eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
460 ویدیو
174 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ شرایط عمومی داوطلبان خدمت به مردم و مملکت، از منظر مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف ✅ برای مردم شناخته شده و مردمی باشد ✅ مسلمان و طریقه جعفری را دارا باشد ✅ از خدا بترسد، دین به دنیا نفروشد ✅ شجاع و کاربلد و کاری باشد ✅ برای اجانب کار نکند غیر این باشد امور مردم و مملکت، اصلاح نخواهد شد. 🔸منبع: کتاب دیده بان بیدار، اثر مورخ و پژوهشگر فقید استاد دکتر علی ابوالحسنی(منذر) 🔗 شهید رابع @HOWZAVIAN
🔎گزارشی کوتاه از فرایند تبلیغی_تبیینی در ایام انتخابات؛ 🔻چهار دسته مخاطب، مساله‌ کانونی و ضدروایت‌ها علیرضا محمدلو ▫️برای درک امر سیاسی بایستی در حوزه عمومی قدم زد و گام نهاد و بدون تعارف به گفتگو با رده‌های سنی مختلف نشست. سیاست وقتی بازنده می‌شود که مردم را از دور نگریسته و افکارعمومی را با تمام تنوع، تکثر و در عین حال، اشتراکات کلیدی و حساسش به رسمیت نشناسد. مردم وقتی از سیاست بیگانه شده و احساس بی‌تفاوتی پیدا می‌کنند که لایه‌ های حکمرانی تبدیل به شده و از دل رویدادها متولد می‌شوند و نامساله ها را راهبری می‌کنند. ▫️گذاری در با نیت پاسخ به شبهات و جلب مشارکت حداکثری داشتیم و در چند دبیرستان دخترانه و چندین محفل پسرانه و پاتوق های مردمی و مساجد و هیآت و برخی دانشگاه‌ها و ادارات و کافه‌های حاشیه شهر و همایش والدین مدارس و نظام پزشکی و...حاضر شدیم و در نسبت با رسانه‌های معاند، به چند مفهوم کانونی رسیدیم‌. 1⃣ دغدغه آینده و امید به رویاها 🔸رده سنی زیر ۲۰ سال و رای اولی ها بیشتر و واقعی‌تر از همه در نسبت با انتخابات و حوزه سیاست، دغدغه داشتند که بالاخره چه کنیم و چه خواهد شد؟. در واقع هویت این نسل با مساله آینده گره خورده بود. 🔻ضدروایت رسانه های معاند در نسبت با این نسل، ناظر بر مساله است و تزریق ناامیدی در جامعه هم این رده سنی را بیشتر متاثر می‌کند که از دل گفتگو با نسل نوجوان زیر ۲۰ سال(تینیجرها) و دم کنکوری روشن می‌شد. 2⃣ دغدغه اعتماد و کاربست استعدادها 🔸رده سنی زیر ۳۰ سال هم جوانان مستعد و انرژیک و صاحب ایده ای بودند و عموما دغدغه کار و اشتغال و ازدواج و عرض اندام اجتماعی برای آنها بیشترین اهمیت را داشت. 🔻ضدروایت های جریان معاند نیز با پمپاژ موج منفی و بزرگنمایی ضعف ها و کوچکنمایی و سانسور قوت های جامعه، اعتمادسوزی کرده و که در گفتگو با جوانان زیر ۳۰ سال، مساله و توجه به استعدادها بیشتر به چشم می‌ آمد. 3⃣ دغدغه رضایت از زندگی و وضع موجود 🔸رده سنی زیر ۴۰ سال که ازدواج کرده یا در شرف ازدواج بودند و یک ثبات نسبی را در شغل و شرایط زندگی تجربه می‌کردند، دغدغه و کسب و کار خوب را داشتند. 🔻ضدروایت ناظر بر این رده سنی با مطالعه رسانه های معاند هم نشان می‌داد که کلیدواژه رضایت از زندگی مورد هدف قرار گرفته و سیاه‌نمایی وضعیت موجود، نقطه کانونی در پروپاگاندای رسانه‌ای است. 4⃣ دغدغه کارآمدی و توان رفاهی بیشتر 🔸رده سنی زیر پنجاه سال هم که نگاه های پخته تر و جدی تر به سیاست داشتند، مساله رفاه و سلامتی و رسیدگی بیشتر و پیشرفت زندگی را در سایه بازدهی اقتصادی و سیاسی دنبال می‌کردند. 🔻ضدروایت ناظر بر این رده سنی نیز حکایت از این داشت که کلیدواژه ناکارآمدی نظام، دستور روز رسانه‌های معاند بوده و "نمی شود" و "نمی توانیم" و "مرغ همسایه غاز است" و... از عبارات و مفاهیم رایج سکوهای ضد ایرانی است. 🔹این قبیل گفتگوهای متنوع با رده‌های سنی مختلف موید این نکته بود که پیرامون ۱.ترور واژ‌ه‌های کلیدی، ۲.تحریف، سانسور یا بایکوت تاریخ، ۳.روایت وارونه از وضع موجود ۴.خوانش سیاه از آینده، رقم می خورد. 🔹ناامیدی، بی‌اعتمادی، نارضایتی، ناکارآمدی ذیل مساله ۱.هویت، ۲.معیشت، ۳.معرفت و ۴.سیاست در سطح افکارعمومی به صورت پرتکرار پمپاژ می‌شود. ذهنیت اجتماعی دچار فروپاشی شده و تشخیص راست و دروغ سخت می‌شود. 🔗نتیجه اینکه؛ حوصله و مهارت گفتگو، زبان نرم و رسا، صمیمیت و مهربانی، گوش شنوا و حواس شش دانگ/ دست پر از حیث محتوای تاریخی و جریان شناسی، وضعیت شناسی داخلی و ارزیابی بین‌المللی و واقع گرا و امیدآفرین از آینده و تفکیک مساله‌ از نامساله و اصلی و فرعی کردن مباحث/ ابزارهای ضروری برای نتیجه بخشی و تولید در فرایندهای تبلیغی و تبیینی به نظر می‌رسد. @HOWZAVIAN
تا پایان روز چهارشنبه نهم اسفند
🟢 حکم شرعی انتخابات و مجتهدان زنده و مرده! ✍ احمدحسین شریفی، استاد حوزه و دانشگاه 🔹برخی از مدعیان فقاهت که مع الاسف در حوزه‌ علمیه نیز صاحب کرسی درس هستند (هر چند کم رمق و صرفاً در حلقه مریدان) می‌گویند هیچ آیه یا روایتی درباره انتخابات نداریم! پس اینکه عده‌ای حکم شرعی شرکت در انتخابات را بیان می‌کنند، ربطی به فقه و شرع ندارد! 🔻سطح آگاهی و فهم فقهی چنین افرادی را در همین نوع اظهار نظرهایی می‌توان سنجید، و حقیقتاً چنین اظهاراتی ارزش پاسخگویی هم ندارد. زیرا اگر چنین باشد که اینان می‌گویند در آن صورت نه تنها باید فاتحه «اجتهاد» را خواند که فاتحه «خاتمیت» و «جاودانگی» اسلام را هم باید خواند. اگر اسلام دین جاودانه است و اگر هیچ کنشی از کنش‌های اختیاری بدون حکمی شرعی وجود ندارد، پس چطور می‌توان گفت شرکت در انتخابات ( به عنوان یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌‌سازترین کنش‌های اجتماعی و حوزه‌های نمایش اقتدار حکومت اسلامی و ...) فاقد حکم شرعی است و هیچ ربطی به اسلام و امام زمان و ... ندارد؟! خدا رحمت کند را چه زیبا می‌فرمود: «بديهی است كه مشكلات جامعه بشری نو می‏شود و مشكلات نو راه حل نو می‌خواهد . «الحوادث الواقعه» چيزی جز پديده‌های نوظهور نيست كه حل آنها بر عهده حاملان معارف اسلامی است. سرّ ضرورت وجود مجتهد در هر دوره، و ضرورت تقليد و رجوع به مجتهد زنده همين است. و الا در يك سلسله مسائل استاندارد شده، ميان تقليد از زنده و مرده فرقی نيست. اگر مجتهدی به مسائل و مشكلات روز توجه نكند او را بايد در صف مردگان به شمار آورد.» @HOWZAVIAN
. آیت الله بود 103 سالش بود با آداب خاصی رأی می داد @HOWZAVIAN
. تا پایان امروز آثار ارسالی در حال انتشار در کانال 👇 https://eitaa.com/hamnevisan @AFKAREHOWZAVI
💢شاخص انتخاب اصلح ✍️ سعید کرمی "مسئولی که دغدغه‌ی ظهور حضرت حجت ارواحنافداه را نداشته باشد،و لو خدمت هم بکند خائن است." شاخصی که حضرت امام(ره) برای ما قرار دادند،افقِ دیدِ نامزدهای انتخاباتی را نشان می‌دهد. آنچه موجب غربت امام زمان و معصومین در زمان خویش بوده و هست این است که دیدگاه سطحی و مادّی مردم،بلندای افقِ دید معصومین را برنتافته است. نامزدی که وعده‌ی اصلاح اقتصاد و معیشت می‌دهد اما در هدفش دغدغه‌ی بندگی خدا و ظهور صاحب‌الامر را نداشته باشد،چنانچه در کار نمایندگیش موفق هم عمل کند برکت نخواهد داشت. سخنان نامزدها غالبا مشابه یکدیگر است و حول محور معیشت و اقتصاد،جوانان،آب و کشاورزی،اشتغال و....می‌گردد و همه جهت فریفتن مردمی سطحی‌نگر است. نامزدی که برای ایراد سخنرانی به مسجد می‌آید و به وقت اذان،نماز اول وقت را رها کرده و برای معرفی خویش،به محل دیگری می‌رود به نوعی میدانِ مَحَک افق دید اوست. نامزدی که بیشتر وقتش را در بخش‌های شهری شهرستان سپری می‌کند و به روستاها اهمیتی نمی‌دهد،سخن او درباره‌ی کشاورز و کشاورزی نیز،جز گزاف نیست. نامزدی که با لشکرکشی و پرطمطراق به محل‌های سخنرانیش،خود را باشکوه جلوه می‌دهد پیداست که پشتوانه‌ی الهی را دست کم گرفته است... شاخص‌ها و نشانه‌ها کم نیست اگر هشیار باشیم @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 💢 نشست «تاثیر سلبریتی‌ها در انتخاب مردم» با حضور: 🔹دکتر محمد حسنی 🔹حجت‌الاسلام دکتر وکیلی 🔹حجت‌الاسلام محمدلو 🔻انجمن سواد رسانه طلاب @HOWZAVIAN @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وصلت با سلطنت؟😁😂 داستان طنز ، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی، درباره خواستگاری از دختر سلطنت‌طلب، خوانده‌شده در شصت و یکمین محفل طنز قمپز، دی 1402 @HOWZAVIAN @tanzac
♨️ببینید دشمن کجا را می کوبد همانجا جبهه خودی است! ✍️ محمدصادق خرسند در یکی از عملیات های دفاع مقدس، شهید ابراهیم همت جمله نابی را بر زبان آورد که چون قطب نما مسیر درست را نشان می دهد و قابل تطبیق با شرایط و احوالات امروز جامعه است. ایشان می گوید «اگر در جبهه راه را گم کردید، ببینید دشمن کدام سمت را می کوبد، همان سمت، جبهه خودی است». بله! امروز دشمن زخم خورده، شبانه روز در حال توطئه است و با انواع و اقسام ترفندهای تبلیغاتی و جنگ روانی در حال کوبیدن جبهه انتخابات می باشد. جبهه ای که عامل سرافرازی و اتحاد ملی ایرانیان است. دشمنی که در فتنه سال گذشته نشان داد براندازی جمهوری اسلامی بخشی از راهبرد اوست و قسمت مهمتر، تجزیه ایران و از بین عوامل قدرت ملی ایرانیان است. پس اگر هنوز عده ای تردید دارند و مشکلات معیشتی و مفاسد اقتصادی آنان را دلسرد کرده، بدانند راه حل، قهر با صندوق های رأی نیست و فقط ریختن آب به آسیاب دشمنان ایران است. دشمنانی که خیالی جز تجزیه و نابودی ایران در سر ندارند. @HOWZAVIAN
🌻 قناعت همنشین کرامت ✍️ جواد رستمی قال الرضا علیه السلام: «الْقَنَاعَةُ تَجْتَمِعُ إِلَى صِیَانَةِ النَّفْسِ وَ عِزِّ الْقَدْرِ » قناعت همنشین کرامت و سربلندی است. (بحارالأنوار/ج 75 /ص 349) نتیجه قناعت و حرص و طمع نداشتن نسبت به داشته های دیگران اعم از مادی و معنوی، رسیدن به کرامت نفس و بزرگی و عزت است. قناعت نسبت به داشته های خویش افزون بر کنترل نفس و دوری از صفات بد نظیر حرص و طمع، سبب آرامش روح و روان انسان می شود. از این رو حضرت رضا عليه السلام فرمودند که همنشین قناعت، کرامت نفس و سربلندی است. چراکه سبب بی نیازی انسان، توجه نسبت به دارایی خود و قدردانی از نعمات الهی و در نتیجه بهره برداری کافی و وافی از آنها می شود. عزت و سربلندی چهره‌ای زیبا و قابل اعتماد از شخصیت انسان به نمایش می گذارد که در بزنگاهی همچون مسولیت، مدیریت، قدرت و ثروت عنان نفس از کف نداده، بلکه به خوبی لجام آن را مهار کرده تا دچار خطا و اشتباه نشود. شخص قانع تاثیرگذاری اجتماعی بالایی دارد و ضمن کاهش تأثیرپذیری منفی و تحت تاثیر بودن، نقش محوری در مسائل جامعه ایفا می کند که نکته ای قابل توجه و مهم است. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ آثار ارسالی به پویش روایت‌نوی «پای انتخاب» در صفحه هم‌نویسان منتشر شد. 🖌این آثار تا روز انتخاب در شبکه های مجازی منتشر می شود و بهترین‌ها به مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های تحلیلی ارائه می‌شود. 🔗 https://eitaa.com/hamnevisan سپاس از همه مشارکت کنندگان پیش به سوی 🌼پایگاه اندیشه‌ای در پویش روایت «پای انتخاب» به برترین‌ها جایزه 3 میلیونی، 2 میلیونی و 1 میلیونی تقدیم می‌کند. @HOWZAVIAN
✔️ انتخابات و اراده ملی ✍️ بهروز دلاور 1️⃣ انتخابات مظهر اراده ملی است. هر چه جمع ما با شکوه تر باشد، اقتدارمان بیشتر خواهد شد. قدرت چانه زنی هایمان بیشتر خواهد شد. 2️⃣ در انتخاباتِ نظام جمهوری اسلامی ایران مردم به خوبی حس می کنند که شرکت کردن و یا شرکت نکردنشان بسیار مؤثر است. بر همین اساس عده ای می خواهند رأی دهند و عده کمی نیز معتقدند که رأی ندادن بهتر است. 3️⃣ اعتماد مردم به صندوق های انتخابات، یکی از مهمترین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران است. این مهم نشانگر سلامت در انتخابات است. بیش از چهار دهه می گذرد و مردم اطمینان کامل دارند که رأی شان در پایداری نظام بسیار مؤثر است. 4️⃣ جمهوریت نظام متکی به انتخابات است. جمهوریت یعنی اعتماد به حضور مردم. یک پایه اساسی دولت اسلامی حضور پر شکوه مردم در سرنوشت کشور است. 5️⃣ دشمن ما، همان کسی که حقوق بشر را یدک می کشد که جان هزاران انسان برایش هیچ اهمیتی ندارد، در هر دوره انتخابات، چشم به انتخابات می دوزد. چون برای او مهم است. سرمایه گذاری می کند چون می خواهد اراده جمعی ما را خراب کند. رسانه های خود را فعال می کند، زیرا بتواند ما را هم مثل بسیاری از کشورهای دیگه به حاشیه ببرد. 6️⃣ شأن دشمن دشمنی است. از دشمن انتظار دلسوزی نداریم. اگر دلسوز بود که ما را تحریم نمی کرد!!!😳 او برایش دولت اسلامی و تمدن اسلامی معنایی ندارد. او می خواهد مثل همیشه زن یک کالا برای لذت های مردانه باشد. هر زمان خواست بدون اجازه وارد حریم خانه های مردم شود و جنایت کند، تمام ثروت های جهان را برای خود جمع کند و جهان را به دو بخش پولدار و بی پول تقسیم کند، همه دزدی بکنند اما از او نه. خلاصه می داند چگونه دشمنی کند. هر چه باشد فرزندان معاویه هستند. 7️⃣ غیر از دشمن، وعده های توخالی و بدون پشتوانه از موانع مهمی است که اراده ملی مان را خراب می کند. وعده هایی دروغین ایجاد بی اعتمادی می کند و بی اعتماد سمی است که زهر آن اراده های جمعی را نابود می کند. کاندیدا شدن برای خدا اینقدر سروصدا و بریز و بپاش ندارد. شهرت های دنیایی تاریخ انقضا دارد، اما شهرت های آخرتی تاریخ انقضا ندارد. 8️⃣ در کنار انسان های بی هدف و بی عرضه، نیروهای توانمند و با هدف کم نیستند. نیروهای متعهدی که آنچه داریم به برکت حضور ایشان است. بنابراین مهم است که در مسیر حرکت عمومی و ملی مان، چه کسی را انتخاب می کنیم. 9️⃣ حضور با شکوه در انتخابات دقیقا ایستگاهی برای رونق گرفتن دولت اسلامی و زوال تمدن غرب است. حضور امروز، بالابردن پرچم گفتمان دولت اسلامی در عصر کنونی است. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 احکام انتخابات / ۱ از ۵ 🗳 شرکت در انتخابات واجب عینی 📽 موشن گرافی های دیگر: ✅ ۲ انتخابات و خریدن رای ✅ ۳ انتخابات و رای سفید ✅ ۴ انتخابات و تجسس ✅ ۵ انتخابات و امر به معروف ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d @HOWZAVIAN
🔰 مبانی فقهی انتخابات؛ با توجه به عناوین ثانویه می توان حکم به وجوب داد 🌀 آیت الله ابوالقاسم علیدوست در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا 🔻دو نگاه را می توان به شرکت مردم در انتخابات داشت: 1️⃣ یک شهروند از حقی که دارد می تواند برای تعیین سرنوشت خودش استفاده کند که ذیل مبحث «استیفاء حق» قرار می گیرد که در این بحث حاکمیت باید زمینه را به گونه ای رقم بزند که مردم حس کنند، با شرکت در انتخابات از حق خود استفاده می کنند. شهروندان باید حس کنند که نمی توانند نسبت به حق خود بی تفاوت باشند و زمینه سازی برای استیفاء حق لازم است صورت گیرد. 2️⃣ نگاه دیگر، نگاه تکلیف است که یک شهروند حس کند در یک موقعیتی است که رأی وی می تواند پاسخ داشته باشد و به صلاح مملکت، نظام و تشیع است؛ کاملا جاافتاده است که هر چه شرکت مردم در انتخابات با شکوه تر باشد هم برای کشور و هم برای انقلاب و نظام برد بیشتری دارد. 🔸من به دشمن تعبیر نمی کنم بلکه می گویم طبیعتا «دیگران» به حضور مردم در انتخابات نگاه می کنند و اگر حضور پرشوری شکل بگیرد، حاکمیت می تواند در ارتباط با دیگران و حکومت های منطقه به گونه ای دیگر تعامل کند و اگر حضور ضعیف باشد این تعامل به گونه ای دیگر است. کسانی که خیرخواه نظام هستند به شرکت در انتخابات به شدت توصیه می کنند. 🔹حفظ نظام، حفظ مصالح کشور، قاعده نفی سبیل و تقویت نظام قواعدی هستند که می تواند مبنای فقهی شرکت در انتخابات باشند و با توجه به عناوین ثانویه می توان حکم به وجوب داد. 🔸لازم است مسؤولین برای انتخابات آینده زمینه را برای حضور بهتر مردم آماده کنند از این رو تبلیغات و روشنگری مهم است و لازم است که عملکردهای مثبت به مردم، بدون هیجان بیان شود. اگر حاکمیت مبنای کار خود را بر شفافیت قرار دهد حضور مردم تضمین شده است. 🔹بخشی از آنچه که همه وظیفه می دانیم روی دوش حاکمیت است زیرا باید در حرفی که می زند دقت کند و حضور مردم را پاس بدارد زیرا مشارکت و شرکت در انتخابات بر اساس یک فرایند رخ می دهد و بی دنباله نیست. امیدوارم حاکمان حضور مردم را قدرشناسی کنند و مردم به حساب اصل نظام و کشور نیز در انتخابات حاضر شوند. 🔸 لازم است که مردم به اقناع برسند تا از حق خود استفاده کنند از این رو باید رسانه ها بر مسأله استیفاء حق تأکید کنند؛ خبرگزاری رسا نیز رسانه ای موثر است که می تواند موضوع استیفاء حق را تبیین کند. این تأکید تأثیر بیشتری نسبت به طرح وجوب شرکت از ناحیه افرادی که در کسوت مراجع نیستند، دارد. 🔹 ما نه صرفاً به خاطر اینکه یک مسلمان هستیم بلکه به خاطر اینکه به ایران تعلق داریم و با توجه به اینکه انقلاب برای همه انسان‌ها پیام دارد از نظر انسانی نیز وظیفه داریم که در انتخابات شرکت کنیم. 🔺انتخاب شایسته وظیفه دیگر هر فرد است. هرکس طبق تحلیلی که دارد اقدام به انتخاب افراد شایسته کند برای او حجت است و اگر شک داشت می‌تواند از افراد لایق سؤال کند به گونه‌ای که اگر در قیامت از او سؤال شود چرا به این شخص رأی دادی بتواند پاسخگو باشد. @HOWZAVIAN
🌻 نشانه‌های «مشارکت سیاسی» و «رشد یافتگی ملی» در انتخابات امسال ✍️ حمیدرضا غریب رضا ✳️ توصیف میدان رقابت‌های سیاسی امسال در دو انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی نشان از این دارد که دست آوردها و پیشرفت قابل توجهی در فرآیند مشارکت مردمی داشته‌ایم و با عبور از بسیاری از تابوها و جریان‌ها و مطالبات به حق و منصفانه مردم، پدیده ارزشمند «رشد یافتگی سیاسی ملی» در این برهه توسعه یافته است. همین شاخصه باعث شده گفتمان و ادبیات نامزدهای انتخابی همچنین مجریان و ناظران انتخابات تحول مثبت پیدا کند. امیدواریم این تحول، به شکل گیری مجلس کارآمدتر برای حل مشکلات کشور و مردم منجر گردد. در ذیل به بیان مختصر برخی از این نشانه‌ها خواهیم پرداخت: 🔵 فراگیر شدن مطالبه گری به عنوان ویژگی سیاسی مردم ایران در این مقطع تاریخی و تبدیل شدن عدالتخواهی به گفتمان غالب حتی در بین نامزدها و نزدیک شدن به گفتمان گام دوم انقلاب. 🟠 جوان گرایی در بین نامزدها و مشارکت جدی رویش‌ها و نسل‌های جدید انقلاب و ایجاد جریان‌ها و ائتلاف‌های جدید در میان نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی. این شاخصه در بین نامزدهای انتخابات خبرگان رهبری کم نظیر بوده است. 🟡 فاصله گرفتن از خطوط التقاطی و بازگشت به شعارهای اصیل دینی و انقلابی و آرمان‌های امام و رهبر انقلاب در ادبیات نامزدهای انتخابات. 🟢 ارزیابی عملکرد نمایندگان سابق بر اساس معیار شفافیت در مجلس اعم از آراء، عملکرد و دیدگاه‌ها به مقتضای احکام شرعی و قانونی نیابت و وکالت از ملت. 🔴 پیشرفت ادبیات رقابت سیاسی از نقد آقازادگی به مبارزه با پدرخواندگی سیاسی . 🟤 شکسته شدن انحصارگرایی سیاسی و خروج فضای رقابتی از دوگانه‌های سنتی چپ و راست و اصلاح طلب و اصولگرا و گرایش به سمت کارآمد گزینی. 🔶 مطالبه گری از نامزدهای انتخابات درباره منابع هزینه های تبلیغات و تقبیح و انتقاد شدید مردمی از کاندیداهای پرخرج و اسرافگر در تبلیغات. 🔷 دقیق تر شدن عملکرد شورای نگهبان در دو بعد عدم توجه به مصلحت نگری نسبت به شخصیت‌ها و جریان‌های و رعایت مرّ قانون درباره آنان همچنین دقیق تر شدن عملکرد شورای نگهبان در توجه به شکایات کاندیداها. 🔹 مطالبه گری عمومی برای چارچوب دار بودن وعده‌های نامزدها و نپذیرفتن وعده‌های خارج از چارچوب صلاحیت و اختیارات نمایندگان مجلس. 🟦 ‌ توجه کمتر به لیست‌های انتخاباتی و اولویت دادن مردم به تحقیق و مطالعه و مشورت درباره عملکرد، دیدگاه‌ها و برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی. ⬜️ فاصله گرفتن بیشتر ذوق سیاسی عمومی از قومیت و قبیله و مذهب گرایی به نسبت انتخابات گذشته. 🟩 تحول کمی و کیفی در عملکرد رسانه ملی در ایجاد فرصت برابر برای تبلیغات و مناظرات انتخاباتی 🔗 متن کامل یادداشت @HOWZAVIAN
🍃 «ایران» را تنها نگذاریم! ✍️ علی خسروی ایران، کشوری است بر روی چندین گسل زلزله؛ گسل‌هایی خطرناک از جنس سیاست و اقتصاد و فرهنگ و... «جامعه‌ای» که بدل به «جمعیت» شده و زخم‌ها و اصطکاک‌ها آن را پراکنده‌ است. در ایران هیچ زخمی التیام نمی‌یابد، بلکه به حال خود رها می‌شود تا کی دوبار سر باز کند و جامعه را به عفونت خود بیالاید. ایران کشوری است با سه میلیون بیکار و نوزده میلیون حاشیه‌نشین و نزدیک به ده میلیون بی‌سواد یا کم‌سواد که سرانۀ مطالعه‌اش به دقیقه نمی‌رسد، با شصت میلیون مستحق دریافت کمک معیشتی دولت در دویست و بیست هزار نقطه که هجده میلیون نفرشان در فقر مطلق‌اند. ایران کشوری گرفتار تورم بالای‌ ۵۰ درصد و رشد منفی اقتصادی در دهۀ نود و رکود. این کشور مانند خانه‌ای است که با هر تکانه‌ای تَرک می‌خورد و بیم فرو ریختن‌اش می‌رود؛ مثل پر کاهی در مصاف تندباد، یا چون سنگی در چمبرۀ سیل خروشان، غلطان و دوان. دقیقاً با نظر کرد به همین دلایل جمعه ۱۱ اسفند، همه ما نامزدی را از میان نامزدها انتخاب نمی‌کنیم؛ یکی از این دو راه را برمی‌گزینیم: توهم مزمن و زورمند که سلسله‌ای از رخدادهای آینده را می‌جنباند؛ یا واقعیت‌گرایی حداقلی که زمینه را برای اصلاح و تغییر بیشتر هموار می‌کند. در چنین شرایط لرزان، اگر کسی به هر دلیلی همین مقدار «تحول‌خواهی» را در مصاف با توهمات ریشه‌دار تنها بگذارد، ایران را به تندباد حوادثی سپرده‌ است که معلوم نیست از کجا سر بر خواهد آورد. بی‌پرده و صریح می‌گویم؛ در این شرایط، کوتاهی و نیامدن به سوی صندوق‌های رأی، نامی جز «خیانت» به ایران ندارد و همراهی و همدستی با آدمخوارانی است که از کشور ما جز زمین سوخته نمی‌خواهند! صلاح مملکت خویش خسروان دانند. @HOWZAVIAN
🔴 در تکاپوی آری ✍️ محمدعلی‌بابایی 🌻وطن عزیزمان از محدود کشورها،بلکه شاید تنها کشوری که به معنی واقعی کلمه حیاتش به زیباترین شکل ممکن به وابسته‌است،نه قدرتهای جهانی. 🌻 مردمی که باور قلبی به آرمانهایی دارند که کمر استکباران جهان را شکسته است، پس انتضار نیست که دشمن هر لحظه دنبال راه‌حلی نگردد تا رگ حیاتیش را قطع نکند، اینجاست که ندادن یعنی تیشه به ریشه خودزدن، زیرا گرچه تنه‌اش مریض اما؛ اصل و اساسش درست و نیازمند ترمیم است. 🌻 با هر رأی دادن نه تنها درخت را آبیاری می‌کنیم بلکه ان‌شاء‌الله نیروی تازه و کارآمدتری، با بصیرت و آگاهیمان برای ترمیم وجود خودمان تزریق می‌کنیم و این در حالی است که با رأی ندادن دستمان را برای آغوش گرفتن دشمنی می گشائیم که حداقل کاری که می‌کند با تزریق سم وجودیش وجودمان را از ریشه و بن می‌کند تا چه برسد که یاریگر ما باشد. @HOWZAVIAN
☀️ بیا با هم حرف بزنیم ✍️ عباس بابائی چند گروه بودیم که آتش‌به‌اختیار برای تبلیغ انتخابات می‌رفتیم بازار تهران. حسابی شلوغ می‌شد. «آرمان» انگار همه‌ی کارهایش را تعطیل کرده‌بود؛ چون هرروز می‌آمد. آرام و پرحوصله حرف می‌زد و تحلیل می‌کرد. ناگهان جوانی پرخاش‌کنان به سمتش آمد: «شما همتون جیره‌خورید! جمع کنید این بساط رو؛ چقدر بهتون دادن؟!» «آرمان» خندید؛ دستش را گرفت و کنار کشید؛ بعد یک لیوان چای برایش ریخت و گفت: «این‌طوری که میگی نیست؛ این چایی رو هم با پول خودمون گرفتیم! اگه دادوبیداد نمی‌کنی، بیا با هم حرف بزنیم.» چند دقیقه‌ای نگذشت؛ صدای خنده‌شان بلند شد! جوان بلندشد، صورت «آرمان» را بوسید. عذرخواهی کرد و رفت. (برگرفته از کتاب اثر انگشت) @HOWZAVIAN