🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۴۴
🔸 عرض کردیم #عجب باعث فاسد شدن عمل میشود.
✅ عجب سه مرتبه دارد:
1️⃣ #انسان از عمل خودش خوشش بیاید.
2️⃣ حالت شخص شدت پیدا میکند و به قدری از خودش خوشش میآید که نسبت به دیگران #تکبر میکند.
3️⃣ رضایت از #عمل به قدری در شخص زیاد میشود که بر خدا #منت میگذارد چراکه عمل کم او به نظرش آمده است.
🔆 عجب گاهی جنبه فردی دارد. ولی گاهی جنبه اجتماعی پیدا میکند. یعنی شخص نیست که خودش را بزرگ میبیند؛ بلکه #جامعه است که خودش را بزرگ میبیند. این عجب منشأ #نژادپرستی میشود.
⭕️ طبق سوره مائده آیه ۱۸ و سوره بقره آیات ۸۰ و ۱۱۱ بزرگترین عجب کنندگان دو امت #یهود و #نصاری هستند. خودبزرگبینی داشتند که منشأ این همه #جنایت نسبت به دیگران شد.
💢 تردیدی نیست که عالیترین مراتب #بهشت برای #شیعه است ولی آنچه جای تردید دارد این است که چه کسی گفته است ما شیعه هستیم. ما شیعه نیستیم بلکه #محب هم نیستیم. چون محب امیرالمؤمنین (ع) ۱۰ خصلت دارد. یکی از آنها #زهد است. اگر همین یک علامت لازم باشد، ما آن را هم نداریم. کجای زندگی ما شبیه علی (ع) است؟ مگر میشود بدون شباهت علاقهمند بود؟
💠 حضرت صادق (ع) فرمودند: روزی #شیطان برای موسی کلیم الله تجسم پیدا کرد. موسی به او فرمود: کدام #گناه است که اگر انسان آن را انجام دهد تو بر او چیره میشوی؟ شیطان گفت: وقتی که انسان عجب پیدا کند و عملش را زیاد میبیند و گناهش به نظرش نمیآید.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۴۴
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
8.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ_تصویری
📚 گرسنه و سیر در کنار هم ؟!
📖 چرا امام صادق (ع) به یکی از اصحاب خود فرمودند من نگران تو هستم؟
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 مصاحبه با خبرگزاری فارس
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۲٩
✅ وقتی به روایات این باب مراجعه میکنیم #غیبت به دو بخش کوتاه معروف به صغری و طولانی معروف به کبری تقسیم شده است.
📌 در دوره #غیبت_صغری خواص #شیعه با امام مرتبط بودند. اما امام در دوره #غیبت_کبری، مرتبطین امام همواره سی نفر از خواص کارگزاران هستند که حضرت خضر به عنوان بزرگ آنهاست.
💠 امام صادق(ع) فرمودند: قائم(عج) دو غیبت دارد یکی کوتاه و دیگری بلند، در اولی جز #شیعیان خاص کسی جای او را نمیداند و در دیگری تنها خادمین محرم او جای او را میدانند.
✅ کیفیت غیبت چگونه است؟ اینکه ما می گوییم #امام ظاهر نیست به چه معنی است؟
🔸 بعضی میگویند امام ظاهر نیست یعنی ایشان در میان ما زندگی نمیکنند و در جای دیگری هستند. مانند حضرت عیسی(ع) که سوره نساء آیات ۱۵۷ و ۱۵۸ به این مسئله اشاره دارد. البته هیچ روایتی نداریم که درباره امام عصر (ع) این معنا را تأیید کند.
🔸 نظر دیگر این است که امام (ع) در بین مردم زندگی میکنند ولی #ظهور ندارند که به دو نوع است. اول اینکه کسی ایشان را نمیبیند(ناپیدایی)، نظریه دیگر این است که کسی ایشان را نمیشناسد(ناشناسی).
💠 امام صادق (ع) میفرمایند: مردم امام خویش را گم میکنند، آن امام در موسم #حج حضور مییابد و #مردم را میبیند، ولی مردم او را نمیبینند.
📌 در دعای #ندبه نیز میخوانیم «عَزیزٌ عَلَیَّ اَنْ اَرَی الْخَلْقَ وَلا تُری».
🔸 دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که امام در بین ما زندگی میکنند اما ما ایشان را نمیشناسیم.
👈 داستان حضرت یوسف نظیر این مسئله است و امام صادق (ع) این مسئله را در ضمن داستان حضرت یوسف بیان میکنند.
🔸 نظر سومی هم وجود دارد که امام به تناسب و فراخور اوضاع گاهی ناپیدا و گاهی ناشناس هستند.
📚 آیت الله صافی گلپایگانی در کتاب ده پرسش میفرماید: «اگرچه #فلسفه و صحت و فایده غیبت، به هریک از دو نحو (غایبشدن جسم و ناشناسبودن) حاصل میشود و این جهات که امر امام (ع) مخفی باشد و کسی او را نشناسد، یا نتواند متعرض ایشان گردد و سایر هدفها و مقاصدی که در غیبت آن حضرت است، در هر دو حال، حاصل است؛ اما از جمع بین روایات و حکایات #تشرف افراد به خدمت آن حضرت و استفاده تفسیر بعضی از آنها از برخی دیگر، دانسته میشود که غیبت آن حضرت به هر دو شکل (ناپیداشدن و ناشناسبودن) وقوع دارد.»
___________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۲٩، #مهدویت
@Fares_ir
4_5816906691257567547.mp3
22.06M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۴۵
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۴۵
✅ یکی از اموری که باعث میشود #عمل_انسان فاسد شود مسئله #عجب است.
🔸 عجب به کمالات و عبادات از #گناه، بدتر است.
💠 امیرالمؤمنین (ع) میفرمایند: گناهی که باعث ناراحتی تو شود بهتر است از کار خوبی که باعث عجب تو گردد.
⚠️ چه کنیم که دچار عجب نشویم؟
1️⃣ پیشینه خود را به یاد بیاوریم.
👈 ما را به پیشینه دعوت میکنند و میگویند یادتان باشد از کجا و چطور آمدهاید.
💠 امیرالمؤمنین (ع) فرمودهاند: برای فرزندان آدم چه اتفاقی میافتد که فخرفروشی میکند و عجب پیدا میکند؟ در حالی که او در اول ولادتش از یک قطرهای به وجود آمده که #نجس است، وقتی هم از #دنیا میرود به مردار تبدیل میشود. نمیتواند برای خودش #روزی به دست بیاورد و #مرگ را از خودش دور کند.
2️⃣ خواندن برخی از #ادعیه است.
👈 دعاهایی که مدح و ثنای حضرت حق و بیان #قدرت خدا و عجز #انسان است.
💠 حضرت سیدالشهداء (ع) در دعای #عرفه به خداوند عرضه میدارند: «راهها با تمام وسعتشان برای من تنگ است ولی تو پناه من هستی. زمین با همه گستردگیاش برای من کوچک است اما تو پناه من هستی. اگر #رحمت تو نبود من از هلاکشدگان بودم. اگر پوشش تو نبود من الآن به فضاحت کشیده شده بودم. ای خدایی که برایت شُکر من کم است ولی تو مرا محروم نمیکنی. گناه من زیاد است اما مرا رسوا نمیکنی. در دوران کوچکی، تو حافظ من بودی. در دوران بزرگسالی، روزی من به دست تو است.
🔸 سپس عرضه میدارند: «إِلَهِي وَ مَوْلَايَ أَنْتَ الَّذِي مَنَنْتَ أَنْتَ الَّذِي أَنْعَمْتَ أَنْتَ الَّذِي أَحْسَنْتَ أَنْتَ الَّذِي أَجْمَلْتَ أَنْتَ الَّذِي أَكْمَلْتَ...»
🔸 و در معرفی خود در پیشگاه الهی عرض میکنند: «فَهَا أَنَا ذَا بَيْنَ يَدَيْكَ يَا سَيِّدِي خَاضِعاً ذَلِيلًا حَصِيراً حَقِيراً لَا ذُو بَرَاءَةٍ فَأَعْتَذِرَ وَ لَا ذُو قُوَّةٍ فَأَنْتَصِرَ؛ آقای من، این بنده که در مقابل توست، منم؛ من هیچ حجتی ندارم که بخواهم با آن از تو عذرخواهی کنم و هیچ قدرتی ندارم که بخواهم با تو بجنگم.»
3️⃣ اقرار به کوتاهی خود نسبت به خداوند.
💠 امام کاظم (ع) به فضلبنیونس فرمودند: به پروردگار بگو: خدایا، مرا از کوتاهی درباره خودت خارج نکن. او سؤال کرد: این چه معنایی دارد؟ حضرت فرمودند: هر #عمل عبادی که برای خدا انجام دادی، خودت را در آن عمل مقصر بدان. چون همه #مردم در اعمالشان، بین خود و خداوند مقصرند و نمیتوانند حق خداوند را ادا کنند مگر اینکه خدا #اراده کرده باشد که او را در کوتاهی عمل #معصوم کرده باشد.
⭕️ عابدی از بنی اسرائیل ۳۰۰ سال خدا را #بندگی کرده بود. در کنار عبادتگاهش درخت اناری بود که گاهی از آن استفاده میکرد. در مکاشفه #قیامت را دید. وقتی پروندهاش را ارائه دادند خداوند فرمود: او را به #فضل و #رحمت من به #بهشت بفرستید. گفت: من ۳۰۰ سال عبادت دارم، باز هم میگویید به فضل و رحمت؟ خداوند فرمود: #عدل مرا به این بنده نشان بدهید. به او گفتند: این ۳۰۰ سال عبادت معادل یک اناری بود که خوردی. بقیه انارهایی که خوردی چه میشود؟
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۴۵
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
عالم تمام غـرق تـمـنای فاطمه ست
اصلا دلیل خلق، تَـولّـای فاطمه ست
باشد به زیر سایهی مهرش تمام خلق
هر ذرهای کـه زیر قدمهای فاطمه ست
🌸 ولادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها مبارک باد
@Fares_ir
14.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ_تصویری
📚 ثمره محبت و مودت حضرت زهرا (س)
📖 امام صادق (ع) درباره شفاعت مادرشان اینگونه فرمودند ...
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 برنامه آفتاب شرقی / شبکه یک سیما
@Fares_ir
4_5827968293629069727.mp3
19.68M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۴۶
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۴۶
✅ #عجب چند علامت دارد:
🔸 عجب مانع آموختن #دانش #دین میشود.
آدمهایی که دچار عجب هستند اصلاً چیزی یاد نمیگیرند. میگویند ما همه چیزمان درست است. در جلسات دینی هم که شرکت میکند برای آموختن دانش دین نیست بلکه برای #ثواب بردن است.
🔸 باعث #تحقیر دیگران میشود.
🔸 شخص دارای عجب، فرومانده در #جهل است.
✳️ توجه به #معاد، اثر تربیتی دارد و عجب را از بین میبرد.
💠 امام صادق (ع) فرمودهاند: اگر گذشتن از #صراط، حق است، پس چرا عجب داری؟
👈 تقریباً یک سوم از آیات قرآن درباره معاد است. اگر #اهل_قرآن هستید و میخواهید راجع به #قرآن یک فهمی پیدا کنید آیات معاد را بررسی کنید.
💠سوره ص آیه ۸۲ و ۸۳ میفرماید: #شیطان به خداوند گفت: به عزتت قسم که همه را گمراه و اغواء میکنم. مگر عباد مخلَص را.
✅ چطور میشود #بنده مخلَص خدا شد؟
👈 طبق آیات ۴۵ و ۴۶ سوره ص #یاد_معاد بنده را مخلَص میکند.
📌 یکی از شئون روز #قیامت، بحث صراط است. صراط چند خصوصیت دارد:
۱. بسیار داغ است.
۲. بسیار لغزنده است.
۳. از مو باریکتر است.
۴. از شمشیر، برندهتر است.
۵. از شب، تاریکتر است.
✳️ انکسار #نفس (شکستن خویشتن) راه دیگر برای فرار از عجب است.
⭕️ کسی حق ندارد دیگران را یا خودش را در مقابل دیگران تحقیر کند. ولی یکی از راههای آدم شدن این است که خود را در پیشگاه خداوند خوار کنیم.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۴۶
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۳۰
✅ مسئله #غیبت از کجا شروع شد؟
🔸 در تاریخ ۸ ربیع سال ۲۶۰ که امام حسن عسکری (ع) به #شهادت رسیدند و امام زمان (عج) برایشان #نماز خواندند. دستگاه مترصد شد این شخصیت را از بین ببرد.
👈 این سومین هجمهای است که به خانه امام (ع) میشود. هجمه اول به خانه امیرالمؤمنین (ع)، هجمه دوم به خانه امام صادق (ع) و هجمه سوم به خانه حضرت صاحب (ع) به قصد کشتن ایشان است.
📌 #اهل_سنت درباره غیبت و محل و شروع آن اتهاماتی به ما میزنند که ما هیچ کدامش را قبول نداریم و در هیچ یک از کتابهای #شیعه نیست.
📚 کتاب حدیث سرداب نوشته جناب آقای سید مجتبی بحرینی نگارشی است بر ماجرا و رویدادها و دیدارها در سرداب سامراء و پاسخ به #شبهات و رفع اتهامات در این راستا که روایتی را مطرح میکند و به نقد کشیده و میگوید این روایت مشکل سندی دارد و بقیه نقاط ضعف آن #حدیث را بیان میکند.
🔆 آیا ما روایت یا سندی داریم که به ما گفته شده باشد #امام از کجا غایب شدند؟
🖌 اینکه از کجا غایب شدند نه، اما آغاز غیبت ایشان کجا هست؟ بعد از شهادت امام حسن عسکری (ع) است که وارد #غیبت_صغری میشوند اما نه از داخل سرداب.
👈 اینکه الآن #پیروان و عاشقان #اهل_بیت (ع) وقتی به سامراء مشرف میشوند سرداب را فقط به قصد تبرک که عبادتگاه دو امام و ولادتگاه امام زمان (ع) بوده است، #زیارت میکنند.
🔹 مرحله اول زندگی حضرت پنج سال پنهانی از زمان ولادت (نیمه شعبان سال ۲۵۵) تا 8 ربیعالاول سال ۲۶۰ بوده است.
📍 در این پنج سال برخی از #شیعیان با اذن امام عسکری (ع) و با توجهات ویژه برای اینکه آنها گزارش بدهند چنین شخصیتی آمده در سرداب گاهی این تشرفات به ساحت مقدس امام (ع) پیش میآمد.
🔹 مقطع دوم زندگی امام (ع)، غیبت صغری است که در این دوره حضرت #امامت را عهده دارند. ممکن است برخی این اشکال را بکنند که مگر میشود کسی پنج سالش باشد و امام باشد؟
📍 این از آن مسائلی است که هم در تاریخ #اسلام پیشینه دارد هم در اُمتهای گذشته پیشینه دارد.
💠 جناب یحیی در کودکی به او مقام #نبوت رسیدند. [مریم / ۱۲]
💠 حضرت عیسی بن مریم نیز در گهواره مقام نبوت داشتند. [مریم / ۲۹]
🖋 قندوُزی حنفی در یَنابیعُ المَوّدَه درباره ولادت امام مهدی (ع) مینویسد: خداوند او را در کودکی #حکمت و #فصل_الخطاب عنایت نمود و او را نشانهای برای عالمیان قرار داد همانگونه که حضرت یحیی و حضرت عیسی را نشانه قرار داد.
📎 این در بین امامان خودمان هم سابقه دارد.
🔸 نخستین امامی که در خرد سالی به مقام امامت رسیدند جواد الائمه (ع) هستند.
🔸 دومین امامی که از بین امامان ما این منصب امامت را در خرد سالی داشتند امام هادی (ع) هستند.
👈 پس پیشینه داشته قبلاً هم بوده و چیز عجیبی نیست.
📚 کتاب امامت در سنین کودکی نوشته جناب آقای علی اصغر رضوانی انتشارات مسجد جمکران به این مسئله پرداخته است.
_______________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۳۰، #مهدویت
@Fares_ir