eitaa logo
قاسم ابراهیمی پور
207 دنبال‌کننده
78 عکس
22 ویدیو
12 فایل
1️⃣ اطلاع‌رسانی برنامه‌ها، سخنرانی‌ها و کلاس‌ها 2️⃣ معرفی جامعه شناسی اسلامی، انديشه و منابع تفکر اجتماعی مسلمین و تحلیل اجتماعی مسائل روز از آن منظر ارتباط با ادمین: @Ghebrahimipour14
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ محورهای سخنرانی: 📹 ▪️گونه‌شناسی جوامع: جامعه عادله، جامعه ظالمه، جامعه مبتنی بر محبت ◾️مختصات فرهنگی عصر دفاع مقدس، تعاملات گرم و نامتقارن ▪️باورهای بنیادین: معادباوری، نسل ولایی ▪️ارزش‌های اجتماعی: احسان، ایثار، انفاق ▪️روح حاکم بر جامعه ▪️کارگزاران انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل بعد ▪️منابع فرهنگی نسل چهارم انقلاب و ولنگاری فرهنگی ▪️مدرسه و متون درسی ◾️رسانه، فضای مجازی رها شده ◾️چه باید کرد؟ ✍ https://eitaa.com/ghebrahimipour
✳️ گزارشی از علم کلام دائم تلاش می‌کند دیگران را نسبت به یک مسئله اقناع کند از سوی دیگر آنچه زمینه‌ساز شکل‌گیری و ترویج فرهنگ دینی است، قدرت و حمایت سیاسی است بنابراین اندیشه اجتماعی کلامی، به منظور موفقیت در فضای فرهنگ عمومی، پیوند وثیقی با قدرت دارد. ✅ به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) حجت الاسلام و المسلمین دکتر قاسم ابراهیمی‌پور عضو هیئت علمی مؤسسه به عنوان ارائه کننده در این کرسی ترویجی، در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه علم کلام پرداخت و گفت: بررسی جایگاه علم کلام در طبقه‌بندی علوم، موجب ارائه‌ی تبیین دقیق‌تری از نسبت کلام و اندیشه اجتماعی به دنبال خواهد داشت، از آنجایی که علم کلام از موضوع، غایات و روش‌های متنوعی بهره می‌برد، می‌توان موقعیت‌های متنوعی برای آن در طبقه‌بندی علوم در نظر گرفت. 🔷 وی افزود: اندیشمندان مسلمان با رویکردهای مختلفی به تحلیل موضوعات اجتماعی پرداخته‌اند و یکی از این رویکردها، رویکرد کلامی است که آن را کلام اجتماعی یا می‌نامیم. 🔷 حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیمی‌پور خاطرنشان ساخت: علم کلام با دسته اول از غایات در زمره علوم نظری و با دسته دوم از غایات در زمره حکمت عملی قرار می‌گیرد، آن بخش از کلام که در بخش حکمت نظری قرار می‌گیرد، مبانی علوم اجتماعی متناسب با خود را تولید می‌کند و خود به صورت مستقل قادر به تبیین مباحث اجتماعی نخواهد بود. (ادامه در یادداشت بعدی)👇
(قسمت دوم) اما آن بخش از کلام که در بخش حکمت عملی قرار می‌گیرد، خود علمی اجتماعی محسوب می‌شود. 🔷 عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه سخنان خود به دانش اجتماعی اشاره کرد و گفت: اندیشمند قرن هفتم هجری، «» را مبتنی بر کلام اشعری تأسیس و شرح مفصل آن را در مقدمه کتاب تاریخی خود بیان می‌کند، مقدمه‌ای که بسیار مفصل به صورتی کتابی مستقل مورد توجه قرار گرفت و بعدها تحت عنوان شهرت یافت. 🔷 وی افزود: علم عمران ابن خلدون، او را قادر به تبین اجتماعی از حوادث تاریخی در صدر اسلام می‌سازد که اقناع عمومی را به دنبال دارد، وی از ، امیرالمؤمنین علیه‌السلام و معاویه، ، و ، تبیین اجتماعی ارائه می‌نماید. تبیین‌های او، از سوی فلاسفه، متکلمین، فقها، محدثین و مورخین، مورد انتقادهای فراوانی قرار گرفته است و جای انتقادهای اجتماعی در میان آن‌ها خالی است. 🔷 حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسمی‌پور به دانش اجتماعی کلامی شیعی نیز اشاره کرد و ابراز داشت: به خلاف علم عمران که مبتنی بر کلام اشعری تاسیس شد، کلام شیعی (احتمالا به دلیل سیطره فلسفه و فقه) به تاسیس علم اجتماعی اقدام نکرده است، اما نظریه هایی در این خصوص ارائه نموده و ظرفیت های تولید چنین دانشی را برای خود محفوظ داشته است. 🔷 وی با بیان اینکه کار علم کلام به عنوان یک علم عملی، همواره یک فعالیت و عملیات فرهنگی است گفت: علم کلام دائم تلاش می‌کند دیگران را نسبت به یک مسئله اقناع کند از سوی دیگر آنچه زمینه‌ساز شکل‌گیری و ترویج فرهنگ دینی است، قدرت و حمایت سیاسی است بنابراین اندیشه اجتماعی کلامی، به منظور موفقیت در فضای فرهنگ عمومی، پیوند وثیقی با قدرت دارد. 🔷 وی افزود: درک دقیق این ضرورت ها متکلمینی مثل الدین طوسی و را بر آن داشت تا با رویکرد اجتماعی، در مورد (باورها، ارزش ها، هنجارها و رفتارها)، اجتماعی، ، و دست به نظریه پردازی بزنند، این انباشت علمی حاکمی از کلام شیعی برای تأسیس علمی مدون و با موضوع و روش مشخص تحت عنوان کلام اجتماعی، ظرفیت بالایی دارد. 🔶 دکتر حسن یوسفیان نیز در ادامه این کرسی ترویجی در سخنانی گفت: برخی‌ها معتقدند که باید کلام را توسعه داد و امتداد عملی اش را توسعه داد تا شاخه‌های متعددی داشته باشد. 🔶 وی افزود: ارائه کننده محترم از ابن خلدون گفت، خب ابن خلدون وقتی وارد جامعه شناسی می شود مبانی کلامی نیز در او نیز موثر خواهد بود. ♻️ خاطرنشان می‌شود: در پایان این کرسی ترویجی دکتر شرف‌الدین، دکتر گلستانی، دکتر جعفری، دکتر پرهیزکار، دکتر چراغی و برخی دیگر از حاضرین، به بیان دیدگاه‌ها و نظریات خویش پرداختند و سؤالات خود را مطرح کردند. 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا 😭
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعد از حمله اسرائیل👆 یا ؟ ◾️ظاهر ، نظم، قانون، ادب، احترام لباس‌های اتوکشیده، کراوات و ادکلن، را به ذهن متبادر می‌کند. ◾️اما آیا ملاک متمدن شمردن یک جامعه همین ظواهری است که توسط رسانه‌ها تبلیغ می‌شود؟ ♦️مرحوم در تفسیر المیزان می‌فرمایند: برای فهم جهان غرب، روابط آنها با خودشان را ملاک قرار ندهید بلکه رفتار آنها با سایر جوامع به خصوص جوامع مستضعف را معیار بدانید. چرا که آنها با خودشان متمدنانه و با دیگران وحشیانه رفتار می‌کنند. ◾️گذشت تاریخ، در تعامل با دیگران را اثبات کرد. اما شواهد حاکی از این است که آنها با خودشان نیز وحشیانه رفتار می‌کنند. کافی است پلیس اعتصاب کند یا دوربین‌های مدار بسته برای ساعتی قطع شوند، آن وقت است که غرب چهره واقعی خود را نشان می دهد. یکی از صدها نمونه رفتار غربیان در چنین شرایطی است. اکنون این و به ظاهر متمدن و پیشرفته، در جلوه ، از سر و به کشیده شده، با بیمارستان، تنها مسیر نابودی خود را هموار می‌کند. ♦️این پدیده موجب و و البته (و نه هیجانی)، در سینه مسلمانان جهان شده است که تنها خواهان و سریع هستند. و این در فریاد انتقام، است که بساط صهیونیسم را برخواهد چید. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
🔰درآمدی جامعه شناختی بر ادوار تفسیر امامیه ✍️، امکان و آیندۀ آن را به عنوان زمینه‌های ضروری برای علمی فراهم می‌آورد. 🔹یکی از روش‌های که کمتر مورد توجه علم قرار گرفته، دوره‌بندی بر اساس تعداد عناوین یا (حجم) آثار تولید شده است. 🔹رشد آثار تفسیری در قرون 5 و 6، به دلایل مختلفی از جمله غلبۀ عقل‌گرایی در میان تشیع و رونق تفسیر به عنوان رخ داده است. اما در قرن 12 بیشتر موجب فزونی آثار تفسیری با رویکردهای فقهی، روایی و ترویجی شد. 🔹در دو قرن اخیر عرضه به قرآن و ظهور برای اولین بار در طول تاریخ، از جمله عوامل رشد تفسیر است. 🔹افول تفسیر در قرون 7 و 8، علل مختلفی چون ، و مناسب دارد. مثلا در قرون 7 و 8، اندیشمندان برجسته، فقه را رونق بخشیدند و تفسیر تحت‌الشعاع آن قرار گرفت. 🔹قرون 9 و 13 نیز همه علوم اسلامی از جمله تفسیر را تحت تاثیر قرار داده بود. منبع: درآمدی جامعه‌شناختی بر ادوار تفسیر امامیه، قاسم ابراهیمی‌پور، قم، موسسه امام، 1402. ✍️استاد ابراهیمی‌پور https://eitaa.com/ghebrahimipour
. در عمر 1454 ساله‌اش، غير از دورۀ صدور و تدوین، نيمي از حیات خود را در ، و نيم ديگر را در به‌سر برده است. ❇️ علل رشد؛ 🔺راهبردهای محتوایی حدیث: روایاتی راهبردی که می‌تواند در زمینه‌های فردی و اجتماعی موثر باشد و شکوفایی حدیث را به ارمغان بیاورد. 🔺عوامل فردی: افرادی که به‌رغم نامناسب بودن شرایط اجتماعی سیاسی، با رویکردهایی مثل ، در تاریخ حدیث موثر واقع شدند. 🔺 با اندیشمندان ساير مذاهب نیز همواره رشد علوم حدیث را به دنبال داشته است. 🔺 و بیشتر با شکوفاسازی بر تاریخ حدیث موثر بوده است. ❇️علل افول؛ 🔺 موجود، اندیشمندان را از تولیدات جدید بازداشته است. به فاصله زمانی تدوین تا جوامع حدیثی متاخر مثل توجه کنید. 🔺کافی نبودن تعداد و بر زمین ماندن کارها نیز از گذشته تا کنون مانعی برای رشد حدیث بوده است. 🔺 به فعالیت‌های غیرعلمی یا اشتغال به سایر علوم، به دلیل اولویت‌های علمی و اجتماعی، نیز در برخی دوره‌ها موجب رکود حدیث شده است. 👈منبع: درآمدی جامعه‌شناختی بر ادوار علوم حدیث شیعه، قاسم ابراهیمی‌پور، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره). ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
🔸در سال‌های اشتغال در فرهنگستان، چندین بار پیش آمده بود که استاد سمیعی بخواهند به اصل لاتینی لغتی رجوع کنند و برای این منظور از استاد ادیب‌سلطانی کمک می‌گرفتند. 🔸هروقت به استاد ادیب تلفن می‌کردم، بلااستثا می‌گفتند: شما قطع کنید، من فلان دقیقه و فلان ثانیه دیگر زنگ می‌زنم. من قطع می‌کردم و ایشان رأس ثانیه زنگ می‌زد. این روال همیشگی بود. 🔸یک‌بار استاد سمیعی تصمیم گرفتند، به رسم تشکر از کمک‌های زبانی استاد ادیب‌سلطانی، برایشان دورۀ مجلۀ نامۀ فرهنگستان را بفرستند. 🔸به ایشان تلفن کردم و خواستم آدرسی مرحمت کنند تا برایشان مجله‌ها را بفرستیم. فرمودند: «خانم، چند متر است؟» با تعجب پرسیدم: «چه چیز چند متر است؟» فرمودند: «مجله‌ها». گفتم: «متوجه نمی‌شوم استاد!» فرمودند: «وقتی شماره‌ها را به ترتیب دنبال هم بگذاریم و در کتابخانه بچینیم چند متر می‌شود؟» 🔸من که تا به حال به این پارامتر برای سنجش مجله فکر نکرده بودم گفتم: «راستش نمی‌دانم!» فرمودند: «لطفاً اندازه بگیرید، من فلان دقیقه و فلان ثانیه دیگر زنگ می‌زنم.» 🔸بدوبدو رفتم مجله‌ها را از جعبه بیرون آوردم و چیدم و متر زدم. وقتی زنگ زدند گفتم:«استاد، یک متر و ۲۸ سانتی‌متر شد.» فرمودند: «پس متأسفم. نمی‌توانم قبول کنم. در کتابخانه‌ام فقط ۵۶ سانتی‌متر جا دارم!» . ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
هدایت شده از کانال خبری رجانیوز
🔻چرا مخالفان علامه مصباح(ره) راهی جز مغالطه در برخورد با او ندارند؟ سیدعلی مهدیون، دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی دانشگاه تهران، در یادداشتی پیرامون حملات اخیر برخی از افراد و جریان‌های خاص به شخصیت علامه مصباح یزدی(ره) نوشت: 🔹مرحوم علامه مصباح(ره) عمر شریف خود را صرف کسب و نشر علم در سطوح مختلف کردند. ایشان در طول حیات علمی خود از محضر بزرگانی چون آیت‌الله بروجردی(ره)، حضرت امام (ره)، آیت‌الله اراکی، علامه طباطبایی، آیت‌الله بهجت و دیگر بزرگان بهره بردند که هر کدام جزو سرآمدانِ حوزه علمیه بودند. 🔹 علامه مصباح با جد و جهدی که در کسب علم داشت و با تملذّ در محضر اساتید خود توانست در ۲۷ سالگی به مقام اجتهاد برسد. جدای از فقه و اصول که از دروس سنتی حوزه قلمداد می‌شد، فلسفه و عرفان هم از مهمترین دغدغه‌های ایشان بود. علاوه‌ی بر این با توجه به اقتضائات زمان توجه ایشان به علوم انسانی غربی جلب شد و ایشان از اولین افرادی در حوزه‌ی علمیه قم بودند که شاگردان خود را ترغیب به خواندن کتب و مطالبی در این حیطه کردند. نوشتن کتب‌ و مقالات متعدد در حوزه‌های مختلف من جمله فلسفه‌های مضاف و ارائه‌ی مباحث خود در این قالب نشانگر توجه ایشان به رویکردها و قالب‌های جدید علمی است. با این وجود خیلی عجیب است که برخی مخالفان غیر منصف، علامه مصباح(ره) را به جمود فکری متهم می‌کنند درحالی که ایشان در طول حیات علمی خود همواره راه‌های جدیدی را در مقابل اهل علم و فکر گشوده‌اند. 🔹مرحوم علامه مصباح جزو روحانیونی بودند که چه پیش از انقلاب و چه پس از آن دایره‌ی عمل خود را محدود به حوزه‌ی علمیه و تدریس دروس سنتی نکردند. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ایشان عرصه‌ی عمومی و عرصه‌ی سیاسی و کنش‌گری در این حوزه بود. همین مطلب موجب حملات فراوانی از سوی گروه‌های مختلف به ایشان بود. کنشگری متفاوت ایشان در حوزه‌ی عمومی مطلوب بسیاری از افراد نبود؛ از طرفی روحانیون سنتی‌ای که حضور روحانیت در عرصه‌ی سیاست را نادرست می‌دانستند در مقابل ایشان قرار داشتند و از سوی دیگر گروه‌هایی که نگاه فلسفی علامه مصباح را برنمی‌تابیدند. 🔹گروه دیگری که خود را در مقابل مرحوم علامه(ره) می‌دیدند، روشنفکرنماهایی بودند که برای آن‌ها دین محدود به حوزه‌ی خصوصی می‌شد و نگاه حداقلی آن‌ها در مقابل نگاه همه جانبه‌ی علامه مصباح(ره) قرار می‌گرفت. سیاست‌مدارانی که رویکردهای جدید در غرب را پذیرفته‌ بودند هم از دیگر مخالفان ایشان بودند. اشکال و نقد این دسته از افراد در فهم فضای سیاسی و احکام سیاسی بود. قدرت محوری‌ترین مفهوم در اندیشه‌ی این افراد بود و ورود احکام اخلاقی و احکام دینی را به این حوزه روا نمی‌دانستند. 🔹در مقابل محوری‌ترین مفهوم در این حوزه برای علامه مصباح(ره) نه اراده‌ی معطوف به قدرت بلکه اراده‌ی معطوف به حقیقت بود. از طرفی ایشان فضای سیاسیِ تهی از احکام دینی و اخلاقی را نمی‌پذیرفتند و سیاست را واجدِ این احکام می‌دانستند. جدای از رویکرد تئوریک، رویکرد عملی ایشان هم در سیاست رویکرد به دور از زد و بندهای سیاسی برای استمساک به قدرت به بود. مقابله‌ی غیرعلمی با علامه مصباح(ره) از سر ناتوانی 🔹کسانی که با مرحوم مصباح آشنا هستند، حال چه مخالف ایشان و چه موافق ایشان باشند به توانایی و دقت علمی ایشان گواهی می‌دهند. عبدالکریم سروش، البته سروشِ متاخر، که خود از منتقدین علامه مصباح است در جایی بعد از بیان نقدهای نابجا، در مورد ایشان گفته ‌بود: «مصباح یک فیلسوف بود، فلسفه‌خوانده بود و خوب هم فلسفه خوانده بود. بنده در حدی که ایشان را می‌شناسم می‌توانم گواهی بدهم که فلسفه‌ی اسلامی را نیکو می‌دانست، از مدرسین خوب فلسفه بود». 🔹مخالفین مرحوم مصباح وقتی توانایی ایشان در فضای علمی را می‌بینند و همچنین عدم توانایی خود در نقد و رد مدعاهای علمی ایشان، لاجرم مجبور می‌شوند که شخصیت ایشان را مورد حمله قرار دهند. در منطق مغالطه‌ای وجود دارد تحت عنوان مغالطه‌ی حمله شخصی “Ad hominem fallacy”. این مغالطه زمانی رخ می‌دهد که به جای پرداختن به استدلال یا موضع یک شخص، به طور نامربوط به شخص یا جنبه‌ای از شخص استدلال‌کننده حمله شود. 🔹عموم حملاتی که در طی این سال‌ها به علامه مصباح(ره) شده‌است مصداقی از مغالطه‌ی مذکور است. از مزدوران جیره مواجب بگیر چه در داخل و چه در خارج از کشور انتظاری جز این نمی‌رود اما جای تعجب است افرادی که خود را روشنفکر قلمداد می‌کنند هم جز راه توهین و تهمت نتوانسته‌اند راهی برای مقابله‌ی علمی و عقلی با مرحوم مصباح پیدا کنند. 🔹البته مشکل از این افراد نیست، قوت استدلال‌های مرحوم مصباح در حوزه‌های گوناگون علمی برای مخالفان راهی جز تخریب شخصیت ایشان باقی نگذاشته‌است. ✅ @Rajanews_com