eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
502 ویدیو
351 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab
مشاهده در ایتا
دانلود
💥نظر استاد شهیدی‌پور درباره نظام اقتصادی اسلام (درس خارج فقه پول- 30مهر 99) ⚡️ این‌که ما بگوییم اسلام نظام اقتصادی ندارد؛ یک سری احکام تعبدی است، این‌ها را مراعات کنید، بعد دیگر هر چی شد مهم نیست، این خلاف مفاد آیات و روایات است. 📖 ما یک علم اقتصاد داریم که روشن است، علم اقتصاد راه‌های علمی برای مبارزه با تورم یا ایجاد رونق اقتصادی را نشان می‌‌دهد که اگر این کار را بکنید تورم پایین می‌آید اگر آن کار را بکنید رونق اقتصادی حاصل می‌‌شود و امثال آن. چقدر سود بدهید اقتصاد رشد می‌‌کند سود را کم کنید نتیجه‌اش چه می‌‌شود. این علم اقتصاد است و هیچ کس ادعا ندارد اسلام علم اقتصاد دارد. اصلا علم اقتصاد ناشی از تجربه است و اسلام دین آسمانی است برای هدایت انسان‌ها. اصلا‌ شأن اسلام بالاتر از این است که بخواهد به عنوان دینی که علم اقتصاد دارد یا علم طب دارد، بخواهد کار بکند. چون فراتر از زمان‌ها و مکان‌ها است. در این موارد، شرائط مختلف زمان‌ها و مکان‌ها تاثیر دارد. 🖋 اما مکتب اقتصادی که بگوییم اسلام ندارد این درست نیست. بالاخره اسلام وراء این احکام تعبدی، یک ارزش‌‌هایی را در مسائل اقتصادی مطرح کرده است. اگر ما فقط بگوییم احکام تعبدی داریم، حیل ربا جایز است، زکات هم اگر همان نُه مورد بود زکات می‌‌گیریم، ‌نبود نمی‌گیریم، حالا مردم مبتلا به فقر بشوند ما وظیفه‌ای نداریم!، خدا خودش زکات را در نُه چیز قرار داده، ما بیاییم بگوییم زکات در بیشتر از نه چیز است؟ اگر بگوییم اسلام مکتب اقتصادی ندارد و یک سری احکامی است که ما اجراء می‌‌کنیم و به نتیجه‌اش کار نداریم، در این صورت قطعا اسلام نظام اقتصادی نخواهد داشت چون یک سری احکام تعبدی و شکلی است که باید این شکل را مراعات کنیم. 📖 به قول مرحوم آقای تبریزی که خودشان طبعا طرفدار همین مطلب بودند که یک احکام تعبدی است، ‌ظلم بودن ربا هم ظلم تعبدی بودن آن است چون خدا حرام کرده ظلم شده و الا اگر خدا حلال می‌‌کرد ربا را که ظلم نبود. «لاتَظلمون» چون خدا گرفتن سود را در قرض حرام کرده است؛ و لکن از راه‌های دیگر بیایید، به جای این‌که بگویید قرض به شرط سود می‌‌دهیم که ربا است بیایید جعاله بر قرض، مقترض بگوید من اقرضنی فله علیّ‌ کذا و کذا. 🖋 ما می‌‌گوییم اسلام وقتی می‌‌گوید ربا نگیرید ظلم است، این نشان می‌‌دهد یک طرز تفکری دارد که این محتوا را ظلم می‌‌داند. عرفی نیست بگوییم این شکل ظلم است. این شکل را عوض بکنید ظلم نیست. 🕋 اسلامی که می‌‌گوید ما زکات را واجب کردیم تا فقر را در جامعه برطرف کنیم، اگر مصادیق زکات -که امروز درهم و دینار وجود ندارد و بقیه موارد هم اندک است- موجب برطرف شدن فقر در جامعه نشد این خلاف این است که «ان الله اشرک الفقراء فی اموال الاغنیاء و لو علم انه لایکفیهم لزادهم» یا آیه «کی لا یکون دولة بین الاغنیاء منکم». هدف از تشریع احکام اقتصادی که از ثروتمندان زکات بگیرند یا احکام دیگر این است که ثروت فقط در بین اغنیاء در گردش نباشد، دیگران هم از این اموال استفاده بکنند. زکات برای رفع فقر فقراء‌ است و اگر وضع طوری بشود که رفع فقر فقراء‌ نشود باید حاکم مسلمین جایگزینی درست کند که رفع فقر فقراء‌ بشود. این اقتصاد اسلام را نظام‌مند می‌‌کند و دیگر نباید با تغییر شکل آن، نظام‌ اقتصادی اسلام مختل بشود. ✅ این‌ها یعنی نظام‌مند بودن اقتصاد دین. و این نظام باید حفظ بشود. اگر بناء باشد با تغییر شکل این نظام مختل بشود این کشف می‌‌کند آن تغییر شکل‌ها مشکل دارد. 🖋 فقهایی که می‌‌گویند احکام دین، احکام تعبدی است حالا حکمت‌هایی دارد سر جای خودش و ما اگر این احکام تعبدی را رعایت کردیم و از راه‌های دیگری که خدا منع نکرده استفاده کردیم، دیگر کاری نداریم به این‌که نتیجه‌اش چه می‌‌شود. این یعنی اقتصاد اسلام نظام ندارد، مکتب اقتصادی در اسلام نداریم. و ما به نظرمان این خلاف مفاد آیات و روایات است. ✍حجه الاسلام محسن امیدوار از اعضای مرکز تخصصی حوزه مشکات 1399/08/02 @meshkat_qom 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 نظریه‌ی اقتصادی امامَین انقلاب 🎤استاد احمدعلی یوسفی 🔸شنبه، نهم اسفند ۱۳۹۹ ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥بسیار بسیار کم کار کردیم! 🎥آیت الله (ره): کل فعالیت روحانیت و حوزه را که مقایسه می‌کنیم با نیازهایی که جامعه داشت و بستری که فراهم شده بود و می‌شد کار بکنند، اعتراف می‌کنم که بسیار بسیار کم کار کردیم. خیلی عقبیم. هرکسی از خودش سوال کنه که چیکار کرده برای اسلام... 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
♨️تاثیر گناه بر علم ✍آیت الله : بسته شدن و واژگونی دل، ویژه کافران و منافقان نیست، بلکه به هر میزانی که دل آدمی به زنگار گناه آلوده گردد، واژگون و مختوم گشته، به همان اندازه از فهم آیات الهی محروم می گردد و این واژگونی دل از آلودگی به مکروهات آغاز میشود و به گناهان صغیره و سپس به کبیره می رسد و از اکبر کبایر که کفر به خداست، سر بر می آورد. معیار سنجش بیماری قلب نیز مقدار بی توجهی انسان به فهم آیات الهی یا انزجار از آنهاست. 📚 تسنیم ج 2 ص 234 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️اقتصاد نهاد دین از کجا باید تامین شود؟ ▪️سرمقاله‌ی هفته‌ی بیستم سوره ⬅️ ایده استقلال نهاد دین از دولت در اندیشه‌های «جان لاک» صورتی نظری و فلسفی یافت. لاک، دولت را نگاهبان حقوق و آزادی‌های فردی می‌دانست، حال آنکه کار نهاد دین بالذات دواطلبانه و آزادانه است. ⬅️ در تقویت ایده لاک، کانت نیز صراحتاً از استقلال ساختاری و اقتصادی نهاد دین در برابر دولت سخن گفت. به باور کانت بار مسئولیت و مخارج نگهداری کلیسا نباید بر دوش دولت بیفتد و آن بخش از مردم که تابع عقیده و کیش خاصی هستند، باید آن را تامین کنند. ⬅️ پس از انقلاب اسلامی؛ با استقرار حکومت دینی، استقلال نهاد دین از حکومت غیرممکن به نظر میرسید. در میان نظریه‌های موجود در باب اقتصاد نهاد دین دو نظریه «وابستگی یا دولت محور» و «استقلال یا حوزه محور» قابل بازخوانی است. آیا استقلال حوزه بر استقلال مالی آن از قدرت سیاسی استوار است یا کمک مالی قدرت سیاسی به حوزه استقلال آن را مخدوش نمی‌کند؟ @Soore_tv4 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥فایل صوتی نشست تخصصی با موضوع «درآمدی بر فهم تمدنی از قرآن» 🎤 حجت الاسلام دکتر حبیب اله @Habibollah_Babai 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥فایل صوتی نشست علمی « روش‌شناسی اجتهاد در فقه هنر » از سلسله نشست های علمی بر کرانه فقه 🎤 آیت الله ابوالقاسم 🏢برگزار کننده: مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)، ۱۴۰۰/۱۰/۱۶ 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
اجتهاد کلامی در منابع وحیانی .pdf
905K
📕 "اجتهاد کلامی در منابع وحیانی" ✍استاد علی (استادِ درس خارج کلام حوزه علمیه قم) 💧چکیده💧 اجتهاد در علم کلام با اجتهاد در علم فقه و سایر علوم دینی و بشری، تفاوت ماهوی ندارد. حقیقت اجتهاد کلامی در معنای فنّی و مصطلح اجتهاد، عبارت است از توانمندی بر استنباط و اثبات عقاید دینی و دفاع از آنها با بهره‎گیری از منابع و ادله عقلی و نقلی. این معنای اجتهاد کلامی واجب کفایی است، اما معنای ساده آن که عبارت است از تفکر عقلی ساده درباره اصول اعتقادات دینی که در توان عموم مکلفان است، واجب عینی است. موضوع بحث در این پژوهه، معنای فنی و اصطلاحی اجتهاد کلامی است که پس از بیان حقیقت و حکم شرعی آن، با بهره‏گیری از روش نقلی – تحلیلی، کارکردهای آن در منابع وحیانی و نمونه‎هایی از استنباط‎های کلامی بر اساس قواعد اصولی تبیین شده است. 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
💥باید به ستاد راهبری معماری شهرسازی حوزه علمیه خداقوت بگویممحسن مقصودی(مجری برنامه ثریا شبکه۱): اگر یادتون باشه در ماه های اخیر در ثریا چند برنامه انتقادی، پیشنهادی در خصوص طرح نهضت مسکن دولت رفتیم و تو برنامه پیشنهاد داده شد که مسکن های جدید بویژه در شهرهای متوسط و کوچک به صورت ویلایی ساخته شود. تاکید بر توسعه افقی با الگوی ایرانی اسلامی به جای توسعه عمودی آپارتمانی کنونی. این برنامه ها خوشبختانه بازتابهای زیادی داشت و دوستان وزارت راه و شهرسازی هم استقبال کردند. در همین راستا این هفته به دعوت دوستان این وزارتخانه جلسه ای مفصل (بیش از دو ساعت) با آقای مهندس رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی داشتیم. مهمان برنامه، آقای دکتر عباس جهانبخش، که استاد دانشگاه هستند و همکاران پژوهشی ایشان که از استادان دانشگاه و حوزه علمیه بودند مباحث تکمیلی را ارائه دادند (از تجربیات کشورهای مختلف و طرح های مشابه در ایران و وجهان) و مورد استقبال آقای وزیر قرار گرفت. باید به ستاد راهبری معماری شهرسازی حوزه علمیه خداقوت بگویم. یک کار علمی بسیار خوب در خصوص شهرسازی مبتنی بر اصول علمی، بومی و مبانی دینی و کاملا اقتصادی (ساخت زیست شهرهای ویلایی با امکان طراحی اشتغال بومی و محلی) که قبلاً بخشهایی از آن در ثریا نشان داده شد و مورد استقبال زیاد مخاطبان بود. در این جلسه برخی مستندهای برنامه هم مجددا پخش شد، از جمله مسکن مهر ویلایی در شهر جدید امیرکبیر و یا مستند خانه سازی ویلایی حاج سعید قاسمی در زلزله سرپل ذهاب با فناوری های سبک سازی مدرن و مقاوم سازی در عین سرعت بالای پروژه های ویلایی ساخته شده در آن مناطق. این جلسه شروع خوبی بود و قرار شد همکاری و جلسات تیم های پژوهشی با وزیر و مسوولان وزارت راه و شهرسازی در این خصوص ادامه یابد. ما البته در برنامه ثریا همین مسیر مطالبه گری را ادامه می دهیم و امیدواریم در طرح نهضت ملی مسکن، نسبت به طرح خوب مسکن مهر، شاهد جهش کیفی و کمی باشیم. یکی از این تغییر ریل ها و جهش ها باید در حوزه شهرسازی صورت گیرد. به هیچ وجه نباید در شهرهای متوسط و کوچک که زمین در اطراف شهرها هست مجددا شاهد ساخت آپارتمانهای چندین طبقه و نزدیک به هم باشیم. (در شهرهای جدید هم که کنار کلان شهرها ایجاد می شوند باید همین رویکرد در شهرسازی لحاظ شود) خوشبختانه آقای وزیر با این موضوع موافق بود و‌ این رویکرد را قبول داشت. ایشان به برخی مشکلات اجرایی این مسیر اشاره کردند که باید با کمک همه دستگاه ها حل شود. در ثریا این موضوع را بیشتر پیگیری و مطالبه می‌کنیم تا حصول نتیجه ان شاءالله. بیانیه چند ماه قبل برخی علمای حوزه را اینجا بخوانید👇 https://eitaa.com/kashkolenab/693 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
📚 "تخطیط المُدُن فی الاسلام" ✍علامه سيد جعفر مرتضی عاملی(ره)👇 http://ito.lib.eshia.ir/81420/1/0 ✅کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
💥مقدّس اردبيلى اموال خود را با فقرا تقسيم مى‌كرد و براى خود به اندازه سهم يكى از فقرا نگاه مى‌داشت ✍آیت الله : عالم ربّانى مقدّس (احمد بن محمّد) - كه متبحّر در علوم فقه و كلام و تفسير و حديث و در ورع و تقوا ضرب المَثَل و ملاقات او با امام عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداء در ميان سيره نويسان مسلّم است - در مرتبه عالى از زهد و ساده زيستى و احتراز از تجمّل گرايى بود و در سالهايى كه مردم از لحاظ وضع مالى در مضيقه و تنگدستى بودند اموال خود را با فقرا قسمت مى‌كرد وبراى خود نيز به اندازه سهم يكى از فقرا بر مى‌داشت. علاّمه در بِحار مى‌گويد: «مقدسّ اردبيلى در پرهيزگارى و زهد و فضل به مرتبه بسيار بالايى نائل شد كه مانند او را در ميان متقدّمين و متأخّرين نشنيده‌ام.» 📚اسلام مجسم ، حسین نوری همدانی ، ص۳۷۳ 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab