فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اربعین
▪️ جابر بر مزار حضرت سیدالشهداء (ع) در اولین اربعین حسینی
🎙شهید مطهری:
————————
🏴 فرا رسیدن اربعین حسینی را به محضر مبارک امام زمان علیهالسلام و شیعیان و دوستداران آن حضرت تسلیت عرض مینماییم.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#ابنسینا 🔸یکم شهریورماه در تقویم رسمی کشور روز بزرگداشت حکیم ابن سینا، ابوعلی حسین بن عبدالله بن
#ابنسینا
🔰كفوا أحد...
امام خمینی(ره):
🔅شیخ الرئیس، آن نابغه بزرگ و اعجوبه سترگ که در تندذهنی و تیزهوشی همتا ندارد...
▪️مع أنّ خطاياه في ذلك العلم الأعلى أكثر كثير؛ كما يظهر بالمراجعة إلى كتبه. فإذا كان هذا حال الشيخ الرئيس، النابغة الكبرى و الأعجوبة العظمى، الّذي لم يكن له في حدّة الذهن و جودة القريحة كفوا أحد، فكيف بغيره من متعارف الناس!
#سالروز_بزرگداشت_ابنسینا
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#ابنسینا 🔸یکم شهریورماه در تقویم رسمی کشور روز بزرگداشت حکیم ابن سینا، ابوعلی حسین بن عبدالله بن
37.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#ببینید l #ابنسینا
❇️ستارگان حکمت
⬅️ویژه برنامه روز بزرگداشت ابنسینا
🎙حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد رضاپور
▫️جلسه ششم
🔅موضوع جلسه: سلوک علمی و معنوی ابنسینا
#سالروز_بزرگداشت_ابنسینا
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام على عليه السلام:
🔸لا يَملِكُ إمساكَ الأرزاقِ و إدرارَها إلاّ الرَّزَّاقُ.
🔹اختيار كم و زياد شدن روزى ها جز در دست روزى رسان نيست.
📚غررالحكم حدیث10838
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#معرفی_کتاب 📚معاد جسمانی عنصری از دیدگاه عقل و نقل 🖋سید محمدمهدی نبویان 🔸کتابی که پیش روی خو
#برشی_از_کتاب
🔰جسم عنصری...
🔻جسم عنصری در اصطلاح، مشترک لفظی میان دو معناست.
🔸در معنای اول، جسم عنصری، جسم متغیری است که پایینتر از افلاک قرار دارد؛ بر خلاف جسم اثیری یا همان افلاک که اجسامی ثابت هستند. براساس این معنا، اجسام به دو قسم عنصری و اثیری تقسیم میشوند که عنصریات، منفعل از اثیریات بوده و از آنها تأثیر میپذیرند و مرتبه اثیریات در سلسله وجود نیز پیش از عنصریات است.
🔹اما معنای دوم جسم عنصری، جسم مادی است. موجود مادی، موجودی است که هر آنچه در عالَم ماده وجود دارد را شامل میشود؛ خواه جسم عنصری باشد یا اثیری. روشن است که معنای دوم جسم عنصری، اعم از معنای اول آن است؛ زیرا افزون بر اجسام عنصری، اجسام اثیری را نیز در بر میگیرد. همچنین جسم عنصری به معنای دوم در برابر موجود مجرد است که در عالَم دیگری غیر از عالَم ماده - یعنی عالَم مثال یا عقل - قرار دارد، اما معنای اول جسم عنصری، در برابر جسم اثیری است که قسمی از موجودات عالَم ماده میباشد.
▫️پس از بیان معانی جسم عنصری متذکر میشویم که جسم عنصری در محل بحث و در عنوان کتاب، معنای دوم آن، یعنی جسم مادی در برابر جسم مجرد است.
📚معاد جسمانی عنصری از دیدگاه عقل و نقل
🖋سید محمدمهدی نبویان
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#کلام_اساتید
✅ صرف عقلی بودنِ دلیل، مسئلهای را کلامی یا فلسفی نمیگرداند...
آیتالله جوادی آملی:
🔸صرف عقلی بودنِ دلیل، مسئلهای را کلامی یا فلسفی نمیگرداند. به عنوان مثال در دو مسئلهٔ "عدل الهی" و "عدل انسانی"، هر دو عقلیاند و عقل مستقلاً حکم میکند به وجوب عدل خداوند و به وجوب عدل انسان.
🔹لیکن یکی از دو مسئله فلسفی يا کلامی است و مسئله دیگر فقهی است؛ زیرا وجوب در عدل الهی به معنای "هستی ضروری" است و معنایش "الله عادل باضرورة" میباشد؛ یعنی خداوند ضرورتاً عادل است؛ ولی در عدل انسانی وجوب به معنای تکلیف فقهی است و معنایش "یجب علی الانسان ان یکون عادلا" میباشد؛ یعنی بر انسان واجب است که عادل باشد. لازمه عدل الهی امتناع ظلم خداست و لازمه عدل انسانی حرمت ظلم بر انسان است؛ یکی مربوط به "هست" است و دیگری مربوط به "باید" است.
#آیتالله_جوادیآملی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امیرالمومنین(ع):
✍️ هر که نهایت توان خود را به کار گیرد، به نهایت خواست خود دست یابد.
📚غررالحکم حدیث 8785
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#مصاحبه
🔰 اربعین رزمایش بزرگ اقتدار شیعه است
⬅️ محمدباقر خراسانی در گفتگو با خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، از اربعین به عنوان یک مراسم باشکوه یاد کرد و گفت: زیارت اربعین حضرت اباعبداللهالحسین(ع) یک رزمایش بزرگ اقتدار #شیعه است.
🔸وی افزود: امروزه اربعین همچون خودِ اصل برنامه محرم، یک برنامه فرادینی و فرامذهبی است، اما با این تفاوت که در ایّام #محرم در مراکز مختلف مناطق گوناگون دنیا برنامه برگزار میشود ولی در اربعین اجتماع عظیم آزادیخواهان و ظلمستیزان از ادیان و مذاهب و قومیتهای مختلف دنیا در یک سرزمین و در یک مقطع خاص زمانی شکل میگیرد؛ بنابراین اربعین را یک رزمایش بزرگ اقتداری آزادیخواهان و ظلمستیزان از ادیان و مذاهب و قومیتهای مختلف دنیا میتوانیم داشته باشیم.
🔹خراسانی با بیان اینکه باید نسبت به حرکت عظیم #اربعین با آن ظرفیت و فرصتهایی که دارد مراقبتهایی کرد، افزود: باید از اختلافات قومی - قبیلهای پرهیز کنیم.
🔸مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی تصریح کرد: باید از جریانهای انحرافی که از این فرصت برای اهداف و مقاصد فاسد خود استفاده و تبلیغ میکنند مراقبت کرد، متأسفانه جریانهایی وجود دارد، که در این ایام اربعین برای خودشان موکبهایی میگذارند، تبلیغهایی میکنند، مبلغهایی دارند، باید مراقبت کرد که این جریانها، جریانهای انحرافی به حاشیه بروند و منزوی شوند.
🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#معرفی_کتاب 📚 برخی از فیلسوفان معاصر اسلامی در حوزه علمیه 🖋 محمد فنایی اشکوری 🔅آشنایی با حیا
#برشی_از_کتاب
🔰علامه طباطبایی از پیشگامان فلسفه تطبیقی
🔹علامه طباطبایی از پیشگامان فلسفه تطبیقی است. او از نخستین فیلسوفان اسلامی است كه با برخی فلسفههای جدید غرب مقابله علمی كرده و به نقد و بررسی آنها پرداخته است. در نیمه نخست قرن 14 شمسی، به ویژه حدود دهه سی، فلسفه ماركسیسم در ایران به ویژه از طریق حزب توده منتشر میگردید و توجه بسیاری از روشنفكران را به خود جلب كرده بود. انتشارات حزب توده و به ویژه آثار تقی ارانی در این زمینه قابل ذكر است. اندیشههای فیلسوفان كلاسیك غرب، همچون دكارت و كانت نیز اندك اندك در محافل دانشگاهی و در میان تحصیلكردگان غربی مطرح بود.
🔸علامه طباطبایی كه با این اندیشهها از طریق آثار و ترجمههای فارسی و عربی آشنا بود، نخستین واكنش را با تشكیل جلسات درسی كه حاصل آن تألیف كتاب اصول فلسفه بود، نشان داد. وی در این كتاب، ضمن نقد فلسفه ماركسیسم، تقریری نو از فلسفه اسلامی ارائه داد.
📚 برخی از فیلسوفان معاصر اسلامی در حوزه علمیه
🖋 محمد فنایی اشکوری
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
▫️تفكّر مايه زندگانى دل بيناست.
🔹إنَّ التَّفَكُّرَ حَياةُ قَلبِ البَصيرِ.
📚الكافی جلد 2 صفحه 599
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#کلام_اساتید
🔰اختلافات علمی دلیل بطلان علم نیست...
آیت الله محمدعلی گرامی:
🔻عده ای می گویند اگر #فلسفه چیز خوبی بود، این همه اختلافات میان فلاسفه نبود. این ها در بسیاری مسائل با یکدیگر اختلاف دارند و این خود دلیل عدم اعتماد به فلسفه است.
🔅این هم مثل این است که بگوییم اگر #فقه چیز خوبی بود، این همه اختلافات میان فقها نبود. در همه علوم اختلافاتی هست. اختلافات علمی دلیل بطلان علم نیست، بلکه فقط موجب لزوم دقت بیشتر در مسائل آن است.
#آیتالله_گرامی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام علی علیه السلام:
🔅 برخورد خوب بر استحکام برادری می افزاید.
📚 غررالحکم حدیث 482
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
🔥تابستان علمی داغ۲🔥
▫️دوره علمی ش ۷▫️
به همت مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه و گروه علمی فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه
⬅️ «آشنایی با الحاد جدید با رویکرد پاسخ به شبهات»
🎙حجتالاسلاموالمسلمین دکتر حمیدرضا شاکرین
هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مؤلف کتاب ارزنده «الحاد جدید»
🔻دو روزه به صورت حضوری
🕓 پنجشنبه و جمعه ۸ و ۹ شهریورماه (صبح و عصر)
✅ همراه با اعطای گواهی علمی
🔻جهت ثبت نام در دوره به آیدی زیر پیام دهید
@M_S_Dolatshahi
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#کلام_اساتید
❓چگونه میشود بین وحی قطعی و عقل قطعی تعارض پیش بیاید؟
آیت الله احمد بهشتی، عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی:
🔸مبدأ #فلسفه عقل و مبدأ دین وحی است؛ هم وحی الهی است و هم عقلی که خدا داده الهی است؛ «إنّ الله علی النّاس حجّتین حجةٌ ظاهرة و حجةٌ باطنة»، عقل حجت الهی است و در باطن #انسان است؛ چگونه میشود بین وحی قطعی و عقل قطعی تعارض پیش بیاید، با آنکه هر دو یک مبدأ و سرچشمه دارند، چگونه میشود وحی قطعی که واقعاً قطعی است و لسان وحی است و همچنین عقل قطعی که از نظری قطعیت آن ثابت است با یکدیگر در تعارض و اختلاف باشند.
🔹بنابراین نباید اختلاف پیدا شود، امّا ممکن است در جایی اختلاف باشد؛ آنجا که برداشتی از وحی میشود که مثلاً ظاهر ظهور این کلمه، یعنی اینطور که ما میفهمیم، اینطور برداشت میشود، در اینجا ممکن است بین #عقل قطعی و برداشتی که روی زمینههایی از وحی میشود، اختلاف وجود داشته باشد.
#آیتالله_بهشتی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
🔥تابستان علمی داغ۲🔥
▫️دوره علمی ش ۸▫️
به همت مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه و گروه علمی کلام مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه
🔰روششناسی علم کلام
🎙حجتالاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا شاکرین
مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
مؤلف کتابهای «روششناسی عقاید دینی» و «روششناسی علم کلام»
⬅️یک روزه به صورت حضوری و مجازی
🕓 شنبه ۱۰ شهریورماه (۸ تا ۱۲ صبح و ۱۴:۳۰ تا ۱۶ عصر)
🖥 پخش زنده از کانال ایتا مرکز تخصصی
https://eitaa.com/kalamkermanshah
و اسکای روم👇
https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh
✅ همراه با اعطای گواهی علمی
🔻برای کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر پیام دهید
@M_S_Dolatshahi
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام علی علیه السلام:
🔅صبر، یاور در هر کاری است.
📚 میزان الحکمه جلد 6 صفحه 146
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#ببینید l #موسی_صدر
▪️به مناسبت سالروز مفقود شدن امام موسی صدر روحانی، رهبر فکری و سیاسی شیعیان لبنان
———————
❓به راستی اسلام از ما چه درخواستی دارد؟
🎙امام موسی صدر
🔅خطبه عید فطر - لبنان
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#معرفی_کتاب 📚معاد جسمانی عنصری از دیدگاه عقل و نقل 🖋سید محمدمهدی نبویان 🔸کتابی که پیش روی خو
#برشی_از_کتاب
🔰علامه مجلسی و مساله اعاده معدوم
🔹به نظر میرسد نزاع میان علامه مجلسی - که اعاده معدوم را ممکن میداند - با فیلسوفان - که اعاده معدوم را محال میدانند - نزاعی تصوری است نه تصدیقی؛ زیرا همانطور که بیان شد، ادله عقلی، امتناع اعاده معدوم را اثبات میکنند؛ بهنحوی که هیچگونه شکی در آن باقی نمیماند. منتها اینکه خلق دوباره بدن، مصداقی از اعاده معدوم است یا نه، مطلبی است که باید مورد دقت قرار گیرد.
⬅️#علامه_مجلسی مدعی آن است که بازگشت دوباره بدنِ معدوم، مصداق اعاده معدوم است و به همین جهت، معاد جسمانی نیز نوعی اعاده معدوم خواهد بود. درحالیکه فیلسوفان، بازگشت دوباره بدنِ معدوم را هرگز اعاده معدوم نمیدانند. فیلسوفانی که #معاد جسمانی را با بدن عنصری پذیرفتهاند، همانند علامه مجلسی معتقدند که معاد جسمانی در روز قیامت با بدن عنصری است و ارواح به ابدان عنصری تعلق میگیرند. اما این سخن به معنای اعاده معدوم (به معنای دقیق فلسفی) نیست تا به سبب آن، اعاده معدوم جایز و ممکن تلقی شود. به همین جهت، به نظر میرسد، علامه مجلسی امر دیگری را به جای اعاده معدوم تصور کرده و آن را ممکن دانسته است.
📚معاد جسمانی عنصری از دیدگاه عقل و نقل
🖋سید محمدمهدی نبویان
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#کلام_اساتید
✅ تفکر عقلی، همیشه مخصوص شیعه بوده است
استاد احمد عابدی:
🔸درباره اهمیت و ضرورت #علوم_عقلی در حوزه (علمیه) در آن جلسه خدمت مقام معظم رهبری هم عرض کردم، مهمترین ویژگی حوزه های شیعه در برابر دیگر حوزه ها، عقل گرایی است. در عین احترام و ارزشی که به علوم نقلی قائل هستیم، ولی اساساً تفکر عقلی، همیشه مخصوص شیعه بوده است، لذا هر چه فیلسوف شیعی و عرفای #شیعه سراغ داریم، همه پیرو مکتب اهلبیت علیهمالسلام و با تفکر عقلی بودهاند.
#استاد_عابدی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#پیامبر #امام_حسن
◼️ سالروز شهادت پیامبر مهربانی ها، حضرت محمّد صلی الله علیه و آله، و کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
🌀موج های بلا را با دعا برگردانید.
📚بحارالانوار، ج93، ص289
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#معرفی_کتاب 📚 برخی از فیلسوفان معاصر اسلامی در حوزه علمیه 🖋 محمد فنایی اشکوری 🔅آشنایی با حیا
#برشی_از_کتاب
🔰ورود علامه طباطبایی به قم و رشد فلسفه
▪️در زمان ورود #علامه_طباطبایی به قم، فلسفه از موقعیت مطلوب و مناسبی برخوردار نبود. نگاه حاكم در حوزه، نظر مثبتی نسبت به #فلسفه نداشت و جز در حلقههای محدود و منزوی، فلسفه مجال عرض اندام نمییافت.
▫️علامه به رغم مخالفتها و مزاحمتهای بسیار، كوشید فلسفه را احیا و فضلای حوزه را با فلسفه آشنا كند. او طی چند دهه فعالیت خستگیناپذیر موفق شد جمعی قابل توجه از فیلسوفان متفكر را بپرورد و توجه نسل جدید حوزه را به فلسفه جلب كند. قبل از ورود علامه به #قم، امام خمینی از معدود مدرسان برجسته فلسفه و #عرفان در قم بودند و بسیاری از شاگردانی كه در دروس علامه شركت میكردند، از شاگردان امام محسوب میشدند.
📚 برخی از فیلسوفان معاصر اسلامی در حوزه علمیه
🖋 محمد فنایی اشکوری
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#فابک
🔰بنشینید برای جوانان و کودکان کتاب بنویسید...
رهبر معظم انقلاب:
🔸یکی از رشتههای تألیف و کار فلسفی، نوشتن #فلسفه برای کودکان است. کتابهای فلسفیِ متعدّدی برای کودکان نوشتهاند و ذهن آنان را از اوّل با مبانی فلسفیای که امروز مورد پسند لیبرال دمکراسی است، آشنا میکنند. یقیناً در نظام شوروی سابق و دیگر نظامهای مارکسیستی اگر دستگاه فلسفه برای کودکان و جوانان بود، چیزی بود که مثلاً به فلسفهی علمی «مارکس» منتهی شود. ما از این کار غفلت داریم.
🔹من به دوستانی که در بنیاد #ملاصدرا مشغول کار هستند، سفارش کردم، گفتم بنشینید برای جوانان و کودکان کتاب بنویسید. این کاری است که #قم میتواند بر آن همّت بگمارد. بنابراین از جمله کارهای بسیار لازم، بسط فلسفه است؛ البته با مبانی مستحکم و ادبیات خوب و جذّاب.
🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅
به کارگروه مجمع عالی حکمت اسلامی به نام «حکمت برای کودکان و نوجوانان» بپیوندید.
⬇️⬇️⬇️
🆔@hekmatkoodak
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام صادق علیهالسلام:
✍️ بدترین شما کسی است که دوست دارد پشت سرش راه روند، چنین کسی ناچار، یا دروغ پرداز است یا سست رأی.
📚 الکافی: ج 2 ص 229
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#فصلنامه_علمی_پژوهشی
✅ نمایی از فصلنامههای علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی
⬅️جمله معروف و مشهور « إذا ظهرت الحقايق بطلت الشرايع» هرگز به معنای رفع تکلیف در این دنیا نیست
▫️در بین سخنان اهل معرفت یا اشعار شاعران #عارف، گاه ابیات و عباراتی به چشم میخورد که اگر معنای آنها شرح و توضیح داده نشود و مقصود گوینده کلام بهخوبی تبیین نگردد، بهصورت آموزهای مخالف با دستورات #شرع مقدس جلوهگر میشود. از جمله این عبارات که موجب گردیده برخی از علمای دین، عارفان راستین را به #اباحهگری و شریعتگریزی متهم سازند، جمله معروف و مشهور « إذا ظهرت الحقايق بطلت الشرايع» است.
🔹مدعای ما این است که این عبارت و عبارتهایی از این دست، هرگز به معنای رفع #تکلیف در این دنیا نیست، بلکه مقصود از این عبارت، همان معنایی است که از برخی آیات و روایات استفاده میشود؛ یعنی تا وقتی مرگ فرا نرسیده و هنوز حجاب دنیا از جلو دیدگان برطرف نگشته و پردهها کنار نرفته، شرایع اعتبار دارند و انسان میتواند بر اساس آنها در طریقت قدم نهاده و بدینگونه مقدمات قرب و وصول خویش را به حقیقت فراهم آورد؛ لیکن وقتی مرگ او فرا برسد و حجابها و پردهها از جلو چشمانش کنار روند، شرایع برای او اعتباری ندارد و دیگر نمیتواند کاری انجام دهد، بلکه او میماند و اعمالی که انجام داده است.
📚 موضوع مقاله: بررسی مسئله «ظهور حقایق و بطلان شرایع» در عرفان اسلامی
🖋حسن رمضانی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami