eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
492 ویدیو
349 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab
مشاهده در ایتا
دانلود
💥طرز تفكر فلسفى در بيانات پيشوايان شيعه‌ 🎤 : 🔹چنان‌كه براى آنان كه در جوامع حديث تتبّعى دارند روشن است، بياناتى كه در اين زمينه وارد شده است، بسيار بوده و هر متتبّعى به صدها حديث از اين قبيل مى‌تواند دست يابد، ولى ما از هر باب به عنوان نمونه، يكى دو حديث يا خطبه، انتخاب نموده و به عنوان «مختار» وارد مى‌كنيم، و اجمالًا به مورد نظر، يعنى به اين‌كه كلام منقول، مربوط به كدام مسئله از مسائل ماوراءالطبيعه است، اشاره مى‌كنيم. بديهى است كه استيفاى بحث در مقاصد اين بيانات و توضيح كامل آنها بحث‌هاى طولانى كه در صدها صفحه نمى‌گنجد، لازم داشته، و از ياراى گفت‌وگو در اين چند صفحه بيرون است. 🔻تنها چيزى كه بايد در اين بيانات، به سوى آن كاملًا عطف توجه نمود؛ سه چيز است: 1. تنظيم استدلالى سخن، و ترتيب قياس و نتيجه كه در بيانات مذكوره مشهود است. 2. يك رشته اصطلاحاتى كه در لسان عربى سابقه نداشته و مخصوصاً وقتى به وجود آمده‌اند كه هنوز اصطلاحات فلسفى گذشتگان در ميان عرب‌ها شيوع و انتشار نيافته بود. 3. اين بيانات در فلسفه الهى، يك رشته مطالب و مسائلى را حل مى‌كند كه علاوه‌ بر اين‌كه در ميان مسلمين مطرح نشده بوده، و در ميان اعراب مفهوم نبوده، اساساً در ميان كلمات فلاسفه قبل از اسلام، كه كتبشان به عربى نقل شده، عنوانى ندارد، و در آثار حكماى اسلام كه از عرب و عجم پيدا شده، و آثارى از خود گذاشته‌اند، يافت نمى‌شود. اين مسائل، همان طور در حال ابهام مانده، و هر يك از شراح و باحثين به حسب گمان خود تفسيرى مى‌كردند، تا تدريجاً راه آنها تا حدى روشن و در قرن يازده هجرى حل شده، و مفهوم گرديد. مانند مسئله وحدت حقه در واجب و مسئله اين‌كه ثبوت وجود واجبى، همان ثبوت وحدت اوست، و مسئله اين‌كه واجب معلوم بالذات است و مسئله اين‌كه واجب خود به خود و بلاواسطه شناخته مى‌شود، و همه چيز با واجب شناخته مى‌شود، نه به عكس، و نظاير اين مسائل ... اينها يك سلسله مسائلى هستند كه با گذشتن قرن‌هاى زيادى از صدر اسلام، حل نشده سهل است، حتى در كلمات و آثار فضلاى امّت از طبقات مختلفه صحابه و تابعين، و فقها و متكلّمين و محدّثين و حكماى اسلام، نمونه‌اى هم از آنها در دست نيست. اينك روايات مورد بحث[۲۰نمونه]: ... ☀️6. از كلام پيشواى اول: أوّل الدين معرفته، و كمال معرفته التصديق به، و كمال التصديق به توحيده، و كمال توحيده الإخلاص له، و كمال الإخلاص له، نفي الصفات عنه، لشهادة كلّ صفة أنّها غيرالموصوف و شهادة كلّ موصوف أنّه غير الصفة، فمَن وصف اللَّه فقد قرنه، و من قرنه فقد ثنّاه، و من ثنّاه فقد جزّأه، ومن جزّأه فقد جهله، و من جهله فقد أشار إليه و من أشار إليه فقد حدّه، و من حدّه فقد عدّه...[خطبه۱ نهج البلاغه] ⚡️...ماحصل سخن اين‌كه: اول دين اين است كه انسان خدايى را اثبات كرده، و مورد اعتقاد قرار دهد، چنين كسى خدا را به خدايى شناخته و به آن معرفت پيدا كرده است، و معرفت فى‌نفسه، مختلف و متفاوت مى‌باشد، و كمال آن اين است كه آثارى بر او مترتب شده، و كشف از تحقّق وى نمايد. پس معرفت خدا به خدايى، وقتى كامل مى‌شود كه انسان نسبت به وى، در مقام خضوع برآمده، و داخلًا و خارجاً براى او كرنش كند. 🔹و اين تصديق عملى، وقتى كامل خواهد شد كه خدا را در خدايى خود يگانه قرار دهد، وگرنه تعدد و اشتراك پيدا كرده و تصديق مزبور، به حسب تعدد خدايان مفروض (تبعّض) پيدا خواهد كرد. و توحيد وقتى كامل خواهد شد، كه او را در يگانگى خود خالص قرار دهيم، به نحوى كه هيچ‌گونه شائبه كثرت، و عارضه تركّب و تعدّد، روا نداشته باشيم. وگرنه خدايى كه مبدأ هر آفرينش و رفع كننده هر نياز و حاجتى فرض شده، خود نيازمند و محتاج به اجزاى مفروضه خود خواهد بود. و اخلاص توحيد، وقتى كامل خواهد شد كه صفاتى جز ذات، در وى اثبات نكنيم، زيرا هر يك از صفت و موصوف، بى‌ترديد، دلالت بر مغايرت با ديگرى دارد؛ و لازم اين مغايرت، تركّب و تعدّد مى‌باشد. و جمله «فمن وصف اللَّه فقد قرنه» تا آخر كلام، بيان محذور مغايرت موصوف و صفت است، و ماحصلش اين كه: وصف كردن ذات او با صفتى، نزديك قرار دادن صفت است بذات، يا به عكس، و لازم نزديكى، دوتايى انداختن، و لازم دوتايى انداختن، تجزيه و پاره‌پاره نمودن اوست. و لازم تجزيه كردن وى، جهالت و گم كردن اوست (يعنى موصوف غير از مقصود است) و لازم جهالت و گم كردن، اين است كه با وصف از كنار به وى اشاره شود، و لازم اين اشاره مبنى بر جدايى و انقطاع، محدود قرار دادن او و لازم محدود قرار دادنش، معدود قراردادن و به شماره درآوردن اوست. البته خدايى كه امكان شماره در حقّش بيايد، منحصر بودنش به يك عدد، از يك علت بيرون از خودش، بايد تأمين شود و چيزى كه معلول و نيازمند ديگرى شود، خدايى را نسزد... 📚شيعه(مباحثه علامه طباطبایی با هانری کربن)،ص۱۲۰ 🟡 @kashkolenab 🌹
📚کتاب «خداباوری و خداناباوری» اثر دکتر قاسم از سوی انتشارات صراط منتشر شد. 🔸️ کشکمش میان خداباوری و خداناباوری امروزه تبدیل به یکی از مهمترین موضوعات شده و بسیاری از قلمروهای اندیشه ای را تحت تاثیر قرار داده است. الحاد امری تاریخی است اما در دوره کنونی با صریح ترین و روشن ترین معنا از الحاد روبرو هستیم. در معنای عام، خداناباوری به " نداشتن هر نوع باوری به خدا" و نیز به " داشتن این باور که خدایی وجود ندارد" ، بکار میرود لذا با دو نوع خداناباوری ایجابی و سلبی روبرو هستیم. الحاد محدود به مناقشه در باب براهین علیه یا له خدا نمیشود بلکه دارای ساحات گسترده ای است. براهین علیه بقاء و جاودانگی نفس، ادله وجود شرور در عالم، جایگزینی علم و تلقی علم محوری نیز بخشی از جریان الحاد بشمار می آید. نباید الحاد را محدود در کتاب ساعت ساز نابینا یا پندار خدا داوکینز دانست و از پندار دین و آینده چشم پوشید. 💎 اطلاعات بیشتر در گفتگو با مولف👉 🔰کشکول ناب حوزوی👇 🔴 @kashkolenab
💥برنامه نکوداشت آیت الله شیخ حسین اوسطی از علمای تهران معظم له ظاهرا در مدرسه عالی شهید مطهری تدریس دارند و همچنین در مسجد قدس واقع در خیابان نیروی هوایی اقامه نماز جماعت می کنند. مراسم نکوداشت چهارشنبه شب ۱۰ اسفند در مسجد قدس واقع در خیابان پیروزی تقاطع خیابان اول نیروی هوایی برگزار می‌شود. 📚معرفی و خرید برخی از تالیفات 👉 🎞 سلسله جلسات تفسیر نهج البلاغه 👉 اجازه نامه امام خمینی ره 👉 ❇️ کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
جناب استاد حاج سید رسول را تقریباً همۀ طلاب ـ حتی آنهایی که ایشان را از نزدیک ندیده‌اند ـ می‌شناسند. می‌فرمودند: "یک بار در صحن حرم مطهر حضرت معصومه (س) مشغول صحبت با کسی بودم. وقتی از او جدا شدم طلبه‌ای جلو آمد و پرسید: حاج آقا موسوی تهرانی؟ گفتم: بله، از کجا شناختید؟ گفت: به من گفته بودند: عمامۀ کوچکی می‌بندد و به همه سلام می‌کند. دیدم تنها کسی که با این مشخصات هم‌خوانی دارد شمایید." خیلی‌ها نمی‌دانم کجا بزرگ شده‌اند که الفبای آداب اسلامی («من التواضع أن تسلّم علی کلّ من لقیت» و امثال آن) را هم بلد نیستند. خداوند سایۀ ایشان و سایر بقیة السلف را بر سر حوزه‌های علمیه مستدام بدارد. ✍عرفانیان ❇️ کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 ما اقتصاددانان در اندیشه‌های لیبرالیسم و سرمایه‌داری لیبرال زندانی شده‌ایم! دکتر مسعود (اقتصاددان): ⚠️ذهن یک مسلمان را چنان شکل می‌دهند که کافر شده است اما نماز هم می‌خواند. شیطان بر اساس علم عمل می‌کند. غرب و شرق، یعنی کسانی که ما را در چارچوب اندیشه‌های خود زندانی کردند. زندان را تحت عنوان آزادی به ما فروختند! مارکس یک نابغه نادان بود. @profderakhshan 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌹 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥نکات طلایی از مسئله‌شناسی و بارش فکری ▫️شناسایی دقیق مسئله‌ ▫️تعریف مسئله‌شناسی ▫️مؤلفه‌های مسئله‌شناسی ▫️گام به گام مسئله شناسی ▫️جامعیت جواب سؤال با: چه؟چرا؟چگونه؟ 🎤 استاد حسن اسلام‌‌پور کریمی ❇️ کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
📚 الحصون المنیعة فی طبقات الشیعة ✍️شیخ علی 🔻شیخ تهرانی درباره این کتاب آورده است : الحصون المنيعة في طبقات الشيعة ، للشيخ على بن الشيخ محمد رضا بن الشيخ موسى ، أكبر أولاد الشيخ جعفر كاشف الغطاء المولود حدود ( 1268 ) والمتوفى غرة المحرم( 1350 ) مؤسس المكتبة التي هي أنفس مكتبات النجف بل العراق اليوم ، كان جماعا للكتب طيلة عمره الطويل واستنسخ كثيرا منها بخطه وله أيضا تصانيف اخر منها " سمير الحاضر "شبه الكشكول في خمس مجلدات كبار ، و " الحصون المنيعة " هذا في عشر مجلدات بخطه وهي نسخة الأصل المسودة ويزيد كل مجلد على خمسين ألف بيت ، جمع فيه العلماء والشعراء ، والأطباء ، وسائر الأعاظم من الشيعة بغير ترتيب... 📚الذریعه جلد 7 صفحه 25 ❇️ کشکول ناب حوزوی🔻 🔹 @kashkolenab
هنر در مطابقت با واقعیت- گفتگو شهید آوینی با آیت الله جوادی آملی .pdf
228K
💥گفتگوی شهید آوینی با آیت الله جوادی آملی در "هنر در مطابقت با واقعیت" ✂️بخشی از اشاره اول مقاله شهید آوینی: ...وجود مبارک ایشان که باران است؛ ما را امید بود که شوره‌زار نباشیم. سوالات ما بسیار بود که از پیش نوشته بودیم و تقدیم داشتیم. سوالات آن همه بود که مزاحمت ما، هر چند هفته یک بار مکرر شود، اما وقت ایشان تنگ بود و بهتر بگوییم، سعادت ما نایار و روزی‌مان تنگ... 🟡کشکول ناب حوزوی🔻 🟦 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥خاطره ای از جلسه میرزا مهدی آشتیانی با توده ای ها 🎤آیت الله محمدرضا (ره) در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به مناسبت مجلس بزرگداشت استادش فیلسوفِ شرق مرحوم ۱۳۷۹ 🌐 http://hakimrabbani.ir ❇️ کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
💥سخت کوشی سنتی و تنبلی مدرن! 🎤دکتر مهدی : ...اخیراً کتاب «شیخ بهایی» به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است، ببینید چه ابعادی از این شیخ مخفی مانده است. در این زمینه دکتر نصر نامه نوشته بودند که واقعاً در محیط ما مظلوم واقع شده است. نکته مهم دیگر سخت‌کوشی دانشمندان مسلمان در کسب معرفت بود که خیلی سخت‌کوش بودند و نمی‌خواستند شاگرد تنبل بار بیایند. ابوریحان خاطره‌ای نوشته که یکی از شاگردان از او پرسیده بود، استاد! چرا شما برای این مواردی که گفتید، مثال نزدید؟ او پاسخ می‌دهد: من می‌خواهم آدم‌های نکته‌دان خودشان دنبال مثال بروند و پرورش یابند. «رازی» کتابی با نام جامع الجوامع نوشته و در خاطراتش نوشته است که ۱۵ سال روی این کتاب به قدری کار کرده‌ام که دستان و چشمانم از کار و از نور افتادند و مطالب را برایم می‌خواندند تا کتاب را تمام کنم. او می‌نویسد ۴۰ سال دنبال کتابی به‌عنوان مرجع می‌گشتم. یعنی می‌خواهم بگویم کاوش و جست‌وجو خیلی مهم است و هر جا که می‌توانستند می‌رفتند تا علم بیابند. مسافرت‌های که طراز اول شیعه بود را مطالعه کنید و ببینید به چه کشورهایی مسافرت کرده بود. دانشمندان قدیمی ما، خیلی فعال بودند و خیلی تلاش می‌کردند اما الان چنین چیزی نیست و الان متأسفانه جهان اسلام فقط مقلد غرب است و کمتر نوآوری نداریم... 📆۱۰ اسفند ۱۴۰۱ 🌐متن کامل👉 🌷 کشکول ناب حوزوی👇 🍀 @kashkolenab
💥هنر متعالی 🎤آیت الله : 🔹اما «بهترین هنرها» آن است که «جامع همه کمالات» باشد، یعنی در عین حال که سمع و بصر را تغذیه می‌کند خیال و وهم را رعایت کند «حرمت عقل» را نیز می‌نگرد. یعنی هنر کامل آن طور نیست که حرمت عقل را رعایت نکند. افعال انسان بیان روحیات و مکنونات اوست. بیان معرفی از حضرت امیر سلام علیه رسیده که (المرء محبوء تحت لسانه) یعنی هر کس زیر زبانش نهفته است. و یا همان مثال معروفی که گفته‌اند اگر تلنگری به کاسه سفالی برسد معلوم می‌دارد که پخته است یا گل خام است، سالم است یا ترک خورده؛ و اگر ترک دارد، این ترک از درون اوست یا از بیرونش. سخن نیز نشان می‌دهد که آن صاحب سخن صادق است یا کاذب. هنر و صنعت نیز همین طور است؛ علم نیز. یک طبیب که نسخه می‌نویسد نیز اگر هوالشافی معتقد باشد نسخه‌اش پیام دارد و اگر نه … اگر به (اذا مرضتم و هو یشفیکم) معتقد نباشد و فی المثل عنوان کند که شفا به خواص ذاتی دارو باز می‌گردد، طبش پیام ندارد. در اسلام هنری که پیام نداشته باشد «مطلوب» نیست نظیر زنگ ناقوس نیست که دالان ورودی عبادت مسیحی‌ها باشد. آن‌چه دالان ورودی عبادت ماست (اذان است و اقامه) که شعاری دارای پیام و معناست. اگر هنری واقعاً بتواند همه لذات را تأمین کند، اعم از لذات مربوط به سامعه و باصره، خیال و وهم و یا لذات مختص به قوه عقل، هنری است کامل. ممکن است خواننده خوبی باشد ولی شعری را بخواند بی‌محتوا. این خواننده اگر شعر با محتوایی بخواند هم سامعه را تغذیه کرده و هم قوه عاقله را حرمت نهاده. همین معنا در شعر نیز هست. در نثر هم، در نقاشی هم و … در خطاطی هم این معنا هست. آن‌گاه هنر، رسالت خویش را خواهد یافت و همه خواهند پذیرفت، نه‌تنها یک گروه مخصوص. 🔸یکی از بشارت‌هایی که حضرت امیر‌المؤمنین (ع) به مردم با ایمان می‌دهد این است که می‌فرماید اگر کار خیر کردید وارد بهشت می‌شوید که خطیب و قاری و خواننده آن بهشت، حضرت داود سلام الله علیه باشد. خوب این هنری است که هم‌چون نعمتی برای بهشتیان مطرح شده است. در آن‌جا «لذات عقلی» تأمین می‌شود. بهشتیان از صدای خوش لذت می‌برند آن طور که در نهج البلاغه آمده است، اما صوتی که عاقله را نیز در کنار سامعه تغذیه کند نه آن‌که رفیق نیمه‌راه باشد؛ سامعه را تغذیه کند و قوه عاقله را برنجاند. ممکن است انسان صحنه‌ای را تماشا کند و باصره‌اش لذت ببرد گوش به آهنگی بسپارد و سامعه‌اش غرق لذت شود؛ اما چون پیام ندارد آن هنر «گویا» نیست، «صامت» است و «گنگ». حرف ندارد. اما اگر انسان بخواهد نیروهای داخلی‌اش را هماهنگ کند به اذن خدا شدنی است چرا که قرآن همین طور است قرآن «مثل» دارد، امثالی که توحید را بیان می‌دارد و معاد را … و از قرآن در عین حال که قوه عاقله لذت می‌برد، سامعه نیز بی‌بهره نیست و اگر هنری این چنین باشد بهره‌هایی که، خردمندان از این هنر می‌برند بیش از آن است که دیگران می‌برند و اگر نه، هنر بهره نابخردان است. هنر اگر لذات متناسب با همه قوای مدرکه را تأمین کند خردمندان بیشتر لذت می‌برند چرا که انسان خردمند فراتر از لذات مربوط به سامعه و باصره و وهم و خیال از لذات عقلی نیز بهره‌مند می‌شود؛ حال آن‌که غیر خردمند تنها در محدوده سمع و بصر می‌ماند. فی المثل اگر شعر پر محتوایی خوانده شود آن‌که اهل درک نیست فقط لذت سمعی دارد اما اهل درک، هم از لذت سمعی برخوردار است و هم از لذت عقلی. هنرهایی که بر پشتوانه بینش توحیدی اتکا ندارند تنها در محدوده قوای حسی عمل می‌کنند و با عقل بیگانه‌اند. ✂️برشی از گفتگو شهید آوینی با آیت الله جوادی آملی👉 🟡کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab