eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
429 ویدیو
167 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷🔸پویش تبیینی «چهارم» 🔸عنوان تولید محتوا: «زبان فارسی؛ زبان رهبری» 🔺۱. اهتمام رهبر انقلاب به ترویج زبان فارسی 🔺۲.ابتکار رهبری در شناساندن ظرفیت زبان فارسی به مردم و نخبگان (واژه‌پردازی، مفهوم‌سازی، واسازی بن‌بست‌های زبانی) 🔺۳. دلایل التزام زبانی رهبرانقلاب به فارسی‌گویی (دیدارهای تخصصی، بیانات حول مفاخر ادبی، مواجهه تخصصی با زبان فارسی، معرفی آثار و کتب فارسی) 🔺۴. نقش رهبری معظم انقلاب در پاسداری از زبان فارسی به عنوان زبان فکر و تعقل 🔺۵. استخدام ظرفیت زبان فارسی در تقویت روحیه استقلال خواهی، عزت نفس شخصی، اعتماد به نفس ملی توسط رهبری 🔺۶.استخدام ظرفیت زبان فارسی در اقتدار بخشی همه جانبه به ایران در منطقه و جهان (فهم اهمیت رقابت‌های زبانی در عرصه بین‌المللی) 🔺۷. رابطه دوسویه ترویج زبان فارسی و تقویت زمینه های آزادی و روح آزادگی در بیان رهبری 🔺۸. استخدام ظرفیت زبان فارسی در تقویت روح معنویت‌جویی مردم توسط رهبری 🔺۹. بهره‌گیری از ظرفیت حکمی زبان فارسی برای ارتقای سطح فرهیختگی جامعه توسط رهبری 🔺۱۰.التزام رهبری به گسترش ظرفیت‌های زبانی، نشانه اعتقاد رهبری به تقویت و توسعه آزادی بیان و قدرت تبیین 🔺۱۱.چشم‌انداز رهبری در تبدیل‌شدن زبان فارسی به زبان علمی در منطقه و دنیا 🔺۱۲. تهی‌سازی سویه‌های استبدادی از زندگی اجتماعی با تقویت و ترویج زبان فارسی توسط رهبری 🔺۱۳. تشخص زبان فارسی در جبهه مقاومت متأثر از نقش بین‌المللی رهبر انقلاب 🟣‌ ملاحظه یک: از اعضای محترم تبیین‌گر تقاضا می‌شود، آثار ارزشمند خود را در بازه زمانی 23 الی 28 اردیبهشت ماه، در قالب یادداشت‌های کوتاه 600 الی 800 کلمه‌ای، رشته‌توییت و یا توییت، به به نشانی @Saeedtotonkar ارسال کنند. 🟣ملاحظه دو: در این پویش توجه به این نکته که رهبران مستبد اساسا بدنبال انس دادن مردم با کلمه و زبان نبوده، ظرفیت‌های زبانی آنان را خنثی کرده و نمی‌گذارند چرخش کلمه و سخن به راحتی بین مردم صورت بگیرد، اهمیت دارد. در مقابل رهبران آزادی‌خواه به دنبال توسعه ظرفیت‌های زبانی در تمام ابعاد آن هستند. ابعادی که در این پویش به عنوان محور آورده شده است، واقعیت‌های تجربه شده‌ای است که در منش و روش زبانی و بیانی رهبر انقلاب، به وضوح قابل شناسایی است. @HOWZAVIAN
📌در تکریم انسان و اخلاق ✍️ علی‌خسروی 🔻دهه کرامت فرصت پاسداشت و بازگویی عناصر مهم دربارۀ کرامت انسانی است. 🔻شهید مطهری در بحث فلسفۀ اخلاق کرامت انسانی را گوهر اصلی اخلاق تلقی کرده‌اند. پیامبر گرامی هم سخن اصلی‌اش این است: «آمده ام تا کرامت‌های اخلاقی را کامل کنم.» 🔻خداوند کریم است. رسول‌ کریم او فرشته وحی، بر پیامبر اکرم نازل شده است. مؤمنان از رزق کریم بهره‌ور می‌شوند و به مقام کریم می‌رسند. همه این نکته‌ها تعابیر قرآنی‌ست. 🔻حافظ تعبیر غریبی دارد: با لبی وصد هزاران خنده آمد گل به باغ از کریمی گوئیا در گوشه‌ای بویی شنید! 🔻کرامت دنیا را رنگ و بوی دیگری می‌دهد، فضای زندگی را خندان و گلستان می‌کند. کینه‌ها را از بن می‌شوید و با خود می‌برد. کرامت دشمن را تبدیل به دوست صمیمی می‌کند: «فَإِذَا اَلَّذِی بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمیم.»(۳۴/فصلت). این آیه از زمره آیات فراموش شده قرآن است. کرامت، سخت‌ترین دشمنی‌ها را تبدیل به نرم‌ترین دوستی‌ها می‌کند. 🔻در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که برخی به انواع حیل می‌کوشند دوستی‌ها را به دشمنی مبدل کنند. فضای سیاسی‌اش‌ فراتر از دوقطبی است و هرکس به بهانه‌ای، دیگری را که چون او نمی‌اندیشد به انواع تازیانه می‌نوازد. در شوره‌ زار مجازستان آبروی افراد به تاراج گذاشته می‌شود، انصاف به محاق رفته و بی‌اخلاقی سکه رایج می‌شود. در این فضا و زمانه کشته آنقدر زیاد است که کفن نتوان کرد. حاصل این جامعه بی‌کرامت و پرکینه هم پیش روی ماست: جز قلب تیره هیچ نشد حاصل و هنوز باطل در این خیال که اکسیر می کنند! @HOWZAVIAN
🌻سمبل حیا ✍️سعید کرمی مرد که باشی در زندانت اندازند و در آن خلوات زندان زن بدکاره همجوارت کنند فاتح و سربلند از زندان خارج شوی، باید هم دخترت سمبل حجب و حیا باشد و فاطمه ثانی لقب بگیرد. باید هم بزرگ مرجع تقلید قم، جناب عیسی خزرجی افسار مرکب دختری اینچنین را بگیرد و تا منزل خویش همراهی کند... هر کجا دختری با حیا و با متانت دیدی پدر با غیرتش را تحسین کن... @HOWZAVIAN
🔺برای اولین بارهای انتخابات ۱۴۰۲ ✍️ دکتر محمدرضا باقرزاده، استاد حوزه و دانشگاه نوشت: 1. برای نخستین‌بار الزام رأی دادن با شناسنامه برداشته شد و مردم این امکان را یافتند که با مدارک هویتی ۵گانه اعم از شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه، گواهی‌نامه و کارت خدمت دوره ضرورت نظام وظیفه، در انتخابات شرکت کرده و رأی خود را به صندوق بیاندازند. 2. برای اولین بار بود که خبری از مُهر انتخابات نبود و مردم بی‌آنکه نشانی از شرکت در انتخابات در شناسنامه‌شان ثبت شود تنها با خلوص نیت و با هدف ادای وظیفه دینی و ملی خویش به پای صندوق‌های رأی رفتند و گزینه‌های مورد نظر خود را انتخاب کردند، بدان امید که منتخبانشان نیز با عمل مخلصانه به وظایف نمایندگی پاسخ این اعتماد بی‌شائبه را بدهند. 3. برای اولین بار سامانه «مردم‌ناظر» ایجاد شد که با هدف بالا بردن امنیت انتخابات راه‌اندازی شد و برای نخستین بار این امکان را فراهم آورد که مردم در لحظه و به صورت برخط بر انتخابات نظارت داشته و تخلفات احتمالی را به مسئولان ذیربط گزارش کنند تا هیچ شک و شبهه‌ای بر سلامت انتخابات وارد نشود و یکی از موارد چهارگانه مورد تأکید رهبر انقلاب این‌گونه تحقق یابد. 4. برای اولین بار در حوزه‌های اخذ رأی صندوق‌های سیار غیر از مکان‌های صعب‌العبور و بیمارستان‌ها و مکان‌هایی از این دست، به ایستگاه‌های مترو و سواحل دریاها از خلیج فارس تا خزر اعزام شد تا مردم در هر گوشه و کناری امکان مشارکت در انتخابات را داشته و بی‌ آداب و ترتیب خاصی در سرنوشت‌سازترین رویداد مملکت مشارکت کنند تا بستر تحقق «مشارکت حداکثری» به‌مثابه یکی دیگر از مؤلفه‌های مورد تأکید رهبر معظم انقلاب فراهم آید. 5. برای اولین بار شرایطی مهیا شده که آمارها به صورت برخط به ستاد انتخابات ارسال شود و از این طریق اطلاعاتی در مورد تعداد شرکت‌کنندگان، ترکیب سنی و موارد دیگر به دست آید. @HOWZAVIAN
😍 یکی بوی و یکی هم بوی تازه از چاپ درآمده! ✍️ محمدرضا حدادپور جهرمی، نویسنده حوزوی نوشت: هر دو در تهِ مغز و احساس هر آدمی چنان اثر جذابی می‌گذارد که انسان دلش می‌خواهد او را بخورد بخورد نه یعنی که بِجَوَدَش تا خون بیاید نه یعنی ببلعدش جوری که بشود جزئی از خودش همان قدر که لب گذاشتن روی لپ‌های گوگولیِ نوزادان و مغز و روح و روان را از یک نفس عمیق پر کردن حال می‌دهد... به همان اندازه، چشم دوختن به ذره ذره کتاب نو و جذابی که تازه از چاپخانه زاده شده و به دستت رسیده.. هر دو به همان اندازه سر کِیفَت می‌آوَرَند البته بی دلیل هم نیست هر دو بسی رنج‌ها برده شده تا به قابِ نگاهِ مهربان‌مخاطبان برسند و چه لحظات مشقت‌آوری که آدمی را به فراموشی از خود و پیرامونش رساند تا وقتی فرزندش به دنیا آمد و جلوی چشمش خودنمایی کرد، دل آدمی غَنج برود از شیرین کلامی‌اش حالا چه فرزندش کودکی باشد از جنس تن و بدن و وجودش و چه کتابی باشد از جنس روح و روان و افکارش... شما را به لذت بوییدن و روئیدن و جوشیدن و خروش از صفحه صفحه کتابها در دعوت میکنم. جایی که گاهی حتی میشود با باباها و مامان‌های کتابها دَمی نشست و از لذت و مِهر و قهر و رنج این مسیر با آنها سخن گفت. ☑️ اگر قدم رنجه کردید و تا نمایشگاه آمدید، پذیرای مِهر و توجه شماییم در غرفه نشر حداد: راهروی شماره ۹ غرفه ۱۷۵ @HOWZAVIAN
. 👤طلبگی خود را روایت کنید 💎بنویسید از بهترین رویدادی که انگیزه شما را برای ماندن در حوزه و ادامه دادن درس و بحث بیشتر کرده است، از همراهی با استاد تا زیست طلبگی و تا طنزهای حجره و حیاط حوزه .... ✍️ برای ما بنویسید و به جهاد روایت @Jahaderevayat ارسال کنید. @HOWZAVIAN
📌تیغ سانسور رسانه داران بر بیانات مراجع معظم تقلید 🔻طی سفر دو روزه رئیس دولت سیزدهم به شهر قم، علاوه بر استقبال گرم و صمیمانه اقشار مختلف مردم، جامعه روحانیت، علما و مراجع معظم تقلید نیز با آیت‌الله رئیسی دیدارهایی داشتند. مراجع معظم تقلید در این دیدارها علاوه بر بیان انتقادات سازنده، از خدمات چشمگیر دولت سیزدهم تقدیر کردند. ⁉️ اما برخی افراد و جریانات، حمایت‌های مراجع معظم تقلید از آیت‌الله رئیسی و اقدامات انقلابی دولت سیزدهم، را سانسور کرده و انتقادات سازنده‌ مراجع معظم تقلید را طوری برجسته کردند که گویی مراجع عظام در این دیدارها چیزی غیر از بیان انتقاد نداشته‌اند. ♨️ عمده این افراد و جریانات همان کسانی هستند که نسبت به عملکرد نامطلوب اقتصادی در دولت تدبیر و امید مهر سکوت بر دهان زده بودند، اما این روزها با کنش‌گری‌های آمیخته با لجاجت سیاسی‌شان مشغول سیاه نمایی علیه دولت سیزدهم هستند. ⭕️ به‌تبع متولیان این رسانه‌ها، حامیان حوزوی این رسانه‌داران نیز همین خط رسانه‌ای را دنبال کردند. به‌عنوان نمونه حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی در توئیتی چنین متذکر شده است ... ✍️حسین حیدری 📎متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید @HOWZAVIAN @antisecular_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه آیت الله العظمی خامنه‌ای ✍️ حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید مهدی موسوی ناشر: انقلاب اسلامی اردیبهشت ۱۴۰۳ در ۸۳۲ صفحه و ۱۱ فصل ❇️ امتداد حکمت و فلسفه @HOWZAVIAN
💠 لذت از زندگی ✍️محمدمهدی دستورانی 🔹یکی از عوامل عمل نکردن ما به مطلبی که می‌دانیم یا آرام نبودن و لذت نبردن از نعمتی که داریم، این است که تصویری از یک حالت و شرایط و نعمت خاصی را در پَسِ ذهنمان تصور کرده‌ایم و دائما منتظریم آن نعمت و شرایط مطلوب برایمان پیش بیاید؛ به خاطر همین به طور ناخودآگاه، لذت و حرکت ما مشروط به آمدن آن حالت و نعمت می‌شود و در ناخودآگاهمان اینگونه نوشته می‌شود: «تا به این شرایط و این نعمت نرسم، خوشحال نمی‌شوم و احساس خوشبختی نمی‌کنم. تا این شرایط برایم پیش نیاید، فلان کار را شروع نمی‌کنم، درس نمی‌خوانم، فلان رفتارم را ترک نمی‌کنم، فلان حرفه را یاد نمی‌گیرم». 🔸این مطلوب ما، گاهی شکل کمال‌گرایانه و افراطی نیز به خود می‌گیرد، بدون اینکه متوجهش بوده باشیم. 🔹این تصویر مطلوب ما، گاهی کاملا واضح و روشن است، گاهی هم به طور مرموزی، یک تصویر مبهمی است و باید کمی به آن فکر کنیم تا بفهمیم چه تصویری است. 🔸یکی از جلوه‌های این تصویر توهمی کمال‌گرایانه نیز همین است که دائما هرروز و در هر شرایطی که هستیم، منتظریم وضع بهتری پیش بیاید. وضع کنونی را دلمان نمی‌پذیرد و دنبال چیزی جدید و بهتر و کامل‌تر است. این یعنی وضع و نعمت‌های حاضرمان را به صورتی معمولی و پیش‌فرض تصور می‌کنیم؛ درحالی که توجه نداریم این حالت و شرایط و نعمت‌های کنونی ما، چقدر مطلوب و سرشار از نعمت و آرامش است؛ و چه بسا ممکن بود روزی آرزویشان را داشته باشیم. 🔹همین توهم ما باعث می‌شود از زندگیمان لذت نبریم، آرامش نداشته باشیم. یعنی مانعی کاملا توهمی و پوچ و غیرواقعی برای زندگی و رشد خودمان ساخته‌ایم! 🔸باید هر از گاهی بنشینیم با خودمان فکر کنیم چقدر از ناراحتی‌ها، بدحالی‌ها، دغدغه‌ها، نگرانی‌ها (استرس)، تلاش‌ها، حرص‌ها و عصبی شدن‌های زندگیمان از این جنس است؟ که به طرز عجیبی خواهیم دید بخش زیادی از آرامش زندگیمان را اینگونه هدر داده‌ایم. @HOWZAVIAN
💠 تناقض شراب‌خواری سالم و بدن‌نمایی ایمن ✍️ احمد فربهی، استاد حوزه نوشت: ⬅️ برخی از کارهایی که در جوامع غربی انجام می‌شود، نتیجه ناآگاهی و دوری از آموزه‌های دینی است و چون کار فرهنگی ما نیز ضعیف است، گاه همان کارها و فرهنگ‌های آسیب‌زا در جامعه ما نیز سرازیر می‌‌شود. از جمله آن‌ها مسأله شراب‌خواری است که برخی تصور می‌کنند، می‌توان شراب‌خواریِ سالمی داشت؛ در صورتی که شراب‌خواری خودش «بی‌راهه» و عامل «فساد» است. 👌 هم‌چنین خیال می‌کنند، زن و مرد می‌توانند روابط آزادِ امن داشته‌باشند، در صورتی که خودِ روابط جنسیِ آزاد، بی‌ضابطه و بدون تعهد، نوعی «آلودگی» و عامل «ناامنی» برای خانم‌ها و خانواده‌هاست. @HOWZAVIAN