💠چه حسن پایانی شد برای سالی که گذشت ، و چه مطلع پربرکتی بر آغاز سال نو است
سالی که با میلاد والاترین انسان مقارن شد،
#علی ع، ابرمردی كه تمامى ابعاد وجودى او منحصر به وجود مقدس خود اوست، هیچكس و با هیچ تعریفى امكان تبیین و ترسیم قلههاى بىتكرار عظمت او را ندارد، و از علی چه میتوان گفت وقتی
رسول اكرم (ص) در وصف اش این گونه میفرماید :
«یَا عَلِیُّ مَا عَرَفَ اللَّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ غَیْرِی وَ غَیْرُكَ ، وَ مَا عَرَفَكَ حَقَّ مَعْرِفَتِكَ غَیْرُ اللَّهِ وَ غَیْرِى» یعنی «ای علی، خداوند متعال را نشناخت به حقیقت شناختش جز من و تو، و تو را نشناخت آن گونه که حق شناخت توست، به جز خدا و من».
و ما که تکلیفمان در زمانه و زندگی تبعیت و الگو گیری از علی ع است ، دلخوش به محبت اوییم، و هر چند مقام محب با شیعه بسیار متفاوت است اما رجاء ما به همین عشق است،اصلا وقتی میخوانیم : "یا من ارجوء لکل خیر"
گوشه ذهنمان دستان بسیط پدری مهربان و مقتدر مجسم میشود که در ماه میلادش، بهترین خیر را نصیب محبانش میکند ... و مگر این مُلک و این خاک جز به اعتبار محبت اهل بیت (ع) میتوانست در قرنها تهاجم آشکار و پنهان شیاطین این گونه پابرجا بماند؟
🌿و چقدر امید آفرین است وقتی میبینی هر چه می گذرد عمق "شناخت و فهم تمدنی" نسبت به حقیقت مکتب علوی در نسل های جوان جامعه که متولی تحقق #گام_دوم #انقلاب هستند بیش از پیش ،اشکار میشود ، گامی که باید با اتکا به بزرگانی که چهل سال پیش این راه را با پیر خود آغاز کرده اند -و هنوز در راه مانده اند- ادامه یابد،
راهی که از #نجف آغاز شد
و هنوز هم صدای نعلین حضرت #روح الله (ره) در کوچه های نجف شنیده میشود؛
کوچه های که حالا هر سال من و تو در ایام اربعین در آن با آرامش -مثل راه رفتن در کوچه باغ خانه پدری- قدم میزنیم.
🌿و آخرین سطرهای نوشته ام در سال ۹۷ را با این جمله "امید آفرین و تکلیف زا" از امیر عاشقان عالم به پایان میبرم ،آن زمانی که مولا از جنگ سخت صفین بازمیگشت و در راه به او خبر درگذشت یکی از دوستانش در کوفه را دادند ، و حضرت پس از اظهار تالم به آرامی فرمودند:
وَ كَانَ مِنْ أَحَبِّ النَّاسِ إِلَيْهِ لَوْ أَحَبَّنِي جَبَلٌ لَتَهَافَتَ.
اگر كوهى مرا دوست داشته باشد تكه تكه شده فرو میريزد...
و یا علی مگر قلب های ما از کوهِ خارا کمتر است که باران محبتت ، یارای شستن فراز و نشیب های پر تکرار آن را نداشته باشد؟
۹۷/۱۲/۲۹
⚜#دارالسلام
⚜ @darossalamm
🕯مروری کوتاه بر برخی رفتارهای سیاسی حضرت زینب س
(۹۷/۱/۱- شب شهادت حضرت زینب س)
#دارالسلام
⚜ @darossalamm
🕯مروری کوتاه بر برخی رفتارهای سیاسی حضرت زینب س - شماره ۱
(۹۷/۱/۱- شب شهادت حضرت زینب س)
💠یکی از ابعاد وجود با عظمت حضرت زینب س که کمتر به آن پرداخته شده تبیین اندیشه و عمل سیاسی اوست ، در نوشته کوتاه ذیل برخی از رفتارهای سیاسی ایشان در قالب چند محور جمع بندی و ارائه می شود:
◀️ ۱- صبر سیاسی :
#صبر یکی از ویژگی هایی است که نه صرفاً در چارچوب اخلاق سیاسی اسلامی بلکه حتی بزرگان مکاتب سیاسی مدرن نظیر #رئالیست ها بازیگران سیاست را بدانتوصیه میکنند.
صبر #زینب س مدلی از "صبر فعال و هدفمند" بود که دشمن را به عقب کشاند حَذلَم راوی موثق تاریخ، در توصیف روز ورود اهل بیت ع به آن #کوفه با آن شرایط مسموم تبلیغات، میگوید:
" آن روز به زینب کبری س می نگریستم ،هرگز زنی را همچون او سخنور ندیده ام ،گویا از زبان علی ع سخن میگفت.وقتی به مردم اشاره کرد که ساکت شوید نفس ها برید و زنگ شتر ها آرام شد" .
این صبر تشکیلاتی در کوچک و بزرگ قافله اسراء به شکل بی نظیری وجود داشت چنانکه چند نفر از این قافله به دلیل همراهی با دستورات و سفارشات عقیله بنی هاشم س از دنیا رفتند اما حاضر به همراهی با دستگاه ظلم بنی امیه نشدند .
◀️ ۲- عقلانیت انقلابی :
اوج عقلانیت زینب کبری س را در #مدیریت_بحران میتوان دید این مدیریت را در سه مقطع پیش از عاشورا ، روز عاشورا و دوره اسارت میتوان تحلیل کرد،تحلیل محتوی صحبت و مخاطبه ایشان با سه لایه: توده مردم،نخبگان جامعه و یزید و حاکمان ؛ اوج #عقلانیت_انقلابی زنی است که در #سبک_زندگی علوی آموخته بود چگونه شجاعت و بصیرت و بلاغت و عطوفت و حیای زنانه را کنار هم به نمایش بگذارد
و این ویژگی ها وقتی در یک فعال سیاسی توامان وجود داشته باشد از او بازیگری می سازد که رقیب در مواجهه با این پیچیدگیها، تدبیرش به سختی کند می شود
💠ادامه دارد ....
#دارالسلام
⚜ @darossalamm
💠آدرس در اینستاگرام:
https://www.instagram.com/darossalamm
💠 نگاهی اجمالی به برخی روشهای سیاسی حضرت زینب س - شماره دوم
۲/۱/۹۸
#دارالسلام
⚜ @darossalamm
🕯 نگاهی اجمالی به برخی روشهای سیاسی حضرت زینب س - شماره دوم
۹۷/۱/۳
💎 ۳- عاطفه انگیزی :
زینب کبری اسوه بهره گیری از عاطفه پاک انسانی است که می تواند در ساخت فرهنگی و هنری الگو سازی شود .
#عاطفه قدرت تبلیغ را افزایش داده و امکان اثرگذاری بر قلبها و ذهن ها را صد چندان می کند؛ در دوره ای که یک زن هیچ ابزاری مادی برای بیان و تبلیغ سیاسی و فرهنگی ندارد "عاطفه انگیزی با رعایت چارچوب های شرعی" یعنی فهم و به کارگیری #قدرت_نرم ؛
مویه های ایشان در روز عاشورا ،تحلیل محتوی سخنان به ظاهر عاطفی وی در قتلگاه ، خطبه های وی درمجلس عبیدالله و یزید و در مواجهه با افراد و رخدادها در مسیر کاروان اسراء نشان میدهد ایشان استدلال منطقی خود را در پوششی عاطفی به مخاطب بیان کرده ،
روشی موثر در تبلیغ که نهایتاً باعث ایجاد موجی از بدبینی و ابراز شرمندگی در بین لشکر دشمن شد و بسیاری از آنها در همان زمان به ابراز انزجار از همراهی با #دستگاه_ظلم پرداختند؛ همین #عاطفه_انگیزی و #تبلیغ موثر بود که وقت خروج کاروان اسرا از کوفه جمعی از زنان را علیرغم ممانعت همسرانشان با اشک و تکبیر به بدرقه کاروان کشاند .
💎 ۴- رد مبانی مشروعیت حکومت :
حضرت زینب س در همان زمانی که هر خواهر داغداری با دیدن سر بریده برادر و پسرانش قدرت تکلم را از دست میدهد با بیان دلایل قرآنی و تاریخی ، مبانی مشروعیت بنی امیه را زیر سوال برده و با بیان مولفه های #مشروعیت خود و خانوادهاش ،ابتکار عمل در کلام و اقدام را به دست گرفت ؛
چنانکه #یزید پس از شنیدن خطبه زینب کبری او از مشاورانش می خواهد کرد که با ایشانچه کند و مشاورانش که مستاصل شده بودند پیشنهاد قتل حضرت زینب س و #امام_سجاد ع را دادند که به دلیل ایجاد فضای روانی نامناسب یزید از این اقدام صرفنظر کرد.
نکته مهم آنکه پس از قتل خلیفه سوم جریانهای مدعی پیروی از سنت و مخالفت با ولایت علی بن ابیطالب ع ، مدام بر این مسئله تکیه داشتند که #قرآن و #سنت برای حل اختلافات و اداره جامعه کفایت می کند و شاید از این رو بود که در همه خطبهها و پاسخ های مستدل زینب کبری به فراخور موضوع از آیات قرآن استفاده شده است.
✏️ روز شهادت عقیله بنی هاشم س
#دارالسلام
⚜ @darossalamm
💠آدرس در اینستاگرام:
https://www.instagram.com/darossalamm
💎 تربیت سیاسی محور سیاستگذاری مهدوی
#نیمه_شعبان فرصت بسیار مغتنمی است برای توجه به مفهوم #جامعه_پذیری_سیاسی در عصر غیبت؛مفهومی که با کمی تسامح در اینجا از آن به #تربیت_سیاسی یاد میکنیم.
💠 انسان از منظر قرآن کریم موجودی تربیت پذیر و مختار است و همین دامنه تربیت پذیری است که انسان را مُخَیر می کند ، به مقام قاب قوسین یا به جایگاهی پایین تر از حیوانات برسد و همین دامنه اختیار فردی ، برای یک #جامعه نیز وجود دارد.
"خداوند هیچگاه نعمتی را که به قومی ارزانی داشته تغییر نمیدهد مگر آنان آنچه در دل دارند را تغییر دهند و خدا شنوای دانا است" -انفال ۵۳ -
و بر اساس همین سنت الهی است که #حکومت_عدل در یک جامعه زمانی تشکیل میشود که "مردم" آن را واقعا بخواهند و برای تحقق آن تلاش کنند و این یعنی حکومت اسلامی بدون خواست و کوشش و تلاش عملی مردم محقق نمیشود؛
و این کوشش و تلاش بدون تربیت سیاسی و اجتماعی ممکن نیست ؛ از این رو باید "تربیت سیاسی مبتنی بر انتظار" در متن نظام تعلیم و تربیت خانواده و جامعه به شکل بنیادین مورد توجه قرار گرفته و بر اساس آن #سیاست_گذاری شود.
💠 تربیت سیاسی در پرتو انتظار یعنی کسب آمادگی و رشد در همه عرصه هایی که بتوان با آن به انتظاری فعال در عرصه فردی ، خانوادگی، جامعه و جهان رسید محصول این تربیت و جامعه پذیری باید انسانی :
معتقد به عقلانیت انقلابی، عالم، امیدوار، خستگیناپذیر، آرمانی، نقاد، صبور ، صاحب بصیرت عقلانی و تفکر خردمندانه ،دارای اعتماد به نفس بالا، صاحب مهارت و قدرت عملی ، ظلم ستیز و حق طلب ، وحدت گرا و مسئولیت پذیر در تشکیلات و جامعه ،مشتاق به مشارکت آگاهانه سیاسی و قدرت تبلیغ باشد.
❓ تربیت سیاسی سخت ترین سطح از تربیت است و انقلاب اسلامی به مثابه یکی از بزرگ ترین انقلاب های دینی در مسیر #ظهور برای تحقق #گام_دوم در چهل ساله دوم کاملا نیازمند توجه جدی و سریع به سیاستگذاری جهت انتقال #فرهنگ_سیاسی به نسل سوم و چهارم است،
در این مسیر خانواده، نهادهای رسمی آموزشی و نهادهای متکثر غیر رسمی آموزشی، مساجد و هیات های مذهبی، احزاب ،اصناف و گروه های فرهنگی و رسانه های رسمی و مجازی چقدر با چنین دغدغه ای فاصله دارند ؟
✏️ ۳۱فروردین ۹۸ - شب نیمه شعبان
⚜ #دارالسلام
⚜ @darossalamm
👈آدرس در اینستاگرام:
https://www.instagram.com/darossalamm
هدایت شده از احمدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎"خدای این طرف اروند خدای آن سوی اروند نیز هست"
⚜ #دارالسلام
🔆 @darossalamm
🔆خدای اروند ، خدای آن سوی اقیانوس آتلانتیک شمالی .
💎"خدای این طرف اروند خدای آن سوی اروند نیز هست"
این جمله را فرمانده دسته ای از خیل فرماندهان بی نام و بی ستاره #دفاع_مقدس در یکی از شب های عملیات گفت و با همین استدلال توحیدی آن اندک تردید و ترس نیز شکست و همه آنهایی که شب، خود را به دست خدای اروند سپردند در آن سوی اروند صبح گاه باورشان نبود که چگونه از این موانع گذشته اند؛
آن روزها گویا #توحید دست یافتنی تر از امروز بود حتی از آن روزهایی که خداوند خیلی راحت! با کلیم الله حرف میزد و طنازانه بهانه گیری های بنی اسرائیل را پاسخ میداد هم ، خدا این قدر دست یافتنی نبود که اگر بود و باورش کرده بودند، وقتی #موسی ع دریا را شکافت باز بهانه نمی آوردند که اول خودت وارد شو .
🔅#سوم_خرداد یکی از روزهایی بود که ارتفاع خداوند در نقطه ای از جغرافیا به نام #خرمشهر آنقدر کم شد که وقتی روح خدا گفت "خرمشهر را خدا آزاد کرد" کسی این بیان را مبالغه و شعار تلقی نکرد
"و نحن اقرب الیه من حبل الورید" .
💎 خدای اروند هنوز هم با ماست:
- در #خلیج_فارس در همان قایق های کوچک عاشورا وقتی دارید با غولهای آهنی مستکبران سلفی میگیرید
- در شکستن تحریم
- در باز کردن مجدد درب کارخانه های بسته شده
- در بازاری که گرانی و تورم نفس مستضعفین را بریده اما ایمانشان را نه
- در شعلههای امید که در سینه نسل دوم و سوم هنوز خاموش نشده
💎 یادمان نرود اگر امروز #برنی_سندرز سناتور آمریکایی مثل دهها سیاستمدار نسبتا عاقل سرزمین یانکیها میرود پشت دوربین و با التماس از مردمش می خواهد که "نگذارید چند احمق مثل #بولتن باعث جنگ با ایران شوند و اگر بشوند نه تنها نسل ما که فرزندان و فرزندانِ فرزندان ما را جنگ با ایران به نابودی می کشاند" این یعنی:
هنوز خدای خرمشهر
خدای اروند
خدای آن طرف اقیانوس آتلانتیک شمالی و آرام نیز هست
و خواهد بود،
قلب ها و اراده ها دست اوست
چه کسی گفته خدا با کسی عهد اخوت نمی بندد؟ او خدای عهد بستن و نشکستن است ؛
اگر ما کمی و فقط کمی بر عهد خود باقی بمانیم .
🖋۵شنبه -سوم خرداد ۹۸
#دارالسلام
⚜ @darossalamm
✏️ نگاهی نو به مطالبات و انتخابات جامعه پرستاری با روش " تحلیل ذینفعان" .
✴️ جمعه ۲۱ تیر #جامعه_پرستاری ایران که حالا شناسنامه اش، از صد سال گذشته، پنجمین دوره #انتخابات مهمترین سمن خود یعنی #نظام_پرستاری را تجربه خواهد کرد.
پیش از این و در چند یادداشت قبل به نحوه پیگیری مطالبات پرستاری ، به ویژه قانون #تعرفه_گذاری_خدمات_پرستاری پرداخته شد، و سه پیشنهاد جهت افزایش سطح عمل در این خصوص ارائه گردید؛
در اینجا طی دو شماره جایگاه نقش آفرینان در #نظام_سلامت با الگوگیری از روش #تحلیل_ذینفعان به صورت (Stakeholder Analysis)ذکر می گردد.شاید فارغ از هیاهو های معمولِ شب انتخابات بتوان کاندیداهای موجود را سنجیده و بر اساس این گونه نگاه های علمی نامشان را به صندوق انداخت .
❇️ ذینفعان کسانی هستند که می توانند روی یک فعالیت تاثیر داشته و یا به صورت مستقیم و غیر مستقیم از آن فعالیت، تاثیر بگیرند؛
تحلیل ذینفعان برای یک بسته سیاستی و یا یک مسئله نظیر انتخابات صنفی می تواند شامل این مرحله باشد:
۱- تعیین گروه ها و افراد مرتبط با آن مسئله .
۲- ارزیابی منابع سیاسی هر یک و نقش آنان در ساختار سیاسی و تعیین قدرت آن برای حل مسائل اصلی.
۳ - مشخص کردن وضعیت و جایگاه فعلی آنان در ارتباط با سیاست پیشنهاد شده و منافع نهفته آنان .
برای آن که این موضوع واضح تر شود می توان بخشی از جایگاه نقش آفرینان را در نسبت با دو مسئله فرضی در جامعه پرستاری مطابق تصویر شماره ۱ ترسیم و جایگاه برخی نقشآفرینان فرضی را بر این اساس با روش تحلیل سوابق و مواضع ثبت نمود .
زمانی که تحلیل ذی نفعان کامل و درک شفافی از افراد ،گرو ها و دستگاه های مرتبط و قدرت و جایگاه آنان حاصل شد ،میتوان راهبردهای سیاسی برای تقویت شانس پذیرفته شدن اقدام مد نظر را تدوین کرد.
فراموش نکنید دستیابی به اطلاعات پایا (Reliable) و قابل اعتماد درباره جایگاه و قدرت نقش آفرینان ،کار بسیار پیچیده ای است.
نقش آفرینان ممکن است به شکل گمراه کننده ای به مخفی نمودن نقش و یا بزرگ نمایی قدرت خود تلاش کنند تا بتوانند تاثیر بیشتری بر روندها و مذاکرات داشته باشند.
بررسی دقیق سوابق، گرایشات اجتماعی و سیاسی، عملکردها ،بیانیه ها، و شناخت منافع مالی و رقابت ها و فشارهای پنهان و ده ها مولفه دیگر میتواند نهایتا ما را در فهم دقیق تر جایگاه و قدرت اصلی ذینفعان کمک کند.
💠توضیح مجدد: همانطور که در ذیل جدول نوشته ام ، برای تحلیل ،باید در یک جدول فقط یک سیاست یا موضوع انتخاب و ذی نفعان آن مشخص گرد تا امکان تحلیل وجود داشته باشد و آخر اینکه نام بازیگران و موضوعات سیاستی در بالا فقط یک مثال از بین ده ها موضوع جاری در جانعه پرستاری و نظام سلامت است.
✍ادامه دارد... - ۲۰ خرداد ۱۳۹۸
#دارالسلام
⚜ @darossalamm
💠 چند دقیقه پیش شمارش آرا انتخابات هیات مدیره #نظام_پرستاری_تهران و حوزه های تابعه تمام شد،
و اعضا هیات نظارت و ستاد اجرایی که بنده هم نمایندگی #نیروهای_مسلح در آن را داشتم ، بعد از مدتها کار مستمر ستاد انتخابات در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این ساعات شب ساختمان حافظ را ترک کردند .
👈نتیجه انتخابات نشان دهنده چرخش کامل آرا پرستاران تهران و اقبال آنها به لیستی است که در آن نمایندگانی از دانشگاه های علوم پزشکی، دانشگاه آزاد ، #تامین_اجتماعی و نیروهای مسلح به چشم میخورد ،
بدون شک در لیست های دیگر نیز چهره های منصف، فعال ، متخصص و با صداقت کم نبودند، اما باید اعتراف کرد که #دموکراسی هیچ گاه نمی تواند به صورت کامل شایسته سالاری را محقق کند اما به هر صورت شیوه ای است که از دیرباز مورد توافق عموم مردم با انواع مکاتب بوده است.
👈امیدوارم شنبه بعد از انتخابات ، شنبه وفاق ، همدلی و هم افزایی کلیه فعالین صنفی در جامعه پرستاری باشد،
تحقق این امر نیازمند اراده همه آنهای است که نامشان به عنوان پیروز انتخابات اعلام شد و آنهایی که حائز اکثریت نشدند.
.
👈تحلیل علمی و بی تعصب این انتخابات پس از تایید نهایی نتایج #انتخابات سایر هیات مدیره های کشور، میتواند در مسیر #سیاستگذاری نظام سلامت مورد توجه متولیان این حوزه و نیز آنهایی که به مطالعات اجتماعی و سیاسی و فعالیت های صنفی در حوزه بهداشت و درمان علاقمند هستند، قرار گیرد .
فراموش نکنیم #سیاستگذاری_سلامت امری به شدت #سیاسی است ، و این حقیقت که مورد اذعان اندیشمندان حوزه سیاستگذاری است، به انتخابات های صنفی به ویژه در کلان شهرها سرایت میکند،
اینکه از ۳۳۰۰۰ نفر از خانواده پرستاری واجد رای دادن در تهران ، فقط کمتر از ۵ درصد آنها یعنی حدود ۱۶۶۱ نفر رای دادند ، یکی از مولفه های کمَی این تحلیل میتواند باشد.
⭕️جا دارد در اینجا از زحمات اقای دکتر حیدری در هیات نظارت کشور ، دکتر میزبان جانشین هیات نظارت و خواهر گرامی دکتر عظیمی در ستاد انتخابات تهران، جناب آقای عباسی مقدم رییس هیات نظارت تهران ، آقای دکتر میر هاشمی جانشین هیات اجرایی تشکر کنم .
#دارالسلام
⚜ @darossalamm
هدایت شده از احمدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ۳۱ سال بعد از قطعنامه #جام_زهر ، روی عرشه کشتی #انگلیس .
ادامه در متن زیر👇
#دارالسلام
⚜ @darossalamm
⚠️ ۳۱ سال پس از قطعنامهِ جام زهر، روی عرشه کشتی انگلیس .
💠 ۲۹ تیر سال ۶۶ سالگرد صدور پذیرش
#قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت است،
قطعنامه ای که ایران آن را در ۲۷ تیر ۶۷ پذیرفت و طولانی ترین جنگ قرن بیستم را "ظاهرا" در شرایطی پایان داد که ایران از بیش از ۱۰ کشور جهان اسیر گرفته بود، اینکه
هنوز جا دارد تا ابعاد پذیرش قطعنامه توسط حضرت #امام_خمینی ره مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد، موضوع این یادداشت نیست، که قطعا اوج مظلومیت و ناخشنودی صاحب بزرگترین انقلاب قرون گذشته را میشود در همین فرازهای نامه او خطاب به مسئولین وقت درک کرد :
.... شما عزیزان از هر کس بهتر میدانید که این تصمیم برای من چون #زهر کشندهاست ولی راضی به رضای خداوند متعال هستم و برای صیانت از دین او و حفاظت از جمهوری اسلامی ایران اگر آبرویی داشته باشم خرج میکنم، خداوندا ما برای دین تو قیام کردیم و برای دین تو جنگیدیم و برای حفظ دین تو آتشبس را قبول میکنیم… .
💠 خیلی ها تا آن روز با آنکه پیروزی انقلاب را در عینناباوری دیده بودند، فروپاشی یک ابر قدرت را در هیبت #شوروی متحیرانه نظاره کرده بودند باز هم باورشان نبود که سالها بعد ایران ، بتواند اقدام آمریکا و انگلیس را با اقدامی از جنس خودشان مقابله به مثل کند.
اما ۳۱ سال بعد در سالگرد پذیرش قطعنامه خیلی ها به این یقین رسیده اند که قصه #جام_زهر تکرار نخواهد شد ،
و تحقیر چند صد ساله ایران که ابتدا با انحطاط #عقلانیت آغازش کردند ؛ در چهل و یکمین سالِ انقلاب ، رفتارهای تهاجمی و تخاصمی را مقابله به مثل میکند و این گونه موازنه قدرت را در منطقه و جهان به هم میریزد .
برای هر ایرانی با هر اعتقادی #عزت یکی از اصول بایسته رفتاری است ،
شاید هیچ کشوری مستقیم و با واسطه به اندازه #انگلیس ، عزت ملی ما را در ادوار قبل مخدوش نکرد،
آنچه در ماجرای توقیف ۲ نفتکش متعلق به این کشور رخ داد،
اتفاقی نادر در گستره تاریخ ۳۰۰ ساله اخیر و رخدادی غرور انگیز و متکی بر اصول عقلانیت دینی است.
در فیلم بالا بخشی از
صحنه پیاده شدن نیروهای ویژه #سپاه_پاسداران بر عرشه کشتی انگلیس را تماشا کنید .
این فیلم را باید به خیر شهدای عزت و اقتدار ایران زمین تقدیم کرد از : #رییسعلی_دلواری تا شهید #نادرمهدوی
💠 ۲۹#تیر #۹۸
#دارالسلام
⚜ @darossalamm
هدایت شده از احمدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜ بسط اندیشه امام جواد ع توسط ایرانیان.
⚫️ هنگامی که خدعه بنی عباس در زهرِ شقاوت و حسادت #ام_فضل شعله ور شد و بر جسم مطهر امام جواد ع اثر ....
#دارالسلام
⚜ @darossalamm
⚜ بسط اندیشه امام جواد ع توسط ایرانیان.
⚫️ هنگامی که خدعه بنی عباس در زهرِ شقاوت و حسادت #ام_فضل شعله ور شد و بر جسم مطهر امام جواد ع اثر کرد ، قاتله و چندی دیگر از اطرافیانش بر بستر او هلهله و شادی کردند ، و تاریخ گزارش نکرده است که در پی این شهادت ،قیامی در جایی از جغرافیای جهان اسلام بر پا شده ، و یا بزرگی از علمای اسلام به عدالت طلبی صدایی بلند کرده باشد؛
هر چند باید به این حقیقت تاریخی نیز دقت نمود که نهمین پیشوای شیعیان امامی مذهب را #بنی_عباس نه تنها در ۲۵ سالگی #ترور جسمانی نمودند، بلکه اغلب آثار او در سیره و کلام را نابود کردند،
در آن دوران #فتنه بار که تشخیص حق از باطل بسیار سخت بود، نقش شیعیان آزاد مردِ #ایرانی بسیار برجسته است ، انقلابیون دانشمندی نظیر:
حر ابن عثمانی همدانی ، احمد بن محمد بن عیسی ملقب به #شیخ_القمیین ، ابراهیم بن محمد همدانی و ده ها تن از ایرانیانی که گوهر اندیشه و #عقلانیت امامان همام،
را از جزمیت فکر و جبریت منطق و جابریت اراده دیگر مکاتب رایج آن روزگار ، تمیز میدادند، و نامشان از سر #تقیه در #تاریخ گم شده است.
💎 عنصر حق طلبی و #عدالت_خواهی ایرانیان باعث شد که حضرت #عبدالعظیم_حسنی ، صحابه امین امام جواد ع ، #جغرافیای_ایران را برای نشر احادیث و #فقه اهل بیت ع انتخاب کند .
💠 اصلی ترین شاخص #دینداری ، دفاع از #پرچم دین خداست ،
ملت ایران ۴۰ سال است که این پرچم را با تحمل همه سختی ها و خطاها ، با اتکا به شور و شعور منبعث از معصومین علیهم السلام در اهتزاز نگاه داشته اند ؛
پرچمی که روز به روز دایره مدافعان اش در دنیای خسته از مکاتب غیر دینی ، فراخ تر و فربه تر میشود .
✏️ جمعه ۱۱ #مرداد #۹۸ - روز شهادت امام محمد بن علی بن موسی الرضا ع
#دارالسلام
⚜ @darossalamm
آدرس در اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/B0qXwLYFWZY/?igshid=160mskmjcwjg8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مستند "تئوریسین خشونت" روایتی از زندگی و اندیشه مرحوم #احمد_فردید .
⚜#دارالسلام
⚜ @darossalamm
🖋گزارشی کوتاه از رونمایی مستند تئوریسین خشونت
🎥« #تئوریسین_خشونت » تازه ترین محصول خانه مستند انقلاب اسلامی است که امروز عصر رونمایی شد؛
این #مستند که به کارگردانی دوست عزیز جناب آقای #محسن_کوقان و همکاری پژوهشی برادر با اخلاقم آقای #محمدحسین_پرستش تهیه شد،
، میکوشد برش های کوتاهی از منظومه اندیشه فیلسوف معاصر ، #احمد_فردید را در کادر دوربین ، جادوانه کند.
🔸 سخنران اول مراسم #مهدی_نصیری بود، نصیری گفت:
بر خلاف خیلی از منتقدان #فردید ، اندیشه او منجر به انفعال و کنش گریزی نمیشود بلکه ما را به برخورد سنجیده و خردمندانه با دنیای جدید سوق میدهد و ما را به نگاه ماهیت کاو و پرسش از ذات عمیقا #خودبنیاد و #نیست_انگار #غرب میبرد.
🔹 حجه الاسلام احمد #رهدار سخنران دوم مراسم به عنوان منتقد فردید معتقد بود :
ننوشتن آثار فردید توسط خودش باعث شده بخش های بزرگی از فکر فلسفی او مفقوده باشد ،
او میگوید فردید تا آخر عمر در #هایدگر و #ابن_عربی ماند لذا ایشان هیچ گاه به مقاممحقق فلسفه نرسید و در مقام یک #فیلسوف ماند، او همراه با #انقلاب شد اما #انقلابی نبود،
دکتر دهدار گفت کمک فردید به انقلاب آن بود که توانست بخشی از بعد سلبی انقلاب را در نسبت با غرب تامین کند .
🔹دکتر #رجبی سخنران بعدی مراسم، نیمی از سخنانش را به نقد #عبدالکریم_سروش و پاسخ به اتهامات که این استاد مدعی اخلاق با تند ترین واژه ها به فردید زده بود اختصاص داد ، بازخوانی جذاب برش های از تاریخ اول انقلاب :
سروش بدون هیچ گونه سابقه انقلابی گری به یک باره و پس از پیروزی انقلاب به ایران آمد و شد #سوگولی که سخنرانی هایش هفته ای ۳ بار از #رادیو و ۲ بار از #تلویزیون پخش میشد، و کتاب "بینش دینی" که تدوین کرده بود ، بلافاصله به کتاب درسی تبدیل شد ، مراکز #گزینش و استخدام کشور از کتابهای او سئوالات خود را برمیداشتند و فرد شماره یک شورای انقلاب فرهنگی بود،
و از همه جالب تر بیان خاطره یکی از نویسندگان بود که پس از آزادی از زندان گفته بود:
#سروش بازجوی اصلی من بود و چون تصور میکرد من را اعدام خواهند کرد ، خشن ترین رفتارها را در جریان بازجویی نسب به من انجام داد...
همه اینها را دکتر رجبی در پاسخ در پاسخ به سروش ،آن جایی که فردید را با تندترین واژه ها ، چسبیده به قدرت خطاب کرده بود .
رجبی معتقد بود، تعطیل شدن جلسات درس و سپس خانه نشینی فردید تا زمان مرگش که هفت سال به طول انجامید صرفا به علت دو سه جلسه انتقاد حضوری اش به تفکرات سروش بود .
🔸 سخنران آخر دکتر #عبدالکریمی بود که با تبیین نسبت فلسفه و #آنتولوژی ، نگاه فردید با انقلاب را آنتولوژیک دانست، استاد عبدالکریمی معتقد است فضای مجازی باعث شده توده ها بدونو داشتن تخصص و معیار تفکری مشخص، جامعه را دچار #پوپولیسم کنند و این عامل غربت فلسفه شده است، فلسفه ای که معیار اجماع مردم نیست ،
و اینگونه استعداد دیالوگ در جامعه ما از بین رفته و ما با دستهای خودمان خودمان را از سرمایه هایمان تهی میکنیم،
و فردید به ما یاد داد که تفکر به صرف تکان دادن دهان نیست ....
💎دیدن تلاشهای جوانانی نظیر کوقان ، پرستش ،مطهری و امانی در تهیه چنین آثاری را باید ارج نهاد و حمایت کرد ؛
#آتش_به_اختیار در جبهه فرهنگی یعنی همین؛
جوانان با سواد و کتاب خوانده ، دارای قدرت تحلیل و استنتاج ،مودب و مومن که در عین حال گاهی ادبیات گزنده شان یادمان می آورد هنوز دچار مصلحت سنجی های کاسب کارانه نشده اند .... شعله #امید را در چراغ سینه می افروزد ، و مگر همین ها نیستند که قرار است #گام_دوم را محقق کنند؟
➖دوشنبه ۲۷ مرداد
⚜ #دارالسلام
@darossalamm
🔆سپهر سبزِ سرزمینمان هیج گاه از صفای وجود سرداران عرصه #سلامت ، خالی نبوده و نخواهد بود؛
از #سینا تا #سپید_جامگان_آسمانی دوران مان همانها که روپوش سپید #طبابت و خدمت ، کفنشان شد .
امروز را به بهانه #روز_پزشک با جمعی از اساتید و اعضای #هیات_اندیشه_ورز__بسیج_جامعه_پزشکی میهمان دکتر #منوچهر_دوایی بودیم؛ جراح حاذقی که
مردم اهواز و هزاران تن از مجروحان دوران #دفاع_مقدس انبوهی از صحنه های انسانیت و مردی او به یاد دارند؛
هنوز هم در دهه هشتم عمر، لبخند از لب ها و تواضع از کلامش دور نمیشود.
، او دیوانی از خاطرات ناگفته است:
-از #مصطفی_چمران که پای چپ اش عمیقا زخمی شده بود اماتا آخرین رزمنده نمی از گروهانش را بستری نکردند، حاضر نشد روی تخت بیمارستان بخوابد.
- دختر نوجوان اهوازی که میگفت صورتش مثل ماه بود اما ترکش، شق القمر اش بود.
- از نوشتن اولین دست نامه #تریاژ برای پزشکان که به جبهه می آمدند.
- از دکتر #مجید_کریم ، پزشک #ارتشی که زمان #شاه بورس سوئد گرفت اما در دیداری که #محمدرضا_پهلوی با جمعشان داشته به جرم داشتم #ریش ، به #بیرجند ! منتقل میشود وبعد از #انقلاب سالها در جبهه میماند وخاطره آموزش تیمم او به اسیران #عراقی خودش یک کتاب اخلاق است.
💎اگر دو جمله از استاد #دوایی را نقل نکنم حق این دیدار را ادا نکرده ام اول آنکه گفت :
🔸ما در جنگ با یک کلیت فرهنگی و اعتقادی و سیاسی روبرو بودیم نه با یک فرد یا حزب بعث.
دوم آنکه گفت :
🔹 ابوعلی سینا با آن حکمت و بزرگی و تیز هوشی اگر امروز بود ،حتما یکی از فعالین بسیج جامعه پزشکی بود.
#مجید_احمدی -دوم شهریور #۹۸
⚜ #دارالسلام
⚜ @darossalamm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هیات #میثاق_با_شهدا الگوی قابل تکثیر در نظامِ تبلیغ و تربیت فرزندان .
⚜ دارالسلام
⚜ @darossalamm
💎هیات میثاق با شهدا الگوی قابل تکثیر در نظام تبلیغ و تربیت فرزندان .
💠 در نظام تربیتی و تبلیغی #اسلام_ناب که همان نظام تربیتی و تبلیغی #اهل_بیت ع است ،" عالم به مثابه یک مدرسه است"
و این دقیقا بر خلاف نظام تربیتی #مدرن است که فهمی مادی از عالم داشته و آن را "محل تجارت و بهره مندی از نهایت سود و لذت میداند" .
با این #جهان_بینی است که توصیه شده در گوش نوزاد ای که هنوز فاقد قوه بیان است اذان بگویند و بر جسم مرده ای که از نظر علم ناقص #فیزیولوژی دیگر امکان سنتز و کنش ندارد ، تلقین بخوانند، و اینها بیش از آنکه کارکرد تبلیغی و یا نمادین داشته باشند گویای این حقیقت اند که :
"انسان از پیش از تولد تا پس از مرگ تربیت پذیر است" .
💠 بررسی علمی احادیث و سیره اهل بیت ع در مورد کودکان و نوجوانان نشان میدهد ، آن "انسان های کامل" با شیوه های مختلف به کار بست مبانی اخلاقی در نظام تربیتی اقدام می کردند از جمله:
آ- شیوه های انگیزشی: زنده کردن رغبت و انگیزه در کودکان با شرکت دادن آنها در مراسمات و ابراز لطف و ایجاد فضای نشاط در آنجا در کنار اجرای نظام پاداش با دادن هدیه.
ب- شیوه شناختی: انجام کلیه اقداماتی که باعث امکان شناخت کودکان نسبت به صفات نیکوی انسانی و فهماو از صفات ناپسند باشد این کار را میشود با بیان داستان های و حکمت های به زبان کودکی از طریق سنتی یا ابزارهای مدرن امروزی انجام داد.
ج- شیوه های هدایتی : روش هایی که با استفاده از آن بتوان فرزندان را بستر لازم را برای انجام اقدامات پسندیده و اخلاقی ایجاد کنند این روش بیشتر از سه روش دیگر نیازمند طی فرایند سیاستگذاری میباشد .
د- شیوههای زمینه ای: قرار دادن کودکان در موقعیت ها و زمینه های جذاب اخلاقی که در آن کودک و نوجوان صحنه گردان و مدیر زمینه ای است که سیاست گذار فرهنگی و تربتی برای او فراهم نموده .
💠 همه رویکردهای مورد اشاره در بالا که به شکل های دیگری نیز دسته بندی شده اند ،
تنها در یک "مکان به نام #هیات های مذهبی و در یک "زمان به نام #محرم و #صفر قابل جمع اند ،
در محیط هیات #امامحسین ع همه مولفه های انگیزشی، هدایتی ، زمینه ای و شناختی در مطلوبترین سطح نیاز وجود دارد اما غالبا برنامه ریزی مشخصی جهت بهره مندی از این ظرفیت بی نظیر تبلیعی و تربیتی انجام نمیشود ، و گاه کودکان و نوجوانان در محیط هیات مورد کم توجهی قرار گرفته و حتی به دلیل عدم ترجمه مفاهیم متعالی اهل بیت ع به زبان #کودکان ، ممکن است کودکان ،دریافت مطلوبی نسبت به محیط و مناسک هیات به دلیل ظاهرا غمناک آن پیدا نکنند.
💠هیات #میثاق_با_شهدا در دانشگاه #امام_صادق ع الگوی بسیار مناسبی جهت تکثیر در دیگر هیات مذهبی جهت رفع این آسیب است،
در این هیات ، یک گروه از اساتید و دانشجویان در مکانی مجزا از هیات بزرگسالان ، برای کودکان و نوجوانان هیاتی از همسالان تشکیل داده و با تشکیل گعده های کوچک تر ، تاریخ ،سیره و فلسفه قیام حضرت سیدالشهدا ع را به زبان آنها بیان و در کنار آن از ابزارهای تشویقی و انگیزشی جهت مشارکت کودکان و نوجوانان استفاده میکنند،
و در هنگام شروع مراسم سینه زنی بزرگسالان ، میانه هیات برای ورود دسته کودکان و نوجوانان باز میشود،
این تَشَخُص و احترام به فرزندان آنهم در هیاتی که مداح آن چهره های جذابی نظیر دکتر #میثم_مطیعی و دکتر سید #بشیر_حسینی است، بدون شک برای کودکان کشش روحی بسیار ماندگاری را ایجاد میکند،
تاثیری ماندگار با هزینه ای که در نسبت با پروژه های میلیاردی فرهنگی به مراتب کارآمد تر خواهد بود.
۱۶شهریور #۹۸ - شب هشتم #محرم الحرام
⚜ #دارالسلام
⚜ @darossalamm
💠آدرس این یادداشت در خبرگزاری #فارس :
▶️ http://fna.ir/dbz1aj