eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
502 ویدیو
351 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥بررسی اهداف نهضت سیدالشهدا علیه السلام در ترازوی تاریخ 🎤 استاد حامد جلسه اول موسسه علمی پژوهشی کلامنا مشهد ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
📜 تقریظ شهید آیت الله نوری (ره) بر کتاب وسائل الشیعة عاملی (ره) مرحوم شیخ فضل الله علاوه بر کتب متعدد فقهی و اصولی، آثاری در حدیث و فلسفه و ریاضی و شعر و نجوم و سیاست و..؟ هم دارند از جمله حاشیه بر شواهد الربوبیه ملاصدرا ره که اکثر این آثار به چاپ نرسیده متاسفانه و از برخی فقط اسمی به دست ما رسیده! ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥بی توجهی به تراث فرهنگی و هنری و معماری ایرانی-اسلامی به مرور آسیب های جدی به سبک زندگی ما وارد کرده که باید تلاش کنیم حتما اونها رو احیاء کنیم ... @zistshahr @kashkolenab
🔺دفاعی عقیم و پرهزینه / حکومت علوی : بعثت عدالت ✍آیت‌الله ابوالقاسم 🔹مدتی است برخی مبلغان و واعظان مشهور و محترم کشور، در دفاع و توجیه مشکلات موجود کشور، اوضاع حاکم بر حکومت امام علی – علیه‌السلام – را مطرح و وضعیت موجود را با حکومت مولا – علیه‌السلام – مقایسه می‌کنند! و آخرین آن، حرکتی بود که یکی از سخنرانان در چهارم مردادماه امسال (1402) انجام داد. در گذشته هم طلبه‌ای جوان مطرح کرد که حدود (یا بیش از) ثلث نهج البلاغه، راجع به متخلفان اقتصادی و غیر اقتصادی از کارگزاران حکومت علوی است. دیگری در مشهد مقدس مطرح کرد که حدود سی فساد در حکومت امام – علیه‌السلام – بوده است که امام نتوانسته‌اند آن ها را معالجه کنند. چنان که واعظ دیگری در پاسخ به سوال یکی از اصحاب رسانه که مطرح کرد (بدین مضمون): به نظر شما، امام خمینی و رهبران انقلاب ایران تا چه حد در پیاده کردن اهداف خود موفق بوده اند؟ پاسخ داد: من سوال را به شما برمی‌گردانم و می‌پرسم: اصولا پیامبران و پیامبر اسلام - صلی الله علیه و آله- تا چه پایه موفق بوده‌اند؟(استفهام انکاری) 🔸طبیعی است که این حضرات، خود را موظف به دفاع از عملکردها و وضعیت موجود دانسته و به گمان خویش، تکلیف خود را انجام داده‌اند و از نظام، انقلاب و مسئولان دفاع جانانه کرده‌اند؛ قهرا در آینده هم شاهد ادامه این حرکت خواهیم بود. از آن جا که عموم این آقایان، از چهره‌های انقلابی و از موقعیت قوی در امر تبلیغ برخوردار و صاحب تریبون‌های حساس‌اند (و اگر چنین نبود این جانب ورود نمی‌کردم) حقیر به تحلیل و بررسی این حرکت می‌پردازم. حاصل پرداختن به ادله ذیل، چیزی جز اثبات عقیم بودن این نوع دفاع (توهم دفاع) و پرهزینه بودن آن نیست؛ بدین قرار: 🔹آن چه این آقایان بیان می‌کنند یا در اصل خلاف واقع، یا غیر ثابت، یا راست ناقص و یا به قدری آمیخته به مبالغه است که هیچ کم از کذب ناموجه ندارد. با پوزش از اطاله نوشته، ناچارم توضیح کوتاهی در این باره داشته باشم. در مقایسه و تشبیه باید به همه اقتضائات تشبیه، توجه کرد. حکومت امام علی – علیه السلام – در طول چهار سال و چند ماه بر سرزمین پهناور اسلام که عراق و ایران بخشی از آن است بعثت عدالت بود که هرگز – هرگز – نباید رفتاری این چنینی با آن داشت! 🔸نباید تردید کرد دفاع‌هایی این چنین، هرگز منتقدِ به وضعیت موجود در جمهوری اسلامی ایران را معتقد به این روش حاکمیتی نمی‌کند؛ بر عکس، چوب حراج بر تراث می‌زند که بگویند: پس هر حکومتی از اسلام وضعیتش چنین است! من نمی‌دانم آن حضرات در آینده در نیمه شعبان، چگونه می‌خواهند از حکومت مهدوی بگویند و فریاد زنند که :«یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا بعد مَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»؟ 🔹این گونه سخنرانی‌ها، تأمین خاطر دادن به مسئولانی است که هیچ نیازمند به تأمین خاطر نیستند، بلکه بیش از هر چیز و هر زمان محتاج شنیدن نقدهای منصفانه، خالی از سفیدنمایی ناموجه (و البته به دور از سیاه‌نمایی) هستند. 🔸دفاع از انقلاب و نظام البته با پذیرش برخی کاستی ها، خود تحریمی و ... راه دیگری دارد که صاحبان احساس تکلیف در اینباره باید به آن بپردازند. 🔹در پایان تذکری مشفقانه و ناصحانه به این حضرات باید داشت که قدری با احتیاط سخن بگویید و بدون هیچ عایدی و نتیجه، ناخواسته نسل امروز را با حکومتی که بی‌همتا در عدالت بود، بدبین نسازید. مخاطبانی هم که این سخنان را می‌شنوند، نباید این سخنان را جدی بگیرند و نسبت به آن چه باید مدافعش باشند، بدبین شوند. خوب است کسانی که وظیفه خطیر و ظریف دفاع از انقلاب اسلامی را بر دوش می گیرند، اَبرو را طوری آرایش نکنند که چیزی از چشم باقی نماند! و بُن همان شاخه‌ای را که بر آن نشسته‌اند، به دست اره نسپارند! این روزها دشمنان اهل بیت – علیهم‌السلام – برای دور کردن نسل جدید شیعه از دامان پاک اهل عصمت‌، نقشه‌های بسیار پیچیده‌ای اجرا می‌کنند؛ در چنین فضایی لازم است هر گاه به دلیلی سخنی از اهل بیت علیهم‌السلام می‌گوییم، مراقب سوء استفاده‌های احتمالی و قطعی، از گفته‌هایمان باشیم. سخن گفتن از اهل بیت به هر عنوان ورود به وادی مقدس طُوَی است که باید با احتیاط در آن میدان قدم برداشت! فراموش نکنیم که: *إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا*. 🌐 متن کامل 👉 پ.ن: خود رهبری کاملا واقع بینانه حکومت حضرت رو ترسیم کرده اند و تاکید دارند که ما باید شبیه حکومت حضرت بشیم نه بالعکس ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
📚 مهم "نفائس الفنون فی عرایس العیون" ✏مولف: علامه شمس الدین محمد بن محمود آملی (ره) 🔍مصحح: علامه شعرانی (ره) ✍علامه (ره): اين همشهرى شما علامۀ متبحر ذو فنون محمد بن محمود آملى از دانشمندان بنام قرن هشتم هجرى است كه به قول قاضى نور الله شوشترى در مجالس المؤمنين اظهار عرض و طول فضل او در معقول و منقول طولى دارد؛ يكى از مؤلفات او نفائس الفنون است كه متضمن يك‌صد و شصت علم است و در هر فن چون مرد يك فنّ، استادانه سخن گفت. 📗دروس معرفت نفس، درس 76 🔺️در اهمیت مطالعه نفائس الفنون ✍علامه (ره) : "اگر معلوم شود که علمای دینی جز حدیث و خبر چیزی نمی‌دانند و از ادله عقلی بی‌خبرند، شبهه خواهد شد که تدین ایشان نعوذ بالله از جهل به علل اشیاء است و گرنه آنها که به اسرار وجود پی بردند در دین سست گشتند؛ ایمان مردم قدیم بدان سبب بود که علمای سلف از علوم عصر خویش با خبر بودند، الدین طوسی که بزرگترین متکلمان عصر خود و مروج دین تشیع بود، بزرگترین فیلسوف جهان و دانشمندترین مردم عصر خود بود... ...مردم امثال این دو مرد مومن را می‌دیدند به شبهه ملاحده و زنادقه اعتنا نمی‌کردند، چون می‌دانستند ملحد برای اثبات اعتقاد فاسد خود به هر دلیلی متمسک شود اکمل و اتم از آن دلیل نزد خواجه و علامه موجود است." 📙مقدمه نفائس الفنون، ص١١ اطلاعات بیشتر👉 📱دانلود نسخه انرویدی در کتابخانه همراه نور قیمت ارزان 👉 ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
آیت الله شیخ عباس از علمای اهل منبر تهران ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نقد تلقی تقابل صددرصدی بین متکلمین و فلاسفه 🎤استاد رسول رضوی(استاد کلام و مولف کتاب تاریخ کلام امامیه) ✂️برشی از نشست «بررسی تأثیرپذیری متکلمان اسلامی از یحیی نحوی در مسئله اثبات حدوث اجسام» ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
نکاتی درباره بیانیه اخیر آیت الله علیدوست افراد متعددی بیان می کنند که چرا اساتید و علمای حوزه در بعضی مسائل سکوت می کنند ، یکی از عللش واکنش و نقدهای تندی هست که برخی می نویسند! و البته ممکن است تبعات دیگری هم داشته باشد! یعنی آیت الله علیدوست که معمولا مشی انقلابی داشته و دغدغه حل مسائل فکری و فقهی معاصر و بارها در تلوزیون و نشست های علمی موسسات حوزوی و غیر حوزوی شرکت کرده ، تحمل نمیشه و برخی او را نا آشنا با تفکرات رهبری نامیده و برخی دیگر وی را تاثیر گرفته از ضدانقلاب و سکولارها قلمداد می کنند! چه انتظاری از بقیه هست که بخاطر یک اظهارنظر که معلوم نیست چقدر اثر داشته باشد آبرویشان را کف دست بگیرند؟! آقایان چه خبر است!؟ خجالت بکشیم! در جامعه ای که یک استاد مبرز درس خارج قم و صاحب تالیفات متعدد مهم ، تحمل نمی شود و نقدهای تند به وی زده می شود چطور انتظار داریم که علما و اساتید حوزه سخن بگویند!؟ کسی که خودش به آقای رحیم پور ازغدی انتقاد کرد که نباید فحاشی کرد...، خودش به طور ضمنی و با کنایه به استاد علیدوست بدتر از آن چیزی که نقدش کرده بود عمل کرده!! نمی دانم تا کی می خواهیم با برچسب زنی و نقد تند مثلا دفاع کنیم! حرف این نیست که بیانیه استاد علیدوست اشتباهاتی دارد یا خیر، حرف در این است که حتی یک بزرگی مثل ایشان هم اگر مطلبی را از سر دلسوزی بنویسد ممکن است برچسب بخورد و توهین بشنود! امیدواریم یکعده تندرو نتوانند آقای علیدوست انقلابی را غربگرا یا انگلیسی و... جا بزنند! خداوند عاقبت همه ما را ختم به خیر بفرماید 🎥 تاکید بسیار رهبر انقلاب بر گسترش فضای علمی و ارائه آراء بدون ترس👉
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥پاسخ های آیت الله ابوالقاسم به سوال درباره سه شخصیت فرزانه: معظم انقلاب (مدظله العالی) علامه (ره) آیت الله (ره) بارها گفته‌ام تضعیف رهبر انقلاب جایز نیست... راجع به شخصیت آیت الله مصباح در چند دقیقه نمی‌توان سخن گفت که حق ایشان ضایع می شود، من مدت طولانی شاگرد ایشان در فلسفه بودم ، ایشان تواضع بسیاری داشتند و این خیلی جالب بود، اساتیدی داشتیم که اگر مدتی طولانی خدمت ایشان بودیم حاضر نبودند یا پیش نمی‌آمد حق را به شاگرد بدهند اما ایشان در این خصوص ابایی نداشتند و تواضع بسیاری داشتند. از این نظر که ایشان صاحب دغدغه بود و اگر حوادثی می‌گذشت نمی‌گفتند به من چه ربطی دارد و غیرت دینی داشتند... 🌐متن کامل گفت‌وگو 👉 ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥بررسی اهداف نهضت سیدالشهدا علیه السلام در ترازوی تاریخ 🎤 استاد حامد جلسه دوم(آخر) موسسه علمی پژوهشی کلامنا مشهد ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥علی(علیه‌السلام) در برخورد با تخلف و فساد، خودی و غیرخودی نمی‌کرد! 🎤 معظم انقلاب: "عدالت بی‌اغماض و گسترده و بدون هیچ ملاحظه؛ این ‎عدالت عجیب و غریب که انسان واقعاً از شنیدن موارد این عدالت حیرت میکند." 🔸بلی؛ حضرت امیرالمومنین(ع) در مقابل برادرش عقیل، همانگونه بود که مقابل معاویه و طلحه و زبیر ایستاد. خودی و غیرخودی نمی‌کرد!‏ 🔹امیرالمومنین علیه‌السلام می‌توانستند بگویند چرا باید در اجرای ‎عدالت، این چنین کنم و موجب دشمنی کسانی که روزی در جنگ‌ها با پیامبر بوده‌اند و سوابق مبارزاتی دارند، شوم؟ مصلحت مسلمانان در این نیست که وارد جنگ شویم! اما می‌بینیم که در حکومت‌داری، ایشان هیچ مصلحتی را بالاتر از اجرای عدالت ندانست! تن به جنگ داخلی داد اما حاضر به باج‌دادن و سهم‌دادن به کسانی که جزو اصحاب پیامبر هم بودند نشد! 🔸حالا حکومت "علی‌دوستان" چگونه باشد؟ حکومت وقتی در دست دوست‌‌داران و محبان علی باشد باید تفاوتی با حکومت دیگران داشته باشد یا خیر؟ امروز که حکومت در دست پیروان حضرت علی (ع) است باید تلاش کنیم خصوصیات حکومتی ایشان را پیاده کنیم وگرنه تفاوتی با دیگران نخواهیم داشت ولو نام‌مان شیعه باشد! منبع 👉 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️خطراتی که ما طلبه‌ها را تهدید می‌کند! 🎤استاد مؤیدی ✅کانال کشکول ناب🔻 🔸 @kashkolenab
جناب رییس به جای اینکه آقای منتظری رو برکنار کنه و یک شخص موثر و دغدغه مند رو جاش بزاره ، آقای مرتضوی مقدم که ویژگی های مثبت زیادی داشت رو برکنار میکنه و منتظری رو جای ایشون میزاره!!
وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لا يَجِدُونَ نِكَاحاً حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ . ملا فتح الله کاشانی در تفسیر این آیه می فرماید: در کنز العرفان آمده است کسی را نرسد که گوید میان آیۀ اولی وَأَنكِحُوا الأيامى مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضلِهِ)و ثانیه تناقض است؛ چه امر در اول به تزویج است با وجود فقر و در ثانیه امر است به صبر و تقاعد از آن. علامه در حاشیه بر سخن ملا فتح الله می گوید: شاید مراد از آیه اوّل ترس از فقر آینده است و در آیه دوم ترس از فقر موجود به حدی که توانایی حالی نداشته باشد. پس آن که فعلاً تمکن دارد از تزویج نباید از فقر آتی بترسد و اگر فعلاً تمکن ندارد، شکیبایی کند تا متمکن شود. 📚منهج الصادقین، ج۶، ص۳۰۵. ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
یکی به حاج آقای عالی و همفکرانش بگوید که برای مقابله با سیاه نمایی و برای افزایش امید در جامعه، روحانیت خصوصا اهل منبر باید بلندگوی درد مردم باشند! وقتی مردم در منبرهای مهم محرم به جای مطالبه گری از مسئولین ، می شنوند که آقا حکومت حضرت امیر علیه السلام هم آنچنان که برخی میگن خبری نبوده ، می خواهید امیدوار بشوند یا اینکه در ذهنشان می گویند عه! پس این آتئیست ها و اسلام ستیزها همچین هم دروغ نمی گفتن ، الکی از بچگی امام علی علیه السلام رو برای ما اسطوره عدالت و شجاعت در مقابل ظالمین نشون دادن!!! آقایون بفهمید که دفاع بد کردن از دفاع نکردن بدتر است، شما را به خدا اینطوری دفاع نکنید! امام خمینی ره : می‌خواهید اسلام را تبلیغ کنید؟ از حقوق محرومان دفاع کنید. ۶مرداد ۱۳۶۶ پ.ن: البته در اغتشاشات پارسال آقای عالی یک سخنرانی انتقادی دلسوزانه داشتند که ما منتشر کردیم. پ.ن۲: حاج اقای رفیعی چندتا انتقاد دلسوزانه امسال داشتند
🔺پاسخ دفتر آیت الله جوادی آملی به تحریف مطلبی با موضوع «مقایسه جمهوری اسلامی با حکومت امیر المومنین!» سخن سردبیر؛ 🔹 اخیراً مطلبی به نقل از حضرت آیت الله جوادی آملی در فضای مجازی به صورت تحریف شده، منتشر گردیده که باعث سوء برداشت هایی در جامعه شده است. آنچه به صورت تحریف شده از لسان آیت الله جوادی آملی نقل گردیده، این است: 🔴 آیت الله جوادی آملی: جمهوری اسلامی از حکومت امیر المومنین (ع) بهتر است... هر چند مانند مولا علی ع نیامده و نخواهد آمد. 👈 چهار تا و چهارصد تا و چهار هزار تا فساد چیزی نیست که انسان بخواهد با آن اساس حکومت را بزند چرا که فساد در همه حکومت ها وجود داشته باید اصلاح کرد. ✅اما قبل از ورود به اصل سخنان حضرت آیت الله جوادی آملی، نکته ای را از نظر می گذرانیم: 🔹معظم له در جلسه 222 سوره نساء (تاریخ 13/11/1372) در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان، نکاتی را جهت استفاده هر چه بیشتر مبلغین از این ماه مبارک بیان می فرمایند، از جمله آن موارد «لزوم تعلیم در کنار تبلیغ»، «لزوم آگاهی بخشی به نسل جدید خصوصا جوانان و نوجوانان جامعه» و «بیاناتی مبنی بر دستورات قرآن کریم بر تربیت کودکان بر مبنای عفت و ادب» ارائه نمودند و سپس به جایگاه نظام اسلامی نیز اشاره کرده و مبلغین را از افراط و تفریط در دفاع از نظام بر حذر می دارند، و در این باره می فرمایند که هم باید هزاران جنبه مثبت نظام جمهوری اسلامی را دید و هم اگر جایی خلاف شرع یا اشکال باشد، تذکر داد تا اصلاح شود، و در هیچ جای از این جلسه درس، اصلا کلمه فساد به کار برده نشده است و مشخص نیست این نویسنده متن فوق، با چه توجیه شرعی و عقلی چنین جمله ناروایی را به حضرت استاد نسبت داده است؟؟... 🌐متن کامل پاسخ دفتر 👉 🌐مطالعه متن و صوت کامل جلسه👉 پ.ن: آقایان سخنان ۳۰ سال پیش رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی را آوردند برای توجیه کار خود، چرا به سخنان همین چند وقت پیش این دو بزرگوار توجه نمی کنید!؟ رهبری در این سالها بارها فرمودند که در عدالت عقبیم و باید بیشتر شبیه حکومت حضرت امیر علیه السلام بشویم. هر دوره ای اقتضای زمان خودش را دارد ، با روش سال ۷۰ نباید الان دفاع کرد، الان مطالبه گری و بیان درد مردم در کنار بیان ویژگی های مثبت ، می تواند امیدواری در جامعه ایجاد کند. ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
شیعیان و کتابت حدیث- مرکز فقهی امام باقر(ع) - مقاله.pdf
1.16M
📕 "شیعیان و کتابت حدیث" چکیده حدیث، از بیان شدن توسط معصوم تا قرار گرفتن در سطور کتب حدیثی، راهی را از میان حافظۀ راویان، به دفاتر حدیثی ایشان پشت سر گذاشته است. یکی از مسائل مهم -که در اعتبار روایات مؤثر است- زمان و چگونگی مکتوب شدن روایات است؛ معمولاً هرچه فاصلۀ میان صدور و کتابت روایت کمتر باشد، خلل آن کمتر خواهد بود. در این نوشته، پس از تقسیم دوران صدر اسلام تا زمان تصنیف جوامع حدیثی موجود نزد شیعه به پنج دوره (پیدایش منابع اولیۀ حدیثی، سکوت و تعلیق، شکوفایی حدیث، تکمیل، تدوین اولیه و پالایش، تصنیف جوامع حدیثی)، با ارائۀ شواهد متعدد، روشن می‌شود که حدیث شیعه از ابتدا با کتابت همراه بوده است. هرچند کتابت حدیث در ابتدا فراگیر نبوده و مکتوبات اولیۀ حدیثی در اختیار معصومان بوده، اما به طور خاص از دورۀ شکوفایی حدیث (دوران صادقین ع) به بعد، کتابت حدیث در امامیه رواج یافت؛ تا اینکه در دوران ائمۀ متأخر، غلبۀ تامی پیدا کرد. می‌توان ادعا کرد تا پیش از غیبت کبری، بخش اعظم روایات شیعه در اصول حدیثی و جوامع ابتدایی حدیثی تدوین شدند. در گام بعد با استفاده از این اصول، جوامع حدیثی تصنیف شدند که عمدۀ میراث حدیثی امروز شیعه، از این تصنیفات است. 🗃نشریه پژوهش های رجالی ، سال چهارم ، شماره چهارم 1400 ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
ضرورت تشکیلات (فراز و فرودهای حزب جمهوری اسلامی) - سخنرانی منتشر نشده شهید استاد سید عبدالکریم هاشمی نژاد.pdf
316.4K
📕 کتابچه "ضرورت تشکیلات" (فراز و فرودهای حزب جمهوری اسلامی) سخنرانی منتشر نشده شهید استاد سید عبدالکریم هاشمی نژاد 🔸انتشار برای اولین بار ✅کانال استاد 👇 ▪️ @shahid_hashemi_nejad
🔺طرح مسأله‌ ای توسط مرحوم سید اسماعیل صدر(صاحب شبهه عبائیه) 🎤آیت‌الله : شنیده‌ام که مرحوم سید اسماعیل صدر ـ که از خصوصیات ایشان طرح مسائل مشکله جهت بحث از آنها در حوزه‌های فقهی بوده است- مثل مسأله شبهه عبائیه که در استصحاب کلی قسم ثانی مطرح نموده است ـ این مسأله را از مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی سوال کرده بود، و در وسیله النجاة ایشان هم آمده است (وسیلة النجاة (مع حواشی الإمام الخمینی)، ص 482) و آن اینکه : شخصی از کسی یک دینار قرض می‌کند بدون اینکه رهن وثیقه‌ای در قبالش داده باشد، بعد هم یک دینار دیگر قرض می‌کند و یک چیزی را به عنوان وثیقه به او می‌دهد. حالا اگر در هنگام پس دادن قرضش، یک دینار را به قصد معین از هر کدام از آنها بدهد، روشن است که در این دو صورت مشکلی ندارد. و اما اگر یک دینار به دائن بدهد و هیچ کدام از آنها را قصد نکند چه حکمی دارد و به جای کدام دینار واقع می‌شود؟ مرحوم سید ابوالحسن در جواب می‌گوید در اینجا دو احتمال هست و هیچ کدام را هم بر دیگری ترجیح نمی‌دهد. می‌گوید اشکالی نیست بر اینکه نمی‌توان گفت که تمام یک دینار داده شده در مقابل تمام دیناری که مورد رهن است قرار می‌گیرد؛ ولی امرش دایر بین دو وجه است که یکی این است که تقسیط بشود؛ یعنی نصفش به جای نصف دینار رهن دار و نصفش به جای دینار بدون رهن واقع شود و دیگری این است که همه‌اش به جای دینار بدون رهن واقع شده، و دینار مورد رهن بتمامه در رهنیتش باقی بماند. درس خارج صوم، 13 آذرماه 1386 ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
علامه حلی متکلم یا فیلسوف اسلامی .pdf
736.8K
📕 "علامه حلی متکلم یا فیلسوف اسلامی؟" چکیده در این مقاله می کوشیم با استناد به آثار خود علامه بررسی کنیم که آیا او در حقیقت یک متکلم است، یا یک فیلسوف. بر اساس این پژوهش، فقط در هشت مورد علامه در مواجهه با فلاسفه آراء متکلمین را بر فلاسفه ترجیح داده است. البته سه مورد از آنها مخدوش بوده و متکلم خواندن علامه موجه نیست. همچنین بیست و یک مورد از مواردی که علامه در رویارویی با آراء کلامی، نظرات فلاسفه را بر نظرات متکلمین ترجیح داده، ذکر شده است. در بخشی از مقاله، دیدگاه اشمیتکه مبنی بر متکلم بودن علامه بررسی و نقد شده و در پایان بر این نکته تاکید شده است که علامه قطعاً یک فیلسوف اسلامی است، نه متکلم و انتساب علامه به هر دو حوزه به جهت اختلاف شدید در آراء بنیادین کلامی و فلسفی ممکن نیست. ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
🔺️آثار فلسفی علامه حلی(ره) علاوه بر کتب متعدد کلامی و منطقی ، ۱۶ اثر فلسفی به مرحوم علامه نسبت دادند از جمله دوتا شرح اشارات مفصل و یکی شرح متوسط ، دوتا شرح شفا ، شرح حکمة الاشراق، حل المشکلات من کتاب التلویحات شیخ اشراق، شرح هدایة الاثیریه و... از همه اینها فقط دوتا کتاب الاسرار الخفیه فی العلوم العقلیه و ایضاح المقاصد چاپ شده بود تا حالا! اخیرا بخش منطق کتاب "المحاکمات بین شراح الإشارات" نیز چاپ شده. نسخ خطی برخی از این کتبی که به چاپ نرسیده در کتابخانه ها موجوده 💎تلمذ علامه نزد الدین طوسی برای تحصیل علم فلسفه و هیئت ...أنّ مولانا العلّامة [الحلي] أعلی اللّه مقامه یقول عند ذکر اسم مولانا الخواجه فی نسخة إجازته الکبیرة لسادات بنی زهرة، و کان هذا الشّیخ أفضل أهل عصره فی العلوم العقلیّة، و له مصنّفات کثیرة، فی العلوم الحکمیّة و الشّرعیة، علی مذهب الامامیّة، و کان اشرف من شاهدناه فی الأخلاق- نوّر اللّه ضریحه- قرأت علیه «إلهیّات الشفاء» لأبی علیّ بن سیناء و بعض التّذکرة فی الهیئة تصنیفه، ثمّ أدرکه الأجل المحتوم. 📚روضات الجنات، ص ۳۰۲ ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab