فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ دکتر Zakir Naik، یک پزشک جراح و مالک شبکهٔ تلویزیونی جهانی پیستیوی هند و مبلغی اسلامی است.
🔹وی در جمع دانشجویان بسیاری حاضر می شود و به سوال و جواب در رابطه با اسلام میپردازد. وی در استفاده از شبکههای اجتماعی نیز بسیار موفق عمل کرده است.
🔸سؤال: چرا لمس سگ در اسلام حرام است در صورتی که واکسن هاری وجود دارد؟
#تبلیغ #مبلغ_اسلامی #بین_الملل #روش_تبلیغ
💯 ترجمه و تدوین: مؤسسه بین المللی ترنم صلح
@ThrillofPeace
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#اسلام_و_عقلانیت
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 امام علی عليه السلام:
💠 حُسنُ الأدبِ أفضلُ نَسَبٍ و أشرفُ سَبَبٍ .
🌀 ادب نيكو، برترين تبار و والاترين خويشاوندى است.
🔻 Good manners are the best lineage and the noblest merit.
🔹 manner: تربیت
🔹 lineage: نسب
🔹 noblest: شریفترین
🔹 merit: خویشاوندی
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
#ادب
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ زنان و دختران با حجاب چادری یهودی (لِو طاهور Lev Tahor یعنی قلب پاک) در کانادا
مرجع تخصصی محتواهای #تبلیغ_بین_المللی_اسلام
@allah4all
🔰 در بخشی از کلیپ میگوید: پسران برا روحانی و مدرس کتاب مقدس شدن و ... آماده میشوند، و دختران برای مادرشدن
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#یهودیت
#حجاب
🆔 @hayatemaqul
📩 رهبر انقلاب خطاب به دانشجویان:
ده برابر این نقصهایی که گفتید هم وجود دارد اما انتظار فرج یعنی همه سختیها قابل برطرف شدن است
✏️ انتظار فرج یعنی سختیها همه قابل برداشته شدن، برطرف شدن است. نه اینکه بنشینید انتظار بکشید، دل شما باید گوش به زنگ باشد. انتظار فرج یعنی انتظار برطرف شدن همهی نقصهایی که شما الان گفتید. ده برابر این هم نقص وجود دارد که شما نگفتید. انتظار فرج یعنی این، یعنی آماده بودن، فکر کردن، بنبست نپنداشتن. بنبستانگاری خیلی چیز بدی است. ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
🖼 #دیدار_دانشجویان
💻 Farsi.Khamenei.ir
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#انتظار_فرج
🆔 @hayatemaqul
🔰 شرح دعای سحر: علم الهی
(#قسمت_اوّل)
✍ اصغر آقائی
____________________
💠 اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِقُدْرَتِكَ كُلِّها . اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ مِنْ عِلْمِكَ بِأَنْفَذِهِ وَكُلُّ عِلْمِكَ نافِذٌ
🔰 نتیجه و چکیده سخنان امام خمینی ره:
🌀 چون تمام هستی به وجود #ظلی وابسته به حق هستند و تمام آنها #لابشرط نزد او بهتمام حقیقت خویش حاضرند، و او احاطه تام بدون هیچ واسطهای بر تمام آنها دارد، لذا #علم او در هرآنچه نام وجود بر آن نهاده شود، نفوذ دارد، نه آنکه علم او صرفاً به آنها تعلق گرفته است.
🔻 خداوند چون #وجود_صرف است لذا وجود او نه #به_شرط_شيء و نه به_شرط_تعيّن است؛ یعنی نه حيثيت #تعليلي يا نه حیثیت #تقييدی، در آن نیست. (در #شرح_و_توضیح_اصطلاحات این اصطلاحات توضیح داده خواهند شد)
🔻 #مصداق_ذاتي شيء چيزي است كه براي انتزاع مفهومش از شيء #نياز به حيثيت تعليلي و يا تقييدي نباشد، بلكه با قطع نظر از همه چيزها و همه حيثيتها، بتوان مفهوم را از آن شيء انتزاع كرد، در غير اين صورت اين مصداق، مصداق بالذات نخواهد بود.
🔻 #فيضی كه بر همه اشياء گسترده شده و همه آنها را در بر گرفته است #ظل وجود #لابشرط است؛ یعنی مقید به هیچ مرتبهای نيست.
🔻 پس، با توجه به آنچه در وجود لابشرط گفتیم، در اين آیات حق تعالي بهخوبی باید اندیشید:
💠 وَ هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ: و هر كجا باشيد، او با شماست
💠 هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن: اول و آخر هستى و پيدا و پنهان وجود اوست»
💠 أَلا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطٌ: و او بر هر شیئی #احاطه دارد.
🔻 و نیز در سخن #امیرالمومنین عليه السّلام، بيانديش كه فرمود:
💠 خداوند داخلِ اشياء است ولي نه به ممازجت و خارج از آنهاست، لكن نه به نحو جدا بودن از آنها.
🔻 بر اساس همان که گفتیم چون #ملاصدرا درباره #علم_الهی میگوید:
علمه تعالى بالاشياء هو الكشف التفصيلى فى عين العلم البسيط الاجمالى: علم خداوند به اشياء همان آشکارشدن تفصیلی تمام اشياء برای اوست، در عین آنکه این علم یکجا و بسیط است (یعنی در عین حالی که تمام این اشیاء معلوم حق تعالی است اما این علوم با بساطت ذات حق همراه است و کثرتی در آن ایجاد نمیکند)
🔻 #امام_خمینی ره در ادامه تصریح میکنند فهم اينگونه حقايق صرفاً با برهانهای مشائي و قياسهاي فلسفي و جدلهاي كلامي ميسور نيست که فرمود:
🔹 عقل ميخواست كز آن شعله چراغ افروزد
🔹 برق غيرت بدرخشيد و جهان برهم زد
🔻 امام خمینی ره در ادامه تصریح میکنند خداوند متعال به #اسم_جامع خود در تمام مراتب عالم #تجلی کرده است و در آينه انسان کامل نیز ظهور نموده است لذاست که فرمود:
💠 فان الله خلق آدم علي صورته: خداوند آدم را شبیه خودش آفریده است
🔻 و نیز فرمود:
🔹 نظري كرد كه بيند به جهان صورت خويش
🔹 خيمه در آب و گل مزرعه آدم زد
🔻 در ادامه از آنجا که #علم خداوند به اشياء حضوری است امام از استادشان مرحوم #شاه_آبادي چنین نقل میکنند:
مقيد (یعنی مخلوق) از حيث باطنش همان اسمي است كه خداوند براي خود، برگزيده و او همان غيبي است كه جز او كسي از آن آگاه نيست، زيرا باطنش مطلق است و [آن وجود] به تعين خود نه به حقيقتش، ظهور كرده است. پس همه اشياء بدون وساطت چيزي، نزد خداوند حاضرند.
🔻 مقصود از این سخن مرحوم شاهآبادی گویی همان #وجه_وریدی است که توضیح خواهیم داد.
🔻 بر اساس سخن پیشگفته، #نفوذ علم خداوند و سريان شهودش در اشياء روشن ميشود، و معلوم ميگردد كه خداوند باطن اشياء را نيز مانند ظاهر آنها، و عالم ملك را همانند عالم ملكوت و عالم اسفل را مانند عالم اعلي، بدون واسطه هیچ موجودي ميبيند، [نه] آن طور كه محجوبين از حقيقت ميپندارند.
🔻 و این علم حضوری #احاطهای است که در آیه زیر است:
💠 إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطٌ: باز بدانيد كه خدا بر همه موجودات عالم احاطه كامل دارد.
🔻 این احاطه در حقیقت همان #وحدت_وجودی است که بیان میدارد هيچ شيئي صاحب وجود نيست و هيچ موجودي از موجودات، مطلقاً داراي هويت محسوب نميشود، كه اوست آن مطلق و قيوم تام.
📚 شرح دعای سحر ص.114-122
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#شرح_دعای_سحر
🆔 @hayatemaqul
🔰 شرح دعای سحر: علم الهی
(#قسمت_دوّم)
✅ شرح و توضیح برخی اصطلاحات:
🔹 ۱. #لابشرط: وقتی شیئ مقیّد به بودن یا نبودن شیئ شود به این اطلاق، لابشرط گویند؛ یعنی "لا" و نه گفتن هم به شرط بودن و هم به شرط نبودن؛ یعنی هیچکدام شرط نیست.
🔹 ۲. #وجود_ظلی: یعنی تمام موجودات به عنوان افعال الهی چون سایهای، وابستگی تام به خداوند دارند
🔹 ۳. #حیثیت_تقییدی: یعنی مقیّدشدن موضوع به قیدی خاص که اگر نباشد حکم نیز نیست؛ و به تعبیری در واقع موضوع همان قید است؛ مثلا وقتی گفته میشود جسمِ سفید دیده میشود؛ در واقع جسم چون سفید است و مقید به آن شده قابلیت رویت یافته است.
🔹 ۴. #حیثیت_تعلیلی: آن است که حيثيت مورد نظر، موضوع را قید نمیزند، اما علّت اثبات حکم برای موضوع است؛ مانند: انسان چون تعجبکننده است، میخندد. در این مثال، حکم خندیدن بر انسان به واسطه تعجبکنندگی او، بار شده است؛ یعنی تعجبکنندگی هرچند قید انسان به عنوان موضوع نیست لذا حیثیت آن در این مثال تقییدی نیست اما علت اثبات حکم برای موضوع است که میشود حیثیت تعلیلیه
🔹 ۵. #وجه_وریدی: بر اساس آیه "نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ" همه موجودات در باطن خویش با خداوند ارتباطی مستقیم دارند. این اصطلاح با دو اصطلاح #قرب_ وجودی و #قرب_سلوکی معنا دارد. هرچند به حکم قرب وجودی، خداوند #معیّت با همه موجودات دارد؛ اما موجوداتی که در مسیر سلوک قرار میگیرند باید با طی طریق سلوک به خداوند قرب یابند.
🔻 جناب #جامی در تفاوت قرب وجودی و سلوکی میگوید:.
🔹 ينبغي ان يعرف انّ الطريق والقرب من الله تعالي الي الموجودات خلاف طريقهم وقربهم اليه سبحانه لانّ طريقه وقربه اليهم من حيث الوجود والاحاطه وقربهم وطريقهم اليه من حيث السلوک والاستعداد وبينهما بون بعيدٌ:
🔹 مناسب است دانسته شود که راه و قرب، از سمت خداوند متعال به سوي موجودات غير از راه و قرب و نزديکي ايشان به سوي خداوند سبحان است. (اينها دو چيز مختلف هستند) زيرا راه و نزديکي و قرب خداوند به سوي موجودات (وجودي و) از نظر وجود و احاطة (آن بر همة موجودات است) و قرب و راه و نزديکي موجودات به سوي خداوند (سلوکي و) از جهت استعداد و سلوک است و بين اين دو نوع قرب و راه فاصلة فراواني است.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#شرح_دعای_سحر
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 امام علی عليه السلام:
💠 عليكَ بالأدبِ فإنَّهُ زَيْنُ الحَسَبِ.
🌀 ادب بياموز كه زيور شرافت است.
🔻 Acquire good manners, for they are the best personal merit.
🔹 acquire: بهدست آوردن
🔹 manner: تربیت
🔹 merit: خویشاوندی
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
#ادب
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 صلح با دشمن
در ایامی که دشمنی چون وهابیت از در صلح وارد شده است؛ توجه به #راهبرد زیر هم ۱) برای کسانی که میگویند چرا با آنها صلح کردید؟ و هم ۲) برای مسئولان امر مفید باشد.
🔸 امام علی عليه السلام:
💠 و لا تَدفَعَنَّ صُلحا دَعاكَ إلَيهِ عَدُوُّكَ و للّه ِِفيهِ رِضىً؛ فإنّ في الصُّلحِ دَعَةً لِجُنودِكَ، و راحَةً مِن هُمُومِك، و أمنا لبلادِكَ، و لكِنِ الحذَرَ كُلَّ الحَذَرِ مِن عَدُوِّكَ بَعدَ صُلحِهِ؛ فإنَّ العَدُوَّ ربّما قارَبَ لِيَتَغَفَّلَ، فَخُذْ بِالحَزمِ، و اتَّهِمْ في ذلكَ حُسنَ الظَّنِّ .
🌀 اگر دشمن تو را به صلح فرا خواند و خشنودى خدا در آن بود آن را ردّ مكن؛ زيرا صلح مايه آسايش سپاهيان تو و راحتى خودت از اندوهها و دردِسرهايت و امنيّت سرزمين توست. اما پس از صلح، از دشمن خود سخت برحذر و هشيار باش؛ زيرا گاه دشمن خود را نزديك مىسازد، تا غافلگير كند؛ پس محتاط و دور انديش باش و به دشمن خوش بين مباش.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
#صلح_با_دشمن
#دین_و_عقلانیت
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#گفتار_بیست_و_ششم
#کلام_رهنما
♨️ جلسه ۲۶ | ولیّ امر در جامعه اسلامی
#رمضان
#جهاد_تبیین
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
╔═ 🍃🌙🍃 ══════
و تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر :
https://eitaa.com/joinchat/2406547504Ca1b69b6c9b
╚═══ 🍃🌙🌙🍃 ═════
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#ولایت
🆔 @hayatemaqul
🔰 صفات اخلاقی: استهزا
✍ اصغر آقائی
_____________________
💠 زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَيَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا ۘ
🌀 زندگی دنیا برای کافران زینت داده شده است، از اینرو افراد باایمان را، مسخره میکنند.
🔻 طبیعتا تمام صفات اخلاقی تا ریشه در عمق جان انسان نداشته باشد، #ملکه_اخلاقی نیست و نمیتواند بسیار مؤثر باشد.
🔻 بنابراین برای داراشدن این صفات، باید #اصولی بنیادین در جان خویش داشت؛ مانند ایمان
🔻 اگر #ایمان در هر فردی کمشود، به همان میزان از فضایل اخلاقی فرد کاسته میشود
🔻 یکی از فضایل مهم اخلاقی، احترام معقول و شایسته به دیگران است که از نبود آن به #استهزا و یا #تمسخر یاد میشود که ریشه در #بیحیایی دارد؛
🔻 پس هر میزان استهزای دیگران زیاد باشد و پایدار و در فرد نهادینه شده باشد به #کفر نزدیکتر است؛
🔻 اما اگر این استهزای دیگران به دلیل #ایمان و #تقوای آنان باشد، کفر فرد را بیشتر نشان میدهد؛
🔻 حال اگر استهزای دیگران به دلیل ایمان فرد، #امری_دائمی در استهزاکننده باشد، کفرِ محضِ فرد او را نشان میدهد؛
🔻 و به همین دلیل است که صفت #اهل_کفر را خداوند، استهزای اهل ایمان معرفی کرده است.
🔰 چکیده و نتیجه مطالب:
✔️ هر یک از کفر و ایمان، چون نماینده جهل و عقل هستند، لذا رابطهای دوسویه دارند؛ بنابراین هر میزان از ایمان کاسته شود، بر کفر فرد افزوده میشود.
✔️ از آنجا که هر کدام از این دو در فضائل و رذائل مختلف اخلاقی خود را نشان میدهند، لذا میتوان کفر و ایمان را در این صفات جستجو کرد.
✔️ یکی از این صفات #استهزا است که نشان از کفر فرد دارد؛ لذا هر میزان #استهزای_حق، از آن جهت که حق است، در فردی افرایش یابد، بر کفر او نیز افزوده شده است تا جایی که با استهزای حق کامل، تمام کفر در فردی بروز مییابد.
✔️ از آنجا که کفر یعنی انکار و پوشاندن آگاهانه حق، لذا یکی از روشهای این پوشاندن، #تحقیر_حق در نگاه دیگران است.
✔️ بنابراین اگر کسی #سخن_انبیا به او نرسیده است، اما اهل استهرای دیگران نیست، این فرد #کافر برآمده از #جحد و انکار نیست که فرمودند #کفر یعنی جحو و انکار آگاهانه
✔️ و او چون به تبع #عقل خویش اهل استهزا نیست، لذا در دایره #ایمان_باطنی قرار گرفته است و مرتبهای از ایمان در #درجات_ایمان برخوردار است.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#جنود_عقل_و_جهل
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 حکایت «اسب بیصاحب»
🔸 نقاشی شن: علی برنایی
🔸 راوی: محمد اطهری
🔻 برگرفته از کتاب «#تمثیلات آیت الله حائری شیرازی»
@haerishirazi
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍 The Absolute Truth About Muhammad In The Bible
❇️ حقیقت ذکر نام حضرت محمد (ص) در انجیل
🔹ویدئوی حاضر اثبات میکند که نام پیامبر اسلام (ص) در انجیل عبری آورده شده است اما در ترجمه به زبان های دیگر همچون انگلیسی، کلمهی «محمد» به «محبوب و دوست داشتنی» ترجمه شده است.
|#ادیان_فرق |#پیامبر_اسلام |#اسلام_مسیحیت |#انجیل
🎬 ترجمه و تدوین: مؤسسه بین المللی ترنم صلح
@ThrillofPeace
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 حقپذیری و مراتب ایمان
✍ اصغر آقائی
____________________
🔸 امام صادق عليه السلام فرمود:
💠 إذا خرجَ القائمُ عليه السلام خَرجَ مِن هذا الأمرِ مَن كانَ يرى أنّهُ مِن أهلِهِ ، ودخلَ فيهِ شِبْهُ عَبَدَةِ الشَّمسِ والقمرِ
🌀 زمانى كه قائم عليه السلام قيام كند كسانى كه گمان مىشود اهل این امر (ولایت) هستند، از صف آن حضرت خارج مىشوند و افرادى مانند خورشيد و ماهپرستان در آن داخل میشوند.
🔻 شاید واژگانی چون ولایت، شیعه، ایمان، کفر و ... آنقدر به گوشمان خورده است که گویی معانی روشن و بدیهی شفافی دارند
🔻 اما گاه شفافترین واژگان، نیاز به بازنگری دوباره دارند تا عمق و گستره آنها بهتر درک شوند.
🔻 هیچ شبههای نیست که #شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام در جلگه ایمان وارد شدهاند، زيرا #محبت و #ایمان واژگانی همطراز هستند.
🔻 اما آیا ایمان در شیعه محدود میشود؟ و آیا هر در ظاهر محبی، مؤمن است؟ و غیر شیعهای غیر مؤمن؟
🔻 پاسخ را از عقل و نقل که جویا میشوی، نکاتی مهم را مییابی:
✔️ ۱. #ایمان در یک کلمه یعنی #تواضع در برابر حق، لذا هر گاه هر کسی در برابر حقی، به حکم عقل و فطرت، سر تعظیم فرود آورد مؤمن است؛
✔️ ۲. #متعلقات_حق چون به دلیل وجودیبودن، امری مشکّک، یعنی دارای #مراتب مختلف، هستند، بنابراین ایمان نیز مراتب مختلفی دارد؛
✔️ ۳. ایمان با چنین صفتی از تواضع و خضوع در برابر یک #حکم قطعی عقلی به عنوان #مرتبهای از حق مانند پذیرش قبح ظلم و عمل به آن شروع میشود؛ و تا صفت الله تعالی یعنی #الحق، به عنوان #حق_مطلق، پیش میرود که این میشود #ایمان_مطلق؛ زیرا خضوع مطلق در برابر حق مطلق دارد. این ایمان مختص #انسان_کامل است.
✔️ ۴. پس ایمان دو مرتبه پیوسته به هم دارد: #ایمان_باطنی و #ایمان_ظاهری، که اگر دومین مرتبه آن از اولی سرچشمه نگرفته باشد، پشیزی نمیارزد.
✔️ ۵. بنابراین هرکسی هر میزان از حق را حقیقتاً درک کرده باشد، به همان میزان مؤمن است؛ خواه در ظاهر بیدین باشد یا دیندار.
✔️ ۶. سخن ۵ به این معنا است که صرفا رسیدن حق به حواس ظاهری فرد، مثلا رسیدنِ سخنِ حق به گوش او، معیار نیست؛ بلکه #معیار ایمان، تنها و تنها دو چیز است: یک. فهمیدن حق؛ و دو. خضوع در برابر آن و پذیرش.
✔️ ۷. بنابرین فردی ممکن است #ولایت به عنوان #مظهر حق مطلق، به گوش او نرسیده است، اما او فردی است که در برابر مصادیق دیگر حق در همان اجتماع زیسته خود، خضوع داشته است. مثلا فردی #خورشیدپرست، همیشه به #حقوق دیگر همکیشان خود #احترام میگذارد؛ این فرد هرچند در ظاهر #مشرک است، اما شرک او برآمده از جوّ اجتماع و عادت است نه از روی حکم عقل، لذا چون اهل ظلم نیست، به همان میزان متواضع در برابر حق است و مؤمن هرچند هنوز در مراتب برتر ایمانی قرار نگرفته است (#توجه کنید: این مثال بنا بر این فرض که بطلان خورشیدپرستی، برایش به هر دلیل منطقی، آشکار نشده است)
✔️ ۸. در کنار این فرد #خورشیدپرست، شیعهای را فرض کنید که در ظاهر ولایت را پذیرفته است اما به دلیل آنکه هر جایی که باید #ولایتپذیری را در عمل بروز دهد، بروز نمیدهد، و در واقع خضوع در برابر حق یعنی ایمان باطنی ندارد و به تعبیر دیگر #ولایت_باطنی که هویتبخش و اصل این فرع یعنی ایمان ظاهری است را ندارد.
✔️ ۹. در دو مثال پیشین، آن خورشیدپرست، ولایت باطنی دارد، اما این دومی تنها ولایت ظاهری دارد
✔️ ۱۰. از آنجا که اولی #اساس ایمان را دارد، هنگام قیام حق مطلق و بروز وی، این فرد به دلیل تواضع باطنی در برابر حق، در ظاهر نیز تابع او میشود، اما آن فرد بهظاهر تابع، چون #پذیرش حق مطلق را برابر با دستبرداشتن از #مطامع شخصی میداند و در حقیقت آن ایمان ظاهری، خودپرستی و مانند آن بود نه تواضع در برابر حق، لذا در اینجا که باید یکی از این دو را بپذیرد یعنی یا خودپرستی یا حقپرستی را، اولی را میپذیرد چون حقیقت ایمان یعنی تواضع در برابر حق را نداشته است.
✔️ ۱۱. #نتائج این نگاهِ برآمده از دین و عقل:
✅ این نگاه به ایمان ۱) سبب میشود اهل غرور و تکبر نشویم، ۲) همیشه با دیگران باتواضع برخورد کنیم، ۳) اگر فردی آنچه بهعنوان حق به او پیشنهاد میدهیم را نپذیرفت، در برابرش خودخواهی نکنیم، ۴) امر به معروف و نهی از منکرهایمان، صبورانه و مؤمنانهتر شود، ۵) همیشه خیرخواه دیگران باشیم، ۶) در دام تبلیغات و سوءاستفادههای دشمنان حق قرار نگیریم که اینها تنها و تنها خود را قبول دارند، ۷) سخنان دیگران را دقیق و کامل گوش دهیم تا مبادا حقی نادیده گرفته شود، ۸) سادهاندیش نباشیم، ۹) عمل خیر دیگران را تخطئه نکنیم، و ۱۰) دعوت و تبلیغمان مؤثرتر باشد.
🔹 البته تمام فواید پیشگفته به این معنا نیست که فریب حیلهگران را بخوریم و هر سخن و فرقهای را حق بدانیم که امری آشکار است.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#ایمان_و_عقلانیت
#در_محضر_احادیث
🆔 @hayatemaqul
🔰 در محضر آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه به مناسبت یکم اردیبهشت #روز_سعدی
✔️ روی #سعدی زیاد کار کنید. اگر انسان روی سعدی خوب کار کند، حافظ را بهتر میفهمد.
✔️ سعدی، #قاعدۀ فرهنگ ماست و حافظ، #ارتفاع آن. همیشه ارتفاع، متکی به قاعده است. شما هرچه قاعدۀ یک بنا را گستردهتر کنید، بیشتر مجاز هستید که بر ارتفاع آن بیافزاید. این برج میلاد، قاعدهاش یک خانه و دو خانه نیست. وگرنه نمیتوانست چهار صد متر برود بالا. زیرساختهایش از یک طرف به این خیابان میرسد و از یک طرف به آن خیابان.
✔️ اگر مردم ما بخواهند همان رَفعت حافظ را داشته باشند، بهترین کار این است که با وسعت مطالب سعدی مأنوس بشوند. رسیدن به حافظ بدون عبور از سعدی میسر نیست. سعدیشناسی، شرط حافظشناسی است.
✔️ توصیه می کنم که شاعران و کلاً مردم ما از اشعار حافظ و سعدی فاصله نگیرند.
@haerishirazi
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 شرح دعای سحر: احسان الهی
✍ اصغر آقائی
___________________
💠 اللهم اني اسئلك من منّك باقدمه و كل منّك قديم. اللهم اني اسئلك بمنّك كلّه
🌀 پروردگارا، از تو درخواست ميكنم به قديمترين احسانت حال آن كه همه احسانهاي تو قديم است. بارالها، از تو به همه احسانت درخواست ميكنم.
🔸 خلاصه و چکیده سخن:
احسان و منّ الهی که همان بسط وجود است، با توجه به جنبه خدایی و الهی، یک چیز بیشتر نیست و همه آنها در یک رتبه قدیم هستند زیرا تمام موجودات به حکم #قرب_وجودی یکسان با خداوند مرتبط هستند و قديم و قدیمتر از این جهت معنا ندارد؛ اما وقتی به خود آفریدهها نظر میکنیم، قدیم و جدید معنادار میشود؛ اما از آنجا که نگاه به خود موجودات نگاهی تبعی و غیر اصیل است؛ زیرا اساسا موجودات در ذات خود هالک و نابود هستند؛ لذا آنچه حقیقتا اصیل است و واقعی، وحدت است لذا همه موجودات و احسانهای حق، تنها یک احسان بیشتر نیستند و احسان واحد حق نیز وابسته به ذات قدیم او قدیم است.
.............
🔻#امام_خمینی ره اين فقره از دعا را بهترين شاهد این آموزه فلسفه و عرفان یعنی #قدیمبودن فيض حق تعالی میداند.
🔻 امام خمینی ره میفرماید:
خداي تعالي با افاضه وجود بر موجودات بر آنها منت گذاشته و منت او همان وجود منبسط است كه بر هياكل ممكنات گسترانيده.
🔻 به نظر میرسد مقصود از #وجود_منبسط در کلام امام، اصطلاح #نفس_رحمانی است که توضیح خواهم داد؛ زیرا امام آن را از جهت #یلی_الخلقی به حدوث ممكنات حادث میداند، و لازمه این سخن ایشان، وحدت و ثبات آن از جهت #یلی_الربی است.
🔻 این سخن در واقع به این معناست که هر موجودی که به #منّت و #احسان حق تعالی موجود شدهاند و در واقع تعبیر دیگر منّت و احسان حق، #وجود است.
🔻 بنابر مطالب پیشین، هر موجودی دو جنبه دارد، #جنبه_حقی و #جنبه_خلقی، و بر اساس جنبه خلقی، چون #محدودیت در زمان و مکان معنادار میشود، لذا قدیم، و قدیمتر، و جدید و جدیدتر، معنا مییابد لذاست که در دعا فرمود "باقدمه: به قدیمترین منّ الهی". به همین علّت است که امام خمینی ره فرمود:
بنابراين، هر چه وجود به مبدأ خود نزديكتر باشد، حكم قدمت در او ظاهرتر خواهد بود، وگرنه به اعتبار رابطه خاصي كه بين هر موجودي با خالقش برقرار است، همه اين فيضها قديماند و از اين رو فرموده: «وكل منّك قديم».
📚 شرح دعای سحر ص.139-141
پ. ن.
✅ شرح اصطلاحات و توضیح برخی مطالب:
🔹۱. #وحدت_و_کثرت: #فیض_الهی که بر اساس #امر ذاتیِ «کن فیکون» و بر اساس #قاعده «لا تکرار فی التجلی» و نیز بر اساس «قاعده #الواحد» یک چیز بیشتر نیست، و در عرفان از آن با عنوان #نفس_رحمانی یاد میشود، یک امر واحد گسترده است؛ اما همین امر واحد وقتی در سریان وجودی قرار میگیرد، و در قالب #مظاهر مختلف تجلی مییابد، به اعتبار این مظاهر متکثر، تکثر مییابد.
🔹 ۲. #فیض_اقدس و #فیض_مقدس: در مجموع در عرفان از دو مرتبه فیض الهی، سخن گفته شده است:
✔️ #فیض_اقدس: تجلی ذات حق تعالی در مرتبه اسمائی است. یعنی اسمای الهی از هم منفکشده، بروز مییابند و این اولین کثرت است.
✔️ #فیض_مقدس: تجلی وجودی اسمای الهی در قالب #مظاهر_خلقی است.
🔹 ۳. جنبه #یلی_الربی و جنبه #یلی_الخلقی:
هر موجودی غیر از خداوند دو جنبه دارد:
✔️ جنبه اول یعنی #یلی_الربی یعنی او تماماً وابسته است؛ تماماً از اوست؛ لذا به تعبیری عین اوست و جدا از او نیست. یعنی در این جنبه به جنبه دارایی او و حقیقت او توجه میشود؛
✔️ جنبه دوم یعنی #یلی_الخلقی یعنی او موجودی محدود، هیچ، معدوم؛ هالک؛ و تماماً نداری و مانند آن است. در این جنبه به نداریهای او توجه میشود که بدون جنبه اول، هیچ اندر هیچ میشود.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#شرح_دعای_سحر
🆔 @hayatemaqul
📚 فرنگیس
🖋 نویسنده: مهناز فتاحی
📝 تقریظ مقام معظم رهبری:
🔹«بخش ناگفته و بااهمّیّتی از حوادث دوران دفاع را به مناسبت شرح حال این بانوی شجاع و فداکار، در این کتاب میتوان دید.
🔸بانو فرنگیس دلاور با همان روحیّهی استوار و پُرقدرت، و با زبان صادق و صمیمی یک روستایی، و با عواطف و احساسات رقیق و لطیف یک زن، با ما سخن گفته و منطقهی ناشناخته و مهمّی از جغرافیای جنگ تحمیلی را با جزئیّاتش به ما نشان داده است.
🔹ما از روستاهای مرزی در دوران جنگ و مصائب فراوان آنان و آوارگیها و گرسنگیها و خسارتهای مادّی و ویرانیها و داغ عزیزان آنها، هرگز به این وضوح و تفصیلی که در این روایت صادقانه آمده است، خبر نداشتیم؛ و نیز از فداکاری جوانان آنان که در شمار اوّلین شتابندگان به مقابله با دشمن مهاجم بودند.
🔸ماجرای قتل و اسارت دشمن به دست این بانوی دلاور هم که خود یک داستان مستقل و استثنائی است که نظیر آن فقط در سوسنگرد، در همان اوان، اتّفاق افتاده بود.
🔹بانو فرنگیس را باید بزرگ داشت و از نویسندهی کتاب -خانم فتّاحی- بهخاطر قلم روان و شیوا و هنر مصاحبهگیری و خاطرهنویسی، باید بسیار تشکّر کرد.»
📖 معرفی کتاب:
📌«خاطرات فرنگیس حیدرپور اثر برگزیده جایزه کتاب سال دفاع مقدس به قلم مهناز فتاحی است که به روایت خاطرات زنی شجاع که در مقام دفاع توانست سرباز دشمن را اسیر کند و نیروی دشمن را به خاک و خون بکشاند، میپردازد.
🔺رهبر انقلاب در سفرشان به کرمانشاه به این بانوی بزرگ اشاره کرده بودند و بر ثبت خاطراتش تاکید داشتند...
#مقام_معظم_رهبری
#حیات_معقول
#معرفی_کتاب
#فرنگیس
#شهدا
#کتاب
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
🌱
#ادامه_معرفی_کتاب_فرنگیس
🔰 #فرنگیس_حیدرپور زنی کرمانشاهی است که از قضا در روستایی نزدیک #گیلان_غرب زندگی میکند، رفتارش پر ابهتتر از تندیس تبر به دستش در #کرمانشاه و دلی مهربان دارد.
✅ #فرنگیس برای سالیان سال خسته و کلافه از دوربین و مصاحبه زیر بار تعریف خاطراتش نمیرفت تا اینکه بالاخره در این #کتاب حاضر به روایت بخشی از حوادثی شد که در طی سالیان #جنگ بر وی گذشته است.
✅ در سال 1359 پس از حمله عراق به روستای اوازین، مردم به درههای اطراف فرار میکنند. فرنگیس که در آن زمان 18 سال داشت شب هنگام همراه برادر و پدرش جهت تهیه غذا به روستا باز میگردند. اما در طول راه پدر و برادر فرنگیس ضمن درگیری با عوامل عراقی کشته میشوند و فرنگیس در پی برخورد با دو سرباز عراقی بدون داشتن سلاح گرم، با #تبر پدرش با سربازان درگیر شده، یکی را کشته و دیگری را با تمام تجهیزات جنگی اسیر میکند و به مقر فرماندهی #ارتش ایران تحویل میدهد.
📚 کتاب فرنگیس در 12 فصل تنظیم شده که با یک مقدمه شروع میشود و پایان بخش آن «کلام آخر» است.
1⃣ فصل اول به دوران کودکی #راوی میپردازد که در آن از جنگ و پیامدهای آن خبری نیست اما سایه فقر و محرومیت در جایی که فرنگیس و خانوادهاش زندگی میکنند به خوبی مشهود است.
🔺او در این فصل ماجرایی را تعریف میکند که قرار بوده به رغم مخالف خود به عقد یک مرد عراقی در شهر خانقین درآید که با دخالت گرگینخان، از بزرگان فامیل از اتفاق ناخواسته پیشگیری میشود.
2⃣ در فصل دوم، خواستگاری از روستای مجاور، گورسفید، برای فرنگیس میآید که این بار ازدواج صورت میگیرد و او با مردی به نام علیمردان زندگی مشترکی را شروع میکند.
3⃣ فصل بعدی نشان میدهد این زن و شوهر جوان زندگی نسبتا خوشی را آغاز میکنند اما در ادامه که شرح آن در فصل چهارم آمده، اول زندگی مشترک این زوج جوان با آغاز #جنگ_تحمیلی حکومت بعثی عراق علیه #جمهوری_اسلامی_ایران همزمان شده و نیروهای متجاوز عراقی خیلی زود از مرزها گذشته و به روستای آنها نزدیک میشوند.
🔺گروهی از مردهای روستا برای مقابله با دشمن به خط مقدم میروند و گروهی دیگر که برای سراغ گرفتن از آنها راهی میشوند همگی به #شهادت میرسند.
🔺زنان و مردان باقی مانده در روستا به کوههای اطراف پناه میبرند و به این صورت صحنههای دهشتناک جنگ و مقاومت و حماسه آفرینی زنان و مردان غیور مناطق مرزی از جمله خطه گیلانغرب به ویژه فرنگیس و خانوادهاش یکی پس از دیگری خود را نشان میدهد.
🔺فرنگیس در یکی از این صحنهها و هنگامی که از پناهگاهی در کوههای اطراف روستا به خانه برگشته تا آذوقه بردارد، در بازگشت با 2 سرباز عراقی مواجه میشود که یکی از آنها را با تبر میکشد و دیگری را اسیر میکند.
⏪ در فصلهای بعدی کتاب، دوران آوارگی فرنگیس و خانوادهاش و دیگر ساکنان روستاهای #مناطق_مرزی روایت میشود که چندین بار محل اسکان خود را تغییر میدهند. بارها به روستا باز میگردند اما هر بار با بمبارانهای بیوقفه دشمن مواجه شده و تعدادی #شهید و مجروح میشوند. تعدادی از اعضای خانواده فرنگیس هم در این وقایع شهید و مجروح میشوند.
🔺علاوه بر بمبارانهای دشمن، برخورد کودکان و نوجوانان و اهالی روستاها با مین هم بارها حادثهساز میشود.
✅ با توجه به موقعیت جغرافیایی محل سکونت فرنگیس و خانوادهاش، او صحنههایی از دوران #دفاع_مقدس را روایت میکند که جزو وقایع اصلی جنگ در آن دوران محسوب میشدند.
☑️ از جمله بمبارانهای بیوقفه روستاهای اطراف گیلان غرب، حمله #منافقین به #اسلام_آباد و #عملیات_مرصاد و دیگر وقایعی که جزو حوادث فراموش نشدنی آن دوران هستند؛ همچون سفر #مقام_معظم_رهبری به استان کرمانشاه که در آن سفر مقام معظم رهبری به شهر گیلان غرب هم میروند و فرنگیس موفق میشود با رهبر معظم انقلاب دیدار کند.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 امام علی عليه السلام:
💠 زِينتُكُم الأدبُ
🌀 ادب، زیور شماست.
🔻 Goog manners are your adornment.
🔹manner: رفتار
🔹 adornment: زینت
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
#ادب
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 حکایت «شکوفه عمر»
🔸 نقاشی شن: علی برنایی
🔸 راوی: محمد اطهری
🔻 برگرفته از کتاب «#تمثیلات آیت الله حائری شیرازی»
@haerishirazi
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ کلیپ ویژه ♨️
🎥 ببینید | صحنههایی جالب از زیارت قبر حافظ توسط مرحوم آیت الله حائری شیرازی
🔹جایگاه حافظ نزد آیت الله حائری شیرازی رحمة الله عليه بسیار بزرگ بوده است.
🌀 مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو
🌀 یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو
🔸 ان شاءالله به زودی ادامه #شرح_دیوان_حافظ بر اساس بیانات آیت الله #سعادت_پرور رو ادامه خواهم داد.
@haerishirazi
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#حافظ_علیه_الرحمة
🆔 @hayatemaqul
🔰 نشانه عقلانیت
✍ اصغر آقائی
__________________
💠 الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ
🌀 به سخن گوش فرامى دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان
🔻 در این آیه #عباد_الله با دو صفت آراسته شدهاند:
✔️ ۱. استماع القول
✔️ ۲. اتباع احسن القول
🔻 اما چند سؤال مطرح است؛ مانند:
🔹 ۱. القول یعنی چه؟
🔸 هرچند تا هشت معنا هم برای آن گفته شده است ولی ظاهرا در این آیه یعنی سخن و اعتقاد فرد و یا افراد را شنیدن است.
🔹 ۲. کی و تا چه زمانی سخنان را باید شنید؟
🔸 زمان ندارد و امری #همیشگی است زیرا با فعل مضارع فرمود یستمعون ؛ پس لااقل تا رسیدن به اتباع الاحسن باید سخن را شنید (هرچند بعد از آن نیز اگر سخنی بود به حکم همین آیه باید شنید)
🔹 #معیار پذیرش و حق باطل چیست؟
🔸 هرچند در این باره سخن افزون از حوصله است؛ اما #یک_نکته اساسی این است:
مقصود از #پذیرش در آیه پذیرش آنچه در نگاه خود شنونده احسن است و این بسیار مهم است.
🔻 برای توضیح این سخن پیشگفته، به عبارتی در حدیثی تمسک میکنم: در روایتی امام ع بعد از بیان ادله و پرسشهایی از سؤالکننده، به او میگوید:
💠 فَهِیَ الْعِلَّهًُْ أُورِدُهَا لَکَ بِبُرْهَانٍ یَثِقُ بِهِ عَقْلُکَ:
🌀 آن علتی است که با برهانی بیان میکنم تا عقل تو بدان اطمینان یابد. (نفرمود چون من گفتم بپذیر)
🔻 پس معیار #اطمینان عقل خود شنوده است.
🔻 سؤال: پس هر کسی هر چیزی فهمید برای او حجت است؟
🔻 پاسخ: بله. اما توجه به دو نکته مهم است:
✔️ ۱. گوینده باید توجه به #مخاطب داشته باشد و بر اساس #میزان_فهم او سخن بگوید.
✔️ ۲. شنونده نیز تلاش کند با معیار و ادب سخن را گوش دهد. این یعنی آنکه اگر کسی انسانی و معقول سخنان را گوش دهد و چیزی را بپسندد، حتی اگر باطل باشد در نگاه ما، اما او میان خود و عقل خود و یا میان خود و وجدان خود و یا میان خود و خدای خود حجت داشته باشد که واقعا آنچه بر اساس میزان فهم خویش پذیرفته است؛ یقینا او معذور است حتی اگر آنچه اعتقاد یافته است باطل باشد
🔻 یک نکته مهم:
#سخنِ احسن در نگاهِ شنونده، نیاز به #تبعیت احسن نیز دارد؛ لذا اگر فردی سخنی باطل را به میزان فهم خود احسن تلقی کرد، اما به دیگران توهین نکرد و #ادب را نگاه داشت، این #نشانه تبعیت احسن و عقلانیت اوست؛ یعنی نشانه تلاش در فهم عاقلانه و تبعیت عاقلانه است حتی اگر اشتباه کند و این فرد هم #مؤمن و هم #دیندار است به همان میزان که فرمود "قِوَامُ اَلْمَرْءِ عَقْلُهُ وَ لاَ دِينَ لِمَنْ لاَ عَقْلَ لَهُ"
🔻 و از طرف دیگر اگر کسی صرفا به خاطر محبت حتی محبت اهل بیت ع نه سخنی را مؤدبانه میشنود و نه تبعیت احسن دارد، این فرد به همان میزان از عقل و به تبع آن از دین دور شده است و محبتش نیز تقریبا جز یک احساس نسبتا پوچ نیست.
✅ نتایج:
✔️ ۱. اگر کسی #سخن_دین به او نرسیده است؛ اما روشش این است که سخنان را بشنود و آنچه نیکو قلمداد کرد را بپذیرد عاقل و از اولوا الالباب است.
✔️ ۲. چنین فرد از #عباد_الله است و عبودیت دارد، هرچند در زبان اقرار به او ندارد
✔️ ۳. اگر محبی به دلیل محبت دچار #تعصب شده، از یک سو اهل نشنیدن مؤدبانه سخنان دیگران نباشد و از طرفی اهل #توهین باشد، این محبتی نیست به احتمال بسیار بالا که او را نجات دهد.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#ایمان_و_محبت
#ایمان_و_عقلانیت
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 امام علی عليه السلام:
💠 كُلُّ شَىْ ءٍ يَحتاجُ اِلَى الْعَقْلِ وَالْعَقْلُ يَحْتاجُ اِلَى الاَْدَبِ
🌀 هر چيزى به عقل نياز دارد و عقل به ادب نيازمند است.
🔻 Everything needs the mind, and the mind needs good manners.
🔹 need: احتیاجداشتن
🔹 mind: عقل
🔹manner: رفتار
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
#عقل_و_ادب
#ادب
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 حکایت «پیله و پروانه»
🔸 نقاشی شن: علی برنایی
🔸 راوی: محمد اطهری
🔻 برگرفته از کتاب «#تمثیلات آیت الله حائری شیرازی»
@haerishirazi
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul