eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
995 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻جهت‌گیریِ انسانِ توخالی 🔸علامه‌طباطبایی به‌طور مقبولی بین عقلانیت و معنویت جمع کرده و معتقد است هر دوی اینها در دین وجود دارد. 🔸ما به‌جای اینکه از معنویت همراه با عقلانیت علامه سخن بگوییم، به‌ سمت مباحث دیگری می‌رویم که چندان [بجا و] مناسب نیستند. 🔸علامه در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم واقعا استادانه وارد مباحث جدید شد و کاری که یک فیلسوف در غرب انجام می‌دهد -یعنی مواجهه با مسائل جدید- را هم انجام داد و [از این جهت و] به این معنا واقعا یک فیلسوف معاصر است. ✍️نویسنده: سیدحسین امامی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3091 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻جهت‌گیریِ انسانِ توخالی 🔸به نظر علامه‌طباطبایی، دال مرکزی قرآن، توحید ربوبی است و همه آیات قرآن به‌نحوی با این دال [مرکزی] ارتباط دارند. 🔸قرآن هرچند در مواردی از اقسام دیگر توحید [نیز] بحث می‌کند، ولی تمرکز اصلی آیات، بر توحید ربوبی است. توحید ربوبی بدین معناست که فقط خدا قابلیت پرستش دارد. 🔸در مرحله بعد ایشان توحید را نوعی پدیدارشناسی وجود آدمی دانستند، پدیدارشناسی با حیث التفاتی سروکار دارد. حیث التفاتی دو گونه است: 🔸یکی حیث التفات ذهنی که هوسرل مطرح می‌کند و مراد او این است که حالات ذهنی به‌سمت چیزی نشانه می‌روند، علم معلوم می‌خواهد و [علم] به‌سوی چیزی [یعنی به معلوم] التفات دارد. 🔸دوم، «حیث التفاتی وجودی» که هایدگر مطرح می‌کند. وجود آدمی حقیقتی است که به‌سمت امری گرایش دارد. حیث التفاتی بدین معنا در سنت دینی ما [نیز] وجود دارد. خدا صمد است و انسان توخالی است و این وجود توخالی باید به‌سمت آن وجود توپُر جهت پیدا کند. 🔸انسان باید وجودش را با چیزی پر کند. انسان باید وجودش را با خدا پر کند. این توحید است. به‌ تبع این تمایل وجودی، ذهن انسان نیز به‌سمت خداوند حرکت می‌کند و تمام ابعاد وجودی انسان به خدا گرایش پیدا کرده و دربرابر او سجده می‌کند. توحید ربوبی یکی از جهت‌گیری‌های وجودی به‌سمت خداست. انسان باید تنها به خدا امید داشته باشد یا تنها از خدا بترسد و… . 🔸همه اینها توحید وجودی هستند. قرآن تنها توحید ربوبی را در کانون توجه قرار نمی‌دهد، بلکه همه اقسام توحید وجودی را تبیین می‌کند. ✍️نویسنده: سیدحسین امامی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3091 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آیا علامه‌طباطبایی رجوع به رأی اکثریت را باطل می‌داند؟ 🔹در مردم‌سالاری دینی، وحی الهی و عقل معصوم بر میل و اراده مردم مسلمان حاکم است. 🔹مسلمانان اسلام را پذیرفته‌اند و رای خداوند را در پیش‌فرض اعمال و رفتارهای خود دارند بنابراین زیربنای رای اکثریت در یک جامعه مسلمان، غیر از زیربنای رای اکثریت در یک جامعه بی‌دین است. 🔹 در مردم‌سالاری دینی فرض بر این است که مردم مسلمان گرایش‌ها و امیال خود را در چارچوب دین تنظیم می‌کنند و نه خارج [از دین] و یا بر علیه آن. ✍️نویسنده: سیدسعید زاهد‌زاهدانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3091 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آیا علامه‌طباطبایی رجوع به رأی اکثریت را باطل می‌داند؟ 🔹در مردم‌سالاری دینی فرض بر این است که مردم مسلمان گرایش‌ها و امیال خود را در چارچوب دین تنظیم می‌کنند و نه خارج [از دین] و یا بر علیه آن. 🔹 در یک نظام لیبرال دموکرات چنین قیدی وجود ندارد. در چنین نظامی میل مردم تابع هوا و هوس [است] و حتی اگر خیلی خوش‌بین باشیم و به‌فرض محال، تابع عقل خودمختار خودشان است نه در چارچوب نظر شارع مقدس. 🔹این تفاوت مفهوم رای اکثریت در مردم‌سالاری دینی بامردم سالاری لیبرال است. در مردم‌سالاری دینی مردم بر اسلام توافق کرده‌اند و در زمینه رای‌شان اسلام حضور دارد. 🔹حتی در نظام جمهوری‌اسلامی‌ایران، قرار دادن شورای‌نگهبان در قانون اساسی به همین مناسبت است که هرجا مردم می‌خواهند رای دهند -غیر از اقلیت‌های مذهبی رسمی که روش خود را دارد- به کسانی رای دهند که از صافی [حداقلی رعایت ظواهر شریعت و] اسلامیت گذشته باشند. 🔹 در مورد معتبر شمردن رای اکثریت نمایندگان مجلس هم غیر از آنکه خودشان باید از صافی شورای نگهبان -یعنی تقید به [ظواهر و شریعت] اسلام بگذرند- مصوبات‌شان هم در نهایت باید به تصویب شورای نگهبان برسد تا مغایر با اسلام نباشد. ✍️نویسنده: سیدسعید زاهد‌زاهدانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3091 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻زیبایی شناسی از دیدگاه علامه جعفری 🔸مرحوم علامه محمدتقی جعفری که آثار متعدد و محققانه‌اش بخشی از هویت فلسفی و فکری ایران معاصر محسوب شده است. 🔸تأملات فلسفی عمیقش در آثار به‌جامانده او از یک سو و نیز نامه‌نگاری‌هایش با برجسته‌ترین فلاسفه روزگار از جمله برتراند راسل، روژه گارودی، پروفسور عبدالسلام و پروفسور روزنتال از دیگرسو نشان از ذهنی پوینده و خلاق دارد، «حیات معقول» (از اصطلاحاتی که مرحوم علامه بسیار دوست می‌داشت و در اکثر بیانات و نوشته‌های خود به کار می‌برد) خود را بر بنیاد موشکافی‌های بسیار عمیق در متن نهج‌البلاغه و سپس مثنوی شریف قرار داده بود. ✍️نویسنده: حسن بلخاری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3076 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻زیبایی شناسی از دیدگاه علامه جعفری 🔸برای من به‌عنوان دانش‌جوی زیبایی‌شناسی، کتاب زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام مرحوم علامه حلاوت دیگری دارد. 🔸تصور ابتدایی من این بود که ایشان از منظری کلامی و در حد یک موعظه از هنر و زیبایی سخن گفته‌اند اما مطالعه عمیق این کتاب نشان داد حقیقتاً جناب ایشان با عمیق‌ترین مسائل زیبایی‌شناسی به‌ ویژه مسائل فلسفی معاصر آشنایی کامل داشته است. 🔸به‌عنوان مثال یکی از مهم‌ترین رویکردهای هنری و زیبایی‌شناختی در اندیشه عرفانی و دینی، تطبیق معقول بر محسوس یا ارائه امر معقول در جمال محسوس است. 🔸 مرحوم جعفری در فصلی با عنوان زیبایی از دیدگاه علمی و فلسفی مهم‌ترین سوال جهان زیبایی‌شناسی را که در سطور نخستین این کلام بدان اشاره کردیم در سه نظریه مورد تحلیل و بسطی موشکافانه قرار می‌دهد. وی این سه نظریه را چنین باز می‌گوید: 🔸نظریه یکم: زیبایی عبارت است از یک نمود عینی که مورد پسند ذهن و خوشایند باشد و ذهن آدمی هیچ نقشی جز منعکس ساختن آن ندارد. 🔸نظریه دوم: زیبایی عبارت است از درک و دریافت ذهنی از پدیده‌های عینی که اگر آدمی از چنین ذهنی برخوردار نباشد زیبایی هم وجود ندارد. 🔸نظریه سوم: دو قطبی بودن زیبایی است که زیبایی را پدیده‌ای وابسته به دو قطب درون‌ذات و برون‌ذات می‌داند . ✍️نویسنده: حسن بلخاری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3076 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻چرا علامه طباطبایی از فلسفه نگذشت؟ 🔹محمد زارع‌شیرین‌کندی،پژوهشگر فلسفه علامه از نسل بزرگوار آن دسته از متفکران عالم تشیع است که اصول دین را به‌ نحو عقلانی تفسیر می‌کردند اما گاهی این عقلانیت را با مبادی و مبانی فلسفه یونان خلط می‌کردند. 🔹در این باره جمود و تحجر و خشک‌اندیشی گروه‌ها و افراد مختلف بی‌تاثیر نبود. در هر صورت، فلسفه علامه به‌نحوی از انحا در فلسفه یونان ریشه دارد ولی این متافیزیک، به تعبیر متفکری، هرچند بنیاداندیش است اما هنوز خودبنیاداندیش نیست. 🔹احتمالا به همین سبب علامه هنوز در چارچوب سلطه فلسفه ملاصدرا می‌اندیشد. علامه از سلسله شریف و پاک و متدین آن گروه از عالمان دینی است که اگر واقعا به این نتیجه می‌رسید که فلسفه مطمح نظرش با دین نمی‌سازد و با آن تعارض دارد بی‌تردید فلسفه را به نفع دین کنار می‌نهاد و گذشت از فلسفه را طرح می‌کرد. ✍️نویسنده: حسن بلخاری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3074 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻چرا علامه طباطبایی از فلسفه نگذشت؟ 🔹فلسفه ملاصدرا و علامه هنوز خودبنیاد نیست اما مبری از بذرهای متافیزیک یونان هم نیست. ملاصدرا و علامه نه می‌توانستند به‌ کلی از فلسفه دست بردارند و نه می‌توانستند دین را تماما تحت مهار و استیلای فلسفه قرار دهند. 🔹آن ‌دو، درحقیقت، فلسفه مطمح نظرشان را مزاحم دین به‌شمار نمی‌آوردند. زیرا اگر کمترین تردیدی در یاری رساندن فلسفه به دین پیدا می‌کردند فلسفه را رها می‌کردند. 🔹در نظر آن دو، فلسفه خواهر و یاور دین بود و به همین دلیل، هرگز طرح گذشت از فلسفه به فکرشان خطور نمی‌کرد. درمجموع، باید گفت که فلسفه هر دو بزرگ، در متن دوره تاریخ اخیر ما نبوده و به دور از جریان‌های غالب تاریخی اخیر واقع شده است. 🔹فلسفه صدرایی منشأ و مبدا تاریخ جدید ما قرار نگرفت و علی‌الظاهر نمی‌توانسته است که قرار بگیرد. این فلسفه فاقد وجوهی از تاریخ‌مندی و زمان‌مندی است. از همین‌رو، از آغاز پیدایی‌اش تاکنون، بیرون از تاریخ انضمامی ما زیسته و منشأ اثری در وضع کنونی و فعلیت فرهنگی و اجتماعی و سیاسی ما چندان نبوده است. 🔹زیرا اساسا «صورت نوعی» تاریخ دوره اسلامی ما وحی قرآنی بوده نه فلسفه و مابعدالطبیعه یونانی. فلسفه حتی در عصر معروف به «عصر زرین» یا «رنسانس» یا «اومانیسم» اسلامی نیز صورت نوعی نبوده است و همواره تحت‌الشعاع دیانت، موجودیت داشته است. به همین سبب، کسانی مانند ملاصدرا و علامه، فلسفه را خطری برای دیانت تلقی نمی‌کرده‌اند. ✍️نویسنده: حسن بلخاری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3074 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
. 💠 همایش بزرگ " کرونا و نظم نوین جهانی" 🔻 سرفصل ها : 🔸پشت پرده ی بزرگ نمایی کرونا 🔸نقش سازمان های صهیونیستی در ایجاد نظم جدید جهان 👤 سخنرانان: حجت الاسلام استاد مهدوی ارفع استاد نادر طالب زاده دکتر طریقت منفرد ⏱زمان: جمعه ٣٠ آبان ماه بعدازنماز عشاء 🚪مکان: شهر مقدس قم ثبت نام جهت دریافت آدرس: 09045358308 . 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀نقد دیدگاه آقای ملکیان در باب عقلانیت ودین؛ و مخصوصا اخلاق سکولار (که پروژه مهم آقای ملکیان محسوب میشود) 🎙دکتر فنایی اشکوری؛ استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
✅اختصاصی 📱# لایو 🔻موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری 🎙دکتر محمدجواد نوروزی مدیر گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ➕موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت ▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت ⬅️پنج شنیه 29آبان ساعت 10 صبح •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس پیج؛ 📱@fekratnet 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻در خدمت و خیانت عامه ‌پسندها 🔸برای تعریف ادبیات عامه‌پسند هر کس تعریفی دارد و اما شاید ساده‌ترین تعریف همین باشد که ادبیات عامه‌پسند یا ادبیات مردم‌پسند یا ادبیات عامه یا ادبیات عوامانه یا ادبیات توده‌پسند یا ادبیات همه‌خوان بخشی از فرهنگ عامه و گونه‌ای از ادبیات است که مخاطبانش توده مردم هستند و بر پایه ذوق و سلیقه و علاقه آنان پدید می‌آید. 🔸 هدف اصلی این نوع ادبیات سرگرم کردن خواننده است و از همین رو در پدیدآوردن آنها موازین هنری و خلاقیت ادبی نقش ندارد. ✍️نویسنده: عاطفه جعفری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3096 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻در خدمت و خیانت عامه ‌پسندها 🔸برخی تعریف دیگری از عامه‌پسند دارند که شاید بهترینش را کاوه میرعباسی‌، مترجم در گفت‌وگو با ماهنامه تجربه می‌گوید: «باید تفاوت قائل شوم بین عامه‌پسند و عوام‌پسند، زیرا آنچه معمولا عامه‌پسند نامیده می‌شود درحقیقت عوام‌پسند است و بر مفهومی منفی دلالت دارد، یعنی رمانی نگاشته شده برای مخاطبینی با سطح فهم نازل، انباشته از کلیشه‌ها، بی‌بهره از بداعت و خلاقیت، که درکش نیاز به تفکر چندان و دانش خاصی ندارد. 🔸در مقابل، عامه‌پسند به‌معنی اثری است که می‌تواند در جذب مخاطب عام و خواص موفق باشد و با طیف گسترده‌ای از خوانندگان- اعم از کم‌دانش یا فرهیخته- ارتباط برقرار کند و مطلوب طبع و مورد پسندشان واقع شود؛ مثلا بسیاری از آثار داستایفسکی و گارسیا مارکز در زمره ادبیات عامه‌پسند (در مفهوم مثبت آن و نه مفهوم رایجش) می‌گنجند. 🔸 در این میان با پدیده بست‌سلر (یا پرفروش) هم مواجهیم که در پاره‌ای موارد با رمان عوام‌پسند و رمان عامه‌پسند همپوشانی پیدا می‌کند. زیرا باید توجه داشت هر اثری که با نیت عوام‌پسندی یا عامه‌پسندی نگاشته می‌شود الزاما به مقصودش نمی‌رسد و در جلب مخاطب هدفش موفق نیست. 🔸چه بسیارند رمان‌های عوام‌پسندی که موردپسند عوام قرار نگرفته‌اند و فروش بسیار نازلی داشته‌اند. متقابلا هر اثر پرفروش هم ضرورتا کم‌ارزش و کلیشه‌ای نیست.» 🔸او در صحبت‌هایش به نویسندگان این حوزه هم اشاره‌ می‌کند و می‌گوید: «نکته دیگری هم که جا دارد به آن اشاره شود در ارتباط با نویسنده (پدیدآورنده) اثر عوام‌پسند است، که ممکن است سطح فهم و دانش خود نویسنده (پدیدآورنده) هم نازل باشد یا آنکه، علی‌رغم برخورداری از پسند و دانش بالا، سطح اثر را در حد مخاطب مفروضش تنزل داده باشد. ✍️نویسنده: عاطفه جعفری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3096 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻با شعارهای دینی علیه شعائر دینی 🔹پس از ارتحال رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) جامعه اسلامی شاهد حوادثی بود که عموما تحت عنوان دین و شعارهای دینی بروز می­‌کردند. 🔹جریان نفاق و تظاهر به دینداری و دینمداری از همان زمان ایشان به جهت مصلحت‌اندیشی‌های شخصی و متعصبانه در میان امت اسلامی نفوذ کرده و ضربات زیادی هم وارد ساخت که البته با نزول وحی و افشای توطئه آنان توسط پیامبر اسلام خنثی می­‌شد. 🔹ما برخی دیگر از اقدامات خیانتکارانه و غرض­‌ورزانه گروهی که در میان امت اسلامی با داعیه دین و ظاهرسازی دینی باعث خسارت‌های جبران‌­ناپذیری در بدنه جامعه دینی شد که تا زمان حاضر هم‌ ترمیم نیافته و همواره سدّ بزرگی در مسیر اسلام ناب و تمدن اسلامی قرار گرفته است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ص) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3100 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻با شعارهای دینی علیه شعائر دینی 🔹ساخت مسجد ضرار؛ اولین مورد از خیانت‌ها با پوشش شعارهای اسلامی، مسجد ضرار بود که در پساپرده آن فتنه‌انگیزی منافقان قرار گرفته بود. 🔹این بنای به ظاهر مقدس تحت شعار وحدت و در پوشش مسجد مرکز دسته‌بندی‌های سیاسی علیه اسلام و مسلمین بود و کانونی برای ایجاد دودستگی میان مسلمانان شده بود اما رسول خدا(ص) به دستور پروردگار متعال آن را با خاک یکسان کردند. 🔹شعار «حسبنا کتاب ­الله»؛ منابع شیعه و اهل تسنن نقل کرده‌اند که برخی صحابه درهنگام بیماری که منجر به ارتحال پیامبر شد، به عیادت ایشان رفتند. پیامبر فرمود: «بیایید تا نوشته‌ای برایتان بنویسم که پس از آن گمراه نشوید». یکی از حاضران گفت: رسول خدا هذیان می‌گوید «عِنْدَکمُ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا کتَابُ الله». 🔹دیگران در مورد نظر وی دچار اختلاف شدند؛ برخی معتقد بودند باید به دستور پیامبر عمل کنند، اما برخی دیگر مخالفت کردند. پس از زیاد شدن اختلاف، پیامبر دستور داد رهایش کرده و از آنجا بروند. 🔹همچنین سقیفه آغاز انحراف؛ با وجود آنکه رسول خدا(ص) در غدیرخم تکلیف امت را از بابت جانشینی پس از خود مشخص کرده و به امامت حضرت علی(ع) تصریح نموده بود اما به محض ارتحال آن حضرت، عده‌ای با شعارهای انحرافی دینی در سقیفه گرد آمدند و روند تداوم رسالت را با چالش مواجه کردند. 🔹آنان با شعارهای به ظاهر دینی، امامت و جانشینی امام‌علی(ع) را زیر سوال بردند و راه را بر انحرافات و بدعت‌گذاری‌‌های بعدی هموار نمودند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ص) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3100 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻امامت سیاسی با غصب حکومت نفی نمی‌شود 🔸اتفاق بزرگی که در علم کلام اهل‌سنت رخ داد، کاربست استعاری اصطلاح امامت در تعریف امر خلافت است. 🔸متکلمین سنی به‌تدریج، مفهوم امام و امامت را از برای تعریف خلافت به خدمت گرفتند و خلافت را -که به ریاست دنیوی تعریف می‌کردند- در چارچوب مفهوم امامت -که ریاست دین و دنیا است- معنا کردند. 🔸یعنی در دانش کلامی اهل سنت، امامت، استعاره‌ای از برای خلافت است. ✍️نویسنده: داود مهدوی‌زادگان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3098 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻امامت سیاسی با غصب حکومت نفی نمی‌شود 🔸 تردیدی نیست که نظریه سیاسی تشیع در چارچوب مفهوم امامت شکل گرفته است. چنانکه علما و متکلمین شیعی در مباحث کلامی خود، بحث ریاست عامه و حکمرانی سیاسی را در چهارچوب اصل امامت شرح و توضیح داده‌اند. 🔸شیخ‌مفید (ره) گوید: «فإن قیل ما حد الامامه؟ فالجواب الامام هو الانسان الذی له ریاسه عامه فی امور الدین و الدنیا نیابه عن النبی»؛ اگر گفته شود امامت چیست؟ پس جواب این است که امام انسانی است که ریاست و زعامت فراگیر در امور دین و دنیا به نیابت از نبی دارد (مظفری، حیدر، ۱۳۹۰، امامت: ۴۶، به نقل از شیخ‌مفید، النکت‌الاعتقادیه). 🔸خواجه‌نصیر طوسی نیز چنین گوید: «الامامه رئاسه عامه دینیه مشتمله علی ترغیب عموم الناس فی حفظ مصالحهم الدینیه و الدنیویه و زجرهم عما یضرهم بحسبها»؛ امامت زعامت همگانی دینی است که دربردارنده تشویق مردم در نگهبانی مصالح دینی و دنیایی ایشان است و نیز بازدارنده مردم از آنچه ضرر بر مصالح‌شان است (همان: ۴۷ به نقل از خواجه نصیر طوسی، قواعد العقائد). 🔸همچنین علامه‌حلی در تعریف امامت گوید: «الامامه ریاسه عامه فی امور الدنیا و الدین لشخص من الاشخاص نیابه عن النبی»؛ امامت ریاست عام و فراگیر در امور مربوط به دنیا و دین برای شخصی از اشخاص است به نیابت از نبی (علامه‌حلی، حسن‌بن یوسف، ۱۳۶۵، الباب الحادی عشر، دانشگاه تهران: ۳۹). 🔸 به همین چند نمونه از تعاریف علمای شیعی از اصل امامت بسنده می‌شود. اما نکته اساسی که از مجموع آیات و روایات و تعاریف علمای امامیه به‌دست می‌آید آن است که هیچ اشاره‌ای به مفهوم خلافت نشده است. 🔸چنین نیست که گفته شود امامت از دو بخش ریاست دینی و دنیوی تشکیل شده است و خلافت ناظر به بخش ریاست دنیوی امامت است و به‌عبارت دیگر، خلافت ریاست دنیوی امام را گویند بلکه امامت به‌طور کلی عبارت از ریاست دینی و دنیوی امام بر مردم است. 🔸 امام در هر دو امر دینی و دنیوی، امامت می‌کند، نه اینکه در امور دینی امامت می‌کند و در امور دنیوی، خلافت. مفهوم خلافت، یک اصطلاح کاملا غیرشیعی است. به همین‌خاطر، علمای امامیه غالبا از کاربست عنوان خلیفه برای علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام اجتناب می‌کنند. ✍️نویسنده: داود مهدوی‌زادگان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3098 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
پخش زنده با موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری 🎙دکتر محمدجواد نوروزی مدیر گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ➕موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت ▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت ⬅️هم‌اکنون از پیچ اینستاگرام فکرت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس پیج؛ 📱@fekratnet 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
پخش زنده با موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری 🎙دکتر محمدجواد نوروزی مدیر گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ➕موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت ▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت ⬅️هم‌اکنون از پیچ اینستاگرام فکرت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس پیج؛ 📱@fekratnet 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻یک «زاویه» خوب و زوایای دیگر «حکم حجاب» ✍️نویسنده: داود مهدوی‌زادگان دانشیار پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2582 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻یک «زاویه» خوب و زوایای دیگر «حکم حجاب» 🔹بدعت –به‌معنای ادخال چیزی که در دین نیست یا اخراج و تعطیل کردن امری که در دین است- لزوما به‌معنای کفر نیست. 🔹بدعت طیفی از اعمال است که از خبط‌های کوچک معصیت‌آمیز شروع می‌شود تا به کفر می‌رسد. در اغلب دینداری‌ها باورهایی وجود دارد که از دین نیست ولی دینی تلقی می‌شود و یا آنکه دینی است ولی غیردینی تلقی می‌شود، مانند فریضه حجاب که در نظر برخی دینی نیست و یا باور به اختیاری بودن حجاب دارند، درحالی‌که این باور غیردینی است. 🔹اصولا نقد‌های دینی که انجام می‌شود برای معلوم ساختن امور دینی و غیردینی است. تنها برخی دینداران معصوم و مخلص هستند که تماما از کنش بدعت به دور می‌مانند و سایرین حظی از گفتار و اعمال بدعت‌آمیز را برده و می‌برند. این‌گونه بدعت‌ها را می‌توان «بدعت‌های عرفی» نامید ولی نمی‌توان به‌سادگی آنها را کفر دانست. در این صورت، باید اغلب مسلمانان را تکفیر کرد. 🔹 چنانکه جریان‌های تکفیری، با رویکرد حداکثری، تمام مسلمانان را بر همین اساس که اهل بدعت هستند، تکفیر می‌کنند. و حال اینکه چنین رویکردی خود بدعت بزرگی است. قرآن کریم برخی مردم مدینه را که هنوز ایمان در دل‌هایشان جاری نشده بود ولی دعوی ایمان داشتند، تکفیر نکرده است بلکه می‌فرماید نگویید ایمان آوردم بلکه بگویید اسلام آوردم: «قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإیمانُ فی قُلُوبِکُمْ وَ إِنْ تُطیعُوا اللهَ وَ رَسُولَهُ لا یَلِتْکُمْ مِنْ أَعْمالِکُمْ شَیْئاً إِنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحیمٌ» 🔹 اعراب بادیه‌نشین گفتند: «ایمان آورده‌ایم.» بگو: «شما ایمان نیاورده‌اید، ولى بگویید اسلام آورده‌ایم، هنوز ایمان وارد قلوب شما نشده است؛ و اگر از خدا و پیامبرش اطاعت‌کنید، چیزى از پاداش کارهاى شما را فروگذار نمى‌کند، خداوند، آمرزنده و مهربان است(حجرات: ۱۴). 🔹تکفیرِ سخن بدعت‌آمیز، شرایطی دارد که ازجمله این شرایط علم به بدعت‌آمیز بودن سخن و اصرار بر آن است. بنابراین، وقتی گفته می‌شود فلان سخن بدعت‌آمیز است؛ نباید چنین برداشت شود که صاحب سخن را تکفیر کرده‌ایم. ✍️نویسنده: داود مهدوی‌زادگان دانشیار پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2582 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻خطر ماندن در فهم قدیمی از سرمایه‌داری 🎤گفت وگوبا: دکتر سیدمرتضی مرتضوی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2584 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻خطر ماندن در فهم قدیمی از سرمایه‌داری 🔸برخی ممکن است مغالطه‌ای کنند و بگویند که اسلام با ثروت مخالف است. خیر. اتفاقا غنا خیلی هم خوب است. ثروتمند شدن خیلی هم خوب است اما ثروتمند شدن در محدوده[ای و با قیودی و نه مطلقا بلکه ثروتمند شدن] در زمانی که همگان از ثروت بهره می‌برند. چرا؟ 🔸اگر بخواهیم باز هم از لحاظ کلامی صحبت کنیم، علتش این است که این زمین و آسمان و تمام منابع طبیعی برای مردم، «للناس»، خلق شده است. جمع انسان‌ها را در نظر بگیریم. اینها کلا خلیفه خدا هستند و برای عمران و آبادی آمده‌اند، [همه‌شان] نه آقای فلانی، نه یک‌نفر بلکه همه. همه خلیفه خدا هستند که در ادبیات کلامی اصطلاحا به آن «استخلاف عمومی» می‌گویند که همه خلیفه عمومی خدا هستند. 🔸همه خلیفه‌الله هستند. همه برای عمران و آبادی و بهره‌مندی از این آماده‌اند و زمانی که کسی بهره فراوانی از این منابع می‌برد، اگر این به‌منزله عدم‌بهره‌مندی دیگری از این منابع باشد، مسلما جلوی خلیفه‌گری آنها را گرفته است. اگر این منابع آمده است و برای شمایی که پولدار هستی خوب است، خب برای فقیر هم خوب است. به همین دلیل است که می‌گوییم «حدود» وجود دارد. باید افراد در یک حدی [از ثروت و بهره‌مندی] باشند. 🔸می‌توانیم برای اینها طیف بگذاریم و مثلا بگوییم که آن بالا تکاثر هست و در پایین مسکنت و فقر هست -که به زمین نشسته است- و در این میان یک غنای ممدوحی وجود دارد که انسان بتواند امور زندگی خود را بچرخاند، به دیگری کمک کند، حج بگذارد و… کمااینکه در زمینه رفع فقر و مواسات و مساواتی که آقایان می‌فرمایند می‌گویند چه میزانی [مواسات کنند]؟ چقدر ما به فقیر کمک کنیم؟ [آمده است که] آنقدر کمک کنید که او حتی به حج برود. 🔸یعنی آن را به عموم مردم برسانید. اگر عموم مردم به حج می‌روند، او [یعنی فقیر] هم باید برود [یعنی] فقیر به‌واسطه فقرش از عبادت نیفتد. ولی امروزه همین حج و امثالهم – در اتفاقاتی که در جامعه ما دارد می‌افتد- اموری است که اساسا طبقه متوسط ما هم آنها را درک نمی‌کند [و نمی‌تواند برود]. 🔸 ما حد «کمیِ ثروت» هم در اسلام داریم و [این حداقل ثروت] در هر دوران با دوران دیگر متفاوت است. مسلما زندگی ما در دوران حاضر با پنجاه ‌سال قبل – از لحاظ امکانات مادی- بسیار بهتر است و از صدسال قبل و صدر اسلام [هم بسیار بهتر است]. در هر دوره‌ای، متناسب با خودش، حدود کمی ثروت وجود دارد و این [هم] یک نکته [دیگر] در مورد نظر اسلام درخصوص ثروت است. 🎤گفت وگوبا: دکتر سیدمرتضی مرتضوی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2584 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ریشه اظهارنظرهای عجیب درباره اقتصاد اسلامی ✍️نویسنده: دکتر ایرج توتونچیان 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2639 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ریشه اظهارنظرهای عجیب درباره اقتصاد اسلامی 🔹اگر قبول کنیم که برای اداره اقتصادی مملکت فقط یک “علم” به نام سرمایه داری وجود دارد، پس چگونه است که اقتصاد سوسیالیستی در غالب کشورهای سرمایه داری هم تدریس می‌شود و هم طرفداران جدی دارد؟ 🔹 علاوه بر مشاهدات مکرر عینی آثار مخرب سرمایه داری در غالب کشورها می‌توان با تفحص در قرآن و عترت پیامبر اعظم (ص) به مبانی ایدئولوژی و نقایص نظری و نیز ناسازگاری درونی نظام سرمایه داری به درستی پی برد. ا 🔹گر کمک‌های بی‌دریغ دولت های سرمایه‌داری (از جیب مردم کشورشان) برای رهایی بانک‌های ربوی که ستون فقرات آن نظام است نبود تا کنون فقط نامی از آن در تاریخ مانده بود. 🔹با قدری تسامح باید گفت که آدام اسمیت در حقیقت “فقیه” و فیلسوف نظام سرمایه داری بوده و خود را مدیون افکار دیوید هیوم (دردوران روشنگری اسکاتلندی) می‌داند. زیرا که ۱۷ سال پس از کتاب نظریه عواطف اخلاقی خود(۱۷۵۹) کتاب ثروت ملل را نوشت و تا قبل از آن به تدریس فلسفه و اخلاق مشغول بود و همانطور که از جمله فلاسفه زمان خود بود اقتصاددان نیز بود. در مورد مارکس نیز چنین بوده است. 🔹او علاوه بر زمینه‌های تخصصی دیگر هم “فقیه” و هم اقتصاددان نظام سوسیالیستی بود. با رعایت انصاف باید پذیرفت که علی رغم اشکالات پایه ای که به هر دو نظام وارد است و تقلید از هیچیک را به دلایل عقلی جایز نمی‌دانیم، مع هذا اعتراف می‌کنیم که هم آدام اسمیت و هم مارکس از نوابغ و اندیشمندان زمان خود بودند. 🔹 هر دوی این مشاهیر برای نوشتن رساله و کتب خود به استناد تجربیات شخصی ذهنیت و تصویر خاصی برای انسان که بازیگر اصلی اقتصاد هست (و نیز طبیعت او) قایل بودند که برای ما اقتصاددانان مسلمان که مطالعات و تحقیقات خود را بر اساس قرآن و عترت بنا کرده و می‌کنیم با این دو فیلسوف اختلاف نظر بنیادی داریم. 🔹 ما انسان را نه بر اساس نظر شخصی افراد می‌شناسیم (که این خود از نظر علمی اشکال دارد زیرا خود او جزو نمونه انتخاب شده بوده است) بلکه برای نظام سازی واقع بینانه و جلوگیری از انحراف و تضمین سعادت واقعی بشر از خالق هستی، می‌پرسیم که بشر چگونه مخلوقی هست؟ طبیعت او چیست؟ انگیزه‌های او کدامند؟ برای چه خلق شده؟ برای کامیابی چه باید انجام دهد و چه انجام ندهد؟ اینکه او اشرف مخلوفات است آیا باید در خدمت اشیاء باشد و یا هر آنچه خداوند خلق کرده باید در خدمت او باشند؟ خلاصه آنکه مخدوم باشد یا خادم؟ ✍️نویسنده: دکتر ایرج توتونچیان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2639 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net