را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#سخن_بزرگان
#ثلمه
#شیخ_الفقهاء
💠 بایسته های طلبگی از منظر آیتالله #صافی گلپایگانی (رحمه الله)
🔸 «مواظب باشید در همه کارهایی که انجام می دهید #وقار طلبگی و وقار #انتساب آن به حضرت ولیعصر(عج) را حفظ کنید چون ما را منتسب می کنند به ایشان. حکایاتی نقل می کنند که خود حضرت هم این را قبول فرموده اند که کل این مجموعه (نه شخص بنده یا زید و عمرو) را به خود منتسب می دانند.
🔹 این گروه، جمعیتی است که عنایت حضرت (عج) به آن هست اما باید خیلی #مواظب باشیم که این عنایت کمرنگ نشود یا بعضی از ما از تحت این عنایت ـ خدای نخواسته ـ خارج نشویم. الآن تمام این حوزه ها که برقرار است به واسطه عنایت آقا است؛ به واسطه اینکه قلوب مردم در تصرف ایشان است.
🔸 اشخاصی که خود را برای این کار آماده می کنند، در واقع خودشان را به امام زمان(عج) می فروشند. باید قدر این #نعمت را بدانند، کسی که خودش را به ایشان فروخته باشد، باید بداند که بسیار سعادتمند بوده و این توفیقی است که از طرف خداوند متعال نصیب او شده و نصیب همه کس نمی شود. البته زحمات و #مشکلات زیاد است، همیشه در راه تحصیل دین و معارف اهلبیت (علیهم السلام) کسب حدیث، قرآن و تفسیر، مشکلات بوده است، از قدیم علمایی که به مقاماتی نائل شده اند کسانی بوده اند که این زحمات را متحمل میشدند و به امور #دنیوی توجه نمی کردند و فقط قصدشان نشر #دین بوده است.
📚 برای اطلاع از متن کامل رهنمودهای ایشان، ر:ک:
🔺 https://www.hawzahnews.com/news/463431/
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره فقه و اصول
#نکات_اصولی
#خبرواحد
#قسمت_دوم
💠 بررسی حجیت خبر واحد در غیر فقه (تفسیر، کلام و...)
1️⃣ نظریه اول: عدم پذیرش مطلق (نظریه مشهور مثل شیخ مفید، شیخ طوسی، شهید ثانی، محقق نائینی، محقق عراقی، علامه طباطبایی (رهم) و ...)
🔻 یکی دیگر از مهمترین ادله این نظریه، نبود اثر شرعی در غیر فقه است که با دو بیان ارائه شده است:
🔹بیان اول: #حجیت در جایی معنا دارد که اثر شرعی داشته باشد؛ زیرا منجزیت و معذریت بدون #اثر شرعی لغو است؛ مثلا اگر خبری قائم شود بر اینکه «آسمان اول در مقایسه با آسمان دوم همانند حلقه ای است در بیابان»، چگونه میتوان گفت مخاطب این خبر باید به آن ترتیب اثر بدهد و چگونه می توان گفت شخص در اینجا مثاب است یا معذور؟ (کفایة الاصول، ص 297 و ص 298)
🔸 بیان دوم: شارع بما هو شارع فقط در چیزهایی می تواند دخالت کند و آنها را حجت قرار دهد که مربوط به شرعیات باشد. برخلاف قطع که کاشفیت ذاتی دارد و لازم نیست اثر شرعی داشته باشد. (المیزان فی تفسیر القرآن، ج 14، ص 25)
✳️ نقد و بررسی (اشکال بر هر دو بیان):
🔹 اولاً: خبر واحد در مسائل غیر فقهی نیز دارای اثر شرعی است؛ زیرا می خواهیم آن کلام را به معصوم یا شرع #نسبت دهیم و چه اثر شرعی بزرگتر از این که کلامی به شارع مقدس نسبت داده شود.
لکن بر این جواب اشکال شده است مراد از اثر شرعی، اثر شرعی قبل از حجت قرار دادن است نه اثر شرعی بعد از آن و به عبارت دیگر اثر شرعی داشتن دخیل در موضوع حکم است و تا موضوع بتمامه نیامده باشد، آمدن حکم - حجیت خبر واحد - معنا ندارد.
🔸 ثانیاً: اثر شرعی داشتن اعم از اثر جوارحی و #جوانحی است. حکم میتواند روی فعل جوارحی برود؛ مثل وجوب نماز و روزه و می تواند روی فعل جوانحی برود؛ مثل وجوب اعتقاد به امامت حضرت علی «علیه السلام». پس در بسیاری از مسائل غیر فقهی مشکل خاصی پیش نمی آید. (علم الیقین فی اصول الدین، ج 1، ص 18)
📌 ارسالی از حجت الاسلام گوهری (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین)
🔗 ادامه دارد ....
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم