eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻مخالف مارکسیسم و لیبرالیسم 🔸مشی سیاسی-اجتماعی آیت‌الله طالقانی حول «جذب حداکثری» و ارتباط فعال با بدنه مذهبی و جامعه روشنفکری با گرایش چپ و راست بود. 🔸 کسوت روحانیت برای او نوعی پدری جامعه بود و بدین‌جهت عنوان «پدر طالقانی» از سوی تشکیلات و گروه‌های چپ و راست برای او برگزیده‌ شده بود. 🔸در عین این رویکرد جذبی، تلاش کرد به‌قدر وسع خود مرزبندی نظری و ایدئولوژیکش را با انحراف عقیدتی برخی چهره‌ها، جریان‌ها و سازمان‌های سیاسی و اجتماعی حفظ کند که نمونه بارز آن در ماجرای تغییر ایدئولوژی «سازمان مجاهدین خلق» بروز یافت. ✍️نویسنده: حسین سرآبادانی تفرشی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2334 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مخالف مارکسیسم و لیبرالیسم 🔸مروری بر اندیشه‌های طالقانی نشان می‌دهد که او مساله اصلى جامعه ایران در زمان خودش را سلب آزادى‌های فردی در اثر استبداد و افزایش اختلاف طبقاتی در اثر سلطه نظام استثماری سرمایه‌داری می‌دانست . 🔸بدین‌جهت اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی او حول تأمین آزادی‌های فردی، استبدادستیزی و تبیین نوعی نظام شورایی و درنهایت اقامه قسط در جامعه از طریق اصلاح نظام اقتصادی است. 🔸با پیروزی انقلاب اسلامی نیز جهت‌گیری مکتبی و ارزشی او در پیگیری نهضت اسلامی در همان دوران حدود هفت‌ماهه نمایان بود. 🔸 تصویر او در مراسم افتتاحیه مجلس خبرگان قانون اساسی در ۲۸ مرداد ۱۳۵۸ که برای ساعتی روی زمین نشست، هنوز برای بسیاری یادآور شمایل یک انسان مجاهد، عمل‌گرا و انقلابی است که نگران تغییر ذائقه‌ها و روحیه‌ها در اثر انواع عناوین، صندلی‌ها و پست‌های شیک و فریبنده است. 🔸او باور داشت باید این مجلس در مسجد برگزار شود، نه به قول خودش کاخ سنای سابق. این حرکت نمادین او حاکی از حساسیت او در پاسداری از خط اصیل نهضت اسلامی که یکی از آن‌ها حفظ خوی کوخ‌نشینی مسوولان است، بود. 🔸همین روحیه متعهدانه، مکتبی و انقلابی عامل گرایش و علاقه مردم به او بود، نه لزوماً وجهه و چهره روشنفکری او. 🔸همین معنا را امام(ره) بعد از رحلت ایشان بیان ‌کردند: «…این مردمى که به آقاى طالقانى این‌قدر اظهار [علاقه‏] ‌کردند واقعاً براى این است که آن آقا نوشته است که چون ایشان دموکرات بود، آن کلنگى که قبر ایشان را کنده بود، می‌بوسیدند. این براى آن بود که ایشان یک مردى دموکرات بود؟ این‌جوری بود؟! یا نه، او ‌یک روحانى بود…» ✍️نویسنده: حسین سرآبادانی تفرشی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2334 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔔 نشست تخصصی و برگزار می‌شود به همت مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه، اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «حوزه و فضای مجازی»، ⏱ سه‌شنبه، ۲۵ شهریور، ساعت ۱۱ صبح 📌در خبرگزاری حوزه برگزار می‌شود. @savad_rasaneh 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نقش تربیتی عاشورا و محرم در زندگی بشر (بخش اول) 🔹یکی از بزرگ­ترین آفت­‌های تربیت دینی فقدان عملگرایی در این عرصه است. 🔹تلاش در جهت نهادینه کردن رفتارهای دینی در سایر افراد امری پسندیده است. 🔹ترغیب و تشویق دیگران برای دین‌گرایی بدون محقق شدن این رفتارها در سیره عملی شخصی نتیجه چندانی به دنبال نخواهد داشت. ✍️نویسنده: رضا جوادی مقدم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2350 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نقش تربیتی عاشورا و محرم در زندگی بشر (بخش اول) 🔹فراموشی گذشته بد انسان­‌ها و پیش داوری نکردن در مورد آنها نیازمند نوعی مثبت‌نگری است. 🔹با دیده احترام به انسان­‌ها نگریستن و پرهیز کردن از قضاوت­‌های شتابزده‌ای که از عملکرد گذشته افراد نشأت می‌گیرد، اصل تربیتی مهمی است که کاربرد آن در مواجهه با نادمان نوعی بسترسازی تربیتی در راستای هدایت انسان‌هاست. 🔹امام حسین علیه­‌السلام به عنوان یک مربی آگاه ضمن توجه به این اصل مهم با به‌کارگیری شیوه‌­های تربیتی مناسب زمینه را برای هدایت افراد فراهم می‌کردند. 🔹ملاک امام برای مواجهه با توبه‌کنندگان عملکرد صحیح ایشان در زمان حال بود نه اعمال گذشته آن‌ها. نمونه بارز مواجهه امام با توابین مواجهه ایشان با حُّر است. وقتی حُر، پشیمان شد و توبه کرد، تردید داشت که امام حسین او را می‌پذیرد یا نه. 🔹امام حسین علیه‌السلام با بزرگواری توبه او را ارج نهاد و با سخن «نَعَم، یَتُوبُ اللهُ عَلیکَ»، او را به بخشایش و رستگاری امید داد.واکنش امام نسبت به حُّر، حاکی از نوعی مثبت‌نگری است. 🔹سیره عملی امام در جریان حادثه کربلا مبین این اصل مهم در تربیت دینی است که گذشته افراد هر چقدر هم سیاه باشد قابل چشم‌پوشی است و به محض پشیمانی افراد و عزم آنها در جبران خطاها باید گذشته سیاه آنها را فراموش کرد. 🔹همین عفو و گذشت است که باعث می‌شود امام، حُّر را با آغوش باز بپذیرد و در هنگام شهادت بر بالین او حاضر شده با ظرافتی بسیار در گفتار، عملکرد او را مورد تایید و تحسین قرار دهد. ✍️نویسنده: رضا جوادی مقدم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2350 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ابتناء و بسط علوم اسلامی در پرتو معنویت 🔸امامان معصوم علیهم السلام؛ نخستین آموزگاران بشریت، حجت خدا بر روی زمین و مهمترین رهبران فکری جهان اسلام بودند که برای هدایت و رستگاری جامعه و نجات انسان‌ها از جهل و گمراهی برگزیده شدند. 🔸مهمترین مراتب وجودی آنان مرجعیت علمی ایشان بود. 🔸این ویژگی در کنار دو منبع الهی قرآن و سنت سبب گردید تا تشنگان معرفت و دانش برای تحصیل و فراگیری علوم دینی و تعالیم اسلامی به آن بزرگواران گرایش پیدا کنند و از این قمقام زخار سیراب گردند. ✍️نویسنده: محمدمهدی جهان‌پرور •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2356 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ابتناء و بسط علوم اسلامی در پرتو معنویت 🔸با روی کار آمدن دستگاه خلافت عباسی به خصوص در عصر مأمون، نگاه به علوم و فرایند دانش آموزی تغییر یافت و تدوین و تدریس علوم آئینی روند رو به رشدی را طی کرد. 🔸این تحول سبب شد تا اندیشمندان و طالبان این عرصه نسبت به فراگیری و کتابت علوم دینی و ترجمه آثار بیگانگان، از خود اشتیاق فراوانی نشان دهند و به تدریج آثاری با موضوعات فقهی، ادبی، تفسیر، الهیات، لغت، تاریخ و… به رشته تحریر درآیند. 🔸این فرایند در روزگار امامت امام محمد باقر (ع) برجسته‌تر شد و علوم شرعی، احادیث و سیره پیامبر اکرم (ص) در سطح بسیار گسترده‌ای احیا و در قالب جلسات حضوری به مشتاقان علم و حکمت عرضه و مکاتب فقهی شکل گرفت. 🔸به طوری که این نهضت علمی با فرصت سیاسی مناسبی که به وجود آمده بود، توسط فرزند خلف آن امام همام بسط و توسعه یافت و معارف شیعی به صورت گسترده و عمیق‌تری به پیروانشان عرضه شد. 🔸اگرچه در مقطعی از دوره خلافت عباسیان محدودیت‌هایی ایجاد شد، اما به دلیل آنکه مرجعیت آن بزرگواران ریشه دار بود، روند انتقال علوم تداوم و تعالی یافت و بنیان نحله‌ها و جریان‌های فکری و معرفتی بنا نهاده شد. 🔸در این عصر، با وجود مخالفت‌هایی که وجود داشت، علوم دینی به جهت ضرورت فهم قرآن و سنت، مورد توجه بسیاری از متفکران و اندیشمندان مسلمان قرار گرفت و در این عرصه آثار ارزشمندی به رشته تحریر درآمد. ✍️نویسنده: محمدمهدی جهان‌پرور •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2356 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻دو ماه تا «فتنه» آمریکایی 🔹در دموکراسی‌ها ارتش از دخالت در امور سیاسی داخلی منع شده و اختلافات میان احزاب از طریق مناظره، مطبوعات و انتخابات حل‌وفصل می‌شود. 🔹آنچه امروز در آمریکا جریان دارد درست برخلاف این دو قاعده مهم دموکراسی است. 🔹ارتش در آمریکا برخلاف قواعد درحال کشیده شدن به مسائل سیاسی داخلی است و دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات با مانورهای خیابانی، تهدیدات متقابل سران و تحریک مطبوعات طرفدار به‌دنبال حل‌وفصل انتخابات در خیابان‌ها هستند. ✍️نویسنده: سیدمهدی طالبی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2354 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻دو ماه تا «فتنه» آمریکایی 🔹دو حزب اصلی آمریکا به‌صراحت اعلام کرده‌اند نتایج انتخابات را نخواهند پذیرفت. 🔹ترامپ و مسئولان دولتش همزمان با تبلیغ احتمال تقلب در انتخابات توسط دموکرات‌ها تهدید کرده‌اند درصورت رای نیاوردن مجدد نتایج را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهند تا از عدم‌تقلب در انتخابات مطمئن شوند و پس از آن قدرت را واگذار می‌کنند. 🔹در سوی دیگر دموکرات‌ها نیز به‌نوعی اعلام جنگ متقابل کرده‌اند. سران این حزب، انتخابات پیش ‌رو را در اندازه مرگ و زندگی مهم دانسته و به‌صراحت از نبرد حداکثری برای پیروزی خبر داده‌اند. 🔹 در این مسیر حتی هیلاری کلینتون وزیر خارجه اسبق آمریکا که در انتخابات ۲۰۱۶ رقیب اصلی ترامپ بوده به جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ تاکید کرده که نتایج را درصورتی که به نفعش نبود، نپذیرد. 🔹برآیند این سخنان، صحنه‌آرایی‌ها، مواضع رسانه‌ها و رفتارهای طرفداران این دو گروه نشان می‌دهد نتیجه نهایی رقابت‌های سیاسی در آمریکا از صندوق رای بیرون نخواهد آمد. 🔹روز سه‌شنبه ۳ نوامبر (۱۳ آبان ۱۳۹۹) که زمان رسمی برگزاری انتخابات است قرار نیست پایان‌دهنده رقابت‌ها باشد، بلکه احتمالا سوت آغاز درگیری‌ها و اردوکشی‌های خیابانی خواهد بود. 🔹 حتی اگر ترامپ و بایدن نیز قصد آرام کردن اوضاع را داشته باشند احتمالا چنین چیزی امکان‌پذیر نخواهد بود. 🔹با تشدید قطبیت در فضای اجتماعی و سیاسی طرفداران ملی‌گرایی (راست‌های افراطی) که حامیان جمهوری‌خواهان هستند و نیز چپ‌گرایان که به دموکرات‌ها متمایل هستند رادیکال‌تر شده و این گروه‌های تندرو درحال کشیدن سران حزب به‌دنبال خود هستند. ✍️نویسنده: سیدمهدی طالبی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2354 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔊 🔻نسبت دین و معنویت ▪️ ☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است. @meshkatnoor •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
قسمت اول.mp3
42.15M
🔊 🔻نسبت دین و معنویت ▪️ ☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است. @meshkatnoor •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 🔻رجوع به متخصص در هر علم 💠 پروفسور مسعود درخشان ▪️نظریه‌پرداز اقتصادی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻اندیشه در محدودیت‌ها عامل تضرع انسان به درگاه الهی 🔹چطور آدم خودش را فریب می‌دهد؟ 🔹به یک چیزی باور پیدا می‌کند و می‌گوید این است و جز این نیست و همه عالم باید از اندیشه من پیروی کنند. این آدم به چه جراتی این حرف را می‌زند؟ 🔹 حال که فکر نکرد و اینطور گفت، خودش را فریب داده است و این آدم‌ها کم هم نیستند؛ پس این نیز یک نوع خودفریبی است و انسان بیش از اینکه دیگران را فریب دهد، خودش را فریب می‌دهد، بنابراین، باید حقیقت را جست اما این حقیقت در پول و پست به دست نمی‌آید. ✍️نویسنده: غلامحسین ابراهیمی‌دینانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2372 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻اندیشه در محدودیت‌ها عامل تضرع انسان به درگاه الهی 🔹یک مساله فلسفی هست که باید آن را مطرح کنیم. موجوداتی که در این جهان می‌بینید، اعم از جماد، نبات، دریا، صحرا و… در یک تقسیم کلی به دو قسم تقسیم می‌شوند؛ یک موجودی فی‌نفسه، یعنی در خود هست و یک موجودی نیز لنفسه یا برای خود است. یک میز فی‌نفسه هست؛ همچنان که کره زمین فی‌نفسه هست. 🔹فقط یک موجود داریم که لنفسه است و آن انسان است. انسان برای خود است، نه در خود، اما برای خود و در خود به چه معناست؟ 🔹وجود در خود، یعنی همین‌هایی که هست. غیر از میز که چیز دیگری نیست و کره زمین هم کره زمین است اما یک آدم را در نظر بگیرید که در لحظه بعد ممکن است فرق کند. یک لحظه انسان می‌تواند از ایمان به کفر و از کفر به ایمان درآید. اگر مؤمن باشد با یک رده کافر می‌شود و اگر کافر باشد با یک کلمه «اشهدان‌لااله‌الاالله و ان‌محمداًرسول‌الله» مؤمن می‌شود. 🔹این موجود که در یک لحظه می‌تواند تغییر کند، لنفسه و برای خود است، پس انسان در لحظه عوض می‌شود؛ اما لحظه چیست؟ 🔹لحظه از ثانیه هم کمتر است، یعنی کمترین زمان را لحظه می‌گوییم. لحظه را نمی‌شود نگه داشت. تا بخواهم لحظه را بشناسیم باید در لحظه بعد آن را بشناسیم. تا گفتم لحظه آن را در لحظه بعد می‌شناسم؛ پس ما همواره لحظه را در لحظه بعد می‌شناسیم. 🔹 معنای «کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فی‏ شَأْنٍ» هم همین است. «یوم» یعنی هر لحظه که حق‌تعالی در آن شأنی دارد که مراد جلوه حق‌تعالی است. «جلوه کند نگار من تازه به تازه نو به نو». ✍️نویسنده: غلامحسین ابراهیمی‌دینانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2372 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آیا این عدالت‌خواهی است؟ 🔸هر جریان مدعی عدالت‌خواهی باید ملزم به اصولی باشد در غیر این صورت، کارکرد آن جریان بی‌مسما خواهد شد. 🔸 برای مثال، نکته مهم در عدالت‌خواهی، تناسب میان جرم و مجازات است. اگـر این تناسـب رعایت نشود، در نوع خود، بی‌عدالتی به‌وجود می‌آید. 🔸اگر جریان عدالت‌خواه، در پی امر به معروف و نهی از منکر، این فریضه دینی، مراتـــبی دارد. در مواجهـــه با منکر، اگر فرد یا جریان مدعی عدالت‌خواهی، ابتدا ســـراغ مرحلـــه آخر یا مرحله دوم برود، بی‌عدالتی رخ خواهد داد و خود آن فرد یا جریان، مستحق تذکر و توبیخی است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2370 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آیا این عدالت‌خواهی است؟ 🔸تحقق تعریف عدالت از سوی هر بنیان فکری، با حرف‌زدن از تمناها و آرزوها ممکن نخواهد بود و حتماً کار و زحمت می‌خواهد. 🔸به نظر می‌رسد جریانی که امروز خود را عدالت‌‌خواه می‌شمارد، وقتی با چالش‌ها و لـــوازم تحقق عدالت‌خواهی مواجه می‌شود، به‌دلیل عدم حوصله انقلابی برای اسـتقامت در مسیر، بعضاً با برخی چهره‌ها و ارکان اصیل و حیاتی انقلابی نیز زاویه پیدا می‌کند. از سوی دیگر، عدالت‌خواهی فردمحورانه و ژورنالیستی این گروه باعث شده تا آبروی افراد مورد هدف، در نظر مردم به طرفه‌العینی مخدوش شود. 🔸 نگاه صفر و صدی و دفعی این گروه به امر عدالت، باعث شده تا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب بارها و در موقعیت‌های مختلف، تذکرات لازم را در این مورد مبذول بدارند. 🔸ایشان بارها تاکید کرده‌اند که تحول‌خواهی و عدالت‌خواهی، اولاً با «کارهای سطحی» میسر نیست و دیگر اینکه «تدریجی» و نیازمند «صبوری» است. 🔸نکته قابل اشاره این است که رهبرانقلاب سال‌ها پیش در پیامی کوتاه به جنبش عدالت‌خواهی، آن‌ها را به دو شاخص مهم توجه داده بودند: «اول بصیرت و دوم صبر.» 🔸 با کنار هم قرار دادن گزاره‌هایی نظیر دوری از سطحی‌گرایی، تدریجی‌گرایی و صبوری و مقایسه آن‌ها با رفتار و کردار گروه موسوم به عدالت‌خواهان، متوجه خلأ این ویژگی‌های اخلاقی و معرفتی مثبت در عمل آن‌ها (خاصه آن‌هایی که دنبال‌کننده‌های بالایی در فضای مجازی دارند) می‌شویم. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2370 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آرش؛ اما نه آرش افسانه 🔹در پی ادبیات تهییجی مشروطیت و دم‌دمه‌‌های نه‎چندان توانمند سربرآوردن محمدعلی جمال‎زاده و نیما یوشیج، هنوز نمی‌توانستیم به ادبیات نونگاه امید چندانی داشته باشیم. 🔹صادق هدایت گرچه پرشمار نوشته بود، اما نثر و نگاهش برای ادبیات نونگاه ایران، بنیه‎آفرین نشد. 🔹نثر تق‎ولق و نگاه پژمرده بیگانه‎وار و دزدی ادبیش از نوشته‌‌های آلمانی و فرانسوی و بی‌باوری بازی‎وارش به هر آنچه می‌نوشت، کارنامه متقلبانه‎ای (گرچه پردنگ‎وفنگ) از وی به جا گذاشته بود. اما جلال چیز دیگری بود. ✍️نویسنده: مصطفی فعله‌گری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2368 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آرش؛ اما نه آرش افسانه 🔹مهر ورزی مردمی جلال آل‎احمد، دلبستگی فرزندوارش به زادبوم کهن ایران، آزمون نشست و برخاست‌‌های سیاسی و حزبی، وارسی دشواری‌‌های پیش‎پافتاده هماهنگ با دیدن دوردست‌‌های سرشت زندگی فردی و اجتماعی انسان ایرانی و جهانی، از این جوان برومند نونگاه، یل وارسته‎ای بار آورد که توانست، پیش از میانسال شدنش، میدان‎دار بسیاری از کارآوری‌‌های ادبی و فرهنگی و اجتماعی و ادبی در چند دهه پیاپی شود. 🔹کتاب‌‌ها و نوشته‌‌های آل‎احمد گوناگون و هماره به‎دردبخور و دوران‌ساز بوده‌اند، با پرتواندازی‌‌های بومی و فرابومی. 🔹 چه با کتاب‌هایش همدلی و هم‌اندیشی داشته باشیم و چه نه، هرگز نمی‌توانیم جلال و شکوه دوران‌سازی متونی چون «غرب‎زدگی» را نادیده بگیریم. 🔹 نفس این کتاب تازه‎تازه دارد بالا می‌آید؛ در این ستیزه‌‌های فکری پاگرفته در خاورمیانه و خاورزمین و جهان. ✍️نویسنده: مصطفی فعله‌گری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2368 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📍 📰 ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه ⏰ ویژه مردادماه 1399 🔻(شماره نهم) 🔹در این شماره، دیده‌بان‌اندیشه تلاش کرده است در بخش ویژه، به بررسی تحلیل‌هایی که امسال از این موضوع ارائه شد، به‌نحو مختصر بپردازد. 🔹مدتی است که بحث معاهده و توافق ایران و چین مطرح است؛ اما چندی پیش با جنجال آفرینی برخی، دوباره این موضوع بر سر زبان‌ها افتاد. در این شماره دیده‌بان اندیشه، منتشر شد. 🔹 منتسبین جریان اصلاحات، بعد از ناکارآمدی و ضعف‌هایی که در حوزه سیاست از خود نشان دادند و نیز مشکلات متعددی که آفریدند، برآن شدند تا به بازنگری و اصلاح جریان خود بپردازند. 🔹در این شماره، یک‌ سری از رویدادها و تحلیل‌های متفاوت در حوزه اندیشه دین ارائه شده است. 🔹در این شماره سخنرانی حجت‌الاسلام کمال حیدری در خصوص مسأله دین و کرونا و واکنش و نقد آنرا خواهید خواند. لینک دانلود از سایت: 🌐http://fekrat.net/?p=2390 لینک شماره هشتم: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net/1976 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
دیده‌بان شماره 9.pdf
16.18M
📍 📰 ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه ⏰ ویژه مردادماه 1399 🔻(شماره نهم) 🔹در این شماره، دیده‌بان‌اندیشه تلاش کرده است در بخش ویژه، به بررسی تحلیل‌هایی که امسال از این موضوع ارائه شد، به‌نحو مختصر بپردازد. 🔹مدتی است که بحث معاهده و توافق ایران و چین مطرح است؛ اما چندی پیش با جنجال آفرینی برخی، دوباره این موضوع بر سر زبان‌ها افتاد. در این شماره دیده‌بان اندیشه، منتشر شد. 🔹 منتسبین جریان اصلاحات، بعد از ناکارآمدی و ضعف‌هایی که در حوزه سیاست از خود نشان دادند و نیز مشکلات متعددی که آفریدند، برآن شدند تا به بازنگری و اصلاح جریان خود بپردازند. 🔹در این شماره، یک‌ سری از رویدادها و تحلیل‌های متفاوت در حوزه اندیشه دین ارائه شده است. 🔹در این شماره سخنرانی حجت‌الاسلام کمال حیدری در خصوص مسأله دین و کرونا و واکنش و نقد آنرا خواهید خواند. لینک دانلود از سایت: 🌐http://fekrat.net/?p=2390 لینک شماره هشتم: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net/1976 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 🔻عدالت بزرگترین مصلحت اجتماعی 🔹عدالت‌خواهی باید مبتنی بر عدالت باشد. گاهاً نوعی از عدالتخواهی را می‌بینیم که معیار عدالت در درونش وجود ندارد. 🔹عدالتخواهی یک فعل است؛ اگر این فعل عادلانه نباشد، از مسیر خود منحرف می‌شود. 🔹 شرط اول این است که کسی که عدالتخواه است، خود در رفتار، نگرش و تدابیرش حتماً عدالت را رعایت کند. 🎤گفت و گو با: حجت‌الاسلام ‌والمسلمین دکتر علی ذوعلم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2387 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻عدالت بزرگترین مصلحت اجتماعی 🔹مقابله با ظلم در بیانات امام حسین(ع)، خیلی واضح و برجسته است. 🔹اما کم و کیف ظلمی که ممکن است در یک جامعه جریان داشته باشد، با هم تفاوت دارد. گاهی عدم توجه به اولویت‎ها، موجب اشتباه در تشخیص می‌‌شود. 🔹سیره امام حسین(ع) در کربلا، نشان داد که بزرگ‎ترین ظلم در جامعه، استقرار یک نظام غیر عادلانه، فاسد و تبهکار و بزرگ‎ترین معروف هم، استقرار یک نظام عادلانه است. 🔹 ممکن است در یک نظام عادلانه هم در بعضی از سطوح، بی‌عدالتی‏‎هایی وجود داشته باشد؛ ولی باید به این توجه داشته باشیم که اگر یک نظام، عادلانه نباشد، آن ظلم‌‏ها به مراتب عمیق‏‌تر و نهادینه‎تر و با آثار مخرب‎تری جریان خواهد یافت. 🔹بنابراین درس عدالت‎خواهی از مکتب امام حسین(ع)، بزرگ‏ترین درسی است که وجود دارد. 🔹عدالت مبتنی بر آزادگی در بیان امام حسین(ع) است که می‎فرمایند: «اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید»؛ به این معنا که در تشخیص حق و باطل، حریت داشته باشید و آن را ابراز کنید. 🎤گفت و گو با: حجت‌الاسلام ‌والمسلمین دکتر علی ذوعلم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2387 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻پاکسازی اذهان از شبهات بی‌اساس 🔸شاید معدود حادثه‌ای در تاریخ بشریت به‌اندازه حادثه کربلا به‌صورت جزئی و دقیق نقل شده باشد. 🔸برخی گزارش‌ها درباره نهضت عاشورا توسط اهل‌بیت(ع) و همراهان شهدای کربلا نقل شده و برخی دیگر که هریک به‌نحوی جان به‌در بردند. 🔸 درمجموع، تاریخ کربلا بسیار وسیع نقل شده است و جزئیات فراوانی دارد و اگر ما همه این مسائل را که به‌عنوان تحریفات عاشورا مطرح شده و جزء متفردات (نقل‌های اختصاصی) برخی مقاتل متأخر است، کنار بگذاریم، آنچه می‌ماند -یعنی تا قرن‌های هفتم و هشتم- تفاوت چندان چشمگیری با منابع مشتمل بر تحریفات ندارد. ✍️نویسنده: دکترسیدمحمدحسن جواهری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2385 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻پاکسازی اذهان از شبهات بی‌اساس 🔸شبهه‌‌کننده در ادامه می‌گوید: امام قیام نکرد و بنا هم نداشت این کار را بکند و ایشان «امام صلح» بود. 🔸راهش به سمت کربلا کشیده شد، برخی دیگر نیز این حرف‌ها را زده‌اند که اصلا درست نیست و حضرت از همان ابتدا برای تشکیل حکومت از مکه رفت و حضرت مسلم را پیش‌تر فرستاد تا زمینه را آماده کند. 🔸حضرت می‌خواست ازطریق تشکیل حکومت امر به معروف‌و نهی از منکر کند و اسلام را در جامعه به جایگاه واقعی خود برگرداند و جلوی انحرافات و ظلم‌ها را – به‌معنای واقعی- بگیرد و برطرف کند و اساسا حضرت با دعوت کوفی‌ها برای به‌دست گرفتن حکومت به‌سوی کوفه حرکت کردند و طبیعی است وقتی کسی بنا باشد حکومت را برعهده بگیرد به لوازم آن پایبند می‌شود ولی اگر مردم با او بیعت نکردند، طبیعی است وظیفه او چیز دیگری است و امام‌حسین(ع) نیز وقتی مردم از بیعت‌شان سر باز زدند، می‌خواستند از منطقه دور شوند تا درگیری ایجاد نشود لیکن جنگ و خشونت بر امام تحمیل شد. 🔸نصوص تاریخی پر است از اشاره و تصریح به این مطلب که ما برای تشکیل حکومت می‌رویم هرچند که ایشان این تذکر را هم مکرر دادند و اسناد آن در منابع معتبر و قابل استناد و مهم موجود است که ما به هدف‌مان نمی‌رسیم و شهادت، اسارت و کشته شدن در مسیر است؛ مانند نامه معروف‌شان به محمد حنفیه و بنی‌هاشم که: «اما بعد فانَّ من لحقَ بی‌استشهد و من لم یلحق بی‌لم یدرک الفتح والسلام.» ✍️نویسنده: دکترسیدمحمدحسن جواهری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2385 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻به نام مدارا، به کام خشونت 🔹دعوت و توصیه به «رحمت صِرف» و «بخشش عام» و «صلح کل» با مواخذه این و آن و خطاب و عتاب به دیگران، به‌لحاظ محتوایی، سازگار نیست ولو با قول نرم و لیّن باشد. 🔹یعنی نمی‌شود از «رحمت عام» و «مغفرت کلی» سخن گفت و «راه خلاص» را حتی در برزخ و دوزخ نیز باز دانست، اما مدام به افعال این و آن ایراد گرفت و در جایگاه «منتقد همه‌چیز و همه‌کس» و «عتاب‌کننده بر همگان» نشست. 🔹وقتی همیشه وقت هست و راه باز است، اصلاح رفتارها هم موکول به آینده دور و بلکه پس از مشاهده عذاب اخروی می‎شود دیگر ✍️نویسنده: محمد علی‌بیگی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2383 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net