#اطلاعیه
#گواهی_پایان_دوره
#مدرسه_فقه_اصول
📌به اطلاع فضلای محترم میرساند گواهی پایان دوره بعد احراز شرایط ذیل در فرصت مقتضی صادر خواهد شد
▫️حضور ۸۰ درصدی در کلاس ها
▫️شركت در آزمون پايان دوره
▫️ارائه تقريرات دروس، براساس دستور العمل اعلامی تا پایان دوره/ یا ارائه مقاله متخذ از درس (مهلت سه ماه)
🎁امتیاز ویژه:
در صورتی که فضلای محترم مسئله پژوهشی مقاله خود را، بر اساس محورها و موضوعات دروس تنظیم کرده و مورد تایید گروه علمی مدرسه قرار گیرد، از امتیازات زیر بهرهمند میشوند:
۱.مهلت سه ماه جهت نگارش
۲. مشاوره نگارش در طول دوره
۳. امتیاز در تمدید پرونده نخبگان (طرح پایش) منوط به ارائه مقاله وفق ضوابط معاونت علمی
۴.حمایت جهت چاپ مقالات علمی پژوهشی در نشریات معتبر
۵.تقدیر از آثار برگزیده
⛔️مهلت دریافت تقریرات پایان یافت.
🔻آیدی پژوهش مدرسه فقه و اصول
حجت الاسلام فروتن جهت دریافت مقالات :
@anfd110
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
#یادداشت
#خبر_علمی
#جلسه26
#روز_دوشنبه
موضوع شناسی در فقه تربیت
سهم فقیه در موضوع شناسی را بیان کردیم و گفتیم فقیه نباید به صرف معناشناسی اکتفا کند، اگرچه معناشناسی آغاز بسیار مهمی است، اگرچه شرط کافی نیست. ادامه مسیر مفهومشناسی با چه چیزی طی میشود؟ مفهوم شناسی عملاً یک مرحله معناشناسی دارد و یک ماهیت شناسی تاریخی و مرحلهای به نام موجود شناسی.
مراحل شناخت مسال مستحدث
1. گاهی موضوع در عصر تشریع یا نبوده یا خیلی کم بوده، مثلاً اکتشاف معادن که امروزه پدیده خیلی رایجی است؛ لذا بعضی از منافع مقصود محلله الان کاملاً مقصود است ولی آن موقع اگر مقصوده بوده شایع و رایج نبوده است.
2. گاهی ماهیت موضوع جدید است، مثلا فناوریهای جدید قبلاً وجود نداشته است. فضای مجازی و انرژی الکتریکی وجود نداشته است و طبعاً ممکن است احکامی پیدا کنند که نسبت به گذشته بیسابقه باشد.
3. اسباب ایجاد موضوع جدید باشد ولی خود موضوع جدید نیست، بلکه از راه جدیدی پدیدار میشود. مثلاً حیازت همیشه بوده ولی بیع همیشه اسبابی داشته و نقل و انتقال اسنادی دارد، سبب جدیدی میآید.
4. گاهی هم تحولی به نام عرف و عادات مردم است؛ یعنی قصدها، آرمانها، سبکها و اغراض چون تغییر میکند، یک شیء در گذشته منفعت محلله غیر مقصوده داشته اما الان مقصوده است، چون مردم این را میپسندند و در حال حاضر غرض عقلایی پیدا شده به شکل نوین انجام بدهیم. مثل پیوند اعضا.
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
استاد الهی خراسانی 2.pdf
906K
📜 تقریرات (خام) مدرسه فقه و اصول
📝 موضوع شناسی در فقه تربیت
👤 استاد الهی خراسانی «زیدعزه»
📅 دوشنبه ۱۵ / ۵ / ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۶:۰۰
✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
دسترسی سریع
#خبرعلمی
خبر علمی جلسه اول استاد درایتی با موضوع نقش موضوع شناسی در اجتهاد
خبر علمی جلسه دوم استاد ایزدهی با موضوع ماهیت موضوع شناسی
خبر علمی جلسه سوم استاد عشایری منفرد ،موضوع شناسی فقه هنر
خبر علمی جلسه چهارم استاد علیدوست با موضوع ضرورت های موضوع شناسی
خبر علمی جلسه پنجم استاد درایتی با موضوع نقش مبادی کلامی اجتهاد در موضوع شناسی
خبر علمی جلسه ششم استاد حسینی فقیه ، موضوع شناسی فقه خانواده
خبر علمی جلسه هفتم استاد علیدوست با موضوع نظام مسائل موضوع شناسی
خبر علمی جلسه هشتم استاد درایتی با موضوع نقش مبادی کلامی اجتهاد در موضوع شناسی
خبر علمی جلسه نهم استاد زمانی فرد با موضوع منطق عملیات موضوع شناسی
خبر علمی جلسه دهم استاد علیدوست با موضوع عرف و موضوع شناسی۱
خبر علمی جلسه یازده استاد درایتی ، موضوع شناسی در فقه حقوق بین الملل (کارگاهی)(۲)
در حال تکمیل و بروزرسانی ...
دسترسی سریع
صوت دروس
صوت جلسه اول استاد درایتی با موضوع نقش موضوع شناسی در اجتهاد
صوت جلسه دوم استاد ایزدهی با موضوع ماهیت موضوع شناسی
صوت جلسه سوم استاد عشایری منفرد ، موضوع شناسی در فقه هنر
صوت جلسه چهارم استاد علیدوست با موضوع ضرورت های موضوع شناسی
صوت جلسه پنجم استاد درایتی با موضوع ضرورت های موضوع شناسی
صوت جلسه ششم استاد حسینی فقیه ، موضوع شناسی فقه خانواده
صوت جلسه هفتم استاد علیدوست با موضوع نظام مسائل موضوع شناسی
صوت جلسه هشتم استاد درایتی با موضوع مبادی کلامی اجتهاد
صوت جلسه نهم استاد زمانی فرد با موضوع مقدمات علمی موضوع شناسی
صوت جلسه دهم استاد علیدوست با موضوع عرف و موضوع شناسی
صوت جلسه یازدهم استاد درایتی ،موضوع شناسی در فقه بین الملل
صوت جلسه دوازدهم استاد عشایری منفرد ، موضوع شناسی در فقه هنر
در حال تکمیل و بروزرسانی
دسترسی سریع
#تقریرات
تقریرات جلسه اول درس استاد درایتی با موضوع نقش موضوع شناسی در اجتهاد
تقریرات جلسه دوم درس استاد ایزدهی با موضوع ماهیت موضوع شناسی
تقریرات جلسه سوم درس استاد عشایری منفرد ، موضوع شناسی در فقه هنر
تقریرات جلسه چهارم درس استاد علیدوست با موضوع ضرورت های موضوع شناسی
تقریرات جلسه پنجم درس استاد حسینی فقیه ، موضوع شناسی فقه خانواده
تقریرات جلسه ششم درس استاد علی دوست با موضوع نظام مسائل موضوع شناسی
تقریرات جلسه هفتم درس استاد درایتی با موضوع نقش موضوع شناسی در اجتهاد
تقریرات جلسه هشتم درس استاد زمانی فرد با موضوع منطق موضوع شناسی در فقه
تقریرات جلسه نهم درس استاد علی دوست با موضوع تبیین اقسام موضوع در موضوع شناسی
تقریرات جلسه دهم درس استاد درایتی یا موضوع نقش مبادی کلامی اجتهاد در موضوع شناسی
در حال تکمیل و بروزرسانی...
#یادداشت
#خبر_علمی
#جلسه۲۷
#روز_سهشنبه
علوم انسانی اسلامی و موضوع شناسی
با چه ابزاری بناست علوم انسانی را بازنگری کنیم؟ مقصود ما بازنگری از حیث فهم دینی و فهم اسلامی است. اگر بنا باشد خود فهم دینی و معرفت دینی ما که فهم از کتاب و سنت هست، خود در قبضه معارف عصری باشد، آن وقت آیا این بازنگری ممکن است؟
این بحث، هم در مسئله بازنگری مطرح است و هم برای خود تحولات؛ البته معرف دینی بحث مهمی است. این بحثهای قبض و بسطی که در سی سال اخیر مطرح بوده از همین قسم و برای اثبات این سیال بودن است.
نکته مهم این است که وحی منبع جوشان معارف دینی است و ابزار میخواهد و ابزارش قاعدتاً و معمولاً زبان است اما ممکن است راههای دیگری هم وجود داشته باشد.
بحث مهمی ذیل این مسئله مطرح میشود که فقیه عمدتاً با حجت و اعتبار مواجه است و حجیت و اعتبار در بحثهای عملی مشکلی ندارد؛ فرقی نمیکند که مراد شما از حجیت معذریت و منجزیت است یا وسطیت در اثبات، زیرا عملی که از روایات استخراج میشود همیشه یقینی نیست؛ و به مدلول در سند هم یقین نداریم لذا در بسیاری از موارد مدلولش ظنی است، منتها گفتیم عمل به ظن در امور عملی مانع و اشکالی ندارد.
حیات انسانی در گروی معارفی است که بر سبک زندگی ما اثر میگذارد. مثلا این که ما موحد باشیم یا نباشیم در برنامهریزی آموزش و پرورش اثرگذار است. منتها به لحاظ عملی این معرفت چه اثری دارد؟ پس گاهی عمل به ظنیات در امور معارفی که به عمل منتهی باشد حجت است.
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
استاد لاریجانی 4.pdf
404.7K
📜 تقریرات (خام) مدرسه فقه و اصول
📝 علوم انسانی اسلامی و موضوع شناسی
👤 استاد لاریجانی «زیدعزه»
📅 سهشنبه ۱۶ / ۵ / ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۸:۳۰
✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
خبر علمی جلسه اول استاد درایتی با موضوع نقش موضوع شناسی در اجتهاد
خبر علمی جلسه دوم استاد ایزدهی با موضوع ماهیت موضوع شناسی
خبر علمی جلسه سوم استاد عشایری منفرد ،موضوع شناسی فقه هنر
خبر علمی جلسه چهارم استاد علیدوست با موضوع ضرورت های موضوع شناسی
خبر علمی جلسه پنجم استاد درایتی با موضوع نقش مبادی کلامی اجتهاد در موضوع شناسی
خبر علمی جلسه ششم استاد حسینی فقیه ، موضوع شناسی فقه خانواده
خبر علمی جلسه هفتم استاد علیدوست با موضوع نظام مسائل موضوع شناسی
خبر علمی جلسه هشتم استاد درایتی با موضوع نقش مبادی کلامی اجتهاد در موضوع شناسی
خبر علمی جلسه نهم استاد زمانی فرد با موضوع منطق عملیات موضوع شناسی
خبر علمی جلسه دهم استاد علیدوست با موضوع عرف و موضوع شناسی۱
خبر علمی جلسه یازدهم استاد درایتی ، موضوع شناسی در فقه حقوق بین الملل (کارگاهی)(۲)
خبر علمی جلسه دوازدهم استاد عشایری منفرد، موضوع شناسی فقه هنر
خبر علمی جلسه سیزدهم استاد علیدوست با موضوع ، عرف و موضوع شناسی۲
خبر علمی جلسه چهاردهم استاد درایتی ، موضوع شناسی در فقه بین الملل (کارگاهی)(۲)
خبر علمی جلسه شانزدهم استاد لاریجانی با موضوع وظایف و مسئولیت های مجمع تشخیص مصلحت
خبر علمی جلسه هجدهم استاد لاریجانی با موضوع علوم انسانی اسلامی و موضوع شناسی
خبر علمی جلسه نوزدهم استاد شب زنده دار با موضوع سهم فقیه در موضوع شناسی
خبر علمی جلسه بیستم استاد ملکی، موضوع شناسی فقه پزشکی
صوت جلسه اول استاد درایتی با موضوع نقش موضوع شناسی در اجتهاد
صوت جلسه دوم استاد ایزدهی با موضوع ماهیت موضوع شناسی
صوت جلسه سوم استاد عشایری منفرد ، موضوع شناسی در فقه هنر
صوت جلسه چهارم استاد علیدوست با موضوع ضرورت های موضوع شناسی
صوت جلسه پنجم استاد درایتی با موضوع ضرورت های موضوع شناسی
صوت جلسه ششم استاد حسینی فقیه ، موضوع شناسی فقه خانواده
صوت جلسه هفتم استاد علیدوست با موضوع نظام مسائل موضوع شناسی
صوت جلسه هشتم استاد درایتی با موضوع مبادی کلامی اجتهاد
صوت جلسه نهم استاد زمانی فرد با موضوع مقدمات علمی موضوع شناسی
صوت جلسه دهم استاد علیدوست با موضوع عرف و موضوع شناسی
صوت جلسه یازدهم استاد درایتی ،موضوع شناسی در فقه بین الملل
صوت جلسه دوازدهم استاد عشایری منفرد ، موضوع شناسی در فقه هنر
صوت جلسه سیزدهم استاد علیدوست با موضوع عرف و موضوع شناسی
صوت جلسه چهاردهم استاد درایتی ، موضوع شناسی فقه بین الملل
صوت جلسه پانزدهم استاد واسطی با موضوع تاثیر دید تمدنی در موضوع شناسی فقهی
صوت جلسه شانزدهم استاد لاریجانی با موضوع مجمع تشخیص مصلحت
صوت جلسه هفدهم استاد لاریجانی با موضوع هیئت عالی نظارت
صوت جلسه هجدهم استاد لاریجانی با موضوع علوم انسانی و موضوع شناسی
صوت جلسه نوزدهم استاد شب زنده دار با موضوع سهم فقیه در موضوع شناسی
صوت جلسه بیستم استاد ملکی ابرده ، موضوع شناسی فقه پزشکی
صوت جلسه بیست و یکم استاد لاریجانی با موضوع علوم انسانی و موضوع شناسی
صوت جلسه بیست و دوم استاد شب زنده دار با موضوع سهم فقیه در موضوع شناسی
صوت جلسه بیست و سوم استاد الهی خراسانی ، موضوع شناسی مسائل مستحدثه
صوت جلسه بیست و چهارم استاد لاریجانی با موضوع علوم شناسی و موضوع شناسی
صوت جلسه بیست پنجم استاد شب زنده دار با موضوع سهم فقیه در موضوع شناسی
صوت جلسه بیست ششم استاد الهی خراسانی ، موضوع شناسی مسائل مستحدثه
صوت جلسه بیست و نهم استاد ارسطا ، موضوع شناسی در فقه سیاسی
صوت جلسه سی ام استاد زمانی با موضوع مقدمات علمی در موضوع شناسی
صوت جلسه سی و یکم استاد لاریجانی با موضوع علوم انسانی و موضوع شناسی
صوت جلسه سی و دوم استاد ارسطا ، موضوع شناسی در فقه حکمرانی
صوت جلسه سی و سوم استاد علمالهدی با موضوع مشروعیت قیام در عصر غیبت
تقریرات جلسه اول درس استاد درایتی با موضوع نقش موضوع شناسی در اجتهاد
تقریرات جلسه دوم درس استاد ایزدهی با موضوع ماهیت موضوع شناسی
تقریرات جلسه سوم درس استاد عشایری منفرد ، موضوع شناسی در فقه هنر
تقریرات جلسه چهارم درس استاد علیدوست با موضوع ضرورت های موضوع شناسی
تقریرات جلسه پنجم درس استاد حسینی فقیه ، موضوع شناسی فقه خانواده
تقریرات جلسه ششم درس استاد علی دوست با موضوع نظام مسائل موضوع شناسی
تقریرات جلسه هفتم درس استاد درایتی با موضوع نقش موضوع شناسی در اجتهاد
تقریرات جلسه هشتم درس استاد زمانی فرد با موضوع منطق موضوع شناسی در فقه
تقریرات جلسه نهم درس استاد علی دوست با موضوع تبیین اقسام موضوع در موضوع شناسی
تقریرات جلسه دهم درس استاد درایتی با موضوع نقش مبادی کلامی اجتهاد در موضوع شناسی
تقریرات جلسه یازدهم درس استاد عشایری منفرد ، موضوع شناسی فقه هنر
تقریرات جلسه دوازدهم درس استاد درایتی ، موضوع شناسی در فقه بین الملل
تقریرات جلسه سیزدهم درس استاد علیدوست با موضوع ، عرف و موضوع شناسی
تقریرات جلسه چهاردهم درس استاد درایتی ، موضوع شناسی در فقه بین الملل(۲)
تقریرات جلسه پانزدهم درس استاد لاریجانی با موضوع علوم انسانی اسلامی و موضوع شناسی
تقریرات جلسه شانزدهم درس استاد شب زنده دار با موضوع سهم فقیه در موضوع شناسی۱
تقریرات جلسه هفدهم درس استاد ملکی ، موضوع شناسی در فقه پزشکی
تقریرات جلسه هجدهم درس استاد لاریجانی با موضوع علوم انسانی اسلامی و موضوع شناسی
تقریرات جلسه نوزدهم درس استاد شب زنده دار یبا موضوع سهم فقیه در موضوع شناسی۲
قابل توجه فضلای گرامی
تقریرات بارگذاری شده از دروس اساتید محترم، پیادهسازی خام است و فایل اصلی در فرایند تصحیح، تحقیق، تدوین و چاپ است؛ انشاءالله الرحمان.
#یادداشت
#خبر_علمی
#جلسه28
#روز_سهشنبه
موضوع شناسی در فقه سیاسی
استاد محترم در ابتدا رایجترین معنای موضوع، فقه و سیاست را ارائه و در ادامه به بیان رابطه فقه و فقه سیاسی و اهمیت ویژه آن اشاره کردند.
سیاست یعنی جریان قدرت در جامعه. طبق نظریه حقوقدان معروف فرانسوی آقای لئون دوگی، جریان قدرت یعنی هر جامعه انسانی بلا استثناء از دو طبقه تشکیل میشود: اول طبقه فرمانروا و دوم طبقه فرمانبر. فرایند صدور فرمان از طبقه فرمانروا و اطاعت و اجرای آن از ناحیه طبقه فرمانبر را جریان قدرت میگویند. چهارده قرن قبل از او امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نهج البلاغه همین مطلب را با عبارتی شیوا و با تفصیل بیشتر و زیباتری بیان فرمودند که لابُدَّ لِلنّاسِ مِن أَمِیرٍ بَرٍّ أَو فاجِرٍ.
مراد ما از فقه سیاسی آن دسته از مباحث فقهی است که موضوع آن جریان قدرت در جامعه میباشد. بزرگترین مصداق جریان قدرت در جامعه، قدرتی است که از ناحیه حکومت اعمال میشود و توسط دیگران اعم از مردم عادی، سازمانها و دستگاههای مختلف اطاعت میشود. در نتیجه فقه سیاسی عنوان وسیعی است که یکی از زیر مجموعههای آن فقه حکومتی است.
استاد محترم در ادامه، به ذکر مثالها و مصادیقی از موضوعات مطروحه در ذیل مسئله فقه سیاسی پرداختند. موضوعاتی مثل امنیت، حمایت از دولت و حکومت (با بیان اختلافات فقها در زمان مشروطه)، مسئله قانونگذاری در عصر غیبت، مسئله مساوات و حق رای بانوان.
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
ارسطا 1.pdf
382.3K
📜 تقریرات (خام) مدرسه فقه و اصول
📝 موضوع شناسی در فقه سیاسی
👤 استاد ارسطا «زیدعزه»
📅 سهشنبه ۱۶ / ۵ / ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۰:۰۰
✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
#یادداشت
#خبر_علمی
#جلسه29
#روز_سهشنبه
مقدمات علمی موضوع شناسی
عرض کردیم موضوعشناسی در فقه معنایابی، مفهومیابی و مصداق شناسی است. در این قسمت 6 بحث را اجمالا مطرح میکنیم.
1. تفاوت موضوع و مصداق؛ موضوع، عنوان کلی است که در خطاب شرعی اخذ شده است؛ مثلِ الخمر حرام، اما مصداق، فرد خارجی است که در خارج این مفهوم باید بر آن تطبیق شود. اینکه این عنوان بر فرد خارجی صدق میکند یا نه، وظیفه مکلف است یا مجتهد؟ برخی قائل به عدم ورود فقیه و یرخی مثل محقق نائینی قائل به تفصیل هستند.
2. مسامحه؛ در تطبیق عناوین بر مصداق، مسامحات عرفی قابل قبول است یا نه؟ یا باید به دقتهای عقلی مراجعه کرد؟
3. تغیر مصادیق؛ بر اساس تکامل زندگی بشر، مصادیق موضوعات فقهی ما بسیار تغییر کرده است. ما در زمان قدیم بیع داشتیم و با هم تبادل جنس میکردند و الان با بیع در فضای مجازی مواجه هستیم و این تحول مصداق است. آیا خطابات ما شامل بر تحولات خرید و فروش در فضای مجازی هم میشود؟
4. ارتباط تشخیص مصادیق با کارشناسان علوم تجربی؛ در برخی موارد برای تشخیص مصداق باید حتماً از کارشناسان علوم تجربی استفاده کنیم. مثلاً در مسئله رؤیت هلال، آیا اتحاد افق معتبر است یا نه؟ در این بحث طلوع و غروب ماه، بحث کارشناسی علم هیئت و ستاره شناسی مطرح است.
5. در تشخیص مصداق آیا فهم متعارف معتبر است؟ آیا عناوین حمل بر متعارف میشود یا نه؟ مبنای مشهور حمل بر متعارف است، چون دلیل و اطلاقات از غیر متعارف انصراف دارد.
6. شبهات مصداقیه
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
استاد زمانی 2.pdf
143.9K
📜 تقریرات (خام) مدرسه فقه و اصول
📝 مقدمات علمی و منطق موضوعشناسی
👤 استاد زمانی «زیدعزه»
📅 سهشنبه ۱۶ / ۵ / ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۶:۰۰
✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
#یادداشت
#خبر_علمی
#جلسه30
#روز_چهارشنبه
موضوع شناسی در فقه حکمرانی
در ابتدا دو تعریف از حکمرانی ارائه میکنیم:
1. فرایند قاعدهگذاری، اجرای قواعد نظارت و بررسی بازخوردها، با اعمال قدرت مشروع به منظور دستیابی به هدف مشترکی برای همه فعالان و ذی نفعان در چارچوب ارزشها و هنجارها در محیط یک سازمان یا یک کشور را حکمرانی میگویند.
2. این تعریف از سازمان ملل متحد است؛ مجموعهای است از اقدامات فردی، نهادی و عمومی برای برنامهریزی و اداره مشترک امور؛ و فرایند مستمری است از ایجاد تفاهم میان منافع متفاوت و متضاد که در قالب اقدامات مشارکتی و سازگار حرکت میکنند و شامل نهادهای رسمی و ترتیبات غیر رسمی و سرمایه اجتماعی شهروندان میباشد.
دولتها برای انتظامبخشی مسائل، خود را ناگزیر دیدند تا در عرصههای مختلف اقتصادی، امنیتی و فرهنگی ورود پیدا کنند و تا در این عرصههای جدید ورود پیدا نکنند، نمیتوانند مدیریت کلان کشور را به دست بگیرند. به همین دلیل دولتها سلسله وظایفی را برای خود تعریف کردند؛ از جمله سیاستگذاری، تنظیمگری و در رتبه سوم تسهیلگری.
1. سیاستگذاری؛ سیاست گذاری آن است که سلسله اهداف مشخص میشود و برای رسیدن به اهداف، خط مشی تعیین شود.
2. تنظیمگری؛ منظور وضع قوانین و مقررات است که بر اساس این قوانین و مقررات بتوانیم اهدافی را که در سیاستگذاری مشخص کردهایم، محقق شود.
3. تسهیلگری؛ این است که ما باید روند مشارکت مردم در مواقع مختلف به منظور رسیدن به آن اهداف را آسان کنیم.
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
استاد ارسطا 2.pdf
331K
📜 تقریرات (خام) مدرسه فقه و اصول
📝 موضوعشناسی در فقه حکمرانی
👤 استاد ارسطا «زیدعزه»
📅 چهارشنبه ۱۷ / ۵ / ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۸:۳۰
✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
مدرسه فقه و اصول
#یادداشت #خبر_علمی #جلسه۱۶ #روز_پنجشنبه وظائف و مسئولیتهای مجمع تشخیص مصلحت و هیات عالی نظارت ب
استاد لاریجانی 1.pdf
174K
📜 تقریرات (خام) مدرسه فقه و اصول
📝 وظائف و مسئولیتهای مجمع تشخیص مصلحت بر اجرای سیاستهای کلی نظام
👤 استاد لاریجانی «زیدعزه»
📅 پنجشنبه ۱۲ / ۵ / ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۸:۳۰
✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
هدایت شده از مدرسه فقه و اصول
#اطلاعیه
#گواهی_پایان_دوره
#مدرسه_فقه_اصول
📌به اطلاع فضلای محترم میرساند گواهی پایان دوره بعد احراز شرایط ذیل در فرصت مقتضی صادر خواهد شد
▫️حضور ۸۰ درصدی در کلاس ها
▫️شركت در آزمون پايان دوره
▫️ارائه تقريرات دروس، براساس دستور العمل اعلامی تا پایان دوره/ یا ارائه مقاله متخذ از درس (مهلت سه ماه)
🎁امتیاز ویژه:
در صورتی که فضلای محترم مسئله پژوهشی مقاله خود را، بر اساس محورها و موضوعات دروس تنظیم کرده و مورد تایید گروه علمی مدرسه قرار گیرد، از امتیازات زیر بهرهمند میشوند:
۱.مهلت سه ماه جهت نگارش
۲. مشاوره نگارش در طول دوره
۳. امتیاز در تمدید پرونده نخبگان (طرح پایش) منوط به ارائه مقاله وفق ضوابط معاونت علمی
۴.حمایت جهت چاپ مقالات علمی پژوهشی در نشریات معتبر
۵.تقدیر از آثار برگزیده
⛔️مهلت دریافت تقریرات پایان یافت.
🔻آیدی پژوهش مدرسه فقه و اصول
حجت الاسلام فروتن جهت دریافت مقالات :
@anfd110
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
مدرسه فقه و اصول
#برنامه_مدرسه_تابستانه_دارالعلم #رویداد_علمی 🔅 روز ششم، پنج شنبه ۱۱مردادماه ۱۴۰۳ 📝وظائف و مسئولیت
#یادداشت
#خبر_علمی
#جلسه17
#روز_پنجشنبه
وظائف و مسئولیتهای هیات عالی نظارت بر اجرای سیاستهای کلی نظام
ماهیت هیئت عالی نظارت
عنوان دقیقش هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاستهای کلی نظام است. شکلگیری این مسئله بر اساس این نکته بوده که تعیین و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی _که جزء وظایف رهبریست_ مورد بررسی قرار بگیرد. در اصل 110 قانون اساسی که مواردی از وظایف، مسئولیتها و اختیارات رهبریست، بند اول تعیین سیاستهای کلی و بند دوم نظارت بر اجرای سیاستهاست. طبق این اصل برخی وظایف و اختیارات رهبری عبارتست از:
1- تعیین سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی ایران، پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام.
2- نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام.
از آنجا که فعالیت هیئت عالی نظارت زیرمجموعه وظایف رهبریست، حجیت عملکرد آن هم با تفویض رهبری معظم حل شد؛ زیرا در ذیل کلّ اصل 110 اینطور آمده که: «رهبر میتواند بعضی از وظایف و اختیارات خود را به شخص دیگری تفویض کند».
وظایف هیئت عالی نظارت
کار هیئت عالی نظارت بررسی کیفیت اجرای سیاستهاست. چون تدوین و تصویب اولیه سیاستها، با مجمع و تصویب نهایی و ابلاغش، با مقام معظم رهبریست. کار هیئت عالی نظارت این است که آیا آن سیاستها توسط مخاطبش اجرا شد یا خیر؟
بنابراین کار هیئت عالی نظارت مصلحت سنجی نیست؛ بلکه تشخیص این است که چیزی خلاف سیاستهای کلی بوده یا خیر.
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
استاد لاریجانی 2.pdf
335.1K
📜 تقریرات (خام) مدرسه فقه و اصول
📝 وظائف و مسئولیتهای هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاستهای کلی نظام
👤 استاد لاریجانی «زیدعزه»
📅 پنجشنبه ۱۲ / ۵ / ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۰:۰۰
✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
مدرسه فقه و اصول
#برنامه_مدرسه_تابستانه_دارالعلم 🔅 روز دوازدهم، چهار شنبه ۱۷ مردادماه ۱۴۰۳ 🔸جلسه پرسش و پاسخ علمی 🎙
#یادداشت
#خبر_علمی
#جلسه31
#روز_چهارشنبه
مشروعیت قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت
بحث ما پیرامون مسئله موضوعشناسی حکومت است؛ و اینکه آیا تشکیل و جریان حکومت طبق اندیشه اسلامی در کنار غیبت حضرت ولی عصر، قابل اجراست یا خیر؟ حکومت در اندیشه سیاسی اسلام با حکومت در سایر اندیشههای سیاسی، تفاوت ماهوی دارد.
ما بر اساس اعتقاد توحیدی در هستی شناسی، معتقدیم که مبدأ هستی حکمت و اراده است. اینکه ما قائل شویم تمام هستی و موجودات، معلول اراده و هدف هستند یا هیچ حکمتی در اساس این موجودات در نظر گرفته نشده است، بسیار متفاوت است.
در اندیشه اسلامی حاکمیت و مدیریت اصلی جامعه با خداست. اگرچه نقشهراه، برنامه و هدف از طریق وحی توسط پیامبران و امامان به من ابلاغ شده، نمیتوانم خودم تنها حرکت کنم؛ بلکه باید یک جریان مدیریت الهی مرا در این مسیر حرکت دهد. لذا هر حاکمیتی، جز حاکمیت الله در اندیشه سیاسی اسلامی ممنوع و طاغوت است.
آیا حاکمیت الله در اسلام در زمان غیبت تعطیل شده است؟! با این وجود اگر گفتیم حکومت در زمان غیبت قابل تحقق نیست، آیا میتوانیم قائل به جامعیت اسلام شویم؟!
علاوه بر آیاتی از قرآن که دلالت صریح بر حاکمیت الله دارند، آثاری هم از ائمه (علیهم السلام) مثل توقیع حضرت ولی عصر به ما رسیده است. لذا در عصر غیبت، مدیریت اجرایی با کسی است که رضای امام را درک میکند و اصل وظیفه و مبانی را از بیان و آموزههای امام استخراج میکند و بر اساس آن استخراج و اجتهادی که دارد، جامعه را اداره میکند.
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
استاد علم الهدی.pdf
482.4K
📜 تقریرات (خام) مدرسه فقه و اصول
📝 مشروعیت قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت
👤 استاد علم الهدی «زیدعزه»
📅 چهارشنبه ۱۷ / ۵ / ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۰:۰۰
✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
#خبرعلمی
#استادواسطی
فقه تمدنی، تلاشی برای دست یابی به روشی استنباطیِ مبتنی بر مکتب اجتهاد جواهری، برای اکتشاف نظر شارع نسبت به ساختارها و فرآیندهای لازم برای تحقق یک تمدن است و از آنجایی که یک «مکتب علمی» براساس بسته مسنجم از نوع مسائل، منابع، مبانی، روش و نظریه ها در علم مربوطه شکل می گیرد به طوری که توانایی تولید حل مساله ها و تولید نظریه های جدید پیدا کند، می توان «فقه تمدنی»، را به مثابۀ یک مکتب فقهی در ذیل مکتب فقه جواهری با شاخص های زیر معرفی کرد:
از حیث مسائل ← گسترش قلمرو مسائل (علاوه بر افعال مکلفینِ فردی و جمعی) به مسائل علوم انسانی و مسائل کلان و مرتبط با ساختارها و فرآیندهای شکل دهنده به نظام های اجتماعی و تمدنی، مسائل
از حیث منابع ← انحصار منابع اولیۀ استنباط در ادله نقلی به همراه دلالت های التزامیِ لفظی و عقلیِ آنها؛ حجیت محصولات عقل قطعی و تجربه قطعی به عنوان قرائن استنباط از منابع و به عنوان دلیل برای چگونگی پیاده سازی مدلول ادله نقلی، استفاده از «شهرت و اجماع» به عنوان قرائن تکمیلی برای استظهار ادله.
از حیث مبانی ← پارادایم شبکه ای، انسان شبکه ای، دین شبکه ای، حداکثری بودن قلمرو دین، امکان نظام سازی و تمدن سازی در حدّ دانش وحیانیِ واصل
از حیث روش ← استظهار مبتنی بر سیره عقلائیه و اصول لفظیه با تاکید بر «جمع القرائن» (قرائن عقلی قطعی، قرائن تجربی و عرفی قطعی، عمومات فوقانی نقلی، قرائن نزول آیات، قرائن صدور احادیث)، استنطاق موضوعی ادله و نسبت سنجی ادله (جمع الادله و جمع دلالی)، نسبت سنجی با مقاصدالشریعه و مذاق شارع که به صورت روشمند استخراج شده باشد، استفاده از منطق مدل سازی و سیستم سازی در تولید نظریه ها؛ استفاده از الگوریتم ها در تعیین فرآیند استنباط
از حیث نظریه های پایه ← وضع الفاظ برای ارواح المعانی؛ شمول مدلول ادله( علاوه بر مصادیق) نسبت به ساختارها و فرآیندها؛ ملاک کاشفیت در حجیت و اعتبار ادله ظنی؛ حجیت خبر واحدِ (دارای شرایط وثوق) نسبت به توصیفات شارع در تفسیر و عقائد، حجیت ابزارهای تحلیل ماهوی در اعتبارات شرعی، حجیت منطق سیستم ها در جمع ادله و دست یابی به نظریه های فقهی، باب بندی ابواب فقه براساس سازه های تمدنی؛ قابلیت الگوریتمی بودن اجتهاد.
مفهوم مرکزیِ این مکتب فقهی، «استنباط حکمِ فعلِ ساختارها و فرآیندها» است و می توان آن را چنین تعریف کرد:
«العلم بالاحکام الحاصله من الحجج الشرعیه المتعلقه بالتعاملات و المسارات فی البُنی و المُنظَّمات لحصول العدل و التحسینات» ترجمه: «فقه تمدنی، تلاش معرفتی حجیت دار است که برای کشف نظر خداوند در مورد «روابط و فرآیندها» در «ساختارها و سازمان ها» به هدف دست یابی به عدالت و رشد در مقیاس کلان انجام می¬گیرد»
«مکلَّف» در فقه تمدنی، ساختارها و فرآیندها هستند (سیستم ها) نه اشخاص؛ و غلبۀ سنخ تکلیف و حکم در آن، «حکم وضعی» است و مجتهدِ تمدنی به دنبال کشف صحت یا فسادِ ساختار و فرآیند است (دست یابی به اثر مثبت از فرآیند) و امتثال حکم نیز، با فعال سازی ساختار و فرآیندِ صحت دار است. گستره و قلمرو اجتهاد تمدنی نیز کلیه ابعاد و جوانب زندگی فردی و جمعی است.
اینگونه تفقه، در چهارچوب یک دستگاه معرفتی و روشیِ حجیّت دار، امکان و اعتبار کلامی و فقهی دارد (قابل انجام و ارائه طبق ضوابط علم مربوطه است). این اجتهاد، ظرفیت تولید نظام های تمدنی را دارد و بدون استفاده از این نوع اجتهاد، دست یابی به نرم-افزار تمدن اسلام ممکن نیست.