eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 💢بخش 4️⃣2️⃣ 🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (9) 🌐 دورۀ دوم: دورۀ بالندگی و تکامل 🔘 عرفای طراز اول و مشهور قرن ششم 1️⃣ عین القضات همدانی (م 525) 🔺 وی شاگرد شیخ محمدبن حَمُّیه و احمد غزالی، برادر امام محمد غزالی است. ابتدا علوم رسمی را با نبوغ کم نظیری یکی پس از دیگری به نحو عالی آموخت. پس از آنکه مقصود خود را در کلام و فلسفه نیافت، به مطالعۀ آثار امام ابوحامد محمد غزالی روی آورد و به مدت چهار سال به بررسی آثار او مشغول بود و فکر می کرد به مقصود خود رسیده است، اما در سن بیست و یک سالگی با شیخ احمد غزالی ملاقاتی کرد و در وی تحولی شگرف پدید آمد، به طوری که پس از بازگشت غزالی، در سفرش به همدان، مکاتبات این استاد و شاگرد تا آخر عمر ادامه یافت. 🔺 عین القضات نوشته های بسیار ارزنده ای در عرفان اسلامی با گرایش های فلسفی و نظری دارد، از جمله: تمهیدات و زبدة الحقایق و مکتوبات که مجموعۀ نامه های او به مریدانش می باشد. وی در نهایت در سن سی و سه سالگی و به سال 525ق به شهادت رسید. 2️⃣ حکیم سنایی غزنوی ( م ظ 525) 🔺 از بزرگان شعرای عارف است و از مریدان خواجه یوسف همدانی.دیوان حدیقة الحقایق از اوست که با دارا بودن حدود ده هزار بیت، در تصوف، سلوک و عرفان دایرة المعارفی است و در واقع بنیان گذار شعر عرفانی در زبان فارسی است. 3️⃣ احمد جام (م 536) 🔺 ابونصر احمد نامقی جامی، معروف به ژنده پیل از عرفای مشهور قرن ششم هجری است. وی درس ناخوانده و بی سواد بود، اما در وی تحولی پدید آمد و از عارفانی گشت که تألیفات زیبایی دارد. 🔺 جامی می گوید: شیخ احمد چهل و دو فرزند داشت؛ سه دختر و مابقی پسر. پس از وفاتش چهارده پسر مانده بودند که همگی عالم، عامل، کامل، صاحب تصنیف، اهل کرامات و ولایت، مقتدا و پیشوای خلق بوده اند. 🔺 جامی عارف شریعت مدار و حقیقی بود و افکار بسیار مستقیمی داشت و برخی از کج روی های عارف نمایان را در آثار خود همچون: مفتاح النجاة و انس التائبین و صراط الله المبین و .... به نقد کشیده است. 4️⃣ محی الدین عبدالقادر گیلانی (م 560) 🔺 وی نبیرۀ ابو عبدالله صومعی که از بزرگان عرفانی گیلان بوده، است. 🔺 در مسیر سلوک شاگرد شیخ ابوسعید مبارک بن مخزومی است و از وی ریاضاتی سخت نقل شده است. برخی کرامات وی را در حد تواتر دانسته اند. شهید مطهری دربارۀ او می گوید: «از شخصیت های جنجالی جهان اسلام است». سلسلۀ قدریه از سلسله های صوفیه به او منسوب است. 🔺 او از کسانی است که از او دعاوی و بلندپروازی ها زیاد نقل شده است. 5️⃣ شیخ روزبهان بقلی شیرازی (م 606) 🔺 از عرفای عاشق پیشه بود و اغلب در مقام وجد و سُکر به سر می برده است و شیخِ خرقۀ وی، سراج الدین محمد سال بِه است. در شیراز و کوه های اطراف ریاضات فراوان کشید و به قول استاد شهید، از بس شطحیات بسیار دارد، به شیخ شطّاح معروف است. 🔺 هرچند مناسب تر آن است که به خاطر توجه فراوان به شرح و رمزگشایی شطحیات صوفیه و تألیف کتاب مهمی در همین راستا، با نام شرح شطحیات به شیخ شطاح شهرت یافته است. 🔺 وی تألیف فراوان دارد: تفسیر عرایس البیان فی حقایق القرآن و شرح شطحیات از جمله آثار اوست و کتاب عبهرالعاشقین او از زیباترین کتب عرفانی در مقولۀ عشق است. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 155_158 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 موسسه ی فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) برگزار میکند: 🔆درس گفتارهای درآمدی بر فلسفه ی اسلامی ⚜️ ویژه ی طلاب پایه ی پنج و شش و افرادی که میخواهند به تحصیل فلسفه بپردازند. 🔸 مدرس: استاد اسدالله زاده 🔸 سرفصل های مورد بحث: ▪️ چیستی فلسفه ▪️رابطه ی دین و فلسفه ▪️وجه لزوم فلسفه برای فهم معارف دینی ▪️رابطه ی عقل و فلسفه ▪️رابطه ی عقل و دین و جایگاه عقل در فهم متن دینی ▪️تحقق فلسفه ی اسلامی در بستر تمدن اسلامی ▪️بررسی شبهات وارد شده بر فلسفه ▪️تعاملات دین و عقل و فلسفه در مسیحیت ▪️لزوم فلسفه برای تحقق علوم انسانی اسلامی ▪️جایگاه فلسفه در تمدن اسلامی و لزوم آن برای ساخت تمدن نوین اسلامی ▪️آفت های فلسفه خوانی ▪️هدف گذاری و نحوه ی آموزش کتاب بدایه و نهایه ▪️بررسی سیر های پیشنهادی برای درس گرفتن فلسفه اسلامی 📌 آغاز: سه شنبه ۲۱ بهمن ◀️ برای ثبت نام به آی دی @Rostami110 در پیام رسان ایتا مراجعه بفرمایید. ----------------------- 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 4️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3041 5️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3056 6️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3083 7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3098 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش7️⃣1️⃣ 🌐 شهود عقلی به مثابه پایۀ فلسفه 🔺 در میان شش دستۀ بدیهیات ، یعنی اولیات، مشاهدات، فطریات، تجربیات، حدسیات و متواترات، غیر از اولیات و مشاهدات، بقیه بر قیاس مبتنی اند. فطریات قضایایی اند که قیاسشان را به همراه دارند. حدسیات و تجربیات نیز قیاسی مخفی در خود دارند. برای یقین به متوارتات نیز حد وسط و قیاسی در کار است. 🔺 بنابراین هرچند همۀ این قضایای از بدیهیات به شمار می آیند و همه را می توان پایۀ شناخت دیگر قضایای قرار داد، تنها دو دسته از آنها واقعاً بر دلیل دیگری مبتنی نیستند: اولیات و مشاهدات. 🔘 اولیات پایه اصلی علم حقیقی 🔺 به باور خواجه نصیرالدین طوسی و غالب فیلسوفان مسلمان، مشاهدات جزئی اند و جزئی برای حصولی تصورات مفید است، ولی در علم به کار نمی آید. علم حقیقی، کلی است و نتایج کلی می طلبد. بنابراین پایۀ اصلی علم حقیقی، اولیات خواهد بود. نتیجۀ این اندیشه آن است که به ویژه در دانش فلسفه، باید از اولیات آغاز کرد و پایۀ دیگری در کار نیست. می گویند در فلسفه به مشاهدات هم نیازی نیست. 🔘 عقل تنها پایه فلسفه 🔺 بیشتر فیلسوفان بر آن شده اند که در فلسفه باید تنها از اولیات آغاز کرد و پایۀ دیگری در عرض اولیات در فلسفه وجود ندارد. بنابراین «عقل» تنها پایۀ فلسفه است. 🔺 بیشتر اهل فلسفه بر این باورند که دانش تنها با اولیات آغاز می شود و گمان نمی کنند راه دیگری نیز در کار باشد. در اندیشۀ ابن سینا و خواجه نصیرالدین طوسی باور غالب همین است. اغلب در پی آن اند که فلسفه را به اولیات ارجاع دهند و شهود را چندان جدی نمی گیرند. 🔺 قصد داریم بیان کنیم که شهود نیز در کنار عقل، پایۀ فلسفه است و فلسفه از شهود بهره می تواند بَرَد. این بحث از سنخ بحث های روش شناختی و کلان نگر است که قالب ذهنی را دربارۀ فلسفه و روش آن شکل می دهد. 🔺 فیلسوفان معمولاً پایۀ فلسفه را اولیات قرار داده اند. این بحث کلان و روشی، تمام فلسفه را رنگ ویژه ای می زند و مسیر حرکت آن را تعینی ویژه می بخشد. البته گاه فیلسوفان از این قالب ذهنی تعدی کرده اند؛ اما از آنجا که برای این چهار چوب ادبیاتی پدید نیاورده و آن را به قدر لازم بسط نداده اند، نمی توانند از آن به طور مفصل استفاده کنند. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 117_120 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ 1️⃣ توجه به نعمت‌ها باعث بیداری و یقظه 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/2842 2️⃣ ولايدبر العبد لنفسه تدبيرا 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/2923 3️⃣کوچ الی الله 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/2958 4️⃣دین می‌خواهد تحلیل‌ها را تغییر دهد 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/3100 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎶 4️⃣ 📎لینک دانلود: https://b2n.ir/975086 🔆 به خاطر نارسایی‌ها، هنوز به آمادگی درک ایام دهه فجر نرسیده‌ایم. ⭕مقوله رنج و نارضایتی، برای انسان کاملا آشنا است و انسان به دنبال مخلص می‌گردد. ⭕از عوامل این، تحلیل‌های ما است. ما کاملا در تحلیل‌ها زندگی می‌کنیم و یک آن هم بدون تحلیل نیستیم. وقتی تحلیل‌ها تغییر کند، جهان انسان تغییر می‌کند. ⭕یکی از کارهایی که دین انجام می‌دهد، تغییر دادن این جهان معنایی است. دین واقعا می‌خواهد تحلیل‌های ما را تغییر دهد. .................. 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
مدرسه معرفتی امام خمینی ( ره ) برگزار میکند: مکتب امام خمینی با ارائه استاد فلاح شیروانی زید عزه برای شرکت کردن به صورت حضوری در جلسه، به ایدی زیر پیام داده و ثبت نام فرمایید. @Rostami110 ظرفیت محدود می باشد. لینک نشست برای حضور مجازی: https://www.skyroom.online/ch/fvtt_ir/neshast .................. 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
مدرسه معرفتی امام خمینی ( ره ) برگزار میکند: مکتب امام خمینی با ارائه استاد فلاح شیروانی زید عزه برای شرکت کردن به صورت حضوری در جلسه، به ایدی زیر پیام داده و ثبت نام فرمایید. @Rostami110 ظرفیت محدود می باشد. لینک نشست برای حضور مجازی: https://www.skyroom.online/ch/fvtt_ir/neshast .................. 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3108 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 3️⃣2️⃣ 🌐 مراتب هستی در متافیزیک نوری (2) 1️⃣ نورالانوار 🔘وحدت نورالانوار 🔺 شیخ اشراق نیز پس از اثبات نورالانوار می گوید: وجود دو نور غنیّ بالذات تصور ناشدنی است؛ زیرا در فرض تعدد و تکثّر نورهای غنی، نکته اساسی آن است که چه عاملی موجب اختلاف، امتیاز و در نهایت تکثّر آنها شده است. سهروردی برای اثبات عدم تکثر نورالانوار، پنج فرض از موارد تکثّر را نقد و بررسی می کند و با نفی آنها فرض تکثر نورالانوار از اساس باطل و وحدت آن اثبات می شود. 🔘 دوام نورالانوار 🔺 وقتی همۀ موجودات به نورالانوار وابسته اند، معنایش آن است که اگر نورالانوار معدوم شود، همه چیز نابود خواهد شد؛ ولی از ویژگی های نورالانوار دوام و بقای اوست؛ به گونه ای که به حسب ذات خود عدم ناپذیر است. 🔘 نامتناهی بودن حق تعالی 🔺 شیخ اشراق خداوند را بی نهایت می داند و می گوید: نورالانوار شدیدترین حدّ و کمال نوری را داراست و در نفس نوریتش غیر متناهی است. البته او بی نهایتی نورالانوار را نه آن گونه که عرفا درک می کنند، بلکه در بستر تشکیک خاصی نور معنا می کند. 🔺 اشکال اگر نورالانوار در نهایت شدّت است، نباید بر ما مخفی بماند پاسخ این مسئله از شدّت نورانیت خداوند و ضعف قوای ما بر می خیزد و خللی در شدّت ظهور و آشکاری نورالانوار پدید نمی آورد؛ چنان که از شدّت نور خورشید نمی توان در جرم آن نگریست. 🔘 علم باری تعالی 🔺 شیخ اشراق به صورت مفصل از این صفت الهی بحث کرده است و با آنکه بحث از علم باری تعالی را از جهاتی پیش برده است، با نقد علم عنایی مشاء و حذف علم به اشیا پیش از ایجاد، نقش هستی شناختی علم را در شکل گیری کثرت به شدّت فروکاسته است و با اینکه دیدگاه وی در باب علم خداوند با استقبال فلاسفۀ پس از وی حتی صدرالمتألهین مواجه شده، اما مهم ترین نقد صدرالمتألهین به همین بخش از گفتار اوست که وی علم پیش از ایجاد را سامان نداده است و چنین معنایی خلل جدی در تبیین روند فاعلیت باری تعالی پدید آورده است. 🔺 سهروردی با ابتنا بر هستی شناسی نوری و دیدگاه های ویژه اش در باب علم اشراقی و حقیقت ابصار، علم خداوند را در شش نکته پیگیری کرده است. 1️⃣ علم ذات به ذات 🔺 علم خداوند به ذات خودش را با هویت نوری خداوند تبیین می کند. 2️⃣علم ذات به ماسوا، پس از ایجاد 🔺 علم خداوند به اشیا را در موطن خودِ اشیا و به نحو حضوریِ اشراقی می داند. 3️⃣ علم خداوند به ماسوا در مرحلۀ عالَم ماده 🔺 اگرچه شیء مادی را عالِم به خود یا دیگری نمی داند، اما هیچ منعی در آنکه موجودی مادی، معلوم شیء مجردی قرار گیرد، نمی بیند. او موجودات مادی متغیّر را به دو گونه معلوم پروردگار می داند؛ نخست، آنکه خداوند مثل همه اشیای دیگر، مادّیِ موجود، به نحو علم حضوریِ «در موطن فعل»، عالم است. 🔺 دوم، آن است که صورت های همۀ امور مادی چه آنها که در گذشته موجود بوده اند و چه آنها که هم اینک موجودند، یا آنها که در آینده تحقق می یابند، صورت های همه آنها پیش از وجود مادیشان، در نفوس فلکی نقش بسته و موجود است و این نفوس با همه صورت ها ،معلوم حضوری پروردگارند. 4️⃣ علم خداوند به ماسوا پیش از ایجاد 🔺 خداوند از طریق صورت های موجود در نفوس فلکی، قبل از ایجاد اشیای مادی، بدان ها علم دارد. این تنها علم تفصیلی پیش از ایجاد از نگاه سهروردی است. آنچه بسیار اهمیت دارد آن است که او علم پیش از ایجاد کلّ عالَم را در مرحلۀ ذات حق تعالی تصویر نکرده است. 5️⃣ ارجاع علم حق تعالی به بصیر بودن 🔺 هویت ذات به ذات و همچنین علم ذات به اشیاء، به بصیر بودن و شهود باز می گردد؛ یعنی علم حق تعالی همان بصیر بودن حق است؛ زیرا هویت علم ،به شهود رجوع دارد و هویت شهود به بینایی و ابصار تحلیل می شود. 6️⃣ تغیّر و تکثّر در علم باری تعالی 🔺 با حذف ارتسامی عنایی از مقام ذات و سپس با طرح علم اشراقیِ حضوری که به صورت اضافۀ اشراقیه تحلیل می شود، نشان داده است همه این اضافه ها خارج از ذات حق تعالی هستند و تغییر اضافه و همچنین تکثر آنها تأثیری در مقام ذات خداوند ندارند و موجب تغییر و کثرت در ذات نمی شوند. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 73_79 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا