eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 📝 ♦️نقش روحانیت شیعه به عنوان محرک اصلی جامعه علیه جهانی (با محوریت ) 🔹عصر حکومت قاجاریه در ایران را می‌توان زمان افول تمدن جامعه ایران و نفوذ فرهنگ غرب و به داخل کشور دانست. 🔹عصری که پادشاهان بی‌کفایت آن به بهای خوش گذارانی و عیش ونوش خود، امتیازهای بی‌حساب و کتابی را به بیگانگان می‌دادند. 🔹در این بین ناصرالدین شاه یک از زمامداران بی‌کفایت قاجار بود که با دادن امتیازهای باورنکردنی به بیگانگان، جفا و ظلم فراوانی را بر مردم این مرز و بوم روا داشت. یکی از این امتیازها، انحصار تتون و تنباکو در ایران بود. 🔹به موجب این قرار داد کلیه معاملات، خرید، فروش و صادرات تمام توتون و تنباکو ایران به مدت ۵۰ سال با بهائی اندک به «ماژور تالبوت» از مشاوران و نزدیکان «لرد سالیز بوری» نخست وزیر واگزار شد. 🔹به همین بهانه شرکت «رژی» شعبه خود در ایران راه اندازی نمود. این قرار داد در حالی بسته شده بود که مردم ایران به شدت به تنباکو وابسته بودن و هر ایرانی بخشی از درآمد خود را به تهیه آن اختصاص می‌داد. 🔹نهضت تنباکو اولین باری نبود که علماء و روحانیون با مردم همراهی و همدلی می‌کردند. 🔹ولی اولین باری بود که قدرت رهبری و نفوذ این نهاد به منصه ظهور درآمد و زنگ خطر استعمار را به صدا درآورد. 🔹بعد از این واقعه نیز در رخ دادهای چون امتیاز رویترز، مشروطه، جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط دو قوای روس و انگلیس، کاپیتولاسیون، انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و... علماء و حوزه‌های علمیه همواره در کنار مردم بودند و جدای از راهبری، با آنان همراهی نیز می‌نمودند. 🔹به همین دلیل فهم تاریخ سیاسی ایران و تحولات آن بدون توجه به نهاد روحانیت، به عنوان قدرتمندترین نیروی جامعه مدنی ایران محال است. 🔹دشمنی جریان استکبار و استعمار با روحانیت بعد از نهضت تنباکو آغاز شد. 🔹چرا که از این تاریخ به بعد این جریان متوجه قدرت و نفوذ باورنکردنی علماء و روحانیون درمیان مردم مذهبی شد. 🔹بنابراین آنان برای شناخت بهتر دشمن خود و نابودی آن جاسوسان خود را در ایران افزایش داده و حتی تلاش نمودند در بدنه حوزه و روحانیت نفوذ نمایند. 🔹آنان برای گرفتن مرجعیت و جایگاه مردمی علماء در بین مردم از روش‌های مختلفی استفاده کرده و می‌کنند. ✍️نویسنده: میلاد پورعسکری 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=978 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️نفوذ دینی و اجتماعی روحانیت، محرک اصلی لغو قرارداد 🔸در نهضت تحریم تنباکو، نقطه قوت و عامل اصلی پیروزی نهضت، حکم ولایی میرزای شیرازی و تبعیت گسترده مردم از این حکم بود؛ در حدی که خود انگلیسی‌ها تعجب کردند. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=981 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️نفوذ دینی و اجتماعی روحانیت، محرک اصلی لغو قرارداد 🔸در نهضت تحریم تنباکو، نقطه قوت و عامل اصلی پیروزی نهضت، حکم ولایی میرزای شیرازی و تبعیت گسترده مردم از این حکم بود؛ در حدی که خود انگلیسی‌ها تعجب کردند. 🔸نقل شده اوباش، عرق و شراب می‌خوردند اما تنباکو نمی‌کشیدند. 🔸وقتی هم از آن‌ها سؤال می‌شد که: «چرا عرقی که از اول حرام بوده و تا آخر هم حرام است را می‌خوری اما، تنباکو که میرزا موقتاً به دلیل یک مصلحت سیاسی تحریم کرده را استفاده نمی‌کنی؟» جوابی که می‌دادند که ناظر به تعبیر میرزا در حکم بود. 🔸میرزا در حکم دارند که: «الیوم استعمال توتون و تنباکو در حکم محاربه با امام زمان عجل‌الله‎تعالی‌فرجه است.» 🔸در حقیقت عرق‌خورها با آن نگاه عوامانه و ساده خودشان در جواب پرسش می‌گفتند: «عرق را می‌خورم به امید شفاعت صاحب‌الزمان. تنباکو را به چه امیدی بکشم؟» 🔸نظام آموزشی ما، نظام آموزشی غربی است، و نگاه اومانیستی در روح نظام آموزشی غربی وجود دارد. 🔸بچه‌های ما از اول ابتدایی وقتی وارد دروس علمی جدید مثل علوم تجربی، فیزیک، شیمی و… می‌شوند این را مثلاً در علوم تجربی می‌خوانند که: وقتی یک گیاه در زمین کاشته می‌شود و به او آب می‌دهیم، این فعل و انفعالات شیمیایی باعث می‌شود گیاه رشد کند. 🔸یا مثلاً گفته می‌شود که گیاه از طریق نور و فتوسنتز تغذیه می‌کند. 🔸نکته این است که در بین تدریس این دروس، خدایی وجود ندارد. در فیزیک و شیمی نیز همین‌طور است. 🔸در عموم فضای علمی، بچه‌های ما عادت می‌کنند که فعل و انفعالات و تحولات جامعه بر اساس یک‌سری قواعد فیزیکی و شیمیایی است، و خدایی در کار نیست. 🔸این باعث می‌شود که نگاه دینی تضعیف شود؛ یعنی ناخودآگاه اثر می‌گذارد. و لذا تأثیر خداوند و دین در مسائل سیاسی و اجتماعی تضعیف می‌شود. ✍️نویسنده: دکتر مهدی ابوطالبی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=981 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 📋 ♦️نفوذ دینی و اجتماعی مرجعیت و روحانیت، محرک اصلی لغو قرارداد 🎙دکتر 🔻(بخش پنجم) 🔹در نهضت تحریم تنباکو، نقطه قوت و عامل اصلی پیروزی نهضت، حکم ولایی میرزای شیرازی و تبعیت گسترده مردم از این حکم بود؛ در حدی که خود انگلیسی‌ها تعجب کردند. 🔹در گزارشات سفارت با این مضمون آمده که: «روز پنج‌شنبه فتوای یک خطی توسط میرزای شیرازی در سامرا نوشته می‌شود. روز جمعه در ایران کپی و توزیع می‌شود و روز شنبه، احدی در ایران از تنباکو استفاده نکرد.» 🔹این موضوع موجب تعجب و شگفتی غربی‌ها شده که چگونه می‌شود یک خط نوشته‌ی عالمی که در ایران نیست را مردم به این شکل بپذیرند و مقابل یک حرکت خارجی بایستند؟ 🔻بخش قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1010 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 📋 ♦️نقش‌ هنری دراموند ولف در تحمیل قراردادهای استعماری به ایران 🎙دکتر 🔻(قسمت اول) 🔹روشنگری حجت‌الاسلام مظاهری در خصوص نقش‌آفرینی «هنری دراموند ولف»، سفیر در انعقاد قرارداد رژی و هموار کردن مسیر ایران. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 📋 📚 ♦️نقش فرهنگ سیاسی در نهضت‏‌های معاصر ایران 🎙دکتر 🔻(بخش ششم) 🔸این کتاب با این نگاه بررسی کرده که در دوران معاصر، سه نهضت بزرگ داشتیم: نهضت تحریم ، یا و نهضت ملی‌شدن . 🔸فرهنگ سیاسی شیعه سه بخش دارد: عناصر اعتقادی، عناصر ارزشی، عناصر نمادها و سمبل‌ها. 🔸در هر فصلی به این عناصر در مقاطع تاریخی اشاره شده است. 🔻بخش قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1024 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📰 ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه ⏰ 23 اردیبهشت 99 🔻(شماره سوم) 🔹در نشریه تخصصی رصد ، چهار محور اندیشه‌ علم وفلسفه، اندیشه اجتماعی، اندیشه دین و اندیشه سیاسی مورد توجه قرار گرفته است. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
دیده بان اندیشه شماره 3 کم حجم.pdf
4.83M
📍 📰 ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه ⏰ 23 اردیبهشت 99 🔻(شماره سوم) 🔹در نشریه تخصصی رصد چهار محور اندیشه‌ علم وفلسفه، اندیشه اجتماعی، اندیشه دین و اندیشه سیاسی مورد توجه قرار گرفته است. 🔹دیده‌بان اندیشه سعی دارد تا با تبیین بازنمایی‌های اندیشه‌های جریانات فکری در فضای مجازی، به مهم‌ترین رویدادهای اشاره کند و تصویری کلان را برای مخاطبین خود به ارمغان آورد. 🔹برای چندمین بار متوالی است که بحث کرونا و حواشی آن به عنوان اصلی‌ترین موضوعات اندیشه‌ای مطرح بوده و در بخش‌های مختلف، نویسندگان و سخنرانان درباره آن سخن می‌گویند. 🔹به طور کلی می‌توان محورهای مطرح شده در مساله کرونا را این‌گونه عنوان کرد: 1️⃣ تحلیل پیامدهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و 2️⃣ تحلیل و بررسی مدیریت بحران کرونا از سوی حاکمیت و کارآمدی نظام 3️⃣ میزان اعتماد عمومی و سرمایه‌های اجتماعی به حاکمیت و دستگاه‌های اجرایی و وابسته مثل صداوسیما 4️⃣ مساله توسعه و دموکراتیزه کردن نظام اسلامی و رابطه آن با دین 5️⃣مساله کرونا و نسبت آن با هویت جمعی ایرانیان، فرهنگ ملی، امید ملی و خودباوری 6️⃣ نسبت سنجی علم و دین و بررسی جایگاه علوم انسانی در رفع و حل پیامدهای کرونا 🔻لینک سایت: 🌐 http://fekrat.net/?p=986 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نجات آنجاست که خطر آنجاست. 🔹 هیبت و هیمنه مرگ را از میان ربوده و چهره آن را که بیشتر ترسناک بود، خوار و زشت کرده است. 🔹مرگ دیگر، مرگی نیست که در عالم انسانی، همراه و هم خانه آدمیان و پایان بخش امکان‌هایش باشد. 🔹کرونا مرگی از بیرون با خود آورده است که مراسم و تشریفات ندارد. 🔹حتی مجال عزاداری و تسلیت هم به بازماندگان مرده نمی‌دهد. 🔹اگر این جبار وحشی زودتر زحمتش را کم نکند، معلوم نیست بر سر زندگی آدمی و وضع جهان چه می‌آید. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=996 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نجات آنجاست که خطر آنجاست. 🔹البته ما از آینده کرونا خبر نداریم و نمی‌دانیم که در آینده چه رخ خواهد داد، اما نظرم این است که به آینده کرونا و پس از کرونا فکر کنیم. 🔹چند روز پیش که دیدم از خانه بیرون نمی‌روم، از خود پرسیدم که تو چرا باید از ویروس بترسی؟ 🔹زیرا به فرض اینکه بتوانی تا پایان عمر این دشمن موذی بشر و تمدن بشری دوام بیاوری، چون پیمانه عمرت قاعدتا باید پر شده باشد، باید دل از هستی دنیایی برگیری تا وقتی که پیک اجل می‌رسد، عزم وطن عقبا کنی. 🔹اما دیدم اولا از کرونا نه فقط نمی‌توان نترسید، بلکه ترس از کرونا، ترس مضاعف است. 🔹همه از مرگ می‌ترسند و چون بیماری آنها را به مرگ نزدیک می‌کند، از بیماری هم ترسناکند. 🔹هر کس به سکته قلبی و مغزی و به سرطان و به هر بیماری کشنده دیگری بیندیشد، نگران می‌شود. 🔹اما کرونا با حمله قلبی و سرطان تفاوت دارد. آنها امور ممکنند و معلوم نیست که کجا هستند و کی می‌آیند، پس بهتر است به حکم طبع خویش و به سفارش بعضی فیلسوفان مانند اسپینوزا بگوییم، زندگی باید کرد و مرگ را باید به فراموشی سپرد. 🔹ولی کرونا دیگر یک امکان نیست، بلکه آمده است و در کوچه و خیابان و اداره و فروشگاه و مدرسه و دانشگاه و پشت در هر خانه حضور دارد. 🔹پس در این مکان‌ها نباید حاضر شد، زیرا کرونا آمده و آنجا را اشغال کرده است. 🔹کرونا اکنون دیگر امر موجود است و نه یکی از امکان‌ها و ممکن‌ها. پس مردم از بیماری کشنده حاضر چگونه نترسند؟ کرونا ترس دیگری را هم با خود آورده و آن ترس تلف شدن و به هلاکت رسیدن مثل حیوانات است. 🔹پس من هم از مردن در زمان و فضایی که در اشغال کروناست می‌ترسم، زیرا مرگ در این فضا، مرگ نیست. یعنی در آن نمی‌توان مثل آدم مرد. ✍️نویسنده: رضا داوری اردکانی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=996 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 📋 ♦️قرارداد رژی آثار اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی داشت. 🎙دکتر 🔻(قسمت دوم) 🔶حجت‌الاسلام مظاهری پیرامون ابعاد مختلف و آثار قرارداد رژی توضیح می‌دهد. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1025 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️ 🎥 📋 ♦️دکتر 🔰در شش قسمت 🔻قسمت اول: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/980 🔻قسمت دوم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1001 🔻قسمت سوم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1009 🔻قسمت چهارم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1010 🔻قسمت پنجم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1024 🔻قسمت ششم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1026 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ راسل و نجف دریا بندری 🔹ترجمه‌های دریابندری در قلمرو ادبیات درخشان ودر قلمرو فلسفه نیز به لحاظ روانی وسادگیِ زبان برجسته است . 🔹این مسئله نشان می‌دهد که او زبان مادری خود را خوب می‌دانسته است. 🔹به نظر می‌رسد کسی که می‌خواهد کتابی را از زبان مبداء به زبان مقصد برگرداند نخست باید بیش و پیش از زبان مبدا در زبان مقصد تسلط و مهارت پیدا کند. 🔹دریابندری این شرطِ مترجم بودن را به خوبی داشته است، اما تسلط بر زبانِ مقصد و مبدا برای ترجمه در قلمرو فلسفه کافی نیست، شخص باید اهل فن نیز باشد به خصوص بر خزینه‌ی لغت فیلسوفان مختلف مسلط باشد. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ غرب راسل و نجف دریا بندری 🔹تاریخ فلسفه غرب راسل یکی از پرخواننده‌ترین کتاب‌های فلسفی است. 🔹این کتاب بازنویسیِ درسگفتارهای راسل در سالهای ۱۹۴۰ تا۱۹۴۳ در است که در سال ۱۹۴۵ به دست نشر سپرده شده است. 🔹سرل فیلسوف ذهن و زبان معاصر گفته است در سن ۱۸سالگی با خواندن کتابِ تاریخِ فلسفه‌ی غرب راسل به فلسفه علاقمند، سرانجام خواندن فلسفه را برگزیده است. 🔹رونالد ریگن رئیس جمهور اسبق آمریکا گفته بود پس از خستگی از کار روزانه تاریخ راسل می‌خواند. 🔹در باب اهمیت و ارزشِ تاریخ فلسفه‌ی غرب راسل موافقان ومخالفان سخن بسیار گفته‌اند. 🔹راسل توانسته است با نثری پخته، روشن،جذاب و دلکش مخاطبِ خود را با تاریخِ فلسفه آشنا کند. 🔹نکته‌ی مهم امّا این است که او چگونه و چه مقدار توانسته است ما را با فلسفه ی غرب آشنا کند؟ 🔶تاریخ فلسفه‌ی غرب راسل دو ویژگی دارد: 1️⃣ نثرِ شیوا،روشن و روشنگر، جذّاب و درخشان. همین ویژگی سبب شده است خواندن آن ملال آور نباشد، خوانندگان با شوق بیشتری آن را بخوانند. 2️⃣ تنها به نقلِ آراء و اَنظار اکتفا نکرده است بلکه با فیلسوفان مختلف وارد بحث وگفتگو شده است. 🔹ویژگی دوم را بعضی جزو محاسنِ تاریخ فلسفه‌ی راسل دانسته‌اند . 🔹کسی که تاریخ فلسفه می‌نویسد می‌تواند خود اظهار نظر کند و با دیگران وارد بحث شود اما به نظر می‌رسد راسل با داوری و مواجهه ی شخصی با فیلسوفان از اعتبار ودقت کار خود کاسته است . 🔹بعضی معتقدند راسل برداشتهایی شخصی و یکجانبه از فیلسوفان و مکاتبِ فلسفی به دست داده است. 🔹با خواندنِ کتاب می‌توان شواهدبسیاری بر این ادعا یافت. 🔹برداشت‌های او از افلاطون وایدئالیزم المان دو نمونه از بسیار است.بی توجهی و بی مهری او نسبت به بعضی از فیلسوفان نشان می‌دهد که او به چه میزان علایق شخصی خود را در نگاشتن تاریخ فلسفه درکار کرده است. 🔹راسل خود در مقدمه‌ی تاریخ فلسفه‌ی غرب با تواضع نوشته است که باستثناء فلسفه‌ی لایبنیتس که به آن علاقه و در آن تخصص دارد، دانش او نسبت به فیلسوفان دیگر اندک است. ✍️نویسنده: دکتر محمد علی عبداللهی 🔻متن کامل در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1002 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📣شما هم دعوتید: اولین جلسه از سلسله نشست های موسسه : گروه علمی فقه رسانه: 🔻عنصر مصلحت و تفقه در ابواب فقه رسانه (در شرایط عادی و جنگ رسانه‌ای) 👤 ارائه دهنده: دکترمحمد 🕔 پنجشنبه،۲۵ اردیبهشت،ساعت۱۷ 🏢مکان: قم، پردیسان، بلوار شهروند، خ البرز، ک1، پ6، ساختمان پردیس حکمت @Fotooh @fekrat_net
♦️نکات کابردی در مورد و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر سید مهدی ناظمی 🔻(جلسه اول) 🔹قبل از بیان فوائد فلسفه علم و کاربرد‌های آن، ابتدا باید به چیستی فلسفه علم بپردازیم. 🔹فلسفه علم، رشته‌ای دانشگاهی است که از اوایل قرن 20 وارد عرصه دانشگاهی شده است. 🔹این رشته از لحاظ تاریخی، مصادف با «پوزیتیویسم منطقی» است. 🔹پوزیتیویسم منطقی که از حلقه‌ای به نام حلقه وین آغاز شده، گرایشی تجربه‌گرا است. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
جلسه اول.mp3
20.54M
🔊 ♦️نکات کابردی در مورد و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه اول) 🔹قبل از بیان فوائد فلسفه علم و کاربرد‌های آن، ابتدا باید به چیستی فلسفه علم بپردازیم. 🔹فلسفه علم، رشته‌ای دانشگاهی است که از اوایل قرن 20 وارد عرصه دانشگاهی شده است. 🔹این رشته از لحاظ تاریخی، مصادف با «پوزیتیویسم منطقی» است. 🔹پوزیتیویسم منطقی که از حلقه‌ای به نام حلقه وین آغاز شده، گرایشی تجربه‌گرا است. 🔶 از قرن 20، فلسفه به دو بخش کلی تقسیم می‌شود: 1️⃣ فلسفه «تحلیل» یا «تحلیل زبان» 2️⃣ فلسفه‌ای که سعی داشت تا فیلسوفان قدیمی مانند «» را در صدر فیلسوفان نگه دارد. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ مطالب در هفته‌ای که گذشت: 📋برای مدت ۳۵۰ سال مسلمانان حاکم بلامنازع علم در جهان بودند. 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1007 🔊 وجوه مفهوم حیات طیبه در قرآن 💠https://eitaa.com/fekrat_net/1008 🎬نهضت تحریم تنباکو و صیانت از سرمایه‌های ملی (بخش سوم) 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1009 ✍️ نهضتی که استعمار را فلج کرد. 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1016 📝نقش روحانیت شیعه به عنوان محرک اصلی جامعه علیه استکبار جهانی 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1020 🎥نفوذ دینی و اجتماعی مرجعیت و روحانیت، محرک اصلی لغو قرارداد تنباکو (بخش پنجم) 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1024 🎬 نقش‌ هنری دراموند ولف در تحمیل قراردادهای استعماری به ایران (قسمت اول) 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1025 📰دیده‌بان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1028 📚تاریخ فلسفه غرب راسل و نجف دریا بندری 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1036 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️نکات کابردی در مورد و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه دوم) 🔰موضوع: 🔹استقراء یکی از قدیمی‌ترین راه‌هایی است که انسان برای فهم مطالب از آن استفاده کرده و به سختی می‌توان گفت که که چیز‌هایی در تاریخ وجود دارند که از استقراء قدیمی‌تر اند. 🔹البته خود کلمه استقراء در زمانی بوجود آمده که و در زمان دیگری وجود نداشته، اما خود این عمل انجام می‌شده است. 🔹استقراء در لغت عرب، به معنای جستجو بوده و سابقه زیادی ندارد، اما در اصطلاح منطقی، معادل کلمه «Induction» است. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
جلسه دوم.mp3
13.78M
🔊 ♦️نکات کابردی در مورد و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه دوم) 🔰موضوع: 🔹استقراء یکی از قدیمی‌ترین راه‌هایی است که انسان برای فهم مطالب از آن استفاده کرده و به سختی می‌توان گفت که که چیز‌هایی در تاریخ وجود دارند که از استقراء قدیمی‌تر اند. 🔹البته خود کلمه استقراء در زمانی بوجود آمده که و در زمان دیگری وجود نداشته، اما خود این عمل انجام می‌شده است. 🔹استقراء در لغت عرب، به معنای جستجو بوده و سابقه زیادی ندارد، اما در اصطلاح منطقی، معادل کلمه «Induction» است. 🔹ارسطو استقراء را راهی می‌دانست که می‌توان بواسطه آن، به دسته‌ای از معارف پی برد. 🔹استقراء ر وش منطقی است که در آن از حکم جزئی به حکم کلی حرکت می‌شود. 🔹حکم شخصی یا حکم جزئی، مربوط به یک شیء خاص و قابل اشاره است، مانند: اعلام و... 🔶استقراء بر دو نوع است: 1️⃣ استقراء ناقص: در جایی است که نمی‌توان همه جزئی‌های یک کلی را بررسی کرد؛ مانند اینکه بخواهیم همه انسان‌هارا بررسی کرده و در مورد آن‌ها یک حکم کلی صادر کنیم که این امر غیر ممکن است. 2️⃣ استقراء تام: در جایی است که همه اشخاص یک کلی را بررسی کرد؛ مانند: «همه افراد این اتاق، مرد هستند». 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1042 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ را با «بوسه برخاک پی حیدر» بشناسید! 🔸کتاب «بوسه بر خاک پی حیدر (ع): بحثی در ایمان و آرمان فردوسی و پرتوگیری از قرآن و احادیث معصومین (ع)» پیرامون ایمان و آرمان فردوسی و تأثیرپذیری شاهنامه از قرآن کریم و احادیث حضرات معصومین (ع) می‌باشد. 🔸بحث این اثر پیرامون ایمان و آرمان فردوسی و تأثیرپذیری شاهنامه از قرآن کریم و احادیث حضرات معصومین (ع) می‌باشد و نیز نقد نظریات و آرای برخی از شاهنامه‌پژوهان معاصر در کتاب ذکر شده است. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ را با «بوسه برخاک پی حیدر» بشناسید! 🔸کتاب «بوسه بر خاک پی حیدر (ع): بحثی در ایمان و آرمان فردوسی و پرتوگیری از قرآن و احادیث معصومین (ع)» پیرامون ایمان و آرمان فردوسی و تأثیرپذیری شاهنامه از قرآن کریم و احادیث حضرات معصومین (ع) می‌باشد. 🔸کتاب «بوسه بر خاک پی حیدر (ع): بحثی در ایمان و آرمان فردوسی و پرتوگیری شاهنامه از قرآن و احادیث معصومین (ع)» توسط «علی ابوالحسنی (منذر)» نگاشته شده و به همت «سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» به چاپ رسیده است. 🔸بحث این اثر پیرامون ایمان و آرمان فردوسی و تأثیرپذیری شاهنامه از قرآن کریم و احادیث حضرات معصومین (ع) می‌باشد و نیز نقد نظریات و آرای برخی از شاهنامه‌پژوهان معاصر در کتاب ذکر شده است. 🔸حجت‌الاسلام ابوالحسنی در دو فصل ابتدایی اثر به تحریف تاریخ در عصر و قراردادن اسلام و ایران در برابر یکدیگر پرداخته و در خصوص فضای موجود و تحریف شخصیت فردوسی در این دوران می‌نویسد: «اصولاً در عصر پهلوی، بر فردوسی دو گونه ستم رفت: یک نوع ستم با هتاکی صریح به ساحت شاعر صورت گرفت و ستم دیگر که شایع‌تر و از جهاتی بدتر بود با مسخ و تحریف شخصیت و پیام وی.» 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1007 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️امتیازهای اقتصادی، هدف استعمار (1) 🔹 روس و بعد از جنگ‌های ایران و روس تمام تلاش خودشان را بر این گذاشته بودند که بیشترین نفوذ و بیشترین بهره‌کشی را از کشور ایران ایجاد کنند. 🔹روس و انگلیس بعد از جنگ اول ایران و روس یک رقابت و مسابقه نفس‌گیر در کسب امتیازهای اقتصادی و سیاسی در کشور ما ایجاد کرده بودند. 🔹در واقع امتیازهای اقتصادی را مدنظر قرار داده بودند. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1013 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️امتیازهای اقتصادی، هدف استعمار (1) 🔹نظام سرمایه‌داری در ابتدای کار نیاز به بازارهای سرمایه و مصرف داشت؛ ایران هم به عنوان یک کشور پر جمعیت و غنی به عنوان کشوری نیازمند به مواد اولیه مورد طمع اینطور کشورها بود. 🔹از طرف دیگر به عنوان یک بازار مصرف بزرگ برای آن‌ها اهمیت داشت و تلاش می‌کردند که وضعیت اقتصادی ایران را به سمت یک کشور مصرف‌گرا مبتنی بر لیبرالیسم اقتصادی و مصرف بالا پیش ببرند، تا بتوانند کالاها و اجناس خودشان را در کشور ما توزیع کنند و سود کلانی ببرند. 🔹این رقابت بین و در ایران شروع شد. دولت ایران هم شعار نه شرقی، نه غربی نداشت. 🔹عمدتاً شعاری که در زمان قاجار مطرح بود یک اقدامی به نام موازنه مثبت بود. 🔹سعی می‌کردند این رقابتی که در بین چندکشور استعمارگر، که در آن زمان روس و انگلیس بود، وجود داشت میدان عمل و یک مسیری را برای خودشان ایجاد کنند. 🔹گاه امتیازاتی به روس و گاه امتیازاتی به انگلیس می‌دادند و از این رقابت سعی می‌کردند که میدان عمل خودشان را گسترده‌تر کنند. 🔹روس را از انگلیس می‌ترساندند و انگلیس را از روس. البته این بخش به زیرکی شاهان قاجار برمی‌گردد. 🔹هر چند، وقتی از زاویه دیگر به این موضوع نگاه می‌کنیم مجبور بودند که امتیازاتی را به روس بدهند و در مقابل امتیازاتی را به انگلیس بدهند و همین موضوع باعث شد که در دوره قاجار امتیازات متعددی به کشورهای روس و انگلیس داده شود. 🔹اما این موضوع که تلاش می‌کردند انگلیس را از روس بترسانند و روس را از انگلیس، یک نوع زیرکی بود که شاهان قاجار در پیش گرفته بودند. ✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر مظاهری 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1013 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📚 ♦️رفیق روزهای بندگی روزه‌داران در ایام 🔸سیر محتوایی این کتابچه از توجه به حقیقت قرآن و اینکه قرآن حقیقتی زنده و با شعور است و با مخاطب خویش ارتباط برقرار می‌کند آغاز می‌شود و در ادامه به نکاتی از جمله قرآن عهد الهی و نامه‌ای از سوی محبوب در تبیین جایگاه قرآن می‌پردازد. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1017 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net