eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
443 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
. "ولا تفرقوا" 📢چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه‌ی ما ضعیف است؟؟؟ 🔶آماده حرکت به سمت تمدن اسلامی هستی؟ ♦️آماده تلاش برای رفع دغدغه‌های رهبرت هستی؟ 🔷میخوای یاد بگیری چطور باید در کار فرهنگی تشکیلاتی و تیمی عمل کنی؟ 🟢پس با ما همراه شو تا با هم فرهنگِ کارِ تشکیلاتی رو در جامعه تقویت کنیم مؤسسهٔ فرهنگی‌هنری شبکه‌سازان تبلیغ @HOWZAVIAN
🔸محصول صبوری ✍️ جواد رستمی، روزنامه نگار حوزوی الامام الرضا(ع) : مَن سَأَلَ اللّهَ الجَنَّةَ وَلَم یصبِر عَلَى الشَّدائِدِ، فَقَدِ استَهزأَ بِنَفسِهِ. امام رضا (ع) فرمود؛ کسى که از خدا بهشت بخواهد، امّا در برابر سختى ها شکیبا نباشد، خود را ریشخند کرده است.(کنز الفوائد: ج۱ ص۳۳۰، گزیده حکمت نامه رضوی، صفحه: ۲۴۸) زندگی در دنیا با سختی همراه بوده و بسته به اعمال و افعال ما و حکمت خدا نسبت به افراد، نوع و مقدار آن متفاوت است. صبوری در برابر سختی ها و ناملایمات زندگی افزون بر اجر معنوی، وعده بهشت و نعمات اخروی، انسان را در زندگی مقاوم کرده و سبب شکوفایی استعدادها و ظرفیت های مختلف او می شود. کسی که با سختی زندگی می‌کند و برای آسایش خود و خانواده اش تلاش می کند بیش از دیگران قدردان نعمات و لحظات زندگی خواهد بود. این قدردانی از داشته ها نوعی شکرگزاری است که سبب جلب توفیقات معنوی، برکات مادی، افزایش آستانه تحمل و آسودگی فکری در برابر سختی ها می شود. ثمره دیگر این قدردانی آن است که چنین فردی با روحیه محکم و قوی و شادی درونی با کیفیتی که نسبت به دیگران دارد در مدیریت امور زندگی در زمان بحران و سختی، عملکرد درستی از خود بروز داده و تصمیمات بهتری در تقابل با مشکلات می گیرد. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در دورانی بسر می بریم که اتحاد جبهه مقاومت به اوج خود رسیده است. این، دقیقا آنچیزی ست که همیشه حضرت امام و مقام معظم رهبری تحت عنوان وحدت پیگیر بوده اند و شهید سلیمانی سال ها بدنبالش بود. @HOWZAVIAN @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به گمان من هنر اصلی ، هنرِ فاصله‌هاست! زیاد نزدیک به هم می‌سوزیم و زیاد دور یخ می‌زنیم. باید یاد بگیریم جای درست و دقیق را پیدا و همان جا بمانیم… 📓دیوانه_بازی...اثر کریستین بوبن @HOWZAVIAN @Labkhandghalam
🔻نکته‌ای فقهی درباره محرمیت ✍️ بابک شکورزاده معمولا از عقد ازدواج به عنوان صیغه محرمیت یاد می‌شود و وقتی زن و مردی عقد می‌کنند می‌گویند که مَحرم شده‌اند؛ در حالی که این مطلب، اصطلاح اشتباهی است که بین مردم جا افتاده است. از نظر فقهی مَحرم به کسی گفته می‌شود که ازدواج با او حرام است؛ بنابراین صیغه محرمیت با عقد نکاح سازگاری ندارد. در واقع، صیغه زوجیت، عقد نکاح یا ازدواج صحیح است و بعد از جاری شدن صیغه، زن و مرد به همدیگر حلال می‌شوند و نه مَحرم. به زوجه حلیله هم گفته می‌شود که ریشه لغوی آن همان حلّیت است. @HOWZAVIAN
| 💢دفتر یادداشت ▪️تحلیل سریال دفتر یادداشت 🔻با حضور: ناقدان و تحلیلگران سینما ⏱ زمان: سه‌شنبه ۲۶ دی ماه، ساعت ۱۶ 📍مکان: قم، بلوار بسیج، انجمن سواد رسانه طلاب جهت شرکت به آیدی زیر پیام دهید: @mg1370 🛑ظرفیت محدود است🛑 @HOWZAVIAN @savad_rasaneh
▫️نخستین نشست نخبگانی فکرت؛ 🖌با حضور کنشگران رسانه‌ای ☑️ "مردم سالاری دینی" در کلام روایان دیدار 🔻روایت سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم قم ✔️ بررسی مفاهیم قدرت و مردم ✔️ مردم در گفتمان امامین انقلاب ✔️ لوازم توان‌بخشی معرفتی مردم 🍃مهمانان: شیخ فرهاد فتحی، حجت الاسلام مصطفی اسماعیلی، حجت الاسلام سیدمحمدحسن صادقی، حجت الاسلام جمال نصیری، حجت الاسلام یاری، حجت الاسلام سیدقوام صفوی، آقای حسین کاوه، آقای ابوالفضل شهبازی، خانم شفیعی، خانم صانعی 🍃به میزبانی حجت الاسلام علیرضا محمدلو @HOWZAVIAN
🟢 خط خمینی و خامنه‌ای در خط یمینی ✍️ میراحمدرضا حاجتی 1️⃣ تظاهرات گسترده میلیون‌ها یمنی با شعار 'نمی‌ترسیم!' در صنعا، علی رغم بمباران سنگین مناطق مختلف یمن توسط آمریکا، محاسبات جبهه کفر را بهم ریخته و آنها را به شدت نگران کرده است! 2️⃣ ویدئو این اجتماع تا کنون، در یک پدیده معنادار تنها در یک سکوی فضای مجازی بیش از "هفت میلیون" بازدید داشته است؛ 3️⃣ مهمترین "سلاح فراعنه" تاریخ "ترساندن" بوده و ملتهایی که از دشمن خود ترسیده اند پیشاپیش شکست را پذیرفته و به فنا رفتند و آنان که "تابو ترس" را شکستند دشمن را به هزیمت کشاندند؛ 4️⃣ و این توصیه اکید قرآنی به مومنین است که: ترساندن سلاح و خط شیطان است پس شیطان را خلع سلاح نمایید و تنها خدا ترس باشید و بس: ‏إِنَّمَا ذَٰلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ فَلَا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ [ ۱ ] 5️⃣ یکی از ویژگی های اساسی گفتمان توحیدی و انقلابی امام خمینی ره: تاکید مستمر بر "عدم ترس از دشمنان" بوده است: من خوفی از جنگ ندارم، نهراسیم..؛ نترسانید، نترسید از این هیاهو ها، هیاهویی است که ما را بترسانند و...؛ [ ۲ ] و در تاریخ ۷/ ۱ / ۶۵ در حالیکه در بیمارستان بستری بودند به سران قوا توصیه اکید نمودند: "از هیچ قدرتی نترسید" اگر قدرت ها احساس کنند که شما "احساس ضعف" دارید بر شما بیشتر خواهند تاخت؛ 6️⃣ این همان خط روشنی است که امام خامنه ای هم در طول این بیش از سه دهه همواره بر آن تاکید نموده اند، و "سرباز مخلص" مکتب امامین انقلاب حاج قاسم سلیمانی این درس را به خوبی فرا گرفت و به آن عمل و اکیدا توصیه نمود که: رمز تبدیل تهدیدات به فرصت ها این است که: "نترسید و نترسیم و نترسانیم" 7️⃣ اکنون سربازان جان برکف محور مقاومت و ملت غیور یمن به این خط نورانی و قرآنی تمسک جسته اند؛ و در حقیقت غربی ها در مواجه با آنان خلع سلاح شده اند؛ 8️⃣ دقت نماییم هوشیار باشیم تاریخ با قیام قدسی حضرت روح الله و رهبری الهی و بین المللی امام خامنه ای تغییر مسیر داده و بیداری امت های مسلمان وارد مرحله "زمینه سازی بیداری جهانی" گردیده... اندکی صبر سحر نزدیک است. [ ۱ ] آل عمران / ۱۷۵ [ ۲ ] صحیفه نور / ج ۲ و ۱۳ و ۱۵ و... [ ۳ ] برنارد لوئیس» خاورشناس انگلیسی در کتاب «جهان اسلام و غرب؛ نبرد فرهنگ‌ها» با اعتراف به: "عدم ترس امام خمینی" از آمریکا، می نویسد: "امام خمینی از موضع‌گیری‌های دشمنانه ابرقدرت آمریکا نمی‌هراسید". @HOWZAVIAN
✔️ جرأتِ نخستین‌ها ✍️ محمدجوادمحمودی می‌گفت اولین بارها همیشه سخته! آدما تو اولین بارها خود واقعیشون رو نشون میدن، اینکه فرار رو انتخاب کنن یا ... شاید اولین بار بتونه نتیجه‌ی آخرین بار رو مشخص کنه، اصلا آخرین بارها ارزشی ندارن، چون تکرارها به تو جرأت بخشیدن، اینکه هنر نیست! شاید عصاره و شیره‌ی زندگی، مجموعه‌ای از اولین بارهامون باشه، بقیه‌اش تکراری از همون اولین بارهاست... آدمای قوی، زندگیشون پر از اولین‌ها است، اولین قرارها اولین آشنایی‌ها اولین نگاه‌ها اولین ... @HOWZAVIAN
🍃 فتح موعود ✍️مرتضی بذرافشان به من گفته اند، نگویم صبح جمعه، خبردار شدم؛ مبادا، مسخره شوم؛ همچون شیخ کائنات، بعداز تصمیم بنزینی۹۸؛ که وقتی جمعیت معترضان را دید، عقب نشست و در آن صبح تاریخی گفت: من نبودم، جهانگیری بود و شمعخانی. الان هم آمده برای انتخابات؛ به او رای دهید لطفا. واقعیت اما، نیمه شب جمعه بود و ساعت دقیقا سه ونیم صبح، در حال چرت واقعی ؛ برگه ای را آوردند،نخوانده، امضایش کردم؛ عصر جمعه که بیدار شدم، فهمیدم ، فرمان حمله به یمن را صادر کرده ام؛ آن هم ساعت موعود. العجب، ثم العجب، دقیقا بین جمادی و رجب. حالا پشیمانم و به چه کنم افتاده ام؛ با واسطه از عبداللهیان کمک خواستم، صبر استراژیک به یمانی ها بیاموزد؛ به ظریف گفتم، آنهارا از انهدام زیر ساخت ها، بترساند؛ به عبدلی زنگ زدم، در خطبه ها، صلح حدیبیه را به آنها گوشزد کند؛ صادق خان هم در مصاحبه اش، از ابر قدرتی ما بگوید ولی هیچ یک، افاقه نکرد. تازه بسیجیان، کشتی نفتی خودشان را تلافی جویانه، از ما پس گرفتند؛ درد یکی دوتا نیست؛ قرص فشارم کجاست؟! ما بخاطر انگ جمهوری خواهان و فشار افکار عمومی، که نگویند بایدن خواب آلود و ترسو، به یمن حمله کردیم؛ به همین خاطر، پایگاههای متروکه را هدف قرار داده و برای عملیات مان، حتی نامی انتخاب نکردیم؛ بلافاصله هم گفتیم: آتش بس و تمام. ولی یمانی ها، گویا از قبل در انتظار چنین روزی بوده و حالا هم دست بردار نیستند و قصد دارند، حتی انتقام سعودی ها را از ما بگیرند؛ از جهاد مقدس حرف می زنند و فتح موعود و جنگ آخرالزمانی؛ عبدلی از تاریخ طبری نقل کرده، آنها پیرو زید بن علی و با جهاد خو گرفته اند وخنجرشان گواه. گویی قرار است در این ماه، اتفاقات پیش بینی نشده و پیاپی روی دهد که عاقبت آن معلوم نیست؛ آنگونه که یمانی ها گفته اند، این جنگی ست بی پایان و رشته اش، سری دراز دارد تا صبح دولتشان بدمد. @HOWZAVIAN
🟢چرایی فعالیت مستمر جوخه‌های ترور علیه علامه مصباح ✍️ احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه بین المللی قم نفرت از آيت‌الله مصباح و تلاش شبانه‌روزی غرب‌زدگان و اسلام‌ستيزان و ولايت‌گريزان برای دور نگه‌داشتن نسل جوان از ايشان دلايل متعددی دارد که به پاره‌ای از آن‌ها اشاره می‌کنم: یک. منطق قوی: آيت‌الله مصباح منطقی قوی و نفوذناپذير داشت، تجسم حکمت اسلامي و قرآنی بود؛ مقلدان اندیشه‌های پوپری را يارای مواجهه با منطق مستحکم او نبود و نیست؛ به همین دلیل چاره‌ای جز ترور شخصيت او را نداشتند. دو. شجاعت در بیان حقایق: علامه مصباح شجاعتی کم‌نظير در بيان حقايق با بيانی شفاف و رسا و منطقی مستحکم داشت؛ و افراد زبون، در رویارویی با شجاعان و دليران، برای سرپوش نهادن بر ضعف و حقارت خود چاره‌ای جز خاک‌پاشی بر چهره خورشید و گل‌آلود کردن آب‌ ندارند. سه. بصیرت در فهم لایه‌های پنهانی افراد و افکار: او با بصيرتی کم‌نظير پنهانی‌ترين اهداف نفوذی‌های غرب در جريان فکر و فرهنگ انقلابی را می‌ديد و می‌شناخت و به دليل شجاعت کم‌نظيری که داشت، آن‌ها را آشکار می‌کرد؛ او حاصل سال‌ها نيروسازی و مقلدپروری غربيان برای زدودن فکر و فرهنگ اسلامی را از میان برد و اين يکی از رازهای اصلی کینه‌های کهنه و ریشه‌دار رهبران روشنفکری غرب‌زده از ايشان است. چهار. اندیشه‌پروری: علامه مصباح فقط يک عالم دينی نبود؛ عالمی انديشه‌‌پرور بود؛ او در کار نيروسازی و کادرسازی فکري برای انقلاب اسلامی تلاش می‌کرد، پس برای جلوگيری از نفوذ انديشه و حکمت او که همان انديشه و حکمت انقلاب و اسلام است، ساده‌ترين راه را ترور شخصيت او می‌دانستند. غافل از اينکه علم، نور است و حکمت، چونان رودی روان که هیچ سنگ و سدی توان مسدود کردن دائمی راه آن را ندارد. پنج. ولایت‌گستری: صرفاً يک فيلسوف «ولايت‌پذير» نبود؛ بلکه حکيمی «ولايت‌گستر» هم بود؛ و در طول تاريخ اسلام، دشمنان‌ همواره سخت‌ترين و بی‌رحمانه‌ترين هجمه‌ها را با ولايت‌گسترانی چون سلمان و ابوذر و عمار و مالک و مقداد و میثم تمار و حجر بن عدی و... داشته‌اند و با ترور شخص یا شخصیت آنان خواسته‌اند بازوان ولايت را قطع کنند. شش. تئوری‌پردازی برای نظام انقلابی: آيت‌الله مصباح يک فرد نبود؛ بلکه عقبه تئوريک نظام بود؛ با ترور شخصيت و دانش و انديشه او می‌خواستند و می‌خواهند شخصيت و علم و انديشه انقلاب را ترور کنند. به تعبير ديگر، آيت‌الله مصباح خودش هدف اصلی نبوده و نيست؛ او سپر دفاع از اسلام و قرآن و ولايت و انقلاب اسلامی بوده و هست. هفت. نماد روحانیت آگاه و بصیر و مجاهد: یک شخص نبود، بلکه نماد و نمونه عالی و پیشرو و پیشگام روحانیت آگاه و بصیر و مجاهد بود. به همین دلیل، همه حقد و کینه‌های خفته و نهان از روحانیت مجاهد شیعه در همه دوران‌ها، توسط حامیان ایده اسلام منهای روحانیت بر سر او آوار می‌شد و هنوز هم می‌شود. 🔻اما دشمنان و بدخواهان اسلام و انقلاب بدانند که اگر اسلاف‌شان توانستند نور سلمان و ابوذر و مقداد و عمار و حجر بن عدی‌ها را خاموش کنند و از تأثيرگذاری آنان در گستره تاريخ بکاهند، اینان هم می‌توانند چراغ روشنی‌بخش علم و انديشه مصباح یزدی را خاموش کنند. مصباح یزدی برکه‌ای نبود که در گذر زمان رنگ و طعم ببازد؛ او همچون رودی جاری در گستره تاریخ است که تازه بعد از هجران، جوششی نو و جريانی پرخروش آغاز کرده است؛ غرب‌باوران و ولايت‌ستيزان خوب می‌دانند که اين رود پرتلاطم با قوت دانش و خرد و انديشه، در پی جاری ساختن معنا و معنویت اصیل در همه ابعاد زندگی انسانی است و تا تحقق منويات حضرت ولايت و تا ثمر نشستن تمدن اسلامی‌، از حرکت باز نخواهد ايستاد. [بخشی از کتاب بر مدار حق: توصیفی از سلوک علمی و عملی علامه مصباح یزدی] @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📓 خوشحالم که فلسفه خواندم... ▪️پروفسور کریم مجتهدی چهره ماندگار، فیلسوف و غرب شناس، استاد فلسفه دانشگاه تهران، نویسنده تالیفاتی مانند: فلسفه و تجدد، فلسفه نقادی کانت، فلسفه تاریخ. ساعاتی پیش دار فانی را وداع گفت. ▪️ روحشان شاد. @HOWZAVIAN @kheradvarzi_com
⚫️امام هادی و تبیین مرام‌نامه شیعیان واقعی ✍️حسین انجدانی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء زیارت جامعه کبیره که اعتقادنامه و مرام‌نامه شیعیان راستین و یک دوره کامل توحیدشناسی و نبوت‌شناسی و امام‌شناسی است، از یادگارهای بزرگ امام هادی علیه السلام است. ضمن تسلیت شهادت این امام همام، امیدوارم همه ما توفیق داشته باشیم در این شب و روز شهادت آن امام عزیز، ضمن مطالعه‌ای درباره خصوصیات و ویژگی‌های اخلاقی و سبک زندگی آن حضرت، با تأمل و تأنی و به نیت زیارت آن امام عزیز، زیارت جامعه کبیره را قرائت کنیم. @HOWZAVIAN
✔️ معرفت زیارتی ✍️ بابک شکورزاده علاوه بر زیارت جامعه کبیره، یکی از زیارت‌های مهمی که از امام هادی علیه‌السلام رسیده و مضامین بسیار بلندی دارد زیارت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در روز غدیر است. خوب است گاهی اوقات زیارتنامه‌ها را مطالعه کنیم و صرفا به کسب ثواب اکتفا نکنیم؛ به مضامین آن‌ها توجه داشته باشیم که معارف بلندی دارد و معرفت ما را به اهل بیت بیشتر می‌کند. به جرأت می‌توان گفت که معرفت شیعه به امامان معصوم علیهم‌السلام، به واسطه این دو زیارتنامه با عظمت، تا حدود زیادی مدیون امام هادی علیه‌السلام است. @HOWZAVIAN
. 👌 دیدار را روایت می‌کنیم امتداد اندیشه رهبر انقلاب از همین محافل جهادی و خودجوش شکل می گیرد با سپاس از خانه‌ی جهان نما، مجموعه پرتلاش فکرت، انجمن فعال سواد رسانه، اعضای نویسندگان حوزوی @HOWZAVIAN
. نکوداشت ژرفا؛ استاد قلم چهارشنبه، چهارم بهمن در قم @HOWZAVIAN
⚪️ انتخابات؛ مسیر تحوّل و کارآمدی ✍️ علی بنایی ریشۀ مجموعه مشکلات و پسرفت‌ها و ناکارآمدی‌ها به موضوع «تحوّل» باز می‌گردد و راه برون‌رفت از مشکلات و چالش‌های فعلی و کشور، ایجاد تحول جدّی و عمیق و همه جانبه در حوزه‌ها و مراکز مهم و حساس و تصمیم‌ساز کشور است. این ضرورت‌ها موجب طرح موضوع تحول در ابتدای امسال گردید والا صرف تکرار شعار تحول هیچ ثمره عملی برای کشور نخواهد داشت و همچون سال‌های قبل امسال هم به پایان خواهد رسید، ولی دستگاه‌های اجرایی کشور در خم کارهای جاری و روزمره باقی خواهند ماند و مراکز فرهنگی و حوزه‌های علمی و دانشگاه‌ها بدون مطالعه و کارشناسی ضروری به مسیر همیشگی خود ادامه خواهند داد. مسائل و مشکلات جاری کشور تک‌بُعدی و تک‌ساحتی نیست، ولی اگر مجموعه چالش‌ها دسته‌بندی و اولویت‌سنجی شوند، قطعاً چالش ناکارآمدی و کاهش سرمایه اجتماعی و عدم مشارکت مردم و فشارهای اقتصادی زندگی روزمرۀمردم و کوچک شدن سفره و سبد غذایی مردم و ... از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو است که حل آن جزء با تحول و اصلاح مسیر، میسر نخواهد بود. 🔗 متن کامل در خبرگزاری حوزه @HOWZAVIAN
تنش حفاظتی یا مردم گریزی و جدا بافتگی؟! ✍️ محمدعلی بابایی ملیکی 🌺در سیره بزرگان بحث حفاظت یک چیزِ و در دل مردم بودن یک چیزِ دیگر و این دو نباید با یکدیگر خلط شوند، بطوری که مردم، مسؤلین و بزرگان را جدا از خود پندارند و از نظام و انقلاب بیزاری جویند، نظیر بزرگانی چون سردار شهید قاسم سلیمان و رئیس جمهور محبوب شهید رجایی. 🌺مردم درک و فهم دارند و حفاظت را حق مسلم برای مسؤلین بالا رتبه می‌دانند اما نه با تشریفات و مردم گریزی. 🌺مردم خواهانند که مسؤل مملکتش دردش را بفهمد وبرایش چاره کند نه فقط از پشت شیشه دودی و از پشت دفتر کارش و از روی ذهنیتی که با کف جامعه فرق دارد برایشان تصمیم بگیرد. 🌺اما حرفاها برای مسؤل نظام بود، منتسبین به نظام که خود کاره‌ای نیستند و فقط نان اسم و رسمشان را‌ می‌خورند، که حواسشان باید بیشتر جمع باشد تا مردم را دل زده نسازند،حتی از نظر نظام حصار حداقلی امنیتی بنابر مصالحی برایشان لازم باشد. @HOWZAVIAN
🔴 تاج‌باخته‌ای که مثل برف دی‌ آب شد! (به بهانه ۲۶دی، سالروز فرار شاه از ایران) ✍️ علی‌خسروی 🔻اگر کسی، اندکی تاریخ معاصر را تورق کرده باشد می‌داند، در سال ۵۶ اگر از مردم ایران می‌پرسیدند که هزار اتفاق احتمالی را برای سال آینده، پیش‌بینی کنید، کمتر از نیم‌‌درصد مردم، شاید در میان هزار حادثۀ محتمل، نامی از تغییر نظام [پادشاهی] می‌برد. 🔻از ۱۹دی سال ۵۶ تا کمی بعدتر، یعنی تابستان داغ ۵۷، حوادث چنان پرشتاب و پی‌در‌پی از روی کشور گذشت که در باور هیچ تحلیل‌گری نمی‌گنجید. این سرعت و شتابِ عجیب و غریب، رژیم شاهی را گیج کرد و نتوانست تدبیری بیندیشد؛ و این فرصت را به رهبران انقلاب داد تا به سرعت نظام جدید را روی کار بیاورند. 🔻طرفه آنکه شاه پس از غائلۀ ۱۵ خرداد ۴۲ همۀ صداها را خفه کرده بود. به همین دلیل وقتی خودش ضعیف شد، صدای دیگری هم نبود که شنیده شود؛ جز صدای روحانیت که سازمانی مردمی، گسترده و منسجم داشت. تاریخ گواهی می‌دهد که تاج‌باختۀ مزبور، در هفته‌های پایانی و در جلسات مشورتی با درباریان مکرر گله می‌کرده است که: «پس طرفداران ما کجا هستند و در حمایت از سلطنت چرا به خیابان‌ها نمی‌آیند؟!». 🔻از سوی دیگر، شاه هر اتفاقی را پیش‌بینی می‌کرد جز جلوداری روحانیت را در انقلاب. در گمان او، قدرت بسیج مذهبی‌ها، بیشتر از آنچه در ۱۵ خرداد ۴۲ رخ داد، نیست. شاه، خطر اصلی را در احزاب چپ و کمونیست‌ها می‌دید. آن سال‌ها، اوج دوران جنگ سرد میان بلوک شرق، به سردمداری شوروی، و دنیای غرب به رهبری آمریکا بود. شاه، حیات خود را بیش از همه، از ناحیۀ شوروی در خطر می‌دید و به هیچ وجه گمان نمی‌کرد که به دست نیروهای مذهبی سرنگون شود. او به چشم خود دیده بود که شوروی نیمی از اروپا را به زیر سلطۀ خود درآورده و تا کوبا و کرۀ شمالی رفته است. همسایگی شوروی، سایۀ ترس را تا اتاق خواب او انداخته بود. تصور غلط شاه از ترکیب مخالفانش، او را غافل‌گیر کرد. 🔻شاید اگر شاه می‌توانست آینده را پیش‌بینی کند، هرگز به مراکزی مانند «حسینۀ ارشاد»، اجازۀ هیچ‌گونه فعالیتی نمی‌داد. اما او دستگاه سرکوبش را بیشتر برای مواجهه با نیروهای چپ آماده کرده بود. وقتی انقلاب شد و شعارها را شنید، چنان در بهت و حیرت فرو رفت که تا پایان عمر از آن بیرون نیامد! او چند هفته پیش از فرار، در مکالمه تلفنی با «علی امینی» نخست‌وزیر اسبق خود گفته بود: «داریم مثل برف آب می‌شویم!». @HOWZAVIAN
«ساخت افکار عمومی را به صورت قسطی به ما بسپارید»! ✍️ احمد اولیایی 🔸این روزها احتمالا تبلیغاتی مانند «عینک قسطی»، «ماست و لبنیات قسطی»، «لوازم خانگی قسطی» و ... را در تلویزیون و بالای پل های عابر پیاده دیده اید. 🔹این ها بیش از آنکه جبران کننده و تسهیل کننده خدمات به مردم باشد، افکار عمومی را دچار یأس می کند. برخی با دیدن مکرر تبلیغات خرید قسطی به ویژه در محصولاتی مانند عینک اینگونه می پندارند که آیا کار بجایی رسیده که عینک را باید قسطی بخریم؟! 🔸سیاست چهارم از سیاست ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی می گوید: «تبلیغات نباید وحدت ملی را مخدوش ساخته یا موجب تحقیر و ...جامعه شود». ضابطه شماره هشت از همین قانون نیز می گوید «تبلیغات نباید باعث آشفتگی ذهنی و روانی گردد». 🔹هرچند ممکن است این، تشویش افکار عمومی «عامدانه» نباشد و مشمول ماده ۶۹۸ و ۵۱۱ قانون مجازات اسلامی مربوط به تشویش افکار عمومی نشود اما قطعا موجب تشویش ادراک اجتماعی از جمله ناامیدی در بخشی از مردم می شود. 🔸پیشنهاد این است که اولا نظارت، دقیق تر شود به ویژه در این ایام نزدیک به انتخابات، دوما عبارت های جایگزین در این تبلیغات استفاده شود مانند «خرید آسان» یا «خرید متناسب با شغل شما»‌ و سوما تشویش اذهان عمومی غیرعامدانه نیز جرم انگاری شود. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ▪️درخواست یک جوان از آقای اکبرنژاد ▫️ابتدای جلسه مناظره بین آقایان رئوفی و اکبرنژاد و قبل از شروع آن، جوانی که شاید به زعم ما تیپ ظاهرالصلاحی نداشت از جا برخاست و در مقابل آقای اکبرنژاد به نقد گفتار و رفتار ایشان پرداخت که دیدن این فیلم خالی از لطف نیست. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
. شوکه نشوید!👆 ⚡️یک امر به معروف جانانه از کسی که هرگز برخی علمای قم نیز انتظارش را نداشته‌اند. ✔️در این جلسه حضور داشتم، شوق و عقل و عشق این جوان مرا در مسیر روشنگری و تبلیغ و هویت طلبگی ام حیات دیگر بخشید. 🌻بارک الله... @HOWZAVIAN