eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
444 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
و بالاخره پس از مدت‌ها انتظار ... *📌 پخش مستند غیر رسمی ۶ 📕روایت اُنس شگفت‌انگیز رهبر انقلاب با و ⏳جمعه، ۲۷ بهمن‌ماه، ساعت ۱۴:۳۰ از شبکه سه سیما ✔️ فرزند انقلاب @HOWZAVIAN
☀️ خدا می‌رساند... ✍️حمیدرضا باقری خانمم شاغل بود و درآمدی از این راه داشتیم، اقساط و هزینه‌ها با درآمد خودم و خانمم تنظیم بود، البته به خانمم می‌گفتم: اگر میری سر کار برای پول نرو،‌ پول را خدا می‌رساند و روزی ما با خداست، هر وقت هم خواستی دیگه نرو سر کار. از یک مقطع به بعد به خاطر فرزندی که در راه داشتیم، خانواده ما دیگه سر کار نرفتند و درآمد مربوط به ایشون قطع شد. چندتایی چک داشتم و کلی قسط و هزینه‌های بیمارستان و... گفتم خدایا گزینه‌ای برای تامین این هزینه‌ها ندارم ولی می‌دونم خرج ما با تو هست، صاحب ما امام زمان (عج) هست و حواسش هست به مخارجمون، ما باید به وظایف طلبگی خودمون عمل کنیم. ماه اول یکی از رفقا گفت فلان‌جا و فلان‌جا یک وامی می‌دهند، پیگیری کردم و دوتا وام گرفتم و هزینه‌های اون ماه گذشت، برای ماه دوم باز هزینه‌ها زیاد بود و گزینه‌‌ای نداشتم. یکی از اقواممان بعد از قریب به ۲۰ سال صاحب فرزندی شد و دایی و خاله و... او از خوشحالی به اطرافیان بابت این خبر صله‌های خوبی می‌دادند، چند روز بعد از این قضیه ولادت امام جواد(علیه السلام) بود، خداوند امام جواد را بعد از سال‌ها به امام رضا(علیه السلام) روزی کرد، رفتم حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) و گفتم فلانی الحمد لله صاحب فرزند شده است و اطرافیانش اینطور صله داده‌اند، حالا شما که از همه پول‌دارتر هستید، فرزند برادرتان هم که مبارک‌ترین مولود است، منم که این هزینه‌ها را دارم و دانه دانه گفتم، حداقل صله‌ای که محبت کنید به من بدهید خرج این هزینه‌ها است. وام هم نمی‌خواهم، بلاعوض باشد، ماه قبل وام گرفته‌ام ظرفیت وامم پر است.😄 🔗 متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دست برسینه،سلامی بفرستیم،زدور اینچنین در "حرمت" زائر نامحسوسیم دلتنگ کربلا که شدی دست ادب بر سینه رو به قبله زیر آسمان سه بار زمزمه کن: صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین دلخوشیم به مستحبی که جوابش واجب است. @HOWZAVIAN
🔰یادداشت های انتخاباتی 🔻چرا طالوت؟ https://eitaa.com/Sahsh1367/479 🔻نامزد اصلح در خبرگان کیست؟ https://eitaa.com/Sahsh1367/470 🔻کنش سیاسی تراز https://eitaa.com/Sahsh1367/469 🔻آرای مقدس https://eitaa.com/Sahsh1367/465 ✍ سید عبدالله هاشمی @HOWZAVIAN
🟢 در رثای اُستادعلی تقوی دهکلانی خوانده بودیم: مُعرِّف باید، اَجلی و اَعرف از مُعرَّف باشد؛ ولی آنقدر استاد جوادمحدثی، در آسمان ادبیات جهانِ اسلام خورشید است که ذکرِ جَلی افرادی مثل من در وصفش؛ زیره به کرمان بُردن است. کلام استاد؛ بس که ایجاز دارد؛ مخاطب در هر مقتضای حالی؛ شیفته تشبیهات بی‌نقصِ او می‌شود. ارسال مثل‌ها در جهاد تبیین را، نویسندگان باید با پیمودنِ گام به گام همراه قدمِ استاد؛ در تجربه نمایند. استعاره‌های بی‌نقص کلام استاد؛ ضمیرِ هر اهل مطالعه را، تصریح به بیداری می‌کند. کنایه‌های نابِ سخنِ استاد، بلیغ‌تر از تصریحاتِ دیگر نوشته‌هاست. بس که استاد شیرین سخن می‌گوید، در کتابهایش، نه اطناب ممل، تصوُّر می‌‌شود و نه ایجاز مُخل تصدیق... صنعت ادبی در کلام استاد، چینشی بی‌نقص دارند و جملگی را، در تفهیمِ احسن القَصَص، رقم می‌زنند. از فرهنگ عاشورا، چیزی جا نمانده در کلام استاد؛ بس که زیبا نوشته فرهنگ غدیر را اگر عاشقی، هوای کوی سیدالکریم نماید؛ قطعا باید نگین ری استادمحدثی را تورُّق نماید. بس که شیوه‌ها و روش‌ها را به شیوایی بیان می‌نماید؛ هیچ محققی در آغاز پژوهش، بی‌نیاز از مسلک استاد نیست. چه کنم قصه استاد زیاد است بس که کمالاتش بسیاره... پس به بهانه کلامی که قَلَّ و دلَّ از حریم مُقدَّس شرح حال محدثی فاصله می‌گیرم. @HOWZAVIAN
مشارکت ، اشتغال، عزت ✍️ علی مهدیان 🔺بعضی مفاهیم را گاهی در فضای مجازی و لای کتابها و اعداد و ارقام و نمودارها میبینی و گاهی کف صحنه عینیت لمسش میکنی. سال ۹۶ بود، انتخابات ریاست جمهوری، با جمعی از طلاب رفته بودیم اراک، دعوت به مشارکت کنیم و ملاک انتخاب اصلح بدهیم. درد اصلی مردم اراک، بیکاری بود. در میدانهای شهر روی چهارپایه میرفتم و بی مقدمه سخنرانی میکردم و مردم جمع میشدند. یک بار بعد از سخنرانی پیرمردی جلوی مرا گرفت، گفت کارت دارم، ایستادم که گوش کنم، گفت سه جوان دسته گل تربیت کردم، بیکارند، خودم هم بیکارم، بعد شروع کرد به گریه کردن. گفت خجالت میکشیم برویم خانه، جلوی زن و بچه. گفت میدانی در این شهر چند نفر از خجالت زن و بچه شان شب بیرون از خانه میخوابند؟ 🔺بیکاری مرد، باعث احساس شکست و سرافکندگی اش میشود. کار و شغل جلوی فساد جوانان را میگیرد بله اما از آن مهمتر این است که احساس عزت میدهد. وقتی احساس ذلت در جامعه بیشتر شود، فساد و خطا رشد میکند. حال مردم در دهه نود را باید از نزدیک توضیح داد. سخن زیاد است و این فقط یک تصویر از هزاران تصویری است که ما در ذهن داریم. خوب راه حل چه بود؟ 🔺دیروز مرکز آمار اعلام کرد نرخ بیکاری به هفت درصد رسیده یعنی کمترین میزان در طول چهل سال گذشته. چطور این اتفاق افتاده؟ دلیلش تغییر ریل جدی دولت سیزدهم و مجلس یازدهم در امر اشتغال است. چگونه؟ کاهش نقدینگی از ۴۳ درصد به ۲۶ و جهت دادن پول به سمت تولید باعث افزایش سرمایه گذاری در تولید شد. کاهش مالیات بر تولید از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد ، تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و احیای چند برابری واحدهای تولیدی نیمه تعطیل و تعطیل. قوانین مجلس هم یک نظام قانونی برای این تغییر ریل را نشان میدهد 🔺قانون جهش تولید دانش بنیان، قانون جهش تولید مسکن، قانون تسهیل مجوز کسب و کار، تصویب اعتبار ویژه احیای کارخانجات، تصویب اعتبار ویژه اشتغال ، تصویب قانون مولد سازی، طرح مالیات بر دلالی اینها ریل گذاری مجلس بوده در این جهت. اما 🔺ریشه همه این اقدامات دولت و مجلس را باید یافت. یک جهتش انتخاب درست مردم است. اما جهت مهمترش اصل مشارکت مردم است. چگونه؟ 🔺مسیر راهبردی معامله با آمریکا و حساب کردن روی وعده های او کاملا شکست خورده بود. اگر بعد از این مردم پای کار نمیماندند. معنایش این بود که تنها راه را همان مسیر میدانند. اگر مردم بعد از شکست سهمگین برجام حضور پیدا نمیکردند، معنایش یک ناامیدی فراگیر بود. این اجازه تغییر ریل را به مدیران ما نمیداد. ولی وقت مردم مومنانه حضور در صحنه پیدا کردند. معنایش این بود که با تغییر ریل کشور همراهند. حالا ایران صاحب یک تجربه ارزشمند شده بود. و آن بی اعتمادی به دشمن بود. حتی وقتی کاملا روی خوش نشان میدهد. مردم با حضورشان نشان دادند اداره کشور ظرفیت یک تغییر ریل جدی را دارد.«توجه به ظرفیتهای داخلی». همین نکته راهبردی باعث آن نظام قوانین در مجلس و آن سبک مدیریت دولتمردان شد و نتیجه اولش را در کم شدن جدی نرخ بیکاری نشان داد. 🔺ریشه عزت، بازگشت به خویشتن است. به ایمان خویش، به دارایی اصلی خویش. چه عزت کشور چه رشد عزت در بین مردم و در خانواده مسیری جز این ندارد. به ظرفیتهای درونی ایران برگردیم. به تولید، به کار. و لله العزه و لرسوله و للمومنین و لکن المنافقین لایعلمون حضور مردم و مشارکت آنها معنایش دادن اجازه جبران و اصلاح است. حضور دوباره بعد از شکستهای راهبردی مدیران، معنایش توبه است و اصلاح. بازگشت به سمت خود ، خود الهی و آرمانی، اولین ثمره اش هم عزت است. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این ویدیو در مورد یک کتاب بی‌نظیره ! ❌ مهم‌ترین کتاب قرن 👌🏻 🔸 برای شناختن دینت از اول تا آخر خیلیییی میتونه بهت کمک کنه. 🤩 🔺 توی این ویدیو، مرحوم حجت‌الاسلام علی صفوی شاملو درباره این کتاب خیلی مهم، صحبت میکنه.👌🏻 @HOWZAVIAN @ketabresan
⁉️ اگر از نهادهای آموزشی، پژوهشی، تبلیغی حوزه پرسش شود که چه مقدار از کنشگران فرهنگ و ادبِ خودشان حمایت کردند؟ 👤 به نظر شما چه پاسخی خواهند داد؟ 🔍 تا اینجای کار که خبر داریم؛ امثال شخصیت‌هایی مثل مرحوم صفوی شاملو و مسعود دیانی تا زمان مرگ، خودشان می‌جوشیدند، خودشان حرکت می کردند و خودشان می‌نوشتند. 🧮 حوزه می‌توانست این گوهرها را تکثیر کند؛ اما...😔 📌زبان ما در گفت‌وگو با جامعه لکنت دارد. 🔴 «ما» هم قدرنشناسیم هم دردنشناس! @HOWZAVIAN
🔍 | ◽️ 1 🔰 «طــعــم آزادی» ✍️ محمدرضا فلاح شیروانی 🔸باید به داستان معاصر این بوم و اقلیم نگاه بهتری بیاندازیم. سخن بزرگ دوران ما این است : تنها راه انقلابی ماندن و انقلابی زیستن، «آزاداندیشی» واقعی و آزادی از تحجر و ولنگاری است. رهایی از فکر تقلیدی است. « انقلاب اسلامی»، خود یک «آزاداندیشی» واقعی بود. آزاداندیشی درست، عمیق، کوبنده و گسترده، بسیار گسترده ! 🔻جالب این است، هر که در این منطقه فکری و فرهنگی، به صورت پیراسته و کامل زیست نکرد آخرالامر گرفتار اندیشه‌های طاغوتی شد. نمونه‌های امروزین آن را بنگریم تا غرق در بهت و شگفتی شویم. کسانی که با همۀ ادعاهای مردمی و مثلاً واقع‌بینی هایی که دارند، در نهایت سر از آخور فاسدترین جریانهای روزگار ما در می‌آورند و از نظام طاغوتیِ سلطه مدال نحس لبخند و رضامندی (و البته تحقیر) می‌گیرند. 🔻آری، حقیقت این است. تنها سخنی که ضدّ جریان طاغوت است، انقلاب اسلامی است و تنها نواگر نیرومند آن امام و رهبری هستند. 🔸اما امروز چه؟ 🔻در مقطع فعلی، دقیقاً به چه «آزادفکری» بایسته‌ای احتیاج داریم؟ امروز هم گرفتار فکر تقلیدی شده ایم که حرکت انقلاب را دچار رکود کرده ایم. «و بدانید که اگر بی‌توجّهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل‌ساله نمی‌بود ـ که متأسّفانه بود و خسارت‌بار هم بود ـ بی‌شک دست‌آوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی‌داشت»(بیانیه گام دوم، 24/ 11/ 97) 🔻آنچه به مردم انگیزۀ شرکت پرشور در انتخابات می‌دهد، نجات فکر و فرهنگ حکمرانی از این افکار ترجمه‌ای است. واقعاً انقلاب با مشکلات بزرگ فراوانی رو به رو نیست. انقلاب مشکلی بزرگتر از «جمود فکری» و «غربزدگی فکری و فرهنگی» ندارد. اینکه مردم را به صحنه دعوت می کنیم امّا به خاطر همین فکر فرسوده، صحنه را به دست مردم نمی دهیم، طبعاً باعث دلسردی ایشان است. 🔻و زمانی که مردم را با شعارهای دلپسندی به پای صندوقهای رأی می آوریم، ولی با اجرای نسخه های غربی در حوزه های مختلف، عملاً با آنها به دشمنی بر می خیزیم، باز هم نتیجه قطعاً دلسردی است. باید از این جمود دست برداریم. ▫️(سخن ادامه دارد ...) @HOWZAVIAN
🌻بهترین جای اردو ✍️ روح الله متوسل تهِ مینی‌بوس؛ آن آخر، بهترین جای اردوست؛ برای آن که مُچاله شوی در خودت سرت را بچرخانی به سمت بچّه‌ها و زُل بزنی به دردِ دل هایِ‌شان و فکر کنی به چیزهایی که می‌پرسند و تعجّب کنی از این همه عطش معنویِ‌شان! گاهی چشمهایت خیس و گاهی لب‌هایت خندان شود و یادت برود دنیای روزمرّگی ات را و آه بکشی از یادآوریِ کم کاری‌هایت... چشمهایت را ببندی و باز دلت بخواهد همه بچّه‌ها بشوند بچه‌های مسجد. @HOWZAVIAN
✍️ ترک فعل نوشتن و حوزه‌ی دور از زمانه ⁉️یکی از کاربران نقد کردند که از "نویسندگان حوزوی انتظار می‌رود حرفه‌ای‌تر بنویسند." 🔻عرض کردیم: شما درو می‌کنید آنچه حوزه علمیه در ده سال اول آموزش طلبه کشت کرده است!😔 👈 وقتی در کشورِ فارسی‌زبان زندگی می‌کنیم باید نویسندگی برود توی خون طلبه و الا چگونه می‌خواهد بدون کلمه ها و تنوع واژگان، کلام خود را شکل دهد. 🖌 با چند کتاب آموزشی در مدارس علمیه که ادبیات مردم را نمی‌توانیم درک کنیم. 📌 همین کانالی که شکل گرفته است به صورت خودجوش و جهادی بوده. در این 5 سال از فعالیت صفحه نویسندگان حوزوی، دریغ از یک خدا قوت از یک مسئول حوزه! 🖍 بله. کار مهم نهاد حوزه شناسایی طلبه‌های خطاکار است و بازداشت! 🔴 چرا کسی نیست به ترک فعل مسئولان تبلیغی و آموزشی حوزه رسیدگی کند؟ آسمــــان بـار امـــانت نتـوانســت کــشید قــرعــــه کـــار به نام مـــن دیوانــه زدنــد کـــــس چـــو حــافظ نگشــاد از رخ اندیشه نقاب تـا ســــر زلـــف سخـــن را بــــه «قلـــم» شـــانه زدند @HOWZAVIAN
. ✍️نویسندگان انقلاب فراغ بال ندارند مصطفی فعله‌گری، برگزیده نخستین دوره جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» می‌گوید که رمان برگزیده‌اش سال ها گم شده بود و حتی کارشناسان نشر زیر بار چاپ آن نمی‌رفتند. 🔗 متن کامل گفت‌و‌گو در ایبنا @HOWZAVIAN @dostaneketab
انقلاب به جاهای خوبِش رسیده(۸) حسینعلی‌ها را حسنعلی بخوانید ✍️ عباس بابائی 🔺مجلل‌الدوله(حسینعلی دولتشاهی) اصرار بر وکیل‌شدن از حوزه گلپایگان داشت! تیمورتاش که مسئول انتخابات بود، دستور انتخاب او را داد و آراء به‌نام او در صندوق ریخته‌شد! 🔺وقتی خبر به تهران رسید، شاه از دست تیمورتاش ناراحت شد و او مجبور شد کاری کند! 🔺به فرماندار گلپایگان دستور داد آرائی که با نام «حسینعلی» خوانده‌شده، با نام «حسنعلی» ثبت کنند!! 🔺مشکل حل شد و «حسنعلی دولتشاهی» برادر مجلل‌الدوله که در وزارت دارایی کار می‌کرد و روحش از همه‌جا بی‌خبر بود، «وکیل‌مردم» شد!!! (کتاب شش سال در دربار پهلوی، محمد ارجمند ص۱۳۴) @HOWZAVIAN
. 🔻 انرژی نویسنده‌های انقلابی را نگیرید 🔸بخشی از مصاحبه با مصطفی فعله‌گری، نویسنده: بزرگ‌ترین مشکل این است که ما در طول این 40 سال، تقریبا هیچ مسئول فرهنگ‌فهمی نداشتیم؛ کسی که بیاید و خیمه بزند کنار داستان‌نویسی و شعر معاصر ایران و بگوید بیاییم کاری کنیم تا ادبیات شایسته انقلاب پدید بیاید، نداشتیم. نکته دیگر این است که ما نویسنده حرفه‌ای نداریم. نویسنده‌ای که متعلق به طیف انقلاب هستند، سه چهار تا شغل دارند. یا توی سپاه هستند یا توی حوزه هستند یا توی ارشاد هستند؛ در نتیجه صبح می‌روند سر کار و شب برمی‌گردند. چنین کسی نمی‌تواند تمرکز کافی داشته باشد. نویسنده بیش از هر چیز به خلوت کردن نیاز دارد و آدمی که چنین فعالیت‌هایی دارد، نمی‌تواند خلوت کند. متأسفانه ساختار ما غلط است و این فرصت را در اختیار نویسندگان قرار نمی‌دهد که فراغ بال داشته باشند. از همین رو نویسنده‌های درجه یک ما مثل محمود دولت‌آبادی، احمد محمود و جلال آل‌احمد کم هستند و به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسند؛ کسانی که اول نویسنده شده باشند و بعد خانه و ماشین خریده باشند. این زخم در جبهه انقلاب بیداد می‌کند. @HOWZAVIAN
"اعوذ باللّه" میدونی یعنی چی؟ يعنی فرار کن... برو داخل یه پناهگاه اَمن. بدو سمت خدا. یعنی همونی که تو مناجات شعبانیه حضرت فرمود: فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَيْكَ... ✍️ محمد مختاری @HOWZAVIAN
🔘 ملت آرزوها ✍️ مرتضی بذرافشان بارها و بارها گفته ام؛ ایران، ملت آرزوهاست؛ نه واقعیات و این اشتباه ست؛ با مثال های ذیل: _ما آرزو کردیم و قول دادیم، در ۱۰۰ روز اول دولت تدبیر، مشکلات حل شود؛ اما در ۸ سال هم، نشد که بشود. _با کلید طلایی، آرزو کردیم، قفلی بگشائیم؛ اما از بی تدبیری، بر چرخ صدها کارخانه، غل و زنجیر بی لیاقتی، زده شد. _با افزایش قیمت بنزین، آرزو کردیم، بر زخم دولت، مرهم بگذاریم، اما شدیم ضرب المثل صبح جمعه ها. _با برجام، آرزو کردیم، طلسم مذاکره با آمریکا، شکسته شود؛ از هول حلیم افتادیم توی دیک و با وندی شرمن یهودی، عکس سلفی گرفتیم. _آرزوی لغو تحریم ها را در سر داشتیم؛ بالمره و یکباره؛ اما به علت بی سوادی تیم ما و عوامل نفوذی، سر ازتعلیق دراوردیم. تازه چهار سال بعد فهمیدیم. _آرزوی برجام ۱، ۲، ۳ و در نهایت حذف موشک و خلع سلاح ایران را در سر داشتیم و داشتند. دیدید برجام، بی‌فرجام شد. _آرزو داشتم، دیپلماسی بر میدان، بچربد، با میدان داری مقاومت، شدیم، قدرت اول منطقه. _آرزو داشتم، از وزارت خارجه، نقب بزنم به پاستور و کاخ ریاست جمهوری؛ به قول خیابانی مجری ورزشی، نشد که بشود. حالا شدم، اخراجی تیم ملی. _ یادتان است، پمپئوی بی همه چیز، آرزو کرده بود،نظام ایران، چهل سالگی اش را نخواهد دید، اما آرزویش شد برباد. چون آرمانخواهی ملت ایران، یک واقعیت است، نه یک آرزو. @HOWZAVIAN
. 📢انجمن علمی ادبی ساهور وابسته به گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار می‌کند: سومین نشست سنجه رمان های تاریخی 🔸زمان: سه شنبه 1 اسفند 1402، ساعت 13 🔸 مکان: دانشگاه باقرالعلوم(ع)، ساختمان آموزشی علامه طباطبایی، سالن نشست ها @HOWZAVIAN
. 🔴 کارکرد سیاسی و اجتماعی سلبریتی‌ها را باید همیشه رصدگری کرد. @HOWZAVIAN
📝 اسلام دین «عقلانیت» است نه «خرافه» ✍️ غلامرضا رضایی‏ تربقان در صدای خاوران نوشت: 💢 معمولاً خرافات در جوامعی رشد می‌کند که جهل و نادانی در آن محیط حاکم باشد. امروزه در مسئله عزاداری و سوگواری برای امام حسین(ع) و عبادات و مستحبات و زیارت‌ها، انحراف‌هایی مشاهده می‌کنیم که برای پرهیز از آن‌ها باید از روش ائمه اطهار و علمای راستین پیروی کنیم. آنان به‌شدت با خرافه مبارزه می‌کردند، به عنوان مثال در عزاداری و گریه بر امام‌حسین(ع) و مجالس عزا روایات بسیار داریم که تأکید می‌کند؛ "بر سوگواری بر امام، یک نوع مبارزه با ظالم است، برای زنده نگه‌داشتن اندیشه او باید این آئین‌ها برگزار شود." 🔹متأسفانه در بسیاری امور از جمله مسائل دینی و اعتقادی شاهد بروز خرافه در جامعه هستیم که یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌ها در جوامع دینی است. «خرافه به هر کار غیرعرف عقلایی و غیرمنطقی که نه پشتوانه وحی آسمانی داشته و نه عقل سالم آن را اجازه می‌دهد، گفته می‌شود.» از مصادیق خرافه‌پرستی می‌توان به بت‌پرستی، زنده‌به‌گور کردن دختران، فال بد، بدقدمی و خوش‌قدمی، سِحر، جادو، بخت خوب و بد، طلسم، بخت‌گشایی، غیب‌گویی و… اشاره کرد. 🔹اسلام، خرافه و خرافه‌پرستی را به‌شدت مردود می‌شمارد ولی خود از گزنه خرافه در امان نمانده است؛ از جمله آسیب‌های خرافه بر باورها و ارزش‌های دینی این است که زمینه را برای شرک، جدایی مردم از اسلام و سست‌باوری و دین‌گریزی فراهم می‌آورد و در حوزه اجتماع سبب عقب‌ماندگی علمی، انحطاط علوم دینی و گسترش نابسامانی‌های اجتماعی می‌شود. 🔗 متن کامل این یادداشت @HOWZAVIAN
🖌سید محمد حسین ابوترابی نشیب دست من است و فرازهای دعایت نشانده ای چه صمیمی ،مرا به پای دعایت 🔗متن شعر 🖌عاصی خراسانی از هم اکنون که ماه شعبان است، باید آماده ی حضور شوی باید از قبلِ موقفِ رمضان، پاک گردی و غرق نور شوی 🔗متن شعر 🖌مسعود یوسف‌پور شکفته شد گل روی مَلَک به عرش برین رسید ماهِ شب چارده به مُلک زمین 🔗 متن شعر 🖌سید هادی حسینی در انقلابِ سبزمان از جان گذشتیم با جان و دل از آتش و طوفان گذشتیم 🔗 متن شعر 🖌فاطمه عارف‌نژاد تقویم تحت سلطهٔ طوفان بود تقدیرِ چارفصل، زمستان بود 🔗 متن شعر 🖌 اعظم صباغ‌خور در وصف او زمین و زمان کم می آورد خورشید سر فرود بر آدم می آورد 🔗 متن شعر 🖌 انسیه سادات هاشمی مرا در عشق، هر پیغمبری آمد ملامت کرد دلم _فرعون من_ گستاخ‌تر شد، استقامت کرد 🔗 متن شعر 🖌جواد محمد زمانی چقدر این سرزمین زیباست با نام فلسطینش و قدسش، اَلخلیلش، بیت لَحمش، دِیر یاسینش 🔗 متن شعر 🖌 علی اکبر لطیفیان برگرد ای توسل شب‌زنده‌دارها پایان بده به گریۀ چشم‌انتظارها 🔗 متن شعر 🔗ادامه در صفحه شاعران حوزوی @HOWZAVIAN
🔰میدان انسان‌سازی ♦️ صلوات که از مهم ترین اعمال این ماه است و مورد تأکید معمار کبیر انقلاب، رسالتش ارتقاء امام شناسی من و تو است، امامی که بخاطر عدم معرفت ما پس پرده غیبت رنج می برد؛ هر روز بخوانیم و گامی جلوتر رویم تا در نیمه شعبان، ظرفیت پذیرش ولی عصر(عج الله ...)را یافته باشیم. درختی پر ثمر(شَجَرةُ النُبُوَة)، همهٔ خاندان وحی (مَوضِعُ الرِسالَة) کارگزاران آفرینش نزد آن ها در رفت و آمدند (مُختَلِفُ المَلائِکَة) علم می خواهی،همین جاست (مَعدِنُ العِلم) ♦️خسته ای؟ بیچاره ای؟ مشکلات زمانه طاقتت را ربوده اند؟ پناهگاه محکم و نجات بخش تو این‌هایند (الکَهفُ الحَصِین) بریده ای و مضطر شده ای؟ نجات بخشت این‌هایند(غِیاثِ المُضطَرِّ المُستَکِین) از اندیشه‌ها، گرایش ها، هیجانات و رفتارهای تند و کند فرار کن به دامن امام(مَلْجَأِ الهَارِبِین) اگر به دنبال نگه داشتنی، این ها بهترین نگه دارنده اند(عِصمَةُ المُعتَصِمِین) ♻️ هر روز لختی درنگ کن، به خودت فکر کن، پیشی گرفته ای یا عقب مانده ای؟ (المُتَقَدِّم ...المُتأَخِّر...) فاین تذهبون؟ لحظه لحظه خود را در ملازمت با امامت نگه دار. (و اللَّازِم...) تا شعبان هم مثل رجب المرجب رخت سفر نبسته، هر روز بخوان تا دلت آباد به اطاعت از خدا و ولی اش شود (وَاعْمُر قَلبِی بِطَاعَتِک) ♦️و آنگاه است که وارد خواهی شد همان ماهی که در آن خوابت عبادت، نفست تسبیح و قرآن خواندنت چندین برابر برایت پیشرفت خواهد داشت، البته این اوصاف کسی است که امام خود را بشناسد، آری نماز بی ولایت آب بازی است و قرآن بی ولایت کاغذ بازی؛ چه بسا این سه ماه نتیجه اش همان بندگی و تفسیر آن یعنی لازم و لاحق امامت باشی. 🖌 محمدرضا بابایی @HOWZAVIAN
🔻برای ما انتخاب نکنند؟! ✍️ بابک شکورزاده 🔸اگر بخواهیم بدانیم که شرکت در انتخابات اهمیت دارد یا نه، کافیست تا نگاهی به عملکرد دولت‌ها و مجالس مختلف در طول سال‌های پس از انقلاب داشته باشیم که چه کسانی بر مسند بودند و چه اتفاقاتی برای کشور افتاد که اگر به جای آن‌ها‌، افراد و گروه‌های دیگری سر کار بودند طبیعتا شرایط به گونه دیگری رقم می‌خورد و چه بسا برخی از نابسامانی‌ها و مشکلات اجتماعی رخ نمی‌داد و یا بالعکس مشکلات بیشتری پیش می‌آمد. 🔹رسیدن به این واقعیت که شرکت در انتخابات چقدر تعیین‌کننده و مهم است، با اندک تأملی دست یافتنی است و موضوع پیچیده‌ای نیست. فقط قدری منطق و تعقل به دور از تعصب را می‌طلبد. ⭕️فراموش نکنیم که اگر انتخاب نکنیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم، برای ما انتخاب خواهند کرد! @HOWZAVIAN
⚪️ اثر انگشت ✍️ روح‌الله سلیمانی امروز فکر می‌کردم اگه انگشت نداشتم چی میشد؟! مثلا همین تایپ کردن رو باید چطوری انجام می‌دادم؟! یا چطوری می‌تونستم هر صبح شونه دست بگیرمو موهامو مرتب کنم. غذا خوردنو مسواک زدنو کارای دیگه‌ی روزمره‌م که همشون به بزرگترین چالش‌هام بدل میشد و باید واسه جزئی‌ترین کارهام روی بقیه حساب می‌کردم ولی واقعا اونجوری که دلم می‌خواست کسی می‌تونست برام مسواک کنه، به غذا خوردنم کمک کنه یا موهامو مرتب کنه؟! یادمه یه زمانی اگه کسی انگشت سبابه نداشت از خدمت معاف می‌شد چون نمیتونست با سلاح شلیک کنه و یه عده واسه خدمت نرفتن قید این انگشت رو میزدن شاید فکر می‌کردن نیازی ندارن برای دفاع از کشور یا خودشون سلاح دست بگیرن چون یه عده دیگه هستن که این کارو کنن شایدم براشون امنیت کشور اونقدر مهم نبود که برن خدمت‌ و پیش خودشون خیال میکردن که حالا یه نفر کمتر چه تاثیری تو امنیتشون داره. اما این انگشت سرنوشت خیلی‌هامون رو تغییر داده. مثلا من که خوب یادمه همین انگشت وقتی خام وعده مذاکره با آمریکا شد، چند سال تمام ظرفیت‌های کشورم رو معطل توافقی کرد که اثراتش چرخ چندین کارخونه رو به همراه چرخ سانتریفیوژ متوقف کرد. ولی الان که با همین انگشتام دارم پشت دستگاه یکی از پنج هزار واحد احیا شده کار می‌کنم خوب می‌دونم که انگشتم چقدر تو سرنوشتم مؤثره. @HOWZAVIAN
🔘 کفش‌های مشکی پر زور ✍️ بهروز دلاور 🔶 صدای مهیبی بود. معمولا بچه ها وقتی به سن هفت سالگی می رسند شوق و ذوق عجیبی برای رفتن به مدرسه دارند. قبل از شروع سال تحصیلی به پدرشان می گویند کیف، مداد و دفتر برایم بخر. امسال می خواهم مدرسه بروم. اما آلاء امسال مدرسه نمی رود. اصلا مدرسه ای برای تحصیل آلاء وجود ندارد. امروز صبح هم مثل بقیه روزها با ترس و اضطراب از خواب پرید. مادرش را صدا زد. با خودش فکر کرد حتما مادرم در حیاط خانه لباس ها را می شوید. دوان دوان به سمت حیاط حرکت کرد. قدم های کوچکش به تیک تیک ساعت فرصت می داد تا ثانیه های بیشتری را سپری کند. چشمان زیبای آلاء به دنبال مادرش می گشت. یک دفعه ضربه سنگینی او را به سمت موزائیک های سفت و سخت خانه هل داد. صورتش به زمین کوبیده شد. مرواریدهای چشم او دانه دانه لباس هایش را خیس می کرد. هق هق گریه به او امان نمی داد. منتظر بود دستان گرم مادر او را از زمین بلند کند. در همین حال که گونه های صورت آلاء بر زمین خورد، چشمانش به 10 عدد کفش مشکی پر زور افتاد. به جای دستان دلگرم کننده مادر، کفش های پر زور، انگشتان دستش را زیر گرفت. دیگر انگشتان دستش طاقت تکان خوردن نداشت. 🔶 صدای گریه آلاء بر فراز آسمان ها می رسید. آرام و قرار نداشت. تنها گلوله اسلحه کفش های پر زور او را ساکت می کرد. آلاء نگاهش به دزدها بود. به رؤیاهایش فکر می کرد. به اینکه مادرش کجاست؟ چرا چند روز است که پدرش به خانه نیامده است؟ داشت فکر می کرد می شود بابا وقتی به خانه برگشت، عروسکی برایم بخرد؟ داشت تصویر عروسک را در ذهنش نقاشی می کرد. دختر است دیگر. نازک دل و لطیف. آرزوها یکی پس از دیگری فکرش را درگیر می کند. یکباره با صدای هارت و پورت کفش های مشکی پر زور، رشته افکارش پاره می شود. صدای فریاد و گریه مادرش را می شنود. مادرش را صدا می زند. مادر دوان دوان به سمت آلاء حرکت می کند. ای کاش هیچ وقت به سوی آلاء نمی رفت. کفش های مشکی خیلی پر زور بود. محکم بر صورت مادرش کوبید. گریه های آلاء امان او را بریده بود. 🔶 روايت زندگی تلخ آلاء ها، آدم را به یاد جنگ جهانی اول و دوم می اندازد. این جنابت رکورد بسیاری از نسل کشی های تاریخ را شکسته است. آخر تنها آلاء نیست که گرفتار این دزدها شده است. کاش فقط 10 عدد کفش مشکی پر زور بود. این کفش های ظالم آنقدر زیادند که هر روز ده ها آلاء را به سوی خدا روانه می کنند. 👈 بر اساس آخرین آمارِ وزارت بهداشت فلسطین، روزانه چند صد انسان در سرزمین غزه به شهادت می رسند. در این میان مانند آلاء قصه ما، روزانه ۱۶۰ کودک با دست های نازنین و دل های بزرگ در آغوش خدا قرار می گیرند. بماند که دو برابر این تعداد، جسم غرورآفرین شان جراحت بر می دارد. کشتار زنان بی پناه و مردان بی سلاح، تخریب بیمارستان ها، بمباران شهرها و خانه ها، بی حرمتی به حریم امن خانواده های بی گناه و ده ها جنایت دیگر، از ستم های دلخراش این کفش های پر زور است. اما دلم برای آلاء ها می سوزد. در این جنایت اخیر، فقط و فقط بیش از هشت هزار آلاء به شهادت رسیده است. کودکان زیر ظلم و فشار چه گناهی کرده اند که «یوآو گالانت»، وزیر جنگ رژیم غاصب تصریح می کند: «هیچ قید یا محدودیتی برای سربازان ما در غزه برای استفاده از زور وجود ندارد.» 👈 تمام قوانین انسانی و اخلاقی در طوفان الاقصی زیر پاگذاشته شده است. چگونه می توان از حقوق بشر و انسانیت سخن گفت، اما نسبت به این جنایت ها سکوت کرد؟! چگونه می توان درباره حقی که از یک انسان پایمال شده است، ساعت ها منبر رفت و کتاب نوشت، اما در خصوص بزرگترین جنایت قرن قلم را شکست و کنار گذاشت؟! آیا حقوق نسل بشریت، حق الناس نیست؟! آیا کودکان مظلوم فلسطین و غزه خونشان کمرنگ شده است که می بایست صبح تا شب و شب تا صبح را در اضطراب و استرس سپری کنند؟! @HOWZAVIAN