eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
250 ویدیو
36 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۱۳ 💠 خداوند در به پیامبر فرمودند: به خاطر چهار خصلتی که در تو وجود دارد، تو را بر سایر انبیاء برتری دادم؛ یقین، خوش اخلاقی، ، مهربانی با مردم. ✅ ، حقیقتی است که موجب می‌شود انسان‌ها در کمالات با هم مختلف باشند. ملاک برتری، میزان یقین است. در سوره بقره آیه ٢۵۳ می‌فرماید: بعضی از آن رسولان را بر بعضی دیگر برتری دادیم. 📌 یقین در لغت یعنی علمی که در آن تردید وجود ندارد. علم و ادراک او به دو شکل است: ۱. گاهی اوقات علمی که به چیزی داریم در جان نفوذ نمی‌کند. بنابراین و باقی است. ٢. گاهی اوقاوت، ما در اعماق جان نفوذ می‌کند و هر گونه تردید و وسوسه‌ای را از بین می‌برد. آن وقت است که منشأ می‌شود. این نوع را یقین می‌گویند. ✳️ یقین، سه ویژگی دارد. جازم است، مطابق با واقع است و کسی نمی‌تواند شما را از آن خارج کند. 🖌 در علوم بشری، یقین لازم نیست. آب در ۷۵ درجه یا در ۱۰۰ درجه جوش بیاید، به ما ربطی ندارد. دانستن این‌ها است. مهم هستند، ولی اهم نیستند. اهم، آن چیزی است که ما را به سعادت برساند؛ چه با سواد باشیم و چه بی‌سواد. یقینی که ما می‌خواهیم یقین به است. 🔆 یقین پنج مرتبه دارد: 1️⃣ ؛ علمی که برای انسان از روی گفتار حاصل می‌شود. مثل اینکه انسان از فرمایش حضرت ختمی‌مرتبت، به یقین پیدا می‌کند ولی نمی‌تواند آن را اثبات کند. 2️⃣ 3️⃣ 4️⃣ 5️⃣ ؛ این، برترین مرتبه است. ⭕️ این‌ها در علوم دنیوی معنا ندارد. در مورد است. ✳️ گاهی شخص می‌گوید خدا هست؛ چون پیامبر فرموده است. گاهی می‌گوید: خدا هست؛ چون به مقام وصل رسیده است. رسیدن به مقام وصل همان حق الیقین است. مقام رؤیت با ، عین الیقین است. بَرد الیقین یعنی فانی در خدا شدن. _________ حجةالاسلام والمسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۱۳ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
4_5884440074120070921.mp3
28.9M
📚 | جلسه ۱۴ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۱۴ 💠 امام رضا (ع) می‌فرمایند: کمترین چیزی که بین بندگان تقسیم شده است است. امام زین العابدین (ع) در دعای ابو حمزه به خداوند عرضه می‌دارند: خداوندا! و یقینی به من عنایت کن که همواره در من باشد. 👈 اگر منشأ ایمان، یقین باشد آن ایمان دارای ثبات است. بنابراین باید به دنبال یقینی کردن معارفمان برویم. خداوند در می‌فرماید: وقتی بنده به مرتبه یقین برسد، اهمیتی نمی‌دهد که زندگیش در سختی است یا در آسانی. ✅ یقین، الهی است. رسول اکرم (ص) می‌فرمایند: بدانید که در چیزی بهتر از یقین و عافیت به مردم داده نشده است. این دو را از خدا بخواهید. ⭕️ مردمی که در حالت هستند دارای هستند. این‌ها یک جایی کم می‌آورند. افرادی که امام حسین (ع) را ترک کردند به خاطر این بود که دارای مرتبه یقین نبودند. می‌خواندند. می‌گرفتند. همان نماز و روزه را با ظن متراکم به دست آورده بودند. این ظن متراکم تا آن بزنگاه با آن‌ها همراه بود. 💢 اگر ما به این سه آیه و داشته باشیم مسلماً تمام کارها نیک خواهد بود. آن وقت حکم می‌کند که من جز کار خیر انجام ندهم. 🔸 سوره علق آیه ۱۴: آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! 🔸 سوره مدثر آیه ۳۸: هر کس در گرو اعمال خویش است. 🔸 سوره زلزال آیه ۷ و ۸ می فرماید: پس هر کس هم‌وزن ذرّه‌ای کار خیر انجام دهد آن را می‌بیند! و هر کس هم‌وزن ذرّه‌ای کار بد کرده آن را می‌بیند! 🔆 اگر کسی یقین بداند که تمام نعمت‌های فردی و اجتماعی، ظاهری و باطنی، جسمانی و روحانی و ... از جانب خدای تعالی است پیوسته در مقام انفعال و شرمندگی و تشکر و سپاس‌گزاری قرار خواهد گرفت. 🔆 اگر کسی یقین بداند که خداوند برای مؤمنان و ، را آفریده و انواع خوشی‌های و نعمت‌هایی را هیچ چشمی ندیده است و هیچ گوشی نشنیده است را آماده کرده است، به طور مسلّم در مقام امید و اشتیاق به نعمت‌های اخروی قرار می‌گیرد و برای نیل به آن نعمت‌ها اعمال نیک انجام می‌دهد و موجبات وصول به آن‌ها را فراهم می‌کند. 🔆 اگر کسی یقین بداند که خدایی هست و طبقات هفت‌گانه را برای گنه‌کاران مقرر داشته است و هر گروهی را در طبقه‌ای عذاب خواهد کرد یقیناً مرتکب نمی‌شود و شخصیت و زندگی خودش را به معصیت آلوده نمی‌کند و خود را از این عذاب الیم نجات می‌دهد. 🔆 اگر کسی یقین داشته باشد که تمام امور و حوادث مستند به خدای بزرگ است و تماماً از روی و صادر می‌شود حتماً در برابر همین حوادث، سرِ تسلیم فرود می‌آورد و همه را از خداوند تلقی می‌کند و لباس رضا می‌پوشد. 🖌 خداوند جمله‌ای دارد که بسیار گلایه‌آمیز است؛ ولی با لطف بیان کرده است. می‌فرماید: بنده من! من نمازِ روزت را همان روز از تو می‌خواهم و تو روزی فردایت را امروز از من می‌خواهی. مگر من نماز فردایت را امروز از تو خواسته‌ام که تو روزی فردایت را امروز از من می‌خواهی؟ 📌 اگر مشکلی هست به خاطر این است که ما دارای ظن متراکم هستیم. اگر انسان به یقین برسد فرزند شش ماهه‌اش را از دست می‌دهد. جوان هجده ساله‌اش را از دست می‌دهد... ولی چون همه این‌ها را از ناحیه خداوند می‌بیند، سر به می‌گذارد و عرضه می‌دارد: خدایا راضی به قضاء تو هستم. تسلیم امر تو هستم و هیچ معبودی جز تو نیست. _________ حجةالاسلام والمسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۱۴ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 ؛ فضیلت در است ✅ نجران، منطقه شمالی یمن بود و مکه، بین راه مدینه و نجران قرار داشت. نجران پایگاه مهمی برای بود و مردمان آن مسیحی بودند. علماء مسیحیت در کتب گذشته خوانده بودند که بعد از عیسی بن مریم، حضرت محمد ص خواهد شد و دستور همه پیامبران آنست که به او بیاورند، اما این را از مردم پنهان می‌کردند. پس از فتح مکه در سال ۸ هجری، اهالی نجران خود را در معرض حمله مسلمانان دیدند و قلعه‌های خود را محکم ساختند. 🔹اواخر سال ۹ هجری، دستور الهی برای دعوت مردم نجران به نازل شد. پیامبر، دستور دادند تا نامه‌ای خطاب به آنان تنظیم شود و ۳ راه پیش روی آنان گذاشته شد: ۱. مسلمان شدن؛ ۲. پرداخت جزیه (مالیات اقلیت‌های مذهبی در مقابل حمایت اسلام از آنان)؛ ۳. آماده شدن برای جنگ؛ ✳️ بزرگان نجران پس از مشورت، ۳ پیشنهاد مطرح کردند: ۱. فرستادن افرادی به مدینه برای بررسی بیشتر اوضاع؛ ۲. حرکت به طرف مدینه برای جنگ با پیامبر؛ ۳. تحقیق درباره تطابق خصوصیات آخرین پیامبر ذکر شده در کتب آسمانی با حضرت محمد مصطفی ص؛ ♻️ پس از انتخاب پیشنهاد سوم، ۸۸ نفر از بزرگان نجران که ٤٠ نفر آنان از علماء مسیحیت بودند انتخاب شدند. آنان با لباسهای فاخر، خود را زینت کردند و صلیب آویختند و انگشترهای طلا به دست کردند و با چهره‌هایی که برای مردم مدینه سابقه نداشت، وارد شهر شدند. پیامبر آنان را بخاطر و تفاخر آنان، به حضور نپذیرفتند. تا اینکه لباسهای ساده پوشیدند. ✅ قبل از هر سخنی، پیامبر پیشنهاد دادند که ۳ روز در مدینه تحقیق کنند و اوصاف پیامبر را زیر نظر بگیرند و سپس برای گفتگو درباره آماده شوند. روز چهارم برای اعلام نتیجه تحقیق و با حضرت آمدند. تمام اوصاف مذکور در کتب آسمانی را با خصوصیات حضرت مطابق دیدند و گفتند کوچکترین شکی وجود ندارد. ⚡️فقط یک اشکال مهم وجود داشت ... مشکل اهالی نجران این بود که ، الوهیت حضرت عیسی و مخلوق بودن و ایشان را نفی کرده است. آنها گفتند: حاضریم درباره اثبات حقانیت ادعای خود با تو مباهله کنیم، یعنی از خدا بخواهیم که هرکدام از ما را انکار می‌کند مورد عقوبت و الهی قرار بگیرد. 📣 دستور خداوند مبنی بر پذیرش مباهله نازل شد و پیامبر فورا اعلام آمادگی کردند. "هرگاه بعد از علمی که (درباره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به ستیز برخیزند، به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما نفوس را خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم" [آل‌عمران/٦۱] ✅ نجرانیان از این پاسخ فوری ترسیدند و مهلت خواستند تا مشورت کنند. قرار شد در مباهله حاضر شوند. اگر پیامبر با اصحاب و لشکر خود آمد، می‌خواهد عظمت ظاهری خود را به رخ ما بکشد لذا او باطل است، اما اگر با خود آمد باید از او ترسید و از مباهله پرهیز کرد زیرا به حقانیت خود اطمینان دارد. 💠 صبح فردایش، پیامبر اکرم همراه با امیرالمؤمنین، حضرت زهرا، امام حسن و امام حسین علیهم السلام آمدند و در جایگاه مباهله قرار گرفتند. وقتی مسیحیان نجران، همراهان پیامبر را شناختند کردند که اگر مباهله کنند عذاب الهی نازل خواهد شد. آنها تصمیم گرفتند مباهله نکنند. گفتند: اگر خیر دنیا و آخرت را می‌خواهیم، مسلمان شویم و اگر زندگی را می‌خواهیم، کنیم اما مباهله نکنیم. 💢 براساس متن آیه و آنچه که در مباهله روی داد؛ پیامبر، است. چنین کسی شایسته است که و و باشد. ____________ 📝 حجةالاسلام والمسلمین انتشار بمناسبت روز ۲٤ ذی‌الحجة - روز مباهله @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۸ ✅ مذهب به مسئله امامت شناخته می‌شود و شیعه امامت است. 📚 علامه طباطبائی در کتاب شیعه در اسلام، را اقلیتی عنوان می‌کند که در استمرار نبوت و باقی مانده است و دیگران از این راه جدا شده‌اند. 📌 و دو اصل اعتقادی شیعه است که مانند و و با ، و اثبات‌شدنی است. 🔆 واژه امامت در لغت به معنای رهبری و پیشوائی و به معنای رهبر، مقتدا و پیشواست. 👈 امام و مقتدا می‌تواند باشد [بقره / ۱٢۴] می‌تواند کتاب الهی باشد [هود / ۱۷] 👈 گاهی از امام به عنوان امام یاد می‌شود [انبیاء / ۷۳] و گاهی نیز به عنوان ائمه [توبه / ۱٢] و [قصص / ۴۱] ⭕️ اهل سنت، امامت را مصداق و حکومت کردن می‌دانند و دارند انتخاب امام از راه عمومی، نص خلیفه قبلی، شورا و گاهی نیز با نیروی نظامی و کشتار و قتل صورت می‌گیرد. ✅ در ، امامت یک منصب الهی و در تداوم است و حتی خود پیامبر (ص) نیز در انتخاب جانشین خود نقشی ندارد. [مائده / ۶۷] 🖌 شیعه را شأنی از شئون امامت می‌داند که از امامان ما فقط حضرت امیر (ع) و امام مجتبی (ع) مدت کوتاهی خلافت کردند. ولی منصب امامت که الهی است را همه ۱٢ امام دارا هستند. 📎 امام دارای همه ویژگی‌های رسول گرامی است به جز که فقط از طریق پیامبر (ص) دریافت و ابلاغ می‌شود. 👈 پایین‌ترین حد از امام اینست که بدانیم امام تمام ویژگی‌های پیامبر را داراست. 💠 آیات ٢٢ تا ۳٢ سورۀ طه و آیه ۱۴٢ سورۀ اعراف به همراه بیان می‌کنند که منزلت حضرت امیر (ع) نسبت به پیامبر (ص) همانند منزلت هارون نسبت به موسی است به عنوان ، برادر، و مگر در بحث نبوت که بعد از حضرت رسول اکرم (ص) پیامبری نخواهد آمد. ____ حجةالاسلام والمسلمین گزیده جلسه ۸، @Fares_ir
🔴 بسم الله الرحمن الرحيم اقامه عزای حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام و توجه به سلامت افراد جامعه، هر دو از واجبات هستند. به همین جهت باید همه جوانب عقلی و شرعی در انجام آنها لحاظ گردد. به همین جهت امسال به دنبال فضای باز و مناسبی در منطقه بودیم تا جلسات مسجد حضرت امیر علیه‌السلام و حسینیه آیت الله علوی تهرانی در دهه اول محرم با رعایت همه جوانب برگزار شود. در این خصوص و از دو ماه قبل با نهادها و سازمانهای مختلف منطقه از جمله دانشگاهها، پادگان‌ها مذاکره و مکاتبه کردیم اما این پیگیری‌ها به هیچ نتیجه‌ای نرسید و فضای لازم در اختیار ما قرار نگرفت. لذا در محرم امسال جلسات بصورت حضوری برگزار نمی‌شود. برنامه سخنرانی در حسینیه و مسجد بصورت زنده و بدون حضور جمعیت برگزار شده و از طریق سایت فارِس به نشانی زیر منتشر می‌شود. اما روضه و عزاداری را مانند شبهای قدر بصورت بازپخش سال گذشته، دنبال می‌کنیم تا حال و فضای معنوی روضه به مخاطب منتقل شود. امیدواریم با رفع این بیماری، توفیق حضور مجدد در مجالس اهل بیت علیهم‌السلام روزی همه ما گردد. بنیاد فارِس المؤمنین 🌐 http://fares.ir/live 🆔 @Fares_ir
⚡️ جلسات ۹۹ 💢 🏴🏴🏴 🔴 مجلس دهه اول ماه محرم ✅ حسینیه آیةالله علوی تهرانی 🕚 از جمعه ٣۱ مرداد ۹۹ ، بمدت ۱۰ روز ساعت ۱۸ تا ۱٩:٣۰ 🔹زیارت عاشورا حاج حسین ارضی 🔹پخش زنده سخنرانی استاد انصاریان 🏴🏴🏴 🔴 مجلس دهه اول ماه محرم ✅ مسجد حضرت امير (ع) 🕚 از پنجشنبه ٣۰ مرداد ۹۹ ، بمدت ۱۰ شب ساعت ۲۱:٣۰ تا ۲٣:٣۰ 🔹قرائت زیارت عاشورا 🔹پخش زنده سخنرانی استاد علوی تهرانی 🔹بازپخش عزاداری سال گذشته 🏴🏴🏴 💢 جلسات برگزار می‌شود. 🔊 پخش زنده صوتی و تصویری جلسات: از طریق کانال و سایت فارِس 👇 🌐 http://fares.ir/live 🆔 @Fares_ir
4_5906807756991498403.mp3
16.46M
🔊 📚 📖 موضوع: 🗓 شب اول | ۱۳۹۹ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5906807756991498404.mp3
8.58M
🔊 📚 | حضرت زهرا (س) 🗓 شب اول | محرم ۱۳۹۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
32.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 📚 | حضرت زهرا (س) 🗓 شب اول | محرم ۱۳۹۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
📸 ✅ شب اول | محرم ۱۳۹۹ 🔸مسجد حضرت امیر (ع) 🔹حجةالاسلام والمسلمین علوی تهرانی @Fares_ir ⬇️⬇️⬇️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 خداوند فرمود: بنده من! ... تو را برای خودم آفریدم ... 🗓 شب اول محرم ١٣٩٩ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 فقط انسان بود که امانت الهی را پذیرفت ... 🗓 شب اول محرم ١٣٩٩ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5909231093504018252.mp3
15.47M
🔊 📚 🗓 روز اول | ۱۳۹۹ 🎤 حاج حسین ارضی 📌 حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
4_5909231093504018253.mp3
23.55M
🔊 📚 🗓 روز اول | ۱۳۹۹ 🎤 استاد حسین انصاریان 📌 حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
4_5909231093504018259.mp3
18.43M
🔊 📚 📖 موضوع: 🗓 شب دوم | ۱۳۹۹ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir