🔰 بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی
◾️ مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار رشید اسلام سپهبد باشم سلیمانی
🎙 سخنران: حضرت استاد یزدانپناه
◽️ مداح: حاج عباس یوسفی
🗓 زمان: یکشنبه ۱۲ دیماه، همراه با اقامه نماز مغرب و عشا
🕌 مکان: آمل، مسجد مقدس امام حسن عسکری علیه السلام
@nasimehekmat
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰تخفیف 50% به مناسبت دهه بصیرت و میثاق امت با ولایت
💠#کتاب_الکترونیک
🌐برای خرید کتابها اینجا کلیک کنید.
📆 از تاریخ 9 الی 19 دی ماه
مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗 @kalam_Enghelabi
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
1️⃣ اهمیت حکمت مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2517
2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2561
3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2594
4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2616
5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2638
6️⃣ علوم و اقسام آن (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2677
7️⃣ علوم و اقسام آن (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2715
8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2848
9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2869
🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2886
1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2902
2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2930
3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2950
4️⃣1️⃣هستیشناسی در فلسفه مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2982
5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3026
6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3053
7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3078
8️⃣1️⃣ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3093
9️⃣1️⃣اصالت وجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3113
0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3133
1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3154
2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3164
3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3176
4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3184
5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3191
6️⃣2️⃣ملاکهای فصلیت فصل
https://eitaa.com/fvtt_ir/3199
7️⃣2️⃣جوهر و عرض
https://eitaa.com/fvtt_ir/3207
8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم
https://eitaa.com/fvtt_ir/3216
9️⃣2️⃣برهان بر وجود هیولی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3227
0️⃣3️⃣صورت جسمیه و احکام آن
https://eitaa.com/fvtt_ir/3237
1️⃣3️⃣نسبت ماده و صورت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3248
2️⃣3️⃣عرض و مقولات عرضی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3264
3️⃣3️⃣حرکت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3272
4️⃣3️⃣حرکت قطعیه و حرکت توسطیه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3285
5️⃣3️⃣لوازم حرکت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3300
6️⃣3️⃣مقولات حرکت پذیر و نفی حرکت جوهری
https://eitaa.com/fvtt_ir/3311
7️⃣3️⃣زمان
https://eitaa.com/fvtt_ir/3319
8️⃣3️⃣مواد ثلاث
https://eitaa.com/fvtt_ir/3327
9️⃣3️⃣احکام واجب الوجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3335
0️⃣4️⃣احکام ممکن
https://eitaa.com/fvtt_ir/3343
1️⃣4️⃣علت و معلول
https://eitaa.com/fvtt_ir/3353
2️⃣4️⃣تقسیمهای علت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3359
3️⃣4️⃣امتناع دور و تسلسل
https://eitaa.com/fvtt_ir/3363
4️⃣4️⃣تفکیک میان ابداع و تکوین
https://eitaa.com/fvtt_ir/3399
5️⃣4️⃣مناسبات علت و معلول (سنخیت)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3417
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
💢بخش 5️⃣4️⃣
🌐 مناسبات علت و معلول (سنخیت)
🔺 منظور از این سنخیت آن است که در وجود علت، ویيگی ای وجود دارد که منشأ پیدایش معلول می شود. مناسبت میان علت و معلول، هم درباره فاعل های طبیعی قابل طرح است و هم درباره فاعل های ایجادی.
🔘 الف) مناسبات علت و معلول طبیعی
🔺 فاعل های طبیعی بر دو قسم اند: 1. فاعلی که فعلش مثل فاعل و از نوع آن است؛ مانند آتشی که سبب آتش دیگری شود. 2. فاعلی که فعلش مثل فاعل و از نوع آن نیست؛ مانند حرک/ت که فاعل حرارت می شود یا حرارت که فاعل سیاهی است.
🔺 در فاعلی که با فعل خود هم نوع نباشد، نمی توان گفت فاعل از فعل قوی تر یا ضعیف تر است؛ چون تفاضل دو امر بر وجود جهت اشتراک و وحدیت میان آن دو امر متوقف است.
🔘 فاعل های طبیعی ای که فعل آنها از نوع آنهاست، در مقایسه با فعل خود یکی از سه قسم ذیل خواهند بود
🔺 1.وجود معلول ناقص تر از وجود علت است؛ 2. وجود معلول مانند وجود علت و هم رتبۀ آن است؛ 3. وجود معلول قوی تر از وجود علت است. این قسم ناممکن است؛ زیرا اگر معلولی چیزی را که با علت در آن چیز مشترک است، بیشتر از علت داشته باشد؛ آن زیادی را، یا بالذات دارد یا به سبب زیادی استعداد ماده دارد یا به سبب علت و به سبب اثری که از علت صادر شده است دارد. این فرض که زیادی را بالذات داشته باشد، باطل است؛ چون لازمه اش آن است که در معلول امری حادث شود، بی آنکه علتی داشته باشد.
🔺 فرض دوم نیز باطل است؛ چون لازمه اش آن است که استعداد زیاد ماده سبب فعلیّت یافتن شیء شود؛ در حالی که روشن است استعداد چیزی جز فقدان و قابلیت نیست و فقدان و قابلیت نمی تواند سبب ایجاد شیء شود. در فرض سوم، زیادت معلول ناشی از دو امر است: علت، و اثر صادر شده از علت. بنابراین، علت زیادت معلول دو چیز است نه یکی چیز، و آن دو با هم بیشتر و زیادتر از معلول هستند. پس معلول برتر و قوی تر از علت نیست و این خلف است.
🔘 علت و معلولی که به نوع واحدی تعلق داشته باشند، از نظر استعداد نهفته در ماده و وجود یا عدم مانع به پنج قسم ذیل تقسیم می شوند:
🔺 1. علت و معلول در استداد ماده مشارکت نداشته باشند؛ مواد آنها استعداد های متفاوت داشته باشند. لازم نیست اثر علت با خود علت برابر باشد؛ چون ممکن است تفاوت استعدادها، موجب تفاوت در قبول آن معنا شود و ازاین رو آن معنا را به طور مساوی نپذیرند.
🔺 2. علت و معلول در استعداد ماده مشترک باشند و آن استعداد تام باشد و در مادۀ مستعد، قوه ای هماهنگ با استعداد یاد شده باشد و به کمک آن بیاید و باقی باشد.
🔺 3. علت و معلول در استعداد ماده مشترک اند و آن استعداد تام است، اما در ماده مستعد قوه ای مخالف وجود دارد که ضدّ اثر فاعل است، ولی پس از تأثیر فاعلی، آن قوه مخالف باطل و زائل می شود.
🔺 4. علت و معلول در استعداد ماده مشترک اند و آن استعداد تام است و در مستعد چیزی جز استعداد و قابلیت برای اثر فاعل وجود ندارد؛ یعنی نه قوّه مخالف در آن وجود دارد و نه قوه موافق و معین.
🔺 در این سه قسم اثری که در معلول ظاهر می شود، ممکن است کاملاً شبیه اثری باشد که در فاعل ظاهر می گردد.
🔺 در مواردی ممکن است اثر معلول زیادتر از اثر علت به نظر برسد؛ مانند آبی که در اثر سرما یخ می بندد و سرمای یخ بیشتر از سرمای هوا به نظر می رسد، اما این برتری معلول بر علت واقعیت ندارد؛ زیرا در اینجا علت سرمای یخ، تنها سرمای هوا نیست و قوّه سرد کننده صوری ای نیز که در آب وجود دارد، در سرمای یخ اثرگذار است و سرمای یخ معلول دو عامل است: سرمای هوا و قوّه سردکننده نهفته در آب، و سرمای یخ گرچه از سرمای هوا بیشتر است، از سرمای آن دو بیشتر نیست.
🔺 5. علت و معلول در استعداد ماده مشترک اند، ولی به سبب وجود قوه ای در ماده معلول که مانع تأثیر علت است، استعداد ماده معلول ناقص است. در این قسم معلول مشابه و مساوی علت نیست؛ زیرا اثر شیئی که با ضدّ و مانع مواجح نیست، با اثر شیئی که با ضد و مانع مواجه است، یکسان نیست.
🔘 نتیجه
🔺 با بررسی فوق، این حقیقت آشکار می شود که علت و معلول با توجه به مادۀ یکسانی که دارند و استعداد مشابه آنها، یا با یکدیگر مساوی اند یا علت برتر و قوی تر از معلول است، نه آنکه معلول برتر از علت باشد، اما با توجه به علیت علت و معلولیت معلول و تقدم ذاتی علت بر معلول، علت برتر از معلول و قوی تر از آن است.
📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 225_228
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
❇️ آثار #استاد_فلاح
🔴#تازه_های_نشر
🔰کتاب بینش علمی
نگاه حوزوی به مقوله کسب دانش
💠مؤلف: حجت الاسلام و المسلمین فلاح شیروانی
🔗برای دریافت کتاب به صورت الکترونیکی اینجا لیک کنید.
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗 @kalam_Enghelabi
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
❇️ آثار #استاد_فلاح
🔴#تازه_های_نشر
🔰کتاب برنامه ریزی مأموریت گرا و برنامه ریزی منابع محور
درنگی در تنوع گزینه های برنامه ریزی
💠مؤلف: حجت الاسلام و المسلمین فلاح شیروانی
🔗برای دریافت کتاب به صورت الکترونیکی اینجا کلیک کنید.
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗 @kalam_Enghelabi
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
کلاس درس خارج تفسیر قرآن کریم استاد یزدانپناه از روز یکشنبه ٢۶ دی ماه ١۴٠٠ بعد از ۳۴۳ جلسه، تفسیر سوره بقره را آغاز خواهد کرد. مشتاقان به مباحث تفسیری، فرصت را غنیمت بدانند و از ابتدای این سوره از این درس بهره مند شوند.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 یادداشتی از درس تفسیر
▫️آقای محمدرضا سعادتی یادداشتی را در کانال شخصی خود پیرامون درس تفسیر آیتالله یزدانپناه منتشر کردهاند که به قرار ذیل است؛
▫️ سال ١٣٩٧ که به قم هجرت کردم از اولین درسهایی که خدای متعال توفیق حضور در آن را روزی نمود، درس خارج تفسیر المیزان استاد یزدانپناه بود که در آن سال با شروع تفسیر سوره حمد آغاز شده بود.
▫️ امروز ٢۱ دی ماه ١۴٠٠ بعد از ٢٣٠ جلسه درسی پیرامون تفسیر سوره حمد، به توفیق الهی این سوره به پایان رسید.
▫️ به خاطر دارم زمان شروع تفسیر سوره حمد استاد فرمودند:
"چون این سوره به منزله کل قرآن است و از بُطنان عرش است، باید حوصله کنیم و عُمق مباحث را تا جایی که میتوانیم مطرح کنیم".
لذا ایشان در تفسیر سوره حمد تمام تلاش خود را برای این امر مهم به صحنه آوردند.
▫️مناسب است به برخی از روشهای تفسیری استاد در حد فهم و وُسع خود بپردازم:
1⃣ تدریس متن و ارائه نظر مختار:
استاد ابتدا متن المیزان را تدریس میفرمودند و بعد از آن به بیان مختار خودشان میپرداختند و در بیان مختار، مباحث فراتر از المیزان را مطرح میکردند از جمله: عمق بخشیدن به مباحث علامه طباطبایی رضواناللهعلیه، جوانب کار علامه، نقد برخی از آراء علامه، بررسی نظرات مفسرین.
2⃣ تفسیر قرآن به قرآن:
ایشان در شروع هر آیه تمام سعی خود را میکردند هر آیهای با آیات دیگر تفسیر شود، به صدها آیه ارجاع داده میشد برای اینکه معنای قرآنی آیه و مراد خدای متعال فهم شود.
3⃣ ظهورگیری:
از آیات فروان قرآن کمک گرفته میشد تا ظهور آیه مد نظر معلوم گردد. البته اندیشه پشتیبان استاد به ایشان تیزبینی خاصی داده است که به صورت جامع به آیات میپردازند.
4⃣ مباحث لغوی:
پرداختن به بحث لغوی کلمات هر آیه و استفاده از منابع لغت و عدم توقف در آنچه که فقط در کتب لغوی اشاره شده است. در کنار رجوع به منابع لغوی، ایده ارتکاز را مطرح میفرمودند.
5⃣ استفاده از روایات:
بهره بردن از روایات اهل بیت علیهمالسلام و سطح بندی آن برای تفسیر آیات.
6⃣ نگاه دقیق و جامع به آیات قرآن و سورههای قرآنی:
ایشان احاطه جامع به جوانب آیه دارند لذا گاهی اوقات تقسیمبندیها، نسبتسنجیها، کلی و جزئیکردنهای چندگانه برای یک آیه و یا کلمات آیه را مطرح میکردند؛ برای مثال تقسیم بندی دوگانه و سه گانه "صراط" و "سبیل" و تفاوت و نسبتهای بین آنها، تقسیم بندی دو گانه هدایت، بحث جامع پیرامون اسم اعظم، بحث پیرامون الله ذاتی و الله وصفی ذیل آیه بسم الله الرحمن الرحیم، بررسی مراحل بندگی و عبودیت بصورت ذیل آیه ایاک نعبد و ایاک نستعین که از سطح ایمان ظاهری تا لایه بقاء بعد فناء و تکمیل فناء را در بر میگیرد.
7⃣ بررسی قواعد و مبانی تفسیری که علامه طباطبایی:
به این موارد اشاره کرده بودند و حضرت استاد به صورت مفصل این مبانی را توضیح فرمودند مانند: مباحث لغت، مباحث جری که حدود ٣٣ جلسه به آن پرداخته شد. در حقیقت این مبانی که دانش پژوه را برای فهم بهتر متن کمک می کند. معمولاً به قواعدی پرداخته می شد که اصل و اساس کار تفسیری مبتنی بر آنها بود و در کار تفسیری از آن ها بهره برده میشد.
8⃣ عدم ورود و مخلوط کردن مباحث فلسفی و عرفانی با آیات در مراحل ابتدایی:
از هنرهای استاد این است با اینکه به مطالب فلسفی و عرفانی احاطه کامل دارند ولی ابتدا مصمم هستند از خود قرآن کریم و روایات برای تفسیر قرآن استفاده کنند و ظهورگیری ها را انجام دهند لذا مباحث را با کلمات و مباحث فلسفی و عرفانی گره نمیزدند. بعد از اینکه تفسیر آیه با بیان قرآنی و روایی آن تمام میشد و ظهورگیریها انجام میشد، بحث جداگانهای پیرامون تفسیر فلسفی و عرفانی آیه مطرح میکردند.
9⃣ سیاق آیات:
پرداختن به سیاق هر آیه و هر سوره، هم از سیاق آیه به فهم آیه میرسیدند و هم از سیاق سوره، آیات را تفسیر میکردند. به سیاقهای شناور قرآنی نیز واقف بودند و از آن استفاده مینمودند.
.
0⃣1⃣ پرداختن به تفسیر سلوکی آیات:
استاد قائل هستند یک دوره تفسیر سلوکی برای قرآن کریم نگاشته شود، برای این امر متناسب با هر آیهای به بیان و بهرههای سلوکی آیات پرداخته میشد و اسرار سلوکی هر آیه مطرح میشد.
1⃣1⃣ پرداختن به تفسیر اجتماعی:
یکی از مهمترین ویژگیهای مباحث استاد این است که امتداد اجتماعی آن را بیان میکنند و قائل هستند نزول و بستر اولیه قرآن، اجتماعی بوده و باید تفسیر اجتماعی قرآن همراه با مبانی آن جمعآوری شود لذا به تفسیر اجتماعی آیات سوره حمد پرداختند و نقش برخی از آیات را در ایجاد تمدن نوین اسلامی بیان نمودند.
2⃣1⃣ بیان روان و پرهیز از بیان دشوار:
بیان استاد، بیان روان و بسیار قابل فهم هست. دستهبندیها و مرحله مرحله بحث را ادامه دادن با بیان روان از ویژگیهای درس ایشان است.
3⃣1⃣ ذهن نظاممند:
به علت احاطه نظام اندیشهای به مباحث اسلامی و مبانی، سوره حمد را با دید کلان تفسیر نمودند و تمام جزئیات سوره را ذیل نگاه کلان سامان میدادند و نظامواره مباحث را مطرح مینمودند.
🏷 برگرفته از کانال رستاخیز به نشانی:
@rastakhiz_ir
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند :
✨ دوره مجازی #کلام_انقلابی
💢 با تدریس : استاد فلاح شیروانی (زید عزه)
💠 مرحله اول کتاب: روح توحید نفی عبودیت غیر خدا (اثر رهبر معظم انقلاب)
🔻 ویژه طلاب (برادر و خواهر)
🔺 به صورت تدریس آفلاین و جلسات جمع بندی آنلاین
🔻شروع دوره : ۱۲ بهمن
🔺 مهلت ثبت نام : تا ۱۰ بهمن
❗️ توضیح: فایل های ارائه به صورت تصویری استدیویی ضبط شده و میانگین ۳۰ دقیقه است و هفته ای ۴ فایل دیده میشود و یک جلسه پرسش و پاسخ و رفع اشکال با استادیاران که از شاگردان استاد هستند برگزار میشود.
🌐 لینک ثبت نام : https://b2n.ir/s54504
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✳️ مرکز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار میکند:
✅ آیین رونمایی از اولین نقشه جامع عرفان نظری در قالب کتاب و نرمافزار اصطلاحنامه جامع عرفان نظری
💠 در ۵ جلد، ۱۳۰۰۰ اصطلاح از ۱۲۰ منبع
┈•••✾•🔶📚🔶•✾•••┈
👥 سخنرانان:
1️⃣ حضرت آیتالله اعرافی، مدیر حوزههای علمیه
2️⃣ حضرت آیتالله رجبی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
3️⃣ حضرت استاد سید یدالله یزدانپناه، مدیر گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🗓 دوشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۰۴ ⏰ ۱۳:۰۰
🕌 مکان: قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، سالن اندیشه
💠 حضور مجازی👇
🌐 iki.ac.ir/live
🌐 heyatonline.ir/fa/heyat/3481
☎️ ۰۲۵۳۲۱۳۷۲۲۲
🔶 اطلاعات در مورد اصطلاحنامه جامع عرفان نظری👇
🌐 https://iki.ac.ir/node/5025
🔷 کانال مرکز پژوهشی دائرةالمعارف
🔰 @daeratolmaaref
┈•••✾•🔷📚🔷•✾•••┈
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔹#نشست_علمی با موضوع؛ چیستی، چرایی و چگونگی #فقه_فرهنگ
📝با حضور: حجت الاسلام و المسلمین سید علی موسوی / دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین مبینی مقدس
✅ زمان: پنجشنبه، 7 بهمن، ساعت 9:30
🔸 لینک مجازی نشست
https://b2n.ir/j70062
برگزار کننده: مدرسه عالی حوزوی ولی امر علیه السلام و پژوهشگاه فقه نظام
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac