eitaa logo
استاد علوی تهرانی
4.1هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
257 ویدیو
59 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۶۶ ✅ یکی دیگر از ابزارهای و ابتلا، صحنه هستی است. خود هستی آزمون است. 💠 در سوره بقره آیه ۱۵۵ می‌فرماید: بی تردید شما را به چیزی اندک از ترس و گرسنگی و کاهش بخشی از اموال و کسان و محصولات [نباتی یا ثمرات باغ زندگی از زن و فرزند] آزمایش می کنیم و به کسانی که و استقامت می‌کنند بده. 👈 اگر کسی بخواهد از این آزمون بیرون بیاید راهش استقامت است. ✅ ابزار دیگر آزمون، آزار دیدن در راه است. 💠 در سوره آل‌عمران آیه ۱۸۶ می‌فرماید: یقیناً در اموال و جان‌هایتان خواهید شد، و مسلماً از کسانی که پیش از شما کتاب آسمانی به آنان داده شده و [نیز] از کسانی که آوردند، سخنان رنج‌آورِ بسیاری خواهید شنید، و اگر [در برابر آزار اینان] شکیبایی ورزید و [از تجاوز از حدود الهی] بپرهیزید [سزاوارتر است.] این اموری است که ملازمت بر آن درست است. 👈 استقامت یعنی صبوری و خوف‌پیشگی. 💠 امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: هنگامی که سختی‌ها به اوج برسد، گشایش پیدا می‌شود. ⭕️ آسان نیست. اذیتتان می‌کنند. می‌گویند اُمّل. به زن چادری می‌کنند. ✅ یکی از ابزارهای آزمون، القائات است. 💠 در سوره حج آیه ۵۳ می‌فرماید: [آزاد گذاشتن شبهه اندازی شیطان] برای این [است] که خدا آنچه را شیطان می‌اندازد برای آنان که در دل‌هایشان بیماری است و برای سنگدلان وسیله آزمایش قرار دهدتا آنچه شیطان القاء می‌کند را آزمون قرار بدهد. 👈 اگر بخواهیم از شر شیطان نجات پیدا کنیم راهش این است که بیماری‌های را بشناسیم. در آزمونی هستیم که راه نجاتش را نمی‌دانیم. 📌 با لعنت کردن شیطان هم کار حل نمی‌شود؛ چون او با یک لعنت، صحنه را خالی نمی‌کند. اینطور نیست که یک بار القاء کند و برود. تا به مقصود نرسد رها نمی‌کند. به انبیاء هم حمله می‌کند، منتها زورش به انبیاء نمی‌رسد. 🔆 شیطان به دنبال چیست؟ 💠 در سوره نساء آیه ۶۰ می‌فرماید: شیطان می‌خواهد آن‌ها را به شدید بکشاند. 💠 در سوره نساء آیه ۱۱۶ می‌فرماید: خدا شرک را نمی‌بخشد. ولی اگر کسی به گناهی غیر از شرک مبتلا باشد ممکن است خدا او را ببخشد. اگر کسی برای خدا شریک قائل شود، قطعاً دچار گمراهی شدید شده است. ⭕️ از خودتان سؤال کنید آیا هستید یا نه. اگر یک عروسی مختلطی باشد، شما می‌روید یا نه؟ می‌گویید اگر نرویم خویش و قوم ناراحت می‌شوند. این شرک است. خویش و قوم را در کنار خدا گذاشته‌اید. 💠 در سوره نساء آیه ۱۳۶ می‌فرماید: ای کسانی که آورده‌اید؛ به خدا و پیامبر و قرآن و کتاب‌های آسمانی پیش از قرآن ایمان بیاورید. هر کس به خدا و فرشتگان و فرستادگان و بورزد، در گمراهی شدید افتاده است. 👈 قبول نداشتن کتاب آسمانی یعنی عمل نکردن به آن. اگر خداوند قرآن را آسمانی قرار داده، برای به آن است. 💠 در سوره نساء آیه ۱۶۷ می‌فرماید: کسانی که شوند و مردم را از راه خدا بازبدارند، گرفتار گمراهی شدید شده‌اند. ⭕️ چقدر با عملمان را از خدا دور کرده‌ایم؟ بازداشتن از راه خدا، همین است. طوری رفتار کرده‌ایم که مردم می‌گویند به هیئتی‌ها دختر نده و از آن‌ها دختر نگیر و با آن‌ها معامله نکن. با دعوت غلطمان باعث می‌شویم مردم هم از راه بمانند و هم منکر صاحبان راه بشوند. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۶۶ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
4_5974168812881185868.mp3
31.03M
📚 | جلسه ۶۷ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۶۷ ✅ القائات شیطانی، است. 💠 این است که می‌خواهد موجودات را دچار شدید کند. [فاطر / ۶] 🔆 آن چیزی که از بیرون به جان ورود پیدا کند بدون اینکه انسان متوجه شود، القاء است. انسان را درگیر می‌کند. گاهی اوقات این القائات و خطورات که به ذهن و جان و انسان ورود می‌کند، انسان را دعوت به می‌کند. القائی که دعوت به خیر باشد الهام نام دارد. منشأ الهام خداست و انجام آن، توفیق است. گاهی القاء، یک ذهنیت منفی و دعوت به است. منشأ این القاء، است. این القاء، اغواست. 🔸اغواء در دو صورت عمل نمی‌کند که یکی از آن‌ها بودن است. انسان عاقل شش علامت دارد. کسی این شش علامت را نمی‌داند، ولی همه مردم ویژگی ماشین‌هایشان را می‌دانند و به آن‌ها تسلط دارند ولی به خودشان نه. دومین گروهی که شیطان مطلقاً نمی‌تواند با آن‌ها کاری داشته باشد کسانی هستند که قلبشان پاک است.[سبأ/۲۰] ✳️ راه‌کارهای شیطان برای القاء چیست؟ 🔸 حمله همه‌جانبه است. [اعراف/۱۶ و ۱۷] 🔸 لگام زدن است. [اسراء/۶۲] 🔸 امر کردن. [بقره/۱۶٩] 🔸 یکی از راه‌کارهای شیطان، وعید است. [بقره/۲۶۸] 🔸 مسّ کردن است. [اعراف/۲۰۱] 🔸 یکی از روش‌های او، همزات است. [مؤمنون/٩۷] 🔸 یکی دیگر از راه‌کارهای شیطان است. [اعراف/۲۷] 🔸 یکی از شیوه‌های شیطان، زیبا جلوه دادن است. [محمد/۲۵] 🔸 گاهی شیطان گمراه می‌کند و در آرزوهای طولانی می‌اندازد. [نساء/۱۱٩] 🔸 ربودن انسان از راه‌کارهای شیطان است. [انعام/۷۱] 🔸 گاهی شیطان باعث فراموش‌کاری انسان می‌شود. [کهف/۶۳] 🔸 گاهی شیطان ایجاد می‌کند. [یوسف/۱۰۰] 🔸 گاهی با لشگرش می‌تازد. [اسراء/۶۴] 📌 با همه راه‌هایی که شیطان دارد باید چهار نکته را بدانیم: 🔹 تسلط شیطان، همگانی نیست. [نحل/٩٩ و ۱۰۰] 🔹 حمله شیطان با هر وسیله و حربه‌ای که باشد ضعیف است. [نساء/۷۶] 🔹 همه راه‌کارهای شیطان صرفاً دعوت است. در روز همه به شیطان می‌گویند هر کاری که ما کرده‌ایم تو باعث آن هستی. او هم از خودش دفاع می‌کند. [ابراهیم/۲۲] 🔹 دعوت به صورت است. بنابراین باید وسوسه را بشناسیم و راه مقابله با وسوسه را بدانیم. راه مقابله با وسوسه، راه‌اندازیِ است. هر کسی به وادی فکر وارد شد، جلوی وسوسه را می‌گیرد. 🔆 همه این کارها سخت است. آدم شدن واقعاً سخت است. به قدری سخت است که علما می‌گویند محال است. واقعاً شبیه محال است. 👈 سخت‌ترین کار، گام اول است که انسان کند. باید از امام زمان(ع) بخواهیم تا به ما نگاه کنند. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۶۷ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۴٩ ✅ یکی از مباحث و مسائل دوره این سؤال است که چرا امام زمان (ع) غایب شده است. 📌 پیش از اینکه پاسخ این مسئله را بدهیم پنج نکته را بیان می‌کنیم: 🔸 اختصاص به ندارد و بسیاری از انبیاء و اولیاء و اوصیاء غیبت داشتند. 🔸 غیبت امام زمان (ع) از معدود مسائلی است که همه معصومین آن را مطرح کرده‌اند. 🔸 مراد از غیبت امام، نداشتن است نه حضور نداشتن. یعنی امام دیده نمی‌شود، نه اینکه حاضر نیست. 🔸 ظهور نداشتن به معنای ناشناسی است، نه ناپیدایی. 🔸 اگر ما به این مسئله پاسخ می‌دهیم و ادله‌ای را مطرح می‌کنیم، پاسخ‌های ما درون‌گروهی است. یعنی پاسخ به کسی است که به حضرت مهدی (عج) و به حیات و زنده بودن او اعتراف دارد. 📎 این مطالب هیچ‌کدام علت تامه نیستند. بلکه وجهی از وجوه غیبت امام هستند، نه اینکه بگوییم غیبت امام فقط و فقط به همین دلیل است. ✳️ را می‌توان از دو نگاه و بررسی کرد. 🔸 روایاتی را از ساحت مقدس معصومین (ع) می‌خوانیم: 👈 برخی روایات می‌گوید غیبت، رازی است که جز پس از ظهور امام کشف نمی‌شود. 💠 عبدالله‌بن‌فضل هاشمی نقل می‌کند که امام صادق (ع) فرمودند: «صاحب امر امامت، غیبتی دارد که گریزی از آن نیست. در این دوران هر باطل‌گرایی به تردید می‌افتد. گفتم: غیبت برای چیست فدای شما شوم؟ حضرت فرمودند: به خاطر دلیلی که مأذون نیستیم آن را بیان کنیم» 📍عبدالله اصرار می‌کند که حکمت غیبت را بداند. حضرت فرمودند: «به همان دلیلی که حجت‌های الهی دیگر غیبت کردند. ولی وجه در مورد حضرت ولی‌عصر بعد از ظهور خود او مشخص می‌شود مانند داستان خضر و موسی که همراه هم بودند، وقتی قرار شد از هم جدا شوند، دلیل سوراخ کردن کشتی و کشتن غلام و بازسازی دیوار باغ برای موسی روشن شد» 👈 دومین حکمت، و خلایق است. مسئله امتحان و ابتلا و آزمایش، یکی از سنت‌های الهی است. 💠 در سوره ملک آیه ۲ می‌فرماید: «خدایی که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از شما بهتر می‌کنید. او موجودی شکست‌ناپذیر و بسیار آمرزنده است.» 📌 ابتلا و امتحان، سنتی است که برای جن و ملک و برای انبیاء (ع) بوده و برای امت‌ها هم هست. یکی از حکمت‌های غیبت حضرت ولی‌عصر (عج) مسئله است. خداوند کسانی را که قائل به امامت ایشان هستند، با این غیبت امتحان می‌کند. _______________ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۴٩، @Fares_ir
4_5985652271235467771.mp3
25.26M
📚 | جلسه ۶۸ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۶۸ ✅ در جلسات گذشته، اهداف را به دو بخش مقدّمی و عالی تقسیم کردیم. اهداف مقدّمی، مقدمه‌ای برای رسیدن به مرتبه والاتر هستند و نباید در آن‌ها توقف کرد. اهداف مقدمی سه بخش است که بخش اول یعنی و را مفصلاً توضیح دادیم. 🔆 هدف مقدّمی دوم، و است. ما را خلق کرده‌اند تا به معرفت و برسیم. 💠 در سوره طلاق آیه ۱۲ می‌فرماید: خداوند هفت آسمان و هفت زمین را خلق کرد. فرمان خداوند پیوسته میان آسمان و زمین نازل می‌شود تا بدانید؛ خداوند بر هر چیزی توانایی دارد و به همه آنچه خلق کرده است دارد. 💠 در سوره آل‌عمران آیه ۱۰۳ می‌فرماید: خداوند آیاتش را برای شما بیان می‌کند تا شاید راه را پیدا کنید. 👈 دلیل اینکه ما نمی‌شویم و راه را پیدا نمی‌کنیم چیست؟ باید دلیلش را از خود قرآن بگوییم: 📌 قرآن کریم سیزده مانع را برای پِی‌بردن به نشانه‌های الهی و بهره گرفتن از آن‌ها معرفی می‌کند که باید برطرف شود: 🔸اهل نیستیم. 💠 در سوره رعد آیه ۳ می‌فرماید: در این مسائل، نشانه‌هایی وجود دارد ولی برای کسانی که اهل فکر هستند. 🔸 نمی‌کنیم. 💠 سوره رعد آیه ۴ می‌فرماید: در این امور، نشانه‌هایی وجود دارد ولی برای کسانی که تعقل می‌کنند. 📍تفاوت تفکر و تعقل را باید در جای خودش مطرح کرد. 🔸صبار و شکور نیستیم. 💠 در سوره ابراهیم آیه ۵ می‌فرماید: در این امور، نشانه‌هایی وجود دارد ولی برای کسانی که بسیار شکیبا و سپاسگزار هستند. 🔸هوشیار نیستیم. 💠 در سوره حجر آیه ۷۵ می‌فرماید: در این مطلب، نشانه‌هایی هست ولی برای آدم‌های هوشیار. 🔸باید بود. 💠 در سوره نحل آیه ۷۵ می‌فرماید: در آن مطلب، نشانه‌هایی هست ولی برای اهل ایمان. 🔆 مهم‌ترین مسئله در معارف دینی، است. در آیات ابتدایی سوره بقره می‌فرماید: این قرآن، کتابی برای هدایت اهل تقواست. کسانی هستند که به ایمان دارند و می‌گذارند و می‌کنند. ⭕️ ما بدون اینکه ایمان به غیب را درست کنیم نماز می‌خوانیم. به همین دلیل است که تأثیری ندارد. 🔸باید شنونده بود. 💠 در سوره یونس آیه ۶۷ می‌فرماید: در این امور، نشانه‌هایی هست ولی برای کسانی که می‌شنوند. 🔸باید داشت. 💠 در سوره یونس آیه ۶ می‌فرماید: آنچه خداوند در آسمآن‌ها و زمین آفرید، نشانه است منتها برای تقواپیشگان. 🔸باید اهل پندگرفتن شویم. 💠 در سوره نحل آیه ۱۳ می‌فرماید: در این امور برای مردمی که پند می‌گیرند، نشانه وجود دارد. 🔸باید صاحب خِرَد باشیم. 💠 در سوره آل‌عمران آیه ۱٩۰ می‌فرماید: برای صاحبان ، نشانه‌هایی هست. 🔸باید جست‌وجوگر باشیم. 💠 در سوره یوسف آیه ۷ می‌فرماید: در داستان حضرت یوسف و برادرانش نشانه‌هایی هست ولی برای کسانی که جستجوگر هستند. 🔸باید خردمند بود. 💠 در سوره طه آیه ۵۴ می‌فرماید: در این مطلب، نشانه‌هایی هست منتها برای خردمندان. 🔸دانشمندان از قرآن بهره می‌برند. 💠 در سوره روم آیه ۲۲ می‌فرماید: در این مطلب، نشانه‌هایی هست منتها برای دانشمندان. 👈 منظور از دانشمند، دانشمندان حوزه علمیه و دانشگاه نیست بلکه منظور همان عربی است که با اصمعی برخورد کرد و از بهره‌اش را بُرد. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۶۸ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
4_5996640687364246141.mp3
26.42M
📚 | جلسه ۶٩ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۶٩ ✅ ما را کردند تا به خدا برسیم. 💠 خداوند می‌فرماید: من گنج مخفی بودم. دوست داشتم شناخته شوم. پس خلایق را خلق کردم تا شناخته شوم. 🔸معرفت خدا علاوه بر اینکه است، لزوم نیز دارد. یعنی است. 👈 واجب عملی است که اگر ترک شود، عِقاب دارد. ⭕️ ممکن است برخی با خودشان بگویند ما به رسیده‌ایم. اینجاست که باید سراغ نشانه‌های معرفت برویم. شانزده آیه خواندم که برای رسیدن به معرفت چه آزمایش‌هایی سر راهمان است. اگر ما به خدا شناخت داشتیم، آرام بودیم. 🔆 حضرت موسی به نیل رسید. از آن طرف فرعون با لشکرش می‌آید تا آن‌ها را بکشد. هنوز نمی‌داند خدا می‌خواهد چه کند؛ ولی آرام بود. گفتند لشکر فرعون در راه است. گفت: «إِنَّ مَعِیَ رَبِّی، پروردگار من با من است.» تا این جمله را گفت، به او شد: عصا را به آب بزن. 📌 اولین علامت معرفت خدا، ترس از خداست. 💠 حضرت رسول (ص) فرمودند: هر کسی خداشناس‌تر باشد از خدا ترسان‌تر است. 💠 امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: تعجب می‌کنم کسی که خدا را می‌شناسد چطور ترسش از خدا بیشتر نمی‌شود. 👈 ترس از خدا یعنی شناخت خدا. همیشه ترسیدن یعنی بیشترین حد شناخت. ✳️ رهبران آسمانی ما در دعای سحرهای به خدا عرضه می‌کنند: «پروردگارا، این است جایگاه پناهنده به تو از آتش، این است جایگاه پناه‌خواه از تو از آتش، این است جایگاه دادخواه از تو از آتش، این است جایگاه گریزان به‌سوی تو از آتش، این است جایگاه کسی که از خطایش به تو بازگشته و به گناهش اقرار می‌کند و به‌سوی پروردگارش بازمی‌گردد، این است جایگاه بینوای تهیدست، این است جایگاه هراسنده پناه‌جو، این است جایگاه اندوهناک غمگین، این است جایگاه دلگیر افسرده، این است جایگاه غریب غرق شده، این است جایگاه ترسیده هراسان» ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۶٩ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۵۰ ✅ در جلسه گذشته بیان کردیم که از است و امامان اجازه ندارند آن را بیان کنند و این سرّ در دوران آشکار می‌شود. 👈 همچنین گفتیم غیبت، است. چون یکی از سنت‌های الهی، و است. یکی از امتحان‌های غیبت امام عصر (عج) است. 📌 ، یک امتحان درون‌گروهی و مختص است. چون فقط شیعه به این مسئله دارد. دیگران اصلاً به حقیقت اعتقادی ندارند تا بخواهند امتحان شوند. امتحان آن‌ها اصل امیرالمؤمنین (ع) بود. اما شیعه وقتی ولایت را پذیرفت، باید مبتلا به غیبت شود. در دوره غیبت، کسانی منحرف می‌شوند که سال‌ها سر سفره (ع) بوده‌اند. ⚡️ باید به پذیرش برسد. به همین دلیل باید غربال شود. اگر این اتفاق نیفتد، کربلای دیگری این بار برای امام عصر عج حاصل خواهد شد. رسالت حضرت مهدی (عج) جهانی است و باید غربال شوند. 🔸از زمانی که پیامبر (ص)، امیرالمؤمنین (ع) را معرفی کردند، قرار بود همین اتفاق بیفتد و جامعه به سمت برود. ولی جامعه دچار انحراف‌هایی شد که باعث گردید نهال خم شود. ائمه با رفتارشان فقط اصل مطلب را نگه داشتند. ولی پذیرش عمومی از بین رفت. چون تربیت‌ها علوی نبود. اگر وجود داشت، می‌توانستیم سلمان فارسی و ابوذر غفاری شویم. امام زمان به کسانی نیاز دارد که مانند آن‌ها پذیرش داشته باشند. استقرار عدالت نیاز به غربال دارد. 💠 ابن‌ابی‌یعفور می‌گوید: به حضرت صادق (ع) عرض کردم: چند نفر از عرب با امام زمان هستند. حضرت فرمودند: اندکی. گفتم: ولی کسانی که مشتاق این امرند، بسیار زیادند. حضرت فرمودند: مردم باید آزموده شوند و تمییز داده شوند و غربال گردند. در این غربال عده زیادی از مردم می‌روند. ⭕️ ثابت‌قدم بسیار کم است. به همین دلیل ما در دوران غیبت، وظایفی داریم که اگر آن‌ها را انجام بدهیم، کارمان درست می‌شود. پس انتظار، یک حالت خنثی نیست که بنشینیم. ما در دوره غیبت برای اینکه ریزش پیدا نکنیم، وظایفی داریم. این وظایف، عمل کردن است، نه خنثی بودن. 💠 در می‌خوانیم: اَینَ قاطِعُ حَبائِلِ الکِذبِ وَ الافتِراء ، کجاست باطل‌کننده دسیسه‌های و . 💠 پیامبر (ص) در دعای بسیار زیبایی می‌فرمایند: «اللّهم طَهِّر قَلبی مِن النّفاق ... وَ لِسانی مِن الكَذِبِ» خدایا؛ قلبم را از دورویی و زبانم را از دروغ پاک کن. 👈 رسالت امام زمان با وجود اتفاق نمی‌افتد. باید ناخالص‌ها از خالص‌ها جدا شوند. باید جامعه‌ای داشته باشیم که نقاب نداشته باشد. ✳️ چطور می‌شود را شناخت؟ 💠 پیامبر (ص) می‌فرمایند: سه خصلت است که اگر در کسی باشد، او منافق است هرچند بگیرد و بخواند و ادعا کند که است. کسی که در می‌کند. کسی که وقتی صحبت می‌کند، دروغ می‌گوید. کسی که وقتی وعده می‌دهد، می‌کند. 🔸امام زمان می‌خواهد این آدم را از بین ببرد. طول غیبت باعث می‌شود که این‌ها ریزش پیدا کنند. این‌ها همان جاهل‌هایی هستند که می‌گویند خدا به پیامبر و آل پیامبر توجهی ندارد. 👈 دروغ با طولانی شدن غیبت از بین می‌رود. یعنی کسانی که دورویی و دروغ دارند، غربال می‌شوند. _______________ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۵۰، @Fares_ir
4_6005756944428567179.mp3
26.57M
📚 | جلسه ۷۰ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir