🚩
باسم ربّ الشهداء
🖼 قاب عکسِ مقابلم،
تمام چشمانم را غرق خود میکند؛
و من که سخنها در قلبم جولان میکرد، اکنون «صُمٌّ و بُکم» شدهام.
نمیدانم چشمانِ پر صلابت اوست که زبانم را بیکلام ساخته،
یا شکی که مدّتی است چون خوره بر جانم افتاده، با من چنین کرده است.
مدّتی بیکلام با چشمان اشکآلودم، با او سخن میگویم
تا آنکه زبانم جرأت یافته، تمام وجودم به میدان سخن میآید:
میخواهم با تو سخن بگویم؛
با تو که شهادت، این هنر مردان خدا،
مهر تأییدی بر مردانگی و غیرت و صلابت تو در این راه است.
با تو که دوستانت تو را به شجاعت و سختکوشی؛ خانوادهات، به مهربانی و شفقت میستایند؛
و آنگاه که زمانِ پیکار میشود، همرزمانت از مردِ میدان بودنت، میگویند.
چقدر سخت است انتخاب واژگان وقتی در برابرت مردی تمامقد ایستاده است،
و تو با تمام کوچکیات غرق وجود او میشوی.
🔗 از کجا و از چه بگویم؟
من که قصهها از هشت سال دفاع مقدّس شنیده بودم،
همیشه با خود میگفتم، چه حاصلی برای من دارد؟
جوانِ دهه شصت که همّتها و باکریها و چمرانها را الگوی خویش قرار داده بود،
حق داشت از وطن و استقامت و شهادت بگوید؛
اما من در این عصر زر و تزویر، با چه امیدی از اینها دم بزنم.
راستش را بگویم دیگر دفاع مقدّس، برایم رنگ و بویی نداشت،
تا آنکه مردان میدان به پا خواستند.
آری تو و بسیاری از همرزمانت را نمیشناختم،
امّا وقتی از مردانگی و صلابت و استقامتتان شنیدم،
پاسخ تمام سؤالاتم را گرفتم؛
📜 و این چنین بود که ابوهادی،
حیات الهی شهیدان را برای من تفسیر میکند،
و هدایت، این تحفه الهی را به قلب ناامیدم باز میگرداند؛
و من در حالی که قاب عکس شهید را بر قلبم میگزارم،
بار دیگر راز اشک بر حسین را با تمام وجود درک میکنم،
و قلبم را روانه قبلهگاه عاشقان واله میکنم،
و برای ابوهادی، علی تمامزاده، این پروده سیّد الشهداء، رفعت درجه طلب میکنم،
و به یاد آن مرد میدان، چشمانم را به انگشت اشاره امام خامنهای، این مرد بزرگ تاریخ، میدوزم،
و در این عصر حیرت، در سمت درست تاریخ میایستم.
به مناسبت سالگرد شهادت ابوهادی، علی تمامزاده
16/08/1403
✍️ استاد پژوهشگر حجت الاسلام و المسلمین دکتر اصغر آقایی
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
✍️رواق اهل قلم(۱۵)
💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی
🖊تجربههای محمدعلی رکنی
مدرس نویسندگی و رمان نویس
👤به میزبانی حجت الاسلام محمدرضابابایی
فعال فرهنگی_تبلیغی
📅 زمان: شنبه ۱۹ آبانماه
⏰ ساعت: ۲۰ الی ۲۱
🔗 در بستر اسکای روم
نام نویسی:
@Jahaderevayat
#رحا_مدیا
#نویسندگان_حوزوی
@rahamedia
@HOWZAVIAN
📮درباره چشم زخم
✍ محسن بهرامی
شیخ الرئیس #ابوعلی_سینا بحث #چشم_زخم را ذیل دو عنوان فلسفی وطبی مطرح میکند.
۱_عنوان فلسفی
#ابن_سینا در فصل ۲۷ نمط دهم کتاب اشارات وقتی مساله تاثیرات قوه خیال و وهم را در خارج مطرح میکند به نحو تفصیلی پیرامون مساله (اِزلاقُ البَصَر) یا (اَصابَتُ العین) که همان چشم زخم است سخن میگوید. بحث چشم زخم در ذیل قدرت فعاله نفس تعریف میشود.بدین معنا که:
نفس انسان و #قوه_واهمه_برزخیه میتواند برمحیط و اشیای بیرون از خودش تاثیر بگذارد. با این توضیح نفس بر اثر تمرکز و اشتغال به خود ونفی خواطر و رها کردن امور مربوط به اجسام و مادیات قوی میشود وبالتبع قوای او مانند #واهمه نیز قوت مییابند لذا نفس میتواند بوسیله قوایش بر محیط و موجودات تاثیر گذاشته و اموری را انشاء کند.
براین اساس نفس از آنجا که از عالم انشاء وایجاد(جبروت)آمده دارای چنین قدرتی است. لذا انسان پس از مشاهده امر کمالی در شیء دیگر و تصور وتمرکز بر آن امر در واهمه، معدوم یا معیوب شدن آن امر را درخود تصور وانشاء میکند. از طرفی چون نفس عاین(فرد چشم زننده) قوی است این انشاء درونی به بیرون او نیز راه یافته وبر شیء خارجی یا معیون اثر میگذارد. لذا میتواند فرد دارای کمال را از آن نعمت محروم کند.
۲_عنوان پزشکی:
#شیخ_الرئیس در بحث ضروریات سته که درباره رئوس سلامتی انسان میباشد ذیل عنوان ششم یعنی بحث #احداث_نفسانیه یا #اعراض_نفسانیه تاثیرات حالات نفس مانند چشم زخم روی سلامتی وبیماری انسان را بررسی میکند وچشم زخم را یکی از عواملی میداند که سبب بیماری انسان میشود.
به اذعان #ابن_سینا یکی از عوامل بیماریها اَصابت العین میباشدکه طبیب باید آن را تشخیص داده زیرا با دارو درمان نمیشود.
به عبارتی مادام که از قوه واهمه برزخیه شخصِ عاین، تصرفاتی به بدن شخص معیون میرسد بیماری آن شخص ادامه دارد. لذا باید ذکر ودستوری بدهد تا رَدُ العَین و دفع چشم زخم کند.
#چشم_زخم
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
▫️آیت الله جوادی آملی تو درس اخلاق این هفتهشون یه مطلب خیلللی نابی بیان کردند؛مشعوف شدم حیفم اومد براتون نگم؛
🔻فتح قلعه خیبر یهودی ها به دست امیرالمومنین«ع» با اون عظمتی که مایه خوشحالی مسلمانان و حضرت رسول«ص» شد و هنوز که هنوز هست مایه فخر و مباهات ما بر یهود و صهیونیست ها هست(خیبر خیبر یا صهیون جیش محمد قادمون)؛ مصادف شد با برگشت جناب جعفر بن ابی طالب از سفر حبشه که پیامبر«ص» برای تبلیغ و تبیین دین فرستاده بودنشون.
🔻پیامبر«ص» موقع مواجه با جناب جعفر فرمودند؛نمی دانم برای قدوم تو به عنوان افسر جهاد تبیین خوشحال باشم یا برای فتح قلعه خیبر یهودی ها به دست علی«ع»
مقام مبین و تبیین کننده را داشته باشید فقط👌👌😍
✍ محمد روضه سرا
#جهاد_تبیین
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮رابطه احساس تنهایی با اعتیاد به اینترنت
✍ رضا وظیفهمند
در تحقیقاتی با استفاده از مقیاس احساس تنهایی مشخص شد که سطح احساس تنهایی در دانشجویان کاربر بیمارگون یا معتاد اینترنت، بالاتر است.
1. فرار از تنهایی: بسیاری از افراد بهخصوص در دنیای امروز، برای فرار از احساس تنهایی به اینترنت و شبکههای اجتماعی روی میآورند. این استفاده میتواند بهطور موقت احساس ارتباط و نزدیکی را فراهم کند، اما در واقع ممکن است به افزایش احساس تنهایی منجر شود.
2. کاهش تعاملات واقعی: استفاده مفرط از اینترنت میتواند منجر به کاهش تعاملات واقعی و حضوری با دیگران شود. افراد ممکن است به جای برقراری ارتباط چهره به چهره، به گفتگوهای آنلاین بسنده کنند که این خود میتواند احساس تنهایی را تشدید کند.
3. مقایسه اجتماعی: در فضای مجازی، افراد معمولاً خود را با دیگران مقایسه میکنند. این مقایسه میتواند احساس عدم کفایت و تنهایی را افزایش دهد، بهویژه اگر فرد احساس کند که دیگران زندگی بهتری دارند.
4. دور شدن از واقعیت: اعتیاد به اینترنت فرد را از واقعیتهای زندگی خود دور و در دنیای مجازی غرق می کند که میتواند به افزایش احساس تنهایی و انزوا منجر شود.
5. تأثیر بر سلامت روان: استفاده بیش از حد از اینترنت و شبکههای اجتماعی میتواند به افزایش علائم افسردگی و اضطراب منجر شود که خود میتواند عامل تشدید احساس تنهایی شود.
#احساس_تنهایی
#سلامت_روانی #اینترنت
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮جانی لبریز از خدا و دیدهای دوخته به جمال دوست!
✍ حمید احمدی
زاده زنیاست که شرافت از او منزلت و مقام یافت و خيرات و نیکیها از کوثر همیشه فیاض او در جوشش است و بر هستی جاریست!
در دامن مردی، علم و ادب و محبت آموخت که همه وجودش خدا بود و در همه عالم جز خدا نمیدید و خداوند نیز جمال خویش را در او دید.
دیدهٔ ما نگر جمال حق بین
کاین عین حقیقت است و انوار یقین
او بر خوان و مائدهای نشست و پرورش یافت که در همه تار و پود و زوایای حیاتشان جمال و عشق خداوند جاری بود و روح بزرگشان را در شط جمیل ادب و علم و معرفت جمال مطلق لبریز ساختند. او در بیت خدا در دامن پاکی رشد کرد که حب و عشق و خواست خود را در راه رضای محبوب مشتاقانه فنا ساختند!
او دختر فاطمه است و علی و از بیت آل الله!
وجان و قلبی لبریز از مهر عواطف نبوی دارد و غرق در شکوه احترام و محبت دو دردانه هستی است که همه دلهای پاک، گوهر محبتشان را فخر خود دانند و بدان شرافت و کرامت مییابند.
دختری که جانش در سایهسار محبت محبوبان خداوند لبریز از خدا میشود و همه عالم را جلوه جمال او میبیند و کامش را از تمام و کمال این زیبایی مطلق و جمال ابدی و بیمثال حضرت حق گوارا ساخت!
لذا کلامش دلنشین است و بُرّا، دشمن از تیغ تیز کلامش هراسان!
این بانوی حکیم و بزرگ جان شیفتهی حب و جمال محبوب، دست از جهان شسته و دل و اندیشه به خدا سپرده در هولناکترین صحنهها و خطرناکترین ساحتها و اوج تحمل غم و هجران، همچنان مستغرق در درخشش جمال رب جمیل است و دشمن سفاک را که مغرور و متوهم در پیروزی است، هیچ میانگارد و فقط رخ یار میبیند و با سربلندی و احساس عزت، شکوهی از اندیشه و نگاه خدابینی انسان والا و مشحون از خرد و عشق جمال ازلی را به نمایش میگذارد آنجا که با طمأنینه و وقاری زنانه برای همیشه در هستی به ثبت رساند و مدرسه مقاومتی را بنا نهاد که تا ظلم هست و ظالم میدان دار، استواری و راست قامتی را تعلیم میدهد و بر تارک جهان جهاد و مبارزه مینشاند و مقاومت با نام او عزت و معنا مییابد و در همه ارکان و ساحات جامعه حریان مییابد!
آنجا که همچون پدر و برادر شهیدش رو به ملکوت دارد و چشم به آسمان دوخته و در فرازین زمین و گیتی میایستد و با صدای پردیسیاش میفرماید: "ما رَأیتُ اِلّا جمیلا"
فقط خدا میبیند و غیر او هیچ نبیند و نیاندیشد!
و دشمن را آنقدر زبون و حقیر مییابد که شایسته ذکر و نگریستن نمیداند.
زینب است و دختر علی و فاطمه!
جانش در کمند جمال دوست است و دل سوخته جلال حق و شیفته وصالش!
ای دل و جان عاشقان شیفته جمال تو
هوش و روان بیدلان سوخته جلال تو
کام دل شکستگان دیدن توست هر زمان
راحت جان خستگان یافتن وصال توست
السلام علیکِ یا بنت امیرالمؤمنین و یا بنت فاطمهالزهرا
🌺 زادروز بانوی بزرگ حماسه، مقاومت و معرف، زینب کبری سلام الله علیها مبارک🌺
#میلاد_حضرت_زینب سلاماللهعلیها
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮آسیبشناسی تعلیم و تعلم فلسفه در حوزههای علمیه
✍ احمدحسین شریفی
🔸علیرغم بیمهریهایی که به #فلسفه و فلسفهآموزی و حتی فیلسوفان در حوزههای علمیه شده است، حوزههای علمیه شیعه در همیشه تاریخ خود، مهد فلسفه و فلسفهورزی و فلسفهاندیشی بوده است. در سدههای اخیر، ظهور میردامادها، ملاصدراها، سبزواریها، طباطبائيها، مطهریها، مصباحها و ... نشانه حیات فلسفه و فلسفهورزی در حوزههای علمیه بوده و هست.
هماکنون نیز به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، از وظایف مدیریت حوزه و اساتید فلسفه این است که تلاش کنند #حوزه_علمیه «مرکز فلسفه»، «مرجع فلسفه» و «قطب اصلی فلسفه اسلامی» باقی بماند.
در سایه این تأکید رهبر فرزانه انقلاب و توجه مدیران حوزه علمیه به این مهم، در سالهای اخیر شاهد «رونق کمّی» دروس فلسفه در حوزه علمیه قم هستم. تا جایی که در سال جاری (۱۴۰۳) تعداد ۲۷۰ درس فلسفه در حوزه علمیه قم تدریس میشود. این رشدی ارزشمند، فوقالعاده و بیسابقه است که نسبت به یک دهه قبل بیش از صددرصد افزایش کمّی را نشان میدهد.
اما نیمنگاهی به عناوین دروس نشان میدهد که نباید و نمیتوان به این رشد کمّی دلخوش بود. جز یک عنوان از ۲۷۰ عنوان درسی که درباره «حکمت عملی» است، و دو عنوان که با محوریت کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم است، بقیه همگی تدریس دو کتاب بدایه الحکمه و نهایه الحکمه علامه طباطبائی(ره) و احیاناً اسفار و شواهد ملاصدرا است! و البته تعداد اعضای شرکت کننده در کلاسهای حدود یکصد نفر از اساتید این دروس نیز کمتر از ۵ نفر است.
♦️بر این باورم که آموزش فلسفه با این روش
✔️نه خدمت به فلسفه است؛
✔️نه شایسته یک پایگاه قویم و غنی و پربار فلسفی است؛
✔️و نه گرهی از نیازهای فلسفی جامعه ما را میگشاید.
🔹پیشنهاد این بنده آن است که جمعی از دلسوزان فلسفه و مدیران آموزشی حوزه و دانشگاه بنشینند و به تحلیل وضعیت موجود بپردازند:
✔️هم وضعیت تعلیم و تعلم فلسفه در حوزههای علمیه را مطالعه کنند؛
✔️هم وضعیت آموزش فلسفه در دانشگاههای کشور را بررسی نمایند؛
✔️هم تعلیم و تعلم فلسفه در دانشگاههای معتبر و مشهور دنیا را رصد کنند؛
✔️هم برآوردی از نیازهای فلسفی جامعه ایرانی اسلامی خود ما داشته باشند؛
✔️و نهایتاً با تکیه بر این دادهها و آگاهیها، طرحی نو و جدید برای تعلیم و تعلم فلسفه درافکنند.
♦️فلسفه اسلامی آنگاه میتواند به حیات و بالندگی خود ادامه دهد که
اولاً، با آغوش باز به استقبال فلسفههای شرقی و غربی رایج در مراکز فلسفی جهان برود؛
ثانیاً، از لاک صرفاً انتزاعی خارج شده و نگاهی کاربستی به اندیشههای فلسفی داشته باشد؛
و ثالثاً، دغدغهمند حل بنیادین مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور باشد.
🔹همانگونه که رهبر معظم انقلاب ۲۱ سال قبل (۲۹/ ۱۰/ ۱۳۸۲) در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی فرمودند: از مهمترین نقصهای فلسفهورزی در حوزههای علمیه آن است که، برخلاف فلسفههای غربی، فیلسوفان مسلمان نتوانستهاند آن ذهنیت فلسفی و آن مطالعات انتزاعی را «امتداد سیاسی و اجتماعی» بدهند. و بر اساس بنیانهای فلسفی خود «سیستمهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی» و همچنین «وضع حکومت»، «کیفیت تعامل مردم با همدیگر» و امثال آن را معین کنند و مع الاسف در «ذهنیّاتِ مجرّد» باقی مانده و «امتداد پیدا نکردهاند».
🔸زمانی که اغلب دروس فلسفی حوزههای علمیه به موضوعاتی مثل فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک)، فلسفه اجتماعی، فلسفه اخلاق، فلسفه سیاست، فلسفه حکومت، فلسفه اقتصاد، فلسفه فرهنگ، فلسفه مقاومت، فلسفه جهاد، فلسفه علوم انسانی و اجتماعی، فلسفه علم، فلسفه زیست، و سایر فلسفههای مضاف به علوم و امور اختصاص یافتند، آنگاه است که میتوان یک حوزه فلسفی بالنده و در طراز حوزههای علمیه شیعی را شاهد بود.
#الهیات_کاربردی
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
هدایت شده از نشریه خط
🔻شماره جدید نشریه خط منتشر شد
🌍 جهان پابرهنهها 🌍
💢 نگاهی نو به نظم نوین جهانی 💢
🔖 با آثاری از اساتید و حجج اسلام:
فلاح شیروانی، رهدار، حسینینسب، قاسمیان و...
🎁 با تخفیف ویژه ۲۰% 🎁
⏳ به مدت محدود
💻 جهت تهیه نشریه به
👈 فروشگاه خانه طلاب جوان 👉 مراجعه نمایید.
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
📮با دوستان مروت با دشمنان مدارا
✍ هادی نجفی
مصرعیست از شعر حافظ، کاملا درست و ماندگار.
منظور این است که با کسی که او را دشمن و مخالف خود می پنداری مدارا کن؛
با دشمن شخصی
با مخالف حزبی
با مخالف فکری و سیاسی...
اینها را قلع و قمع نکن ، به حاشیه نران ،بمباران تبلیغاتی و مطبوعاتی نکن ...
در مواجهه با چنین دشمنی!
گر بر سر نفسِ خود امیری مَردی
اگر راست می گویید با دشمنان شخصیتان مدارا کنید، نه با دشمنان مردم،
نه با دشمنان جان و نان و سلامت و امنیت مردم،
نه با امثال آمریکای جنایت پيشه!
گفت:با دوستان مروت...
بسیار واضح است که مدارا کردن و برادر خواندن دشمنِ دوستان یعنی مردم،جفا و نامروتی در حق آنانست.
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮کسانی که مهارت خواندن ندارند، مهارت اندیشیدن هم ندارند
✍ محمد روضهسرا
🔹کاتبی را تصور کنید که بعد از اختراع ماشین چاپ، مشغول نوشتن متنی بود که تا به حال بارها و بارها آن را نوشته بود. چه احساسی داشت؟ احتمالاً با خودش فکر میکرد «مشغول چه کار بیهودهای هستم!» امروزه خیلی از آدمها وقتی مجبور میشوند متنی بنویسند که طولانیتر از سی کلمه است، همچین حسی پیدا میکنند. به خودشان میگویند: چه کسی متنی چنین طولانی را خواهد خواند؟ نکتۀ تلخ ماجرا این است که چندان اشتباه فکر نمیکنند. انسانها در خواندن متنهای طولانی به مشکل خوردهاند.
🔸مجموعهای از ناشران، محققان، کتابداران و نویسندگان سراسر جهان، ماه پیش، با انتشار «مانیفست خواندنِ لیوبلینا» اعلام کردند: خواندنِ دیجیتال در حال تخریب عادتِ «خواندن عمیق» در میان ماست.
🔹دستگاههای دیجیتال باعث شدهاند انسانهای امروزی، «بیشتر» از هر دورۀ دیگری در تاریخ بشریت بخوانند. اما آنها دیگر مثل قبل نمیخوانند. خواندنِ دیجیتال، به شکلی روزافزون، به تجربهای تکهتکه، کوتاهمدت، سطحی و گذرا تبدیل شده است. بنابراین شاید تعداد کلمات خیلی زیادی در روز بخوانیم، ولی همۀ آنها در قالب متنهای چند کلمهای یا نهایتاً چند خطی است. حال اگر بخواهیم همان تعداد کلمه را در قالبِ یک متن واحد بخوانیم، با دشواری بسیاری مواجه میشویم. زیرا درک متنی طولانی نیازمند مهارتهای «خواندن عمیق» است.
🔸خواندن عمیق نقشی حیاتی در تمدن بشری داشته است. استیون پینگر، روانشناس و نویسندۀ آمریکایی، با رواج خواندنِ متنهای طولانی در بین عموم مردم از اواخر قرن هفدهم، توانایی «همدردی» کردن با دیگران در میان انسانها افزایش یافت.
🔹مردم با خواندنِ متنهای مفصل دربارۀ زندگیِ دیگر انسانها، توانستند دنیا را از چشم آنها ببینند و این توانایی تأثیر بسیار مهمی در نگرش آنها دربارۀ موضوعاتی مثل بردهداری، شکنجه، ساحرهسوزی، استبداد و دیگر چیزها گذاشت. از نظر استیون پینکر، خواندنِ عمیق باعث «انقلاب نوعدوستانه»ای شد که بعدتر به رویدادهای دورانسازی مثل انقلاب آمریکا و انقلاب فرانسه منتهی گردید. آنچه خواندنِ متنهای تکهپاره و کوتاه دیجیتال ما را از آن محروم میکند، دقیقاً همین توانایی دیدن دنیا از چشم دیگران است.
🔸ماریان وولف، محقق آمریکایی، مینویسد: ما در دنیای آنلاین دائماً در حال اسکرولکردن، نصفهنیمه خواندن یا ذخیرهکردن متنهاییم تا در آیندهای نامعلوم آنها را بخوانیم، چون این رسانه برای خواندنِ عمیق طراحی نشده است.
🔹خواندن دیجیتال از دلایل مهم رواج «سادهگرایی» در دنیای امروز است. سادهگرایی یعنی تمایل به سادهکردن هر چیز پیچیده. اظهارنظرها و موضعگیریهای یکخطی، شفاف و سرراست و فرارکردن از درک عمیق و چندوجهی مسائل.
📌 آنچه خواندید مروری است بر یادداشت اخیر سایمون کوپر در فایننشال تایمز با عنوان «نگاه انداختن، اسکن کردن، اسکرول کردن: دوران خواندن عمیق به پایان رسیده است» (Skimming, scanning, scrolling — the age of deep reading is over). این مطلب در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ به انتشار رسیده است.
💥اگر حواسمون نباشه روز بروز بیسواد تر خواهیم شد ، باید برای نسلهای بعدی فکری کرد
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔹️ به قولِ شهیدصادقعدالتاکبری: من نمیدانم امام زمان(عج) کِی ظهور میکند!
🔹️ نمیدانم من هم که در دستگاه حضرت
پذیرفته میشوم یا نه؟
🔹️
نمیدانم اگر قابل بودم و امام قبولم کرد، چه کاری در سپاهش بهم محول میکند؟🔹️ برای همین است که دوست دارم همه کار از دستم بر بیاید که وقتی امام ظهور کرد و انشاءالله ما را در دستگاهش راه داد و کاری بهمان سپرد، آن روز سرخ و سفید نشوم و جلوی حضرت که؛ بلد نیستیم این دستور شما را اجرا کنیم. زشت است آدم جلوی امامش کم بیاورد و بگوید ازم بر نمیآید. 🔹️ آن وقت امام نمیگوید این همه سال که هی صبح تا شب، داشتی دعای فرج میخواندی، بهتر نبود کنارش میرفتی کار هم یاد میگرفتی که وقتی آمدم عصای دستم باشی؟! ✍🏻 الناز رحمت نژاد #شرح_حال #امامِ_زمانم #نویسندگان_حوزوی_البرز @howzavian_alborz
📮معناشناسی #سلطهجوئی در اندیشهورزی
✍ اصغر آقائی
🔻 هرگاه هر فردی تنها خود را #حق بداند، و بر این اساس با تحکّم با دیگران برخورد کند و از آنان مطالبه دلیل نکند، و یا دلیل آنان را روشمند #نقد نکند؛ چنین فردی مرتبهای از #استکبار را دارد؛ و این استکبار عامل استهزاء و دیگر صفات منفی اخلاقی خواهد شد.
🔻نشانه در مسیر حق بودن آن نیست که خود را فقط حق بدانی، که نشانهاش این است که اهل #استماع باشی؛ و این استماع به حکم یستمعون القول، امری مستمر و از روی #عبودیت است.
🔻 و این استماع برای فهم خواهد بود؛ نه صرفاً برای ردّ، که از ابتدا موضعگرفتن، ممکن است #جاهلانه، باشد؛ چراکه ممکن است برتر از آنچه تو حق میپنداری نیز وجود داشته باشد.
🔻 بارها گفتهام میان #عبودیت و #عقلانیت و #ایمان، اینهمانی در مصداق وجود دارد؛ و بر این اساس، هر مقدار بر عبودیت فرد افزوده میشود، استماع او حتی نسبت به دشمن نیز بیشتر میشود؛ چه رسد نسبت به اهل حق؛ و این حالت است که پیامبر ص را به اُذُنُ خیر لکم مفتخر میسازد.
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮فاطمه زهرا؛ نمونه آرمانی زن در اسلام
✍ احمدحسین شریفی
هر بعدی از ابعاد زندگی #حضرت_زهرا سلام الله علیها را مطالعه کنیم، با یک بانوی اعجابانگیز مواجهه خواهیم شد:
یک. از نظر عبادت و معنویت، یکی از عابدترین و زاهدترین انسانهای همه روزگاران بود: آنقدر در حال ایستاده به دعا و عبادت به درگاه خدا مشغول بود که «تورّم قدماها؛ ساقهای پایش ورم کرده بود»
دو. از نظر فصاحت و بلاغت، خطبه فدکیه، که آن ارتجالاً در مسجد النبی ایراد فرمود، بدون تردید در سطح فصیحترین و بلیغترین خطبههای امیرمؤمنان، امیر بیان، است. علامه مجلسی درباره خطبه فدکیه میگوید: «بزرگان فصحا و بلغا و دانشمندان باید بنشینند کلمات و عبارات آن را معنا کنند.» این خطبه هم از لحاظ زیباییهای ادبی و هم از حیث محتوا همچون زیباترین و پرمغزترین خطبههای نهج البلاغه است. درسنامه خداشناسی و پیامبرشناسی و شریعتشناسی و سیاست اسلامی است.
سه. از نظر معرفت و دانش، سخنان و خطبههای برجای مانده از او نشان میدهد که در بالاترین درجات معرفت و دانش اسلامی بود.
چهار. از نظر هوشمندی و حکمت سیاسی و اجتماعی، رفتارها و عملکرد او، از جمله وصیتنامه بسیار هوشمندانه او، نشان میدهد که یکی از حکیمترین، سیاستمدارترین و هوشمندترین زنان عالم بوده است.
پنج. از جهت رفتار همسرانگی، الگوی همسرداری مجاهدانه بود. امیرمؤمنان میفرماید: «ما اغضبنی و لا خرج من امری؛ در طول مدت زندگی مشترک، هرگز مرا به خشم نیاورد و هرگز از خواسته من سرپیچی نکرد.
شش. از جهت مادرانگی و تربیت فرزند، فرزندانی مثل امام حسن و امام حسین و زینب کبری علیهمالسلام را تربیت کرد.
هفت. از جهت خانهداری، محیط خانه را برای رشد و تعالی فرزندان و همچنین برای آرامش و آسایش همسر جهادگر خود، علیابن ابیطالب، به بهترین وجه ممکن مدیریت میکرد.
هشت. از حیث وظیفهشناسی اجتماعی و موقعیتسنجی سیاسی، محور دفاع از ولایت و مبارزه با غصب حکومت اسلامی بود.
نه. از جهت عفت و عصمت و طهارت، چنان عظمتی داشت که به خودی خود چشم و نظر هرزه افراد بیگانه را دفع میکرد.
🔸او حقیقتاً یک شخصیت جامعالاطرف بود. او نمونه آرمانی زن طراز اسلام است.
#زن
#حضرت_زهرا
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🏴 بسته محتوایی «منبرانه ۳» ویژه فاطمیه ویژه ائمه جماعات
مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران، سومین بسته محتوایی «منبرانه» حاوی ۱۰ منبر کوتاه ویژه ایام شهادت حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها را منتشر کرد.
🔖 فایل پی دی اف محتوا را از اینجا دانلود کنید
#فاطمیه
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند غیررسمی ۶ که درباره کتاب و کتابخوانی از سوی رهبری است، کمتر دیده شده!
این کلیپ بخش کوتاهی از آن مستند است. آقا میگویند:
«کتاب کرایه میکردم و هر جلدش را یک شبه میخواندم ...»
نسخه کامل مستند را 👈 اینجا ببینید
#هفته_کتاب
#کتاب #کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮 دانشکده علوم خانواده: خانواده لیبرالی یا خانواده اسلامی؟!
✍ احمدحسین شریفی
🔹از بزرگترین طنزهای مدیریتی در «جمهوری اسلامی» این است که در یکی از دانشگاههای معتبر کشور، فردی را به ریاست «دانشکده علوم خانواده» منصوب میکنند که علناً از بیعفتی و بیحیایی دفاع کرده، از مدافعان شعار استعماری و صهیونیستی «زن، زندگی، آزادی» بوده و افتخارش این است که میبینند دخترانی بیحیا در مقابل پلیس جمهوری اسلامی ایستادگی کرده و پلیس هم در مقابل آنها نمیتواند کاری کند!
♦️واقعاً کدام نظام سیاسی و علمی و دانشگاهی در دنیا چنین منصبها و جایگاههایی را در اختیار مخالفان علنی اصلیترین ارزشهای دینی و اجتماعیاش (یعنی خانواده و عفت و حیا) قرار میدهد؟!
#خانواده #دانشگاه
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮خادم جبهه مقاومت بودن قشنگ است/ حضرتعالی در جهادی
✍ الناز رحمت نژاد
🔹️ صوت گفتوگو با هاشم الحیدری دبیر کل جنبش عهدالله عراق را پیاده و تنظیم کرده ام. عکس های گفتوگو را از بچههای رسانه دفتر سید گرفتهام. تایم کُد از فیلم گفتوگو به تدوین گر داده ام تا دقایق طلایی گفتوگو کات بخورد و در فضای مجازی وایرال بشود و در نهایت متن گفتوگو هم منتشر شده است.
🔹️ شاید به ظاهر کار من تمام شده باشد اما کسی چه می داند من هر روز حاشیههای یک ساعت و نیم گفتوگو با سید را در ذهنم مرور می کنم، زندگی می کنم و برای ادامه کارم در حوزه مقاومت اراده و انگیزه بیشتری میگیرم.
🔹️ هر روز صبح وقتی پُشت سیستمم مینشینم و مینویسم صدایِ سید در گوشم میپیچد که سه بار به من گفتند: «حضرتعالی در جهادی. بخشی از جبهه مقاومت هستی.»
🔹️ این روزها یک چفیه سجاده ام شده است و تسبیحی مشکی رنگ شاهدِ مناجاتهایم با خدا و امام زمانم و شهدا.
🔹️ به دفتر سید نرسیده بودم که به مسوول هماهنگ کننده جلسه گفتم: « به سید بگویید خانمِ طلبه خبرنگار از شما یک چفیه و تسبیح می خواهد.»
🔹️ او هم قولِ پیگیری داده بود.
🔹️ در اتاقی که من را یادِ فضایِ حسینیه امام خمینی(ره) می انداخت منتظر سید بودم. به محض اینکه وارد شدند بعد از سلام و احوالپُرسی پاکتی را با خنده به سمت من گرفتند: « مثل اینکه خیلی سفارش کرده بودید، خدمت شما.»
🔹️ پاکت را که از سید گرفتم همانجا جلویِ خودشان نگاه کردم تا مطمئن شوم چفیه و تسبیح است یا نه!
🔹️ بله. سفارش، همان سفارشِ خودم بود! چفیه و تسبیح...
🔹️ آنجایِ گفتوگو که هاشم الحیدری از عنوانِ دبیرکلی جنبش عهدالله عراق چَشم پوشی کردند و گفتند: « فعال و خادم جبهه مقاومت بودن برای من کافی است» به من یاد دادند خادمِ جبهه مقاومت بودن از همه چیز قشنگ تر است.
🔹️ تاریخچه تشکیل گروه های مقاومت در عراق، اهداف تاسیس جنبش عهدالله عراق و وضعیت جبهه مقاومت موضوعاتِ مهمی بودند که درباره آنها با سید گفتوگو کردیم و آنقدر این موضوعات مهم بود که سید سوالِ شخصی ای که از ایشان پرسیدم را فدایِ این موضوعات نکردند! گفتند: « جواب سوالت را در حاشیه می دهم نه در متنِ گفتوگو.»
🔹️ البته که سوالِ من خیلی هم شخصی نبود! از سید خواستم بگویند چرا به « سید حسن نصرالله عراق شهرت دارند؟»
🔹️ در حاشیه گفتوگو پاسخم را دریافت کردم؛ ایشان هیچ وقت برای اینکه سید حسن نصرالله عراق صدایش بزنند مطالبه رسمی ای نداشته است! به خاطر سخنرانیهای سیاسی حماسی و صراحت در لهجه و سخن و خطِ فکریشان که شبیه سید حسن نصرالله است، اسراییل این شهرت را به او داده است.
🔖 گفتوگوی کامل از اینجا بخوانید
#مقاومت_اسلامی
#یمن #فلسطین #غزه
#ایران #عراق #لبنان #سوریه
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮در حــصــــار بـــدیــهـیــات
✍ میلاد حسن زاده
▫️مدتی پیش در گفتوگو با یکی از دوستانم، بحث مخاطبین و میزان تأثیر برنامهای خاص در افکار عمومی مطرح شد. باور داشت که نظر او در مورد میزان مخاطبین و تأثیر برنامه واضح است. صحبتهای او، من را به یاد مطلبی انداخت که حدود ۳ سال پیش آقای ناصر آراسته منتشر کرد که مشروح آن در ادامه میآید.
➕سال ۲۰۱۵ دانشگاه Mit یک افکارسنجیِ میدانی از زائرانِ ایرانی و عراقیِ حاضر در مراسم اربعین انجام داده است. هدایت این پروژه بر عهدهٔ خانم "Fotini" است یک متخصص تمام عیار در حوزه خاورمیانه میباشد که ضمن حضور در این کشورها، با بررسیهای میدانی به جمعآوری و تحلیل داده میپردازد. و عمده مقالات و پژوهشهای خود را برای وزارت امور خارجهٔ آمریکا، "واشنگتن پست" و "بوستون گلوب" به رشته تحریر در میآورد.
➕تابستان سال ۲۰۰۶ به ایران سفر میکند تا در دانشگاه تهران و در یک بازه یکساله زبان و ادبیات فارسی را بیاموزد که در طی این مدت یک مجموعه دیجیتال از دیوارنوشتههای شهر تهران (عکسهایی که مؤید باورها و اعتقادات مردم ایران میباشد) را ثبت کرده و ضمن تحلیل محتوای آن، در نمایشگاهی در "دانشگاه هاروارد"، آن را ارائه مینماید.
➕با چنین پیشینه و تجربهای اذعان میکند که در طی این سالها دسترسی به افکار و باورهای مردم مذهبی ایران امری دشوار بوده و حاکمیت ایران نیز همکاریای در این راستا نداشته است که این فرصت مغتنم در اربعین سال ۲۰۱۵ برایش فراهم میشود. اِبایی ندارد و صریح میگوید که از همه مهمتر، اربعین فرصتی نادر برای دسترسی به افکار زنان مذهبی در خارج از خانه را فراهم آورده بود. این افکارسنجی طی ۲۵ روز در ایام اربعین انجام شده و در محموع از ۱۶۶۸ ایرانی و ۲۴۱۰ عراقی پرسش به عمل آمده است. هر پرسشنامه بین ۳۵ تا ۴۷ دقیقه زمان برده است، آنقدر برایشان فرصت مغتنم بوده که حتی نسبت به نگرش نسلهای قبلی هم پرسیدهاند.
➕تمام اعضای تیم پرسشگرها با کمک "دانشگاه کوفه" انتخاب شدهاند. بسیار دقت داشته که پوشش ناهمگونی نداشته باشند. برای پرسش از ایرانیها، اصرار دارد که عراقیهایی انتخاب شوند که به فارسی هم حرف میزنند اما لهجهشان مشخص نماید که اهل عراق میباشند. علتش را در این مسئله اینگونه بیان میکند: اگر فردی ایرانی با لهجه روان فارسی از آنها پرسش نماید، با توجه به پیشینه حضور مجاهدین خلق در عراق، امکان مشکوک شدن و عدم همراهی بالا میرود، لذا برای پرسش از مردم ایران، عراقیهایی را انتخاب میکند که در دوران صَدّام، پدرانشان به ایران تبعید شده بودند و لهجه و گویششان در مواجهه اولیه عراقی بودنشان را اثبات میکند.
➕این افکارسنجی ۱۷۸ صفحه خروجی دارد که ریز به ریز افکار و اعتقادات مردم مذهبی ایران و عراق را بررسی کرده است، چند نمونه از نتایجش: از ۱۶۶۸ ایرانی ۶۰ درصد مقلّد آیتالله خامنهای، ۲۰ درصد آیتالله مکارم شیرازی، ۱۵ درصد آیتالله سیستانی و ۵ درصد باقی مانده مقلّدین امام خمینی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، صانعی، صافی گلپایگانی، علوی گرگانی، محمدعلی اراکی، کاظم شریعتمداری، بیات زنجانی، محمدصادق روحانی، صادق شیرازی و حسینعلی منتظری میباشند.
➕از آنجایی که دقتِ نتایج برایش بسیار حیاتی است، آخرین پیمایش ایران به لحاظ پراکندگی جمعیتی در استانها را محور قرار میدهد و سعی میکند که همان نسبت را در این افکار سنجی محقق کند، یعنی اگر استان اردبیل ۱.۶۶ درصد جمعیت ایران را تشکیل میدهد تلاش میکند که به همین میزان، از زائرین استان اردبیل پرسش نماید (حتی موکبهای استانها را نیز شناسایی کرده تا بتوانند درصد پراکندگی استانها را مدیریت کنند) و البته بسیار شفاف نتایج به دست آمده را ارائه میکند حتی اگر برخی موارد با نتیجه مطلوب فاصله داشته باشد.
➕از آنجایی که در سال ۲۰۱۵ میزان حضور در فضای مجازی به گستردگی امروز نبود، حضور در فضای مجازی یک مولفه مهم در دستهبندیهای این افکارسنجی میباشد.
کاربران اینترنت به صورت محسوسی از رژیم فعلی و سیاست خارجی حمایت کمتری داشتهاند.
در موضوعات جنسیتی افرادی که در سال ۲۰۱۵ کاربر اینترنتی بودهاند مواضع لیبرالتری دارند.
۷۵ درصد مردم ایران اخبار خود را از تلویزیون ملی دریافت میکردند.
کاربران اینترنت، کمتر در انتخابات شرکت کرده بودند و اعتقاد کمتری به آزاد بودن انتخابات اخیر (سال ۲۰۱۵)
داشتهاند.
ادامه...👇
نویسندگان حوزوی البرز
📮در حــصــــار بـــدیــهـیــات ✍ میلاد حسن زاده ▫️مدتی پیش در گفتوگو با یکی از دوستانم، بحث مخاط
➕یکی از نتایج عجیب این پروژه:
در حالی که حضرت آقا، حرمت سلاح هستهای را علنی اعلام کردهاند، در این افکارسنجی از مردم ایران پرسیده است تا آنجا که شما مطلع هستید، عقیده مذهبی رهبر ایران، پیرامون سلاح هستهای
چیست؟
۵۳ درصد پاسخ میدهند که طبق نظر ایشان، ایران حق داشتن سلاح هستهای را
دارد
که این اشتباه توسط ۳۶ درصد از مردان و ۸۰ درصد از زنان صورت گرفته است.
➕غرض اینکه؛ همه ما بارها شنیدهایم که در حوزه رسانه عقب هستیم و تلاش کافی نمیکنیم. اما شاید ریشه اصلی مشکل در جای دیگری باشد. به نظر میرسد بیش از حد مسائلی را بدیهی انگاشته و از انجام پژوهشهای عمیق و کار فنی غافل شدهایم.
➕نگاه سنتی به مخاطب به عنوان یک گیرنده منفعل دیگر کارآمد نیست. امروزه مخاطب نقش فعالی ایفا میکند، مطالبات خاص خود را دارد و به سرعت در حال تغییر است. درک دقیق این تغییرات امری ضروری و اجتنابناپذیر است.
➕برای پیشرفت در عرصه رسانه، باید از رویکردهای سنتی عبور کرده و به سمت یک رویکرد مبتنی بر داده و پژوهش حرکت کنیم. این بدان معناست که باید با استفاده از ابزارهای تحلیل داده و پژوهشهای کیفی، مخاطبشناسی، دقیقْ؛ توسعه محتوا، هدفمندْ؛ تعامل با مخاطبان، فعالْ؛ و اندازهگیری و ارزیابی مستمر باشد.
➕با اتخاذ این رویکرد، میتوانیم از یک سو، پاسخگوی نیازهای مخاطبان باشیم و از سوی دیگر، جایگاه خود را در عرصه رسانه تقویت کنیم."
#افکار_عمومی
#رسانه #مخاطب
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz