هنر در مطابقت با واقعیت- گفتگو شهید آوینی با آیت الله جوادی آملی .pdf
228K
💥گفتگوی شهید آوینی با آیت الله جوادی آملی در
#مقاله "هنر در مطابقت با واقعیت"
✂️بخشی از اشاره اول مقاله شهید آوینی:
...وجود مبارک ایشان که باران است؛ ما را امید بود که شورهزار نباشیم.
سوالات ما بسیار بود که از پیش نوشته بودیم و تقدیم داشتیم. سوالات آن همه بود که مزاحمت ما، هر چند هفته یک بار مکرر شود، اما وقت ایشان تنگ بود و بهتر بگوییم، سعادت ما نایار و روزیمان تنگ...
#آوینی
#هنر_اسلامی
#جوادی_آملی
🟡کشکول ناب حوزوی🔻
🟦 @kashkolenab
6.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥خاطره ای از جلسه #مناظره میرزا مهدی آشتیانی با توده ای ها
🎤آیت الله محمدرضا #ربانی_تربتی(ره)
در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
به مناسبت مجلس بزرگداشت استادش فیلسوفِ شرق مرحوم #میرزا_مهدی_آشتیانی ۱۳۷۹
🌐 http://hakimrabbani.ir
#خاطرات_علما
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥خلاصهای از بیانات پرفسور مهدی #گلشنی در نشست «تغییر جهتگیری علم در دهههای اخیر» 🏢خانه اندیشهو
💥سخت کوشی سنتی و تنبلی مدرن!
🎤دکتر مهدی #گلشنی:
...اخیراً کتاب «شیخ بهایی» به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است، ببینید چه ابعادی از این شیخ مخفی مانده است. در این زمینه دکتر نصر نامه نوشته بودند که واقعاً #شیخ_بهایی در محیط ما مظلوم واقع شده است. نکته مهم دیگر سختکوشی دانشمندان مسلمان در کسب معرفت بود که خیلی سختکوش بودند و نمیخواستند شاگرد تنبل بار بیایند. ابوریحان خاطرهای نوشته که یکی از شاگردان از او پرسیده بود، استاد! چرا شما برای این مواردی که گفتید، مثال نزدید؟ او پاسخ میدهد: من میخواهم آدمهای نکتهدان خودشان دنبال مثال بروند و پرورش یابند.
«رازی» کتابی با نام جامع الجوامع نوشته و در خاطراتش نوشته است که ۱۵ سال روی این کتاب به قدری کار کردهام که دستان و چشمانم از کار و از نور افتادند و مطالب را برایم میخواندند تا کتاب را تمام کنم. او مینویسد ۴۰ سال دنبال کتابی بهعنوان مرجع میگشتم. یعنی میخواهم بگویم کاوش و جستوجو خیلی مهم است و هر جا که میتوانستند میرفتند تا علم بیابند. مسافرتهای #شهید_ثانی که طراز اول شیعه بود را مطالعه کنید و ببینید به چه کشورهایی مسافرت کرده بود. دانشمندان قدیمی ما، خیلی فعال بودند و خیلی تلاش میکردند اما الان چنین چیزی نیست و الان متأسفانه جهان اسلام فقط مقلد غرب است و کمتر نوآوری نداریم...
📆۱۰ اسفند ۱۴۰۱
🌐متن کامل👉
#بیرونی
#علم_و_دین
#زکریای_رازی
#تمدن_اسلامی
🌷 کشکول ناب حوزوی👇
🍀 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥گفتگوی شهید آوینی با آیت الله جوادی آملی در #مقاله "هنر در مطابقت با واقعیت" ✂️بخشی از اشاره اول م
💥هنر متعالی
🎤آیت الله #جوادی_آملی :
🔹اما «بهترین هنرها» آن است که «جامع همه کمالات» باشد، یعنی در عین حال که سمع و بصر را تغذیه میکند خیال و وهم را رعایت کند «حرمت عقل» را نیز مینگرد. یعنی هنر کامل آن طور نیست که حرمت عقل را رعایت نکند. افعال انسان بیان روحیات و مکنونات اوست. بیان معرفی از حضرت امیر سلام علیه رسیده که (المرء محبوء تحت لسانه) یعنی هر کس زیر زبانش نهفته است. و یا همان مثال معروفی که گفتهاند اگر تلنگری به کاسه سفالی برسد معلوم میدارد که پخته است یا گل خام است، سالم است یا ترک خورده؛ و اگر ترک دارد، این ترک از درون اوست یا از بیرونش. سخن نیز نشان میدهد که آن صاحب سخن صادق است یا کاذب. هنر و صنعت نیز همین طور است؛ علم نیز. یک طبیب که نسخه مینویسد نیز اگر هوالشافی معتقد باشد نسخهاش پیام دارد و اگر نه … اگر به (اذا مرضتم و هو یشفیکم) معتقد نباشد و فی المثل عنوان کند که شفا به خواص ذاتی دارو باز میگردد، طبش پیام ندارد. در اسلام هنری که پیام نداشته باشد «مطلوب» نیست نظیر زنگ ناقوس نیست که دالان ورودی عبادت مسیحیها باشد. آنچه دالان ورودی عبادت ماست (اذان است و اقامه) که شعاری دارای پیام و معناست. اگر هنری واقعاً بتواند همه لذات را تأمین کند، اعم از لذات مربوط به سامعه و باصره، خیال و وهم و یا لذات مختص به قوه عقل، هنری است کامل. ممکن است خواننده خوبی باشد ولی شعری را بخواند بیمحتوا. این خواننده اگر شعر با محتوایی بخواند هم سامعه را تغذیه کرده و هم قوه عاقله را حرمت نهاده. همین معنا در شعر نیز هست. در نثر هم، در نقاشی هم و … در خطاطی هم این معنا هست. آنگاه هنر، رسالت خویش را خواهد یافت و همه خواهند پذیرفت، نهتنها یک گروه مخصوص.
🔸یکی از بشارتهایی که حضرت امیرالمؤمنین (ع) به مردم با ایمان میدهد این است که میفرماید اگر کار خیر کردید وارد بهشت میشوید که خطیب و قاری و خواننده آن بهشت، حضرت داود سلام الله علیه باشد. خوب این هنری است که همچون نعمتی برای بهشتیان مطرح شده است. در آنجا «لذات عقلی» تأمین میشود. بهشتیان از صدای خوش لذت میبرند آن طور که در نهج البلاغه آمده است، اما صوتی که عاقله را نیز در کنار سامعه تغذیه کند نه آنکه رفیق نیمهراه باشد؛ سامعه را تغذیه کند و قوه عاقله را برنجاند. ممکن است انسان صحنهای را تماشا کند و باصرهاش لذت ببرد گوش به آهنگی بسپارد و سامعهاش غرق لذت شود؛ اما چون پیام ندارد آن هنر «گویا» نیست، «صامت» است و «گنگ». حرف ندارد. اما اگر انسان بخواهد نیروهای داخلیاش را هماهنگ کند به اذن خدا شدنی است چرا که قرآن همین طور است قرآن «مثل» دارد، امثالی که توحید را بیان میدارد و معاد را … و از قرآن در عین حال که قوه عاقله لذت میبرد، سامعه نیز بیبهره نیست و اگر هنری این چنین باشد بهرههایی که، خردمندان از این هنر میبرند بیش از آن است که دیگران میبرند و اگر نه، هنر بهره نابخردان است. هنر اگر لذات متناسب با همه قوای مدرکه را تأمین کند خردمندان بیشتر لذت میبرند چرا که انسان خردمند فراتر از لذات مربوط به سامعه و باصره و وهم و خیال از لذات عقلی نیز بهرهمند میشود؛ حال آنکه غیر خردمند تنها در محدوده سمع و بصر میماند. فی المثل اگر شعر پر محتوایی خوانده شود آنکه اهل درک نیست فقط لذت سمعی دارد اما اهل درک، هم از لذت سمعی برخوردار است و هم از لذت عقلی. هنرهایی که بر پشتوانه بینش توحیدی اتکا ندارند تنها در محدوده قوای حسی عمل میکنند و با عقل بیگانهاند.
✂️برشی از گفتگو شهید آوینی با آیت الله جوادی آملی👉
#فلسفه_هنر
#هنر_اسلامی
#بسط_فلسفه_به_مسائل_روز
🟡کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥خاطره ای از جلسه #مناظره میرزا مهدی آشتیانی با توده ای ها 🎤آیت الله محمدرضا #ربانی_تربتی(ره) در ا
rabbani.mp3
3.78M
🔺️خاطره ای از مرحوم آیت الله شیخ محمّدرضا #ربانی_تربتی(ره)
🎤استاد سید رضا اسحاق نیا
#خاطرات_علما
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
❓آیا خداوند ماهیت دارد؟👆
📚ص۲۱۷ از کتاب تأملاتی تحلیلی - انتقادی پیرامون فلسفه دین ، حجت الاسلام سید جابر موسوی راد
✍پ.ن: استاد غلامرضا #فیاضی و استاد سید کمال حیدری برخلاف جمهور فلاسفه قائل اند که خداوند ماهیت دارد. چکیده استدلالشان در متن بالا موجود است.
#فلسفه_اسلامی
#کلام_اسلامی
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥حقیقت لا اله الا الله + خاطره ای از مرحوم شیخ غلامحسین دارابی 🎤بیان شیرین آیت الله اسماعیل پور قمش
لا يخفى أن الاشتغال بالمباحث الاستدلالية هو الذي يوجب بلوغ المستعد إلى درجة الاجتهاد و أظن ان هذا المعنى في مبحث الطهارة يحصل للطلبة أسرع من مباحثة سائر كتب الفقه لان البحث فيها مركب من العبادية و العرفية
✍ آیت الله اسماعیل پور قمشه ای(ره)
📚المعالم المأثورة ۱، ص۸
#مشاوره_طلبگی
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
استفاده از علوم بشری.mp3
3.03M
💥برداشت غلط برخی از روایت «شَرِّقا اَو غَرِّبا...» / معنای گرفتن مظروف (علم) و رها کردن ظرف/توجه به مقام نوری اهلبیت ع
🎤استاد #مفیدی
حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ ، قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ فِيرُوزَانَ اَلْقُمِّيُّ ، قَالَ أَخْبَرَنِي مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى ، عَنِ اَلْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ ، عَنِ اَلْحَجَّالِ ، عَنْ أَبِي مَرْيَمَ اَلْأَنْصَارِيِّ ، قَالَ: قَالَ لِي أَبُو جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) قُلْ لِسَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ وَ اَلْحَكَمِ بْنِ عُتَيْبَةَ شَرْقاً أَوْ غَرْباً لَنْ تَجِدَا عِلْماً صَحِيحاً إِلاَّ شَيْئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ .
📚اختیار معرفة الرجال (رجال الکشی) ج ۱، ص ۲۰۹
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟣 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥اول کلام بعد فلسفه حضرت آیتالله #بهجت (ره) : «برای تحصیل فلسفه، ابتدا تعلّم علم کلام و بررسی روا
💥فلسفه و حکمت را باید پیشِ استاد خواند
❇️باید کسانی باشند که سلسله اساتیدشان به #ملاصدرا و #خواجه و #ابن_سینا و #فارابی برسد.
🔹 از قول یکی از بزرگان نقل می کنند که ما وقتی معاد اسفار را پیش حضرت امام (قدس سره) می خواندیم، به گونه ای آن را بیان می فرمودند که همین معادی بود که همه مردم به آن اعتقاد دارند.
🔶فلسفه وقتی تشریح و هضم بشود، هیچ مخالفتی با کتاب و سنت ندارد. کسی که فلسفه را پیش استاد نخواند، مثل شیخ احمد احسائی، مبدا گمراهی ها می شود.
🔷فلسفه و عرفان، در حقیقت خدمتگزار کتاب و سنت است و در حقیقت این ها دو طفلند که قرآن و عترت قیّم آنها هستند.
🔻حکمای قدیم، حرف را به طور روشن نمی گفتند بلکه در لابلای اصطلاحات میگفتند تا باعث انحراف اعتقادی مردم نشود. مثلا میرداماد به گونه ای در قبسات حرف زده است که جز اهلش، هیچ کس نمی تواند بفهمد که او چه می خواهد بگوید، «سخن سربسته گفتی با حریفان».
🌟 #علامه_طباطبایی می فرمود: هندی ها چهار صد رساله دارند که مضامین عرفانی لطیفی در آنها هست؛ اما این ها چون نفهمیدند که مقصود عارف چیست، بت پرست شدند.
📚شرح منظومه آیت الله #انصاری_شیرازی، ج1، ص۷۴۷
#مشاوره_طلبگی
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
💥الآن مجبورم!
🎤آیت الله امینی گلستانی(ره):
🔹نجف رفتن بنده به اعجاز حضرت بود، به یاد دارم زمانی گرسنگی به من فشار زیادی آورده بود کتاب «حیات القلوب» با جلد چرمی داشتم که آن را باز کردم تا مطالعه کنم و گرسنگی فراموش شود!
.
🔶کتاب را که باز کردم، دیدم یکچهارم «مُهر نان» که در آن زمان به هر «مُهری» چهار نان میدادند در لای کتاب هست، بااینکه سهم امام نمیخوردم و با مزد صحافی در نجف زندگی میکردم، تا این مهر را دیدم، گفتم خدایا بااینکه عهد کردهام سهم امام نخورم؛ اما الآن مجبورم.
.
🔹یک نانوایی نزدیک دفتر آیتالله حکیم بود و مهر را به او دادم؛ تعجب کرد چون من تابهحال از آن مهرها استفاده نکرده بودم، یک نان به من داد و من یک ریال سبزی قرض کردم، و شستم و باعجله لقمه نانی را بریدم خواستم بخورم که درب اتاق من را زدند.
.
🔶گفتم تفضل! دیدم عرب سیاه چهره و لاغر و سبز چشمی وارد شد و به زبان عربی گفت؛ من گرسنه هستم، دارم از گرسنگی میمیرم به من کمک کن، من آن لقمه نانی را که بعد از سه روز پیداکرده بودم به او دادم، گفتم نزد من غیر از این چیزی نیست بفرمایید بخورید، او هم آمد و آن نان را یکی دو لقمه کرد و خورد. من سرم را به دیوار گذاشتم، به خود گفتم، نزد مولا امیرالمؤمنین بروم.
.
🔹به حرم مولا مشرف شدم و خیلی جسورانه به حضرت عرض کردم، یا امیرالمؤمنین من را آوردهاید اینجا که از گرسنگی بمیرم؟ من الآن سه روز است که گرسنهام، لقمه نانی پیدا کردم و آن را هم جوان عربی خورد.
.
🔶گریهام گرفت، به منزل که برگشتم، نیم ساعت طول نکشید که دیدم دوباره درب حجره را زدند، خیال کردم دوباره عربی است، گفتم تفضل، درب را که باز کرد دیدم آقای محترمی در لباس روحانیت است، اجازه خواست، گفتم بفرمایید، وارد شد و نشست، دستش را داخل جیبش برد و مبلغی را روی میز مطالعه من گذاشت
.
🔹گفت: این را آقای شیخ نصرالله خلخالی که در آن زمان نماینده آیتالله #بروجردی در نجف و تاجر بازار بود برای تو فرستاده است، فرمود؛ که دیگر نرو از امیرالمؤمنین گلایه کن، این درحالی بود که مراجعه من به بعد از ظهر ساعت سه بود و خلوت بود و خصوصی گریه کردم و کسی متوجه من نبود! حالا ببینید آن مرد با حضرت چه ارتباطی داشت، گفت این را خرج کنید و از امیرالمؤمنین گلایه نکنید. به پول آن زمان پانصد تومان پول بود که پول زیادی بود، من هم این مقام را از آن بزرگوار دیدم.
🤲نثار روح آیت الله امینی گلستانی که چند ماه پیش به رحمت خدا رفتند صلواتی و فاتحه ای هدیه کنیم🤲
#خاطرات_علما
#سیره_علما
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥اشرافیگری مذهبی!
هاشمی رفسنجانی تحت تاثیر غربزدگانی که به وی نزدیک شده بودند و تکنوکرات های حزب و جریان کارگزاران را تشکیل دادند که اکنون بیش از هفتاد درصد قدرت و شبکه های اقتصادی دولتی و خصوصی را از طریق شرکت های معظم دولتی و خصولتی در اختیار دارند ، مسبب اشرافیت مذهبی در کشور هستند.
هاشمی رفسنجانی با تئوریزه کردن اشرافیت مذهبی در کشور، باعث تغییر ریل انقلاب به این سمت و سو شد؟ امام علی علیه السلام میفرمایند من با عدالت، فقر و رنج مردم را از بین بردم . الگوهای توسعه غربی و روشنفکرانه هیچگاه به توسعه نمی انجامد و نمونه آن ۸ سال گفتمان توسعه بود که رنانی ها، نیلی ها، نوبخت ها، زیباکلام ها و سریع القلم ها و ظریف ها بر کشور حاکم بودند. ما نیازمند الگوی پیشرفت بومی بر سه پایه دانش محوری، استفاده از تجربیات تکنیکی شرق و غرب توسعه یافته و عدالت محور بر پایه اقتصاد مقاومتی و هستیم.
دکترحمیدرضا مقصودی
#قنبریان
#عدالت_اسلامی
#مبارزه_با_اشرافی_گری
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥يكى از جهاتى كه درباره مرحوم #مجلسى مورد توجه قرار نگرفته است، اين است که:
🔸سيد على خان مدنى از نظر طبقه و سن در رديف شاگردان مرحوم مجلسى است و با سيد نعمت الله جزائرى همسن و همطبقه است و مرحوم مجلسى نيز در موقعيت رياست قرار دارد. با اين اوصاف مرحوم مجلسى در بحارالأنوار از "سلافة العصر سيد على خان" با احترام ياد و از او مطلب نقل مى كند و در اين باره هيچ أنانيّتى ندارد.
🔹اگر سيد على خان شاگرد مجلسى بود، ممكن بود نقل كردن از او به خودش بازگردد، ولى سيد على خان، نه شاگرد وى است، نه قوم و خويش وى و نه جزء حزب وى، مع ذلك چون آدم ملايى است و كتابش خوب و قابل استفاده، دليلى نمىبيند كه از وى نقل نكند.
✅اينها نشاندهنده اين است كه ايشان از اين اوهام و افكار و أنانيت، به دور بود.
📚جرعه ای از دریا، آیت الله #شبیری_زنجانی، ج2، ص317
#تراجم_علما
#سیره_علما
#سید_علیخان
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab