eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 ♦️ ما و 🔻(بخش سوم) 🔹️دست کم از نظر من اصلاً بحرانِ حاصل از بحران کوچکی نیست و صرفاً نمی توان آن را شایعه دانست. 🔹️همچنین باید تا آنجا که می شود از انتشار و اشاعۀ این جلوگیری کرد و به ویژه در یک ماه آینده ملاحظات منطقی و متناسبِ بهداشتی را رعایت کرد. 🔹️نقد واکنش عصبی و ترس خورده مردم، که خودم در دو روز اخیر نمونه های ترسناکی از آن را در شهر تهران (ازداروخانه تا مترو) شاهد بوده‌ام، ابداً به معنای جدی نگرفتن یا کوچک پنداشتن بحران یا افتادن در دام بازی‌های رسانه ای نیست. 🔹️من این وضعیت را با «وضع طبیعی هابز» مقایسه کردم و کسانی که می دانند این اصطلاح به چه معناست، از اوج شدت خشونت و تنشِ پیشاتمدنیِ نهفته در آن آگاهند. اتفاقا به نظر من ما هنوز با ابعاد ترسناك این فاجعه مواجه نشده ایم و چه بسا تا آخر سال، آماری چندهزار نفری از هموطنان قربانی کرونا را شاهد باشیم. همچنین نیازی به تذکر ندارد که اشاره به از بین رفتن ضعفا و پیرها را نیز باید فارغ از مباحث اخلاقیِ عرفی درك کرد. 🔹️در این یادداشت صرفاً به سازوکار طبیعت اشاره شده است و طبیعت نیز هم چنان که روشن است، کاری با اخلاق انسانی ندارد و بی رحمانه قدرت و خود را اعمال می کند. از سوی دیگر نگاه من به اصلا رمانتیک یا سانتی مانتال نیست. 🔹️ما موجودات روبه مرگیم و زندگی چیزی نیست جز انتظار مرگ. اگر بناست زندگیِ ما معنایی داشته باشد، مسئله بر سر کیفیت و شدت آن است، نه کمیت و امتداد آن. زندگی کردن صرفاً برای زنده بودن، دستکم برای من، اصلاً واجد ارزش زیستن نیست. ✍🏻 نویسنده: محمدمهدی اردبیلی،استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️ما و 🔻(بخش چهارم) 🔶️درباره سوءتفاهم سوم، حقیقتاً بیشتر آن را ناشی از سهل انگاری یا عدم دقت مخاطبان می دانم. 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️ما و 🔻(بخش چهارم) 🔶️درباره سوءتفاهم سوم، حقیقتاً بیشتر آن را ناشی از سهل انگاری یا عدم دقت مخاطبان می دانم. 🔹️در طول یادداشت همواره از ضمیر «ما» استفاده شده است، البته نه به نحوی صوری یا نمایشی، بلکه عملا باور دارم که من هم بخشی از همان مردمی‌ام که توصیفشان کردم و حتی دقیقاً واجد برخی از صفاتی هستم که نقدشان کرده‌ام. 🔹️نقد من از موضع یک فرد مطلقاً جدا افتاده و منزه خطاب به نیست، بلکه نقدی درونیِ ماست. 🔹️در یک وضعیت و منحط، ما همه آلوده‌ایم و در نتیجه نقدی اگر هست بر همۀ ما وارد است. در این معنا نقد مردم در حقیقت، همواره باید به شکلی از فاصله گذاری «ما»ی در نقد «من» غایتی جز دفاع از مردم ندارد. 🔹️درست است که هر میان سوژه و ابژه دست بزند، اما این فاصله گذاری باید به درونی بودنِ نقد نیز آگاه و معترف باشد. 🔹️امروز که شکاف / در اوج خود است، بدیهی است که از سوی نخستین مخاطب هر انتقادی و دولت است. 🔹️اما سوال این است که پس آیا اصلاً نباید مردم را نقد کرد؟ آیا هر شکلی از نقد مردم ضدمردمی است؟ آیا خود این موضع به نوعی فاشیسم پوپولیستی منجر نمی‌شود؟ آیا خود مردم توان سرکوبگری ندارند؟ آیا خود سرکوبگری دولت، به نحو غیرمستقیم محصول اراده عمومی نیست؟ 🔹️همه می دانیم که خود مردم بزرگترین قربانیان وضعیت‌اند و رفتار غیرمنطقی‌شان یا فوبیای عمومی در مواجهه با یک ، ناشی از سال‌ها فشار فرهنگی و بحران اقتصادی و عدم است. ✍🏻 نویسنده: محمدمهدی اردبیلی،استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️ما و 🔻(بخش پنجم) 🔷️ مسئلۀ اصلی یادداشت این است که حالا که تمام نهادها ناتوان و ناکارآمدند، حالا که تنهایند، چگونه می‌توانند (می‌توانیم) از خودشان (خودمان) کنند (کنیم)؟ 🔸️چگونه ما باید به جای له کردنِ یکدیگر برای بقا، باهم باشیم و از همدیگر حمایت کنیم؟ 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️ما و 🔻(بخش پنجم) 🔷️ مسئلۀ اصلی یادداشت این است که حالا که تمام نهادها ناتوان و ناکارآمدند، حالا که تنهایند، چگونه می‌توانند (می‌توانیم) از خودشان (خودمان) کنند (کنیم)؟ 🔸️چگونه ما باید به جای له کردنِ یکدیگر برای بقا، باهم باشیم و از همدیگر حمایت کنیم؟ 🔸️موضع این یادداشت، برخلاف برخی نقدها، نه هابزی بلکه اسپینوزایی بود: در حقیقت، هشداری بود علیه امکان هابزی شدنِ ، و البته به امید پیوند خوردنِ بدن‌ها در راستای انسان بر گرگ انسان. 🔸️در نهایت، هدف نقد هم رفتار است، هم رفتار . روشنفکر، هرچند یکی از مردم است، اما همواره باید فاصله گذاری انتقادی خود را حفظ کند و فراموش نکند که به همان میزان که رفتار مردم تحت تاثیر عملِ است، حاکمیت نیز برآمده از مردم است: به ویژه در کشوری که نظامش برآمده از انقلابی مردمی است. 🔸️پس نقد باید دوسویه باشد و نقدی که برای مردم دردآور نباشد، نقد نیست. ✍🏻 نویسنده: محمدمهدی اردبیلی،استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️نقش در تحقق 🔻(بخش سوم) 🔷️فعالیت 🔸️ و به عنوان و با ورود به دانشگاه علاوه بر ترویج مبانی و مبارزه با تفکرات غربی، باعث نزدیکی هرچه بیشتر و شدند. 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️نقش در تحقق 🔻(بخش سوم) 🔷️فعالیت 🔸️ و به عنوان و با ورود به دانشگاه علاوه بر ترویج مبانی و مبارزه با تفکرات غربی، باعث نزدیکی هرچه بیشتر و شدند. 🔸️شهید بهشتی تمام فعالیت‌ها و اقدامات انسان را در صورتی که در جهت رشد و تعالی باشد عبادت می‌دانست. 🔸️بنابراین از نظر او و سیاست ورزی نیز عبادت محسوب می‌شد. این در حالی بود که آن روز و شبه داخلی دم از و جدایی از می‌زدند. 🔸️ از دیگر دینی است که جدای از فعالیت‌های دانشگاهی همچون شهید مطهری و بهشتی اقدام به تأسیس نهاد «کانون اسلامی دانش آموزان و فرهنگیان» در نمود. 🔸️این مکان محل تجمع گروه‌های مختلف بر محوریت و بود. شهید مفتح از طریق این کانون، سخنرانی و نوشتن مقالات تلاش می‌نمود تا را متوجه هویت اصیل و دینی خود نماید تا در برابر جریان فرهنگی آن روز که در تلاش بود تا فرهنگ اساطیری و را ترویج نماید، مقابله کند. 🔸️عده‌ای از نظیر ، بهشتی، علی گلزاده غفوری و... نیز، اقدام به تألیف کتب درسی تعلیمات دینی برای نمودند. 🔸️افرادی نظیر و ، ، و ، ، و سایر نخبگان نیز با سخنرانی، نوشتن مقالات و کتب مختلف، اجتماعی و مثل تبیین مسائل ، شرایط ، منزلت انسان در حکومت اسلامی، حقوق زن و... را تبیین و نشر می‌دادند. 🔸️در این بین برخی از نظیر مهندس همچون نیز حضور داشتند. 🔸️ نیز تمام تلاش خود را می‌نمود تا مسائل اجتماعی اسلامی را به شکل علمی و عقلی توجیه کند و شاخصه‌های فکری را با آخرین دست آوردهای بشر هماهنگ نشان دهد. 🔸️به عبارت دقیق‌تر مهندس بازرگان نگاهی تجربی به دین داشت و همانند آگوست کنت تلاش می‌نمود تا اندیشه‌های دینی را با دست آوردهای علوم طبیعی منطبق نماید. 🔸️این که این افراد به چه میزان در تحقق و پیشبرد آن نقش داشته‌اند احتیاج به بحث مفصلی دارد. با این حال نقش افراد نام برده شده و بسیاری که نامشان در این مقاله مطرح نشد، در تحقق غیر قابل انکار است. ✍🏻 نویسنده: 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
🎙 ♦️برنامه شوکران 🔰 گفتگو با دکتر مهدی گلشنی چهره ماندگار فیزیک و پدر فلسفه علم ایران 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
برنامه شوکران و گفتگو با دکتر مهدی گلشنی چهره ماندگار فیزیک و پدر فلسفه علم ایران.mp3
24.38M
🎧 ♦️برنامه شوکران 🔰 گفتگو با دکتر مهدی گلشنی چهره ماندگار فیزیک و پدر فلسفه علم ایران 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️به بهانه بزرگداشت دکتر مهدی گلشنی چهره ماندگار فیزیک و پدر علم 🔷️در خیلی از دانشگاه‌های کشور، به جای اینکه مساله دانشجو را حل کنند و یک راه حل جلوی پای او بگذارند، دانشجو را می‌دوانند. 🔸️اصلا کارشان فتح باب نیست تا مسئله حل شود. 🔸️ذهنیت‌ها خیلی کودکانه است. 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ♦️به بهانه بزرگداشت دکتر مهدی گلشنی چهره ماندگار فیزیک و پدر علم 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️ و اخلاق 🔻(بخش اول) 🔹️برخی از اخلاق در تعریف اخلاق گفته‌اند:«صفات نفسانی راسخ و پایداری که موجب می‌شوند افعالی متناسب با آن صفات به‌ سهولت و بدون نیاز به تأمل و تروی از آدمی صادر شود» (ابن مسکویه، تهذیب الاخلاق و تطهیرالاعراق، قم، بیدار، بی تا: 51). 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️ و اخلاق 🔻(بخش اول) 🔹️برخی از اخلاق در تعریف اخلاق گفته‌اند:«صفات نفسانی راسخ و پایداری که موجب می‌شوند افعالی متناسب با آن صفات به‌ سهولت و بدون نیاز به تأمل و تروی از آدمی صادر شود» (ابن مسکویه، تهذیب الاخلاق و تطهیرالاعراق، قم، بیدار، بی تا: 51). 🔹️این اخلاق به از آن جهت که انسان است، مربوط می شود و هیچ‌گونه حد و مرزی نمی‌شناسد بلکه در همه جای عالم کاربرد دارد و در عین حال در ساختار وجودی انسان نهفته است و اگر کسی نتواند آن را شکوفا کند چه بخواهد چه نخواهد از مدار آدمیان خارج شده و در انسانیت هیچ‌گونه سهمی ندارد. 🔹️دامنه اخلاق همه عرصه‌های زندگی در بر می‌گیرد و نمی‌توان حوزه‌ای را فرض کرد که نتوانیم در آن حوزه از اخلاق سخن به میان آوریم. 🔹️برای هر شغلی و برای هر حادثه‌ای اخلاقی تعریف شده است. اگر اخلاق را به دو دسته کاربردی و غیرکاربردی تقسیم کنیم اخلاق غیرکاربردی تنها به جنبه‌های نظری می پردازد که البته در نحوه عمل اخلاقی آدمیان اثر مستقیم دارد. اما اخلاق کاربردی به دو حوزه حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای تقسیم می‌شود که اخلاق حوادث از مهم‌ترین بخش‌های اخلاق غیرحرفه‌ای است. 🔹️در حوادث نظام‌های جاری تا حدودی مختل می‌شوند و روندهای ثابت آسیب می‌بینند و جریان امور وضع دیگری پیدا می‌کند از این جهت زمینه برای بروز و عدم بروز اخلاق فراهم می‌شود. به تعبیر دیگر با به وجود آمدن حوادث زمینه برای نشان دادن اخلاق و فرار از آن مهیا می‌شود و به تعبیر زیبای در آن روز زمین گوهرهای خود را نشان می‌دهد؛ یعنی آدمیان باطن پنهان خود را آشکار و معلوم می‌شود که چه کسانی اخلاقی‌اند و چه کسانی از اخلاق فاصله دارند. ✍🏻 نویسنده: دکتر بخشعلی، قنبری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️ و اخلاق 🔻(بخش دوم) 🔷️اکنون دو ماهی است که درگیر ناشی از کروناست. 🔸️همین امر به طور واضح نشان داد که چه دولت‌هایی به اخلاق پای‌بند و کدام دولت‌ها اخلاق را زیر پا نهادند. 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️ و اخلاق 🔻(بخش دوم) 🔷️اکنون دو ماهی است که درگیر ناشی از کروناست. 🔸️همین امر به طور واضح نشان داد که چه دولت‌هایی به اخلاق پای‌بند و کدام دولت‌ها اخلاق را زیر پا نهادند. 🔸️ خبیث بلافاصله خوشحالی خود را از آسیب رسیدن به اعلام کرد و نشان داد که برای دولتمردان آمریکایی اخلاق هیچ ارزشی ندارد و تنها چیز ارزشمند است و بس. 🔸️در این میان عزیز که ده‌ها مشکل دارد بیشتر از دو میلیون به فرستاد و نشان داد که اخلاق و انسان دوستی فراتر از مرزهاست. 🔸️آفرین بر دولت عزیز جمهوری اسلامی. همین امروز که عزیز ما هم دچار این شده است سفیر چین 5000 هزار کیت آزمایش را به طرف ایرانی تحویل و در توئیت خود نوشت که تلاش ادامه دارد. 🔸️اما در داخل کشور عزیز ما ایران هم شاهد تحقق اخلاق و بعضاً پاره‌ای از بداخلاقی‌ها هستیم. ابتدا باید از پزشکان عزیز جامعه‌مان یاد کنیم که این روزها در خط مقدم مبارزه با این ویروس‌اند و از جان مایه می‌گذارند و ابتلای چندین پزشک عزیزمان به این ویروس خطرناک نمونه بارز این ایثارگری و اخلاق‌مداری است. 🔸️معاون جناب آقای دکتر حریرچی یکی از این فداکاران عزیز است که در راه مبارزه با این ویروس خود نیز ویروسی شده است. اینجاست که می‌توانیم شاهد ظهور و بروز اخلاق باشیم. ✍🏻 نویسنده: دکتر بخشعلی قنبری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️صنعت پزشکی و 🔹️رسماً به ما گفته می‌شود که این نظام، در خدمت بیماران است اما عملاً در خدمت صنعتی است که آن را با ریسمان‌هایی نگه داشته و یک « » را به سود خود تداوم می‌بخشد. 🔹️ ما آن را مافیای پزشکی می‌نامیم. 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️صنعت پزشکی و ! 🔹️نمی‌توان برای قضاوت منصفانه در مورد ماهیت جدید، به ظاهر آن اکتفا کرد، گر چه در مورد باطن آن نیز باید منصف بود. 🔹️پزشکی جدید، یک «صنعت» است با همه اقتضائات آن. صنعت یعنی این پزشکی،‌ ارتباط مشخصی با حوزه فناوری‌ و دارد. 🔹️پزشکی جدید، رویه‌هایی را در پیش می‌گیرد که برایش صرف داشته باشد و عمدتاً‌ تلاش می‌کند با استفاده از فناوری‌های جدید، نفوذ خود را در حد ممکن گسترش دهد،‌به همه و به همه حوزه‌های زندگی انسان. 🔹️پزشکی جدید، یک صنعت است که بدون آموزش انبوه، تولید انبوه و فروش انبوه، سودآوری ندارد. این مؤلفه‌ها همان‌قدر که به گسترش در جهان کمک کرده،‌ همان‌قدر نیز مانع توجه صرف به سلامتی انسان‌ها می شود. 🔹️دکتر لانکتوت، پزشک کانادایی در کتاب خود با نام «مافیای پزشکی» (که انتشارش موجب محرومیت وی از پزشکی تا آخر عمر شد) پس از تجربیات گوناگون به این باور رسیده است که 75% از پولی که در نظام سلامت جدید خرج می‌شود، غیرضروری است یعنی نه به جیب پزشک می‌رود و نه به درد سلامتی بیمار می‌خورد. 🔹️او نام نظام فعلی را « » (به جای ) می‌گذارد و بیان می‌کند «اگر هم پزشکان و هم بیماران ناراضی هستند، پس کس دیگری باید خوشحال باشد که موجب شده این نظام، دائمی شده و در تمام دنیا گسترش یابد... 🔹️همان کسی که از آن سود می‌برد... رسماً به ما گفته می‌شود که این نظام، در خدمت بیماران است اما عملاً در خدمت صنعتی است که آن را با ریسمان‌هایی نگه داشته و یک «نظام بیماری» را به سود خود تداوم می‌بخشد. ما آن را مافیای پزشکی می‌نامیم. 💠 منبع: مشرق 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️ و اخلاق 🔻(بخش سوم) 🔸️یکی از مهم‌ترین جاهایی که می‌تواند آدمی را در محک توجه اخلاقی قرار دهد حوادث گوناگون است که البته بروز بیماری‌های مانند از مصادیق بارز آن است. 🔸️اکنون جای این سوال است که از خود بپرسیم آیا در این شرایط می‌توانیم شاهد پای‌بندی خودمان به اخلاق باشیم یا نه؟ 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️ و اخلاق 🔻(بخش سوم) 🔸️در کنار اینها می‌توانیم از مدیران و مهندسان و کارگران و تولیدکنندگانی یاد کنیم که شبانه‌روز کار می‌کنند تا مردم عزیز در رابطه با نیازهای مربوط به این بیماری دچار مضیقه نشوند. 🔸️درودشان می‌فرستیم و دستشان را می‌بوسیم. اما شگفتا برخی از ما ایرانی‌ها از هر فرصتی برای بروز بداخلاقی استفاده می‌کنیم و از حوادث پیش آمده کیسه‌ای برای خود می‌دوزیم و هر اندازه که دستمان می‌رسد در احتکار و افزایش قیمت‌های اجناس موردنیاز از هیچ کوششی فرو گذار نمی‌شویم!!! 🔸️از آدم نماها باید پرسید شما نامردان با حیوانات بی‌خرد و فاقد عقل و قلب چه تفاوتی وجود دارد؟ آیا در اینجا آیه شریفه قرآن کریم «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ؛ در حقيقت، بسيارى از جنّيان و آدميان را براى دوزخ آفريده‌ايم. [چراكه‌] دلهايى دارند كه با آن [حقايق را] دريافت نمى‌كنند، و چشمانى دارند كه با آنها نمى‌بينند، و گوش¬هايى دارند كه با آنها نمى‌شنوند. آنان همانند چهارپايان بلكه گمراه‌ترند. [آرى،] آنها همان غافل‌ماندگانند(اعراف/ 179)». 🔸️نباید از این نکته هم غافل شویم که اخلاق هرگز در ساحت گفتار آدمیان خلاصه نمی‌شود بلکه تا زمانی که از زبان به اعضای بدن نرسد و در آنها ساری و جاری نشود، نمی‌توان از اخلاقی‌بودن آدمی سخن گفت. 🔸️یکی از مهم‌ترین جاهایی که می‌تواند آدمی را در محک توجه اخلاقی قرار دهد حوادث گوناگون است که البته بروز بیماری‌های مانند از مصادیق بارز آن است. 🔸️اکنون جای این سوال است که از خود بپرسیم آیا در این شرایط می‌توانیم شاهد پای‌بندی خودمان به اخلاق باشیم یا نه؟ ✍🏻 نویسنده: دکتر بخشعلی قنبری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
🎙 ♦️آیا نهاد در می‌شود؟ 🔹️بیست‌وششمین قسمت از فصل سیزدهم برنامه «زاویه» به بررسی در ایران از قاب شبکه چهار سیما پخش شد. 🔹️در این برنامه ، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه و اسلامی و محمد قوچانی، سردبیر فصلنامه اندیشه «سیاست‌نامه» به مناظره پرداختند. 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
برنامه «زاویه» مناظره زرشناس ـ قوچانی (2).m4a
18.46M
🎧 ♦️آیا نهاد در می‌شود؟ 🔹️بیست‌وششمین قسمت از فصل سیزدهم برنامه «زاویه» به بررسی در ایران از قاب شبکه چهار سیما پخش شد. 🔹️در این برنامه ، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه و اسلامی و محمد قوچانی، سردبیر فصلنامه اندیشه «سیاست‌نامه» به مناظره پرداختند. 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️تأملی دیگر درباره 🔸️آیا کرونا می‌تواند یک «پدیدار» باشد، به معنایی که در پدیدارشناسی از آن سراغ داریم؟ 🔸️به ظاهر، هر چیزی می‌تواند در مقامِ پدیدار، متعلقِ پدیدارشناسی باشد و محدودیتی در این باره در کار نیست. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️تأملی دیگر درباره 🔷دکتر سید مجید کمالی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگر فلسفه 🔸آیا کرونا می‌تواند یک «پدیدار» باشد، به معنایی که در پدیدارشناسی از آن سراغ داریم؟ 🔸به ظاهر، هر چیزی می‌تواند در مقامِ پدیدار، متعلقِ پدیدارشناسی باشد و محدودیتی در این باره در کار نیست. 🔸کرونا خود را از طریقِ ظهوراتش در بدنِ اشخاصِ مبتلا می‌نمایاند و این‌گونه، می‌باید که ذاتش را از طریقِ این ظهوراتِ پراکنده در تن‌های متکثر ترسیم کند. با این‌حال، هنوز ذاتش را در پنهان، نگه داشته و ذهنِ حساب‌گرِ دانشمندان و ویروس‌شناسان را از ذاتِ خود دور نگاه داشته؛ گویی راهِ تصرفِ دیگری بر خود را بسته. 🔸سوژه ناتوان می‌نماید از تعیینِ ذاتش. پس، آیا کرونا همچون امری متعالی است که محیط بر اذهانِ مشروط آدمیان است یا حقیقتی است که در تحولاتی تاریخمند خود را سرانجام آشکار می‌کند، و از همین روست که هنوز فراچنگ نمی‌آید. یا شاید طورِ دیگری باشد: یعنی، کرونا اساسا فاقد ذات است، و از همین‌رو، وجه پدیداری ندارد. 🔸اگر این طور باشد، ظهوراتی که از او سراغ داریم، در واقع، پدیدارهای او نیستند. او از ما نمی‌گریزد چون امری متعالی ست یا اینکه تاریخی بر او نگذشته؛ بلکه او از ما می‌گریزد چون واقعیتی بازنمودین نیست، متعلقِ هیچ آگاهی‌ای نیست و در عین حال، مقوله شهودی هم نیست. بر این اساس، آیا می‌توانیم بگوییم که کرونا اصلا وجود ندارد؟ 🔸روشن است که کرونا منشأ یک بیماریِ فراگیر است که جانِ آدمیان را تهدید می‌کند. پس کرونا هست! این نوعِ از هستی، انگار بی‌سابقه است؛ وابسته به نوعِ نوینی از آدمی است. 🔸نوعی از انسان که شاید در سپیدمانِ ایجادش هستیم. این نوعِ نوین، امراضِ خاصِ به خودش را مطالبه می‌کند، حتی اطلاقِ عنوانِ بیماری بر این حالتِ نوبنیاد شاید بی‌ربط باشد. 🔸کرونا تنها نشان از گذر آدمی از وضعیتِ معهود و متعارفش به وضعیت یا ناوضعیتِ دیگری است که هنوز تن به صورت‌بندیِ مفهومی نمی‌دهد. این ناتوانی را حتی نمی‌توان به وضعیتِ نیست انگارانه مان نسبت داد. وضعیتِ نیست انگارانه هنوز در انتظارِ ظهورِ ارزش‌های دیگریست یا دست‌کم امکانِ بودنِ ارزش‌هایی دیگر را منتفی نمی‌کند. ناوضعیتِ کرونا، قبل از هر چیز، به تن وابسته است، او بیشتر از آنکه در پیِ ارزش دیگری باشد، به تنِ دیگری می‌اندیشد. 🔸این درحالی است که‌ تنِ متعارف با همه ارزش‌هایش، وابسته به سوژه، ساحتِ تکنیکی و نیست انگاریِ مقتضی‌اش است. 🔸کرونا نشانه اضمحلال این منطقِ زبانیِ تکنیکی است بی‌آنکه لزوما منطق و ارزشِ تازه‌ای بیافریند. به بیانی پارادوکسیکال این را هم می‌افزایم که کرونا گرچه هستیِ ناپدیدارِ بی‌سابقه‌ای دارد، و از سوژه می‌گریزد، هستی‌اش خود برخاسته از سوژه مدرن است؛ همان سوژه‌ای که بنیاد منطقِ تکنیکیِ سیاره‌ای را گذاشته و 'چین عالم' را برپا داشته. کرونا در مقامِ چیزی ناپدیدار، ما را به اندیشه‌ای رادیکال فرامی‌خواند. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net https://eitaa.com/fekrat_net/446
🎙صوتِ نشست "جهان پهلوان" با محوریت جستارهایی در دیدار با حاج در آینه حکمت و علوم انسانی 🔻(بخش اول) 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net https://eitaa.com/fekrat_net/448
نشست_جهان_پهلوان_جستارهائی_با_حاج.mp3
3.92M
🎙صوتِ نشست "جهان پهلوان" با محوریت جستارهایی در دیدار با حاج در آینه حکمت و علوم انسانی 🔻(بخش اول) 👤کوروش علیانی 🏢 ۲۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net https://eitaa.com/fekrat_net/448