💥طبرسی و زمخشری!
✍ استاد شهید #مطهری :
مجمع البیان از نظر ادبی و حسن تألیف بهترین تفسیر است. شیعه و سنی برای این تفسیر اهمیت فراوان قائلند. مکرر در ایران و مصر و بیروت چاپ شده است. #طبرسی تفسیر مختصری دارد به نام جوامع الجامع. طبرسی پس از فراغ از مجمع البیان به تفسیر کشّاف که توسط معاصر نامدارش جارالله #زمخشری تألیف یافته بود وقوف یافت و پسندید و در آن نکاتی از جنبههای ادبی یافت که از خودش در مجمع البیان فوت شده بود. تفسیر جوامع الجامع را با توجه به لطایف کشّاف نگاشت.
🔻البته اهل فن تفسیر میدانند هر چند برخی نکات خصوصاً از جنبه فن بلاغت در کشّاف هست که در مجمع البیان نیست، نکات زیاد ادبی و تفسیری در مجمع البیان یافت میشود که در کشّاف وجود ندارد.
📚خدمات متقابل اسلام و ایران، ص398
#معرفی_کتاب
#تفسیر
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥زندگینامه مرحوم آیتالله سید محمدتقی حکیم شوشتری در ۱۰ دقیقه، از زبان خودشان
برگرفته از مستند سعادتمندان
✍آیتالله سید محمدتقی حکیم، در نهم آبان ۱۳۰۵ هجری شمسی در شوشتر به دنیا آمد. تحصیلات علوم شرعی را در اهواز از محضر شیخ میرزا محمدجعفر انصاری و آقا سید محمدتقی آلطیب، در نجف اشرف از محضر استادانی چون حاج میرزا حسن یزدی، آقا شیخ محمدتقی ایروانی، آقا شیخ مجتبی لنکرانی و آقا سید عبدالاعلی سبزواری و همچنین در قم در محضر حجتالاسلام سید محمدکاظم آلطیب، شیخ مصطفی عاملی، شیخ ابوالقاسم نحوی، شیخ ابوالفضل قمی حمدیه، شیخ ابوالقاسم آشتیانی و آیتالله مرتضی مطهری پیگیری کرد.
سید محمدتقی حکیم همچنین در نجف اشرف از دروس خارج فقه آیات عظام سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خوئی بهره برد. او در سال ۱۳۳۲ نخستین اثر خود را که ترجمه کتاب «حقوق و حدود آزادی زن در دین اسلام» نوشته محمدعلی زهیری نجفی بود، به انجام رساند.
آیتالله حکیم در تابستان ۱۳۴۰ به دعوت اهالی محله حصار بوعلی شمیران در منطقه نیاوران به تهران مهاجرت کرد و امامت جماعت مسجد این محل را پذیرفت و ۶۰ سال امام جماعت این مسجد بود. در سال ۱۳۷۵، این چهره فرهنگی با اهدای ۱۵ هزار جلد از کتابهای چاپی، ۱۲۰ جلد از کتابهای چاپ سنگی و ۱۵۰ جلد از کتابهای خطی، تماما متعلق به کتابخانه شخصی خود، کتابخانه عمومی این محل را زیر نظر آستان قدس رضوی افتتاح کرد.
🔹این عالم عالیقدر و خدوم، پنجشنبه گذشته ۵ اسفند ۱۴۰۰ در سن ۹۵ سالگی دار فانی را وداع گفت و امروز در آستان امامزاده صالح به خاک سپرده خواهد شد.
#تراجم_علما
🌼 @kashkolenab
⁉️نحسی یا مبارک بودن ایام؟!
دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ ع وَ قَدْ نُكِبَتْ إِصْبَعِي وَ تَلَقَّانِي رَاكِبٌ وَ صَدَمَ كَتِفِي وَ دَخَلْتُ فِي زَحْمَةٍ فَخَرَقُوا عَلَيَّ بَعْضَ ثِيَابِي فَقُلْتُ كَفَانِي اَللَّهُ شَرَّكَ مِنْ يَوْمٍ فَمَا أَيْشَمَكَ فَقَالَ ع لِي يَا حَسَنُ هَذَا وَ أَنْتَ تَغْشَانَا تَرْمِي بِذَنْبِكَ مَنْ لاَ ذَنْبَ لَهُ قَالَ اَلْحَسَنُ فَأَثَاب إِلَيَّ عَقْلِي وَ تَبَيَّنْتُ خَطَئِي فَقُلْتُ يَا مَوْلاَيَ أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ فَقَالَ يَا حُسْنُ مَا ذَنْبُ اَلْأَيَّامِ حَتَّى صِرْتُمْ تَتَشَأَّمُونَ بِهَا إِذَا جُوزِيتُمْ بِأَعْمَالِكُمْ فِيهَا قَالَ اَلْحَسَنُ أَنَا أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ أَبَداً وَ هِيَ تَوْبَتِي يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَالَ ع وَ اَللَّهِ مَا يَنْفَعُكُمْ وَ لَكِنَّ اَللَّهَ يُعَاقِبُكُمْ بِذَمِّهَا عَلَى مَا لاَ ذَمَّ عَلَيْهَا فِيهِ أَ مَا عَلِمْتَ يَا حَسَنُ أَنَّ اَللَّهَ هُوَ اَلْمُثِيبُ وَ اَلْمُعَاقِبُ وَ اَلْمُجَازِي بِالْأَعْمَالِ عَاجِلاً وَ آجِلاً قُلْتُ بَلَى يَا مَوْلاَيَ قَالَ ع لاَ تَعُدْ وَ لاَ تَجْعَلْ لِلْأَيَّامِ صُنْعاً فِي حُكْمِ اَللَّهِ قَالَ اَلْحَسَنُ بَلَى يَا مَوْلاَيَ .
حسن بن مسعود احتمال دارد: «حسن بن سعيد»صحيح باشد گويد: خدمت امام هادي عليه السلام شرفياب شدم، در حالي كه انگشتم خراش برداشته بود و سواري در اثر برخوردي كه به من كرده بود شانه ام آسيب ديده بود و در ازدحامي گرفتار شدم كه در اثر آن پاره اي از لباسهايم پاره شد، ناگهان بر زبان آوردم كه: وه چه روز شومي خدا شرت را از من بگرداند. امام هادي عليه السلام فرمود: اي حسن تو هم كه با ما رفت و آمد داري گناه خود را بر گردن بي گناه مي اندازي؟ حسن گفت: به سر عقل آمدم و فهميدم كه دستخوش اشتباه شده ام، گفتم مولاي من، از خداوند طلب آمرزش دارم. امام عليه السلام فرمود: اي حسن روزها چه گناهي دارند كه چون شما به سزاي اعمالتان مي رسيد آنها را شوم مي پنداريد. حسن گفت: يا ابن رسول الله، من همواره استغفر الله گفتن را ورد زبانم سازم و اين توبه من باشد؟ امام عليه السلام فرمود، : به خدا سوگند اين ثمر بخش نباشد و ليكن خداوند به خاطر نكوهشي كه بر بي گناهي انجام گرفته شما را مجازات نمايد. اي حسن مگر نمي داني كه پاداش دهنده و مجازات كننده و جزا دهنده به اعمال در اين دنيا و در آن دنيا، فقط خداست؟ گفتم: آري چنين است اي مولاي من. آنگاه امام هادي عليه السلام فرمود: پس خلاف مرو، و براي روزگار اثري در حكم خداوند قايل مشو. عرض كردم: چشم مولاي من.
📚تحف العقول عن آل الرسول صلی ال، ج 2، ص 482
💎 حدیث در جامع الاحادیث 👉
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥اسلام و لغو رهبانیت و عزلت گزینی
✍ #علامه_طباطبایی :
اسلام دينى است اجتماعى كه رهبانيت و عزلت را الغا نموده، كسانى كه به تهذيب نفس و تكميل ايمان و خداشناسى مشغول هستند كمال را در متن اجتماع با مشاركت با ديگران بايد به دست آورند. تربيت شدگان ائمه هدى عليهم السلام نيز در صدر اسلام همين رويه را داشتهاند. سلمان كه درجه دهم ايمان را داشت، در مدائن حكومت مىكرد و اويس قرنى كه ضربالمثل كمال و تقوى بود، در جنگ صفين شركت كرد و در ركاب اميرالمؤمنين عليه السلام شهيد شد.
📚بررسي هاي اسلامي، ج2، ص177
#علوم_اجتماعی_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
نقد و بررسی مؤلفههای انسانشناختی معنویت مدرن از نگاه مصطفی ملکیان.pdf
17.95M
📕 #مقاله "نقد و بررسی مؤلفههای انسانشناختی معنویت مدرن از نگاه مصطفی ملکیان"
✍مرتضی بخشی گلسفیدی و محمد جعفری
چکیده💦
انسان از حیث انسانیت در همه دوران دارای بنیهای مشترک میباشد؛ ولی برخی از روشنفکران معنوی مانند ملکیان مدعی هستند که ویژگیهای اساسی انسان مدرن با انسان سنتی بسیار متفاوت بوده و ازاینرو انسان معاصر نیازمند معنویت پیشرفته است. پرسش این است که مؤلفههای انسان مدرن چیست؟ انسان مدرن چه خصوصیات خاصی دارد که معنویت دینی پاسخگوی نیازهای روحی او نیست؟ این مقاله با روش اسنادی و تحلیل محتوا و جمعآوری دادهها بهصورت کتابخانهای، مؤلفههای انسانشناختی معنویت مدرن را از میان آثار مصطفی ملکیان احصاء کرده و آنها را نقد کرده است. نتیجه آنکه برای انسان مدرن، شاخصههای متعددی ادعا شده است که شش شاخصه اصلی آن عبارتند از: دغدغۀ «چه باید کنم؟»، داشتن زندگی اصیل، عدم تساوی انسانها، آزادی، رضایت باطن و تنهایی. همه این مؤلفهها قابل نقد هستند. برخی از این مؤلفهها با یکدیگر تناقض دارند. برخی از آنها با مبانی فکری ملکیان نمیسازد و برخی هم با نگاه فلسفی و یا روانشناختی نقد میشوند.
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
🗃دوفصلنامه اسلام و مطالعات معنویت ، اسفند 1401
#نقد_روشنفکران_دینی
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥مرحوم حجت الاسلام علی صفوی شاملو و گوشهای از دغدغههای مهم او
حجت الاسلام شاملو از طلاب دغدغه مند در عرصه ترویج کتابخوانی و موسس مجموعه فرهنگی کتابرسانی پارسال در چنین روزهایی بر اثر سانحه تصادف و به رحمت خدا رفت ، نثار روحش صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
🌹 @kashkolenab
#مجالسات_علما
مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی
استاد غلامرضا #فیاضی
دکتر لِگنهاوزن
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥درس خارج فقه آیتالله شیخ #محمدتقی_آملی (ره) در بیان آیت الله سید #رضی_شیرازی (ره)
#خاطرات_علما
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥حوزه جهانی و بروز
✍مرحوم آیت الله #نصرالله_شاه_آبادی:
🔸زمانی که مرحوم والد(آیت الله العظمی محمدعلی شاه آبادی) در اصفهان بودند، #زبان فرانسه را به خوبی یاد گرفتند. آن زمان زبان فرانسه رایج ترین زبان بود و حتی در دبیرستانها هم صحبت از زبان فرانسه بود و اصلا کسی با زبان انگلیسی کاری نداشت.
🔹ایشان درباره حوزه و روحانیت نظریاتی داشتند که در آن زمان با مذاق روحانیت سازگار نبود. همانطور که #عرفان وی با مذاق حوزه آن وقت سازش نداشت، مثلا ایشان عقیده داشت که یک حوزوی غیر از اینکه در فقه و اصول ـ که اساس اولیه است ـ باید مقام اجتهاد داشته باشد، باید به دنبال علم روز هم برود و نسبت به آن آگاهی پیدا کند تا وظیفه ای که بر دوش روحانی است را بتواند به نحو احسن انجام دهد. ایشان عقیده داشت این درست نیست که روحانی زحمت بکشد و درس بخواند، اما اثرش فقط برای محدوده شهر یا کشور خودش باشد؛ بلکه باید طوری باشد که بتواند به خارج از کشور و مکانهای دیگر نفوذ کند و نفوس بیشتری را جذب نماید. در غیر این صورت این دانش تأثیرش محدود و ناچیز خواهد بود.
📚حدیث نصر ص 110
#یادگیری_زبان
#خاطرات_علما
#آیت_الله_شاه_آبادی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
⚠️پست ترین شغلها بهتر از...!
✍ #امام خمینی (ره):
به جان دوست قسم كه اگر علوم الهى و دينى، ما را هدايت به راه راستى و درستى نكند و تهذيب باطن و ظاهر ما را نكند، پستترين شغلها از آن بهتر است.
📚جنود عقل و جهل ، صفحه ۳۴۲
#درس_اخلاق
#عرفان
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥نظر شیخ صدوق درباره روایات طبّی
🔻باب الاعتقاد فی الأخبار الواردة فی الطب
🔹اعتقادنا فی الأخبار الواردة فی الطب أنّها علی وجوه: منها: ما قیل علی هواء مکّة و المدینة، فلا یجوز استعماله فی سائر الأهویة. و منها: ما اخبر به العالم-علیه السّلام-علی ما عرف من طبع السائل و لم یتعد موضعه، إذ کان أعرف بطبعه منه. و منها: ما دلّسه المخالفون فی الکتب لتقبیح صورة المذهب عند الناس. و منها: ما وقع فیه سهو من ناقله . و منها: ما حفظ بعضه و نسی بعضه.
🔸 وَ مَا رُوِیَ فِی اَلْعَسَلِ أَنَّهُ شِفَاءٌ مِنْ کُلِّ دَاءٍ فهو صحیح، و معناه أنّه شفاء من کل داء بارد.
🔹 وَ مَا رُوِیَ فِی اَلاِسْتِنْجَاءِ بِالْمَاءِ اَلْبَارِدِ لِصَاحِبِ اَلْبَوَاسِیرِ فإنّ ذلک إذا کان
بواسیره من حرارة.
🔸 وَ مَا رُوِیَ فِی اَلْبَاذَنْجَانِ مِنَ اَلشِّفَاءِ فإنّه فی وقت ادراک الرطب لمن یأکل الرطب، دون غیره من سائر الأوقات . و أمّا أدویة العلل الصحیحة عن الأئمّة -علیهم السّلام-فهی آیات القرآن و سوره و الأدعیة علی حسب ما وردت به الآثار بالأسانید القویة و الطرق الصحیحة.
🔹 وَ قَالَ اَلصَّادِقُ -عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ-: «کَانَ فِیمَا مَضَی یُسَمَّی اَلطَّبِیبُ: اَلْمُعَالِجَ، فَقَالَ مُوسَی -عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ-: یَا رَبِّ، مِمَّنِ اَلدَّاءُ؟ فَقَالَ: مِنِّی یَا مُوسَی. قَالَ: یَا رَبِّ، فَمِمَّنِ اَلدَّوَاءُ؟ فَقَالَ: مِنِّی. قَالَ: فَمَا یَصْنَعُ اَلنَّاسُ بِالْمُعَالِجِ؟ فَقَالَ: یطیب [تَطِیبُ] أَنْفُسُهُمْ بِذَلِکَ، فَسُمِّیَ اَلطَّبِیبُ لِذَلِکَ» . و أصل الطب التداوی.
🔸 وَ کَانَ دَاوُدُ -عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ-تَنْبُتُ فِی مِحْرَابِهِ فِی کُلِّ یَوْمٍ حَشِیشَةٌ، فَتَقُولُ: خُذْنِی فَإِنِّی أَصْلُحُ لِکَذَا وَ کَذَا، فَرَأَی آخِرَ عُمُرِهِ حَشِیشَةً نَبَتَتْ فِی مِحْرَابِهِ، فَقَالَ لَهَا: مَا اِسْمُکِ، فَقَالَتْ: أَنَا الخروبیة [اَلْخُرْنُوبَةُ] فَقَالَ دَاوُدُ -عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ-: خَرِبَ اَلْمِحْرَابُ، فَلَمْ یَنْبُتْ فِیهِ شَیْءٌ بَعْدَ ذَلِکَ».
وَ قَالَ اَلنَّبِیُّ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: «مَنْ لَمْ تَشْفِهِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ فَلاَ شَفَاهُ اَللَّهُ تَعَالَی» .
📚الاعتقادات للصدوق ، باب الاعتقاد فی الأخبار الواردة فی الطب ، ص ۱۱۵
#روایات_طبی
#طب_اسلامی
#صدوق
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
#معرفی_کتاب
📚روستازادگان دانشمند: نامآوران روستای نجمآباد استان البرز
✍حسین عسکری
با مقدمه دکتر سیفالدین نجمآبادی، دکتر حکمتاله ملاصالحی
ویراستار: اسماعیل آلاحمد
[برای] دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری مراکز استانی (استان البرز)
تهران: شرکت انتشارات سوره مهر، ۱۴۰۱، ۴۰۸ صفحه.
💎معرفی این کتاب در خبرگزاری مهر👉
🛍 خرید کتاب از ناشر👉
#تراجم_علما
🌹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
باز هم نئولیبرالها دستبهکار شدهاند برای جلوگیری از افزایش دستمزد کارگران. سال گذشته واضح شد که افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران بود که تنها وعده محقق شده دولت انقلابی یعنی یک میلیون اشتغال در سال را ایجاد کرد.
دولت با این سابقه نباید هرگز زیر بار نئولیبرالها برود. افزایش دستمزد کارگران باید حداقل به اندازه تورم باشد تا قدرت خرید کارگران حفظ شود. اگر دولت به دنبال بهبود وضعیت کارگران باشد، قطعا افزایش سطح دستمزد باید از تورم بالاتر برود.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
کشکول ناب حوزوی
#معرفی_کتاب 📚روستازادگان دانشمند: نامآوران روستای نجمآباد استان البرز ✍حسین عسکری با مقدمه دکتر
💥مرحوم شیخ هادی نجم آبادی، فقیه و عالم وارسته قبل از عصر مشروطه💥
✍ آیت الله #شبیری_زنجانی
"دو عالم به نام شیخ هادى داریم: یکى در نجف که میرزا حبیب الله رشتى را درک کرده بود، و دیگرى در تهران که خیابانى هم به نام او است به نام شیخ هادى نجم آبادى. ظاهراً ایشان با حاج آقا حسن نجم آبادى پسر عموى ابى و برادر امّى بودند. آقاى حاج میرزا ابوالفضل نجم آبادى که نوه آشیخ هادى بود، گفت: یک وقت آقاى #نائینى در درس گفت: «آقا حسن تهرانى هم نظرش این بود». آقاى میرزا ابوالفضل میگفت: گفتم: خوش انصاف، حداقلّ می گفتى «نجم آبادى» تا ما هم یک قدرى پُز بدهیم! نمیدانم آقاى آقا حسن تهرانى (نجم آبادى) نوشتهاى داشته که آقاى نائینى از آن نقل میکرده یا اینکه ایشان شفاهى از اشخاص دیگر شنیده بود . آقاى نائینى (م ۱۳۵۵) آقا حسن نجم آبادى را درک نکرده بود، آقا حسن مدت کمى پس از #شیخ_انصارى وفات کرد، ولى تاریخ دقیق وفاتش در دست نیست. (جمادى الأُولى ۱۴۳۱)
... مرحوم حاج شیخ هادى نجم آبادى تهرانى مرد بسیار متدیّن و باتقوایى بود، از حاج میرزا ابوالفضل نجم آبادى شنیدم: ایشان به جاى مرحوم حاج شیخ محمّد نجم آبادى در مدّتى که به سفر حج رفته بود، اقامه جماعت کرد . مریدان مرحوم حاج شیخ هادى مایل بودند که ایشان به اقامه جماعت ادامه بدهند و میخواستند با تماس با آقاى حاج شیخ محمّد او را براى این کار آماده نمایند، بعد دیدند وى جلوتر به منزل آقاى حاج شیخ محمّد رفته و پشت سماور نشسته و چایى میریزد. نیز نقل شده: شخصى را به اتّهام شرابخوارى نزد ایشان آوردند، ایشان فرمود: دهان او را بو کنید، ببینید بوى شراب میدهد یا نه؟ هیچکس حاضر نشد؛ چون هر کس میگفت بوى شراب میدهد، مشخص میشد با شراب سر و کار داشته است. مردم متفرق شدند، بعد ایشان آن مرد را خصوصى نصیحت کرد. آن مرد توبه کرد و از متّقین گردید. این حاج شیخ هادى، غیر از حاج شیخ هادى تهرانى است که در نجف ساکن بوده است."
«در میان علما دو تا آشیخ هادی داریم که هر دو به نوعی مکفَّر بودند: یکی آشیخ هادی تهرانی و دیگری آشیخ هادی نجم آبادی. آشیخ هادی نجم آبادی ساکن تهران و متوفای ۱۳۲۰ و آشیخ هادی تهرانی ساکن نجف و متوفای ۱۳۲۱ بود. هر دو هم تکفیر شدند. شیخ هادی ساکن نجف را #میرزا_حبیب_الله رشتی تکفیر کرد و شیخ هادی ساکن تهران را نیز به سبب روشنفکری هایش، کسانی که سلیقه او را نمی پسندیدند، تکفیر کردند. نقل می کنند: میرزا حبیب الله رشتی گفته بود استکان آشیخ هادی را باید آب بکشید. آقای آشیخ محمّد حسین کاظمینی - که خیلی مورد قبول بود - در آن مجلس حاضر بود. وقتی این کلام را از میرزا حبیب الله می شنود، می گوید: استکان او را بدهید تا من سؤر او را بخورم. اگر آشیخ محمّدحسین سؤر آشیخ هادی را نمی خورد، آشیخ هادی را بیرون مجلس می کشتند. آشیخ محمّد حسین با این کار جان آشیخ هادی را حفظ کرد (رضوان الله علیهم). (رجب ۱۴۳۲).»
"شیخ آقا بزرگ نقل کرده که شیخ انصارى می گفت: من درس را براى سه نفر می گویم: آقاحسن نجم آبادى، #میرزاى_شیرازى و میرزا حبیب الله رشتى. بعضى می گویند که آقاى آشتیانى جزء این سه نفر بود؛ در حالى که چنین نیست، آشتیانى در طبقه آنها نبود، در طبقه شاگردان آنها بود. حاج شیخ محمد تقى، صاحب حاشیه هدایه المسترشدین، در سال ۱۲۴۸ وفات یافته و میرزا حسن شیرازى شش ماه درس او را درک کرده است. در همان زمان که میرزاى شیرازى در درس خارج حاج شیخ محمد تقى شرکت میکرد و آدم فاضلى بود، میرزاى آشتیانى در حدود سال ۱۲۴۸ تازه به دنیا آمده بود"
این را هم اضافه کنم که حاج میرزا ابوالفضل نجم آبادی نواده حاج شیخ هادی #نجم_آبادی مترجم کتاب المراجعات مرحوم شرف الدین به فارسی و نویسنده کتاب القضاء است که تقریرات دروس استادش #آقا_ضیاء عراقی است که چاپ هم شده است.
همانطور که می بینید در عصر قاجار و صدر مشروطه گاه صرفاً به دلیل مخالفت با آرای عالمان برجسته ای مانند شیخ هادی نجم آبادی و به بهانه های واهی آنان را ازلی و بابی و بعدها عده ای دیگر را متهم به وهابی بودن و یا عناوین دیگر می کردند. درست مانند سیره علمای اصحاب حدیث سنی که هر کسی که اندک تمایلی به تشیع داشت را با مهر و لقب رافضی متهم به بدعت می کردند. عده ای دیگر را هم زمانی قبل از آن با اتهام مرجی بودن و یا جهمی بودن اهل بدعت می خواندند و این داستان همچنان ادامه دارد...
📚جرعه ای از دریا، جلد 3 ص 338 و 339
⚡️پ.ن: روستای نجم آباد در استان البرز واقع است.
🌐 اطلاعات بیشتر 👉
#تراجم_علما
#خاطرات_علما
🔴 کشکول ناب حوزوی👇
✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥حافظ، درخشان ترین ستاره فرهنگ فارسی
ما حافظ را فقط به عنوان يک حادثه تاريخي، ارج نمي نهيم؛ بلکه حافظ همچنين حامل يک پيام و يک فرهنگ است. دو خصوصيت وجود دارد که به ما حکم مي کند که از حافظ تجليل کنيم و ياد او را زنده کنيم؛ اول، زبان فاخر اوست که همچنان در قله زبان فارسي و شعر فارسي است و ما اين زبان را بايد ارج بنهيم و از آن معراجي بسازيم به سوي زبان پاک پيراسته کامل والا؛ چيزي که امروز از آن محروميم؛ دوم، معارف حافظي است که خود او تکرار مي کند که از نکات قرآني استفاده کرده است. قرآن، درس هميشگي زندگي انسان است و «ديوان حافظ»، مستفاد از قرآن است و خود او اعتراف مي کند که نکات قرآني را آموخته و زبان خودش را به آنها گشوده است. پس محتواي شعر حافظ، آنجا که از جنبه شعري محض، خارج مي شود و قدم در وادي بيان معارف و اخلاقيات مي گذارد، يک گنجينه و ذخيره است براي ملت ما امروز و نسل هاي آينده و همچنين براي ملت هاي ديگر؛ چون معارف والاي انساني، مرز نمي شناسد. پس بزرگداشت از حافظ، بزرگداشت از فرهنگ قرآني و اسلامي و ايراني است و بزرگداشت از آن انديشههاي نابي است که در اين «ديوان» کوچک، گردآوري شده و به بهترين و شيواترين زبان، ادا شده است... آن چنان که من جمعبندي مي کنم از «ديوان» او و از مجموعه سخن او، #شعر حافظ، در اوج هنر فارسی است و از جهات مختلف، در حد اعلاست.
🎤بيانات #رهبر انقلاب در آيين گشايش کنگره جهانی حافظ
📌 کشکول ناب حوزوی👇
💎 @kashkolenab
💥 #نسخه_خطی اجازه ای بخط علامه #مجلسی(ره) بر نسخه ای از کتاب کافی کلینی
بسم الله الرحمن الرحیم
أنهاه السید الأید الصالح الفاضل الزّکي الأمیر ربیع الدین محمد الحسینی الاصبهانی ، وفقه الله تعالی لما یرضیه، سماعاً و تصحیحاً فی مجالس آخرها الحادی عشر من شهر ربیع الثانی سنه ثمان و تسعین بعد الالف الهجریه ، فأجزت له روایته عنی مع سائر ما أخذه منی باسنادي المتصلة الی أرباب العصمه صلوات الله علیهم. و کتب بیده الجانیه أفقر العباد الی عفو ربه الغني محمد باقر بن محمد تقی عفي عنهما حامداً
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
عبّاس فتحى__.pdf
301K
📕 #مقاله «ترجمه اسفار اربعه» در بوته نقد
✍عبّاس فتحى
چكيده💦
اسفار اربعه نام كتابى است كه صدرالمتألّهين نگاشته است؛ كسى كه او را «رئيس حكما و فلاسفه الهى» لقب دادهاند. اين كتاب از چنان عظمتى برخوردار است كه بسيارى از حكما و علماى بزرگ از درك آن ابراز عجز كردهاند. بالتبع، ترجمه آن كار سادهاى نيست. اين كار به سه امر وابسته است: 1. آشنايى كامل با زبان علمى عربى؛ 2. آشنايى كامل با فلسفه اسلامى و تاريخ فلسفه اسلامى، بخصوص آشنايى كامل با فلسفه صدرائى و توانايى كشف رموز و اصطلاحات آن؛ 3. ذوق عرفانى و آمادگى روحى خاص. در غير اين صورت، نبايد وارد اين ميدان شد.
اين مقال به نقد و بررسى كتاب ترجمه اسفار اربعه، اثر محمّد خواجوى مىپردازد. اين اثر نه تنها نتوانسته است معانى عالى و زيباى اسفار را منتقل كند، بلكه به عكس، جملات مغلوط و درهم، خواننده را از اصل كتاب دور مىكند.
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
#فلسفه_اسلامی
#ملاصدرا
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
💥تعیین نوروز
✍شیخ داود مهدوی زادگان:
❓آیا نوروز پیش از اسلام همین روز اول فروردین بوده است یا خیر؟ گفته صایب آن است که اول فروردین به عنوان روز نوروز، بعد از اسلام تعیینشده است و نه قبل از اسلام. آنچنان که سید حسن تقی زاده بر این نکته تاکید ورزیده است. نبشته ای از او که در شناخت تاریخ تقویم شهرت دارد، بر جای مانده است و به این مسئله اشاره کرده است. این نوشته متن سخنرانی تقی زاده در انجمن روابط ایران و آمریکا در 19 فروردین 1328 است. به منظور پرهیز از اطاله سخن، بخش هایی از این متن را در اینجا می آورم:
🔹" کلمه نوروز معلوم نیست به چه قدمتی است و اگر هم در عهد ساسانیان هم این کلمه متداول بوده است دلیلی بر وجود آن قبل آن دوره نیست لکن معنی این کلمه در فارسی همیشه در دوره اسلامی و شاید چندی قبل از اسلام هم روز اول سال یعنی روز اول فروردین ماه یا روز هرمز از آن ماه بوده است.
نوروز محل ثابتی در سال شمسی نداشته یعنی مانند اول محرم سال عربی بتدریج در فصول سال سیر می کرده منتهی نه به آن سرعتی که موقع ماه عربی عوض می شود "
🔸" قرار دادن نوروز به طور ثابت در روز اول بهار نجومی یعنی اعتدال ربیعی یا اول حمل، از سال 467 هجری قمری است که به امر ملکشاه سلجوقی این امر بر قرار شد و در دوایر رسمی جاری گردید "
🔹 " عقاید عوامانه رایج و دایر در افواه که به موجب آن گمان می کنند از زمان خیلی قدیم ایرانیان نوروز یعنی اول سال خود را در اول بهار داشتند اساسی ندارد و فقط اصلاح ( یا رفورم ) ملکشاه سلجوقی و نیز تصادف همان نوروز قدیم ایرانی در سیر تدریجی خود به اوائل بهار در اواخر قرن چهارم و اوائل قرن پنجم هجری یعنی دوره ظهور شعرای نامدار و نویسندگان ایراتی باعث این خیال و اشتباه شده "
🔸 " پس کلیه آنچه در بعضی تقویم های متجدد و مقالات حماسی ملت پرستانه ملاحظه می فرمایید از تاریخ باستانی و نوروز شش هزار ساله و غیره و غیره اگر چه خوش آیند و باب طبع و مطلوب ذوق افتخارات جویانه ابنای زمان است مبتنی بر اساس تاریخی نیست ".
🔹 " در ایران قبل از اسلام مبداء تاریخ ثابتی به طور عموم وجود نداشته و سال جلوس هر پادشاهی مبداء تاریخ جدیدی بوده و جلوس پادشاه بعد مجدداً مبداء تازه می شد و چون جلوس یزدگرد آخرین مبداء تاریخی بود که بعد آن پادشاهی دیگر به تخت سلطنت نیامد پس همان تاریخ یزدگردی که سال اول آن در 16 ژوئن سنه 632 مسیحی شروع شده بود مداومت یافت و تا امروز تاریخ زردشتیان با همات تاریخ یزگردی حساب می شود ".
ر ک : تقی زاده سید حسن، 1349، مقالات تقی زاده، زیر نظر ایرج افشار: ج اول / 203 _ 215
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
🔺مجله مکتب اسلام مقاله تندی منتشر کرده بود فرمانداری نامه داد مجله منتشر نشود حضرت آیت الله #بروجردی گفت این مجله مال من است و فرمانداری باید کتبا معذرت خواهی کند.
✍استاد علی #دوانی (ره)
📚خاطرات دوانی، 1382،ص 209
#خاطرات_علما
💠کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥استفاده به موقع!
🎤 #رهبر انقلاب :
🔸گاهی میبینید یک نفر پای تلویزیون نشسته و منتظر یک فیلم است. تلویزیون آگهی تبلیغاتی پخش میکند و گاهی پخش تبلیغات بیست دقیقه طول میکشد.
🔻یک وقت است کسی به آن تبلیغات احتیاج دارد. اما کسی که احتیاج ندارد آگهیهای تبلیغاتی را ببیند، این بیست دقیقه را چرا بیکار بنشیند؟!
🔹یک کتاب دم دستش باشد؛ بردارد و بیست دقیقه مطالعه کند. اگر مردم ما عادت کنند که از این وقتهای ضایعشونده برای مطالعهی کتاب استفاده کنند، جامعه خیلی پیش خواهد رفت و فرهنگ کشور، خیلی ترقّی خواهد کرد. ۱۳۷۵/۲/۲۲
#مشاوره_طلبگی
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔺 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥پرسش فلسفی استاد #دینانی از یک دانشجو:
❓چرا شلوار پاره پوشیدی؟! تبعیت از مُد چه معیاری داره؟
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥خاطراتی جالب از مرحوم آیت الله #مرعشی_نجفی 🎤 بخش اول از گفتگو حجت الاسلام سیدمحمود مرعشی نجفی با ط
💥در شب چهلم [رحلت] حضرت آیت الله #مرعشی_نجفی(ره) همراه با مرحوم آیت الله بهجت به حرم می رفتیم برای شرکت در مراسم ختم ایشان
حضرت آیت الله #بهجت(ره) فرمود : سالها قبل آیت الله مرعشی نجفی فرمودند من با شهادت از دنیا می روم. و آیت الله بهجت به ایشان فرمودند : شما با تأسیس این کتابخانه اجر شهادت را برده اید و نیاز به شهید شدن ندارید.
✍حجت الاسلام ابوالفضل #حافظیان بابلی
#خاطرات_علما
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
-مقاله پاسخ های علامه جعفری به برخی شبهات معاصر.pdf
205.9K
📘 #مقاله پاسخ علامه محمدتقی #جعفری به برخی از سوالات و شبهات معاصر
❓آیا دین آرامشی به وجود می آورد؟
❓چرا بعضی از جوانان امروزی از دین زده شده اند!؟
❓فرق گوشتی که به طریق اسلامی ذبح شده با گوشتی که بطریق غیر اسلامی ذبح می شود چیست؟
❓آیا جن و پری صحت داره؟
و...
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab