فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
📽 طالبان ورود هر نوع کتاب ایرانی به افغانستان را ممنوع کرده است!
لیست 400 تایی کتب ممنوعه در افغانستان:
➕ کتاب های دکتر علی شریعتی و آیت الله مطهری و حتی کتاب های که شامل شعر و ادبیات زبان فارسی می شود نیز در لیست کتابهای ممنوعه طالبان قرار دارند.
▫️هر کتابفروش و کتابخانهای که این کتابها را داشته باشند، باید جمعآوری کند و اگر این اتفاق نیفتد، جریمه سخت در انتظارشان خواهد بود. / پیوند
📚@dostaneketab | دوستان کتاب
⁉️اسلام رحمانی؛ محبت یا سازش؟!
✍🏼زهرا ابراهیمی
🔴اسلام رحمانی از آن واژههای جذابی است که مفهومی دوپهلو دارد؛ لذا به وقت بهکارگیری این واژه باید مفهوم آن را دقیق و عمیق تبیین کرد تا شائبهای ایجاد نگردد. برخی اسلام رحمانی را بهمعنای محبتِ تام به تمام موجوداتِ عالم دانسته و معتقدند اسلام چیزی جز رحمت نیست. این گروه حقِ هیچ نوع خشونتی را به رسمیت نمیشناسند.
آنچه این افراد نسبت به آن دقت ندارند این است که نگاه اسلام، محبتورزیدن به تمامی موجودات عالَم است اما به یک شرط؛ آنهم اینکه دشمنی در میان نباشد که اگر باشد محبت موضوعیتی ندارد.
🔴قرآن میفرماید: «لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ»
«خدا شما را از نیکی کردن و عدالت نسبت به کسانی که درکار دین با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان بیرون نکردند باز نمی دارد؛ زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد».
در جای دیگر هم موضوع عدم سازش و نرمی با دشمنان را مطرح کرده و میفرماید:
«أَلَا تُقَاتِلُونَ قَوْمًا نَكَثُوا أَيْمَانَهُمْ وَهَمُّوا بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ وَهُمْ بَدَءُوكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ ۚ أَتَخْشَوْنَهُمْ ۚ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»
«چرا و برای چه نمی جنگید؟ آن هم با گروهی که پیمان های خود را شکستند، و عزمشان را بر بیرون کردن پیامبر از وطنش جزم کردند و هم آنان بودند که نخستین بار با شما جنگیدند، آیا از آنان می ترسید؟! در صورتی که اگر مؤمن هستید، خدا سزاوارتر است که از او بترسید».
🔴محمدعلی ایازی به تازگی یادداشتی نوشته و اسلام رحمانی را خوانشی نواندیشانه از اسلام معرفی کرده است. ایشان نظریهی اسلام رحمانی را پاسخی در برابر تفسیرهای خشونتآمیز از اسلام دانستهاند. خوانش نواندیشانه از اسلام به خودی خود مذموم نیست به شرطی که با مبانی اسلامی در تضاد نباشد. چنانچه تفسیر اسلام رحمانی به سازش و نرمی با دشمن بیانجامد جز یک انحراف نیست.تکرار رحمانیت خدا در قرآن نباید توجیهی برای نادیدهگرفتن منتقم بودن خدا شود.اعتقاد به اسلام رحمانی نباید به سازش با دشمن ختم شود و اصول مبارزه و مقاومت در برابر دشمن را نادیده بگیرد.
🔴اسلام دین جامع و کامل است و توجه صرف به یک بعد منجر به بیتوجهی به سایر ابعاد میگردد. اسلام ترکیبی از رحمت و عدالت است. تفاسیر سطحی و ناقص از اسلام چه در جهت رحمانیت مطلق و چه در جهت خشونت مطلق هر دو مردود است. اسلام دین مبارزه با ظلم است. هر دیدگاهی که این بعد را زیرسوال ببرد مورد تأیید دین نیست. پس اگر مقصود از اسلام رحمانی، ندیدنِ بدیها و دشمنیهای دشمن است این تفکر نوعی انحراف است و روی دیگر سکهی لیبرالیسم!
📌آقای ایازی منظورتان از اسلامِ رحمانی کدام اسلام است؟!
اسلامِ مهربان با مظلوم
یا اسلامِ مهربان با ظالم؟!
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfahan
🔻 علامه طباطبایی و شناخت مقتضیات زمان و مکان
▫️ توجه به جهان اطراف و بررسی وضعیت حال و آینده از نشانههای بارز علاّمه طباطبایی است.
▫️ ایشان در دهه ۲۰ و ۳۰ نقش حساسی در هدایت جامعه داشت و با هجوم شبهات، سلاح قلم بهدست گرفت و کاری کرد کارستان!
▫️ فلسفه مادی و افکار غربی را پوچ و بیمقدار جلوه داد و حساسیتهای زمان را بهکار گرفت. هدایت فوجفوج جوانان کار کمنظیری بود که علاّمه یارای آن را داشت و بهخوبی از عهده آن برآمد.
▫️ پس از رحلت آیتالله العظمی بروجردی، «حکومت اسلامی» موضوع درس وی گردید و مقالاتی در این زمینه نگاشت و در آنها توانایی حکومت اسلامی در اداره جامعه و قدرت ولایت فقیه را اثبات کرد.
#علامه_طباطبایی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@ahvaalehowze
#روز_نوشت
💢 چراغی تا ابد
✍️مصطفی گودرزی
24 آبان ماه هر سال دنیا به خاطر میآورد که احیا کننده فلسفه در عصر معاصر از این جهان فانی به ابدیت پیوست.
اورا علامه میخوانند زیرا که علوم بسیاری در سینهاش جا گرفته بود و وسعت معرفتش به آسمان دنیا شباهت داشت.
در دامانش بزرگان فلسفه و عرفان به بار نشسته بودند و بیرق معرفت الهی را بر افراشته بود.
نامش محمدحسین و او را طباطبایی میخواندند.
از او بسیار شنیده شد که به اطرافیان و شاگردانش گوشزد نمود: «ابد در پیش است» و راه صحیح سیر به ابدیت را توحید میدانست.
در مقابل نگاه خوشی به تمدن غرب نداشت و در المیزان نوشته بود: «تمدن عصر حاضر قوانین خود را مطابق هوا و هوس اکثریت افراد وضع و اجرا میکند». (تفسیر المیزان، ج ۴، ص ۱۶۰) علامه معتقد بود که قوانین ملل غربی بر بنیان اخلاق مبتنی نیست و لذا به فساد جامعه و شکسته شدن قوانین میانجامد. (همان، ص ۱۷۳)
احمد احمدی معتقد بود نظر علامه طباطبائی در ارتباط با غرب، پس از سفر درمانی او به لندن تغییر یافت. احمدی میگوید: «… موقع رفتن، پلیس خیلی به آقای طباطبایی احترام گذاشت. همانجا من به ایشان گفتم: حاج آقا شما در نوشتههایتان خیلی به اروپا تاختهاید. اگر قبلاً آمده بودید و نظم و انضباط اینجا را دیده بودید، آیا اینقدر به اینها میتاختید. فرمود: نه. توجه میکنید. فرمود: نه؛ یعنی یک انصافی در این مرد عالی مقام بود و آنچه را که حق میدید، آن را درست میانگاشت و آنچه را که نادرست میدید، طرد میکرد».
باز هم تاکید مینمود: «رفقا، ابد در پیش داریم»
اما، آیا ابدیت و توحید با جریان امروز غرب و جهان مدرن سنخیت دارد؟
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻عمل به ظاهر شریعت، لازمهی سلوک است
♻️ علامه طباطبایی:
سالک از ابتدای سیر تا مقام وصول، باید ملازم شرع باشد و سر سوزنی از ظاهر شریعت تجاوز ننماید و چون کسی این چنین نباشد منافق است، مگر به عذر و یا خطا و نسیان باشد. این که شنیده شده و به بعضی نسبت دادهاند که چون شخص به کمال رسید، تکلیف از او ساقط می شود افترا و کذب محض است، زیرا رسول الله صلی الله علیه و آله با این که اشرف موجودات بوده، تا آخرین لحظه حیات، تابع و ملازم احکام الهیّه بودند.
📚ثمرات حیات/ج۱/ ص ۴۰
💠۲۴ آبان، سالگرد وفات علامه طباطبایی، مفسر و فیلسوف بزرگ معاصر و صاحب کتاب شریف "تفسیر المیزان"
#علامه_طباطبایی
@howzavian_tehran
.
🖍پندار ناقص روشنفکران از علامه طباطبایی
انتشار یادداشت حجت الاسلام دکتر شریفی از نویسندگان حوزوی در خبرگزاری تسنیم
متن کامل
https://tn.ai/3199359
#علامه_طباطبایی
@howzavian
❤️ علامه
✍️ علی خسروی
چهلوسه سال پیش در چنین روزی سجادهنشینی باوقار و عالمی پراعتبار و شهسواری سبکبار و فلکپیمایی گلیمپوش از اهالی شهر فرزانگی، یعنی بزرگِ حکمت الهی و عرفان اسلامی، حضرت علامه طباطبایی درگذشت.
علامه عالِم امروز بود، اما هیچگاه به سنت پشت نکرد و استوارترین پیوندهارا با آن داشت. اهل گفتوگو بود و جستجوگر حقیقت. قرآن را در مرکز منظومه فکری حوزه نشاند و تفسیرش (المیزان) ناسخالتفاسیر شد و با زبردستی تمام ماتریالیسم تقی ارانی و یارانش را بیاعتبار کرد و مقدمات کلام جدید را فراهم نمود.
بخلاف سیره سلف پیوسته جان خود را به فضیلت دمخوری و گفتوگو با هانری کربن[مسیحی] و دیگر استادان پایتختنشین آراسته کرد و هر هفته رنج سفر را بر خود هموار نمود و در خانه ننشست تا دیگران به سراغ او بیایند و سخنانش را بشنوند؛ بلکه بیشتر گوش شد تا زبان.
بیبدیل در فلسفه و قرآنشناسی و تفقه و تصفیه حدیث بود اما در عرفان و اخلاق تا میتوانست برخود سنگ تمام گذاشت و پس از فراغت از علم نحو و بالاتر از آن «نحومحو» آموخت و یزید نفسش را «بایزید» کرد و کفّه افلاکی و آسمانی ترازوی وجود خود را سنگینتر نمود و خاک ساحل تن را به امواج دریای اشراق فرو شست و بر فربهی جثّه باطن افزود تا چونان مرغ باغ ملکوتی که در محبس تنگ خاک افتاده بود ازخود روحی بیتن و خورشیدی بیسایه و تندیسی بیتاریخ و بیجغرافیا بر جا نهد.
غزلهای عاشقانه و مثنوی باقی مانده از او که گویا بسیار بیش این بوده، به گواهی اهل فن، از ذوقی سرشار و مهارتی کمنظیر در غزلسرایی سنتی با محتوای عرفانی خبر میدهد. یکی از این غزلها با صدای شهرام ناظری در آلبوم «کیش مهر» رشک آسمانیان است:
همی گویم و گفتهام بارها
بُوَد کیش من مهر دلدارها
پرستش ز مستیست در کیش مهر
بروناند زین حلقه هشیارها
حکمت را به قدرت نفروخت و دکان ایمان فروشی دایر نکرد. از فقر و فاقه ننالید و از نجف به روستای شادآباد تبریز برگشت تا ده سال کشاورزی کند و از دسترنج خود استفاده کند.
وقتی به قم آمد، به ترویج و تدریس علوم عقلی همت گمارد و به همین دلیل مغضوب پارهای از روحانیون شد. آنها گمان میکردند کار او بیراهه یا کجراهه است که جا را بر نَقل و حدیث تنگ میکند و گشتگان را اسیر غولان و گرگان کرده و به مقصودی نمیرساند.
به گفته شاگردانش غروب خورشید معنویت از آسمان انسانیت را تا اعماق استخوانش احساس میکرد و سرزدن دوباره این آفتاب را از مشرق انتظار میبرد. او به حقیقت «روحانیترین» شخصیت صد سال اخیر بود. یاد این «گونۀ در حال انقراض» به خیر و روانش شاد.
@howzavian_hamedan
علامه طباطبائی؛ معمار فکری انقلاب اسلامی
✍️ دانیال بصیر
🔻یکی از کلیدواژههای که معمولا در ایام رحلت علامه طباطبایی از سوی جریان نواندیشی و سکولار مطرح میشود، انتساب سخنی به مرحوم علامه است که ایشان فرمودهاند «اولین شهید در این انقلاب، اسلام است». از این جمله به عنوان یک ابزار برای نشان دادن مخالفت علامه با اصل و اصول انقلاب از سوی این طیف به کار گرفته میشود. افرادی چون محسن کدیور و سیدحسین نصر به فراوانی از این نقل قول استفاده کرده و تلاش کردهاند تا تصویر منفی از علامه به نمایش بگذارند.
▪️کدیور در آثار خود این ادعا را مطرح کرده که علامه طباطبایی با امام خمینی (ره) و دیگر شخصیتهای انقلابی زاویه داشته و حتی به نوعی مخالف جریان انقلاب بوده است. او همچنین اشاره میکند که برخی از علمای فلسفه، به ویژه علامه، به دلیل مواضع تحت الشعاع قرار گرفتن این علم، نقدهایی به انقلاب داشتند. در این بین، به نقل قول مرحوم حکیمی نیز ارجاع داده میشود که از علامه به عنوان کسی که گفته «اولین شهید در این انقلاب، اسلام است» یاد میکند.
▫️با بررسی زندگی و فعالیتهای علامه طباطبائی پیش و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اهمیت و تأثیرگذاری ایشان در جریانهای اجتماعی و سیاسی آن دوران را بیشتر پی خواهیم برد. به ویژه رابطه ویژهای که بین ایشان و حضرت امام خمینی (ره) وجود داشت، گواهی بر همسویی فکری و نظری این دو شخصیت در زمینههای دینی، سیاسی و اجتماعی میباشد.
▪️علامه طباطبائی توانست با تولید آثار علمی غنی و تربیت شاگردان اندیشمند، نقش بیبدیلی در ترویج فلسفه و تفسیر قرآن در حوزههای علمیه ایفا کند. این تلاشها به منظور ایجاد مبانی فکری مستحکم برای حرکت انقلاب اسلامی، در برابر چالشهای فکری و فرهنگی دوره پهلوی که خود مروج این فرهنگ غربی بود، صورت میگرفت. تألیف کتاب راجع به حکومت اسلامی به فارسی و عربی بیانگر دغدغهمند بودن ایشان در خصوص مباحث تئوریک اسلام سیاسی است.
🔻علاوه بر فعالیتهای علمی، علامه طباطبائی در عرصههای اجتماعی و سیاسی نیز حضور فعالی داشت. حمایت صریح ایشان از آرمان فلسطین و امضای اعلامیههایی که به شکلگیری نظرات عمومی در مورد انقلاب اسلامی کمک کرد، نشاندهنده موضعگیری روشن و قاطع ایشان در این زمینه است. به عبارت دیگر، علامه دفاع از مرزهای ایدئولوژیک اسلام و ترویج مبارزه فرهنگی و علمی را به عنوان بخشی از مسؤولیتهای خود میدانست.
▫️علامه از جمله علمای بود که به مبارزه فرهنگی به عنوان یک عامل اثرگذار در ایجاد تغییرات سیاسی اعتقاد داشتند. به تعبیر مرحوم آیتالله مهدویکنی: «حرکت انقلاب که در حوزه علمیه قم به راه افتاد و به پیروزی انقلاب اسلامی منتهی شد، دو رکن و دو مبدأ سیاسی ـ فرهنگی داشت: یکی از این دو، شخصیت و آموزشهای حضرت امام بود و دیگری مرحوم علامه طباطبائی که یکی صبغه سیاسی و دیگری صبغه فرهنگی داشت و هر دو مکمل یکدیگر بودند.»
@howzavian_hamedan
ساکنانِ ساحلِ بیتفاوتی...
✍🏼 امیر خندان
دنیای امروز دنیای درصدهاست. درصد سود در بورس، درصد چربی و درصد قند خون! یا درصدِ شارژ باتری وسایل الکترونیک. خواهناخواه هرروز با درصدها سروکار داریم. درصدها گاهی خطرناک هستند. گاهی عددِ درصد سرآغاز هشدار است. گاهی از درصدها میترسم. مخصوصاً آمارها و درصدهایی که مربوط به جنگ و کشتار در دنیاست.
به نظرتان چند درصد از مردم ایران درگیر جنگ هشتسالهی ایران با حزب بعث عراق به حمایت استکبار جهانی بودند؟ آیا کل مردم درگیر بودند؟
مثلاً چند درصد از افراد سرمایهدار کشور پایکار جنگ بودند؟ فکر میکنید چند درصد از مردم مقداری از تفریحات و سرگرمیهای خود کمتر کردند تا کشور بتواند در برابر دشمن متجاوز ایستادگی کند؟
مثلاً چند درصد از مردم سفر تفریحی و سیاحتی خود را رها کردند تا با مشارکت در کمک به جبهه، شاید کشور بتواند سریعتر دست متجاوز را کوتاه کند؟ چند درصد شبانهروز درگیر جنگ و حواشی آن بودند؟
آنچه در میان تاریخ شفاهی و مشاهدات رزمندگان بیان میشود، عددی کمتر از پنجاهدرصد است! عدد حقیقی نصف همین پنجاه هست. برخی حتی ده درصد از جمعیت کل کشور و کمتر از آن را بیان کردهاند!
در خاطرات و کتب دفاع مقدس این مسئله را بهوضوح میتوان مطالعه کرد. در کتاب خاطرات «نورالدین پسر ایران»، این مسئله بهطور واضح بیانشده است. رزمندگانی که برای چند روزی استراحت، درمان و یا دیدار خانواده از دل جنگ برمیگشتهاند، بیتفاوتی برخی از مردم را بهخصوص در شهرهای بزرگ بهراحتی احساس میکردهاند.
سخنان آقای رحیمپور ازغدی در مورد درصد مشارکت مردم در جنگ شنیدنی است. ایشان هم رقم خیلی کمی را اعلام میکنند. سپس خاطراتی از یکی از آشنایان خود بیان میکنند که واقعاً جای تأمل دارد.
پدر شهیدی میگفت، در همان زمان دفاع مقدس که شور انقلابی در کشور حاکم بود، بعد از شهادت پسرم حرفهای ناگواری به ما میزدند. شبیه اینکه برای پول رفته شهید شده...نمیخواست نمیرفت...و...
کتابهای دفاع مقدس نیز چه از زبان همسران شهدا و چه با قلم خود جانبازان و مجاهدان و... همه مربوط به همان درصد کمی است که شاید به عددی دورقمی نرسیده است. درصدی که شاید اگر کمی افزایش مییافت، دفاع ایران از مرزهای خود تا هشت سال طول نمیکشید.
چه میخواهم بگویم؟
روی سخنم باکسانی است که نه سن و سالشان با دفاع مقدس همطراز است و نه مطالعاتی در این زمینه داشتهاند. گمان نکنید که در دفاع مقدس همهی مردم پایکار بودند. عدهای غرق لذات و سرگرمیهای روزانه، روز خود را به شب میرساندهاند. عدهای از گرانی و تحریم در بازار جیب خود را پر میکردهاند. عدهای دیگر...اما همان درصدِ کم، پایکار جهاد و دفاع از کشور ایستادند. چه در جبهه نظامی و چه در پشتیبانی مردمی در پشت جبهه.
داستان مدافعان حرم و سوریه را که فراموش نکردهاید! مدافعانی که باوجود همسر و فرزند، جان خود را کف دست گرفتند و عاشقانه مجاهدت کردند.
ابتدا عدهای مخفیانه برای دفاع از حرم راهی شدند. نامی از آنها در میان نیست. «نخسا» رمزی است برای پیدا کردن این افراد. نیروهای خودجوش سپاه اسلام (سرزمینهای اسلامی). کمکم پای نیروهای داوطلب مردمی و نهادهای رسمی کشور به میان آمد؛ اما باز هم در این میان درصدها قابلتوجه هستند.
درصدها در زمان فعلی هم نقش مهمی بازی میکنند. چند درصد از مردم ایران در حمایت از لبنان و فلسطین وارد میدان شدهاند؟
شاید کمترین کار، اعلام حمایت خود در فضای مجازی و کمکهای مالی برای کمک به زنان و کودکان رنجکشیده از این ظلم اسرائیل باشد. سکوت در برابر ظالم، بهگونهای یاریکردن او در تداوم ظلمش بر عالم است.
چند درصد از مسلمانان کشورهای اسلامی، این ظلم آشکار در حق مردم مسلمان فلسطین و لبنان را دیده و ندای دفاع از مظلوم سر دادهاند؟
ما کجای این درصدها هستیم؟ به ضریب بخشی کدام دسته از درصدها کمک میکنیم؟ حالا که در بسیاری از کشورهای جهان، ندای یاری فلسطین بلند شده است، ما چکاره هستیم؟
ساکنانِ ساحل بیتفاوتی هستیم و یا سوار بر کشتی متلاطمِ مبارزه برای رسیدن به نجات؟
#لبنان
#فلسطین
#وعده_صادق
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfahan
✍🏼 سعید کریمی
📌 براى يک ملت، خسارتى بزرگ است كه افراد آن، با #كتاب سر و كارى نداشته باشند، و براى يک فرد، توفيق عظيمى است كه با كتاب، مأنوس و همواره در حال بهرهگيرى از آن، يعنى آموختن چيزهاى تازه باشد.
با اين ديدگاه، به روشنى ميتوان ارزش و مفهوم رمزى عميق اين حقيقت تاريخى را دريافت كه اوّلين خطاب خداوند متعال به پيامبر گرامى اسلام (صلى الله عليه وآله وسلم) اين است كه:
بخوان! و در اولين سورهيى كه بر آن فرستادهى عظيمالشأن خداوند فرود آمده، نام قلم به تجليل ياد شده است:
«اِقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ، اَلَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ»
📚 برشی از کتاب #روشنای_علم
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfahan
خدایا ،
از حوادثی که در ماه ها و سالهای گذشته رقم زده ای ،
میدانیم که اراده کرده ای تحول عظیمی را رقم بزنی.
اتفاقات بزرگ ،قربانی های بزرگ میخواهد،
ففدیناه بذبح عظیم ،
وبزرگان نهضت اینگونه به قربانگاه آمده اند.
خدایا ،
در فتح مبین، سایه بزرگ پرچمدار توحید در عصر ما را مستدام بدار.
✍سعید غفاری
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan
🔹🔹🔹🔹
🖌 تفکر «موفقیت چندنسلی»
چند وقت پیش درباره جایگاه خانواده در یهود، پژوهش میکردم. یافته ها حیرت انگیز بود. اگر بتوانی از جنگل وحشی انواع خانواده در جهان امروز، که ساخته مغرضانه برخی از یهود است، بگذری، شاید به دهکده امنی که یهود برای خانواده خود پسندیده، برسی. مفاهیمی از خانواده که در جهان امروز تخریب میشود، در بین یهودیان همچون امری مقدس، حفظ و حراست شده است؛ مفاهیمی مثل «پدرسالاری»، «کثرت فرزندان» و «موفقیت چندنسلی»
عکس منتشر شده از ایلان ماسک، در حالی که در میان تعجب حضار در یک مهمانی، پسرش را بر دوش گذاشته و لبخند بر لب دارد، این روزها توجه ها را به خود جلب کرده است.
در این عکس آنچه در نگاه اول به چشم میآید، اهمیت فرزند و فرزندآوری و کثرت فرزندان است؛ اما دقیقتر نگاه کنید، با عینک قوم یهود، تفکر «موفقیت چندنسلی» را خواهید دید.
اینکه ۲ درصد یهودی ساکن در آمریکا، مالک ۴۰ درصد منابع این کشور هستند، مرهون همین تفکر است.
پدرسالاری چندنسلی، شیوه ای است که یهود در پیش گرفته، پدری که خود را وقف خدمت به خانواده میکند و فرزندانی که راه پدر را ادامه میدهند تا نتیجه آن بعد از چند نسل، میراثی عظیم باشد.
نمونه این سبک خانواده را میتوان در خانواده «کندی» دید که گفتند ما باید قدرت سیاسی را به دست بیاوریم و بعد همه دنبال آن رفتند. و یا خانواده «راکفلر» که گفتند ما باید روی تجارت کار کنیم و ثروت و منابع مالی بسیار به دست آوردند.
درک این میراث عظیم، معادله پیچیده ای نیست. فرض کنید یک مشاور اقتصادی به شما بگوید من یک برنامه برای تو دارم، اگر تو 10 هزار تومان هر روز پسانداز کنی، وقتی به 80 سالگی برسی، میلیونها تومان داری. شما میگویید من نمیخواهم در 80 سالگی میلیونها تومان داشته باشم، من میخواهم همین الان داشته باشم! این دقیقا همان بینش فردگرایی است که در جهان ما غالب شده است.
اما وقتی به خانوادههای پدرسالار چندنسلی نگاه میکنیم، میبینیم آنها در 80 سالگی میلیونها تومان دارند، و بعد در 100 سال و 150 سال بعد چه اتفاقی میافتد؟ میلیاردها تومان برای نسلهای بعدی پسانداز کردهاند.
این همان ایده خانواده چندنسلی است؛ نسلی از ایلان ماسک، که بر شانه های ثروت و قدرت نسل قبل می نشیند...
✍ فرشته زارعی
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI