eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
469 ویدیو
176 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
. 📰دکه‌ی تیترخوانی چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
. 🔻پاسخ به منکران افول نشستی با عنوان «نقد و بررسی دیدگاه منکران افول آمریکا» از سوی مؤسسه شناخت و پایگاه اندیشه ای فکرت برگزار می شود. @HOWZAVIAN
🌱 آینهِ باطن ✍️ جواد رستمی آینه در زندگی روزمره ما کاربرد بسیار دارد تا در آراستگی ظاهر و رفع نقصان احتمالی یاری رساند. فقه الرضا صفحه ۳۰۸ از امام رضا(ع)نقل می کند {التفکر مراتک تریک سیئاتک و حسناتک} تفکر آینه توست، بدی ها و خوبی هایت را به تو نشان می دهد. همانطور که در حفظ ظاهر نیاز به آینه داریم برای آراستگی باطن هم استفاده از آن ضرورت دارد که آن آینه در فرمایش امام تفکر نام دارد. تفکر نسبت به اعمال و رفتار، بدی ها و خوبی ها را به ما نشان می دهد با رفع بدی ها نقصان از چهره باطن خویش دور می کنیم و با تقویت خوبی ها به آراستگی و زیبایی باطن خویش کمک می کنیم. تفکر در سبک زندگی اسلامی جایگاه ویژه ای دارد و از آن به عنوان یک عبادت با ارزش یاد کرده اند. وجود احادیث بسیار پیرامون فکر و تفکر حاکی از اهمیت این مقوله و تاثیر مثبت بر سبک زندگی انسان دارد. تفکر نسبت به اعمال و رفتار بعد از اقدام و عمل به نوعی حسابرسی از خویش محسوب می شود که این نیز در معارف دینی بسیار سفارش شده است بر این اساس می توان خطاها و اشتباهات خود را رصد کرده و نقاط ضعف خود را بپوشانیم و از سوی دیگر رفتار حسنه و گفتار نیک را تقویت کرده و به اصلاح سبک زندگی خویش بپردازیم. و اما تفکر پیش از اقدام و عمل هم مانع از انجام خطای احتمالی و نیز سبب تاثیر مثبت بر کمیت و کیفیت اعمال و رفتار انسان در هر زمینه ای می شود که با تفکر بعد از آن نقطه ای از کمال فکری انسان را به نمایش می گذارد. @HOWZAVIAN
. «عدالت پنداری یا عدل الهی» ✍️فاطمه شکیب رخ، عضو تحریریه مجتهده امین گاهی از خود سؤال می‌پرسم که به راستی آن عدلی که مردم از عدالت علی (ع) یاد آور هستند، همان عدلی است که اگر بر طبع مردم امروزی جاری شود خوشایند خواهد بود؟ و آن را عدالت محض خواهند پنداشت؟ به راستی اگر امام علی (ع) در عصر کنونی حاضر بود به انواع بی عدالتی متهم نمی شد و افراد مدعی با باورها و توصیف‌های ذهنی خویش، مصادیق اجرای عدالت در جامعه را تعریف و مطالبه نمی‌کردند؟ در پاسخ به سوالات حاضر، ذکر تنها چند مورد از دوران حاکمیت امیرالمومنین(ع) و بیان برخی تصمیم‌های حکومتی ایشان قابل توجه است؛ چراکه در عصر علی (ع) نیز چگونگی اجرای عدالت او بر مذاق بسیاری ناخوشایند بود و بسیاری از مردم زمانه ایشان، درک قابلی از تصمیم‌های امام را از خود نشان نمی‌دادند؛ آنان امام زمان‌شان را جنگ‌آور می‌شناختند چرا که تنها خلیفه‌ی بعد از رسول خدا (ص) بود که سه جنگ داخلی[بین مسلمانان] را جایز دانسته و به دنبال آن، بسیاری از مخالفان و معاندان را در جنگ‌ها کشته بود و خانواده‌های آنان را به عزا و غم نشانده بود. آن‌ها در فرمان جهاد امام سستی می‌کردند و در هنگام اتخاذ تصمیم، امیرالمؤمنین(ع) را به پذیرش نظر خود ملزم می‌دانستند و پس از نمایان شدن اشتباهات‌شان امام را متهم به کوتاهی می‌کردند (۱) آن‌قدر که علی (ع) در وصف آنان فرمود: شما (مردمی) بسيار طعنه‌زن، عيب‌جو، روى‌گردان از حق، پرمكر و حيله هستيد (۲). در عملکردی دیگر علی (ع) وقتی حکومت را به دست گرفت سه تن از فرزندان عباس عموی خویش را به امارت منصوب کرد؛ عبیدالله را به یمن فرستاد، عبدالله را به بصره و بحرین را به قئم سپرد (۳) و به قول امروزی‌ها نزدیکان خویش را منصب داد*. حال آنکه اگر سروری دادن به اقوام نزدیک از منظر امام معصوم بی عدالتی بود، قطعا امام چنین عملی را مباح نمی‌دانست، در همین یک فقره تصور کنیم که اگر در جامعه فعلی چنین امری رخ دهد چه خواهد شد؟ آیا تصور بی عدالتی در نزد عموم اوج نخواهد گرفت؟ به راستی که اگر اجرای عدل شیرین و گوارا بود، چرا مردم زمان علی (ع) در حالی که از بی‌عدالتی خلفای قبل به ستوه آمده بودند، آن را نمی‌پذیرفتند و در اجرای آن سهیم نمی‌شدند؟ و چرا عموم مردم همانند فرمان‌برداری عمار و مالک و دیگران سر در برابر عدل و تصمیم های علی (ع) خم نمی‌کردند؟ و آیا اگر علی (ع) را به زمان کنونی بیاورند طعنه جویان، عدالت را در عملکرد علی (ع) با آنچه که می‌پندارند همسو خواهند یافت؟ * بیان این مطلب به منزله دفاع از چنین اقداماتی نیست و صرفا برای مثال عرض شد چرا که در نظام جمهوری اسلامی ایران چنین مواردی تخلف شمرده می‌شود (ر.ک: قانون طرح مدیریت تعارض منافع). (1) برای جنگ صفین، حکمیت، ر.ک: مسعودی، مروج الذهب، ج۲، ۷۵۲و ۷۵۸. (2) مكارم شيرازى، پيام امام امير المومنين(عليه السلام)‏، ج 5، ص 192. (3) پیشین، ۷۱۱. پ.ن: اخیرا یکی از آقایان منسوب به اصلاح طلب در فضای مجازی، رای دادگاه نظامی ایران درباره حادثه هواپیمای اوکراین را بی عدالتی محض خوانده بود. 👇سکوهای انتشار کانون نویسندگان حوزوی(مدادالفضلاء)👇 افکار بانوان حوزوی || نویسندگان حوزوی || شاعران حوزوی 🗒@HOWZAVIAN
همه‌پرسی به مثابه از خودم بپرس! ✍️مهدی عامری 🔸"صاحب کشور؛ صاحب کشور مردمند؛ بله، کشور صاحب دارد؛ صاحب کشور کیست؟ مردم. کار وقتی دست خود مردم سپرده شد - که صاحبان کشورند، صاحبان آینده‌اند - آن‌وقت کارها به سامان خواهد رسید." (امام خامنه‌ای) 🔸در این کشور هیچ کس به اندازه امام خامنه‌ای، به این امت باور ندارد و آنها را مدح نکرده و پشت آنها نایستاده است. جمهوریت نظام یک پشتوانه محکم به نام سیدعلی خامنه‌ای دارد. هر بار که جریانات سیاسی و سیاستمداران دغلباز علیه جمهوریت و مردم شمشیر کشیدند، امام خامنه‌ای بود که در دفاع از امت خویش سینه سپر کرد و بر حق الناس و حقوق ملت تاکید نمود. 🔸فهرست مناقب ملت ایران از زبان امام خامنه‌ای آن قدر بلند بالاست که فقط لجوجان و عنودان منکر آن هستند. بیانیه گام دوم نمونه روشن اعتماد و باور ایشان به مردمی است که آنها را معجزه الهی همچون عصای موسی کلیم می‌داند و پیشبرد تمدن اسلامی را جز با همین اعجاز و حرکت عمومی ممکن نمی‌داند. 🔸این بار هم در برابر کسانی که مزورانه و منافقانه دم از رفراندم می‌زنند رهبری خالصانه و واقع بینانه از مردم دفاع کرد. کسانی که سالهای قبل هر بار در انتخابات شکست می‌خوردند، رای مردم را نمی پذیرفتند، کسانی که رای مردم را به کمی و کیفی، تهرانی و شهرستانی تقسیم کرده و سیب‌زمینی را منشا رای مردم می‌دانستند! کسانی که بارها ملت تحقیر کردند و آنها را قابلمه به دستانی نامیدند که حتی در صف مرگ موش رایگان هم می‌ایستند، آنها که نظر لبوفروش و راننده تاکسی و حتی امامان جمعه را در دیپلماسی و برجام صائب نمی‌دانستند، آنها که نه دی و سلام فرمانده و تشییع حاج قاسم و دهها تجمع مردمی را ندید می‌گرفتند، کسانی که نظرخواهی مردم (سال ۹۳) در باب یارانه را به هیچ پنداشتند، آنها که دهها تصمیم محرمانه و دور از چشم مردم و اتفاقا علیه همین مردم گرفتند حالا از رفراندم سخن گفته و به دروغ و با مغالطه می‌خواهند خود را حامی مردم نشان دهند. 🔸آنها همواره مدافع اقلیت در برابر اکثریت بوده‌اند و در بزنگاههایی مانند فتنه‌ها به جای دفاع از مردم یا سکوت کرده‌اند یا در جبهه فتنه‌گران و آشوب‌سازان بوده‌اند. 🔸رهبری همواره مردم را جلوتر و عاقلتر و با بصیرت‌تر از این خواص بی‌خاصیت می‌داند، برای نمونه کافی است سخنرانی مشهور عوام و خواص ایشان را مشاهده نمایید. بیان اخیر ایشان، دقیقا مقابله با همین جریان بی منطقی است که دم از رفراندم می‌زنند اما هدفشان مردم نیست و سوءاستفاده از کلمات زیبا مانند آزادی و انتخابات آزاد و ... سابقه و هنرشان است. 🔸روشن است رهبری هم مدافع اصول قانون اساسی -از جمله اصل ۵۹- است و هم چنانچه گذشت، مومن به مردم؛ اما این بدان معنا نیست که همچون این جریانات سیاسی، مردم را فریب دهد، بلکه با عقلانیت و استدلال، ضمن رو کردن دست دغل‌کاران، به این امر بدیهی تاکید کردند همه امور را، با این کلیت، نمی‌توان به رفراندوم گذاشت، چنانچه همه جای دنیا چنین است و اصولا مردم مجلس و دولت را انتخاب و وکیل خود و به آن اعتماد می‌کنند تا امور تخصصی و پیچیده داخلی و خارجی را رتق و فتق کنند. اگر قرار باشد برای هر امری آن گونه که در قانون اساسی آمده رفراندم برگزار شود باید بسیاری از کارهای کشور را تعطیل کرد آن هم در کشوری که هر دو سال یک انتخابات معظم برگزار می‌شود. 🔸اشرافیت همواره در اقلیت اما پر و صدا این بار بنا دارد با شعار رفراندوم علیه مردم بپاخیزد که رهبری مانع آن شد و مردم مانند همیشه به خوبی مسائل را درک و تحلیل خواهند کرد که منظور اینها از همه‌پرسی در اصل "از خودم بپرس" است. 👇سکوهای انتشار کانون نویسندگان حوزوی(مدادالفضلاء)👇 افکار بانوان حوزوی || نویسندگان حوزوی || شاعران حوزوی 🗒@HOWZAVIAN
🍃روایت یک خبرنگار از حاشیه دیدار رهبر انقلاب و دانشجویان ✍️ صادق نیکو ◀️دیشب برای حاشیه‌نگاری دیدار دانشجویی رفته بودم. تا حوالی ساعت ۸ دسترسی به نت نداشتم و اصلا نفهمیدم کی و چطور فیلم رهبری در مورد رفراندوم حاشیه‌ساز شده و چون داخل مراسم بودم اصلا باورم نمیشد چنین استنباطی شکل بگیره ◀️چون اولا ماجرای رفراندوم مساله‌ای بود که سخنران‌ها دو سه بار ‏در موردش صحبت کردند و به روحانی کنایه زدند و کل حسینیه تشویق‌شان کرد ◀️رهبری درحال صحبت بود که یک نفر از وسط جمعیت داد زد آقا مسئولین به حرف مردم توجه نمیکنند. حرف رهبری قطع شد و صحبت ناخودآگاه به سمت رفراندوم رفت. ◀️رهبری توجه به حرف مردم را در تعیین منتخب مردم در صندوق‌های رای میدانست. رسانه‌ها برای روحانی تیتر زده بودند «تقدم همه‌پرسی بر انتخابات». اما رهبری انتخابات را روش بهتری برای رجوع به نظر مردم می‌دانست. ◀️مساله دوم این بود که رفراندوم نمی‌تواند راه حل همه مسائل باشد چون این مسائل نیاز به نظر کارشناسی دارد. اگر کارشناس مطلوب‌تان را از صندوق رای ‏انتخاب کنید بهتر است تا مردم بدون تخصص و نگاه کارشناسی در مورد مسائل مهم مستقیما تصمیم بگیرند ◀️مساله سوم معطل کردن کشور برای همه پرسی بود. همه پرسی‌هایی که چندماه زمان میبرد و کشور باید هربار صرف هزینه و زمان کند تا در مورد مسائل مهم تصمیم بگیرد ◀️همه این دلایل منطقی ‏به نظر میرسید. و حداقل برای حاضرین قانع‌کننده بود ولی خب انتشار یک فیلم بدون پس و پیش و البته نفس انتخاب این فیلم برای انتشار (به عنوان یکی از اولین محتواها) منجر به این حاشیه عجیب شد! @HOWZAVIAN
. ▪️«شب مسعود» در قم در نکوداشت مرحوم حجت الاسلام دیانی، نویسنده و مجری برنامه سوره @HOWZAVIAN 👇متن کامل👇
✔️ شبی با مسعود دیانی در قم بزرگداشت مرحوم حجت‌الاسلام مسعود دیانی با عنوان «شب مسعود» با حضور چهره‌های شناخته شده علمی، حوزوی و خانواده آن مرحوم در مجتمع آموزشی تربیتی هدایت قم برگزار شد. در ابتدای این برنامه حجت الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد، قرآن پژوه و دانشیار پردیس دانشگاه تهران خاطراتی از آشنایی‌اش با مرحود دیانی ذکر کرد و گفت: حیف که ایشان را دیر شناختم. دیانی در کارش بسیار دغدغه‌مند و جدی بود. چند نوبت بنده را دعوت کرد برای حضور در برنامه سوره اما هر نوبت کاری پیش آمد تا خبر بیماری‌اش را شنیدم، شب عاشورا آخرین دیدار ما با یکدیگر بود، یک ساعت و سی دقیقه صحبت و گریه کردیم. ایشان بسیار اهل خرد و اندیشه‌ورزی بود. 💠 آنچه ما در تلویزیون می‌بینیم تنها شمایلی از دیانی‌ است دومین سخنران این مراسم ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب بود. وی در وصف مرحوم دیانی گفت: او در گفتن حقیقت شجاع بود و مسیرش را با صراحت اعلام می‌کرد و در میدان فرهنگ همه جانبه و با تمام توان حضور داشت. آنچه ما در تلویزیون می‌بینیم تنها نماد و شمایلی از اوست. دیانی از رویش‌های انقلاب بود. البته که از دست دادن او ضایعه‌ای‌ است اما از این دست طلبه‌ها بسیار است. هر کدام که می‌افتند دیگری بلند می‌شود و پرچم او را بالا نگاه می‌دارند. در ادامه مسعود معینی‌پور معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی و مدیر سابق شبکه چهارم سیما به بیان نحوه شکل‌گیری برنامه «سوره» و شکل و فرم آن پرداخت و گفت: مرحوم دیانی زیاد بر حسین(ع) گریه کرد و زیاد برای حسین(ع) گریاند. آشنایی ما به دهه هشتاد بر می‌گشت وقتی من مجله «خشت اول» و ایشان «چند نفر طلبه» را کار می‌کرد. هر دو شور و دغدغه‌های طلبگی داشتیم. وی خاطر نشان کرد: مرحوم دیانی چند ویژگی داشت، اول اینکه ذهن عمیق و غریب و غیوری داشت. ما نسبت به مسائل اجتماعی، بحران فکر داریم. دغدغه برنامه سوره همین مسائل اجتماعی بود. او مسائل اجتماعی را از زبان قرآن بیان می‌کرد. ویژگی دیگر او این بود که قلم گیرایی داشت. ما اکنون در برنامه‌های فرهنگی سیما بحران ادبیات داریم و نیروهایی مانند مرحوم دیانی غنیمت هستند. از دیگر ویژگی‌های او روحیه بسیار لطیفش بود. 💠مهم‌ترین ویژگی دیانی تبلیغ بود همچنین محمد ناصرزاده مدیر اسبق نشریه استعدادهای درخشان و فعال فرهنگی، مرحوم دیانی را از سلسله‌ای دانست که جعفر بن ابی طالب سر سلسله آن است و گفت: دیانی مانند جعفربن‌ابی‌طالب مهاجرت داشت. مهاجرت به حوزه و مدیای تلویزیون. ویژگی دیگر او که بسیار به جعفربن‌ابی‌طالب شبیه‌اش می‌کرد مهمترین ویژگی او یعنی تبلیغ بود. او مقید بود به الهیات عملی و با منطق مخاطب مطلب را ارائه می‌کرد و همین باعث پذیرش سخن و موضعش می‌شد. «شب مسعود» با اجرای سید محمد جواد شرافت و به همت حوزه هنری استان قم،‌ مرکز اسناد انقلاب اسلامی استان و معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد. @HOWZAVIAN
🔶 از قانون تسکینی به تدبیر فرهنگی ✍️ مجید مفید، دانشجوی دکتری دانشگاه باقرالعلوم(ع) در مجله‌ی اندیشه‌ای فکرت نوشت: در اینکه حجاب، یک امر فرهنگی است و باید در این حوزه حل شود، تردیدی نیست؛ یعنی با سازوکارهای اقناعی، توجیهی، انگیزشی، هنری، رسانه‌ای و از طریق آموزش‌وپرورش و…، به‌عنوان یک ضرورت و واجب دینی که در سرنوشت دنیا و آخرت فرد و جامعه اثرگذار است، نهادینه شود. این صورت منطقی حل مسئله است و مخالفان غیر معاند حجاب اجباری، نظر به این وجه مسئله دارند. این کار تاکنون به‌قدر کافی صورت نگرفته و بخش مهمی از جامعه، این ضرورت و اهمیت را درک نکرده که یا ناشی از کوتاهی نهادهای فرهنگی و نارسایی سازوکارهای جامعه‌پذیری و فرهنگ‌پذیری حجاب بوده و یا اساساً اقتضای شرایط تاریخی و اجتماعی است که در آن هستیم و درواقع، این سازمان‌ها هم خود گرفتار مسائل مختلفِ ناشی از مواجهه با مدرنیسم‌اند و کوتاهی بزرگی رخ نداده و در هر حال، چندان بهتر از این، نمی‌شد. در چنین وضعیتی، اعمال قانون حجاب بی‌تردید با غوغاسالاری رسانه‌ای و سیاسی بیگانگان و اپوزیسیون همراه است که در این بخش ضروری است تدبیر رسانه‌ای مناسبی از سوی نهادهای فرهنگی و انقلاب صورت گیرد. مهم اینجاست که چشم پوشی از این قانون هم هزینه‌های بیشتر و سنگین‌تری دارد؛ چون به‌معنای ادامه عریان‌گرایی فعلی و نهایتاً استحاله فرهنگی است که اولاً سبب نقض غرض شکل‌گیری نظام و زیر سؤال رفتن فلسفه وجودی آن می‌شود؛ ثانیاً اکثریت مذهبی و دیندار جامعه، هرگز چنین وضعیتی را برنتابیده و نتیجه آن، هرج و مرج و درگیری‌های حتمی و شدید گروه‌های اجتماعی یا حتی خانوادگی خواهد بود. بنابراین، منع قانونی و اجباری بی‌حجابی، دارای کمترین هزینه و از منظر دینی، ضروری‌ترین گزینه است؛ لذا دولت باید به‌عنوان مجری قوانین حکومت اسلامی، با همان شدت وحدتی که درباره سایر قوانین مثل قوانین رانندگی دارد، با این پدیده به‌عنوان یک جرم، برخورد عام و وسیع (نه موردی) کند و حجاب را به‌عنوان یک الزام قانونی پیگیری کند تا جرم بودن بی‌حجابی در ذهنیت اجتماعی نهادینه شود و مجلس هم به جرم انگاری و تعیین دقیق چیستی و محدوده این جرم (تعیین تکلیف بدحجابی، بد پوششی و بی‌حجابی و عریانی) و مجازات‌های کارآمد بپردازد. اما به‌خاطر داشته‌باشید که این وضعیت، حالت غیرطبیعی حجاب خواهد بود؛ یعنی عده مخالفین که اکثراً جوانان و نوجوانانی‌اند که توسط دشمن تغذیه فکری و رفتاری می‌شوند، به‌اجبار قانون حفظ حجاب می‌کنند و حجاب را نه به‌عنوان یک حکم شرعی، عقلانی و توجیه‌پذیر و با طیب نفس و رضایتمندانه، بلکه به‌عنوان یک قانون توجیه‌ناپذیر و بی‌ثمر رعایت کرده؛ از این از هر فرصتی برای ابراز مخالفت خود و ایجاد ناهنجاری یا آسیب زدن به گروه دیگر و… استفاده کرده و این مسئله، مانند استخوان لای زخم هر از چندی مسئله‌ساز می‌شود. در واقع، این وضعیت، مسکّنی برای بیماری بی‌حجابی است؛ لذا نهادها و سازمان‌های فرهنگی باید قانوناً ملزم به حل مسئله و ارائه راهکارهای کارآمد در بازه زمانی مشخصی شوند تا مسئله به‌حالت طبیعی خود برگشته و این بیماری درمان شود نه تسکین. @HOWZAVIAN
. 🔻به فکر شهادت نباشید 🔻کار کردن در حرم 🔻یعنی تنفس با امام 🔻یعنی شهود @HOWZAVIAN
🔴 وقتی همه‌پرسی، نقطۀ پایان نمی‌سازد ✔️ متن کامل یادداشت دکتر جمشیدی در صفحه‌ی یادداشت‌خوانی برشی از متن: ما در «شرایط طبیعی» به سر نمی‌بریم که ذهنیّت جمعی‌مان، «آسوده» و «بی‌نوسان» باشد و در آن «دست‌کاری‌های بیرونی» نباشد. دشمن تلاش می‌کند با «تصرّف شناختی» و «بازی روایتی»، حقّ و باطل و صدق و کذب را جابجا نماید تا شاید مردم را در مقابل نظام قرار بدهد. در چنین وضعی، روشن است که به‌طور ضروری، «سخن حقّ» غالب نمی‌شود و فضای اجتماعی، درگیر «مباحثۀ عقلانی» نمی‌گردد و «قوّت استدلال‌ها»، ملاک داوری قرار نمی‌گیرد، بلکه برندۀ این بازی، نیروها و جریان‌هایی خواهند بود که بیش از دیگران، روایت می‌سازند و ذهن مردم را به تسخیر قدرت بازیگری خود درمی‌آورند. گذشته از این، شکاف تصنّعی از «حاکمیّت» به «جامعه» نیز انتقال می‌یابد و جامعه نیز در ورطۀ «تضاد» و «کشمکش» گرفتار شد، درحالی‌که غرض از همه‌پرسی، مشارکت‌دادن به مردم برای دور افتادن از منازعه بود. همه‌پرسی در این‌چنین موقعیّتی، نه‌تنها گره‌گشا نیست، بلکه هر نتیجه‌ای را به یک «اختلاف تازه» تبدیل می‌کنند و به‌تدریج، «شکاف‌های متقاطع» می‌آفریند و جامعه را از درون، پاره‌پاره می‌کند. از متن این همه‌پرسی، «زنجیره‌ای از همه‌پرسی‌ها» بر خواهد خواست که پایان‌شان جز تضعیف اقتدار حاکمیّت و تولید تنش ریشه‌دار در عمق جامعه نیست. @HOWZAVIAN
هدایت شده از فکرت
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده👆پاسخ به منکران افول آمریکا👆 نشست «نقد و بررسی دیدگاه منکران افول آمریکا» با حضور حجت الاسلام دکتر باقرزاده و حجت الاسلام دکتر رنجبر لینک بخش های دیگر: https://eitaa.com/fekrat_net/7004
🔸آخرین منزل ✍ علی‌رضا مکتب‌دار پیش از حرکت، به ما همه‌ی زِنهاری لازم را داده و به فراهم‌ساختن اثاث سفر فرمان داده بودند، اما برخی گوش‌ها چنان سنگین بود که این هشدارها را نشنید و برخی چنان به زمین زیر پای خود چسبیده بودند که توان جداشدن از آن را نداشتند. زمان سفر کم کم فرامی‌رسید؛ سفری دور و دراز به مقصدی بی‌منتها؛ سفر به ابدیت! برای چون مَنی که بیشتر حال و هوای مناجاتیان را دارد تا خراباتیان، هرگاه ابر سیاه اندوه بر سرم سایه می‌افکند و تلخی رنج، کام دلم را زهرآگین می‌سازد، اندیشیدن به آن منزلگاه ابدی و ترسیم تصویری هرچند نارسا از آن، سبب می‌شود آن ابر سیاه تهی از آب به ابری سرشار از رحمت بدل شود و بر آسمان دلم ببارد و غبار اندوه را از آن بزداید و آن شرنگ رنج، به انگبینی خوش‌طعم و رنگ بدل گشته و کام جانم را شیرین کند. آری، تحمل رنج و انده و شکیبایی بر ناملایمات زندگی، با باور به ابدیت است که معنا می‌یابد. هرچند برخی، راه‌های دیگری را برای معنابخشیدن به زندگی برمی‌گزینند اما در منطق وحی، تنها ابدیت است که به زندگی مفهوم می‌بخشد و آنرا قابل زیستن می‌کند. ابدیت، آخرین و بی‌کرانه‌ترین منزل هستی است. پس باید برای نِیوشیدن زنهارها، پنبه هوا و شهوت را از گوش درآورد و از زمین مادیات خود را کَند تا آن هنگام که ندای رحیل سرداده شد، آن را شنیده و سبک‌بار پا در مسیر منزلگاه ابدی نهاد. «تجهزوا رحمكم الله فقد نودي فيكم بالرحيل وأقلوا العرجة على الدنيا وانقلبوا بصالح ما بحضرتكم من الزاد فان أمامكم عقبة كؤودا» @HOZAVIAN
☘☘☘☘☘☘ مهربان‌ماه من! خداحافظ! مهربان‌ماه من! خداحافظ! اشک من! آه من! خداحافظ ای تو اندوه تا ابد شیرین غم دلخواه من خداحافظ باز بغض یتیمی‌ام گل کرد... پرورش‌گاه من! خداحافظ باید اینجا جدا شویم از هم یار هم‌راه من! خداحافظ نرسید آخرش به دامن تو دست کوتاه من... خداحافظ من ستاره ستاره دلتنگم ماه من! ماه من! خداحافظ @HOWZAVIAN @shaeranehowzavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ «معنویت» پاشنه آشیل جامعه و نظام اسلامی 🎙حمیدرضا مظاهری سیف، معنویت‌پژوه ▪️آیا تا به حال نشده است که کسی با خدا حرف بزند؟ این تجربه معنوی است. ما از قرآن و فرهنگ اهل‌بیت علیهم السلام این‌طور می‌فهمیم که انسان‌ها با چشم و گوش باطنی باز به این دنیا می‌آیند. همه‌ی انسان‌ها در دوران نوجوانی یک سری تجربه‌های معنوی دارند که در طول زندگی این موضوع ادامه پیدا می‌کند؛ اما زیر بار مشغله‌های زندگی روز به روز کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. ▪️حال، حکمرانی با معنویت امکان‌پذیر است و بدون فرهنگ‌سازی، حکمرانی یک سازمان خشک و دیکتاتوری است که شما را به زور وادار به رعایت قانون می‌کند. معنویت تعهد ایجاد می‌کند. در فرمایشات رهبری خیلی زیاد به این تجربه‌های معنوی توجه شده است. به‌نظرم باید سیاستمداران، دوره‌های معنوی ببینند تا بفهمند این نظام بر چه اصولی پایدار است. ♦️نسخه باکیفیت را در آپـــارات و یـوتـیوب فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام @HOWZAVIAN
🔻محفل دینداران این گونه است! ✍ مهدی عامری، استاد حوزه 🔸سالهاست در سینما و رسانه‌های سلبریتی‌زده تصویری ناموزون و غیرواقعی از مردم مذهبی و متدین ارائه می‌شود که با جهل و غرض و مرض آمیخته است و با افکار مسموم مخالفین دینداری مخلوط شده و از زاویه دید کسانی که تجربه زیست معنوی و دینی نداشته‌اند به نمایش در آمده است. 🔸مردم در محفل و معلی بی‌واسطه واقعیت یک زندگی مذهبی را مشاهده می‌کنند که در آن معنویت و تعبد با نشاط و عقلانیت و تلاش و نخبگی و رضایت و خوشبختی جمع شده و کودک آن در حالیکه کودکی می‌کند قرآن هم حفظ می‌کند و جوان آن هم با همه خصوصیت جوانیش اهل شریعت و رعایت دین است. به دروغ فیلم ساختند تا قاری و حافظ قرآن و بسیجی و مذهبی را افراطی و بی‌عقل و بی‌منطق و افسرده و غالبا پشیمان از گذشته خود نشان دهند، اما مردم در "محفل" واقعیات سبک زندگی دینی را با مصادیق متعدد عیان کرد. 🔸ارزش این خدمت محفل به جامعه دینی قابل احصا و بیان نیست. پاداش و رضوان الهی به سازندگان و دست اندرکاران و معلّی. @HOWZAVIAN
☘☘☘☘☘ ماه فرخنده، روی برپیچید و علیک السلام یا رمضان الوداع ای زمان طاعت و خیر مجلس ذکر و محفل قرآن @shaeranehowzavi
. ✔️"بازگشت به فطرت" ✍مرضیه رمضان‌‌قاسم، عضو تحریریه مجتهده امین وزش نسیم روح‌بخش عید فطر خبر از برچیده شدن سفره‌ی ماه مبارک رمضان و بشارت اهدای جوائز به مهمانان این ماه می‌دهد؛ زیرا منش بزرگان این است که در روز عید به زیردستان خود هدیه می‌دهند. بنابراین طبق فرمایش امام باقر (علیه‌السلام) منادی ندا می‌کند:«ای مومنان بیائید جوایز خود را بگیرید.» در روز عید فطر خداوند هر فرد را به تناسب اعمالی که در ماه مبارک رمضان انجام داده‌ است پاداش می‌دهد؛ اما از آن جهت که لطف الهی پایان‌ناپذیر است حضرت حق پس از پایان این ماه نورانی، باب تازه‌ای از لطف به روی بندگان خویش می‌گشاید؛ زیرا روایات، شب و روز عید فطر را همتراز شب و روز قدر می‌دانند تا مهمانان خوان رمضان، در شب و روز عید فطر نیز مشغول شب‌زنده‌داری و مناجات با خدا شوند. امیرالمومنین (علیه‌السّلام) فرمودند:«اِنَّما هُوَ عیدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللّهُ صِیامَهُ وَ شَکَرَ قِیامَهُ، وَ کُلُّ یَوْم لایُعْصَی اللّهُ فیهِ فَهُوَ یَوْمُ عید»(نهج‌البلاغه، حکمت ۴۲۸) «عید از آنِ کسی است که روزه‌اش پذیرفته شده و نمازش را پاداش داده‌اند، هر روزی که خداوند در آن نافرمانی نشود روز عید است.» روشن است که بخش ابتدائی کلام حضرت نویدی به بندگان مخلص الهی است؛ اما شاید بتوان از بخش پایانی کلام حضرت اینچنین نتیجه گرفت که بخش انتهایی کلام حضرت بشارتی برای همه‌ی بندگان است، چه آنهایی که بهره‌ی کافی از این ماه برده‌اند و چه آنهایی که بهره‌ی کافی از این ماه نبرده‌اند، بدانند خوان رحمت الهی در تمام اوقات سال باز است و هر آن، فرصت بازگشت انسان به حق وجود دارد و او نیز می‌تواند بازگردد و همچون بندگان مخلص الهی وجود خویش را مزین به مکارم اخلاقی کند؛ البته این نکته مغفول نماند که مسیر سلوک در ماه رمضان به مراتب هموارتر از سایر اوقات سال است. یکی از دستاوردهای ماه مبارک رمضان این است که مومنین به برکت این ماه بهترین و نیکوترین لباس، که همان تقوای الهی است را بر تن کرده و آن را جوشن و سپر خود در برابر گناهان و هوس‌های زودگذر دنیایی می‌کنند. میهمانان الهی در این ماه در پرتو تقوا سوار بر مرکب‌ راهوار تقوا می‌شوند:«أَلَا وَ إِنَّ الْخَطَایَا خَیْلٌ شُمُسٌ‏ حُمِلَ عَلَیْهَا أَهْلُهَا وَ خُلِعَتْ لُجُمُهَا فتَقَحَّمَتْ‏ بِهِمْ فِی النَّارِ أَلَا وَ إِنَّ التَّقْوَی مَطَایَا ذُلُلٌ‏ حُمِلَ عَلَیْهَا أَهْلُهَا وَ أُعْطُوا أَزِمَّتَهَا فَأَوْرَدَتهُمُ الْجَنَّة»(نهج‌البلاغه، خطبه‌ی ۱۶) «آگاه باشید همانا گناهان چون مرکب‌های بدرفتارند که سواران خود (گناهکاران) را عنان‌ رها ‌شده در آتش دوزخ می‌اندازند؛ اما تقوا چونان مرکب‌های فرمانبرداری هستند که سواران خود را عنان ‌بر ‌دست، وارد بهشت جاودان می‌کنند.» متقین روح خود را مزین به فرقان که میوه‌ی تقواست می‌کنند و به برکت تقوا حق را از باطل تمیز می‌دهند. «... إِن تَتَّقُوا اللَّهَ یَجعَل لَکُم فُرقانًا...»(سوره‌ی انفال) «... اگر از(مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، برای شما وسیله‌ای جهت جدا ساختن حق از باطل قرار می‏ دهد...» معلم شهید مرتضی مطهری(ره) می‌فرمایند:«نشانه‌ی قبولی روزه این است که فرد پس از ماه مبارک رمضان‏، در دل اینچنین احساس کند که بر شهوات، عصبانیت، چشم، زبان و اعضاء و جوارح‌ خود بیش از سابق مسلّط است و می‌تواند مقابل نفس اماره‌اش بایستد.» بر مهمانان ماه ضیافت است همانگونه که در ماه رمضان مراقبت‌ها و برنامه‌هایی در جهت طهارت ظاهری و باطنی خویش داشتند پس از این ماه نیز بر تداوم طهارت خود بکوشند تا بدین وسیله عقل، ایمان و اراده‌شان بر شهوات نفسانی‌ غلبه کند و همچون تاجری که مراقب است سرمایه‌اش ربوده نشود از دستاوردهای ماه صیام صیانت کنند؛ چنین امری محقق نخواهد شد، مگر اینکه انسان در تمامی امور زندگی رجوع به قرآن و معارف اهل‌بیت داشته‌باشد تا شکوفه‌هایی که در بهار قرآن در درون جانش جوانه زده‌اند شکفته و به بار نشیند. می‌توانید متن کامل را در خبرگزاری رسمی حوزه بخوانید👇 https://hawzahnews.com/xbHRk @AFKAREHOWZAVI
🔸بازی در گرداب! ✍️ مجید ابطحی 🔹دیده اید بعضی بچه‌ها به راحتی به سگ و گربه نزدیک می شوند و ترسی ندارند؟ حتی اگر مار و عقربی را کنار نوزادی بگذاری با آن می کند... راستی، چرا کودک اینقدر شجاع است؟ این شجاعت نیست، ناشی از کودک است! او خطر عقرب را نمی فهمد، کودک در هم باشد، دنبال بازی است! آدمی تا خطر چیزی را نداند از آن ترس و حظر ندارد! اصلا نمی‌گیرد! 🔹داستان ما انسان‌ها، داستان همین نوزدان است! ما نه دشمنی‌ِ را فهمیده ایم نه خطر دنیایی که است! با هر ، هر و هر ای، رخ می دهد و ما در حال بازی... انگار نه انگار به ما گفته اند: اَلدُّنْيَا بَحْرٌ عَمِيقٌ قَدْ غَرِقَ فِيهِ عَالَمٌ كَثِيرٌ ! در گردابی که هر لحظه هزاران شناگر ماهر طعمه ی نهنگ و کوسه می‌شوند، خوابیده ایم! 🔹واقعا دنیا اینطور است؟ یا من دچار اغراق و حرف‌های شاعرانه شده ام؟ سیدالساجدین(ع) که در قله‌ی عصمت است از این دنیای مخوف به خدایش پناه می برد که: "إِلَهِي أَسْكَنْتَنَا دَاراً حَفَرَتْ لَنَا حُفَرَ مَكْرِهَا، وَ عَلَّقَتْنَا بِأَيْدِي اَلْمَنَايَا فِي حَبَائِلِ غَدْرِهَا الهى! ما را در سرايى جاى دادى كه گودالهاى مكر و فريبكارى خود را براى ما كنده است··· " 🔹خدایا معصوم که اینگونه می‌فرماید، ما چرا خوابیم؟ بیدارمان کن🤲 @HOWZAVIAN
🔻براندازی با طعم رفراندوم ✍️ محمد مختاری در «اندیشه و دین» نوشت: رفراندومی که آنها می‌گویند یک تله‌ است و طعم براندازی می‌دهد؛حتی اگر تحت نظر نهادهای بین‌المللی برگزار گردد. برنامه این است که جمهوری اسلامی باید سرنگون شود. بیایید فرض کنیم رفراندوم برگزار شده است و قرار است فردا صبح وزیر کشور در حضور خبرنگاران داخلی و خارجی نتیجه همه‌پرسی را اعلام کند. دو حالت بیشتر ندارد: الف. مسیر فعلی مردود می‌شود و نظام باید سرنگون شود.  ب. جمهوری اسلامی بار دیگر رای می‌آورد که باز هم باید سرنگون شود. تجربه اثبات نموده است که این جماعت معاند، تجزیه‌طلب، سلطنت‌طلب و... تا زمانی که نتیجه باب میل‌شان نباشد زیر بار صندوق رای برو نیستند و همانطور که تا به امروز همه‌پرسی ۹۸/۲ درصدی فروردین ۵۸ را به رسمیت نشناخته‌اند دوباره می‌زنند زیر میز و برمی‌گردند سر خانه اول و می‌روند سراغ ادعاهای تقلب و مانند آن. با همین بهانه‌ها تداوم تحریم، اغتشاشات به مراتب وحشیانه‌تر و چه بسا اگر جرأت کنند اقدام نظامی را پی‌ریزی و اجرا خواهند کرد و تا زمانی‌ که به مطلوب نهایی خود نرسیده‌اند دست‌بردار نخواهند بود. طناب نهادهای بین‌المللی نیز پوسیده تر از آن است که بشود روی آن هیزم گذاشت؛ قابل اعتماد نیستند و برخلاف اسم‌شان بارها در مواردی نظیر جنگ‌‌ تحمیلی، تحریم‌های ضد ایرانی، محاصره‌ی یمن‌ و‌ غزه، قتل عام مسلمانان میانمار و سایر آزمون‌های مشابه بی‌طرف نبودن خودشان را نشان داده و ثابت نموده‌اند که کفه‌ی ترازو‌ی‌شان همیشه به سمت کشور‌های قلدر‌ جهان کج می‌شود. بنابراین رفراندومی که آن‌ها می‌گویند، یک تله‌‌ی براندازی است حتی اگر تحت نظر نهادهای بین‌المللی برگزار گردد. برنامه این است: جمهوری اسلامی باید سرنگون شود. @HOWZAVIAN
. 📌سخنان فردای رهبر انقلاب را بدون تقطیع و تحریف منتشر کنید 🌱 فردا مهم است. @HOWZAVIAN