eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
996 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
ویژه‌نامه نقد وبررسی جریان‌شناسی رسانه‌ای درباره محرم و عاشورا (شماره دو) - 1442 بخش 4/1: 3. نقد و بررسی مناسک عاشورایی از محورهای مهم دیگری که ‌امسال در اندیشه‌ و تحلیل‌های ژورنالیست‌ها قرار گرفت، نقد و بررسی مناسک عاشورایی بود. غالب روشنفکران غربزده و مدعیان اصلاح‌گری، به‌ویژه مارکسیست‌ها، همانطور که در گذشته نیز تلاش بر ندیدن و نفهمیدن فلسفه مناسک و عزاداری مردم خود داشته‌اند، بر این مدعا پای فشرده‌اند که نهضت کربلا و مراسم عزاداری حسینی، نقشی جز تخدیر و افسون جوامع اسلامی ندارد! در حالی که باید متذکر شد تربیت و تزکیه آحاد توده جامعه و بسیج کردن آنها حول یک محور وحدت بخش، برای حرکت و پویایی جامعه لازم و ضروری است. چه کسی می‌تواند منکر کارکردهای تاریخی و روحی و معنوی و حماسی مجالس عزاداری و گریه بر امام حسین (علیه السلام) در پدید آمدن این آثار فردی و اجتماعی گردد؟ مجالس عزاى امام حسين (عليه السلام) مجالس تفکر درباره یک حماسه بزرگ و تعمق روحی در آن و در نتیجه مجالسی برای تحول روحى و مركز تربيت و تزکیه نفس است. در اين مجالس مردمى كه با گريه بر مظلوميت امام حسين (عليه السلام) الگو بودن حضرت را در پنهانی‌ترین لایه‌های وجود خود، تعمق می‌بخشند و به رفتارسازی اجتماعی مطابق الگوی برتر هستی می‌رسند و در واقع زمينه تطبيق اعمال و كردار خويش و همرنگى و سنخيت خود را با سيره علمی و عملى آن حضرت فراهم مى‌سازند. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
بخش 4/2: ژورنالیست‌هایی مانند علی زمانیان و یاسر عرب بر نقد مناسک عزاداری تکیه کرده و معتقدند که این مناسک، نوعی مواجهه سطحی با واقعه عاشورا است. از طرف دیگر ، افرادی چون سروش محلاتی، مظاهری و محمودی، سعی دارند تا مناسک را به پوسته‌ای ظاهری تشبیه کنند که کارکردی جز سرگرم کردن توده مردم جامعه ندارد! حقیقتاً اینان باید در این پرسش نه‌چندان تازه اندکی بیندیشند که «اگر چنان است که شما می‌پندارید، پس چرا ظلمه و مستکبران تاریخ و فرزندان بی.بی.سی در عصر حاضر، علیه این مناسک چنین پای می‌فشرند؟» در این راستا یاسر عرب در برنامه تلویزیونی خود، حسام مظاهری در سخنرانی‌های متعدد و میلاد دخانچی در یادداشت جنجالی خود، سعی کردند تا جمهوری اسلامی را متهم سازند که از این عزاداری‌های عاشورایی، بهره‌مندی سیاسی دارد؛ بی‌توجه به آنکه امام خمینی (ره) فرمود: ما هرچه داریم، از محرم و صفر است. اما در این بین، گروهی دیگر همچون انشاءالله رحمتی و عبدالحسین خسروپناه بر این مسأله تأکید می‌کنند که روح عاشورا در ضمن این مناسک قرار داشته و نمی‌توان آنها را صرفاً پوسته ظاهری دین دانست. آنها، در تداوم خط حضرت باقرالعلوم (علیه‌السلام)،مناسک و شعائر را دارای لایه‌های عمیق معنایی و معرفتی می‌دانند که با گسترش آنها در جامعه می‌تواند نتایج مفیدی را به بار بیاورد. همچنین محمدرضا سنگری، نیز خط تحریف تاریخی قیام سیدالشهدا را مورد کنکاش قرار داده است. شاید به وضوح و با دقت در این خطوط رسانه‌ای و ژورنالیستی، بتوان درک کرد که ژورنالیسم انگلیسی درباره عاشورا، چرا تا چند سال قبل، از بدعت‌هایی چون قمه‌زنی و تیغ‌زنی، ترویج می‌کرد و از طرفی اکنون که خط موافقان و مروجان قمه‌زنی در رسانه‌های انقلابی افشا شده است، تأکید بر خرافی بودن و بی‌وجه بودن مناسک پرمغز عاشورا دارد. هر دو گروه روشنفکرنمایان غربزده و متحجران، چون دو لبه قیچی، در مواجهه با اهداف متعالی این قیام ایستاده‌اند. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📋 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فلسفه اقتصاد اسلامی 🔸با توجه به نقایص دو روش اقتصادی لیبرال و سوسیال، عده ‌ای به این فکر افتادند که راه میانه را پی بگیرند. 🔸در این روش می‌باید اقتصاد تا حدی آزاد باشد، اما منافع جامعه هم در نظر گرفته شود؛ دولت برای اقتصاد کلان برنامه‌ریزی کند ولی در کارهای جزئی دخالت نکند، و از طرفی هم مالیات‌های مالیات‌های سنگینی از سرمایه‌داران بزرگ بگیرد تا به نفع طبقات محروم جامعه صرف کنند این نوع نظام که گاهی به نام سوسیالیسم دموکراسی نامیده می‌شود. 🔸 امروز در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد این نظام هرچند امتیازاتی برای اقتصاد آزاد و اقتصاد سوسیالیسم دارد ولی بازهم بی‌اشکال نیست؛ برای این‌که در این سیستم هم سرمایه‌داران هستند؛ اما آزادی کامل ندارد و همه سود اقتصاد نصیب خود آن‌ها نمی‌شود؛ ولی به‌هرحال برای افزایش سرمایه و افزایش سود از هر وسیله‌ای بهره می‌گیرند. 🔸در مقابل هر سه سیستمی که گفتیم، سیستم اقتصادی دیگری به نام سیستم اقتصاد اسلامی وجود دارد که ویژگی‌های خاص خود را دارد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻جنجال سنت و مدرنیته 🎤سید مهدی ناظمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻جنجال سنت و مدرنیته 🎤سید مهدی ناظمی 🔹در کشور ما نسبت به طب سنتی یا نگاه افراطی وجود دارد یا تفریطی، در نگاه افراطی مسئولان و سردمداران پزشکی مدرن که نگاه مبتنی بر شواهد دارند معتقدند هر طبی غیر از طب جزئی‌نگر و شواهد بنیاد طب نیست . 🔹در نگاه تفریطی اطبا سنتی هم می‌گویند که فقط طب سنتی قابل اعتماد است که البته در کشور ما طرفداران نگاه افراطی بیشتر است به طوری که من قاطعانه می گویم که اساتید طب سنتی هیچ استادی وجود ندارد که معتقد باشد پزشکی مدرن الکی و غیرمعتبر است. 🔹دلیل این اتفاق هم سرکوبی حدود یک قرن طب سنتی است و اینکه در این مدت خیلی از زیرشاخه‌های طب سنتی مثل علم نبض از بین رفته با اینکه جزو سخت‌ترین بخش‌های طب سنتی است. 🔹به لحاظ علمی، افرادی که طب سنتی را خرافه می‌دانند خودشان را نماینده علم می‌دانند و هرچیزی غیر از خودشان را شبه علم می‌دانند و رویکردشان کاملاً مستبدانه است البته این نگاه امروزه منسوخ شده ولی از قدیم هنوز در خیلی‌ها نهادینه شده است. 🔹وجه ایدئولوژیک، به جنبه سیاسی ماجرا برمی‌گردد، از نظر سیاسی طرفداران پزشکی مدرن معتقدند که باید تمامی مناسبات علمی کشور توسط نهادهای غیر ایرانی تصویب و تأیید بشود. 🔹 بر اساس این نگاه ما هیچگاه نمی‌توانیم مستقل شویم و تصمیم‌گیری کنیم مثلاً در خصوص همین کرونا نگاهی مبنی بر اینکه فعالیت‌های پژوهشی مستقل با نگاه به اقلیم کشور شکل بگیرد و نظام دارویی و سلامتی مبتنی بر این موارد تشکیل شود وجود ندارد در صورتیکه در کشوری مثل چین چنین اتفاقی رخ داد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻چکيده و جمع‌بندي کتاب مشروطه اسلامي (زندگي و انديشه سياسي آخوند خراساني) 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻چکيده و جمع‌بندي کتاب مشروطه اسلامي (زندگي و انديشه سياسي آخوند خراساني) 🔸براساس اين تفکيک، انديشه سياسي ثابت آخوند خراساني در زمينه شرايط حاکم، اعتقاد به مراتب چهارگانه طولي حاکميت معصوم(ع)، فقيه جامع‌الشرايط، شيعه عادل و مسلمان فاسق بود. 🔸در نتيجه در دوره غيبت معصوم(ع)، فقيه در عهده‌دار شدن مسئوليت و وظيفه حکمراني، بر ديگران تقدم دارد. 🔸آخوند خراساني،‌ با در نظر داشتن اين انديشه سياسي ثابت و نيز ديگر انديشه‌هاي سياسي ثابت (همچون لزوم از ميان برداشتن و کم کردن ظلم حاکمان، تقابل با سلطه کفار، امربه‌معروف و نهي‌ازمنکر، و مشورت با مردم و مشارکت آنان در امر حکومت)، با ملاحظه محيط سياسي ايرانِ عصرِ مشروطيت، چنين تشخيص داد که امکان عملي حاکميت فقهاي جامع‌الشرايط در آن زمانه وجود ندارد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻فرهنگستان نتوانسته اهل علم را به خود جذب کند 🎤حسین مهدی‌زاده 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻فرهنگستان نتوانسته اهل علم را به خود جذب کند 🎤حسین مهدی‌زاده 🔹اساسا استاد میرباقری و مکتب فرهنگستان امکان توسعه‌دهی دستوری به جامعه‌ای که ظرفیت انگیزشی و سنجشی متناسب با یک مدل توسعه را نداشته باشند را قبول ندارند. 🔹فرهنگستان محور توسعه را رشد مشارکت انسانی در جهت خاص می‌داند، لذا نظریه توسعه بدون موتور اول در نهاد جامعه برای فرهنگستان منتفی است. 🔹از سوی دیگر هم اگر جامعه‌ای که به خدا ایمان آورده، ظرفیت پیشرفت نداشته باشد، تاریخ از دست خدا خارج نمی‌شود تا به‌دست شیطان و خداناباوران بیفتد که در جای خود این نیز باید در مبانی پیشرفت توضیح داده شود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔊 🔻نسبت دین و معنویت ▪️ ☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است. @meshkatnoor •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔻نسبت دین و معنویت ▪️ ☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است. @meshkatnoor •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
📋 🔻مسئولیت ولی فقیه در نسبت با اختلال ساختاری ✍️مهدی جمشیدی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مسئولیت ولی فقیه در نسبت با اختلال ساختاری ✍️مهدی جمشیدی 🔹برخلافِ فرض‌های موجود که قدرت را در شخصِ ولیّ فقیه، «منحصر» و «محدود» کرده و «تمامیّتِ وضع ِموجود» را به او ارجاع می‌دهد، واقعیّت آن است که ولیّ فقیه دربارۀ همۀ آنچه‌که می‌گذرد و همۀ شئون و ساحاتِ حکمرانی، مسئول نیست. 🔹مطابقِ قانون، «مدیران و کارگزارانِ متعدّد»، عهده‌دار تدبیر و اجرا هستند و به‌طورِ مستقل، تصمیم می‌گیرند و در مقابل، باید پاسخگو نیز باشند. 🔹ازاین‌رو، نباید تصوّر کرد که با وجودِ «مطلقه بودنِ ولایتِ فقیه»، او باید در «تمامِ عرصه‌های حاکمیّتی» وارد شود. 🔹وی در این باره، مسئولیّتی بر عهده ندارد و در عمل نیز، قادر به چنین «مداخلۀ حداکثری و پهن‌دامنه‌» ای نیز نیست. 🔹بدین جهت است که باید ناکارآمدی یا فسادِ هر مدیر و نهادی را، بر عهدۀ خودِ او دانست و او را بازخواست کرد، نه این‌که انتظار داشت که هر جا اختلالی پدید آمد، بی‌درنگ و مستقیم، شخصِ ولیّ فقیه وارد شده و دستور صادر کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نقد کتاب روانشناسی 🎤دکتر عبدالوحید داودی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نقد کتاب روانشناسی 🎤دکتر عبدالوحید داودی 🔸روان‌شناسی یک حوزه اندیشه‌ای است، حتی خود روان‌شناسان اندیشه‌های دیگر را نقد می‌کنند. بعضی تمرین‌ها و کارهای عملی در کتاب به‌عهده دانش‌آموزان است که حتی در آن‌ها هم، نگاه نقادانه‌ای را صورت نمی‌دهد؛ یعنی یک نگاه کاملاً پذیرشی. 🔸 هیچ جای کتاب نگاه نقادانه‌ای را نمی‌بینم، درحالی‌که مدل پیشرفت روان‌شناسی نقد است؛ روان تحلیل‌گری به نقد ساختارگرایان آمده، رفتارگرایی به نقد روان‌تحلیلی‌ها آمدند، انسان‌گراها به نقد دوتای قبلی آمدند، حتی مدل علمی غرب هم به نقد دین بالا آمد؛ آن‌ها را پس‌زد که بگوید، من می‌خواهم پیشرفت کنم؛ یعنی ما حتی مدل پوزیتویست‌های آن‌ها را هم در کتاب نداریم. 🔸درحالی‌ که در منابع‌ اسلامی ما روایت حضرت‌ امیر را می‌بینید که می‌فرمایند: اِعرفِ الحَق (حق را بشناسید)؛ این که چه کسی چه چیزی می‌گوید مهم نیست؛ باید بتوانیم نگاه نقادانه داشته ‌باشیم. 🔸کتاب، این نگاه را هم ندارد؛ یعنی نسبت به روان‌شناسی، نمی‌گویم نگاه کامل، اما یک جایی هم مثلاً بگوید: به نظر شما این ساختار قابل تغییر است؟ چیز دیگری را می‌توان جایگذاری کرد؟ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻اخلاق و اقتصاد از دیدگاه قرآن کریم 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻اخلاق و اقتصاد از دیدگاه قرآن کریم 🔹بهترین راه برای تبیین ارتباط اخلاق و اقتصاد، ارائه منطقی است که بتوان از طریق آن این ارتباط را نفی یا اثبات کرد. 🔹این منطق بازگشت به رابطه بین هست‌ها و بایدها می‌کند. برای دستیابی به این منطق ابتدا باید الگوی پیشنهادی نظام‌مندی معرفت‌های اقتصادی معرفی گردد. 🔹مطابق این الگو، اقتصاد در چهار گستره قابل تبیین است: مبانی فلسفی اقتصاد، فلسفه اقتصاد، علم اقتصاد، ساختار اقتصادی. 🔹از سوی دیگر درباره اخلاق نیز گستره‌هایی معرفی شده است: فرااخلاق، اخلاق هنجاری در دو بخش، اخلاق توصیفی، تربیت اخلاقی. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تفسیری کاپیتالیستی از اسلام ✍️محمد زارع شیرین کندی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تفسیری کاپیتالیستی از اسلام ✍️محمد زارع شیرین کندی 🔸بعد از گذشت چهل سال از انقلاب و حکمرانی روحانیت، صدای متفاوتی به گوش می‌رسد. 🔸اینکه این صدا صدای اصلی و درونی روحانیت است یا نه، نمی‌دانم. اما این صدا دقیقاً در نقطه مقابل صدای شریعتی است. 🔸 این صدا می‌گوید نه تنها پیامبر و امامان اهل زهد و فقر و قناعت نبودند بلکه سرمایه‌دار و میلیاردر زمانه‌شان بودند. 🔸این صدا می‌گوید اسلام نه تنها طبقه و واسطه و سازمانی به اسم روحانیت دارد بلکه این طبقه باید سرمایه‌دار و میلیاردر این روزگار باشد زیرا اسلام را نگه می‌دارد و طرح و نظر عرضه می‌کند. 🔸 این صدا می‌گوید ما وارث مال و ثروت پیامبر و امامان نیز هستیم. این صدا کاملاً برتری چو و تفوق طلب است. این تفسیر از اسلام تفسیر کاپیتالیستی است. 🔸در این تفسیر، بوی معنویت و عرفان و احوال و مواجید دینی به گوش نمی‌رسد. این تفسیر فقط به یک طبقه خاص و امتیازات و دارایی‌های مادی و غیرمادی آن می‌اندیشد و در فکر مردم بویژه فقرا و مساکین نیست. حال باید دید و پرسید کدام اسلام؟ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_ne
💢 «در جست‌و‌‌جوی موفقیت» 🤔 برای آنان که درباره مسیر زندگی‌شان تردید دارند... 🔻کاری از و 🗣 به روایت فارغ التحصیلان و اساتید دانشگاه شریف: شهشهانی، نیلی، مشایخی، گلشنی، ایرجی زاد، سیدجوادی، علیانی، کاویانی، غیبی و... 🍉 شروع رویداد: شب یلدا 📝ثبت نام در سایت مدرسه آزادفکری (http://azadfekrischool.ir/) 🔺هزینه کمتر برای ثبت نام زودهنگام ___ 🆔 @Sharif_Islamic_Society 🆔 @AzadFekriSchool
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️دیداری به یاد ماندنی با خاطره منحصر به فرد مرحوم آیت‌الله یزدی از شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی انتشار برای نخستین بار @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🎙 🔻مدرنیته در ذات خود توتالیتر است 🎤علیرضا شجاعی زند و بیژن عبدالکریمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻مدرنیته در ذات خود توتالیتر است 🎤علیرضا شجاعی زند و بیژن عبدالکریمی 🔹مدرنیته و غرب در ذات خودش توتالیتر است. غرب اسیر منطق یوروسنتریسم یا اروپامحوری است، یعنی خودش را محور عالم دانسته، تمام جهان را حول محور خود تفسیر می‌کند. 🔹غرب اسیر خودبنیادی است. غرب اسیر منطق شرق‌شناسی– در معنای ادوارد سعیدی- است. غرب وقتی از عقلانیت حرف می‌زند، فقط به یک معنا و مفهوم از عقل و عقلانیت قائل است و هیچ درک دیگری برای شیوه‌های دیگر عقلانیت قائل نیست. 🔹 این عقلانیت صرفا عقلانیت منطق‌محور وگزاره‌محور متافیزیکی است و شیوه‌های دیگر عقلانیت را به رسمیت نمی‌شناسد. عقل برای غرب یعنی عقلانیت ارسطو، عقل برای غرب یعنی عقلانیت موردنظر دکارت و کانت. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻حکمرانی اسلامی ولایی یعنی نظام با محوریت ولایت ✍️حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net