Cutter_۲۲۱۱۰۹۲۲۲۳۵۲.mp3
10.51M
💥ضرورت دعا و توسل در شرایط حساس کنونی
🎤بیانات آیت الله #گرامی در ابتدای درس خارج فقه
📝متن حدیث:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: الرَّغْبَةُ أَنْ تَسْتَقْبِلَ بِبَطْنِ كَفَّيْكَ إِلَى السَّمَاءِ وَ الرَّهْبَةُ أَنْ تَجْعَلَ ظَهْرَ كَفَّيْكَ إِلَى السَّمَاءِ وَ قَوْلُهُ وَ تَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا قَالَ الدُّعَاءُ بِإِصْبَعٍ وَاحِدَةٍ تُشِيرُ بِهَا وَ التَّضَرُّعُ تُشِيرُ بِإِصْبَعَيْكَ وَ تُحَرِّكُهُمَا وَ الِابْتِهَالُ رَفْعُ الْيَدَيْنِ وَ تَمُدُّهُمَا وَ ذَلِكَ عِنْدَ الدَّمْعَةِ ثُمَّ ادْعُ.
📚 کتاب کافی جلد 2، صفحه 479
📆 چهارشنبه 1401/08/18
🌷 کشکول ناب حوزوی👇
🍀 @kashkolenab
♨️ عامل اصلیِ انحطاط فرهنگی
من آن عامل اصلی و آن میکروب اساسیِ انحطاط و ضیاع فرهنگی خودمان را در آن میبینم که اولاً گذشتهی ما را [دوران طلایی تمدن اسلامی] که عمدهاش منبعث از اسلام و جوشیدهی از اسلام و تعالیم اسلام است، به فراموشی دادند و از یاد بردند. دوم اینکه، ترتیبات و شیوهی غرب را که با فرهنگ بومی و فرهنگ بَدَوی و دورانِ کراوات بستهی اروپایی را که مربوط به دوران بدویّت است ؛ یعنی اصلاً ربطی به شهرنشینی و تمدن ندارد؛ و این در خورد و خوراکشان، در کیفیت خوردنشان و در کیفیت معاشرتشان منعکس است، اینها را عیناً به اینجا آوردند برای اینکه تزریق کنند.
🎤 #رهبر انقلاب
۱۳۷۲/۲/۱۲
#تمدن_اسلامی
#غربزدگی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
♨️ عامل اصلیِ انحطاط فرهنگی من آن عامل اصلی و آن میکروب اساسیِ انحطاط و ضیاع فرهنگی خودمان را در آ
سانسور تاریخ فیزیک.pdf
2.53M
💥خیانت فرهنگی که فروردین پارسال مطلع شدیم اما معلوم نشد که پیگیری شد یا خیر!
♦️یک دبیر فیزیک در خوزستان مستنداتی از حذف چهره های دانشمندان ایرانی و اسلامی از کتب فیزیک دوره متوسطه و یا حذف ماهواره ها و موشک های ایرانی از این کتاب ها جمع آوری کرده است که بسیار قابل توجه است.
🔻به عنوان نمونه:
1️⃣حذف ابن سنان، ابن هیثم و ابن سهل از مبحث نورشناسی و جایگزینی آن با یک دانشمند اروپایی
2️⃣حذف ابن شاطر از مبحث انتقال حرارت
3️⃣حذف تصویر ماهواره ایرانی از روی جلد کتاب فیزیک، حذف تمرین ماهواره امید و موشک ایرانی از کتاب فیزیک متوسطه
4️⃣حذف ستون مربوط به چهره هایی مثل ابن سینا، ابوریحان، خوارزمی از کتب نظام قدیم منتهی به سال ۹۴ و...
⁉️مسئولین وزارت خانه آموزش و پرورش چه پاسخی دارند؟ آیا خیانت دولت گذشته رو اصلاح کردند؟
💥کانال معلم فیزیک دغدغه مند👇
https://eitaa.com/Nasleroshan/704
#تمدن_اسلامی
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
1401-08-28-OstadFayazi.mp3
593.9K
💥اگر ما وظيفه خود را درست انجام دهيم، دشمن هيچ كاري از دستش بر نخواهد آمد
🎙حضرت استاد #فیاضی
🗓 1401-08-28
نمازخانه موسسه امام خمینی(ره)
🌷 کشکول ناب حوزوی👇
🍀 @kashkolenab
هدایت شده از فرزند ایران
20.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 علامه ایرانی که فیلسوفان جهان را به چالش کشید!
🇮🇷 @farzandeIRAN_ir
کشکول ناب حوزوی
🎥 علامه ایرانی که فیلسوفان جهان را به چالش کشید! 🇮🇷 @farzandeIRAN_ir
مقاله مباحث کلامی استاد جعفری و برتراند راسل.pdf
533.4K
📕 #مقاله مباحثه کلامی استاد جعفری و برتراند راسل
✍️استاد #ربانی_گلپایگانی
نام برتراند راسل و - تا حدی - شخصیت علمی و فلسفی او، برای مخاطبان این بحث ناآشنا نیست؛ در عین حال، به آن دسته از خوانندگان محترم که خواهان آشنایی بیشتر با ابعاد شخصیت او هستند، توصیه میشود مقدمه کتاب برگزیده افکار راسل، نوشته پروفسور رابرت اگنر، و نیز بحثی که در پایان ترجمه فارسی همان کتاب، به قلم مرحوم استاد جعفری در تحلیل شخصیت راسل، آورده شده است، مطالعه کنند.
از طرفی، نام و شخصیت علمی و فلسفی مرحوم علامه محمدتقی #جعفری برای مخاطبان آشناست. از ویژگیهای مشترک دو متفکر و فیلسوف نامبردار، توجه و اهتمام آنان به مقولههای مختلف در زمینة #فلسفه، مذهب و انسانشناسی است. به عبارت دیگر، پژوهش فلسفی در زمینة انسان و مذهب در آثار این دو فیلسوف غرب و شرق جایگاه برجستهای را بهخود اختصاص داده است. با این تفاوت که پژوهشهای راسل در این باره مبتنی بر فلسفه شکاکیت و الحاد است، ولی تحقیقات استاد جعفری از فلسفه الهی الهام گرفته است، و این امر سبب تفاوت دیدگاه آن دو در اینگونه مسائل گردیده است؛ تفاوتی که استاد جعفری را در جایگاه منتقد افکار و اندیشههای راسل نشانده است. در نوشتار حاضر، نمونههایی از نقدهای استاد که به افکار و اندیشههای راسل درباره پارهای از مهمترین مسائل کلامی، مربوط میشود، بازگو شده است.
💥منشا دین، تصور از خدا و تجرد روح و...
#کلام_اسلامی
#کلام_جدید
🌷کشکول ناب👇
@kashkolenab
استاد عبدالله محمدی.mp3
21.44M
💥نشست "آسیب شناسی وضعیت تفکر ورزی در جامعه امروز" + تأثیر فضای مجازی بر تحول نظام شناختی در جامعه امروز
🎤حجت الاسلام دکتر عبدالله محمدی
🗓۵ و ۶ آبان ۱۴۰۱
⚡️بسیار مفید و قابل استفاده
#نقد_حوزه
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
📚 #معرفی_کتاب "مصادر الحدیث و الرجال"
✍آیت الله سید احمد حسینی #اشکوری
قطع: رحلی| ۵۱۸صفحه
توضیح کتاب:
این کتاب معرفی «نسخههای خطی» از کتابهای مهم «حدیثی و رجالی» شیعه است. در این اثر ضمن ارائه تصاویری از نسخههای خطی کتابهایی مانند کافی، من لا یحضره الفقیه، تهذیب الاحکام، استبصار، اختیار الرجال، الرجال و الفهرست تألیف علمای بزرگ شیعه مانند: #کلینی، شیخ #طوسی، شیخ #صدوق، نجاشی و ابن داود حلی است، به معرفی اجمالی نسخههای خطی از این کتب حدیثی و رجالی معتبر شیعه پرداخته شده است. در معرفی این کتابها، ضمن بیان کلیاتی از محتوای کتاب، نویسنده کتاب و تاریخچه تدوین و تألیف آن، به معرفی نسخهها خطی از آنها پرداخته شده و محل نگهداری این نسخههای خطی پرداخته شده و در معرفی این نسخهها، قطع کتاب، معرفی تعلیقات صورت گرفته بر آن کتاب، تاریخ چاپ آن، محل چاپ و تعداد صفحات آنها بیان شده است.
🛍 خرید کتاب از ناشر
#نسخ_خطی
#علوم_حدیث
#کتاب_شناسی
#رجال
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
⚡️فساد اقتصادی در جامعه اسلامی
🔻آیت الله #نصرالله_شاه_آبادی :
🔸مرحوم والد[آیت الله العظمی شاه آبادی] درباره فساد اقتصادی ایجاد شده در جامعه اسلامی مینویسد:
بعضی از غَفَله و جَهَله را مشاهده مینمائیم که تشکر میکنند از اینکه صنایع دشمن، آنها را اداره نموده و میگویند خداوند عالم، آنها را خر و حمال ما قرار داده ولی اگر به نظر منصفانه متوجه شوند، میفهمند حمّال کسی است که پنبه را یک مَن، شش قِران به دشمن میدهد و یک مَن ششصد تومان یا متجاوز، از او میخرد. حال مشاهده کن ببین خر کیست؟
🔹ایشان بر این عقیده است که حلّ مشاکل جامعه اسلامی در گرو توسعه روحیه اخوّت و برادری در جامعه است و در [کتاب]شذرات المعارف اوصاف حمیده اخوت را در قالب قلب ملکوتی ترسیم و بیان کرده است.
📚حدیث نصر ص 150
#آیت_الله_شاه_آبادی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
💥جمله «الطرق الی الله بعدد انفاس الخلائق»
جستوجوی بسیار در متون احادیث نشان میدهد که عبارت یادشده در هیچیک از منابع معتبر نقل نشده است و حدیث تلقیکردن آن نخستینبار در کتاب محیطالاعظم از سیّد حیدر آملی (م. 788)، عالم و عارف شیعی، دیده میشود (آملی، 1380، ج 1: 235)؛ وی در جامعالاسرار نیز آن را حدیث نبوی خوانده است و فیض کاشانی در علمالیقین ضمن اشاره به سخن آملی، نسبتبه حدیثبودن آن تردید کرده است (فیض کاشانی، 1377، ج 1: 43 پاورقی). علامه مجلسی (م. 1111 ق.) در بحارالانوار، ذیل شرحی بر یک روایت از امام حسن عسکری (ع)، دقیقاً عین عبارات فیض کاشانی را ـ که در آن به همین عبارت اشاره کرده ـ بدون ذکر منبع آورده است (مجلسی، 1403 ق، ج 64: 137). شاید همین مطالب مجلسی در بحارالانوار، یکی از کتابهای بزرگ حدیث، باعث شده است برخی از بزرگان بهویژه علمای معاصر شیعه مانند ملااحمد نراقی، میرزا مهدی آشتیانی و علامه طباطبایی این عبارت را حدیث تلقی کنند (رک. نراقی، 1390: 206؛ آشتیانی، 1367: 504؛ رخشاد، 1381: 107).
نکتة مهم دیگر این است که از علمای اهل تسنن، هیچیک از متقدمان یا معاصران، این عبارت را حدیث تلقی نکردهاند و هنگام نقل آن فعلهایی مانند «گفتهاند» یا «گفته شده است» را به کار بردهاند...
✂️ بخشی از #مقاله "پژوهشی در سیر روایی-عرفانی گزارة مشهورِ «الطرق الی الله بعدد انفاس الخلایق»"
#علوم_حدیث
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
متن_کتاب_«حاکميت_سياسي_فقيهان_از.pdf
705.7K
⁉️آیا آخوند خراسانی مخالف #ولایت_فقیه بود؟
📚 #کتاب «حاکمیت سیاسی فقیهان از دیدگاه آخوند خراسانی» این ادعا را تحقیقا و مستند بررسی کرده است.
#آخوند_خراسانی
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌 مشکلهی خبر زدگی
🔹در انتظار خبر جدید بودن یکی از خصیصههای قابل تأمل انسان است که نیازمند کنکاش وجودی است و شایسته است از چرایی آن پرسش شود و نمیشود به سادگی از کنار آن گذشت.
🔸مولانا در اشعاری از نسبت میان #خبر و #جان سخن میگوید و معتقد است یک نوع رابطه وجودی و تکاملی میان این دو برقرار است:
جان نباشد جز خبر در آزمون
هر که را افزون خبر جانش فزون
جان ما از جان حيوان بيشتر
از چه زان رو که فزون دارد خبر
🔹حال این سوال مطرح می شود که آیا هر خبری چنین رابطهای با جان آدمی دارد یا نوع خاصی از خبر موجب فزونی جان آدمی میشود؟
🔸اجمالا باید گفت: اخباری چنین کارویژهای دارند که راهبر انسان به حقیقت و وجود باشد چرا که جان آدمی از جنس وجود است و فقط امری که بهرهای از حقیقت داشته باشد و حکایت از وجود کند میتواند موجب اشتداد و فزونی جان شود و الا خبرهایی که نه بابی از وجود و حقیقت را میگشایند و نه راهی به معرفت حقیقی و وحدت بخش ندارند نه تنها موجب فزونی جان نیست بلکه موجب تکثر جان و پراکندگی وجود انسان میشود و او را از راهیابی به حقیقت جهان و جهان معنا باز میدارد.
🔹خبر در رسانههای خبری عصر گسست از وجود و وحدت و توجه به ماهیت و کثرت (مدرنیته)، دیگر آن معنای متعالی خبر و کارویژههای آن در جهان معنایی مولانا را ندارد و نسبتی با جان آدمی برقرار نمیکند بلکه فقط ابزاری برای گذران زندگی راحتتر و رقابت پر سودتر در بازار عرضه و تقاضا است. بنابراین با تولید انبوه کالا، تولید انبوه خبر هم برای تبلیغ بیشتر و بهتر کالاها لازم میشود و در نتیجه یافتن بهترین و ارزانترین کالا متوقف بر رصد بيشتر اخبار روزمره است که طبیعتا روزمرگی و تکثر و تنوع و سطحیشدن بر انسان استیلا مییابد و از جان و حقیقت و وحدت و هویت باز میماند.
🔸 خبر زدگی و اعتیاد به خبر یکی از ویژگیهای عصر تجدد است. امری که علیرغم جذابیت و سرگرمی و منفعت آن با توجیهات مختلف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی، دامن بشریت امروز را گرفته است و او را از #تفکر و اندیشهورزی باز داشته است.
🔹این نکته بسیار جالب توجه است که حقیقت خبر که برای تنبهبخشی وخروج از غفلت و سطحیشدگی است میتواند به ضد خودش تبدیل شود و ابزار غفلت و سطحی شدن گردد و باب حقیقت را مسدود سازد و انسان را گرفتار امور غیر واقعی و مجازی کند. گسترش رسانههای دیجیتال و شبکه های اجتماعی را نمیتوان خارج از تحولات معنایی عصر تجدد تحلیل و فهم کرد.
🔸 این نکته به معنای نفی خبر و ترک پیگیری مطلق اخبار و فرو رفتن در بیاطلاعی و سر در برف کردن نیست که خود دردی مضاعف است بلکه غرض تأمل و تفکر در خصیصهها و رویههایی است که عادی و ضروری تلقی میشوند و از تفکر و پرسش میگریزند.
🔹هدف پرسش کردن از ضرورتنماهایی است که انسان را از راهبابی به حقیقت و تعالی باز میدارند و گرفتار غفلت و روزمرگیها کرده است.
#خبر_زدگی
#روزمرگی
#غفلت
#تفکر
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121