حیات طیّبه | یوسف رستمی
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰 🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآن_کریم ✴️ #انسان_شناسی۳۶ 💠 #منشأ_آفرينش_انسان_در_قرآن۵ : 4⃣ طين (
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰
🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآن_کریم
✴️ #انسان_شناسی۳۷
💠 #منشأ_آفرينش_انسان_در_قرآن۶
5⃣ آب :
▫️2- نطفه: احتمال قوىتر هم همين است كه مبدأ نزديكتر، يعنى نطفه، منظور است و گواه، آياتي است كه از نطفه به «ماء مهين» يا «ماء دافق» تعبير كرده است:
«أَلَمْ نَخْلُقكُّم مِّن مَّاء مَّهِينٍ»؛(مرسلات/۲۰) «آيا شما را از آبى پست و ناچيز نيافريديم؟!»
«ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلاَلَةٍ مِّن مَّاء مَّهِينٍ»؛(سجده/۸) «سپس نسل او را از عصارهاى از آب ناچيز آفريد».
«فَلْيَنظُرِ الإِنسَانُ مِمَّ خُلِقَ * خُلِقَ مِن مَّاء دَافِقٍ»؛(طارق/۵و۶) «پس انسان بايد بنگرد از چه آفريده شده است، از آبى جهنده».
▫️پس اطلاق «ماء» بر نطفه، در قرآن، ناآشنا نيست و بعيد به نظر نخواهد آمد اگر منظور از «ماء» در آيهی «خَلَقَ مِنَ الْمَاء بَشَرًا»(فرقان/۵۴) نطفه باشد. بعداً خواهيم گفت كه اين آيه و آيات ديگرى كه تصريح به نطفه در آفرينش انسان دارد، عموميت ندارد؛ چنانكه عيسى و آدم (عليه السلام) از نطفه خلق نشدهاند. پس اين آيات، فقط جريان طبيعى خلقت انسان را بيان ميکند و آن افرادِ استثنايي از سياق آيات خارجاند.
📚 انسان شناسی در قرآن
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #حکمت_های_نهجالبلاغه ✍ #شرح_حکمت۱۱۱_و_۱۱۲ : 🔹در مقدمهی این کلام حکمت آمیز شأن ورودی برای آن ذک
🔰 #حکمت_های_نهجالبلاغه
✍ #شرح_حکمت۱۱۱_و_۱۱۲ :
🔹«جلباب» به لباسی میگویند که تمام بدن یا قسمت عمده آن را بپوشاند؛ چادر یا مانند آن. در این که چه رابطهای میان محبت اهل بیت و پوشش فقر است، تفسیرهای مختلفی شده که از میان همهی آنها سه تفسیر زیر از همه مناسبتر است:
1⃣ نخست این که به مقتضای «الْبَلاءُ لِلْوِلاءِ»، بلاها به سراغ دوستان خدا میروند و همچین به مقتضای حدیث
«إنَّ أشَدَّ النّاسِ بَلاءً الْأنْبیاءُ ثُمَّ الَّذینَ یَلَوْنَهُمْ ثُمَّ الْأمْثَلُ فَالْأمْثَلُ؛ گرفتاریها و مشکلات بیش از همه دامان پیامبران را میگیرد سپس کسانی که به دنبال آنها هستند سپس نیکان یکی پس از دیگری» (کافی، ج ۲، ص ۲۵۲) افرادی که به امام علیه السلام که مجموعهای از فضایل انسانی و برکات معنوی و الهی است عشق بورزند در صف اولیا قرار میگیرند و به حکم این که مقربترند جام بلا بیشترشان میدهند که هم آزمونی است برای آنان و همه وسیلهای است برای ترفیع درجاتشان.
2⃣ بنا به تفسیر دیگر منظور آن است کسانی که عشق به امام میروزند یا حب اهل بیت دارند باید فقر به معنای سادگی زندگی را پیشه کنند؛ همان فقری که پیغمبر اکرم درباره آن میفرمود: «الْفَقْرُ فَخْری وَ بِهِ أفْتَخِرُ عَلی سایِرِ الْأنْبِیاءِ؛ فقر مایه افتخار من است و با آن بر سایر پیامبران افتخار میکنم» (بحارالانوار، ج ۶۹، ص ۳۲) این تعبیر اگر به معنای «فقر الی الله» نباشد به معنای ساده زیستن و قانع به زندگی خالی از هر گونه زرق و برق و تجمل بودن است. پیروان این مکتب نیز مانند پیشوایانشان باید به چنین زندگیای قانع باشند.
✅ ادامه دارد... .
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
📜 #برگی_از_تاریخ
🗓 #دوازدهم_صفر
⚖ حكمين در صفين :
◽️صبح دوازدهم يا سيزدهم ماه صفر سال ۳۸ ه.ق، لشكر امير المؤمنين عليه السّلام مهياى جنگ شدند، اما عمروعاص حيله نمود و دستور داد تا قرآنها را بر سر نيزه كنند. صفوف جلو لشكر كفر ورقهائى از قرآن و در ديگر صفوف هر كس
هر چه داشت بر سر نيزه كرد!! و فرياد مىزدند: «لا حكم الا للَّه »! منافقين مانند اشعث بن قيس، با تضعيف روحيه لشكر حضرت، آنان را به اختيار حكمين ترغيب كردند. هرچه اميرالمؤمنين عليه السّلام فرمودند كه اين نيرنگ است، و من كلام اللَّه ناطق هستم نتيجه نداد. سرانجام قرار بر اين شد كه هر لشكر حَكَمى از جانب خود معين كند تا حكم ايشان را هر دو طرف بپذيرند.
◾️معاويه عمروعاص را معرفى كرد و اميرالمؤمنين عليه السّلام فرمود: «اگر ناچار هستيم، عبداللَّه بن عباس، و الاّ مالك اشتر نخعى حكَم باشد».
اشعث و جماعت قرّاء و حافظين كه بعداً جزء خوارج شدند راضى به هيچكدام از اين دو نشدند و گفتند: «فقط عبداللَّه بن قيس يعنى ابوموسى اشعرى». نفاق منافقين نتيجه داد و ابوموسى و عمروعاص در «دومة الجندل» كه قلعهاى است بين مدينه و شام، جمع شدند، و با توجه به عداوتى كه هر دو نسبت به بنى هاشم خصوصاً حضرت امير المؤمنين عليه السّلام داشتند و با مكر و حيله عمروعاص حضرت را به ظاهر عزل نمودند. ابوموسى از جمله منافقينى بود كه در شب عقبه (بعد از غدير) قصد قتل پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله را داشتند.
(شرح ابن ابى الحديد: ج ۱۳، ص ۳۱۴ - ۳۱۵)
◽️بدين ترتيب فرداى آن روز در بين جمعيت ابوموسى به عمرو گفت: تو بايست و معاويه را از امارت خلع كن، تا من هم على بن ابى طالب عليه السّلام را خلع نمايم. عمروعاص گفت: من هرگز بر تو كه عامل ابوبكر و عمر بودهاى و در ايمان و هجرت بر من تقدم داشتهاى سبقت نمىگيرم! ابن عباس گفت: ابوموسى! پسر نابغه تو را فريب ندهد، ولى او به گفته ابن عباس گوش نداد و ايستاد و انگشتر از دست بيرون كرد و گفت: من على و معاويه را از خلافت عزل نمودم و ساكت شد.
◾️عمروعاص ملعون ايستاد و گفت: «مردم شنيديد كه ابوموسى، على را از خلافت عزل كرد. من هم او را از خلافت عزل نموده، و آن را براى معاوية بن ابى سفيان ثابت مىنمايم كه او سزاوارتر است، و من بعنوان منصوب كردن معاويه انگشتر به دست مىكنم»!
حكَمين براى عوام فريبى فحش و دشنام بسيارى به يكديگر دادند و دست به گريبان يكديگر شدند و شريح قاضى تازيانهاى بر سر عمروعاص زد. ابوموسى از ترس اصحاب حضرت امير المؤمنين عليه السّلام به مكه پناهنده شد. همه اين مطالب در حالى بود كه پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله در غزوه دومة الجندل ابوموسى را از اين كار خبر دادند و فرمودند: «حكمين در دومة الجندل گمراهند و گمراه میكنند كسانى را كه از آنها تبعيت كنند».
(منتخب التواريخ: ص ۱۶۷. تتمة المنتهى: ص ۳۰ - ۳۱. شرح ابن ابى الحديد: ج ۱۳، ص ۳۱۵)
◽️امير المؤمنين عليه السّلام پس از اين واقعه در قنوت نوافل ابوموسى و سه نفر ديگر را اين گونه لعن مىفرمود:
«اللهم العن معاوية و عمرواً و اباالاعور السلمى و ابا موسى الاشعرى».
(شرح ابن ابى الحديد: ج ۱۳، ص ۳۱۵)
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #جن_شیطان_جادوگر۴۸ ✴️ #جایگاه_هیپنوتیزم۱ : 🔹سؤال: جايگاه هيپنوتيزم در معارف اسلامي كجاست، و جنبه
🔰 #جن_شیطان_جادوگر۴۹
✴️ #جایگاه_هیپنوتیزم۲ :
🔹شايد فيلم مستند «سفر به ماوراء» را ديده باشيد. طرف با تمرکزِ زياد بدون دست زدن به قطب نما آن را حرکت ميدهد؛ چون نفس انسان با تمرکز، قدرت تأثير پيدا ميکند، همان طور که خداوند با نظر به مخلوقاتش آن ها را تحت تأثير خود دارد. خداوند با توجه خود و بدون هيچ گونه دست و تماسي كهكشان ها را به حرکت ميآورد و آن ها را در کنترل خود دارد، همين طور كه به خورشيد نظر دارد، خورشيد را در کنترل اراده خود دارد. فرقش اين است كه اولاً: خداوند عين اراده و توجه است. ثانياً: آنچنان است که کاري او را از کاري باز نميدارد، چون در مقام جامعيت است و صفاتش عين ذاتش ميباشد.
🔸آنچه بايد بدانيد اين که اولاً: تمركز قدرت ميآورد. ثانياً: موجودِ مجرد هر جايي که اراده کند باشد، در آن جا حضور دارد و ميتواند اراده خود را در آنجا اِعمال کند. همان طور که در ورزشِ بدن سازي، انسان از طريق تمرکز روي ماهيچه هاي خود و حرکت دادن ممتد آن ها، صورت خاصي را که در ذهن دارد به ماهيچه ها تحميل ميکند و در نتيجه پس از مدتي آن صورتي را که انسان مايل بود به ماهيچه هايش بدهد، در ماهيچه ها ظاهر ميشود. طرف با تمرکز، از دور، بدون استفاده از دست، قاشق چاي خوري را كج ميكند، البته براي اين تمرکز مدت ها بايد وقت بگذارد.
📚 جایگاه جن، شیطان و جادوگر در عالم
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰 🔰 #سوره_مبارکه_بقره ✅ #آیه_۷۷_بقره : ☀️ أَوَلَا يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰
🔰 #سوره_مبارکه_بقره
💎 #نکات_آیه_۷۷_بقره :[۱]
اعتراضي كه رهبران ديني بنياسرائيل نسبت به منافقان يا اوساط آنان دربارهی افشاي حقايق تورات داشتند، ناشي از نگاه مادّي آنها و تنزّل دادن خداوند متعال تا سر حدّ موجودي طبيعي است؛ موجودي كه با اظهار انسان آگاه ميشود و با كتمان او در جهل باقي ميماند؛ در حالي كه خداوند (عالم الغيب و الشَّهادة)
است و به آنچه انسان ها آن را آشكار ميكنند يا پنهان ميدارند، آگاهي دارد: (أولا يعلمون أن اللّه يعلم ما يسرّون و ما يعلنون).
💠 #پيام_های_آیه_۷۷_بقره :[۲]
🍃١- ايمان به حضور و علم خداوند، انسان را از خطاها باز مىدارد . «أَ وَ لا يَعْلَمُونَ أَنَّ اللّهَ يَعْلَمُ...»
🍂٢- در نزد خداوند، آشكار و نهان يكسان است. «يَعْلَمُ ما يُسِرُّونَ وَ ما يُعْلِنُونَ».
📚 [۱] : تفسیر تسنیم، ج۵، ص۲۸۹
📚 [۲] : تفسیر نور، ج۱، ص۱۴۴.
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #معاد_شناسی۱۷ ✴️ #قبض_روح_و_تناسب_آن_با_مُتَوَفّیٰ۲ : ▫️قرآن در اين رابطه مي فرمايد: «وَ لَوْ تَر
🔰 #معاد_شناسی۱۸
✴️ #قبض_روح_و_تناسب_آن_با_مُتَوَفّیٰ۳ :
🔹در روايت داريم كه:
«چون فرشته مرگ جانِ افراد معاند را به سختترين شكل ميگيرد، آنگاه به او ميگويد: اينك سرت را بالا بياور و نگاه كن، در اين موقع او حضرت رسول اكرم و اميرالمؤمنين و ساير ائمه(ع) را بر تخت هايي در مقابل عرش الهي ميبيند، بهشت هاي الهي را مينگرد كه درهاي آنها گشوده است، كاخ ها و درجات و منزلت هايي را كه در فكر و آرزوي احدي نگنجد؛ در اين حال فرشته مرگ ميگويد: اگر تو با اولياء خدا دوست بودي، روحت به سوي آنان عروج ميكرد و جايگاهت در آن بهشت بود. پس از آن، فرشته مرگ پرده دوزخ را كنار ميزند و او در دوزخ، انواع بلاها و عذاب و بدبختي ها را ملاحظه ميكند و به او گفته ميشود: اين جا منزل و مأواي تو است ... بدين گونه مرگ او در نهايت حسرت و سختي صورت ميگيرد.»
🔸ملاحظه ميكنيد كه در هنگام مرگ مقام حقيقي خود را ميبيند و با مقام فعلي اش مقايسه ميكند و اين خود براي او يك نوع عذاب است.
از طرف ديگر عنايت داشته باشيد که چون فرشته مرگ خواست روح انسان محتضر را قبض کند، اگر قبض و جذب به سوي عالم قيامت براي فرد محتضر شيرين و گوارا بود، صورت آن قبض چون گُلِ خوشبويي جلوه ميکند و روح او را از آن طريق به عالم برزخ منتقل مينمايد. ولي اگر قبض و جذب براي روح محتضر به سوي عالم برزخ و قيامت ناخوش آيند بود و به جهت تعلقاتي که به دنيا دارد اين انتقال را نخواهد، صورت آن قبض و جذب، صورت چنگالي خواهد داشت که با فشار و سختي او را منتقل ميکند. و زيبايي جذبه و سختي قبض، هر دو به درجه شوق و يا کراهت انسان نسبت به انتقال به آن دنيا بستگي دارد.
📚 معاد؛ بازگشت به جدیترین زندگی
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
✨ #کلام_نور
💖 امام علی علیه السلام:
گناه نکردن آسانتر از توبه کردن است.
«تَرْکُ الذَّنبِ أهْوَنُ مِن طَلبِ التَّوبةِ»
📚 میزان الحکمه ج۲، ص۱۳۶.
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
مداحی_آنلاین_دلمو_دست_تو_دادم_یاحسین.mp3
5.88M
🎧 #کلیپ_صوتی
🚩 شب زیارتی امام حسین(ع)
▫️دلمو دست تو دادم یاحسین
▫️میرسی آخر به دادم یاحسین
🎤 #سید_رضا_نریمانی
🌷 #پنجشنبه_های_شهدایی
🌷 #صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
🌷 #شب_جمعه
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰 🔰 #مهدویت۲۷ ✴️ #قدرتهاى_شيطانى_و_راه_شناخت_آن۱ ▫️افرادى، سالهاى طولانى، به منظور ن
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰
🔰 #مهدویت۲۸
✴️ #قدرتهاى_شيطانى_و_راه_شناخت_آن۲:
▫️ممكن است به شما خبر دهند كه شخصى از اولياء اللّه در فلان جا زندگى مىكند. پس از مدتى كه اجازه ملاقات به شما دادند، اطّلاعاتى از باطنتان را براى شما باز مىگويد؛ به طورى كه يقين مىيابيد اين شخص، ولىّ خدا است؛ در صورتى كه چنين چيزهايى از مرتاض هم كه اصلا خدا و پيغمبر را هم قبول ندارد، برمى آيد. مرتاضان هند و تبّت، چنين هنرى دارند كه از گذشته و آينده اطّلاعات غيبى مىدهند.
▫️كسانى نيز وجود دارند كه بر اثر رياضتهاى سخت، خبرهاى آينده را مىدانند. اين كارها، دليل بر حقّانيت شخص و درستى راه و اعتقادش نيست. اگر كسى خبرى از آينده به شما داد، فريب نخوريد. اوّل بايد صحّت اعتقاد شخص را درك كرد. اگر شخص، در اعتقادش خدشهاى داشته باشد، هرچند هزاران كار خارق العاده انجام دهد، كارهاى او به ارزنى نمىارزد؛ چرا كه آن شخص نوكر شيطان است و همهی قدرتهاى شيطانى را براى فريب دادن مردم در اختيار گرفته است.
📚 آفتاب ولایت
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
🔰 #احکام | وضو با انگشتر
💠 سؤال: آیا #وضو گرفتن در حالی که #انگشتر در دست باشد، صحیح است؟
✅ جواب: اگر آب به تمام قسمتهای زیر انگشتر (گرچه با چرخاندن آن) برسد، وضو صحیح است.
#احکام_وضو #موانع_وضو
🆔 @leader_ahkam
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #حکمت_های_نهجالبلاغه ✍ #شرح_حکمت۱۱۱_و_۱۱۲ : 🔹«جلباب» به لباسی میگویند که تمام بدن یا قسمت عمده
🔰 #حکمت_های_نهجالبلاغه
✍ #شرح_حکمت۱۱۱_و_۱۱۲ :
3⃣ تفسیر سوم این که منظور از دو کلام حکمت آمیز بالا آن است که دشمنان اهل بیت به ویژه بنی امیه و پس از آنها بنی عباس در صدد بودند که هرکس را پیرو این مکتب و عاشق این پیشوایان ببینند از هر نظر در فشار قرار دهند تا آنجا که حتی از نظر معیشت نیز در تنگنا واقع شوند. از این گذشته ولای اهل بیت همان ولای حق است و طرفدار حق در هر عصر و زمان مورد تهاجم طرفداران باطل که عِده و عُده آنها غالبا کم نیست واقع میشود.
💥تاریخ اسلام نیز نشان میدهد کسانی که طرفدار پیغمبر اکرم یا پیشوایان معصومین علیهم السلام میشدند از طرف دشمنان در فشار شدید قرار میگرفتند؛ داستان شعب ابی طالب و ابی ذر و مشکلاتی که معاویه و عثمان برای او فراهم کردند تا آنجا که مظلومانه در بیابان محروم «ربذه» در شدیدترین فقر جان به جان آفرین سپرد، نمونه ای از این دست است.
از شعبی نیز که یکی از تابعین معروف است نقل شده میگفت:
«نمیدانیم با علی علیه السلام چه کنیم اگر او را دوست بداریم (چنان بر ما سخت میگیرند که) فقیر و نیازمند میشویم و اگر او را دشمن بداریم کافر میشویم». (مناقب ابن شهرآشوب، ج ۳، ص ۲۴۸)
📚 پیام امام امیرالمومنین (ع)
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
✨ #کلام_نور
💖 امام باقر علیه السلام:
اگر مردم میدانستند که چه فضیلتی در زیارت مرقد امام حسین علیه السلام است از شوق زیارت میمردند.
📚 ثواب الاعمال، ص۳۱۹.
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری
🚩 نماهنگ #اربعین
💔 امسال اربعین کجا برم⁉️
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰 🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآن_کریم ✴️ #خداشناسی۳۵ 💠 #تحليل_فطري_بودن_دين_از_نگاه_مفسران۲ 2⃣ ف
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰
🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآن_کریم
✴️ #خداشناسی۳۶
💠 #تحليل_فطري_بودن_دين_از_نگاه_مفسران۳ :
3⃣ فطري بودن شناخت حضوري خدا :
🔸احتمال ديگر اين است كه بگوييم مراد از فطري بودنِ دين در آيه شريفه، فطري بودن همان شناخت حضوري و قلبي به خداوند است.(۱) اين احتمال، درست منطبق بر همان مطلبي است كه ما درصدد اثبات آنيم و مؤيد آن، رواياتي است كه مفاد اين آيه شريفه را همان مفاد آيه ميثاق ميدانند و توضيح آن خواهد آمد.
احتمالات ديگري نيز درباره مراد از فطري بودن دين وجود دارد؛ مثل اينكه شناخت عقلي خدا يا خداجويي فطري باشد؛ ولي دو احتمال اخير، مؤيدي از آيات شريفه و روايات ندارند.
-----------
🔹(۱) : در اين تفسير كه مؤيدات روايي فراواني نيز دارد، مراد از «امر فطري»، همان خداشناسي فطري حضوري است؛ اما چگونه ميتوان توجه به دين را هماهنگي با خداشناسي فطري حضوري دانست؟ شايد بتوان اين هماهنگي را اينگونه تبيين كرد كه عاليترين هدف دين (قرآن و سنت)، آشنا كردن دل انسان با خداي متعال و كمال بخشيدن به همان معرفت حضوري فطريِ ناآگاهانه به اوست كه ذاتاً در سرشت تمامي انسانها قرار داده شده است. هرچه انسان خداشناستر و دلش با خدا آشناتر باشد (مقربتر باشد)، ديندارتر است. بنابراين، ميتوان چنين تعبير كرد كه توجه به دين و پايبندي به آن، با فطرت آدمي هماهنگ است.
📚 خداشناسی در قرآن
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
✨ #کلام_نور
💖 امام حسین علیه السلام:
بر خداوند است که هیچ گرفتاری به زیارت من نیاید مگر آن که او را شادمان بازگردانم.
📚 ثواب الأعمال، ص۹۸.
🚩 #صلّی_اللّه_علیک_یا_اباعبداللّه
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
🔰 #داستان_های_آموزنده
👌 #راه_نجات :
❣رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:
▫️سه نفر به قصد سیاحت به راه افتادند و در قله کوهی میان غاری مشغول عبادت شدند. ناگهان سنگ بزرگی از کوه به پایین غلتید و دهانه غار را مسدود کرد. یکی از آنها گفت: ای بندگان خدا، به خدا قسم فقط خدا میتواند ما را از اینجا نجات دهد. پس هر یک عملی را که فقط خالصانه برای خدا انجام دادهاید بیان کنید.
1⃣▫️اولی گفت: خدایا، فقط تو میدانی که من طالب یک زن بسیار زیبا بودم و مال بسیاری به او دادم تا راضی شود با من بیامیزد. وقتی در خلوت قصد زنا با او را کردم، یک لحظه به یاد آتش جهنم افتادم و فقط به خاطر ترس از تو دست از آن زن کشیدم. در این لحظه سنگ تکانی خورد و قدری نور به درون تابید.
2⃣▫️دومی گفت: خدایا، فقط تو میدانی، من گروهی را به نصف درهم اجیر کردم. وقتی کارشان تمام شد، مزد هر یک از آنها را دادم. یکی از آنها گفت: من به اندازه دو مرد قوی کار کردم و به خدا قسم من فقط مزد یک درهم را میپذیرم و با عصبانیت رفت. مزد او هم نزد من باقی ماند. من با آن نصف درهم بذر خریدم و به نام او کشت کردم و خداوند به آن زراعت رونق داد و بعد از سالها از آن نیم درهم، ده هزار درهم سود حاصل شد. روزی آن کارگر به نزد من آمد و مزد آن روز خود را طلب کرد. من هم فقط به خاطر ترس از تو، ده هزار درهم به او تفویض کردم. این بار هم صخره تکانی خورد و جا به جا شد.
3⃣▫️نفر سوم گفت: خدایا، تو میدانی که روزی پدر و مادرم خواب بودند. من با ظرفی شیر به نزدشان آمدم و از یک طرف نمیخواستم آنها را از خواب بیدار کنم و از طرف دیگر میترسیدم اگر ظرف شیر را آنجا بگذارم حشرهای در آن بیافتد. پس همان جا ایستادم تا وقتی که آن دو از خواب بیدار شدند و آن شیر را نوشیدند. خدایا، تو میدانی که من این کار را فقط به خاطر رضای تو انجام دادم. ناگاه صخره از هم شکافت و راه خروجی باز شد.
❣سپس رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: «من صدق الله نجا؛ هرکس با خدا صادق باشد، نجات مییابد. » [۱]
----------
📚 [۱]: قصص الأنبیاء علیهم السلام (للراوندی)، ص ۲۶۲؛ بحار الأنوار، ج ۱۴، ص ۴۲۶.
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری
✨ تا حالا خدا رو دیدی؟
❤️ تا حالا باهاش زندگی کردی...؟ تا با خدا زندگی نکنی نمیتونی بشناسیش....
🎙 حجتالاسلام والمسلمین #پناهیان
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #جن_شیطان_جادوگر۴۹ ✴️ #جایگاه_هیپنوتیزم۲ : 🔹شايد فيلم مستند «سفر به ماوراء» را ديده باشيد. طرف با
🔰 #جن_شیطان_جادوگر۵۰
✴️ #جایگاه_هیپنوتیزم۳ :
🔹در فيلم «سفر به ماوراء» آن خانم روسي نه تنها عقربهي قطب نما، بلکه جعبه آن را حرکت ميدهد و خودش ميگويد در همان مجلس - در اثر تمرکز شديد - دو كيلو از وزنش كم ميشود؛ در تمرکز و با ايجاد وحدت در اراده، تأثير بر اشياء و افراد بيشتر ميشود، اين اندازه بايد انرژي صرف كرد. هنر تمركز را عدهاي با نظم خاص و جهت امر خاصي شکل دادند و هيپنوتيزم را پديد آوردند.
🔸هیپنوتيزم يک نوع تمرکز روح است بر روح طرف مقابل و نسبت به تمرکزهايي که موجب تصرف در امور مادي ميشود آسانتر است. طرف با دستوراتي كه ميگيرد ذهنش را روي موضوعي خاص متمرکز ميکند و چون تمركز، قدرت ميآورد ميتواند اراده خود را بر اراده طرف مقابلش تحميل کند - به شرطي که هيپنوتيزم شونده مقاومت نکند -؛ تمرکز علاوه بر عمل هيپنوتيزم در ساير امور تا آن جا قدرت ميآورد که انسان ميتواند چهار قالب يخ را با يک ضربه بشکند. درست است که با قدرت کامل، دستش را روي يخ ها ميکوبد، ولي آنچه نقش اصلي را دارد تمرکز ذهن اوست روي يخ ها. حرکت دست تمرکز او را کامل ميکند.
🔹تمركزي که در هيپنوتيزم نياز است، آسانتر است از تمرکزي که در «ذِهن» لازم است. هيپنوتيزم کننده با تمركز، روح طرفِ مقابل را تحت تأثير خود قرار ميدهد. مثلاً به او ميگويد: تو الان خوابي، و او به خواب ميرود. سپس به او ميگويد: تو الان به خانه مادرت ميروي، روحِ طرف ميرود خانه مادرش. به او ميگويد: تو ميتواني بدن خود را به صورت افقي بين اين دو صندلي نگهداري، بعد که شما بدن او را بين دو صندلي قرار ميدهيد، مثل يک چوب آن را نگه ميدارد. از آن آقايي که هيپنوتيزم مي کرد پرسيدم چقدر وقت براي اين کار صرف کردهايد؟ گفت چهار سال، حالا ممکن است كمتر هم بشود وقت گذاشت.
📚 جایگاه جن، شیطان و جادوگر در عالم
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰 🔰 #سوره_مبارکه_بقره 💎 #نکات_آیه_۷۷_بقره :[۱] اعتراضي كه رهبران ديني بنياسرائيل نسبت
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰
🔰 #سوره_مبارکه_بقره
✅ #آیه_۷۸و۷۹_بقره :
☀️ وَ مِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لَا يَعْلَمُونَ الْكِتَابَ إِلَّا أَمَانِيَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ ☀️ فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَٰذَا مِنْ عِندِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا فَوَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَ وَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا يَكْسِبُونَ ☀️
🔺 #ترجمه_آیهها (استاد انصاریان) :
ﻭ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﻳﻬﻮﺩ، ﻛﻪ ﺟﺎﻫﻞ ﻭ ﺑﻲﺳﻮﺍﺩﻧﺪ [ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﻓﻌﻠﻲ ] ﻛﻪ ﺟﺰ ﺑﺎﻓﺘﻪﻫﺎﻱ ﺩﺭﻭﻏﻴﻦ [ ﻋﺎﻟﻤﺎﻥ ﺧﺎﺋﻦ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ ] ﻧﻤﻰﺩﺍﻧﻨﺪ، ﻭ ﺣﺎﻝ ﺁﻥ ﻛﻪ [ ﺩﺭ ﺍﻣﺮ ﺩﻳﻦ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻋﺪم ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻭ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻧﻜﺮﺩﻥ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ] ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﮔﻤﺎﻥ ﻭ ﺧﻴﺎﻝ ﻭﺍﻫﻲ ﻗﺪم ﺑﺮﻣﻰﺩﺍﺭﻧﺪ. (٧٨)
ﭘﺲ ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩﺳﺖﻫﺎﺷﺎﻥ ﻧﻮﺷﺘﻪﺍﻱ ﺭﺍ ﻣﻰﻧﻮﻳﺴﻨﺪ، ﺳﭙﺲ ﻣﻰﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺍﻳﻦ [ ﻧﻮﺷﺘﻪ ] ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ. ﺗﺎ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ [ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺖ ﻭ ﺧﺎﺋﻨﺎﻧﻪ ] ﺑﻬﺎﻳﻲ ﻧﺎﭼﻴﺰ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﻧﺪ؛ ﭘﺲ ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺳﺖﻫﺎﺷﺎﻥ ﻧﻮﺷﺖ، ﻭ ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﻰﺁﻭﺭﻧﺪ. (٧٩)
✨ #واژهها :
🍃 #أُمّيّون :
👈 «أُمّيّون» جمع «أُمّي» به معناي منسوب به «أُمّ» (مادر) يا «أُمّ القري» يا «أُمّة العرب» يا امّت به معناي خلقت است و در صورتي كه منسوب به «أمّ» به معناي مادر باشد، كنايه از مكتب نرفتن شخص امي و عدم قدرت وي بر كتابت است؛ و اين كه او از فضل، علم، تربيت و معرفت همان قدر برخوردار است كه به طور طبيعي از مادر به او رسيده است؛
اگر منسوب به «أم القري» يا «أمّة العرب» باشد، تنها در مواردي كه به عنوان ذمّ به كار مي رود، كنايه از نداشتن سواد و عدم قدرت بر كتابت است؛ چنان كه اهل مكه و ملّت عرب در جاهليت اين چنين بودند، وگرنه انتساب به امّ القري يا امةالعرب اين مفاد را نميرساند، بلكه بيشتر مركزيت مكّه را ميفهماند؛ و اگر به معناي خلقت اصلي يا جماعت باقي بر پيدايش اصلي باشد، مكتب نرفتن و سواد نياموختن را به همراه دارد.
🍂 #الكتاب :
👈 الف و لام (الكتاب) در آيه اوّل الف و لام عهد و مقصود از آن تورات است و اين خود به مقتضاي وحدت سياق، قرينه اي است بر اين كه الف و لام (الكتاب) در آيه دوم نيز براي عهد باشد و در نتيجه مقصود از كتاب، تورات و آيه دوم بدين معنا باشد كه جمعي از علماي بني اسرائيل، كتاب معهود، يعني تورات را با دست خويش تحريف ميكردند.
🍃 #أماني :
👈 اين واژه جمع «أمنيّة» و اصل امنيّة «أُمْنُويَة» بر وزن «أُفعولة» و به معناي آرزو و در اصل از «مَني يَمْني مَنْياً» به معناي تقدير و اندازه گيري است كه وقتي هيئت تَفعّل ميپذيرد (تَمَنّي الشيء)، به معناي آرزو كردن ميآيد؛ زيرا در تمنّي و آرزو كردن يك چيز نيز نوعي تقدير آن شيء در ذهن، همراه با علاقه رسيدن به آن وجود دارد و زماني كه به حديث تعلّق ميگيرد «تمنّي الحديث»، به معناي جعل و اختراع ميآيد كه آن نيز بدون تقدير صورت نميپذيرد.
📚 تفسیر تسنیم، ج۵، ص۲۹۷-۲۹۵.
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #حکمت_های_نهجالبلاغه ✍ #شرح_حکمت۱۱۱_و_۱۱۲ : 3⃣ تفسیر سوم این که منظور از دو کلام حکمت آمیز بالا
🔰 #حکمت_های_نهجالبلاغه
✍ #شرح_حکمت۱۱۱_و_۱۱۲ :
🔹از این روشنتر سخنی است که در تاریخ طبری و تاریخ ابن اثیر از «معاویه» نقل شده که چون «مغیرة بن شعبه» را در سنه ۴۱ والی کوفه کرد او را فرا خواند و گفت: من میخواستم سفارشهای زیادی به تو بکنم اما چون تو را فرد بصیری میدانم از آنها صرف نظر کردم؛ ولی یک توصیه را ترک نمیکنم و آن این که دشنام علی و نکوهش او را فراموش مکن و برای «عثمان» فراوان رحمت خدا را بطلب و استغفار کن و تا میتوانی عیب بر یاران علی بگذار و آنها را از مرکز حکومت دور کن و پیروان «عثمان» را مدح و تمجید نما و به مرکز حکومت نزدیک کن.
🔸«مغیره» گفت: من تجربه فراوان در امر حکومت دارم و دیگران نیز مرا آزمودهاند و پیش از تو برای غیر تو عهده دار مناصبی بودهام و هیچ کس مرا در این امر نکوهش نکرده است و تو هم در آینده مرا خواهی آزمود. یا مدح و تمجید میکنی و یا نکوهش. معاویه گفت: ان شاء الله تو را مدح و تمجید خواهم کرد. (تاریخ طبری، ج ۲، ص ۱۱۲ (در حوادث سال ۵۱ به مناسبت ذکر شهادت حجر بن عدی ذکر شده است) و تاریخ ابن اثیر، ج ۳، ص ۱۰۲)
🔹مرحوم سیّد رضی بعد از آنکه تفسیر اول را برای این دو کلام حکیمانه برگزیده میافزاید: «گاهی برای این کلام تفسیر دیگری کردهاند که اینجا جای شرح آن نیست»؛ (وَ قَدْ یُؤَوَّلُ ذلِکَ عَلی مَعْنی آخَرَ لَیْسَ هذا مَوْضِعُ ذِکْرِهِ).
بعید نیست که مرحوم سیّد رضی نیز نظرش در آخر کلام خود به دو تفسیر دیگری باشد که ما در بالا آوردیم.
📚 پیام امام امیرالمومنین (ع)
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
✨ #کلام_نور
💖 امام صادق علیه السلام:
هرکس به زیارت قبر امام حسین علیه السلام نرود تا بمیرد، ایمانش ناتمام و دینش ناقص خواهد بود.
📚 وسائل الشیعه، ج۱۰، ص۳۳۵.
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #نبوت۱۵ ✴️ #وحي۳ : 1⃣ نظریه عوامانه : 🔹عكس فرشتهها را هم كه ميكشند و انسان نگاه ميكند ميب
🔰 #نبوت۱۶
✴️ #وحي۴
2⃣ نظريه روشنفكرانه۱ :
▫️اينجا تفسير نقطه مقابلي وجود دارد كه اين هم انكار نبوت نيست؛ كسي كه اين حرف را ميزند نميخواسته انكار كند ولي پيش خودش اينجور خواسته تفسير كند و كرده است. سيد احمدخان هندي كه يك سبك خاصي تفسير نوشته تقريبا چنين فكري دارد، و بعضي افراد ديگر. بعضي از افراد خواستهاند كه تمام اين تعبيرات، وحي از جانب خدا و نزول فرشته و سخن خدا و قانون آسماني و همه اينها را يك نوع تعبيرات بدانند. تعبيرات مجازي كه با مردم عوام جز با اين تعبيرات نميشد صحبت كرد.
▫️ميگويند پيغمبر يك نابغه اجتماعي است ولي يك نابغه خير خواه. يك نابغه اجتماعي كه اين نبوغ را خداوند به او داده است در جامعهاي پيدا ميشود، اوضاع جامعه خودش را ميبيند، بدبختيهاي مردم را ميبيند، فسادها را ميبيند، همه اينها را درك ميكند و متأثر ميشود و بعد فكر ميكند كه اوضاع اين مردم را تغيير بدهد. با نبوغي كه دارد يك راه صحيح جديدي براي مردم بيان ميكند. ميگوييم پس وحي يعني چه؟ روح الامين و روح القدس يعني چه؟
▫️ميگويد روح القدس همان روح باطن خودش است، عمق روح خودش است كه به او الهام ميكند، از باطن خود الهام ميگيرد نه از جاي ديگري. چون از عمق روحش اين انديشهها ميآيد به سطح روحش، ميگوييم پس روح الامين اينها را آورده و چون سر سلسله همه كارها خداست و همه چيز به دست خداست، پس خدا فرستاده، چون هر كاري تا خدا نخواهد كه نميشود.
📚 نبوت (شهید مطهری)، ص۲۱و۲۲.
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
مداحی آنلاین - یه اربعین دیگه - بنی فاطمه.mp3
4.89M
🎧 #کلیپ_صوتی
▫️با کوله بار آهم
▫️یه #اربعین دیگه ایشالله توی راهم
🎤 #سید_مجید_بنی_فاطمه
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰 🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآن_کریم ✴️ #کیهان_شناسی۴۰ 💠 #تقليب_و_تكوير : ▫️نور / 44: «يُقَلِّ
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰
🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآن_کریم
✴️ #کیهان_شناسی۴۱
💠 #پديدههاى_ارضى۱
1⃣ كوهها :
🔸در موارد بسيار، بر پديدهی كوهها در قرآن تأكيد شده و فرموده است كه دربارهی آن فكر كنيد و حتّى يادآور شده است كه از چه جهت بينديشيد:
رعد/3: «وَ هُوَ الَّذِي مَدَّ الأَْرْضَ وَ جَعَلَ فِيها رَواسِيَ وَ أَنْهارا».
رواسى، صفتى است كه جانشين اسم شده؛ يعنى جبال رواسى (=كوههاى محكم) و نفرموده است «جبال صلبه» و يا «شامخه»؛ تعبير رواسى، اين مفهوم را به ذهن مىآورد كه گويى كوهها، لنگرهاى زميناند. زيرا ارساء بمعنى لنگر انداختن كشتى است. يعنى علاوه بر استحكام، گويى چيزى نيز به آن تكيه دارد و اين موجب سكينه و آرامش زمين است. و اين تعبير در آيات بسيارى آمده است كه ما كوهها را چون لنگرها و ميخها آفريديم تا جلوى تزلزل زمين را بگيرد.
🔹انبياء/36: «وَ جَعَلْنا فِي الأَْرْضِ رَواسِيَ أَنْ تَمِيدَ بِهِم». و در زمين لنگرهايى (= كوههايى) گذارديم تا ايشان را نلرزاند. كوهها را لنگرهايى قرار داديم تا زمين را از لرزاندن بازدارند يعنى اگر اين كوهها نبودند، زمين اين آمادگى و اقتضاء را مىداشت كه دائماً بلرزد. اين معنا بر حسب علوم نيز اثبات شده است كه گازهاى درون زمين موجب تزلزل پوستهی زمين مىگردد و گاهى به صورت زلزله ظاهر مىشود و مَيَدان (: انبياء/31: «أَنْ تَمِيدَ بِهِم») بهمعناى نوسان است. تعبير اوتاد (= ميخها) نيز مىتواند همين معنا را برساند: نبأ/7: «وَ الْجِبالَ أَوْتادا». كوهها ميخهاى زمين هستند.
📚 کیهان شناسی در قرآن
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐