💥طرز تفكر فلسفى در بيانات پيشوايان شيعه
🎤 #علامه_طباطبایی :
🔹چنانكه براى آنان كه در جوامع حديث تتبّعى دارند روشن است، بياناتى كه در اين زمينه وارد شده است، بسيار بوده و هر متتبّعى به صدها حديث از اين قبيل مىتواند دست يابد، ولى ما از هر باب به عنوان نمونه، يكى دو حديث يا خطبه، انتخاب نموده و به عنوان «مختار» وارد مىكنيم، و اجمالًا به مورد نظر، يعنى به اينكه كلام منقول، مربوط به كدام مسئله از مسائل ماوراءالطبيعه است، اشاره مىكنيم. بديهى است كه استيفاى بحث در مقاصد اين بيانات و توضيح كامل آنها بحثهاى طولانى كه در صدها صفحه نمىگنجد، لازم داشته، و از ياراى گفتوگو در اين چند صفحه بيرون است.
🔻تنها چيزى كه بايد در اين بيانات، به سوى آن كاملًا عطف توجه نمود؛ سه چيز است:
1. تنظيم استدلالى سخن، و ترتيب قياس و نتيجه كه در بيانات مذكوره مشهود است.
2. يك رشته اصطلاحاتى كه در لسان عربى سابقه نداشته و مخصوصاً وقتى به وجود آمدهاند كه هنوز اصطلاحات فلسفى گذشتگان در ميان عربها شيوع و انتشار نيافته بود.
3. اين بيانات در فلسفه الهى، يك رشته مطالب و مسائلى را حل مىكند كه علاوه بر اينكه در ميان مسلمين مطرح نشده بوده، و در ميان اعراب مفهوم نبوده، اساساً در ميان كلمات فلاسفه قبل از اسلام، كه كتبشان به عربى نقل شده، عنوانى ندارد، و در آثار حكماى اسلام كه از عرب و عجم پيدا شده، و آثارى از خود گذاشتهاند، يافت نمىشود. اين مسائل، همان طور در حال ابهام مانده، و هر يك از شراح و باحثين به حسب گمان خود تفسيرى مىكردند، تا تدريجاً راه آنها تا حدى روشن و در قرن يازده هجرى حل شده، و مفهوم گرديد. مانند مسئله وحدت حقه در واجب و مسئله اينكه ثبوت وجود واجبى، همان ثبوت وحدت اوست، و مسئله اينكه واجب معلوم بالذات است و مسئله اينكه واجب خود به خود و بلاواسطه شناخته مىشود، و همه چيز با واجب شناخته مىشود، نه به عكس، و نظاير اين مسائل ... اينها يك سلسله مسائلى هستند كه با گذشتن قرنهاى زيادى از صدر اسلام، حل نشده سهل است، حتى در كلمات و آثار فضلاى امّت از طبقات مختلفه صحابه و تابعين، و فقها و متكلّمين و محدّثين و حكماى اسلام، نمونهاى هم از آنها در دست نيست. اينك روايات مورد بحث[۲۰نمونه]: ...
☀️6. از كلام پيشواى اول:
أوّل الدين معرفته، و كمال معرفته التصديق به، و كمال التصديق به توحيده، و كمال توحيده الإخلاص له، و كمال الإخلاص له، نفي الصفات عنه، لشهادة كلّ صفة أنّها غيرالموصوف و شهادة كلّ موصوف أنّه غير الصفة، فمَن وصف اللَّه فقد قرنه، و من قرنه فقد ثنّاه، و من ثنّاه فقد جزّأه، ومن جزّأه فقد جهله، و من جهله فقد أشار إليه و من أشار إليه فقد حدّه، و من حدّه فقد عدّه...[خطبه۱ نهج البلاغه]
⚡️...ماحصل سخن اينكه: اول دين اين است كه انسان خدايى را اثبات كرده، و مورد اعتقاد قرار دهد، چنين كسى خدا را به خدايى شناخته و به آن معرفت پيدا كرده است، و معرفت فىنفسه، مختلف و متفاوت مىباشد، و كمال آن اين است كه آثارى بر او مترتب شده، و كشف از تحقّق وى نمايد.
پس معرفت خدا به خدايى، وقتى كامل مىشود كه انسان نسبت به وى، در مقام خضوع برآمده، و داخلًا و خارجاً براى او كرنش كند.
🔹و اين تصديق عملى، وقتى كامل خواهد شد كه خدا را در خدايى خود يگانه قرار دهد، وگرنه تعدد و اشتراك پيدا كرده و تصديق مزبور، به حسب تعدد خدايان مفروض (تبعّض) پيدا خواهد كرد.
و توحيد وقتى كامل خواهد شد، كه او را در يگانگى خود خالص قرار دهيم، به نحوى كه هيچگونه شائبه كثرت، و عارضه تركّب و تعدّد، روا نداشته باشيم. وگرنه خدايى كه مبدأ هر آفرينش و رفع كننده هر نياز و حاجتى فرض شده، خود نيازمند و محتاج به اجزاى مفروضه خود خواهد بود.
و اخلاص توحيد، وقتى كامل خواهد شد كه صفاتى جز ذات، در وى اثبات نكنيم، زيرا هر يك از صفت و موصوف، بىترديد، دلالت بر مغايرت با ديگرى دارد؛ و لازم اين مغايرت، تركّب و تعدّد مىباشد.
و جمله «فمن وصف اللَّه فقد قرنه» تا آخر كلام، بيان محذور مغايرت موصوف و صفت است، و ماحصلش اين كه: وصف كردن ذات او با صفتى، نزديك قرار دادن صفت است بذات، يا به عكس، و لازم نزديكى، دوتايى انداختن، و لازم دوتايى انداختن، تجزيه و پارهپاره نمودن اوست.
و لازم تجزيه كردن وى، جهالت و گم كردن اوست (يعنى موصوف غير از مقصود است) و لازم جهالت و گم كردن، اين است كه با وصف از كنار به وى اشاره شود، و لازم اين اشاره مبنى بر جدايى و انقطاع، محدود قرار دادن او و لازم محدود قرار دادنش، معدود قراردادن و به شماره درآوردن اوست. البته خدايى كه امكان شماره در حقّش بيايد، منحصر بودنش به يك عدد، از يك علت بيرون از خودش، بايد تأمين شود و چيزى كه معلول و نيازمند ديگرى شود، خدايى را نسزد...
📚شيعه(مباحثه علامه طباطبایی با هانری کربن)،ص۱۲۰
#کلام_اسلامی
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
🟡 @kashkolenab 🌹
کشکول ناب حوزوی
📜علوم تجربی و خداباوری در گفتگو با پرفسور مهدی #گلشنی 🔹بنده از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۰ میلادی در دانشگاه ب
📚کتاب «خداباوری و خداناباوری» اثر دکتر قاسم #پورحسن از سوی انتشارات صراط منتشر شد.
🔸️ کشکمش میان خداباوری و خداناباوری امروزه تبدیل به یکی از مهمترین موضوعات شده و بسیاری از قلمروهای اندیشه ای را تحت تاثیر قرار داده است. الحاد امری تاریخی است اما در دوره کنونی با صریح ترین و روشن ترین معنا از الحاد روبرو هستیم. در معنای عام، خداناباوری به " نداشتن هر نوع باوری به خدا" و نیز به " داشتن این باور که خدایی وجود ندارد" ، بکار میرود لذا با دو نوع خداناباوری ایجابی و سلبی روبرو هستیم. الحاد محدود به مناقشه در باب براهین علیه یا له خدا نمیشود بلکه دارای ساحات گسترده ای است. براهین علیه بقاء و جاودانگی نفس، ادله وجود شرور در عالم، جایگزینی علم و تلقی علم محوری نیز بخشی از جریان الحاد بشمار می آید. نباید الحاد را محدود در کتاب ساعت ساز نابینا یا پندار خدا داوکینز دانست و از پندار دین و آینده #فروید چشم پوشید.
💎 اطلاعات بیشتر در گفتگو با مولف👉
#فلسفه_اسلامی
#کلام_جدید
#جریان_آتئیسم
#هاوکینگ
#داوکینز
🔰کشکول ناب حوزوی👇
🔴 @kashkolenab
💥برنامه نکوداشت آیت الله شیخ حسین اوسطی از علمای تهران
معظم له ظاهرا در مدرسه عالی شهید مطهری تدریس دارند و همچنین در مسجد قدس واقع در خیابان نیروی هوایی اقامه نماز جماعت می کنند.
مراسم نکوداشت چهارشنبه شب ۱۰ اسفند در مسجد قدس واقع در خیابان پیروزی تقاطع خیابان اول نیروی هوایی برگزار میشود.
📚معرفی و خرید برخی از تالیفات 👉
سلسله جلسات تفسیر نهج البلاغه 👉
اجازه نامه امام خمینی ره 👉
#علمای_تهران
#معرفی_اساتید
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺استاد سید رسول #موسوی_تهرانی و آیت الله سید احمد موسوی #مددی #مجالسات_علما 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @
جناب استاد حاج سید رسول #موسوی_تهرانی را تقریباً همۀ طلاب ـ حتی آنهایی که ایشان را از نزدیک ندیدهاند ـ میشناسند. میفرمودند: "یک بار در صحن حرم مطهر حضرت معصومه (س) مشغول صحبت با کسی بودم. وقتی از او جدا شدم طلبهای جلو آمد و پرسید: حاج آقا موسوی تهرانی؟ گفتم: بله، از کجا شناختید؟ گفت: به من گفته بودند: عمامۀ کوچکی میبندد و به همه سلام میکند. دیدم تنها کسی که با این مشخصات همخوانی دارد شمایید."
خیلیها نمیدانم کجا بزرگ شدهاند که الفبای آداب اسلامی («من التواضع أن تسلّم علی کلّ من لقیت» و امثال آن) را هم بلد نیستند. خداوند سایۀ ایشان و سایر بقیة السلف را بر سر حوزههای علمیه مستدام بدارد.
✍عرفانیان
#خاطرات_علما
#سیره_علما
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 ما اقتصاددانان در اندیشههای لیبرالیسم و سرمایهداری لیبرال زندانی شدهایم!
دکتر مسعود #درخشان(اقتصاددان):
⚠️ذهن یک مسلمان را چنان شکل میدهند که کافر شده است اما نماز هم میخواند. شیطان بر اساس علم عمل میکند. غرب و شرق، یعنی کسانی که ما را در چارچوب اندیشههای خود زندانی کردند. زندان را تحت عنوان آزادی به ما فروختند! مارکس یک نابغه نادان بود.
#نئولیبرالیسم
@profderakhshan
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌹 @kashkolenab
مسئله شناسی و بارش فکری(استاداسلامپور).mp3
24.51M
💥نکات طلایی از مسئلهشناسی و بارش فکری
▫️شناسایی دقیق مسئله
▫️تعریف مسئلهشناسی
▫️مؤلفههای مسئلهشناسی
▫️گام به گام مسئله شناسی
▫️جامعیت جواب سؤال با: چه؟چرا؟چگونه؟
🎤 استاد حسن اسلامپور کریمی
#مشاوره_طلبگی
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
📚 #معرفی_کتاب الحصون المنیعة فی طبقات الشیعة
✍️شیخ علی #کاشف_الغطاء
🔻شیخ #آقا_بزرگ تهرانی درباره این کتاب آورده است :
الحصون المنيعة في طبقات الشيعة ، للشيخ على بن الشيخ محمد رضا بن الشيخ موسى ، أكبر أولاد الشيخ جعفر كاشف الغطاء المولود حدود ( 1268 ) والمتوفى غرة المحرم( 1350 ) مؤسس المكتبة التي هي أنفس مكتبات النجف بل العراق اليوم ، كان جماعا للكتب طيلة عمره الطويل واستنسخ كثيرا منها بخطه وله أيضا تصانيف اخر منها " سمير الحاضر "شبه الكشكول في خمس مجلدات كبار ، و " الحصون المنيعة " هذا في عشر مجلدات بخطه وهي نسخة الأصل المسودة ويزيد كل مجلد على خمسين ألف بيت ، جمع فيه العلماء والشعراء ، والأطباء ، وسائر الأعاظم من الشيعة بغير ترتيب...
📚الذریعه جلد 7 صفحه 25
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔹 @kashkolenab
هنر در مطابقت با واقعیت- گفتگو شهید آوینی با آیت الله جوادی آملی .pdf
228K
💥گفتگوی شهید آوینی با آیت الله جوادی آملی در
#مقاله "هنر در مطابقت با واقعیت"
✂️بخشی از اشاره اول مقاله شهید آوینی:
...وجود مبارک ایشان که باران است؛ ما را امید بود که شورهزار نباشیم.
سوالات ما بسیار بود که از پیش نوشته بودیم و تقدیم داشتیم. سوالات آن همه بود که مزاحمت ما، هر چند هفته یک بار مکرر شود، اما وقت ایشان تنگ بود و بهتر بگوییم، سعادت ما نایار و روزیمان تنگ...
#آوینی
#هنر_اسلامی
#جوادی_آملی
🟡کشکول ناب حوزوی🔻
🟦 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥خاطره ای از جلسه #مناظره میرزا مهدی آشتیانی با توده ای ها
🎤آیت الله محمدرضا #ربانی_تربتی(ره)
در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
به مناسبت مجلس بزرگداشت استادش فیلسوفِ شرق مرحوم #میرزا_مهدی_آشتیانی ۱۳۷۹
🌐 http://hakimrabbani.ir
#خاطرات_علما
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥خلاصهای از بیانات پرفسور مهدی #گلشنی در نشست «تغییر جهتگیری علم در دهههای اخیر» 🏢خانه اندیشهو
💥سخت کوشی سنتی و تنبلی مدرن!
🎤دکتر مهدی #گلشنی:
...اخیراً کتاب «شیخ بهایی» به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است، ببینید چه ابعادی از این شیخ مخفی مانده است. در این زمینه دکتر نصر نامه نوشته بودند که واقعاً #شیخ_بهایی در محیط ما مظلوم واقع شده است. نکته مهم دیگر سختکوشی دانشمندان مسلمان در کسب معرفت بود که خیلی سختکوش بودند و نمیخواستند شاگرد تنبل بار بیایند. ابوریحان خاطرهای نوشته که یکی از شاگردان از او پرسیده بود، استاد! چرا شما برای این مواردی که گفتید، مثال نزدید؟ او پاسخ میدهد: من میخواهم آدمهای نکتهدان خودشان دنبال مثال بروند و پرورش یابند.
«رازی» کتابی با نام جامع الجوامع نوشته و در خاطراتش نوشته است که ۱۵ سال روی این کتاب به قدری کار کردهام که دستان و چشمانم از کار و از نور افتادند و مطالب را برایم میخواندند تا کتاب را تمام کنم. او مینویسد ۴۰ سال دنبال کتابی بهعنوان مرجع میگشتم. یعنی میخواهم بگویم کاوش و جستوجو خیلی مهم است و هر جا که میتوانستند میرفتند تا علم بیابند. مسافرتهای #شهید_ثانی که طراز اول شیعه بود را مطالعه کنید و ببینید به چه کشورهایی مسافرت کرده بود. دانشمندان قدیمی ما، خیلی فعال بودند و خیلی تلاش میکردند اما الان چنین چیزی نیست و الان متأسفانه جهان اسلام فقط مقلد غرب است و کمتر نوآوری نداریم...
📆۱۰ اسفند ۱۴۰۱
🌐متن کامل👉
#بیرونی
#علم_و_دین
#زکریای_رازی
#تمدن_اسلامی
🌷 کشکول ناب حوزوی👇
🍀 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥گفتگوی شهید آوینی با آیت الله جوادی آملی در #مقاله "هنر در مطابقت با واقعیت" ✂️بخشی از اشاره اول م
💥هنر متعالی
🎤آیت الله #جوادی_آملی :
🔹اما «بهترین هنرها» آن است که «جامع همه کمالات» باشد، یعنی در عین حال که سمع و بصر را تغذیه میکند خیال و وهم را رعایت کند «حرمت عقل» را نیز مینگرد. یعنی هنر کامل آن طور نیست که حرمت عقل را رعایت نکند. افعال انسان بیان روحیات و مکنونات اوست. بیان معرفی از حضرت امیر سلام علیه رسیده که (المرء محبوء تحت لسانه) یعنی هر کس زیر زبانش نهفته است. و یا همان مثال معروفی که گفتهاند اگر تلنگری به کاسه سفالی برسد معلوم میدارد که پخته است یا گل خام است، سالم است یا ترک خورده؛ و اگر ترک دارد، این ترک از درون اوست یا از بیرونش. سخن نیز نشان میدهد که آن صاحب سخن صادق است یا کاذب. هنر و صنعت نیز همین طور است؛ علم نیز. یک طبیب که نسخه مینویسد نیز اگر هوالشافی معتقد باشد نسخهاش پیام دارد و اگر نه … اگر به (اذا مرضتم و هو یشفیکم) معتقد نباشد و فی المثل عنوان کند که شفا به خواص ذاتی دارو باز میگردد، طبش پیام ندارد. در اسلام هنری که پیام نداشته باشد «مطلوب» نیست نظیر زنگ ناقوس نیست که دالان ورودی عبادت مسیحیها باشد. آنچه دالان ورودی عبادت ماست (اذان است و اقامه) که شعاری دارای پیام و معناست. اگر هنری واقعاً بتواند همه لذات را تأمین کند، اعم از لذات مربوط به سامعه و باصره، خیال و وهم و یا لذات مختص به قوه عقل، هنری است کامل. ممکن است خواننده خوبی باشد ولی شعری را بخواند بیمحتوا. این خواننده اگر شعر با محتوایی بخواند هم سامعه را تغذیه کرده و هم قوه عاقله را حرمت نهاده. همین معنا در شعر نیز هست. در نثر هم، در نقاشی هم و … در خطاطی هم این معنا هست. آنگاه هنر، رسالت خویش را خواهد یافت و همه خواهند پذیرفت، نهتنها یک گروه مخصوص.
🔸یکی از بشارتهایی که حضرت امیرالمؤمنین (ع) به مردم با ایمان میدهد این است که میفرماید اگر کار خیر کردید وارد بهشت میشوید که خطیب و قاری و خواننده آن بهشت، حضرت داود سلام الله علیه باشد. خوب این هنری است که همچون نعمتی برای بهشتیان مطرح شده است. در آنجا «لذات عقلی» تأمین میشود. بهشتیان از صدای خوش لذت میبرند آن طور که در نهج البلاغه آمده است، اما صوتی که عاقله را نیز در کنار سامعه تغذیه کند نه آنکه رفیق نیمهراه باشد؛ سامعه را تغذیه کند و قوه عاقله را برنجاند. ممکن است انسان صحنهای را تماشا کند و باصرهاش لذت ببرد گوش به آهنگی بسپارد و سامعهاش غرق لذت شود؛ اما چون پیام ندارد آن هنر «گویا» نیست، «صامت» است و «گنگ». حرف ندارد. اما اگر انسان بخواهد نیروهای داخلیاش را هماهنگ کند به اذن خدا شدنی است چرا که قرآن همین طور است قرآن «مثل» دارد، امثالی که توحید را بیان میدارد و معاد را … و از قرآن در عین حال که قوه عاقله لذت میبرد، سامعه نیز بیبهره نیست و اگر هنری این چنین باشد بهرههایی که، خردمندان از این هنر میبرند بیش از آن است که دیگران میبرند و اگر نه، هنر بهره نابخردان است. هنر اگر لذات متناسب با همه قوای مدرکه را تأمین کند خردمندان بیشتر لذت میبرند چرا که انسان خردمند فراتر از لذات مربوط به سامعه و باصره و وهم و خیال از لذات عقلی نیز بهرهمند میشود؛ حال آنکه غیر خردمند تنها در محدوده سمع و بصر میماند. فی المثل اگر شعر پر محتوایی خوانده شود آنکه اهل درک نیست فقط لذت سمعی دارد اما اهل درک، هم از لذت سمعی برخوردار است و هم از لذت عقلی. هنرهایی که بر پشتوانه بینش توحیدی اتکا ندارند تنها در محدوده قوای حسی عمل میکنند و با عقل بیگانهاند.
✂️برشی از گفتگو شهید آوینی با آیت الله جوادی آملی👉
#فلسفه_هنر
#هنر_اسلامی
#بسط_فلسفه_به_مسائل_روز
🟡کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥خاطره ای از جلسه #مناظره میرزا مهدی آشتیانی با توده ای ها 🎤آیت الله محمدرضا #ربانی_تربتی(ره) در ا
rabbani.mp3
3.78M
🔺️خاطره ای از مرحوم آیت الله شیخ محمّدرضا #ربانی_تربتی(ره)
🎤استاد سید رضا اسحاق نیا
#خاطرات_علما
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
❓آیا خداوند ماهیت دارد؟👆
📚ص۲۱۷ از کتاب تأملاتی تحلیلی - انتقادی پیرامون فلسفه دین ، حجت الاسلام سید جابر موسوی راد
✍پ.ن: استاد غلامرضا #فیاضی و استاد سید کمال حیدری برخلاف جمهور فلاسفه قائل اند که خداوند ماهیت دارد. چکیده استدلالشان در متن بالا موجود است.
#فلسفه_اسلامی
#کلام_اسلامی
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥حقیقت لا اله الا الله + خاطره ای از مرحوم شیخ غلامحسین دارابی 🎤بیان شیرین آیت الله اسماعیل پور قمش
لا يخفى أن الاشتغال بالمباحث الاستدلالية هو الذي يوجب بلوغ المستعد إلى درجة الاجتهاد و أظن ان هذا المعنى في مبحث الطهارة يحصل للطلبة أسرع من مباحثة سائر كتب الفقه لان البحث فيها مركب من العبادية و العرفية
✍ آیت الله اسماعیل پور قمشه ای(ره)
📚المعالم المأثورة ۱، ص۸
#مشاوره_طلبگی
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
استفاده از علوم بشری.mp3
3.03M
💥برداشت غلط برخی از روایت «شَرِّقا اَو غَرِّبا...» / معنای گرفتن مظروف (علم) و رها کردن ظرف/توجه به مقام نوری اهلبیت ع
🎤استاد #مفیدی
حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ ، قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ فِيرُوزَانَ اَلْقُمِّيُّ ، قَالَ أَخْبَرَنِي مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى ، عَنِ اَلْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ ، عَنِ اَلْحَجَّالِ ، عَنْ أَبِي مَرْيَمَ اَلْأَنْصَارِيِّ ، قَالَ: قَالَ لِي أَبُو جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) قُلْ لِسَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ وَ اَلْحَكَمِ بْنِ عُتَيْبَةَ شَرْقاً أَوْ غَرْباً لَنْ تَجِدَا عِلْماً صَحِيحاً إِلاَّ شَيْئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ .
📚اختیار معرفة الرجال (رجال الکشی) ج ۱، ص ۲۰۹
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟣 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥اول کلام بعد فلسفه حضرت آیتالله #بهجت (ره) : «برای تحصیل فلسفه، ابتدا تعلّم علم کلام و بررسی روا
💥فلسفه و حکمت را باید پیشِ استاد خواند
❇️باید کسانی باشند که سلسله اساتیدشان به #ملاصدرا و #خواجه و #ابن_سینا و #فارابی برسد.
🔹 از قول یکی از بزرگان نقل می کنند که ما وقتی معاد اسفار را پیش حضرت امام (قدس سره) می خواندیم، به گونه ای آن را بیان می فرمودند که همین معادی بود که همه مردم به آن اعتقاد دارند.
🔶فلسفه وقتی تشریح و هضم بشود، هیچ مخالفتی با کتاب و سنت ندارد. کسی که فلسفه را پیش استاد نخواند، مثل شیخ احمد احسائی، مبدا گمراهی ها می شود.
🔷فلسفه و عرفان، در حقیقت خدمتگزار کتاب و سنت است و در حقیقت این ها دو طفلند که قرآن و عترت قیّم آنها هستند.
🔻حکمای قدیم، حرف را به طور روشن نمی گفتند بلکه در لابلای اصطلاحات میگفتند تا باعث انحراف اعتقادی مردم نشود. مثلا میرداماد به گونه ای در قبسات حرف زده است که جز اهلش، هیچ کس نمی تواند بفهمد که او چه می خواهد بگوید، «سخن سربسته گفتی با حریفان».
🌟 #علامه_طباطبایی می فرمود: هندی ها چهار صد رساله دارند که مضامین عرفانی لطیفی در آنها هست؛ اما این ها چون نفهمیدند که مقصود عارف چیست، بت پرست شدند.
📚شرح منظومه آیت الله #انصاری_شیرازی، ج1، ص۷۴۷
#مشاوره_طلبگی
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
💥الآن مجبورم!
🎤آیت الله امینی گلستانی(ره):
🔹نجف رفتن بنده به اعجاز حضرت بود، به یاد دارم زمانی گرسنگی به من فشار زیادی آورده بود کتاب «حیات القلوب» با جلد چرمی داشتم که آن را باز کردم تا مطالعه کنم و گرسنگی فراموش شود!
.
🔶کتاب را که باز کردم، دیدم یکچهارم «مُهر نان» که در آن زمان به هر «مُهری» چهار نان میدادند در لای کتاب هست، بااینکه سهم امام نمیخوردم و با مزد صحافی در نجف زندگی میکردم، تا این مهر را دیدم، گفتم خدایا بااینکه عهد کردهام سهم امام نخورم؛ اما الآن مجبورم.
.
🔹یک نانوایی نزدیک دفتر آیتالله حکیم بود و مهر را به او دادم؛ تعجب کرد چون من تابهحال از آن مهرها استفاده نکرده بودم، یک نان به من داد و من یک ریال سبزی قرض کردم، و شستم و باعجله لقمه نانی را بریدم خواستم بخورم که درب اتاق من را زدند.
.
🔶گفتم تفضل! دیدم عرب سیاه چهره و لاغر و سبز چشمی وارد شد و به زبان عربی گفت؛ من گرسنه هستم، دارم از گرسنگی میمیرم به من کمک کن، من آن لقمه نانی را که بعد از سه روز پیداکرده بودم به او دادم، گفتم نزد من غیر از این چیزی نیست بفرمایید بخورید، او هم آمد و آن نان را یکی دو لقمه کرد و خورد. من سرم را به دیوار گذاشتم، به خود گفتم، نزد مولا امیرالمؤمنین بروم.
.
🔹به حرم مولا مشرف شدم و خیلی جسورانه به حضرت عرض کردم، یا امیرالمؤمنین من را آوردهاید اینجا که از گرسنگی بمیرم؟ من الآن سه روز است که گرسنهام، لقمه نانی پیدا کردم و آن را هم جوان عربی خورد.
.
🔶گریهام گرفت، به منزل که برگشتم، نیم ساعت طول نکشید که دیدم دوباره درب حجره را زدند، خیال کردم دوباره عربی است، گفتم تفضل، درب را که باز کرد دیدم آقای محترمی در لباس روحانیت است، اجازه خواست، گفتم بفرمایید، وارد شد و نشست، دستش را داخل جیبش برد و مبلغی را روی میز مطالعه من گذاشت
.
🔹گفت: این را آقای شیخ نصرالله خلخالی که در آن زمان نماینده آیتالله #بروجردی در نجف و تاجر بازار بود برای تو فرستاده است، فرمود؛ که دیگر نرو از امیرالمؤمنین گلایه کن، این درحالی بود که مراجعه من به بعد از ظهر ساعت سه بود و خلوت بود و خصوصی گریه کردم و کسی متوجه من نبود! حالا ببینید آن مرد با حضرت چه ارتباطی داشت، گفت این را خرج کنید و از امیرالمؤمنین گلایه نکنید. به پول آن زمان پانصد تومان پول بود که پول زیادی بود، من هم این مقام را از آن بزرگوار دیدم.
🤲نثار روح آیت الله امینی گلستانی که چند ماه پیش به رحمت خدا رفتند صلواتی و فاتحه ای هدیه کنیم🤲
#خاطرات_علما
#سیره_علما
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥اشرافیگری مذهبی!
هاشمی رفسنجانی تحت تاثیر غربزدگانی که به وی نزدیک شده بودند و تکنوکرات های حزب و جریان کارگزاران را تشکیل دادند که اکنون بیش از هفتاد درصد قدرت و شبکه های اقتصادی دولتی و خصوصی را از طریق شرکت های معظم دولتی و خصولتی در اختیار دارند ، مسبب اشرافیت مذهبی در کشور هستند.
هاشمی رفسنجانی با تئوریزه کردن اشرافیت مذهبی در کشور، باعث تغییر ریل انقلاب به این سمت و سو شد؟ امام علی علیه السلام میفرمایند من با عدالت، فقر و رنج مردم را از بین بردم . الگوهای توسعه غربی و روشنفکرانه هیچگاه به توسعه نمی انجامد و نمونه آن ۸ سال گفتمان توسعه بود که رنانی ها، نیلی ها، نوبخت ها، زیباکلام ها و سریع القلم ها و ظریف ها بر کشور حاکم بودند. ما نیازمند الگوی پیشرفت بومی بر سه پایه دانش محوری، استفاده از تجربیات تکنیکی شرق و غرب توسعه یافته و عدالت محور بر پایه اقتصاد مقاومتی و هستیم.
دکترحمیدرضا مقصودی
#قنبریان
#عدالت_اسلامی
#مبارزه_با_اشرافی_گری
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥يكى از جهاتى كه درباره مرحوم #مجلسى مورد توجه قرار نگرفته است، اين است که:
🔸سيد على خان مدنى از نظر طبقه و سن در رديف شاگردان مرحوم مجلسى است و با سيد نعمت الله جزائرى همسن و همطبقه است و مرحوم مجلسى نيز در موقعيت رياست قرار دارد. با اين اوصاف مرحوم مجلسى در بحارالأنوار از "سلافة العصر سيد على خان" با احترام ياد و از او مطلب نقل مى كند و در اين باره هيچ أنانيّتى ندارد.
🔹اگر سيد على خان شاگرد مجلسى بود، ممكن بود نقل كردن از او به خودش بازگردد، ولى سيد على خان، نه شاگرد وى است، نه قوم و خويش وى و نه جزء حزب وى، مع ذلك چون آدم ملايى است و كتابش خوب و قابل استفاده، دليلى نمىبيند كه از وى نقل نكند.
✅اينها نشاندهنده اين است كه ايشان از اين اوهام و افكار و أنانيت، به دور بود.
📚جرعه ای از دریا، آیت الله #شبیری_زنجانی، ج2، ص317
#تراجم_علما
#سیره_علما
#سید_علیخان
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
هدایت شده از خبرگزاری شبستان
📸 بزرگداشت آیتالله سیدعلی مقدمقوچانی در مسجد علوی
🌐 Shabestan.ir
🆔️ @shabestannewsagency
💥استدلال بعضی به قرآن برای مشروعیت سرمایه داری و اشرافیت!!
✍آیت الله #مظاهری:
🔸برخی پول پرستان ادعائی دارند و برای خیال خرافی خود به آیاتی نیز تمسک جسته اند که هر مسلمان آگاهی را متأثر میسازد. و براستی نیز جای تأسف و تأثر است که قرآن عزیز کتاب انسان ساز خدای متعال چنین بازیچه ی هوی و هوس مشتی غربزده ی سودجو و کور و کرانی سراپا جهل شود! آنان گاهی این آیه شریفه را ذکر کرده: «و الله فضل بعضکم علی بعض فی الرزق» [۱] (خداوند بعضی از شما را بر بعضی دیگر در مال و روزی برتری داده است)... و میگویند فقر و غنی تقدیر الهی است و خدا خواسته است که برخی فقیر باشند اگر خدا میخواست به آنها هم عطا میکرد!!
✅ این پندار بی اساس را قرآن عیناً از برخی مترفین خرافه گو در صدر اسلام نقل میفرماید: «وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ قَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِلَّذِینَ آمَنُوا أَنُطْعِمُ مَن لَّوْ یَشَاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ» [۲] (وقتی به آنان گفته شود از آنچه خداوند به شما عطا فرموده انفاق کنید کافران به مؤمنان میگویند آیا کسانی را اطعام کنیم که اگر خدا میخواست آنان را اطعام میکرد)
🔹قرآن کریم در آیه ی «و الله فضل بعضکم علی بعض» به یک نکته طبیعی اشاره میفرماید و آن اینکه مردم در استعداد و هوش و فعالیت یکسان نیستند پس ناچار درآمدشان نیز یکسان نخواهد بود. ولی این قبیل آیات در مقام آن نیست که بیان کند وظیفه مردم درحالیکه از نظر طبیعی مختلفند چیست؛ البته در ذیل برخی از همین آیات وظیفه را نیز تعیین فرموده است چنانکه در ذیل همین آیه میفرماید «فما الذین فضلوا برادی رزقهم علی ما ملکت ایمانهم فهم فیه سواءا فبنعمه الله یجحدون» [۳] (ولی آنان از رزق خود بزیردستان نمی دهند تا در معیشت و زندگی مساوی شوند، آیا اینان نعمت خدا را نادیده گرفته و کفران میورزند؟ ).
🔻تمامی این آیه شریفه دلالت دارد:
الف - انسانها چون در استعداد متفاوت خلق شده اند بنابراین در بهره و درآمد نیز متفاوت میشوند.
ب - افرادی که برتری دارند باید از درآمد و سود خود به دیگران بدهند تا همه در رفاه باشند.
ج - آنانکه بخل ورزند و موجب اختلاف طبقاتی در معیشت شوند به آنچه پروردگار جهان به آنان عنایت فرموده کفران ورزیده اند.
----------
(۱). سوره ی نحل آیه ۷۳
(۲). سوره ی یس آیه ۴۷
(۳). سوره ی نحل آیه ۷۳
📚 مقایسه ای بین سیستمهای اقتصادی ، جلد ۱ ص۹۲
#اقتصاد_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
💥حاج شيخ عبدالكريم همان شبى كه از دنيا رفت خانواده او شام نداشتند!
✍ آیت الله #نوری_همدانی :
🔹موسّس حوزه مقدّسه قم آيت الله العظمى #حاج_شيخ عبدالكريم حائرى كه در سال ١٢٧٦ در مهرجرد يزد متولّد و در سال ١٣٥٥ قمرى چشم از اين جهان بستعلاوه بر كمالات و امتيازات فراوانى كه داشت از لحاظ زهد و ساده زيستىنيز نمونهاى بود.
🔸 #امام خمينى (ره) در يكى از سخنراني هاى خود فرمودند:
«مرحوم آقاى حاج شيخ عبدالكريمِ ما وقتى كه فوت شد آقا زادههاى او همان شب چيزی نداشتند ، همان شب شام نداشتند.»
🔹او چون مرجع شيعيان بود وجوه شرعيّه فراوانى به ايشان مىرسيد ولىهنگام وفات همه اثاثيهاش به هزار و پانصد تومان نمىرسيد و مبالغىمقروض بود كه طلبكاران همه طلب خود را به آن بزرگوار بخشيدند.
🔸[شیخ #آقا_بزرگ تهرانی] در كتاب نقباء البشر مىگويد:
«حاج شيخ عبدالكريم حائرى با اينكه اموال فراوانى از وجوهشرعيه براى او آورده مىشد ولى او هرگز آنها را پيش خود نگاه نمىداشت و آن اموال را به تجّارى در بازار قم كه از صُلَحاء بودند، تحويل مىداد و در نزد آنها جمع مىشد و در موقع دادنشهريّه طلاّب يا مواقع ديگرى كه لازم مىشد ايشان حوالهمىدادند و پول از آنها گرفته مىشد و مورد تقسيم قرارمىگرفت و يا به مصارف لازم خرج مىشد.»
📚علمای بزرگ اسلام، حسین نوری همدانی ، صفحه 373
#سیره_علما
✅کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
کتابشناسی تحلیلی «منتخب الأثر فی الامام الثّانی عَشَر» .pdf
533.3K
📕 #مقاله "کتابشناسی تحلیلی «منتخب الأثر فی الامام الثّانی عَشَر»"
💧چکیده
کتاب مُنتَخبُ الاَثَر فی الامام الثّانی عَشَر نوشته آیتالله لطفالله #صافی_گلپایگانی (ره) که مشتمل بر مباحث مهدوی است، به سبب ویژگیهایش، بهعنوان یکی از منابع مهم روایات مهدوی شناخته میشود. پژوهش پیش رو با روش توصیفی ـ تحلیلی تلاش دارد ضمن تبیین شیوه مؤلف، چرایی و روش تألیف و تحلیل سبک نظاممند اثر، ویژگیهای آن را تبیین نماید. یافتهها حاکی است مؤلف با انتخاب دقیق روایات و بررسی دلالتشان از لحاظ موضوعی آنها را به شیوهای نو دستهبندی کرده و روایات هر موضوع را با ذکر سند از مصادر متقدم گردآوری و با اهتمام به تواتر معنوی، اثبات نموده روایات مهدوی ریشه در مصادر معتبر روایی و نزدیک به عصر معصومان دارند؛ ازاینرو این کتاب، گرایش کلامی ـ تاریخی دارد. مهمترین ویژگیهای منتخب الاثر، قلم روان، نظم و شیوه مبتکرانه، فراوانی روایات، جامعیت، تتبع گسترده مؤلف، اهتمام به تواتر معنوی، توجه به اصل وحدت و تقریب مذاهب، پرهیز از تکرار، گزینش فقیهانه روایات و توجه به آیات مهدویت است که موجب شده این اثر نسبت به دیگر تراث مهدویتی بهعنوان اثری ممتاز به جامعه علمی معرفی شود.
#کلام_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
💥دروس آية الله الشيخ علي المروجي القزويني
🔸خارج الفقه / كتاب النكاح / العيوب الموجبة لخيار الفسخ / م٩٧٠ من المسائل المنتخبة للسيد الخوئي ؛ الساعة ١١ صباحا
🔹خارج الاصول: قاعدة لا ضرر ؛ ١٠ صباحا
🔻في مركز الامام السجاد ع للدراسات الحوزوية. (المبنى الجديد، خلف مجتمع ناشران)
#معرفی_اساتید
✅کشکول ناب حوزوی👇
🆔 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥برنامه نکوداشت آیت الله شیخ حسین اوسطی از علمای تهران معظم له ظاهرا در مدرسه عالی شهید مطهری تدری
مراسم بزرگداشت آیت الله حسین اوسطی در تهران با حضور آیت الله سید محمد امین خراسانی ، استاد شیخ علی قاسمی ، حجت الاسلام سید مسعود خامنه ای ، حجت الاسلام سید محمدرضا علم الهدی(فرزند آیت الله سیدعبدالجواد علم الهدی ره) و بسیاری از اساتید و فرهیختگان دیگر
این مراسم در مسجد قدس برگزار شد.
#مجالسات_علما
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab