📋#یادداشت
🔻تروریستهای لیبرال
🔸این صنعت خشونت سالهاست از سوی اروپا و غرب با رفتارهایی علیه مسلمانان تقویت میشود و وقتی نتیجه آن علیه خودشان میشود، شوکه میشوند.
🔸حالا مجددا این چرخه در حال تکرار است و گویا آزادی بیان رمزی است که هر از گاهی تکرار میشود و خشونتی را به دامن مسلمانان میاندازد.
🔸 اتفاقی که در پیام رهبر انقلاب علیه این حرکت موهن هم دیده میشد: «سیاستهای عمیقاً ضداسلامیِ صهیونیستها و دولتهای استکباری عامل اینگونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز مییابد. این حرکت در این برهه زمانی میتواند، نیز به انگیزه منصرف کردن ذهن ملتها و دولتهای غرب آسیا از نقشههای شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملتهای مسلمان بهویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری درباره مسائل این منطقه حساس، باید هرگز دشمنیهای سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند.»
🔸اتفاقاتی که غرب و در رأس آنها فرانسه در لبنان و خاورمیانه در پی آن هستند، شاید لازم باشد که با این مدل حرکتهای خصمانه و آشکار علیه مسلمان تست شود تا در مرحله بعدی اقدامات بیشتری انجام دهند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تروریست #صهیونیستی #استکبار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2408
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔊#فایل_صوتی
🔻نسبت دین و معنویت
▪️#قسمت_سوم
☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر #محمد_جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است.
@meshkatnoor
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
🔺لینک قسمت دوم:
https://eitaa.com/fekrat_net/2173
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat.net
3.mp3
8.94M
🔊#فایل_صوتی
🔻نسبت دین و معنویت
▪️#قسمت_سوم
☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر #محمد_جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است.
@meshkatnoor
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
🔺لینک قسمت دوم:
https://eitaa.com/fekrat_net/2173
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat.net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻کاربردهای رسانه در مدیریت فرهنگی
💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔘مدیر موسسه فرهنگی رسانه ای شناخت
▪️#قسمت_دوم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
🔺لینک قسمت اول:
https://eitaa.com/fekrat_net/2132
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻تعظیم شعائر حسینی تعظیم شعائر نبوی و علوی است
🔹برخی مجالس خاصیت لازم را در هدایت برجای نمیگذارند، دلیلش رعایت نکردن توازن در معرفت و احساس است.
🔹برخی مجالس به معرفت صرف توجه دارند و خالی از احساس و شور است.
🔹برخی هم برعکس خالی از ارائه معارف اهلبیت(ع) است یا معارف اهلبیت(ع) خیلی کمرنگ ارائه میشوند.
🔹 هردوی اینها باید اصلاح شوند.
✍️نویسنده: دکترسیدمحمدحسن جواهری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اهل_بیت #شعاعر #هیئت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2423
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻تعظیم شعائر حسینی تعظیم شعائر نبوی و علوی است
🔹درحقیقت سیدالشهدا با خون خود و یارانش و با به اسارت رفتن آلالله یک بسته فکری– فرهنگی جامع و کامل ارائه کرد که ظرفیت جذب و هدایت بشریت را دارد.
🔹به تعبیر دیگر یک تابلوی بزرگ و کامل ترسیم کرد که همه عوامل جذب و رشد و تعالی در آن موجود بود و این بسته پیوستی است که این واقعه را شاخص قرار داده است .
🔹برخی احکام خاص تکوینی مانند حرارتی که خدا در قلوب مومنین برای سیدالشهدا قرار داده و مانند شفا بودن تربت امامحسین(ع) و ایام زیارتی خاص و فراوان آن حضرت و نیز اربعین که تنها برای امامحسین(ع) قرار داده شده، .
🔹حکمت اینها همه به همان بسته پیوستی برمیگردد که میتواند اسلام را احیا کرده و بشریت را به سرمنزل سعادت و نجات و رشد و تعالی برساند.
🔹اما این بهمعنای برتری امامحسین(ع) بر پیامبر(ص) یا بر امامعلی(ع) نیست بلکه بهدلیل اثرگذاری بیشتر این واقعه است و در حقیقت تعظیم شعائر حسینی تعظیم شعائر نبوی و علوی نیز هست.
🔹نکته جالب این است که امامصادق(ع) در زیارت اربعین به امامحسین(ع) چنین سلام میدهد:
🔹«السَّلَامُ عَلَی الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ السَّلَامُ عَلَی أَسِیرِالْکُرُبَاتِ وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ»؛
🔹حسین(ع) قتیلالعبرات است نه قتیلالدمعات! عبره یعنی اشکی که بهسوی رشد و تعالی حرکت ایجاد میکند و سوق میدهد اما دمع اشک ساکن است و محرک بهسوی رشد نیست.
🔹 بنابراین نباید مجالس بهنحوی باشد که تجسم قتیلالدمعات باشد نه قتیلالعبرات؛ نباید اشک محرک و پیشبرنده را به اشک معمول تبدیل کرد؛ لذا اگر مجالس عزاداری سیدالشهدا بدون ارائه معارف برگزار شود، گریه و اندوه بر آن حضرت به کارکرد واقعی خود دست نیافته است.
🔹برخی مجالس بهگونهای است که گویا فقط هدف بخشوده شدن است نه رشد و معرفت پیدا کردن لذا گاه دیده میشود کسی مثلا با زحمت به پیادهروی اربعین میرود و برمیگردد ولی نماز نمیخواند!
✍️نویسنده: دکترسیدمحمدحسن جواهری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اهل_بیت #شعاعر #هیئت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2423
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻توهین به مقدسات در اروپای غربی، یک تاریخ است!
🔸به رغم پیروزی مدرنیته، هیچکس قادر نبود فراموش کند که مدرنیته تیغی دو لبه دارد، تیغی حیاتبخش و مرگآور.»
🔸گیلسپی در ادامه فصل نهایی کتاب «ریشههای الهیاتی مدرنیته»مینویسد: «مجموعه فجایعی که در قرن بیستم دامن بشریت را گرفت، موجب تشکیک در برداشت مترقی یا رو به پیشرفت تاریخ شد.
🔸از این منظر، دست پنهان بیشتر به دست شیطان شبیه بود تا دست خداوند و مکر عقل به تیز فهمیِ شرارتآمیزِ شیطانی فریبکار شباهت داشت تا ارادۀ خداوند نیکخواه، و سرانجام ضرورت دیالکتیکی به زنجیرهای آهنین استبداد میمانست تا راه آزادی».
✍️نویسنده: حبیب الله بابایی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#مقدسات #هتک_حرمت #غرب
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2419
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻توهین به مقدسات در اروپای غربی، یک تاریخ است!
🔸رفته رفته و بعد از دورههای متأخرِ قرون وسطی و ظهور رنسانس و سپس پیدایش اصلاحات دینی، نه فقط اسلام بلکه خود مسیحیت هم مغضوب انسان مدرن بورژوا قرار گرفت.
🔸 این بار و در این دوره مدرن، دیگریِ انسان مدرن، نه فقط انسان غیر غربی و یا مسلمان شرقی، بلکه انسان مذهبی و مسیحی را هم دربرگرفت.
🔸در این میان نه فقط مسلمانان، بلکه مسیحیان معتقد و مقدسات مسیحی نیز مورد نفی و نقد و بلکه استهزاء قرار گرفت.
🔸این حرکت تاریخی آنچنان ادامه یافته است که نه فقط در کشورهای اروپایی که سابقهای طولانی در سکولار بودن و دینستیزی داشتهاند، بلکه در آمریکا نیز که یک کشور مذهبی و دینی است، مقدسات خود مسیحیان (در محافل خصوصی و عمومی و در عرصههای علمی و غیر علمی) گاه به سخره گرفته شد.
🔸جالب اینکه امروزه مسلمانان در غرب بیش از مسیحیان به حضرت مسیح حرمت مینهند و از تقدس عیسی مسیح ع (در برابر نگرش سکولار به حضرت عیسی) دفاع میکنند.
🔸در کلاسهای الهیاتی امروز آمریکا (مثلاً در دانشگاه UVA) بهشوخی گرفتن مسیح و جک گفتن در باره او رایج و عادی است.
🔸جلوه این روحیه و این فرهنگ را در عرصههای دیگر نیز میتوان دید، مثلاً فیلم «آخرین وسوسه مسیح» (The Last Temptation of Christ) در سال ۱۹۸۸ را میتوان مشاهده کرد.
✍️نویسنده: حبیب الله بابایی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#مقدسات #هتک_حرمت #غرب
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2419
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#مصاحبه
🔻مناسک با اومانیسم سازگار نیست
🔹هگل کتابی دارد با عنوان «استقرار شریعت در مذهب مسیح» که در آنجا با مناسک موافق نیست و دینهایی را که تعبد و بندگی و عبادت در آنها بیشتر است، نمیپسندد.
🔹او پروتستان است و میگوید هرچه آداب و مناسک کمتر باشد، بهتر است. او میگوید هرچه مناسک بیشتر باشد با اومانیسم سازگار نیست.
🔹یک زمان شما انسان را در مقابل خدا تعریف میکنید، در این حالت مناسک یک رفتاری از عبودیت و بندگی است که با اومانیسم منهای خدا، سازگار نیست.
✍️نویسنده: حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #هگل #اومانیسم #فلسفه_غرب
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2421
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#مصاحبه
🔻مناسک با اومانیسم سازگار نیست
🔹بهطور کلی ما معتقدیم مناسک سه ساحت دارد؛ ساحت بینشی و شناختی، ساحت منشی و احساسی و یک ساحت کنشی دارد.
🔹 سینهزنی و عزاداری ساحت کنشی است. اگر مداحی اشعاری با مضامین خوب بخواند، حیث احساسی و معرفتی هم تامین میشود.
🔹 آنچه از ادله ناظر به مناسک ازجمله مناسک مربوط به عزاداری اهلبیت، میبینیم این است که پیوند وثیقی بین کنش، منش و بینش در ساحت شعائر و مناسک وجود دارد و اینها از هم جدا نیستند.
🔹اگر سخنرانی یا مداح و شاعری تنها به یک بعد از این سه بعد توجه کند، مناسک و شعائر او ناقص است.
🔹وقتی امامسجاد گوسفندی را میبیند که میخواهند ذبحش کنند، با گریه سوال میکند که آیا به او آب دادهاید؟ بعد حضرت میفرمایند پدرم را لبتشنه ذبح کردند، افرادی که فرمایش امام(ع) را شنیدند هم مینشینند و گریه میکنند.
🔹این واقعه ظاهرا یک کنش است که در آن یک احساسات و عاطفهای هم هست. اما به نظر شما امامسجاد تنها میخواهند این دو بعد را تحقق ببخشند؟
🔹یا اینکه میخواهد یک بعد معرفتی را هم محقق کنند و بگویند ما اهلبیت برحق هستیم و ما که صاحبان حق بودیم، مظلومانه چنین مصائبی دیدیم.
🔹امام(ع) میخواهند بگویند مردم ولایت، حقمداری، عدالتگرایی و… را فراموش نکنند. امام در اینجا معرفتزایی میکند.
🔹رفتار ائمه نشان میدهد در دهه محرم اینها اصلا نمیخندیدند. این رفتار بر چه چیزی دلالت دارد و چه چیزی را میخواهد بفهماند؟
🔹 همین کنش یک معرفتزایی دارد. با این کنشها، حرکتها و قیامهایی شروع شد که منجر به حکومتهایی مانند آلبویه شد که این حکومتها زمینه تمدنسازی اسلامی را فراهم کرد.
🔹تمدن اسلامی توسط حکومتهای شیعی شکل گرفت که البته علمای بزرگی از اهلسنت هم در این باب مشارکت زیادی کردند.
✍️نویسنده: حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_حسین(ع) #فلسفه #هگل #اومانیسم #فلسفه_غرب
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2421
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻آقازادهها، رقمزنندگان اصلی واقعه عاشورا
🔸پدیده منفی «آقازادگی» که در جامعه ما آسیبهای زیادی ایجاد کرده، در واقعه عاشورا هم به روشنی نمایان و پررنگ است.
🔸بخش عمده کسانی که در مقابل امام حسین(ع) قرار گرفتند و واقعه عاشورا را رقم زدند.
🔸آقازادههایی بودند که از رانت و ویژهخواری بهره میبردند و همین مسائل چنین انحرافی را به وجود آورد و این واقعه عظیم را شکل داد.
🎤گفت وگو با: دکتر شریف لکزایی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_حسین(ع) #آقازاده #عاشورا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2206
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻آقازادهها، رقمزنندگان اصلی واقعه عاشورا
🔸اینکه امام حسین(ع) میفرمایند من میخواهم «دین جدم را اصلاح کنم» بدین معناست که ارزشهای واقعی در جامعه منقلب و دگرگون شده و مسائل دیگری ارزش پیدا کرده که تفاوت اساسی با آن ارزشهای اصیل دارد.
🔸در واقع حرکت امام حسین(ع) تلنگری به جامعه بود تا متوجه شود که واقعیت دین چه بود.
🔸دین چه از جامعه میخواهد و این مطالبه را مطرح کند که دولت و حاکمان باید بر سیره پیامبر(ص) و قرآن عمل کنند.
🔸مقابله با فساد و رانت، پاسخگویی و شفافیت برای یک حکومت اهمیت اساسی دارد و زمانی که اینها فراموش میشود و مورد غفلت قرار میگیرد، جامعه هم دگرگون و متفاوت از قبل میشود و موجب انحراف فرد و جامعه و تأثیرگذارتر از همه کارگزاران و حاکمان خواهد شد.
🎤گفت وگو با: دکتر شریف لکزایی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_حسین(ع) #آقازاده #عاشورا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2206
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻نژادپرستی در غرب
🔹در برخی از کشورهای غربی واژهای تحتعنوان «واسپ» وجود دارد که سر واژه «سفیدپوستان آنگلوساکسون پروتستان (پیوریتن)» است.
🔹پیوریتنها فرقهای از پروتستان هستند که افکار و جهانبینیشان عیناً یهودی است.
🔹پیوریتنهای مسیحی اعتقاد دارند که یهودیان قوم برگزیده هستند و حضورشان در فلسطین اشغالی و ایجاد دولت یهودی در این ناحیه، نشانه ظهور عیسی مسیح است.
🎤گفت وگو با: استاد محمدتقی تقیپور
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#غرب #نژادپرستی #یهود
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2213
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻نژادپرستی در غرب
🔹پیوریتنها فرقهای در مغربزمین هستند که عبارت «Wasp» را برای خودشان بهکار میبرند و اعتقاد دارند کسانی که از نژاد سفید، آنگلوساکسون و پیوریتن باشند، نسبت به سایر موجودات در مغربزمین –اعم از سفید و سیاه- برتر هستند.
🔹بر اساس همین دیدگاه و جهانبینی، زمانی که یهودیان و پیوریتنها به ممالک آفریقایی هجوم میبردند و سیاهان را به عنوان برده به آمریکا انتقال میدادند، بسیاری از این سیاهان در بین راه بر اثر بیماری و تشنگی و گرسنگی تلف میشدند.
🔹بر اساس آمار موجود، از حدود ۱۰۰ میلیون برده سیاهپوست، شاید ۲۰ میلیون نفر به آمریکا رسیدند؛ یعنی بیش از ۸۰ میلیون نفر از این سیاهپوستان در بین راه تلف شدند.
🔹از نظر آنها تلفشدن سیاهان مانند تلفشدن یک حیوان و بیارزش است. حتی از همان جمعیتی که به آمریکا رسیدند نیز مانند حیوان کار کشیدند. یعنی هیچوقت جایگاه انسانی برای سیاهپوستان قائل نبودند.
🎤گفت وگو با: استاد محمدتقی تقیپور
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#غرب #نژادپرستی #یهود
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2213
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻اهمیت نهاد دولت
🔸بهرغم تمامی نگرشهای منفی و محدودی که نسبتبه نهاد دولت وجود دارد، بنده بر این اعتقادم که بدون تردید در همه جوامع سیاسی دولت نهادی مهم است.
🔸 ما اگر دوران مدرن را بهعنوان یک مبنا قرار دهیم مهمترین نهاد دنیای مدرن، دولت است.
🔸وقتی متفکرانی چون آنتونی گیدنز ابعاد نهادی مدرنیته را بررسی کردند، به این باور رسیدند که مدرنیته دارای چهار بعد نهادی است که یکی از آنها دولت است.
🎤گفت وگو با: دکتر مختار نوری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دولت #سیاست #تفکر
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2235
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻اهمیت نهاد دولت
🔸نقش نهاد دولت همواره در گفتمان سیاسی یک کشور میتواند بسیار پررنگ باشد. البته ما درطول چند دهه اخیر به کارکرد دولت و وظایف آن از منظر فلسفه سیاسی توجه کمتری داشتهایم و بیشتر از منظر کلام و ایدئولوژی سیاسی به دولت و فعالیتهای آن توجه کردهایم.
🔸نگاه ساختار سیاسی ما به دولت نه از منظر فلسفه سیاسی و کارکردهای تخصصی و رایج آن بلکه از منظری ایدئولوژیک بوده است.
🔸باید توجه داشت وقتی از منظر فلسفه سیاسی به مقوله دولت نگاه کنیم، مساله کاملا فنی میشود.
🔸از این جهت که مثلا فلسفه سیاسی مدرن بهدنبال این است که از قدرت دولت بکاهد و به آزادیهای فردی اضافه کند. این موضوع اساس فلسفه سیاسی مدرن است و فیلسوفانی چون هابز، لاک، روسو و مونتسکیو و امثالهم همه در پی دستیابی به این هدف بودند.
🔸تلاش آنها ناظر بر این بود که چگونه قدرت دولت مهار شود و در خدمت شهروندان و تأمین منافع آنها قرار گیرد.
🔸وظایف دولت در فلسفه سیاسی مدرن کاملا روشن است.
🎤گفت وگو با: دکتر مختار نوری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دولت #سیاست #تفکر
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2235
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
37.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻مناظره دکتر سوزنچی و مهدی نصیری
🔹 بد اجرا شدن قانون دلیل موجهی برای حذف قانون نیست.
🔹 همچنین اهمیت فراوان احکامی مثل عدالت، دلیل معتبری برای حذف قانون جزئیتری مثل حجاب نیست.
🔹 احکام شریعت منظومهوار است، اگر یکی را حذف کنید، بقیه هم فرو میریزد.
💠 حجتالاسلام دکتر سوزنچی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #حجاب #حجاب_اجباری #فرهنگ #قانون #مناظره
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻یادداشت با عنوان چارچوبی برای توافق راهبردی با چین
🔸سال ۲۰۱۲ یعنی همان سالی که شدیدترین تحریمهای امریکا و اروپا علیه ایران اعمال شد، مؤسسه رند گزارشی با عنوان «چین و ایران: روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی» منتشر کرد
🔸 در آن گزارش از سیاستهای دولت چین به عنوان یک مانع در برابر فشارهای امریکا علیه ایران یاد شده بود.
🔸چون چین در یک دهه منتهی به ۲۰۱۲ تبدیل به بزرگترین شریک تجاری ایران شده بود و اینک همکاریهای دو کشور، تنها حول نیاز چین به انرژی و وفور منابع در ایران نمیچرخید، بلکه شامل طیف گستردهای از همکاریهای اقتصادی، نظامی و ژئواستراتژیک میشد.
✍️نویسنده: دکتر یاسر جبرائیلی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رابطه #چین #ایران #اقتصاد #سیاست
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2453
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻یادداشت با عنوان چارچوبی برای توافق راهبردی با چین
دکتر یاسر جبرائیلی
🔸آنچه باید با قدرت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی تداوم یابد، «نه» به سلطه غربی در عین برقراری روابطی خارج از نظام ارباب- رعیتی با کشورهای غربی است.
🔸اما اینک «بلوک شرق»ی که یک نقشه کلان برای سلطه بر جهان و تحمیل سیاست و فرهنگ خود بر دیگر کشورها داشته باشد، وجود خارجی ندارد و بر این اساس، وقتی ما از «نگاه به شرق» سخن میگوییم، مراد «شرق جغرافیایی» است،
🔸به دلیل تصلب ایدئولوژیک و نگاه سلطهجویانهای که بر کشورهای غربی حاکم است، نمیتوان انتظار انتفاع متقابل و بازی «برد- برد» از رابطه با آنها داشت.
🔸اما تقویت روابط با کشورهایی که در نیمکره شرقی (مشخصاً در آسیا) و خارج از بلوک غرب ایدئولوژیک قرار دارند- از جمله چین- به دلایل متعدد از جمله داشتن تمدن و فرهنگ ریشهدار، مشترکات فراوان با ایران، قرار گرفتن بیش از ۶۰ درصد جمعیت جهان در این منطقه، قرابت جغرافیایی با ما، نداشتن سیاست خارجی سلطهجویانه و معارض نبودن با انقلاب و جمهوری اسلامی، به مراتب برای تأمین منافع کشور مفیدتر است.
🔸یک مسئله باقی میماند و آن اینکه آیا یک کشور اسلامی، چون ایران میتواند با کشوری غیرمسلمان، چون چین وارد مناسبات و روابط راهبردی شود؟
🔸 دستور اسلام درباره کشورهای غیرمسلمانی که اهل تعرض و تعدی به کشورهای مسلمان نیستند، کاملاً روشن است و در ادبیات حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای میتوان آن را مشاهده کرد:
🔸«امیرالمؤمنین (ع) یک جمله ابدی دارند که درباره همه انسانهاست. میفرمایند: این انسانی که در مقابل توست، یا برادر دینی توست، یا شریک خلقتی توست و به هر حال، یک انسان است. در اسلام، به مسلمانان دستور داده شده است که حتی کسانی که از لحاظ دین و عقیده، بر خلاف شما هستند، با آنها هم خوبی کنید.
🔸«لاینهیکم اللَّه عن الذین لم یقاتلوکم فیالدین و لم یخرجوکم من دیارکم ان تبرّو هم و تقسطوا الیهم اناللَّه یحب المقسطین. این، منطق اسلام است… با همه کسانی که با شما کاری ندارند و اهل صلح و سلامت و اخّوت و برادری هستند، سازش کنید… این دستور قرآن است.
✍️نویسنده: دکتر یاسر جبرائیلی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رابطه #چین #ایران #اقتصاد #سیاست
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2453
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻فساد اقتصادی و آثار آن از نگاه قرآن
🔹جامعه سالم جامعهای است که اصول عقلانی و قوانین و مقررات آن مراعات و اجرا میشود.
🔹از جمله اینکه به عقود و عهود وفادار باشد یا پیمان شکنی نکند یا دروغ نگوید و صداقت و راستی داشته باشد.
🔹 چنین جامعهای همان جامعهای است که بر اساس اصول عقلانی سامان یافته است.
🔹جامعهای که در حوزه اقتصادی سلامت است و رشد اقتصادی خوب و مناسبی را تجربه میکند؛ چرا که در تحقق رشد اقتصادی عنصر نخستی، تقوای عقلانی است.
✍️نویسنده: علی پوریا
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#قرآن #فساد #اقتصاد #فساد_اقتصادی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2451
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻فساد اقتصادی و آثار آن از نگاه قرآن
🔹همان گونه که رشد اقتصادی و آرامش و آسایش فراگیر، مهمترین شاخصه سلامت جامعه است، فساد اقتصادی، بیانگر وجود بیماری در جامعه است.
🔹 جامعه سالم در چارچوب اصول عقلانی اخلاقی بر عدالت و صداقت است و مردمان در چارچوب قوانین اخلاقی نسبت به یکدیگر ظلم و بیدادی را روا نمیدارند و بر پیمان و قراردادهای خود پایبند هستند و هرگز بر خلاف قول و قرار که دادهاند عمل نمیکنند.
🔹اینگونه است اعتماد در همه سطوح جامعه حضور جدی دارد و معاملات و داد و ستدها بدرستی انجام میگیرد.
🔹هنگامیکه ما از فساد در جامعهای سخن میگوییم به معنای خارج شدن هر چیزی از حد اعتدال و عدالت است.
🔹 البته گاه این خروج به سوی کاستی و گاه زیادی است. (مفردات الفاظ قرآن کریم، راغب اصفهانی، ص ۶۳۶، ذیل واژه فسد) هر دو نوع خروج به معنای فساد دانسته میشود؛ چرا که جهان و جامعه بر عدالت و اعتدال بنیانگذاری شده است و خروج از اعتدال و عدالت به معنای خروج از قوانین حاکم بر هستی است.
🔹برای اصلاح امر فساد لازم است تا بهگونهای عمل شود تا دوباره آن چیز به تعادل برسد.
✍️نویسنده: علی پوریا
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#قرآن #فساد #اقتصاد #فساد_اقتصادی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2451
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
📋#یادداشت
🔻نقش تربیتی عاشورا و محرم در زندگی بشر (بخش دوم)
🔸امام حسین علیهالسلام نمونه بارز انسان آزاده است که با حرکت خود این فرهنگ را ترویج داد.
🔸ایشان میفرماید: «مَوتٌ فی عِزٍّ خَیرٌ من حَیاهٍ فی ذُلٍّ»؛مرگ با عزت بهتر از حیات ذلیلانه است.
🔸این نگرش به زندگی، ویژه آزادگان است. نهضت عاشورا جلوه بارزی از آزادگی در مورد امام حسین علیهالسلام و خاندان و یاران شهید اوست و اگر آزادگی نبود، امام تن به بیعت میداد و کشته نمیشد.
🔸فرهنگ آزادگی در میان یاران امام و شهدای کربلا نیز نمایان است و همه آنها شهادت در راه خدا را بر ذلّت پذیری، با سرودن اشعار و بیان جملات اعلان کردهاند.
🔸 آزادی خواهان و آزادگان جهان با درس آموزی از نهضت سرخ عاشورا آنچنان تربیت میشوند که در موقعیت حساس، فداکارانه جان میدهند تا به سعادت شهادت برسند.
✍️نویسنده: رضا جوادی مقدم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عاشورا #محرم #تربیت #زندگی #بشریت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=2455
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
📋#یادداشت
🔻نقش تربیتی عاشورا و محرم در زندگی بشر (بخش دوم)
🔸«آزادگی» برتر از آزادی و به معنای رهایی انسان از قید و بندهای ذلّت آور و حقارتبار است.
🔸یعنی انسان کرامت و شرافت خود را بشناسد و تن به پستی و اسارت دنیا و زیر پا نهادن ارزشهای انسانی ندهد.
🔸در فراز و نشیبهای زندگی، گاهی پیش میآید که انسانها به خاطر رسیدن به دنیا یا تأمین خواستههای دنیوی، هر گونه حقارت و اسارت را میپذیرید؛ اما انسانهای آزاده، هیچگاه تن به ذلت و خواری برای به دست آوردن مادیات نمیدهند، هر چند در این راه و برای حفظ عزّت خود، جان خود را از دست بدهند.
✍️نویسنده: رضا جوادی مقدم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عاشورا #محرم #تربیت #زندگی #بشریت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=2455
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻مناظره دکتر سوزنچی و مهدی نصیری
🔹آیا امر به معروف و نهی از منکر تنها در صورت پذیرش جامعه امکانپذیر است؟
🔹 تدبر در روایت نبوی: زمانی خواهد آمد که مردم از معروف نهی میکنند.
💠 حجتالاسلام دکتر سوزنچی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #حجاب #حجاب_اجباری #فرهنگ #قانون #مناظره
🔺لینک قسمت اول:
https://eitaa.com/fekrat_net/2204
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✍️#سانسور و #تحریف در یک سوی #مناظره
چهارشنبه قبل مناظرهای داشتم با مهدی نصیری؛ با موضوع «مناسبات حجاب و سیاست در ایران»
دوست و دشمن دست به دست هم دادند که موضوع مناظره را تحریف کنند: عنوان «بحث درباره #حجاب_اجباری» روی آن گذاشتند.
موضع آقای نصیری به طور کامل دیده شد؛ الحمدلله!
موضع بنده کاش فقط سانسور میشد؛ یکسره تحریف شد!
شدم «طرفدار حجاب اجباری»!!!
دریغ از ذرهای فکر!
💢من راهکار دادم برای اینکه #قانون_حجاب بماند؛ اما زور و اجباری در کار نباشد؛ و حکومت تا حد امکان مداخله نکند.
▫️گفتم به جای نگاه کیفری و جزایی به قانون، بیایید فهم «قانون مدنی» از مسأله حجاب را بگسترانیم: نه «بیقانونی»؛ و نه «زور و اجبار» در اجرای قانون؛
▫️گفتم مثال قانون مدنی، قوانین معاملات است و قانون رانندگی؛
آیا برای معاملات بین مردم نباید قانونی باشد؟!
آیا عبور و مرور وسایل نقلیه نباید قانونمند باشد؟!
باید باشد؛ اما نه قانونی در افق مجازات و کیفر؛ بلکه قانونی که صرفا پشتوانه برقراری روابط صحیح بین افراد است؛ و تنها در شرایط خاص و اضطراری کار را به کیفر و دادگاه میرساند.
▫️گفتم مشکل ما در بد اجرا شدن قانون است؛
و توضیح دادم:
در کشور ما همه از قانون، فقط «قانون کیفری» میفهمیم: وقتی چیزی قانونی میشود، انتظار داریم حکومت با زور و اجبار آن را پیاده کند.
و در این زمینه همه مقصریم؛ مثلا همین الان مشکلات اقتصادی گریبانگیر همه شده؛ ولی فقط انتظار داریم حکومت با تکیه ابزارهای نظارت و مجازات اوضاع را درست کند!
▫️من نه وضع موجود را تایید کردم؛
و نه فقط نسبت به آن اعتراض کردم؛
بلکه برای اینکه «قانون» برقرار باشد اما «محور آن زور و اجبار نباشد» #راهکار دادم؛
راهکاری بسیار ساده و شدنی؛
راهکاری که در عمده روابط اجتماعی دیگر ما (همه عرصههای حقوق مدنی: از معاملات و روابط اقتصادی بین مردم، تا مسائل ازدواج و طلاق، تا عرصه قوانین رانندگی، تا ...) عملا در حال پیاده شدن است؛
و هیچگاه هیچ دوقطبیای هم ایجاد نکرده.
▫️نشان دادم هم کسانی که از وجود قانون دفاع میکنند حق دارند؛
و هم کسانی که به اجرای قانون بر مدار زور و اجبار معترضاند؛
و راه علاج،
نه حذف قانون، و رها کردن عرصه عفت عمومی در هرج و مرج است؛
و نه اصرار بر اجرای قانون با ابزار زور و اجبار؛
راه برونرفت از این دوگانه تصنعی «اجبار» و «هرج و مرج»،
آن است که قانون شرعی حجاب را همچون یک قانون مدنی پیاده و اجرا کنیم؛
همانند قوانین معاملات؛
همانند قوانین رانندگی؛
و همانند صدها قانون مدنی دیگر.
💢افسوس که در این هیاهوی غوغاسالار، این سخنان شنیده نشد؛ فهم نشد؛ و حتی نقد نشد! افسوس!
✏دکتر سوزنچی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net