May 11
💥گفتگو با استاد مسعود آذربایجانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و نویسنده کتاب «درآمدی بر روانشناسی دین» در سومین قسمت از فصل دوم چراغ مطالعه
🎥فیلم کامل گفتگو در آپارات👇👇
https://www.aparat.com/v/DblSj
⏳زمان برنامه: ۵۱ دقیقه
#روانشناسی_اسلامی
#معرفی_کتاب
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥ویژهنامه «چالشهای فقهی کرونایی» منتشر شد
🔹 این مجموعه حاوی ۱۱ گفتار از اساتیدِ مشارکتکننده در پرونده چهارم مناط است که با نگاهی فقهی به مباحث و چالشهای متأثر از ویروس کرونا به طبع رسیده است.
🔸 در این ویژهنامه مسائلی همچون تعارض اقتصاد و سلامت، قاعده لاضرر، قاعده احسان، ضمان حاکمیت و … مورد بررسی قرار گرفته است.
📚دریافت ویژه نامه👇
#علوم_انسانی_اسلامی
#معرفی_نشریه
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
ویژه-نامه-چالش-های-فقهی-کرونا.pdf
16.94M
📚 ویژهنامه #چالش_های_فقهی_کرونایی منتشر شد.
💥 این مجموعه حاوی ۱۱ گفتار از اساتیدِ مشارکتکننده در پرونده چهارم مناط است و با نگاهی فقهی به مباحث و چالشهای متاثر از #ویروس_کرونا به طبع رسیده است. در این ویژهنامه مسائلی همچون تعارض اقتصاد و سلامت، قاعده لاضرر، قاعده احسان، ضمان حاکمیت و … مورد بررسی قرار گرفته است.
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
بررسی مفهوم غلوّ و غالی گری در نظریات ولایی حافظ رجب برسی .pdf
406K
#مقاله بررسی مفهوم غلوّ و غالی گری در نظریات ولایی حافظ رجب برسی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥لعن ملاصدرا توسط مردم و یک شیخ بیسواد مدعی!
✂️بخشی از سریال #ملاصدرا
#نقد_حوزه
#تراجم_علما
#تکفیر
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
4_6048794526779180233.pdf
12.02M
التكفير في ضوء الفقه الشيعي.
آية الله العظمى الشيخ الوحيد الخراساني
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥 پیروی از کبَراء
✍استاد شهید #مطهری:
مسئله اکابر و اعیان غیر از مسئله تقلید اسلاف است. تقلید اسلاف این است که انسان به نسلهای
گذشته خودش [تعلق خاطر داشته باشد] دلش میخواهد که راهی را همان طور برود که آباء و اجداد رفتهاند. قرآن این را ذکر میکند. مسئله دیگر همان است که بیکن آن را «بتهای نمایشی» مینامد. مقصودش مکتبهای فلسفی است که شخصیت بزرگ علما و دانشمندان فکر انسان را گمراه میکند. انسان در یک مسئلهای میخواهد بیندیشد، در مقابل خودش ارسطو را میبیند، بوعلی سینا را میبیند، اینها با یک عظمتی آمدهاند روح و فکرش را پر کردهاند. ته دلش این است که بزرگان که نمیتوانند اشتباه کرده باشند پس لابد درست گفتهاند. سبب میشود که وقتی هم به خیال خودش دارد آزاد فکر میکند نمیداند که در زنجیر مرعوبیت عظمت بزرگان است. قرآن مسئله پیروی از کبراء- غیر از آباء- را صریح مطرح میکند. میگوید در قیامت وقتی که ما عدهای را میآوریم آنجا به آنها میگوییم چرا راه خطا رفتی و گمراه شدی؟ میگویند پروردگارا «إِنَّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ کبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبِیلَا» این بزرگان ما و این کبیرهای ما، چون عظیم و کبیر بودند، وقتی یک راهی را رفتند قهرا کوچکها هم از بزرگها پیروی میکنند (غیر از این است که نسل حاضر از نسل گذشته پیروی میکند).
📚نبوت ، ص۲۵۵
#نقد_حوزه
#تقلید_در_علم
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥 فرق بین اسلام و آنچه به عنوان اسلام معرفی شده
برای اینکه کمی معلوم شود فرق میان اسلام و آنچه به عنوان اسلام معرفی می شود تا چه حد است، شما را توجه می دهم به تفاوتی که میان « قرآن » و کتب حدیث، با #رساله_های_عملیه هست: قرآن و کتابهای حدیث، که منابع احکام و دستورات اسلام است، با رساله های عملیه، که توسط مجتهدین عصر و مراجع نوشته می شود، از لحاظ جامعیت و اثری که در زندگانی اجتماعی می تواند داشته باشد بکلی تفاوت دارد. نسبت اجتماعیات قرآن با آیات عبادی آن، از نسبت صد به یک هم بیشتر است! از یک دوره کتاب حدیث، که حدود پنجاه کتاب است و همۀ احکام اسلام را در بردارد، سه ـ چهار کتاب مربوط به عبادات و وظایف انسان نسبت به پروردگار است؛ مقداری از احکام هم مربوط به اخلاقیات است؛ بقیه همه مربوط به اجتماعیات، اقتصادیات، حقوق، و سیاست و تدبیر جامعه است.
📚ولایت فقیه/ص۱۱
#امام_خمینی
#نقد_حوزه
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
〽️استاد #محقق: شهید بهشتی را #تکفیر می کردند!...
👈 آشنایی با استاد مهدی محقق
#نقد_حوزه
#تراجم_علما
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥استاد رحیم پور ازغدی:
یکسری حرفهایی شهید #مطهری و شهید #بهشتی زدند ، که جرات نمی کنم ، الان بازگو کنم!
بعضی می گویند مسئله نقد حوزه را مطرح نکنید ، مردم میشنوند ،حیثیت روحانیت به باد می رود!/ آقاجان معلوم هست شما در چه عالمی سیر می کنید؟!...
#نقد_حوزه
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥در میان علما افرادی که زیاد استاد دیده اند و یا با یک استاد مدت زمان زیادی درس خوانده اند قدرت تفکر ندارند!
✍استاد شهید #مطهری:
در ميان علما افرادى كه خيلى استاد ديده اند، من به اينها هيچ اعتقاد ندارم. به همين دليل اعتقاد ندارم كه خيلى استاد ديده اند، همان كه برايشان باعث افتخار است. مثلًا می گويند فلان كس سى سال به درس مرحوم نائينى رفته يا بيست و پنج سال متوالى درس آقا ضياء را ديده. عالمى كه سى سال يا بيست و پنج سال عمر يكسره درس اين استاد و آن استاد را ديده، او ديگر مجال فكر كردن براى خودش باقى نگذاشته؛ دائماً می گرفته، تمام نيرويش صرف گرفتن شده، ديگر چيزى نمانده براى آنكه با نيروى خودش به مطلبى برسد.
مغز انسان، درست حالت معده انسان را دارد. معده انسان بايد غذا را از بيرون به اندازه بگيرد و با ترشحاتى كه خودش روى غذا می كند آن را بسازد. و بايد معده اينقدر آزادى و جاى خالى داشته باشد كه به آسانى بتواند غذا را زير و رو كند، اسيد ها و شيرههايى را كه بايد، ترشح نمايد و بسازد. ولى معدهاى كه مرتب بر آن غذا تحميل مىكنند و تا آنجا كه جا دارد به آن غذا می دهند، ديگر فراغت، فرصت و امكان برايش پيدا نمی شود كه اين غذا را درست حركت بدهد و بسازد. آنوقت می بينيد اعمال گوارشى اختلال پيدا می كند و عمل جذب هم در رودهها درست انجام نمیگيرد.
مغز انسان هم قطعاً همين جور است. در تعليم و تربيت بايد مجال فكر كردن به دانش آموز داده بشود و او به فكر كردن ترغيب گردد.
ما در ميان استادهاى خودمان، آن استادهايى را می ديديم ابتكار دارند كه زياد معلم نديده بودند. آقاى بروجردى را اغلب ايراد می گرفتند كه كم استاد ديده، و از نظر ما حسنش همين بود كه خيلى استاد نديده بود. ايشان هم كم استاد نديده بود، ده دوازده سال استادهاى درجه اول ديده بود، هفت هشت سال نجف و سه چهار سال اصفهان استاد ديده بود. ولى نجفيها قبولش نمی كردند، می گفتند اين استاد كم ديده، مثلًا بايد سى سال استاد ديده باشد. و به همين دليل كه كمتر استاد ديده بود، ابتكارش از اغلب آن علما بيشتر بود، يعنى فكر می كرد. مسائلى كه مطرح كرده مسائلى است كه خودش فكر مىكرد، چون مجال فكر كردن داشت.
به هر حال خيال نمی كنم اين مسئله جاى ترديد باشد كه در آموزش و پرورش، هدف بايد رشد فكرى دادن به متعلّم و به جامعه باشد. تعليم دهنده و مربى هر كه هست (معلم است، استاد است، خطيب است، واعظ است) بايد كوشش كند كه [به متعلّم و متربّى] رشد فكرى يعنى قوّه تجزيه و تحليل بدهد، نه اينكه تمام همّش اين باشد كه دائم بياموزيد، فرا گيريد و حفظ كنيد. در اين صورت چيزى نخواهد شد. تعقل همان فكر كردن است، نيروى فكر كردن خود شخص است كه استنباط بكند، اجتهاد بكند، رد فرع بر اصل بكند.
📚تعلیم و تربیت در اسلام صفحه 19
#شهید_مطهری
#تفکر
#نقد_حوزه
#تعلیم_و_تربیت
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
بررسی دیدگاه آیتالله جوادی آملی درباره براهین اثبات وجود خداوند .pdf
414.3K
📕 #مقاله بررسی دیدگاه آیتالله جوادی آملی درباره براهین #اثبات_وجود_خداوند
✍دکتر حمیدرضا #آیت_اللهی
💧چکیده مقاله:
براهین اثبات خداوند تاریخ پرماجرایی داشته و به مرور تطور پیدا کرده است؛ اما کمتر کسی را میتوان یافت که در آن نوآوریهای بسیار داشته و با تکیه بر بحثهای تاریخی در این زمینه توانسته باشد بهخوبی دیدگاههای بدیعی را درباره اعتبار یا بیاعتباری برهانهای تاریخی طرح کند. #آیت_الله_جوادی_آملی در کتاب ارزشمند «تبیین براهین اثبات خدا» و سایر کتابهایشان تمامی این نوآوریهای فلسفی را نشان دادهاند. این مقاله در نظر دارد این دیدگاههای قدرتمند فلسفی ایشان را که مشحون از دقت و نوآوری است، بررسی کند. این دیدگاهها فقط درباره برهانهای اثبات خداوند نیست، بلکه نشانگر تعمق فلسفی ایشان در #فلسفه_غرب و به رخ کشیدن تواناییهای #فلسفه_اسلامی در این زمینه است. در این مقاله نکتهسنجیهای گوناگون فلسفی ایشان نشان داده میشود.
#نوآوری_ها
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥پرورش مدیران غرب زده و مجذوب غرب حاصل انحراف علوم انسانی در کشور است!
🎤 #رهبر_انقلاب:
اینکه بنده دربارهی علوم انسانی در دانشگاهها و خطر این دانشهای ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاهها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانیای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهانبینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران میآیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. حوزههای علمیه و علمای دین پشتوانههائی هستند که موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامهریزی، برای زمینهسازیهای گوناگون. پس نظام اسلامی پشتوانهاش علمای دین و علمای صاحبنظر و نظریات اسلامی است؛ لذا نظام موظف به حمایت از حوزههای علمیه است، چون تکیهگاه اوست
.۱۳۸۹/۰۷/۲۹
#علوم_انسانی_اسلامی
#علم_دینی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥 #تکفیر شیخ هادی!
🎤آیت الله #شبیری_زنجانی، جرعه ای از دریا، جلد 3 ص 339
#تراجم_علما
#نجم_آبادی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خاطره زیبای استاد مهدی #محقق از استادش مرحوم علامه سید محمدکاظم #عصار (۱۲۶۳-۱۳۵۳ش) فقیهِ فیلسوف و ریاضیدان ساکن تهران
🌐 آشنایی با زندگینامه علامه عصار 👉
#تراجم_علما
#سیره_علما
#تمدن_اسلامی
#علم_و_دین
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
ghese-rastgoowww.noor-neshat.com_.pdf
638.8K
📜 #جزوه قصه گویی و قصه پردازی برای کودکان و نوجوانان
✍ مرحوم استاد حجت الاسلام محمد حسن راستگو
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥رسم ایشان است که به دیدار طلبههای غریب میرود!
در سال ۱۳۲۲ به اتفاق برادرم برای تحصیل در حوزه علمیه وارد قم شدیم، به مدرسه فیضیه مراجعه کردیم تا حجرهای در اختیار بگیریم که مدیریت آن به عهده شهید صدوقی بود. ایشان با بزرگواری حجرهای در اختیار ما گذاشتند، همان روز به ما اعلام کردند که آیت الله حجت میخواهند به دیدن شما بیایند!
خیلی تعجب کردیم، اما گفتند رسم ایشان است هر طلبه غریبهای که وارد مدرسه علمیه میشود، ایشان به ملاقاتشان میرود!
آن زمان سماور نبود، یک حلبی پیدا کردیم تا یک چایی برای پذیرایی از ایشان دم کنیم، ایشان تشریف آوردند و محبت زیادی کردند و فرمودند:
هر مشکلی که داشتید، به ما اعلام کنید!
بعد از چند وقت خدمت ایشان رسیدم و گفتم: میخواهم برای سفر تبلیغی بروم، ایشان پاکتی حاوی ۲۵ تومان و یک اجازهای، مکتوب کردند و به من دادند تا به مشکلی برنخورم!
📚سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از: قم نیوز، گفتگو با آیت الله العظمی حسین #نوری_همدانی، ۹۶/۱۰/۳۰.
#تراجم_علما
#سیره_علما
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
🗓 به مناسبت سوم آذر سالروز رحلت #آیتالله_میرزا_محمدعلی_شاهآبادی
✨ امام خمینی (ره) علاوه بر رویکرد عرفانی و سلوکی، در سیره مبارزاتی خود نیز بسیار متأثر از استاد خود آیتالله شاهآبادی بود. چیزی که کمتر به آن پرداخته میشود.✨
✍ آیتالله شاهآبادی طی نامههایی به نجف و قم و بلاد ایران از علما خواست برای مبارزه با دینستیزی #رضاخان اقدام کنند و پیشنهاد تحصن در حرم حضرت عبدالعظیم را مطرح نمود. تنها دو نفر از علما با او همراهی کردند و حدود ۱۱ ماه در حرم حضرت عبدالعظيم دست به تحصن زد. او در دو ماه محرم و صفر هر روز به منبر رفته بر علیه رضاخان سخنرانی کرد.
🔹 جمله معروف ایشان بر منابر در روزهای تحصن اینگونه بود: «#رضاخان، دستنشاندۀ انگلیس است و هدفش اعدام قرآن و اسلام است. اگر با منِ روحانی مبارزه میکند، نه به خاطر خودِ من است، بلکه به این دلیل است که من مبلغ قرآنم. به دنیا اعلام میکنم که اگر حرکت نکنید، این خبیث اسلام را از بین میبرد.»
🔹این تحصن پس از نزدیک به ۱۱ماه با اصرار برخی از علما شکسته شد و وی به تهران بازگشت امّا به خاطر فساد زیاد در شهر تهران به اعتراض از تهران به قم مهاجرت نمود (در ۱۳۰۷ش) و هفت سال در قم به تدریس فقه، اصول، فلسفه، عرفان و اخلاق مشغول شد.
🔹در ۱۳۱۴ش (۱۳۵۴ق) به دلیل درخواست مردم تهران و بیماری فرزندش، به تهران بازگشت و در #مسجد_امین_الدوله به امامت جماعت و وعظ و خطابه و تدریس مشغول شد. پس از ۲ سال نماز جماعت، تدریس و سخنرانی خود را به یکی از شبستانهای #مسجد_جامع_تهران منتقل کرد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
4_528344903701233874.mp3
1.38M
⚠️ وظیفه بر زمین مانده حوزه علمیه در قبال علوم انسانی
🎤 #رهبر انقلاب :
🎓 ۲ میلیون نفر دانشجوی علوم انسانی!
🔍 در زمینه علوم انسانی کار بومی و تحقیقاتاسلامی چقدر داریم؟
📥 کتاب آماده در زمینه علوم انسانی چقدر داریم؟
❌ این نگران کننده است...
🗞 علوم انسانیای که امروز رایج است:
🔻محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است.
🔻متکی بر جهانبینی دیگری است؛ هدف دیگری دارد.
☑️ وقتی اینها رایج شد:
🔻مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند
🔻همین مدیران میآیند در رأس...
✅ حوزههای علمیه و علمای دین پشتوانههائی هستند که #موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند.
#علوم_انسانی_اسلامی
#نقد_حوزه
🔷 کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
هنر بزرگ سيدجمال در مبارزه سياسى او نبود. در اين بود كه اسلام را بعنوان يك دين زنده و بعنوان يك مايه زندگى و بعنوان يك مكتبى كه يك نظام اجتماعى را در خودش دارد مطرح ميكرد
#رهبر_انقلاب
🗓63/2/10
#تراجم_علما
🚦کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥 #مطهری در مساله ولایت خیلی محکم نیست!!
👌گوشه ای از جوّ سازی های عليه شهید مطهری به روایت آیت الله #شبیری_زنجانی
📚جرعه ای از دریا
🔴 کشکول ناب حوزوی👇
✅ @kashkolenab
💥برای تحول حوزه باید جلوی خشکه مقدس ها ایستاد و مراجع و علمای مخالف را قانع کرد که دنیا عوض شده است.
🔻استاد شهید #مطهری:
👈🏻 «اول باید بودجه ثابتی برای تشکیلات روحانیت خود داشته باشیم که فلان بازاری و خمس و سهم امام بده با ما وَر نرود و ما هم عوام زدگی پیدا نکنیم؛ بعد هم باید محکم جلوی خشکه مقدس های و منفی باف ها که سدّ راه هستند ایستاد و مراجع و علمای مخالف را قانع ساخت که دنیا عوض شده و هر چه زودتر و سریع تر دست به کار شد و یک لحظه هم نباید فرصت را از دست نداد.
⭕️ اگر دیدیم جو سازی و سمپاشی می کنند و چماق #تکفیر بلند کردند که " می خواهند نظام عالم آخوندی را به هم بزنند و آنچه را از زمان شیخ طوسی بوده عوض کنند، اینها از کجا الهام می گیرند؟ ای داد و ای بیداد"؛ باید با یکی از آنها که بیش از دیگران آمادگی دارد همکاری کرد و مشغول کار شد. خدا با ماست و مردم هم آماده اند و دنبال این کار هستند. خود آنها جواب مخالفین و منفی باف ها را می دهند.»
📚مرحوم استاد علی دوانی/خاطرات من از شهید مطهری ص 30
#مخالفت_با_تحول_حوزه
#نقد_حوزه
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
💥اتمام حجت #امام برای تمام حوزویان و علما!
پ.ن:خون شهدایی مثل شهید فخری زاده بر گردن خیلی از ما حوزویان خواهد بود! ای کاش بدانیم که مدیون خون شهدا هستیم و روز قیامت باید جواب بدهیم!
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
فیزیک و فلسفه اسلامی-94.pdf
5.97M
📜بخشی از گفتگوهای فلسفه اسلامی و فیزیک در انجمن حکمت و فلسفه ایران دربارهی هویت اتصالی اجسام
♨️دکتر محسنی در این گفتگوها، همان #شهید_محسن_فخری_زاده است.
@ghafari_ir
💥شهید فخری زاده در فلسفه علم و فیزیک متخصص بوده اند💥
#بسط_فلسفه_به_مسائل_روز
🔴 کشکول ناب حوزوی👇
✅ @kashkolenab
⚡️در پی شهادت دکتر محسن فخری زاده پدر برنامه هستهای ایران، دکتر #مهدی_گلشنی استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و پدر فلسفه علم ایران در یادداشتی به بخشهایی از شخصیت علمی و اخلاقی ایشان اشاره کرده است:
✍متن یادداشت 👇
کشکول ناب حوزوی
⚡️در پی شهادت دکتر محسن فخری زاده پدر برنامه هستهای ایران، دکتر #مهدی_گلشنی استاد فیزیک دانشگاه صنع
💥یادداشت دکتر مهدی #گلشنی(پدر فلسفه علم ایران):
سخنی چند دربارۀ شهید دکتر فخری زاده (رحمة الله علیه)
ولا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ. فرِحینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ وَیَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم أَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَلا هُم یَحزَنونَ
شهید دکتر فخریزاده، انسانی متواضع، دغدغه مند نسبت به مقتضیات روز و دارای منشی عرفانی بودند که عمر شریفشان را در جبهههای جنگ و اقسام فعالیتهای علمی، دفاعی و غیردفاعی صرف کردند و در ایام کرونا دنبال تهیۀ کیت کرونا و تلاش برای تولید واکسن آن بودند.
من در نشستی که با ایشان در اواسط دی ماه ۱۳۹۶، همراه با آقایان دکتر مصطفی تقوی و دکتر ابراهیم اصولی، در اتاقم در گروه فلسفۀ علم دانشگاه صنعتی شریف داشتم، بحثهایی دربارۀ بعضی از ابعاد فلسفی فیزیک و مباحث فلسفی فیزیک مطرح در گروه فلسفۀ علم دانشگاه صنعتی شریف شریف و بعضی مسائل مطرح در سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع صورت گرفت.
ایشان برخی مباحث فلسفه فیزیک را از دیدگاه متفکران غربی و اسلامی مطرح کردند. از جمله به وجوه اشتراک و افتراق مادۀ فلسفی و مادۀ فیزیکی پرداختند و ایدۀ انرژی، به عنوان زیربنای ماده و انرژی مرسوم، را مطرح کردند.
شهید دکتر فخریزاده معتقد بودند که فیزیک معاصر در حد مرزی علم حرکت میکند و معتقد بودند که مسالۀ موج - ذره حل نشده است (همان طور که دیراک میگفت)، و نظرشان این بود که ذرات میتوانند از طریق امواج تبادل اطلاعات کنند.
شهید دکتر #فخری_زاده در کنار ورود به حوزههای فیزیک و مهندسی هستهای و فناوریهای دفاعی، در عرصۀ اجرایی هم کارآمدی بسیار بالایی داشتند واز دانش و ژرفاندیشی فلسفی برخوردار بودند. همچنین به حکمت متعالیه، هم از ابعاد عقلانی و هم از ابعاد عرفانی آن، علاقۀ وافر داشتند.
استاد فخری زاده بر تعامل فلسفه اسلامی و علوم روز تأکید داشتند و حیات متعالی را در این میدانستند که این تعامل منجر به رشد هر دو شود، اما معتقد بودند که #فلسفه_اسلامی در دوران حاضر چنین تعاملی را ندارد و کمتر به نقد تفسیرهای فلسفی ناشی از علوم، بر اساس مبانی فلسفه اسلامی، پرداخته است. فلسفه اکنون همان است که ملاصدرای شیرازی میفرمود، شاید بعضی از مثالهای آن تغییر یافته باشد، اما در مغرب زمین این تعامل دائماً رو به رشد است.
ایشان معتقد بودند که باید به داشتههای فلسفی خودمان برگردیم و از حکمت اسلامی خودمان در راستای توسعۀ علم و فناوری و نوآوری برای ایجاد یک #سبک_زندگی_اسلامی و یک #تمدن ایرانی- اسلامی نوین برآئیم.
در آن جلسه تفاهم نامهای با ایشان امضا شد، که شامل همکاری ما با سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در امر مشارکت در توسعۀ علم و فناوری بر اساس جهانبینی توحیدی؛ همکاری در حل بعضی مسائل مطرح شده از طرف آن سازمان؛ همکاری در برگزاری همایشهای داخلی و بینالمللی و میزگردها و همکاری در طراحی و اجرای بعضی طرحهای پژوهشی و دورههای آموزشی بود.
چند ماه پس از امضای این تفاهم نامه، با بازنشسته شدن من توسط آقای دکتر فتوحی رئیس دانشگاه، اجرای این طرح منتفی شد.
شهید بزرگوار دکتر فخری زاده (رحمة الله علیه) چند خصوصیت داشتند که در میان عالمان امروزی کمیاب است. اولاً فوق العاده متواضع بودند. ثانیاً از اقتضائات زمان حال آگاهی داشتند و نسبت به رفع نیازهای کشور بسیار حساس بودند. ثالثاً روی استفاده از فلسفۀ اسلامی در علوم و تعامل این دو حوزه تأکید داشتند. مهمترین درسی که نسل امروزی می توانند از آن شهید جلیل القدر فرابگیرند توجه به این خصیات تأثیرگذار است.
شهادت این جهادگر عرصۀ علم و فناوری برای جامعۀ اسلامی ما ضایعهای جبران ناپذیر میباشد. خداوند متعال روح این عالم بزرگوار را غریق رحمت فرماید.
#شهید_محسن_فخری_زاده
#بسط_فلسفه_به_مسائل_روز
🔴 کشکول ناب حوزوی👇
✅ @kashkolenab
⚠️خیلی ها هستند می گویند چه می شد ای کاش با دشمن مذاکره می کردیم!
🎤 استاد #شهید_هاشمی_نژاد :
🔺دشمن در میدان مبارزه اگر احساس کند که موضع رقیب ضعف دارد، ضربه را شدیدتر می کند و به همین دلیل است که #سازش در منطق امام در طول این چندین سال اصلاً وجود نداشت.
⚠️خیلی ها بودند و هستند، الآن هم هستند گاهی به زبان می آورند گاهی نمی آورند که ای! چه می شد آقا خوب می پذیرفتند بختیار را، #مذاکره می کردند شاید کار به یک صورتی بهتر پایان می پذیرفت و تمام می شد!
♨️اینها ناشی از روح محافظه کارانه اشخاص و #عدم_شناخت نسبت به ماهیت دشمن یعنی در واقع همان امپریالیسم جهانی، همان نظام سرمایه داری انحصارطلب که در رأس آنها #آمریکا است و عامل اصلی اجرای آن حالا در کشور، این مرد پلید جناب بختیار است، همان طوری که عامل اجرای آن تا دیروز محمدرضا (پهلوی) بوده است، اما الآن بختیار است...
📆سخنرانی شهید در اوایل انقلاب پیرامون شیوه های تعامل با زورگویان و کشورهای به اصطلاح ابرقدرت
#مذاکره_با_آمریکا
#غربزدگی
🔴 کشکول ناب حوزوی👇
✅ @kashkolenab
عدل الهی و اختلافات در آفرینش .pdf
766.6K
📚 #مقاله عدل الهی و اختلافات در آفرینش
✍استاد محمدصفر جبرئیلی
💧چکیده💧
مسالهی شرور از دیرباز به عنوان چالشی در برابر عدل و حکمت الاهی مطرح بوده است. تفاوتها و گوناگونی آفریدهها و سرّ آن، به عنوان نمونهای شاخص از شرور در #کلام_جدید و #فلسفه_دین مورد بررسیهای فراوان قرار گرفته و در نتیجه دیدگاههای متعددی در تبیین و تفسیر آنها ابراز شده است. برخی مادیگرایان وجود تفاوتها را شاهد و قرینهای بر ظلم و تبعیض دانستهاند، اما اندیشمندان اسلامی با تبیین و تحلیلهای متنوعی از تفاوتها، به سازگاری و حتی تلازم آنها با عدل و حکمت الاهی پرداختهاند. ناکافی بودن تبیین اشاعره در پاسخ به سوالات و شبهات مطرح شده، عدم طرح تفصیلی بحث توسط متکلمان پیشین عدلیه و طرح شبهات جدید موجب شد تا اندیشمندان معاصر امامیه به طور مبسوط به تحلیل و تبیین این مسأله بپردازند. بهره گیری از روش لمّی برای اثبات عدالت الاهی، ذاتی دانستن اختلاف اشیاء، تلازم نظام احسن و غایت نهایی با ضرورت تفاوتها، تاثیر گذاری مبادی قابلی و وسایط اختیاری و غیر اختیاری در به وجود آمدن تفاوتها، از مهمترین پاسخها و تبیینهای ارائه شده از طرف متکلمان معاصر است که در این نوشتار مورد ارزیابی قرار گرفتهاند.
🔴 کشکول ناب حوزوی👇
✅ @kashkolenab