💠 #بزرگداشت_علامه_طباطبایی
☑️ مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند؛ مراسم بزرگداشت حضرت علامه طباطبایی (ره)
❇️ با حضور اساتید محترم: آیت الله غلامرضا #فیاضی و آیت الله سید یدالله #یزدانپناه
🕢 زمان: شنبه 24 آبان ماه مصادف با روز بزرگداشت علامه طباطبایی؛ ساعت 7:30 الی 9 صبح
🔘 توضیح: مراسم با حضور تعداد محدودی از طلاب #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی با رعایت نکات بهداشتی برگزار خواهد شد؛ و امکان حضور مجازی نیز فراهم است.
🌐 لینک شرکت مجازی در همایش:
https://b2n.ir/452241
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 نگاهی به ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی رحمةاللهعلیه
▪️به مناسبت سالروز #بزرگداشت_علامه_طباطبایی رحمةاللهعلیه مؤسسه آموزشی پژوهشی #نفحات برگزار میکند؛
نشست "نگاهی به ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی رحمةاللهعلیه" با حضور استاد علی #امینینژاد
⏱ زمان: جمعه ۲۳ آبانماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۸ تا ۱۹
▪️لازم به ذکر است این نشست به صورت مجازی و از طریق کانال مؤسسه در پیامرسان روبیکا و صفحه مؤسسه در شبکه اجتماعی اینستاگرام پخش خواهد شد؛
Rubika.ir/nafahat_eri
Instagram.com/nafahat.eri
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #مناسبتی
💠 #بزرگداشت_علامه_طباطبایی
🌐 ۲۴ آبان روز بزرگداشت حکیم مفسر فقیه علامه طباطبایی گرامی باد.
❇️چند جمله از بزرگان حوزه بهمناسبت اینروز
🔴 امام خمینی (ره):
امام خمینی پس از رحلت علامه طباطبای در طلیعه یكی از بیانات خود فرمودند : « من قبلا باید از این ضایعه ای كه برای حوزه های علمیه و مسلمین حاصل شد و آن رحلت مرحوم علامه طباطبایی است اظهار تاسف كنم و به شما و ملت ایران و خصوص حوزه های علمیه تسلیت عرض كنم خداوند ایشان را با خدمتگزاران به اسلام و اولیای اسلام محشور فرماید و به بازماندگان و متعلقین و شاگردان ایشان صبر عنایت فرماید . صحیفه نور ج 9 ص 134
🔴 رهبر انقلاب:
🔺افکار اجتماعی:
مرحوم علّامهی طباطبائی (رضواناللهعلیه) جزو روحانیّون روشنفکر و دارای #افکار_اجتماعی بود، در تفسیر #المیزان ایشان، این خصوصیّت سرتاپا در مرحوم علّامهی طباطبائی مشخّص است ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
🔺احیاگر فلسفه:
مرحوم علامهی طباطبایی(رضواناللَّهعلیه) در حدی بود که اگر منحصر به فقاهت میشد، یقیناً به #مرجعیت تقلید میرسید. ایشان از علمای زمان خودش، اگر بیشتر نبود، کمتر نبود؛ اما فقاهت را به کسانی سپرد که مشغول #فقاهت بودند. آن زمان در قم مرحوم آیةاللَّه بروجردی با آن عظمت، و اساتید بعد از آن بزرگوار، مشغول کار فقاهت بودند؛ اما ایشان آمد مشغول #فلسفه گردید و رکنی شد، و بعد از آنکه در قم هیچ نشان قابل توجهی از فلسفه نبود، آن را احیا کرد؛ شاگردانی تربیت نمود، معارف فلسفه را راه انداخت و گسترش داد. البته قبل از ایشان امام فلسفه میگفتند، لیکن در دایرهی محدودی و با شاگردان مخصوصی؛ اما ایشان گسترش داد، درس را وسیع کرد و عمرش را به فلسفه صرف نمود 31/6/1370.
🔺استقامت:
به نظر من #هنر_بزرگ مرحوم علامهی طباطبائی (رضوان الله تعالی علیه) این بود که پافشاری کرد و کار خود را در شرائط مختلف ادامه داد. حتّی طبق آن نقلهائی که ما شنیدیم - گرچه آن وقت هم بنده به ذهنم بود، منتها دقیق یادم نیست - هنگامی که ایشان «اسفار» را تعطیل کردند، همان جا در همان مسجد سلماسی «شفاء» را شروع کردند. خب، این یعنی #استقامت. 23 /11/1391
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #مناسبتی
💠#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
❇️ سخنان #شهید_مطهری (ره) به مناسبت روز بزرگداشت #علامه_طباطبایی (ره)
🔺صد سال دیگر به ارزش این مرد پی میبرند
🔺مجسمه تقوا و معنویت است
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2508
2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2553
3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2591
4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2635
5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2667
6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2694
7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2710
8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود
https://eitaa.com/fvtt_ir/2728
9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2761
🔟 منابع حکمت اشراق (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2817
1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2830
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 1️⃣1️⃣
🌐 منابع حکمت اشراق
3️⃣شریعت اسلامی
🔺فلسفه در حوزه اندیشه خردگرایان اسلامی به شدت تحت تأثیر دین قرار دارد. بر این اساس، از همان آغاز _ در دوره ترجمه _ همۀ آثار یونانی ترجمه نشدند و آثار مادی گرایانه و الحادی و سفسطه آلود به عالم اسلام انتقال نیافت. علت این مسئله کاملاً روشن است. فیلسوف مسلمان که با ادله عقلی اصل دین و اسلام را پذیرفته است، دیگر معنا ندارد افکار الحادی و سفسطه محور را پذیرا باشد. حتی فلسفۀ افلاطون و ارسطو که به دلیل محتوای الهی اجازه ورود به حوزه اندیشه خردگراییِ اسلامی را می یابد، با انواع اصلاحات و تعدیل ها روبه رو می شود.
🔺شاید بتوان انواع تأثیر گذاری های دین و شریعت اسلامی را به صورت فهرست این گونه بیان کرد که دین در « بسترساز کلی» ، « مسئله سازی های جزئی» ، «تأیید و تحکیم روش ها، یا ارائه روش های خاص» ، « جلوگیری از الحاد سفسطه گرایی» و «تصحیح اندیشه» تأثیر های روشنی در فلسفه اسلامی داشته و خواهد داشت.
🔺نباید قید اسلامیت را برای « فلسفه اسلامی » قیدی بی معنا، یا مخلّ تلقی کرد. واقعیت آن است که فلسفه اسلامی واقعاً اسلامی است و وصف اسلامیت برای آن کاملاً بجاست و البته نباید کسی از سوی مقابل دچار توهم شود و فلسفه اسلامی را «کلام» بپندارد. فلسفه و کلام از حیث موضوع، روش و غایت کاملاً از یکدیگر مستقل اند و هرچند در نقطه ای متعالی گمان می رود سه دانش عرفان، فلسفه و کلام تقارب حداکثری با یکدیگر یابند و چه بسا یگانه شوند، اما در وضعیت کنونی، امتیاز های آشکاری از یکدیگر دارند.
🔺حکمت اسلامی به صورت عام، اسلامی است و حکمت اشراقی نه تنها در همین فضای عام قرار دارد، بلکه جلوه های شدیدتری از آموزه های دینی در حکمت اشراقی مشاهده می شوند؛ زیرا در نگاه سهروردی، مقوله وحی و نبوت چنان است که اهل سفارت و شرع و انبیای الهی، در نقطه اوج حکمت حقیقی و ذوقی و شهودی قرار دارند و فرشته وحی _ یعنی جبرائیل که واسطه حق تعالی با انبیا و پیامبران است _ را واهب العلم و التأیید می شمارد.
🔘جمع بندی بحث منابع حکمت اشراق
🔺شیخ اشراق اگرچه از این سه منبع _ حکمت های باستانی، عرفان اسلامی و شریعت اسلامی_ استفاده کرده است، با این حال، به یقین باید گفت در رأس همه این منابع، شایستگی های فردی و شخصی شیخ اشراق قرار دارد. این شایستگی ها را از دو جهت می توان ارزیابی کرد؛ جهت هوش سرشار و نبوغ بالای فکری او که توانست تا پیش از بیست سالگی همه حکمت مشاء را به پایان رساند و تألیفی در تقریر و تحریر این حکمت بنگارد و ایرادهایی به بیشتر مباحث حکمی وارد سازد و از همه مهم تر، پرسش های حساس را در ذهن فیلسوفان پس از خود ایجاد کند.
🔺جهت گیری علوم ذوقی و مکاشفه های وجدانی اوست که در پی ریاضت ها و مجاهدت ها برای او حاصل شده است.
🔺سهروردی پس از آنکه حکمت مشاء را مطلوب نیافت و در پی مجاهدت هایی طاقت فرسا به پاره ای از مکاشفه ها دست یافت، به بررسی حکمت های مختلف پرداخت و با یافتن مشابهت های بنیادین میان آنها به نظریه «خمیرۀ ازلی حکمت» رسید و در یک «بازسازی» و «هماهنگ سازی فیلسوفانه» با تکیه بیشتر بر شریعت و حکمت فهلویان، دستگاه فسفی خود را در قالب«حکمت نوری» عرضه کرد و با تقسیم عالم به دو قسم نور و ظلمت، عالم ماده را یکسره ظلمت محض تلقی کرد و عالم مجرد را متشکل از موجودات نوری دانست که از نورالانوار(واجب الوجود) آغاز و سپس به انوار طولی پرشمار ( عقول طولی) و انوار عرضی ( ارباب انواع) و در ادامه به نورهای اسپهبدی ( نفوس ناطقه فلکی و انسانی) می رسد.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 34_37
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
1️⃣ معرفی محتوای کتاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/2466
2️⃣ معنای لغوی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2492
3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2541
4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2582
5️⃣ عرفان عملی و نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2603
6️⃣ عرفان عملی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2628
7️⃣ عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2655
8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2688
9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2704
🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین
https://eitaa.com/fvtt_ir/2718
1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر
https://eitaa.com/fvtt_ir/2755
2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2813
3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2820
4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2834
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
💢بخش 4️⃣1️⃣
🌐 هویت اسلامی عرفان اسلامی (3)
🔘 این بحث از بحث های مهمی است که می تواند در اثبات هویت اسلامیِ عرفان اسلامی نقش بسزایی داشته باشد. از دیدگاه عارفان مسلمان، دین در معنای عام خود، مشتمل بر سه بخش است:
1️⃣ مجموعۀ احکام و آداب اسلامی که در دستورات فقهی و اخلاقی نمایان است، که از آن به عنوان «شریعت» یاد می شود.
2️⃣ مسائل سلوکی اسلام که در آنها سیر از مقامی به مقام دیگر و «تقرّب الی الله» و در نهایت وصول به مقام «عنداللهی»، مطرح است که به آن با واژه «طریقت» اشاره می شود.
3️⃣ مباحث هستی شناسانۀ اسلام که در آن حقیقت هستی و نظام ساختاری موجودات تبیین می شود و باعنوان «حقیقت» بدان اشاره می گردد.
🔺 از دیدگاه عرفا، این سه بخش دین، نه تنها سه بخش جدا و گسسته از هم نیستند، بلکه در رابطه ای طولی با یکدیگر مراتب و مراحل دین را تشکیل می دهند. از این رو نسبت این سه حوزۀ دینی در عرفان اسلامی، نسبت ظاهر و باطن است.
🔺 سطح و ابتدای دین، شریعت و بطن آن، طریقت و بطن البطن آن، حقیقت است. گاهی نیز در تبیین نوع ارتباط شریعت، طریقت و حقیقت، از تعبیر «مقدمه» و «ذوالمقدمه» استفاده می شود.
🔺 «جَهَلِۀ صوفیه» پنداشته اند که اگر نسبت میان شریعت، طریقت و حقیقت نسبت مقدمه و ذی المقدمه است با وصول به ذی المقدمه و رسیدن به مراتب برتر، دیگر به مراتب پایین تر نیازی نیست. اما اعتقاد راسخ عارفان محقق بر آن است که هر ظاهری در عین حال که مقدمۀ رسیدن به باطن است، حافظ باطن نیز می باشد.
🔺 یک شخص کامل عارف که بر صراط مستقیم قدم بر می دارد، کسی است که همۀ مراتب را با هم نگاه می دارد. بنابراین اگر کسی پس از رسیدن به طریقت، آداب شریعت را وانهد، احوال طریقی او نابود و برنامه های سلوکی او جز هوا و هوس نخواهد بود و اگر کسی پس از راهیابی به حقیقت، از رعایت شریعت و طریقت دست بردارد، چه بسا به کفر منتهی گردد.
🔺 طرح عرفان بدون فقه که از برخی مراکز فرهنگی معاصر به گوش می رسد، روی دیگر سخن «جهله صوفیه» است. از دیدگاه عارفان حقیقی، این سخن واهی و از سر هوا و هوس است؛ زیرا راهیابی به حقیقت عرفان، جز از طریق شریعت و طریقت حاصل نخواهد شد.
🔺 به اعتقاد عرفا، عرفان اسلامی ضامن دو بخش طریقتی و حقیقتی دین است.
🔺 عارف در عرفان عملی با طریقت و در عرفان نظری با حقیقتِ دین سروکار دارد، لذا عارفان اسلامی از آیات و روایات متعددی که در دو بخش طریقتی و حقیقتی وجود دارند ،بهره های فراوان می برند و الهامات گسترده ای می گیرند.
🔺 از باب نمونه، در عرفان نظری، بحث «اسماءالله» و چینش نظام هستی بر اساس آن از اختصاصات عرفان اسلامی است که با الهام از دین، در عرفان راه پیدا کرده است و از این رهگذر محتوای عرفان اسلامی به محتوای دینی بسیار نزدیک است و از فلسفۀ اسلامی بسیار اسلامی تر به شمار می آید.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 85_90
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac