eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.3هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
494 ویدیو
7 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
👈برخی رفتارهای انتخاباتی، شایسته جمهوری اسلامی نیست ⬅️ نشست علمی با موضوع «رویکرد فلسفه سیاسی به مسئله نمایندگی مجلس» 🔰آقای دکتر مرتضی یوسفی راد؛ استاد دانشگاه با بیان اینکه امروزه در جوامع مختلف شاهد حاکمیت ملت‌ها هستیم، گفت: ▫️نمایندگی مجلس هم از مسائل اساسی جوامع مدنی است زیرا نماینده با حقوق و اختیاراتی که دارد هم می تواند بر دولت ها نظارت کرده و مانع شود و هم با وضع قوانین به تنظیم مقررات بپردازد و به رفع تداخل در حقوق مردم پرداخته و به نفع مردم از حقوق آنان دفاع می کند. 🔹استاد حوزه تاکید کرد: حاکمیت فرهنگ عوامانه و بهره‌بردن از روش‌های عوامانه و عوام‌فریبانه تبلیغاتی و حاکمیت پروپاگاندای تبلیغی از دیگر ویژگی‌های انتخابات اخیر مجلس بود که شایسته جمهوری اسلامی نیست. 🔸وی افزود: ادعای بنده این است که پیش فرض در فلسفه سیاسی اسلامی آن است که مردم ذی حق هستد و از جمله حقوق مردم داشتن تشکل های مدنی و نمایندگی مجلس و … است، تا خود ر استیفا کنند. نمایندگی یکی از پدیده های اجتماعی است و در فلسفه سیاسی هم از شکل غایی یک پدیده بحث می شود. 📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید. 🆔@hekmateislami
🔰فرازی از دعای امام رضا برای حضرت مهدی علیهماالسلام 🔸خداوندا، ما را از خستگی و تنبلی و سستی (در مسیر یاری حضرت مهدی علیه السلام) پناه بده. 🔹اللّٰهُمَّ ... وَأَعِذْنا مِنَ السَّأْمَةِ وَالْكَسَلِ وَالْفَتْرَةِ (فی امره) 📚 مفاتیح الجنان 🆔@hekmateislami
🔸قيلَ لِمحَـمَدِ بْنِ عَلىٍّ الْباقِرِ عليه السلام : كَيْفَ اَصْبَحْتَ؟ قالَ: اَصْبَحْنا غَرْقى فِى الْنِـعْمَةِ، مَوْفُورينَ بِالذُّنُوبِ، يَتَحَبَّبُ اِلَيْنا اِلــهُنا بِالنِّـعَمِ، وَ نَتَـمَقَّـتُ اِلَيْهِ بِالْمَـعاصى، وَ نَحْنُ نَفْتَقِرُ اِلَيْهِ، وَ هُوَ غَـنىٌّ عَـنّا. ▫️به امام باقر عليه السلام گفته شد: چگونه صبح كردى؟ فرمود: صبح كرديم در حالى كه غرق در نعمت هستيم، گناهان فراوان است، معبود ما با نعمتها به ما اظهار دوستى مى كند، و ما با نافرمانى نسبت به او دشمنى مى كنيم، ما به او نيازمنديم و او از ما بى نياز است. 📚بحارالأنوار ج46 ص304 🆔@hekmateislami
🔰جلسه گروه فلسفه غرب(جلسه۳۱) ⬅️ ارزیابی انتقادی امکان هوش مصنوعی قوی با توجه به مبنای جسمانیه الحدوث بودن نفس انسانی 🎤حجت‌الاسلام دکتر سید محمد قاضوی 🗓 شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۲ ساعت۱۸ 🖇حضوری و مجازی 💻لینک حضور در جلسه http://yun.ir/gharb 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
⬅️ نشست علمی با موضوع «امکانات هنر در پرورش روحیه اخلاقی» 🔰دکتر محسن کرمی؛ مترجم و پژوهشگر فلسفه هنر، با بیان اینکه نسبت بین و از مسائل تازه در فلسفه هنر است، به تبیین مراد خود از هنر پرداخت و گفت: 🔸از صد سال قبل به این طرف چون ذات هنر زیباست از تعبیر هنر زیبا استفاده نمی‌شود و آن را حشو می‌دانند؛ در زبان فارسی از هنر به معنای فضیلت نام می‌برند و به معنای کارکرد هم به کار می‌رود یعنی وقتی به کسی می‌گوییم فلانی هیچ هنری ندارد یعنی هیچ کارکردی ندارد. به معنای فن هم به کار می‌رود و وقتی می‌گوییم فن آشپزی به معنای هنر آشپزی و بهترین راه و روش پختن غذا است. ▫️عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما افزود: ارسطوئیان و نو ارسطوئیان سه رویکرد از انسان نسبت به هستی قائل بودند؛ اول اینکه دنبال شناخت و معرفت کلی هستی درونی و بیرونی است. رویکرد دیگر ایجاد تغییر در جهان هستی است یعنی بیشتر اوقات ما نسبت به جهان برای ایجاد تغییر است مثلا وقتی نزد پزشک برویم او در صدد شناخت جسم ما نیست و ما نزد او نمی‌رویم تا معرفت و شناخت پیدا کنیم بلکه درصدد این هستیم که با این شناخت ما را درمان کند و تغییر در ما ایجاد شود تا زندگی در آن آسان شود. 🔹وی با طرح این پرسش که آیا تولید هنر می‌تواند به اخلاق خود هنرمند و جامعه کمک کند یا خیر؟ تصریح کرد: برای اینکه هنر به حیات اخلاقی کمک کند باید بدانیم لوزام اخلاقی زیستن چیست و اینکه مزاحمان حیات اخلاقی چه چیزهایی هستند؟ 📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید. 🆔@hekmateislami
مدرسه علمیه تخصصی فاطمیه دامغان با همکاری جمعی از مراکز علمی و فرهنگی از جمله مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌کند: 🔰همایش ملی تربیت در تراز مهدویت 🎤سخنران ویژه همایش آیت‌الله‌ محمدجواد فاضل لنکرانی 🗓 شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۶ ساعت۸:۳۰ تا ۱۲ 🏢 سالن همایش‌های دانشگاه دامغان 🖥پخش زنده از تلویزیون اینترنتی حوزه http://livehowzeh.ir/tv2 🆔@hekmateislami
❇️خدمات عالمانی که اهل فلسفه بودند... آیت‌الله احمد بهشتی، عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی: 🔸علامه طباطبایی در آن شرایطی که مادیت و همه را مورد تهاجم قرار داده بود، با کتاب روش رئالیسم خدمت بزرگی برای انجام داد یا مرحوم استاد مطهری به‌عنوان یک فیلسوف اسلامی چقدر به اعتقادات و مردم خدمت کرد. خود حضرت امام علاوه بر این‌که فقیه بود، یک و عارف نیز بود،‌ چقدر ایشان برای ایران بالأخص و برای جهان به‌طور اعم نتیجه داشتند. اکنون هم این تحرکاتی که در دنیای اسلام پیدا شده، مسلماً متأثّر از انقلاب اسلامی است. این‌ها نتیجه خدمات عالمی است که اهل بوده و فلسفه را به‌ معنای دقیق کلمه و با همان شرایط سینوی‌اش آموخته است. این‌ها چقدر برای اسلام و اعتقادات مردم خدمت کردند و بعد هم این به اخلاقیات و زندگی اجتماعی مردم سرایت می‌کند. 🆔@hekmateislami
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️آیت‌الله آل‌هاشم‌ (ره)؛ نماد روحانیت معیار 🎙حجت‌الاسلام و المسلمین رحیم شاهدی، مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر آذربایجان 🕓چهارشنبه ۹ تیرماه ۱۴۰۳ 🆔@hekmateislami
🔰شروع ثبت نام کارگاه تربیت مربی فابک (فکرورزی اسلامی برای کودکان) 🔻لینک ثبت نام: 🌐https://hekmateislami.com/?page_id=14477 🆔@hekmateislami
امام على عليه السلام: ▪️جِماعُ الشَّرِّ في مُقارَنةِ قَرينِ السُّوءِ. ▫️همه ی بدی ها در مجالست با همنشينِ بد است. 📚غررالحكم حدیث4774 🆔@hekmateislami
🔰مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه برگزار می‌کند 💠نشست تحلیل و بررسی نامه امام خمینی (ره) به آخرین رهبر شوروی 🕓 یکشنبه ۱۳ خردادماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ صبح ▫️لینک شرکت مجازی 👇 https://www.skyroom.online/ch/researchpl/kermanshah 🆔@hekmateislami
⬅️نشست علمی با موضوع «امکان ­سنجی جنسیت ­پذیری تربیت اخلاقی در اندیشه خواجه نصیرالدین طوسی» 🔰 رابطه جنسیت و تربیت و به طور خاص تربیت اخلاقی از مسائل مهمی است که بعد از گسترش مطالعات جنسیتی در تیررس و توجه اندیشمندان این حوزه قرار گرفته است. برخی از فمنیست­ها مانند لیبرال­فمنیست­ها با انکار هویت زنانه و مردانه و برساخت دانستن تفاوت­های جنسیتی هیچ جایگاهی برای جنسیت در نظام تربیتی و تربیت اخلاقی قائل نیستند. اگر چه مطالعات جنسیتی چندان مورد عنایت فلاسفه و متکلمان متقدم ما نبوده است اما با تحلیل مبانی این بزرگان می­توان از نردبان بلند مطالعات جنسیتی بالا رفته و برای مشکلات و معضلات این حوزه پاسخ­هایی جستجو کرد. 🔸خواجه نصیرالدین طوسی تصریحی بر تاثیر جنسیت بر تربیت اخلاقی نداشته است، و نفیا و اثباتا در این مورد صحبتی نکرده است زیرا اساسا در آن زمان به شکل کنونی مطالعات جنسیتی مطرح نبوده است. او صرفا در اخلاق ناصری در قسمت تدبیر منزل به برخی اختلافات زنان و مردان پرداخته است، اما با مداقه در ماهیت تربیت اخلاقی پرسشی به ذهن خطور می­کند که آیا در اندیشه این متفکر برزگ اسلامی جنسیت می­تواند به عنوان یک متغیر در تربیت اخلاقی لحاظ شود یا خیر؟ 🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست 🆔@hekmateislami
شهید آل هاشم؛ روحانی واقعی و امام جمعه تراز انقلاب؛ آشنایی ما با شهید والامقام آیت الله سید محمد علی آل هاشم به اواخر سال ۱۳۹۶ بر می گردد، یعنی چند ماه پس از انتصاب ایشان به عنوان نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز. در اون مقطع هم درگیر برگزاری همایش ملی حکیم طهران؛نکوداشت آقا علی مدرس زنوزی بودیم و هم در حال برنامه ریزی جهت راه اندازی شعبه جدید مجمع عالی حکمت اسلامی در تبریز، گرچه از مدتی قبل برای راه اندازی شعبه اقداماتی شروع شده بود، ولی بعلت عدم تعامل و همکاری برخی مسئولین محلی، کارها نه سرعت داشت و نه امیدی برای ما جهت تحقق اهداف. با حضور آقای آل هاشم در استان بارقه امیدی بوجود آمد که سفر ایشان از تبریز به قم برای اختتامیه همایش ملی حکیم طهران، امید برای همکاری و فعالیت در آذربایجان شرقی، چند برابر شد. به فضل خدا و با همت و عزم ایشان هم شعبه تبریز فعال گردید که اتفاقا در جلسه ای با حضور ایشان پیشنهاد شد شعبه تبریز تبدیل به شعبه آذربایجان شود، لذا تصویب شد: مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه آذربایجان. همکاری ها و تعاملات بسیار خوب و صمیمی، با برنامه ریزی منظم و دقیقی شکل گرفت. از آبان ۱۴۰۰ که تصمیم به برگزاری کنگره بین المللی علامه طباطبایی گرفته شد، بسیار جدی همه مسئولین استان را به خط همکاری آورد و دبیرخانه تبریز جهت برنامه ریزی و پوشش برنامه های کنگره در غرب و شمال غرب کشور شکل گرفت که در نهایت برنامه ای بسیار باشکوهی در روز شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ با محوریت ایشان در تبریز برگزار و حضور جمع زیادی از فرهیختگان از استان های آذربایجان غربی و اردبیل و حتی کشور ترکیه، حکایت از عزم جدی این عزیز مردمی و سخت کوش داشت. آخرین دیدار ما به عصر روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت،دقیقا یک ماه قبل (۱۸ روز قبل از شهادت) برمی گردد که جلسه مجمع عمومی و انتخابات دومین دوره شورای برنامه ریزی شعبه آذربایجان در دفتر ایشان و با سخنرانی آیت الله هاشم همراه بود. در همان جلسه فراوان مشمول لطف ایشان قرار گرفتم و جملات زیبایی را فرمودند که از آن همه لطف شان همچنان شرمنده هستم. همواره بیاد آذربايجان و تبریز بود، یادم هست ۱۷ آبان‌ ۱۴۰۲ هنگام دیدار دست اندرکاران کنگره علامه طباطبایی با مقام معظم رهبری، صندلی حقیر کنار صندلی این شهید بزرگوار قرار گرفته بود، قبل از ارائه گزارش با همان لحن شیرین و لبخند همیشگی فرمودند: هنگام گزارش برنامه همایش در تبریز را که فراموش نمی کنید و حتما بیان می کنید؟ عرض کردم حتما. یادم نخواهد رفت. نکته حایز اهمیت اینکه آیت الله آل هاشم وقتی وارد جلسات می شدند با هریک از افراد حاضر به مقتضای خودشان بسیار خوش و بش داشتند، شوخی می کردند و متواضعانه با همه برخورد می کردند و احوالپرس.حس صمیمیت، دوستی، صداقت و دوست داشتن فضای مجلس را پر می کرد، از این رو هنگام اعلام جلسات با ایشان، هر یک از اعضا از هر نقطه استان که بود خود را می رساند.در محیط دانشگاه صمیمانه با جوانان، دختران و پسران برخورد می کرد، می ایستاد احوالپرسی داشت، گرم گرفتن با همه افراد، دوری از تکبر و اشرافیت، برخورد صمیمی با همگان، توجه به همه افراد، حضور در میادین مختلف ورزشی، هنری، بازار، مراسمات مختلف ترحیم و شادی مردم، توجه ویژه به خانواده معظم شهدا و جانبازان و رزمندگان و ... از ایشان شخصیتی محبوب و معتمد ساخته بود که افراد بدون وابستگی به جریان حزبی و فکری و سیاسی، آقاسید محمد علی آل هاشم را پدر خود می دانستند و صادقانه مطالبش را پیگیری و اجرا می کردند. رابطه ای مستحکم وجود داشت و وقتی در محفل رسمی و غیر رسمی نام ايشان و حمایت ایشان را بیان می کردیم، تمام قد همگان همکاری می کردند. کاش رسم و راهش الگویی برای همه ما شود. گرچه شهادت اجر واقعی مردان مخلص،صادق، با صفا و خدایی است،اما واقعا این روزها جای ايشان بسیار خالی است. الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ طُوبَى لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ ✍ محمد باقر خراسانی ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ @mbkho1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️نشست تحلیل و بررسی نامه امام خمینی (ره) به آخرین رهبر شوروی 🎙 حجت‌الاسلام حسین صدیقی مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی، دفتر کرمانشاه 🕓یکشنبه ۱۳ خرادماه ۱۴۰۳ 🆔@hekmateislami
معرفت، امری ثابت است نه نسبی ⬅️نشست علمی با موضوع «نقش صورت ذهنی در معرفت حصولی» 🔰حجت‌الاسلام یارعلی فیروزجایی؛ استاد فلسفه حوزه علمیه، با بیان اینکه صورت ذهنی از مفاهیم کلیدی در است، گفت: 🔸در حضوری، صورت ذهنی و ادراکی به میان نمی‌آید مگر در جایی که معلوم، خود صورت ذهنی باشد و نیازی به وساطت صورت دیگری نداشته باشد؛ عموم ادراک را همان صورت ادراکی و ذهنی می‌دانند یعنی اگر به چیزی علم داریم صورتی از آن داریم لذا شرط علم داشتن صورت ذهنی مطابق با واقع است. 🔻وی با بیان اینکه این تعریف در سخنان و و حکمای بعدی و همه فلاسفه اسلامی و فلاسفه غرب تا قرن بیستم آن را پذیرفته‌اند، ادامه داد: 🔹در اسلامی این صورت عرض و کیف نفسانی بود که عارض بر نفس بود ولی ملاصدرا اتحاد عقل و عاقل و معقول و حس و محسوس را مطرح و رابطه صورت با را رابطه اتحاد و نه عرض می‌داند. در فلسفه معاصر غربی و تحلیلی و ذهن معاصر حکمایی هستند که نقشی برای صورت ذهنی در معرفت قائل نیستند. 🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست 🆔@hekmateislami
رهبر معظم انقلاب: 🔸معنویت، عقلانیت و عدالت، ابعاد اصلی مکتب امام(ره) است. ___________________ 🏴 سالروز ارتحال ملکوتی معمار کبیر انقلاب امام خمینی رضوان الله علیه تسلیت باد. 🆔@hekmateislami
امام على عليه السلام: 🔻ما أضَرَّ المَحاسِنَ كالعُجبِ. 🔹هيچ چيز مانند خودپسندى به خوبيها زيان نمى رساند. 📚غررالحكم حدیث۹۴۷۲ 🆔@hekmateislami
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️به مناسبت سالگرد رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و سالروز قیام پانزده خرداد ⬅️ کلیپ صوتی «امامِ دل‌ها» 🆔@hekmateislami
🔰شروع ثبت نام کارگاه تربیت مربی فابک (فکرورزی اسلامی برای کودکان) ✍استاد حجت‌الاسلام دکتر محمدصادق علیپور 📎حضوری و مجازی 🔹مهلت ثبت‌ نام:۱۶خرداد۱۴۰۳ 🔻لینک ثبت نام: 🌐https://hekmateislami.com/?page_id=14477 🆔@hekmateislami
🔸(دحو)به معنای گسترش است و برخی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محل اصلی اش تفسیر کرده‌اند. 🔹 دحو الأرض (گسترش شدن زمین)؛ روزی است که زمین از زیر کعبه گسترده شد و منظور از گسترده شدن زمین این است که در آغاز آفرینش، تمام سطح زمین به جز محل کعبه را آب های حاصل از باران‌های سیلابی نخستین فرا گرفته بود. در این روز این آب‌ها، به تدریج در گودال های زمین جای گرفتند و خشکی‌ها از زیر آب سر برآورده و روز به روز گسترده‌تر شدند تا زمین برای حضور انسان آماده شود. 🆔@hekmateislami
✅ رهبر معظم انقلاب در مواردی برای فلسفه نقش کاشفیت و تقرب نیز بیان کرده‌ است. حجت‌الاسلام دکتر محسن قمی، عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی: ❓دیدگاه رهبر معظم انقلاب پیرامون فلسفه چیست؟ آیا ایشان نگاهی کاربردی به فلسفه داشته و آن را فقط برای دفع شبهات مفید می‌دانند؟ 🔸به نظر من چنین استنادی به رهبر معظم انقلاب اشتباه است. چراکه کار تبیین هستی یا همان موجود بما هو موجود است و در این میان دفع شبهات یک امر فرعی به حساب می‌آید. اگرچه یکی از کمک‌هایی که فلسفه به ما می‌کند، در همین موضوع است. نگاه کاربردی داشتن به فلسفه یعنی فلسفه را از ماهیت اصلی خود منسلخ و جدا کردن. در حالی که حضرت آقا بارها تاکید کرده‌اند که اگر دین درست تبیین شود، مردم از آن تبعیت می‌کنند و این سخن برگرفته از همان روایتی است که می‌فرماید: «لو علم الناس محاسن کلامنا لاتّبعونا» لذا نگاه ایشان به فلسفه، نگاه تبیین و تعمیق اندیشه دینی است. 🔹لذا کار اصلی فلسفه یک کار ایجابی است، نه سلبی و این‌که منحصر به پاسخگویی به باشد. از این رو ایشان در مواردی برای فلسفه نقش کاشفیت و تقرب نیز بیان کرده‌ و در همان دیدار که به تأسیس مجمع عالی حکمت اسلامی انجامید، فرمودند: «هدف از فلسفه نزدیک کردن انسان به خدا و تعمیق اندیشه‌هاست.» این سخن به خوبی نشان می‌دهد که ایشان چه جایگاهی برای فلسفه قائل هستند. ایشان همچنین تأکید کردند که نباید از مرکزیت و مرجعیت فلسفه بیافتد و باید همچنان قطب اصلی فلسفه اسلامی باقی بماند. 🆔@hekmateislami
1_1044985415.pdf
1.03M
💢متنِ کامل وصیت‌نامه الهی_سیاسی امام خمینی ▫️رهبر انقلاب اسلامی: بروید «وصیت‌نامه امام» را بخوانید. امامی که دنیا را «تکان» داد، امامی است که در این «وصیت‌نامه» منعکس است. 🆔@hekmateislami
امام علی عليه ‏السلام: 🔹الغِلُّ يُحبِطُ الحَسَناتِ. 🔸كينه، كارهاى نيک را از بين مى ‏برد. 📚غررالحكم حدیث642 🆔@hekmateislami
🔰نهضت پانزده خرداد آیت‌الله خامنه‌ای: 🔸حرکت طبیعىِ قیام ۱۵ خرداد به آن چیزی رسید، به آن واقعیتی منتهی شد که امروز تمام دنیای کفر و الحاد را متوحش کرده است و سردمداران استکبار جهانی را به دفاع از خود واداشته است. ما امروز مرهون قیام ۱۵ خردادیم. 🆔@hekmateislami
🔰 فلسفه الهی، علوم مرده را زنده می‌کند آیت الله جوادی آملی: فلسفه الهی، علوم مرده را زنده می‌کند و آن علم زنده را به حرکت در مسیر حق وا می دارد. پس اولین رسالت الهی، همانا تربیت، احیا و تهذیب علوم است. آنگاه در سایه این حرکت، فلسفه عملی هم سامان می‌پذیرد. 🆔@hekmateislami