eitaa logo
فلسفه نظری
2.1هزار دنبال‌کننده
451 عکس
73 ویدیو
59 فایل
🔮شناخت عقلانی پیرامون حقیقت‌ موجودات‌ را فلسفه‌نظری گویند. ✔والحّقُ لایعرفُ الّا بِالبُرهان لابِالرِجال @eshragh1300
مشاهده در ایتا
دانلود
record.ogg
19.9M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون کتاب اثر قسمت دوم 🔖من منطقِِ عیونُهُ خَرَّارة وارِدُها قريحَةُُ طيارة راءِِ لنورِِ في الطريق كافِِ لم يتكأدهُ صعودُ قافِِ 👤 ╰๛---๛---๛-------------------@falsafeh_nazari
🔻معاد جسمانی و منتقدان نظریه با ویژگی‌های بدیع و مطلوبش مورد پذیرش بسیاری از متفکران بعد از وی واقع شد و حتی در نظریات جدیدتری مانند نظریه از آن استفاده شد. اما بداعت مبانی آن از سوی منتقدین مورد رد و انکار قرار گرفت تا جایی که افرادی مانند و در صدد برآمدن تا مآخذ و منابع اقوال در کتب حکمای سلف را بیابند، زیرا به اعتقاد آنها در آثارش به انتحال و نوعی سرقت علمی از گذشتگان پرداخته است. ضیاءالدین دری در ترجمه‌ای که از کتاب "نزهة الارواح" دارد نتیجه تفحصات خود از کتب را اینگونه بیان میکند: (معلوم شد که لااقل دو ثلث این کتاب "الاسفار الاربعه" مسلماً عبارات قوم است و نویسنده محترم به خود نسبت داده است و اسم کتاب را نمی‌برد... قسمت اول کتاب غالباً از "الفق المبین" میرداماد است، قسمت دوم کتاب بیشتر از "المباحث المشرقیه" و "شرح المقاصد" است، غالب قسمت سوم از مصنفات میرصدر شیرازی و محقق دوانی است و قسمت چهارم در خصوص معاد از مصنفات غیاث الدین منصور پسر میرصدرالدین است.) بر این اساس دری اصفهانی کوشیده است تا با ریشه یابی مبانی و مقدمات نظریه ملاصدرا در اقوال و آرای حکمای متقدم بدیع بودن را از آن بزداید و در نتیجه نظریه معاد جسمانی صدرالمتالهین را انتحال و رونوشتی از آراء در کتاب "حجة الکلام" وی دانسته است. البته این نکته قابل بیان است که گرچه صدرا بخش اعظم کتاب "حجة الکلام" دشتکی را عیناً و بدون ذکر نام مولف در کتب خود ذکر کرده است اما این امر به معنای اخذ نظریه غیاث الدین منصور و انتحال و سرقت علمی توسط ملاصدرا نمی‌باشد، زیرا غیاث الدین منصور دشتکی و صدرالمتالهین در معاد جسمانی با هم اختلاف مبنایی و جوهری دارند وبراساس همین مبانی متفاوت و در عین استفاده از عبارات مشابه به نتایج مختلفی دست یافته‌اند. اساساً ملاصدرا نظریه ابتکاری غیاث الدین منصور در باب معاد جسمانی را مورد نقد و مناقشه قرار داد واشکال تناسخ را بر آن وارد دانسته است. وی با تمسک به مبانی ابتکاری خود در برهانی فلسفی بر اثبات معاد جسمانی اقامه نمود و بسیاری از مطالب و عبارات دشتکی را بدون ذکر نامی از او مورد نقد وبررسی قرار داده است. براین اساس با اینکه نظریه غیاث الدین منصور و ملاصدرا در باب دارای اختلافات مبنایی هستند اما معلوم نیست که چرا ضیاءالدین دری، صدرالمتالهین را متهم به انتحال و تکرار عینی مباحث غیاث الدین منصور میکند؟؟ نیز با اشاره به سخنان ضیاءالدین دری اصفهانی اظهار تعجب نموده که چگونه وی متوجه نشده است که آنچه صدرا در الهیات در باب معاد جسمانی گفته با آنچه دیگران بیان کرده‌اند تفاوت بسیار دارد. شهید مطهری در ج۳ کتاب مقالات فلسفی به منظور اثبات بداعت مبانی صدرایی شماری از آنها را مطرح کرده و با آراء حکمای متقدم مقایسه نموده است. 👤 ╰๛---๛---๛--------------------- ⌜@falsafeh_nazari
╭──────────────── ꧷ 🔻 لقَد صارَ قلبی قابلاً کلّ صورة فمرعَی لغزلانٍ و دیرٌ لِرُهبانِ و بیتٌ لأوثانٍ و کعبةُ طایفٍ و ألواحُ توراتٍ و مُصحفُ قرآنِ أدینُ بِدینِ الحُبِّ أنّی توجّهَت رکایبُهُ فالحُبُّ دینی و إیمانی قلب من پذیرای همۀ صورتهاست پس قلب من چراگاهی‌ست برای غزالان وحشی و صومعه‌ای برای راهبان ترسا و معبدی برای بت‌پرستان و کعبه‌ای برای حاجیان در قلب من الواح مقدس تورات و کتاب آسمانی قرآن جا دارد من به کیش و دینِ عشق مؤمن گشته‌ام و ناقه‌ی عشق، مرا به هر کجا خواهد سوق میدهد عشق دین و ایمان من است. 📖 ترجمان الاشواق 👤 شیخ‌ اکبر محی‌الدین ╰๛---๛---๛--------------------- ⌜@falsafeh_nazari
record (2).ogg
12.86M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون کتاب اثر قسمت سوم 🔖من منطقِِ عیونُهُ خَرَّارة وارِدُها قريحَةُُ طيارة راءِِ لنورِِ في الطريق كافِِ لم يتكأدهُ صعودُ قافِِ 👤 ╰๛---๛---๛------------------- ⌜@falsafeh_nazari
فلسفه نظری
اجزاء جسم_۴ (ماده وصورت) ۲_ ماده ثانیه: الف) ماده ثانیه مانندِ هیولی وماده اولیه استعداد وقابلیت ص
‌🔻 اجزاء جسم _۵ (ماده وصورت) همانطور که پیشتر گفته شد ، جوهری محسوس است که دارای دو جزء (ماده) وجزء (صورت) میباشد. ۱_جزء بالقوه_ : که عبارت است از توانایی‌های موجود  در اینکه بتواند حالت دیگری را که الان ندارد به خود بگیرد. ۲_جزء بالفعل_ : صورت عبارت است از ذات و حقیقت شیء و هر آنچه که شیء را آن کرده است که هست. به عبارتی صورت، کل ویژگی‌های موجود میباشد. اطلاقات صورت ๛--- ۱_ صورت جسمیه: عبارت است از نفسِ اتصال و ابعاد داشتن (قابلُُ لِابعادِ ثلاث) که در همه موجودات جسمانی مشترک می‌باشد. به عبارتی درجهان، جوهری موجود است که در ذات خود پیوسته بوده و اتصال دارد به این جوهر «صورت جسمیه» و یا «اتّصال جوهری»‌ میگویند. اتصال در فلسفه به معنای شیء است که حقیقتش امتداد و کشش در سه جهت میباشد. پس یا صورت جسمیه که مقوّم جسمیت وحالّ در است درتمام اجسام یکسان میباشد. ✔️ اما درباره حقیقت صورت جسمیه یا همان دوقول وجود دارد: ۱_ارسطو: او ذات وحقیقت جسم را میدانست. امتداد یا ادامه داشتن امری است که قابلیت اندازه‌گیری دارد. امر ممتد گاهی دریک جهت(طول) ادامه داردکه میشود ، وگاهی در دوجهت (طول،عرض) امتداد دارد که میباشد وگاهی در سه جهت (طول،عرض،ارتفاع) امتداد دارد که نامیده می‌شود. بنابراین جسم چیزی است که دارای امتداد و ابعاد باشد. ۲_ابوعلی سینا: اما شیخ الرئیس ذات وهویت جسم را میدانست. به نظر او جسم موجودی است که اجزایش دارای اتصال است. دراین نگاه امتداد عارض بر جسم میشود. یعنی چون اجزاء جسم اتصال جوهری دارد پس چیزی که دارای ادامه و امتداد است را میسازد براین اساس: صورت جسمیه همان اتصال ذاتی جسم است که مُصَحِحِ فرض ابعاد ثلاثه (امتداد) در آن میباشد. شیخ الرئیس در تعریف جسم میگوید: الجسمُ جوهرٌ واحد متصل براین اساس صورت جسمیه عبارت است از: هیئت اتصالی اجسام که دارای مقدار و جوهر ممتدّ ذو ابعاد است. به اعتقاد انقسام پذيری و پيوستگی به يکديگر وابسته اند و هردوی آنها عَرَض لازم صورت جسميه محسوب ميشوند. براساس آنچه گفته شد دو اطلاق ومعنای مهم از اتصال وجود دارد: ۱_به معنای اتصال جوهری يا صورت جسميه که در اين معنا اتصال ذاتی شیء و از جواهر است. ۲_ به معنای امتداد که در اين معنا اتصال نوعی کميت و از اَعراض است. 👤 ╰๛---๛---๛-------------------@falsafeh_nazari
🔻 داخل شدن اهل معرفت در این عالم [ملکوت] به ارواح و نفوس ایشان است نه به اجسام یعنی به خلع بدن داخل می شوند در این عالم و می گویند در این عالم مداین و شهرهای بسیار است که احصاء نمیشوند، بعضی از آن ها مسمی است به مداین نور که داخل نمی شود در آن ها مگر هر مصطفی و برگزیده از انبیاء و اوصیاء و اولیای ایشان. 📖طباشیر الحکمه ، ص۲۱۳ 👤میرزا ابوالقاسم ذهبی ╰๛---๛---๛--------------------- ⌜@falsafeh_nazari
record.ogg
10.78M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون تعلیقه شماره ۲۰۵ از کتاب 🔖فی أنَّ صدور الأشياء عن الأول لو کان شیئاً بعد شيء أن يكون مادياً 👤 ╰๛---๛---๛--------------------- ⌜@falsafeh_nazari
🔻 هرکس سخن ما را در مورد انوار تصدیق نکند بر اوست که دست به ریاضات زند و خدمت اصحاب مشاهده کند، امید است که حالت جذبه ای به او روی آورد و او را برباید تا نور درخشنده را در عالم جبروت ببیند و حقایق ملکوتی و نورهایی را که افلاطون و دیگران مشاهده کردند رؤیت نماید. 📖 مصنفات سهروردی، ج۲ ص ۱۵۲ 👤 ╰๛---๛---๛----------------- ⌜@falsafeh_nazari
🔻اگر يكى دو بار خلع بدن براى شما پيش آيد براى شما خيلى چيزها روشن می شود ، و [سبب] انتقالات و تمثلات و [شنیدن] حرف های غیبی می‌ شود. و چشم بسته جهان را روشن می بیند و صحنه هایی از آفتاب و برق و.. می بینید. این ها را به گزاف نمی گوییم اگر چند بار پیش آید و راه بیفتید معلوم می شود. 📖 شرح فارسی اسفار ج۳ ص ۶۷۵ 👤 ╰๛---๛---๛--------------------- ⌜@falsafeh_nazari
record.ogg
10.29M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون تعلیقه شماره ۱۴۷ از کتاب 🔖فی أنَّ سبب صدور الأشياء عن واجب الوجود هو عقلیّتُهُ لها 👤 ╰๛---๛---๛------------------ ⌜@falsafeh_nazari
Dor-Taj.pdf
19.41M
🔻 کتاب "درة التاج" با نام کامل: «درة التاج لغرة الدباج» تألیف قطب‌الدین شیرازی(۶۳۳-۷۱۰ق) کتابی است به زبان فارسی و با موضوع . در این کتاب پنج جلدی، ضمن بیان مباحث مقدماتی، مباحث فلسفه اسلامی به معنی عام آن که شامل ، ، و می‌شود را بیان کرده است. 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ ⌜@falsafeh_nazari
record.ogg
17.33M
🔻درباره 🔖 گفتگوی صوتی درباره: 👤 ╰๛---๛---๛-------------------@falsafeh_nazari
🔻 این تحلیل ونتیجه گیری از مباحث مبنی براینکه از تکامل حاصل میشود اشتباه میباشد. علاوه برمباحث بسیاری که صدرا در این زمینه دارد به اذعان ایشان نفس از عالم و نشأت گرفته و نازل شده است. جسم، مرکبِ بالذات است وهر گونه در آن بالعرض و حاصل حلول یک امر که همان نفس مجرد مدبر ذو حیات است میباشد. آیا میتوان گفت از کثیربالذات(جسم)که من حَیثُ کَثرت فاقد حیات وحرکت است وحدت بالذات(نفس)که منشا حیات وحرکت میباشد زائیده شود؟ معطی شیء که نباید فاقد شیء باشد..اساسا از این حیث وجود نفس برای جسم را لازم میدانیم تا بتوانیم حرکت وحیات جسم را توجیه کنیم، با این حساب آیا میشود که از جسمی که ذاتا وطبعا فاقد حیات وحرکت است امری که حیات وحرکت ذاتیش است(نفس) بوجود آمده وتکامل یابد؟ آنچه نفس بر اساس تکامل آن فعلیت می‌یابد، صورت معدنی است ونه خود جسم بماهو جسم. صورت معدنی بین جسم ونفس مجرد مدبر قرار گرفته است، چون جسم را از تفرقه حفظ میکند به فضای عالم ماده نزدیک است و از سنخ مجردات تام نمیباشد و از این جهت که قابلیت حلول دارد و منطبع در جسم میباشد و فراتر از ابعاد ثلاث است، شانی مجرد داشته و به عالم نفس نزدیک است. در واقع نفس مجرد ناطقه انسانی به دلیل بُعد و تنزلش از عالم جبروت،ضعیف و محدود شده و در نطفه انسان به شکل صورت معدنی درآمده که فقط میتواند حفظ مرکب از تفرق و فروپاشی کند، وچون صورت معدنی تنزل و شکل ضعیف شده نفس است گویا جسمانی است اما به تدریج تکامل در او حاصل شده وبه شکل نفس انسانی در می‌آید. 👤 ╰๛---๛---๛--------------------- ⌜@falsafeh_nazari
◍⃟﷽˼ 🔻 گفتگوی صوتی ༺ کانال تلگرامی اشراق ↡↡ ᯽┈๛---๛---๛ 🎙جلسه اول الشواهد الربوبیه_فی وجدان الوجود_۱ علم حصولی به وجود امکان پذیرنیست اینجا ๛--- 🎙جلسه دوم الشواهد الربوبیه_فی وجدان الوجود_۲ علم حصولی به وجود امکان پذیرنیست اینجا ๛--- 🎙جلسه سوم الشواهد الربوبیه_فی وجدان الوجود_۳ علم حضوری به وجود امکان پذیر است اینجا ๛--- 🎙جلسه چهارم معانی مختلف وجود اینجا ๛--- 🎙جلسه پنجم کتاب شرح منطق منظومه_۱ نسبت منطق با سلوک قلبی وعقلی اینجا ๛--- 🎙جلسه ششم کتاب شرح منطق منظومه_۲ نسبت منطق با سلوک قلبی وعقلی اینجا ๛--- 🎙جلسه هفتم کتاب شرح منطق منظومه_۳ نسبت منطق با سلوک قلبی وعقلی اینجا ๛--- 🎙جلسه هشتم کتاب التعلیقات_تعلیقه شماره ۲۰۵ معیار موجود مجرد ومادی اینجا ๛--- 🎙جلسه نهم کتاب التعلیقات_تعلیقه شماره ۱۴۷ صدور موجودات از واجب تعالی و نسبت آنها باعلم الهی اینجا ๛--- 🎙جلسه دهم درباره وجود اینجا ๛--- 🎙جلسه یازدهم مراتب ادراک حصولی_۱ اینجا ๛--- 🎙جلسه دوازدهم مراتب ادراک حصولی_۲ اینجا ๛--- 🎙جلسه سیزدهم مادی و مجرد اینجا ๛--- 🎙گفتگوی صوتی پیرامون مادی،مجرد،ماده،صورت اینجا ๛--- 🎙جلسه چهاردهم درباره نفس_۱ نسبت جسم با نفس اینجا ๛--- 🎙جلسه پانزدهم درباره نفس_۲ تعریف نفس اینجا ๛--- 🎙جلسه شانزدهم درباره نفس_۳ تعریف نفس_اقسام نفس_نفس فلکی اینجا ๛--- 🎙جلسه هفدهم درباره نفس_۴ تعریف نفس_اقسام نفس_نفس فلکی_نفس_نباتی اینجا ๛--- 🎙جلسه هجدهم درباره نفس_۵ اقسام نفس_نفس نباتی_نفس حیوانی_نفس ناطقه اینجا ๛--- ╰๛---๛---๛----------------- @falsafeh_nazari
🎙جلسه نوزدهم درباره نفس_۶ اقسام نفس_ نفس انسانی_عقل نظری ومراتب آن_عقل عملی ومراتب آن اینجا ๛--- ᯓ @falsafeh_nazari
🔻مسئله‌ای در پیوند اعضاء روزى در محضر اعلاى استاد بزرگوار جناب آیة اللّه حاج میرزا ابو الحسن رفیعى قزوینى (رفع اللّه درجاته) بحث از پیوند اعضاء به انسان مسلمان به لحاظ عمل پزشکى پیش آمده است که‏: چون عضوى از بدنى جدا شده است آن عضو میته و متصف به احکام میته است و عضو میته نجس است، چه عضو بدن مسلم باشد و چه کافر، و چه عضو حیوان نجس‌العین باشد و چه غیر آن، و حال این که نمازگزار نمى‏تواند با محمول نجس (یعنى با عضو پیوند داده) نماز بخواند. در مسأله یازدهم فصل شرائط لباس مصلّى از کتاب العروة الوثقى گوید: «استصحاب جزء من أجزاء المیتة فی الصلوة موجب لبطلانها و إن لم یکن ملبوسا» 🔖و همچنین با دیگر مسائل متفرع بر میته چه باید کرد؟ حلّ آن به این واقعیّت منتهى شده است که: چون نفس مسلمان آن عضو پیوند شده را جذب کرده است و تصرّف نموده است، عضو حىّ جزء بدن او مى‏ شود، و مانند سایر اعضاء، حىّ به حیات بدن است و دیگر اطلاق میته بر آن عضو صادق نیست. نگارنده گوید که مطلب فوق در جواب سؤال از پیوند اعضاء کلامى کامل و در غایت اتقان است. 📚 هزار و یک کلمه،ج۱، کلمه۲۱۰ 👤علامه حسن زاده آملی ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
╭──────────────── ꧷ 🔻علم حقیقی از راه تفکر و آنچه عقلا از راه افکارشان تقریر کرده اند به دست نمی‌آید بلکه علم تنها آن است که خدا در قلب عالم می‌اندازد و نور الهی است که هرکه را بخواهد از فرشته و رسول و نبی و ولی ، بدان مختص می کند. کسی که کشف ندارد علم ندارد... 📚فتوحات مکیه،ج۲ ،ص۲۱۸ 👤شیخ محیی الدین بن عربی ╰๛---๛---๛--- --- --- --- @falsafeh_nazari
🔻 آداب متعلم در برابر استاد و معلم. ادب مُتِعَلَم با عالم آنست که: ۱_ در محضرش آغاز به تحیت و سلام نماید. ۲_ در پیشگاه او کمتر سخن بگوید. ۳_ تا زمانی که استادش از او چیزی نپرسد، حرف نزند. ۴_ تا اذن نگرفته سوال نکند. ۵_ در معارضه با سخنِ استاد نگوید که فلانی برخلاف گفته شما چنین گفته است. ۶_ برخلاف رای استاد اشاره نکند که نشان بدهد که از استادش به واقع و درست، داناتر است. ۷_ در مجلس استاد، او را راهنمایی نکند. ۸_ در مجلس درس به اطراف التفات نداشته باشد، بلکه با ادب بنشیند همانند ادب در نماز. ۹_ در پیش استاد نه بر علیه او چیره نشود، نه به نفع او. ۱۰_ وقتی خواست برخیزد برای استاد برخیزد. ۱۱_ او را تابع کلام و سوال خود واقع نکند. ۱۲_ در مسیر راه از او سوال نکند تا اینکه به منزلش برسد. ۱۳_ در افعال ظاهری استادش در پیش او سوءظن نداشته باشد که منکر او شود، پس استاد به اسرار او آگاه تر است. ۱۴_ در نزد استادش فرمایش حضرت موسی(ع) به حضرت خضر(ع) را یادآور شود که به خضر گفت: "آیا کشتی را سوراخ میکنی که تا اهل آن را غرق کنی؟ هر آینه کار نادرست و شگفتی را انجام میدهی"، و بداند که بنا بر اعتماد به ظاهر او را انکار میکند، اشتباه کار است. توضیح: ممکن است در ظاهر کاری را از استادش ببیند که با محسابات عقلی خودش ناپسند باشد، اما باید بداند که نباید با دیدن ظاهر اعمال استادش، قضاوت نابجا کند. 📖 منهج النجاة 👤ملامحسن فیض کاشانی ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
📚 کتاب "رسائل ابن سینا" 👤 ترجمه: متن ۱۴ رساله از شیخ الرئیس ابوعلی سینا همراه با زندگینامه ابن سینا ╰๛---๛---๛--------------------- ᯓ @falsafeh_nazari
Ibne Sina .pdf
9.39M
📚 دانلود کتاب "رسائل ابن سینا" 👤ترجمه: ضیاء الدین دری ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
AUD-AudioMerger.mp3
71.71M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون: قسمت اول() ╰๛---๛---๛------------------ @falsafeh_nazari
🔻روش فلسفه ورزی ارسطو_Aporia همان‌گونه که به روش تفلسف که مبتنی بر پرسش وپاسخ بود میگفتند، روش فلسفه ورزی را (آپوریا_اَپوریا__Aporia) نامیده‌اند، که از جهاتی شبیه روش سقراط میباشد. (آپوریا_Aporia) از دو جزء ترکیب یافته است: a به معنای «بدون» و poros «راه» روی هم به معنای «نا راه» یا «هیچ راه» می باشد. آپوریا اصطلاحی است که از بلاغت یونانی گرفته شده و به طور سنتی برای توصیف شکلی از گفتار به کار برده شده است که در آن گوینده یا شخصیتی آگاهانه بر پرسشی حل نشدنی تاکید وتامل میکند، یعنی چون درباره حقیقتی ابهام و سوال وجود دارد، انسان هنوز در مسیر کشف حقیقت قرار نگرفته‌ لذا با تاکید بر سوالاتش و با گفتگو و تحقیق سعی میکند که ابهامات را برطرف ودر مسیر و قرار گیرد تا از حقیقت موجودات آگاه شود. ارسطو در کتاب براساس این روش مباحث وپرسشهای را مطرح کرده و سعی بر حل و گره‌گشایی از آن ابهامات میکند. ارسطو در روش فلسفی که دارد برای برطرف کردن ابهاماتش چهار گام را طی میکند. چهار گام آپوریای ارسطو عبارتند از: ۱_سرگشتی و تحیر فلسفی با طرح سوالات وابهامات وتاکید بر دشواری­های موضوع. ۲_بررسی پاسخهای فیلسوفان گذشته در پاسخ به پرسشهای مطرح شده. ۳_تحلیل و نقد پاسخها فعلی فیلسوفان. ۴_کشف حقیقت و رسیدن به پاسخ مناسب و آرامش فلسفی. این روش فلسفه ورزی ارسطو مانند سقراط است زیرا سقراط هم با پرسش آغاز می‌کند با این تفاوت که ارسطو پرسش‌هایی را مطرح می‌کند و خودش آنها را پاسخ می‌دهد اما سقراط وقتی پرسشی را مطرح می‌کند دیگران و مخاطبین باید پاسخ بدهند. ودر مرحله دوم ارسطو در راستای پاسخ به سوالاتش، ابتدا پاسخ‌هایی که به آن سوالات در گذشته و توسط افراد دیگر داده شده است را جمع آوری وذکر می‌کند که به این کار ارسطو (دِگسوگرافی) می‌گویند. اگر در این پاسخ‌ها کمبودی وجود داشته باشد ارسطو آن کمبودها را بررسی کرده و اگر پاسخی هم نداده باشند، سعی میکند که ابهام فوق را برطرف و به سوالات پاسخ دهد.... خلاصه آنکه ارسطو به تنهایی تمام کارها را انجام می‌دهد. 👤 ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
🔻ديوژن را ديدند كه در ميان روز با فانوس روشن مى گرديد، سبب پرسيدند گفت: انسان مى جويم... عارف رومى در اين بيت نظر به وى دارد كه فرمود: دى شيخ باچراغ همى گشت گرد شهر كز ديو و دد ملولم و انسانم آرزوست و نيز وقتى مردم شهرش او را تبعيد كردند، كسى به طعن گفت: همشهريان تو را از شهر راندند. گفت : نه چنين است، من آنها را در شهر گذاشتم... 📚 دروس معرفت نفس، ج۱ ص۲۹ 👤 ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
🔻 عارف و حکیم الهی صدرالمتالهین شیرازی (ره) در مساله وهبی و عطایی بودن نبوت و اکتسابی نبودن آن، از لسان الغیب خواجه حافظ شیرازی به "لسان العرفا و ناظم جوهر اولیا" یاد میکند: ( اخطأ من ظن أن النبوه کسبیه بل عطاییه موهبیه کما قال لسان العرفا ناظم جوهرالاولیا: دولت آن است که بی خون دل آید به کنار/ ور نه با سعی و عمل باغ جنان این همه نیست ) 📚 مفاتیح الغیب ص ۴۷۰ المشهدالسابع ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
نظام_حکمت_صدرایی_۱.pdf
10.96M
🔻 کتاب "درآمدی به نظام حکمت صدرائی" این کتاب سه جلدی برای دانشجویان رشته فلسفه به عنوان کتاب مبنایی در حکمت متعالیه تدوین شده است. 📖 جلد اول: هستی‌شناسی_ جهان‌شناسی 👤استاد عبدالرسول عبودیت ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
نظام_حکمت_صدرائی_۲.pdf
8.74M
🔻 کتاب "درآمدی به نظام حکمت صدرائی" 📖 جلد دوم: معرفت شناسی_خداشناسی 👤استاد عبدالرسول عبودیت ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
نظام_حکمت_صدرایی_۳.pdf
26.45M
🔻 کتاب "درآمدی به نظام حکمت صدرائی" 📖 جلد سوم: انسان شناسی 👤استاد عبدالرسول عبودیت ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
🔻نمی‌بینی که چگونه به موسی گفت که فردا مهمان توام؟ پس «موسی» مهمانی ترتیب داد و در انتظار قدوم حضرت حق ماند تا حقیقت ایمانش آشکار شود. فقیری به درگاه «موسی» آمد و‌ درخواست نان کرد. «موسی» گفت: کوزه‌ای برگیر و آن را از آب نیل پر کن، سپس بیا و هرچه خواهی بخور. فقیر ناپدید شد و مراد «موسی» هم برنیامد و «بنی اسراییل» آنچه بر خوان بود، غارت کردند. «موسی» به سوی کوه «طور» بازگشت و گفت: خدای من و سرور من! پروردگارا، إنَّكَ لا تُخْلِفُ الْمِيعَادَ _ آل‌عمران،١۹۴. پس حق تعالى به «موسی» گفت: به سویت آمدم و از تو طلب طعام کردم، اما تو مرا به سوی نیل فرستادی. پس «موسی» :گفت خدایا تو منزه از امثال این هستی. خدای متعال به «موسی» گفت: ای «موسی»! آیا ندانستی که آنگاه که فقیر گرسنه‌ای را سیر کنی گویی مرا طعام داده‌ای؟ 📖 کشف الاسرار و مکاشفات الانوار 👤 شیخ روزبهان بقلی شیرازی ╰๛---๛---๛-------------------- @falsafeh_nazari
AUD-AudioMerger2.mp3
52.73M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون: و 🔖( موجود مادی و یا جسم چهار ویژگی دارد: ابعاد ثلاث، مکان، زمان، مدرک حسی و موجود مجرد فاقد این مولفه‌هاست ) 👤 ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari