eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5.4هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
587 ویدیو
367 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله یحیی (ره) و حضرت آیت الله جعفر ✅کشکول ناب حوزوی🔻 ⚫️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥پرورش مدیران غرب زده و مجذوب غرب حاصل انحراف علوم انسانی در کشور است! 🎤 #رهبر انقلاب: اینکه بنده
تعلیم و تربیت غربی چگونه وارد ایران شد؟ 🔸فتحعلی شاه و دربار او به ویژه امیرکبیر، نخستین کسانی بودند که در ایران عصر قاجار، مجذوب و شیفته بازوان تنومند این نوجوان (غرب) شدند و برای بهره مندی از او، دارالفنون را که در آغاز، مرکزی علمی برای اقتباس از تکنولوژی نظامی و تربیت نیروی انسانی متخصص نظامی بود، تاسیس نمود؛ غافل از آنکه الگوبرداری از سیستم تعلیم و تربیت کشوری بیگانه، در واقع به معنای آغاز طوفانی است که اگر سیستم کنترل کننده و تبدیل کننده ای در مقابل آن نباشد، همه چیز را ویران کرده، موجب انقلاب در تمامی ارکان جامعه خواهد شد. 🔹در واقع امیرکبیر با تاسیس دارالفنون تعلیم و تربیت غربی را وارد سیستم اصلی ایران کرد. هر چند امیرکبیر می خواست نیازهای جامعه را تامین کند، اما این دستگاه پیچیده، کارکردهای پنهانی داشت که تشخیص آن برای دربار قاجار و حتی شخص امیرکبیر مقدور نبود. 📚 ماجرای جدایی حوزه و دانشگاه ص ۱۵۶- ۱۵۷ ✍پ.ن: در دوران طلایی تمدن اسلامی همه علوم دینی(حوزوی) و غیردینی(دانشگاهی) در یک جا تدریس میشد و جدایی دین و علم معنا نداشت، برعکس تمدن غرب که بخاطر جدایی علم و عقل با دین(مسیحیت) مدارسشون از هم جدا شدند. همین جدایی وارداتی از دوران قاجار وارد ایران شد! ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
✍آیت الله سید ره: 🔹در همان اوان(اوائل دهه بیست) یکی از اتباع (علی اکبر حکمی زاده) کتابی به نام (اسرار هزارساله) نوشت و در آن از زیارت قبور و مشاهد ائمه و از این رقم انتقاد کرده بود. 🔸من با یک عده از طلاب به خدمت یکی از مراجع وقت رفتیم که ما چه باید بکنیم؟ شرح اجمال مضمون کتاب را به ایشان گفتم. متأسفانه با کمال خونسردی ایشان گفتند: کاری نداشته باشید، الباطل یموت بترک ذکره! 🔹اما (ره) در همان وقت به خاطر رد کردن این کتاب، (مدت ها) درس اسفار را تعطیل کرده و جواب او را می نویسند، که فعلاً به صورت (کشف الاسرار) درآمده است. 📚نشریه پگاه حوزه، شماره 304 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
درخواست نامه خیام نیشابوری.pdf
1.33M
📚درخواست نامه (رساله ای کوتاه در فلسفه) ✍حکیم نیشابوری 🔹بدانکه جز ذات باری تعالی یک جنس است و آن جوهر است و جوهر بدو قسم است، جسم است و بسیط است و لفظ های که بازای معنی کلیات افتد اول لفظ جوهر است و چون آن را بدو قسم گردانی لفظی جسم است و لفظی بسیط و موجودات کل را بیش از این سه نام نیست از آن جهت که بجز ذات باری تعالی موجود همین است و کلیات نوعی قسمت پذیرند و آنچه قسمت پذیر است جسم است و آنچه قسمت پذیر نیست، بسیط است و قسمت پذیر متفاوتند. ترتیب آنچه بسیط است از وجه تفاوت و ترتیب دو نوع است، نوعی را عقل کل خوانند و جزئیات ایشان را نهایتی نیست، اول عقل فعال است که علت معلول اول است، نسب با واجب الوجود علت است و جمله موجوداتی را که زیر اویند مدبر است موجودات کل را، عقل دوم مدبر فلک اعظم است و عقل سوم مدر فلک الافلاک است، عقل چهارم مدبر فلک زحل است، عقل پنجم مدبر فلک مشتری است، عقل ششم مدبر فلک مریخ است، عقل هفتم مدبر فلک شمس است، عقل هشتم مدبر فلک زهره است، عقل نهم مدبر فلک عطارد است، عقل دهم مدبر فلک قمر است و این هر عقلی را بازای نفس است که عقل بی نفس نباشد و نفس بی عقل... ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
هدایت شده از طلاب پاسخگو
🎬 «آن پیامبر» 🔺نشانه هایی از پیامبر اسلام(ص) در ادیان مختلف🔻 🎞تهیه کننده : محمد کاشانی 📼 کارگردان : محسن فضلی 🌐 دانلود و مشاهده مستند 👉 ص ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
کشکول ناب حوزوی
❓تعلیم و تربیت غربی چگونه وارد ایران شد؟ 🔸فتحعلی شاه و دربار او به ویژه امیرکبیر، نخستین کسانی بودن
تصرف؛ الگوی مواجهه اصیل جمهوری اسلامی با تمدن غربی .pdf
785.5K
📙 "تصرف؛ الگوی مواجهه اصیل جمهوری اسلامی با تمدن غربی" ✍سید محمدحسین متولی امامی  💧چکیده بیش از چند سده است که تمدن غرب، به‌تدریج خود را به‌صورت یک تمدن جهانی و همه‌گیر تبدیل کرده است و فرهنگ همه انسان‌ها در شرق و غرب عالم را به‌سوی یکسان‌سازی می‌برد. انقلاب اسلامی، نویدگر امکان خروج از سلطه فرهنگی و تمدنی غرب بود و طلیعه ظهور تمدنی نوین و گشودگی تاریخی دیگر را نشان داد. خروج از وضع موجود و حرکت به‌سوی تمدن نوین اسلامی، نیازمند تعیین موضع‌گیری در برابر تمدن موجود غربی است. نوشتار حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که «الگوی مواجهه جمهوری اسلامی در برابر تمدن غربی چیست؟». بر این اساس، با روش تحلیلی - انتقادی و با رویکرد اسنادی -کتابخانه‌ای درصدد بررسی موضوع و دست‌یابی به پاسخ است. الگوهایی که در جهان اسلام، برای مواجهه با تمدن غربی توصیه‌شده، حداقل در چهار الگوی: «دفع حداکثری»، «پذیرش حداکثری»، «گزینش» و «تصرف» خلاصه می‌شود. به‌نظر نگارنده، تصرف، تنهای الگوی اصیل مواجهه جمهوری اسلامی، بلکه دنیای اسلام در برابر تمدن غربی است. ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
🔺اطلاع از علوم رایج ✍آیت الله : عده ای از ارباب اطلاعات ادبی در اتاق جلسه ای داشتند می‌بینند در حیاط یک روحانی پیدا شد، قدری ناراحت می‌شوند که ما جلسه ادبی داریم و الان این آخوند آن را مجلس روضه خواهد کرد. او را یعنی آية الله میرزا عبدالله مجتهدی تبریزی را نمی شناختند. در آن جلسه یکی از حضار راجع به روزنامه و تاریخچه آن اظهار اطلاعات می‌کند که مثلا روزنامه از کی تأسیس شد و بعد به آية الله میرزا عبدالله می‌گویند شما هم چیزی بگویید. ایشان با اینکه معمولا تظاهر نمیکرد، شروع می‌کند تاریخچه و اقسام مختلف روزنامه را می‌گوید که در دنیا چه جور بود، اولش به چه شکل بود، بعد ماهیانه شد، بعد همه روزه چاپ شد. اولین شخص چه کسی بود و یک تاریخچه مفصلی را بیان می‌کند که همگی بهتشان می‌زند که این آقا این چیزها را از کجا میداند! 📚درنگستان : هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست ، به نقل از آیت الله ، ص۶۴۷ ✴️کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥بی‌بندباری اجتماعی نتیجه‌ی بی‌عدالتیست! بفهمید! ⁉️ورزش مختلط در ایران‌مال یا مفاسد و تخلفات اقتصادی در ساخت ایران‌مال؟ 🔹مقایسه‌ای قابل تامل در برنامه ثریا 💎+بخوانید : درجه بندی حساسیت ها و واکنش ها 👉 💯حتما ببینید💯 ✴️کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
❓روایات بسیاری وجود دارد که عموم مردم را از تفکر و تعقل پیرامون ذات الهی نهی می نماید. برخی معتقدند این نهی اولاً ارشادی است و ثانیا ویژه کسانی است که در مباحث عمیق عقلی مهارت کافی ندارند. آیا این نظریه و اعتقاد صحیح است یا خیر؟ ✍️پاسخ آیت الله : نهی ارشادی است، زیرا ممکن که یک تجلّی فعلی از ذات ربوبی است، چگونه می تواند تسلّط وجودی به ذات مقدّس پیدا کند تا آنرا به طور برهان یا شهود درک کند. بلکه ما کنه وجود ممکن را هم نمی توانیم بشناسیم. لذا فلاسفه در حالیکه وجود را اظهر میدانند ولی کُنه آن را اخفی می دانند و به قول فیلسوف عزیز ما مرحوم : «ظهوره[1] من اعرف الاشیاء و کنهه فی غایة الخفاء» 🌐 منبع 👉 [1]: اصل شعر سبزواری این است: "مفهومه من اعرف الاشیاء و كنهه في غاية الخفاء" ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
قانونچه فی الطب.pdf
740.1K
📚 قانونچهمحمود بن محمد عمر چغمينى خوارزمى (745ق) یکدور طب سنتی مختصر 💥از ارزشمندترین کتب پایه تحصیلی در و از منابع کهن که بعلت مختصر و مفید بودنش همواره مورد تاکید اساتید بوده. 🔹کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #کتاب قانونچه ✍محمود بن محمد عمر چغمينى خوارزمى (745ق) یکدور طب سنتی مختصر 💥از ارزشمندترین کتب
🔺اهمیت فراگیری ✍علامه (ره): استاد علامۀ ذوالفنون در آغاز نخستین جلسه درس قانونچه فرموده است: آقا، در حوزه های علمی ما کتب طب، مانند دیگر رشته های علوم تدریس می شد، و علمای ما در علم شریف طب نیز دست داشته اند. یک عالم دینی در فهم بسیاری از اخبار و حلّ و درک کثیری از مسائل فقهی از قبیل حدود و دیات به طب و تشریح آن نیازمند است.- آنگاه انگشت شهادتش را در زیر جانب راست فکّ اسفلش نهاد و به مطایبت گفت:- آخوند باید به تشریح آشنا باشد که لااقل بداند مثلا کلیه ی او در اینجا آویزان نیست. 📚هزار و یک کلمه؛ ج1،کلمه یک،ص19 بسالى چند اندر علم ابدان   بنزد او ستاد طب فنان  ز قانونچه گرفته تا بقانون   فرا بگرفته ام مضبوط و موزون پ.ن : مراد از (او ستاد طب) مرحوم شعرانى می باشند. ✴️کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
فأوصیک یا ولدی محمد و من بلغه کتابی هذا ممن یعلّم المسترشدین إلى معرفة ربّ العالمین، أن یقوّی ما عندهم فی الفطرة الأولیة بالتنبیهات العقلیة و القرآنیة، و الهدایات الإلهیة و النبویة، و یقول للمسترشدین: إنما یحتاج إلى معرفة صفات هذا المؤثّر و الصانع، و یثبت صفاته عنده بأسهل ما یرید منه مولاه جلّ جلاله من تکلیفه بتدبیر صاحب الشرائع، و تسلیمه من القواطع و من خسارة عمر ضائع 📚کشفُ المَحَجّة لِثَمَرة المُهجَة ، تحقیق شیخ محمد حسّون، فصل ۳۶ ، سید رضی‌الدین 🔹کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
❓با جوان امروز و نسل جدید چگونه برخورد کنیم؟ 🎤حجت الاسلام ، رئیس مرکز تحقیقات زنان و خانواده: 🔹کار علما در آخرالزمان سخت است، برخی از افراد، تحولات فرهنگی که در عصر جدید به وجود آمده را آنقدر مهم میدانند که بیان میکنند ما با انسانهای جدیدی روبرو هستیم؛ چراکه با وجود ابزار جدید، عقل تضعیف شده و احساسات جای آن را پر کرده است. 🔸هرچه امکانات بیشتر می شود، تمرکز انسان ها پایین تر رفته و توجهات کمتر می شود؛ تلویزیون رسانه ضد تمرکز است و علاوه بر این برخی خصلت ها در رسانه های جدید وجود دارد. 🔹نوع ارتباط رسانه های جدید تصویری به نحوی است که بر روی احساسات مردم کار میکنند؛ نسل رسانه های جدید، نسل انسانهای بی حوصله و احساساتی است. 🔻ما با پدیده‌هایی که امروز وجود دارد، چگونه باید برخورد کنیم؟ اگر در مدرسه دو دانش آموز پسر یا دو دانش آموز دختر نزد ما آمده و بگویند ما همجنسگرا هستیم چه باید بکنیم؟ مواجهه ما باید به نحوی باشد که او قید دین را نزند؛ همچنین نباید به نحوی مواجهه کنیم که فکر کنند کار آنان اشکال ندارد؛ موقعیت جدید برای ما یک موقعیت سخت و صعب بوده و سابقه نداشته است. 🔸دین حداکثری آرمانی است که باید بالای سر ما باشد؛ اما هنگامی که در میدان عملیات می‌آییم، باید ببینیم قدر مقدورمان از تدین چه مقدار است و بر روی قدر مقدورمان نسبت به متدین ساختن جامعه فعالیت کنیم. 🔹فاصله از دین شریعتی، چهل تکه بودن هویت نسل جدید، خودآیین بودن انسان مدرن از جمله ویژگیهای نسل جدید است. 🔺نسل امروز نماز میخواند؛ اما در کنار آن دوست دختر هم دارد؛ یا شخص بی‌حجاب است؛ اما می‌بینیم که زیارت عاشورای او هم ترک نمی شود؛ این وضع نسل جدید امروز ماست که با آن مواجه هستیم. ✅نتیجه مواجهه با نسل جدید باید هدایت او باشد؛ نه گارد و موضوع بحث شما؛ ژست من و شما نباید به گونه‌ای باشد که موضع استعلا برای آنان تداعی شود. 🌐 متن کامل 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
هدایت شده از تشکل حوزوی سعداء قم
‏آقای رئیسی عاقبت اعتماد به لیبرال‌ها، ‎ و عدم تغییر بانیان اقتصادی وضع‌موجود رو دیدید؟ آقای رئیسی فیلم جلسه اساتید اقتصاداسلامی ‎ فروردین‌ماه امسال رو منتشر کنید تا بر همه آشکار بشه دلسوزان اقتصاد ایران به شما چه گفتند و آن‌هایی که کنار شما نشستند چه کردند... از آن جلسه و محتوای اون از هیچ خبرگزاری و رسانه دولتی هیچ خبری منتشر نشد. 📣تشکل حوزوی سُعداء قم 🆔 @soada_qom
تقسیم_بندی_علوم_دانشمندان_اسلامی.pdf
2.48M
📘 تقسیم بندی علوم از نظر دانشمندان اسلامی ✍استاد مهدی ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #کتاب قبسات من حياة سيدنا الأستاذ آية الله العظمي المرعشی النجفي ✍آية الله السيد عادل العلوي (ره)
💥ثلاثة أعمال هي معيار التوفيق! ينقل آية الله السيد عادل العلوي (ره) عن أُستاذه آیة الله العظمي المرعشي النجفي (رحمه الله) أنه قال ناصحاً و معلماً : 🔻إذا أردت التوفيق في حياتك العلمية والعملية فعليك بثلاثة أعمال : 🔹الأول : كن دوماً على طهارة و وضوء فإنه يُنير القلب و يُزيل الهم . 🔸الثاني : شيع الجنازة أي جنازة رأيتها ولو بأقدام . 🔹الثالث : شارك في قضية الحسين ( عليه السلام ) بأي نحو من المشاركة ، ثم قال : كنت من مدرسي الحوزة المعروفين ، و كنت أنذاك أوزّع الشاي على الناس في المجالس و المآتم الحسينية . 📚قبسات من حياة سيدنا الأستاذ المرعشی ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
💥شعر منسوب به خیام و جواب خواجه نصیرالدین طوسی و 📜تصویر از پشت جلد یک 🔹کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
💥خیّام فیلسوفِ ریاضیدان یا شاعرِ پوچ گرا؟! ✍استاد شهید : حجة الحق، ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیامی نیشابوری، معروف به خیام. 🔹فیلسوف و ریاضی دان و احتمالًا شاعر بوده است و شهرت جهانی دارد اما متأسفانه شهرت خیام به اشعار منسوب به اوست نه به فلسفه و ریاضیات، مخصوصاً ریاضیات که ارزش فراموش ناشدنی در این فنون داشته است. اشعار منسوب به خیام که اکثریت قریب به اتفاق آنها از خود او نیست، به او چهره‌ای داده کاملًا مغایر با چهره واقعی او، یعنی چهره یک انسان شکاک پوچ گرای دم غنیمت شمار غیرمسؤول. شاعری انگلیسی به نام فیتز جرالد که رباعیات او را - و بنا بر گفته آقای تقی زاده گاهی با تحریف و تغییر معنی- به زبانی فصیح به شعر ترجمه کرده، بیش از هرکس دیگر موجب این شهرت کاذب شده است. 🔻از خیام برخی رسالات فلسفی باقی مانده که طرز تفکر او را روشن می‌سازد؛ یکی رساله‏ای است به نام کون و تکلیف که در پاسخ سؤال ابونصر محمد بن عبد الرحیم نسوی، قاضی نواحی فارس است. وی از خیام درباره حکمت خلقت و غرض آفرینش و هم درباره فلسفه عبادات سؤال کرده است و ضمناً ابیاتی در مدح خیام سروده است که این چند بیت از آنها باقی مانده است: ان کنت ترعین یا ریح الصباذممی‏ فاقری السلام علی العلامة الخیم‏ بوسی لدیه تراب الارض خاضعة خضوع من یجتدی جدوی من الحکم‏ فهو الحکیم الذی تسقی سحائبه‏ ماء الحیوة رفات الاعظم الرمم‏ عن حکمة الکون و التکلیف یأت بما تغنی براهینه عن ان یقال لم‏ 🔸خیام، حکیمانه مطابق مبانی استادش بوعلی (یا استاد استادش) پاسخ گفته است. هرکس بر مبانی بوعلی در این مسائل وارد باشد می‌داند که خیام تا چه اندازه وارد بوده است. خیام در آن رساله از بوعلی به عنوان «معلم» یاد می‌کند و در مسائل مورد سؤال که ضمناً سرّ «تضاد در عالم» و مسئله‌ شرور هم مطرح شده، مانند فیلسوفی جزمی اظهار نظر می‌کند و می‌گوید: من و آموزگارم بوعلی دراین باره تحقیق کرده و کاملًا اقناع شده‌ایم؛ ممکن است دیگران آن را حمل بر ضعف نفس ما نمایند، اما از نظر خود ما کاملًا قانع کننده است. 🔹این رساله را با چند رساله دیگر در اتحاد جماهیر شوروی چاپ و منتشر کرده‌اند و قبلًا هم در مصر در ضمن مجموعه‏ای به نام جامع البدایع چاپ شده بوده است. ناشر روسی مدعی است که ناشران مصری اشتباه کرده، پنداشته‌اند رساله تضاد رساله مستقلی است، در صورتی که متمم رساله کون و تکلیف و جزئی از آن است. 🔸اتفاقاً آنچه خیام در این رساله قاطعانه اظهار کرده است همانهاست که در اشعار منسوب به او درباره آنها اظهار تحیر شده است، و به همین جهت است که برخی از محققان اروپایی و ایرانی انتساب این اشعار را به خیام نفی می‌کنند و برخی بر اساس یک سلسله قرائن تاریخی معتقدند که دو نفر به این نام بوده‌اند: یکی شاعر و دیگری حکیم و فیلسوف؛ شاعر به نام خیام بوده است و حکیم و ریاضی دان به نام خیامی، و به عقیده بعضی‏[1] شاعر علی خیام بوده است و حکیم و ریاضی دان عمر خیامی. 🔸این که بعضی مدعی شده‌اند که «خیامی» تلفظ عربی خیام است‏[2] مردود است، زیرا او خود در مقدمه رساله فارسی که در «وجود» نوشته است می‌گوید: «چنین گوید ابوالفتح عمر ابراهیم الخیامی»[3] شاید این اندازه را بتوان مسلّم دانست که وی مانند اکثر این گونه دانشمندان در عین کمال ایمان و اعتقاد به مبانی دینی- که از همه کتب او ظاهر و لائح است، حتی نوروزنامه منسوب به او- با متعبدان قشری سر به سر می‏گذاشته و همین برای او زحمت و دردسر فراهم می‌کرده است. بیهقی می‏نویسد: «او تالی بوعلی بود اما در خلق ضیقی داشت و در تعلیم و تصنیف ضنتی... 🔹روزی به حضرت شهاب الاسلام، الوزیر عبد الرزاق بن الفقیه در آمد و امام القراء ابوالحسین الغزالی حاضر بود. در اختلاف قراء درباره آیتی بحث رفت. چون امام (خیام) حاضر شد، شهاب الاسلام گفت: علی الخبیر سقطنا... او وجوه اختلاف قراء بیان کرد و هر وجهی (را) علتی بگفت. پس امام ابوالفخر گفت: کثر الله مثلک فی العلماء.»[4] 🔸تاریخ تولدش معلوم نیست. تاریخ وفاتش را 517 و 526 گفته‌اند. قدر مسلّم این است که عمر طویل کرده (در حدود نود سال)[5] اما این که محضر درس بوعلی را درک کرده باشد، بسیار بعید است. اگر او بوعلی را «معلم» خود می‌خواند از آن‏ جهت است که شاگرد مکتب بوعلی است نه شاگرد شخص او، و علی الظاهر نزد شاگردان بوعلی تحصیل کرده است. -------- 🔖پاورقی: 1: رجوع شود به بحث محققانه آقای محیط طباطبایی در مجله «گوهر»، سال اول، شماره 6. 2: علی اصغر حلبی، فلاسفه ایرانی، ص 408. 3: مجموعه رسائل خیام، چاپ شوروی. 4: ترجمه تتمه صوان الحکمه، ص 71 و 72. 5: «مقالات و بررسیها»، دفتر پنجم و ششم، ص 242. 📚 خدمات متقابل اسلام و ایران، ص482 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺اطلاع از علوم رایج ✍آیت الله #ارفع: عده ای از ارباب اطلاعات ادبی در اتاق جلسه ای داشتند می‌بینند
💥هر بیشه گمان مبر که خالی است ✍آیت الله سید کاظم : آیت الله حق شناس(ره) بیمار می‌شود همراه با دوستان به مطب یکی از پزشکان تهران مراجعه می‌کند پس از معالجه پزشک و نوشتن نسخه وقتی از در مطب خارج می‌شود طبیب به خانمی که حق الزحمه پزشک را می‌گیرد به زبان فرانسوی می‌گوید فراموش نکن که از آقا پول طبابت را بگیری. آیت الله که به فرانسه مسلط بود در پاسخ می‌گوید در بدو ورود پول شما را پرداخت کرده ایم. اینجا پزشک شرمنده می‌شود و فوراً داخل اتاق شده و در را می‌بندد! 📚درنگستان : هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست ، ص۶۴۷ 📌انتشار با ذکر منبع ✴️کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥بررسی سند قاعده علی الید 🎤آیت الله سید احمد ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️مبادا ما به قهقرا برویم و غربیها اسلام را برای ما ترجمه کنند...! 🚨هشدار مرحوم علامه درباره عدم توجه به تاریخ علوم اسلامی و عدم اهتمام به ترویج مکتب اسلام در جهان ✍پ.ن: متاسفانه بسیاری از کتب و منابعی که درباره تاریخ عرفان و فلسفه اسلامی و و هنر و معماری اسلامی می باشد ترجمه شده کتب مستشرقان غربیست! 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥 بیانات اخلاقی تأثیرگذار آیت الله سید کاظم #حائری در ابتدای دورۀ دوم درس خارج اصول به زبان عربی ف
بسم الله الرحمن الرحيم أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوء برای حضرت آیت الله سید کاظم حائری دعا کنیم🤲 کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
💥خاطره ای از سفارش خمینی(ره) به آیت الله (ره): 🔹«... یک بار رفتم خدمت حضرت امام. فرمودند: «آقای فقیه علمای بزرگوار گذشته شاید غفلت کردند یا توجه خاصی نبوده که تفسیر قرآن به زبان انگلیسی و روسی نداریم. ترجمه داریم اما تفسیر نداریم.   🔸خواهش می کنم شما همه کارهای آخوندی را بگذار کنار و وارد این مرحله شو که این کار زنده شود.» من هم گفتم: چشم اطاعت می کنم.» گفتند: «هر کاری هم داری من در خدمتم.» گفتم: نه من فقط دعا می خواهم دعا کنید که بتوانم. گفتند: «چند نفر هم به میدان آمدند اما عقب زدند. سفت و محکم برو جلو بلکه به حول و قوه خدا این کار انجام گرفت.»، آمدم اصفهان و چند نفر از رفقا را جمع کردم. بنا شد فارسی این کار را خودم انتخاب کنم. از چند تفسیر سنی و شیعه گلچین می کردم. مواردی که رویش حساسیت بود را نمی آوردم. اخبار اهل بیت علیهم السلام از فریقین را هم چاشنی آن می کردم. آن گروه این را از من می گرفت و ترجمه می کرد. در زمان حیات امام(ره) سه جلدش بیرون آمد... ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
💥تفسیر قرآن به زبان روسی؛ اثری از مرحوم آیت الله سید کمال تفسیر "نورالقرآن فی تفسیر القرآن" با استفاده از هشت منبع تفسیری به زبان فارسی و با استفاده از منابع روایی شیعه و اهل سنت تدوین شده است. اين تفسير زير نظر آيت الله فقيه ايماني تهيه گرديده و به زبانهاي مختلف ترجمه مي‌شود. ترجمه تفسیر نورالقرآن فی تفسیر القرآن، نخستین تفسیر ترتیبی کامل قرآن کریم به زبان روسی است که با همکاری مؤسسه تحقیقاتی امیر المؤمنین (ع) اصفهان، به انجام رسیده است. این دوره با همکاری گروهی از مترجمان متخصص در شهر سنت پترزبورگ به زبان روسی ترجمه شده است. در حال حاضر، تفسير نور القرآن تنها تفسير مفصل ترتيبي به زبان روسي است و مورد استقبال علاقمندان روس و مسلمانان واقع شده است. مجلدات مختلف اين تفسير با مشارکت انتشارات شرق‌شناسي سن‌پترزبورگ و موسسه انتشاراتي صدرا در مسکو منتشر گرديده است. 🔻ایشان در پی سفارش خمینی(ره) نخستین تفسیر قرآن به‌زبان انگلیسی و روسی را با عنوان «نور القرآن فی تفسیر القرآن» به چاپ رساندند. 🎞 مشاهده و دانلود مستند آیت الله فقیه ایمانی 👉 شادی روح آیت الله فقیه ایمانی صلواتی هدیه بفرمایید🤲 ✴️کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
♦️لزوم اقتصاد خواندن طلبه ها! [ به مناسبت سالروز صدرور منشور روحانیت توسط امام خمینی ره] 🔹تقسیم بندی ابواب فقهی یکی از روش هایی است که در فقه به ما یک نگاه کلان میدهد. تقسیم بندی معروف در تبویب فقه همان چیزی است که محقق حلی در شرایع انجام داده است و شهید اول در کتاب القواعد اینگونه نقل میکند [ و كل ذلك ينحصر في أربعة أقسام: العبادات، و العقود، و الإيقاعات و الأحكام. و وجه الحصر: أن الحكم الشرعي إما أن تكون غايته الآخرة، أو الغرض الأهم منه الدنيا، و الأول: العبادات. و الثاني: إما أن يحتاج إلى عبارة، أو لا، و الثاني: الأحكام. و الأول: إما أن تكون العبارة‌ من اثنين- تحقيقا أو تقديرا- أو لا، و الأول: العقود، و الثاني: الإيقاعات.] (۱) 🔸مرحوم سیدجوادعاملی صاحب مفتاح الکرامه در کتاب اجاره تقسیم بندی دیگری را طرح میکند که بین فقه و مسائل امروز ما نسبت عمیق تری برقرار میشود و فقه کارآمدتر جلوه میکند. [ قد قسموه إلی أقسام أربعة عبادات و عقود و إیقاعات و أحکام «و إن شئت قلت عبادات و عادات و معاملات و سیاسات» أن المقصود إما انتظام أحوال النشأة الأولی أو الأخری أو کلیهما فإن کان الثانی فهو الأول أو الأول فإما أن یتعلق الغرض ببقاء الشخص أو النوع و هو الثانی أو المصالح المالیة و هو الثالث أو الثالث فالرابع] 《مى توان این اقسام چهارگانه را به صورت دیگرى مطرح کرد: اوّل عبادات، دوم عادات، سوم معاملات و چهارم سیاسات؛ زیرا مقصود از احکام فقهى یا نظم نشأه اُولى (دنیا) است و یا نشأه اخرى و یا هر دو است. اگر تنها مقصود نشأه آخرت باشد عبادات را تشکیل مى دهد و اگر مقصود نشأه اُولى باشد، اگر هدف آن بقاى شخص یا نوع است عادات را تشکیل مى دهد و اگر مصالح مالى باشد معاملات است و اگر هر دو باشد سیاسات است》 (۲) 🔹اگر چه به تعبیر شهید مطهری تبویب در فقه در غیر از عبادات که ماهیت و طبیعت آن در نظر گرفته شده در سایر ابواب رعایت نشده(۳) لذا جامعیت دین را محقق نمیکند. همین تبویب صاحب مفتاح الکرامه را میشود به گونه ای دیگر در سه گانه مشهور اقتصاد، سیاست، فرهنگ تطبیق داد. نکته مهم این است در همه این تقسیم بندی ها این است بر اساس تقسیم مفتاح الکرامه از ۵۱ کتاب فقهی ۴۶ کتاب مربوط به امور دنیا که ۲۶ کتاب آن مربوط به معمالات( امور اقتصادی) است. بر اساس تقسیم بندی لمعه و شرایع در سه گانه فرهنگ، سیاست و اقتصاد از ۵۱ باب ۳۲ باب بیش از نصف آن مربوط به مسائل اقتصادی است! البته واضح است امور اجتماعی با هم تنیدگی دارند و به طور کامل نمیتوان از هم جدا کرد اما حدودا مساله همین است. 🔻امام خمینی ره در منشور روحانیت خطاب به حوزه های علمیه، طلاب و روحانیون اینگونه می‌نویسند: مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسی اظهار نظر نمی‏ کنم. آشنایی به روش برخورد با حیله‏ ها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان، شناخت سیاست ها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیکته ‏شده آنان و درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم می‏ کنند، از ویژگی های یک مجتهد جامع است. (۴) 🔻مشکلات اصلی امروز جامعه ما اقتصادی است. علی رغم اینکه در حوزه مکاسب خوانده میشود اما علی رغم ظرفیت فوق العاده این کتاب بخاطر عدم تطبیق با مسائل روز، به وضوح ما شاهد فقر علمی طلاب در حوزه مبانی اقتصاد اسلامی، اقتصاد سیاسی و سرمایه داری و قتصاد خرد و کلان هستیم. حتی مطالعه و تدریس مبانی اقتصادی که متفکرینی چون شهید صدر، شهید بهشتی، مطهری و...مکتوب کردند نیز در حوزه مرسوم نیست! البته اخیرا طرح هایی شروع شده است. شهیدصدر در ابتدای انقلاب به درستی متوجه این مساله شد حالا که روحانیت توانسته حکومت تشکیل دهد مباحث اقتصادی اولویت دارد لذا طرحی اجمالی و تفصیلی از اقتصاد اسلامی نوشت که در قانون اساسی هم استفاده شد.(۵) 🔻متاسفانه آن نگاه شهید بهشتی، شهیدصدر و...در حکمرانی اقتصادی جلو نرفت یکی از دلایل جدی آن این بود که اقتصادخوانی در حوزه جدی گرفته نشد و این موجب شد بدنه کارشناسی که غالبا نگاه های سرمایه داری داشت از این خلا استفاده کرد و در سیستم ورود کرد و نتیجه اش را امروز شاهد هستیم. تاکید بر اقتصادخوانی به معنای کم اهمیتی امور فرهنگی نیست لذا حوزه باید آموزش اطلاعات اقتصادی به صورت منسجم را در سطوح مختلف فراهم کند البته طبیعتا یک عده تخصصی ورود خواهند کرد. ✍ ۱:القواعد و الفوائد ج۱،ص ۳۰ lib.eshia.ir/71530/1/30 ۲:مفتاح الکرامه ج ۴ص:۲ lib.eshia.ir/10240/4/2 ۳:مجموعه آثار شهید مطهری، ج20، ص: 123 b2n.ir/r7845 ۴:منشور روحانیت۳/۱۲/۶۷ ۵:اسلام راهبر زندگی،شهید صدر فصل۲،۳ 🔻@m_amin_rezai