34.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥تصوری که ما از امام سجاد داریم، یک تصور اشتباهی است
🎤صحبتهای #رهبر انقلاب در مورد اهمیت شناخت روح حرکت امامان شیعه
🏴 شهادت امام سجاد علیه السلام را محضر امام زمان أرواحنا فداه و همه شیعیان تسلیت عرض میکنیم.
☑️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
آنچه خود داشت ز بیگانه تمنّا میکرد
🔹این تیتر دیروز نشریه تایم (از مشهورترین نشریات غربی) است که در مورد تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین اینطور توصیه کرده که آمریکا باید سیستمهای سرمایشی را کنار بگذارد و به جای آنها برای خنک کردن ساختمانها از تکنیکهای شهرهای خاورمیانه نظیر نایین در ایران استفاده کند. این تیتر و توصیه آنها به الهام گرفتن از نایین را که دیدم به یاد دو موضوع افتادم.
🔹 اولا به یاد نامه چند ماه قبل معاونت شهرسازی وزارت راه درباره شهر میبد در استان یزد و در نزدیکی همین شهر نایین افتادم که طبق آن، تراکم نهضت ملی مسکن در این شهر کوچک، زیبا و الهام بخش که اکنون زیر ۵۰ نفر در هکتار است را به بالای ۱۵۰ نفر در هکتار یعنی حتی بیشتر از تراکم فعلی تهران افزایش دادند! معنایش تهرانیزه کردن یک شهر کوچک و نابودی شهرسازیِ الهام بخش و سنتی آن و جایگزینیاش با شهرسازی متراکم و عمودی است.
🔹 ثانیا به یاد تشبیه آیت الله وحید خراسانی درباره شدت بیگانهپرستی برخی از ما افتادم که به تعبیر ایشان، در حال نشخوار کردن قی کرده دیگران هستیم. به نحوی که برخی از ما هنوز در حال حلوا حلوا کردن سیاستهایی هستیم که خود غربیها نیز اکنون متوجه اشتباه بودنش شدهاند و آنها را کنار گذاشتهاند. عرض دیگری ندارم جز این مصراع: آنچه خود داشت ز بیگانه تمنّا میکرد.
@baladetayyeb
تبیین حدوث عالم از دیدگاه علامه حلی.pdf
768.4K
📕 #مقاله "تبیین حدوث عالم از دیدگاه علامه حلی"
دیدگاه حدوث زمانی منسوب به متکلمان با چالشهای جدی فلاسفه مواجه شده و نظریه حدوث ذاتی در اندیشههای فلسفی قوام ویژهای یافته است. با رجوع به کتب متعدد علامه #حلی ـ بهعنوان یک متکلم محقق شیعی و آگاه به مبانی فلسفی ـ معلوم میشود که وی دیدگاه حدوث ذاتی مصحِّح با ازلیت غیری عالم را مردود دانسته است. از سویی دیگر، وی مدخلیت شاخصه «زمان» در معنای حدوث را نفی کرده و همانند فلاسفه، دیدگاه حدوث زمانی و مسبوقیت عالم به عدم زمانی را باطل و غیرقابل پذیرش شمرده است. بنابراین عقیده علامه در مسئله حدوث عالم، غیر از حدوث ذاتی و غیر از حدوث زمانی است. وی معتقد است عالم به این معنا حادث است که خداوند ازلاً در حاقّ واقع بدون تقید به زمان موجود بود؛ ولی عالم و زمان تحقق نداشت؛ یعنی عدم محض حاکم بود و اصل عالم طبیعت توأم با زمان، از کتم عدم محض به نحو ابداعی آفریده شد. به عبارت دیگر، هستی جهان ماده، سرآغازی فرازمانی داشته و به لحاظ امتداد زمانی، محدود و متناهی به عدم مطلق در متن واقع است؛ عدمی که بدون تقرر در ظرف متدرّج و ممتد زمان، با وجود عالم به تقابل سلب و ایجاب در تناقض است و قابل جمع با آن نیست؛ بلکه با جعل وجود، مطرود و منتفی میگردد. مقاله حاضر به تبیین ابعاد این نظریه علامه درباره حدوث عالم میپردازد.
#حلی
#تاریخ_کلام
#کلام_اسلامی
☑️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺لطیفه ای ادبی إنّي رأیتُ عجیباً في محلّتِکُمْ شیخاً وجاریةً في بطنِ عُصفورٍ 🎤مرحوم مدرّسِ أفغان
❓اشتقاق صغیر و کبیر چیست؟
اشتقاق بر دوگونه است:
الف) اشتقاق صغیر: در این اشتقاق، مشتقّ و مشتق منه از نظر ترتیب قرار گرفتن حروف، با هم هماهنگی دارند. مانند «اَکَلَ» که از «اُکْل» و «ضَرَب» که از «ضَرْب» مشتقّ شده و ترتیب قرار گرفتن حروف در مشتق و مشتق منه محفوظ مانده است.
ب) اشتقاق کبیر: در این اشتقاق، ترتیب قرار گرفتن حرف مشتقّ ومشتقّ منه به هم خورده و جا به جا میشوند. مثلاً کلمه «جاه» (آبرو) در «اِنّی اَسالک بجاه محمّد و آله الطیّبین» از «وجه» مشتق شده و به جهت جا به جایی حروف، از موارد اشتقاق کبیر است. واژه «تفسیر» نیز از مصادیق اشتقاق کبیر بوده و از «سَفَرَ» مشتق شده است، نه از «فَسَّر». چنان که ملاحظه میشود ترتیب قرار گرفتن حرف مشتق و مشتق منه به هم خورده و (سین) و (فاء) درمشتق جا به جا شده اند؛ در حالی که اگر از «فَسّر» مشتقّ میشد، مشتق به اشتقاق صغیر بود.
📚پاسخهای روان به پرتکرارترین سوالات نحوی، مهدی دلیری فر، ص۱۱۲
#ادبیات
☑️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥 ارتباط طبری ها و بی عفتی های کف خیابان 🎤حجت الاسلام سلیمانی (امام جمعه لاهیجان) ✍پ.ن: متاسفانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺رابطه عدالت با اجرای فقه در جامعه
🎤استاد سیدحسن #عاملی(امام جمعه اردبیل)
قال امیرالمومنین علی (علیه السلام): العدل حياة الأحكام
📚غرر الحكم و درر الكلم، ص: 32
قالَ الإمام الكاظمُ (عليه السلام):... لَوْ عُدِلَ فِي النَّاسِ لَاسْتَغْنَوْا ثُمَّ قَالَ إِنَّ الْعَدْلَ أَحْلَى مِنَ الْعَسَلِ وَ لَا يَعْدِلُ إِلَّا مَنْ يُحْسِنُ الْعَدْلَ...
📚الكافي (ط - الإسلامية) / ج1 / 542 / باب الفيء و الأنفال
قال الصادق (علیه السلام): اَلنّاسُ يَسْتَغْنونَ اِذا عُدِلَ بَيْنَهُمْ...
📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص: 569
#عدالتخواهی #حجاب
#عدالت_اسلامی
#اقتصاد_اسلامی
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
💥توصیه مهم علامه مامقانی(ره) به فرزندش
✍ينبغي الاقتصاد في جميع الامور
و عليک بنيّ - وفقك اللّه تعالى - بالاقتصاد في جميع امورك، فانه أمر ممدوح العاقبة، محمود النتيجة، أ لا ترى أن الصدقة محبوبة عقلا و نقلا [۱]، و قد أمر اللّه
تعالى نبيه صلّى اللّه عليه و آله فيها بالاقتصاد بقوله جل ذكره «وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً» [۲] . و قال جل ذكره «يَسْئَلُونَكَ ما ذا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ» [۳] أي الوسط. كما عن مولانا الصادق عليه السّلام [۴] .
و عليك دائما بالنظر الى من دونك، و الشكر على ما أنت عليه، و اياك و النظر الى من فوقك، فانه يؤذيك، و يفوت عليك راحة الدنيا و أجر الاخوة جميعا [۵] . و قد
قال عز من قائل «وَ لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا» [۶] .
و عليك بنيّ بترك كثرة مخالطة الناس مهما أمكن، فان مخالطتهم تشغلك عن الحق، و تذهلك عن الموت، و تمنعك عن التفرغ للعبادة، و التفقه في الدين، و الذكر و الفكر، و توجب مدك النظر الى ما في أيدي الناس فتطمع فيها، و يلجئك و يبتليك الى استماع الغيبة و البهتان و تؤدي بك الى دخول المجالس المذمومة، و صحبة البطالين، و ربما تنجر الى الفتنة و الخصومة، فتندم يوم لا ينفعك الندم، و لا قول «لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِيلاً» [۷] . و لا قول «يا لَيْتَ بَيْنِي وَ بَيْنَكَ بُعْدَ الْمَشْرِقَيْنِ فَبِئْسَ الْقَرِينُ» [۸] و لا قول «رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فِيما تَرَكْتُ» [۹]، فاستيقظ قبل أن يفوتك وقت التدارك.
----------
[۱]: الكافي ۲ باب فضل الصدقر حديث ۱ عن ابي عبد اللّه عليه السّلام قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه -
[۲]: سورة الاسراء: ۲۹.
[۳]: سورة البقرة: ۲۱۵.
[۴]: مجمع البيان ۳۱۶/۲ قوله: ثانيها ان العفو الوسط من غير اسراف و لا اقتار، عن الحسن و عطا، و هو المروي عن ابي عبد اللّه الصادق عليه السّلام.
[۵]: اصول الكافي ۱۴۰/۲ باب القناعة حديث ۱۱ عن سدير رفعه قال: قال امير المؤمنين عليه السّلام: من رضي من الدنيا بما يجزيه كان ايسر ما فيها يكفيه، و من لم يرض من الدنيا بما يجزيه لم يكن شيء يكفيه. و ص ۱۳۷ حديث ۱ عمرو بن هلال قال: قال ابو جعفر عليه السّلام: اياك ان تطمح ببصرك الى من هو فوقك، فكفى بما قال اللّه عز و جل لنبيه صلّى اللّه عليه و آله «فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ» و قال «وَ لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا». فان دخلك من ذلك شيء، فاذكر عيش رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله، فانما كان قوته -
[۶]: سورة الحجر: ۸۸.
[۷]: سورة الفرقان: ۲۸.
[۸]: سورة الزخرف: ۳۸.
[۹]: سورة المؤمنون: ۱۰۰
📚مرآة الرشاد فی الوصیة الی الاحبة و الذریة و الاولاد/ عبدالله المامقانی / مصحح: محی الدین مامقامی ، ص۱۲۶
#مشاوره_طلبگی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کانال معارف ثقلین
نوشتجات و نکات ناب از قرآن کریم، روایات، تاریخ، خاطرات علما و...
لینک کانال: http://eitaa.com/Sagallaein
کانال رو به دوستان خود معرفی نمایید.
کشکول ناب حوزوی
کانال معارف ثقلین نوشتجات و نکات ناب از قرآن کریم، روایات، تاریخ، خاطرات علما و... لینک کانال: http
حتما عضو شوید
کانال جالب و مفیدیه
کشکول ناب حوزوی
💥اتاق مطالعه مرحوم آیة الله #احمدی_میانجی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
💥اتاق مطالعه مرحوم آیت الله سید مهدی روحانی
#تراجم_علما
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
❓اشتقاق صغیر و کبیر چیست؟ اشتقاق بر دوگونه است: الف) اشتقاق صغیر: در این اشتقاق، مشتقّ و مشتق منه
💥اشتقاق کبیر در تفسیر المیزان:
" يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ" كلمه" زلزله" و" زلزال" به معناى شدت حركت است به حالتى كه هول انگيز باشد.
و گويا از طريق اشتقاق كبير از ماده" زل" كه به معناى" زلق" است گرفته شده، و به منظور مبالغه و اشاره به تكرار آن تكرار شده است، و اين در واژههاى مشابه" زل" شايع و زياد است، مثل" ذب" و" ذبذب"،" دم" و" دمدم"،" كب" و" كبكب"،" دك" و" دكدك"،" رف" و" رفرف" و...
📚ترجمه الميزان، ج14، ص: 478
#ادبیات
#تفسیر
☑️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥حاج آقای سلیمانی امام جمعه تراز انقلاب است
تقدیر مدیر مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه از اقدامات امام جمعه لاهیجان + گزارشی از اقدامات موثری که حجت الاسلام سلیمانی انجام داد
#امام_جمعه_لاهیجان
#عدالتخواهی
☑️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
💥دغدغه!
در بحبوحه مناقشات حوزويون با علي شريعتي بود که [شهید آیت الله سید محمدباقر صدر] گفت:
حوزه با جامعه ارتباط برقرار نميکند چون ادبياتش کهنه شده اما شريعتي به خاطر قدرت بيانش به جوانان نزديک شده.
او می گفت: با اينگونه افراد نبايد وارد مناقشه و تشنج شد بلکه بايد با استدلال، گفتگو کنيم.
هميشه اعتقاد داشت اصلاحات بايد از خود حوزه شروع شود.
📚السيره و الميسر، ج 3، ص 355
#شهید_صدر
#نقد_حوزه
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
لحظه شناسی مشروطه.mp3
5.18M
💥عدم بصیرت کافی علما
...در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند، که اینها ندیدند توطئهای را که آن روز غرب زدگان و به اصطلاح روشنفکرانی که تحت تأثیر غرب بودند، مغلوب تفکرات غرب بودند، طراحی میکردند ؛ توجه نکردند!...نتیجه این شد که کسی که میدانست و میفهمید(مثل مرحوم #شیخ_فضل_الله نوری) جلوی چشم آنها به دار زده شد و اینها حساسیتی پیدا نکردند...
🎤 #رهبر معظم انقلاب
✍پ.ن: غرب شناسی و شناخت عمیق تمدن غرب برای حوزویان یک ضرورت است.
💥حداقل اطلاعات یک طلبه درباره تمدن غرب باید در حد کتاب مبانی توسعه و تمدن غرب شهید آوینی باشد.💥
#نقد_حوزه
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
لایو خداشناسی ماه نشان.mp3
8.01M
❓درباره خدا تا چه اندازه و چجوری به بچهها بگیم؟
❓از بهشت و جهنم چی بگیم؟
🎤حجت الاسلام علی فاطمی پور
کارشناس تربیتی رادیو معارف
#خداشناسی_برای_کودکان
💥قابل استفاده برای مبلغین در مدارس و ویژه والدین
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
تابلویی زیبا از میرزا محمدتقی شیرازی (میرزای دوم) رحمه الله علیه
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
آیه ای که کمتر به آن توجه می شود در مساله ازدواج
قوله تعالى: « وَ لْيَسْتَعْفِفِ اَلَّذِينَ لاٰ يَجِدُونَ نِكٰاحاً حَتّٰى يُغْنِيَهُمُ اَللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ » الاستعفاف و التعفف قريبا المعنى، و المراد بعدم وجدان النكاح عدم القدرة على المهر و النفقة، و معنى الآية الأمر بالتعفف لمن لا يقدر على النكاح و التحرز عن الوقوع في الزنا حتى يغنيه الله من فضله .
📚تفسیر المیزان ذیل آیه شریفه
✍ #علامه_طباطبایی
#تفسیر
#ازدواج
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
آیه ای که کمتر به آن توجه می شود در مساله ازدواج قوله تعالى: « وَ لْيَسْتَعْفِفِ اَلَّذِينَ لاٰ يَج
وَ لْيَسْتَعْفِفِ اَلَّذِينَ لاٰ يَجِدُونَ نِكٰاحاً حَتّٰى يُغْنِيَهُمُ اَللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ
❓پرسش: خداوند در آيۀ پيشين فرمود: «اگر نيازمند باشند خدا به كرم خود توانگرشان خواهد ساخت» اين سخن در ظاهر، وعدۀ ثروتمندى از سوى او به شخص نيازمند است و اينكه نبايد وى صرفا براثر نيازمندى از انتخاب همسر خوددارى كند؛ زيرا خداوند وى را كفايت و بى نياز مى كند آن گاه خداوند بلافاصله مى فرمايد: هركس نمى تواند مهر و نفقۀ ازدواج را تأمين كند نبايد مرتكب زنا شود و بايد صبر پيشه كند تا خداوند او را ثروتمند سازد، بنابراين، چگونه مى توان ميان اين دو آيه گرد آورد؟
✅پاسخ: هيچ گونه منافاتى ميان اين دو آيه وجود ندارد، تا از چگونگى گرد آوردن آنها پرسيده شود؛ زيرا مقصود از آيۀ نخست، اولياى زن است و اينكه نبايد آنان خواستگار را براثر نادارى اش رد كنند و مقصود از آيۀ دوم، خود شخص نادار است؛ يعنى اگر مردم او را رد كردند و به خاطر نادارى اش به او زن ندادند، بايد صبر كند و با تكيه به خداوند تلاش نمايد تا وسايل ازدواج برايش فراهم شود.
📚تفسیر کاشف ذیل آیه شریفه
✍علامه محمدجواد #مغنیه(ره)
#تفسیر
#ازدواج
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
✍ #علامه_طباطبایی:
آيا نبايد در يك چنين جهانى- كه قدرت و استقلال مادى و معنوى به دست حريفان سرسخت ما افتاده است- به يارى حقايق اين دين پاك شتافته و در احياى كلمهاش بكوشيم؟
يا بايد اين امانت گرانبهاى آسمانى را به دست افكار مخالف و زبان و قلم بيگانگان سپرده، و خود در خانه را بسته و به عيش تاجرى خود ادامه داده، و به عذر اينكه دين صاحب دارد! و خداوند عزّ اسمه حافظ و نگهدار و امام زمان (عج) صاحب و طرفدار آن است، آن را به خدا و امام زمان (عج) سپرده و به ساحت قدس امام عليه السلام عرض كنيم {«فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ»}!
حفاظت خدا و حمايت امام نسبت به دين، چه دخلى به وظيفه عبودى ما دارد؟!
📚شیعه(مجموعه مذاکرات با پروفسور کربُن) ، ص ۱۸۷
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺از نصایح مرحوم آیت الله سید حسین شمس خراسانی
العلم وحشي اذا تُرِک یَمشی!
علم وحشی است اگر مدتی ترک شود و یادآوری نشود راه می رود(کنایه از اینکه فراموش میشود)
#مشاوره_طلبگی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
sot j1-kashani_(1).mp3
33.4M
💥بررسی اهداف نهضت سیدالشهدا علیه السلام در ترازوی تاریخ
🎤 استاد حامد #کاشانی
جلسه اول
موسسه علمی پژوهشی کلامنا مشهد
#تاریخ_اسلام
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
📜 #نسخه_خطی تقریظ شهید آیت الله #شیخ_فضل_الله نوری (ره) بر کتاب وسائل الشیعة #شیخ_حر عاملی (ره)
مرحوم شیخ فضل الله علاوه بر کتب متعدد فقهی و اصولی، آثاری در حدیث و فلسفه و ریاضی و شعر و نجوم و سیاست و..؟ هم دارند از جمله حاشیه بر شواهد الربوبیه ملاصدرا ره که اکثر این آثار به چاپ نرسیده متاسفانه و از برخی فقط اسمی به دست ما رسیده!
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥بی توجهی به تراث فرهنگی و هنری و معماری ایرانی-اسلامی به مرور آسیب های جدی به سبک زندگی ما وارد کرده که باید تلاش کنیم حتما اونها رو احیاء کنیم ...
@zistshahr
@kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥علی(علیهالسلام) در برخورد با تخلف و فساد، خودی و غیرخودی نمیکرد! ، ایشان هیچ مصلحتی را بالاتر از
🔺دفاعی عقیم و پرهزینه / حکومت علوی : بعثت عدالت
✍آیتالله ابوالقاسم #علیدوست
🔹مدتی است برخی مبلغان و واعظان مشهور و محترم کشور، در دفاع و توجیه مشکلات موجود کشور، اوضاع حاکم بر حکومت امام علی – علیهالسلام – را مطرح و وضعیت موجود را با حکومت مولا – علیهالسلام – مقایسه میکنند! و آخرین آن، حرکتی بود که یکی از سخنرانان در چهارم مردادماه امسال (1402) انجام داد. در گذشته هم طلبهای جوان مطرح کرد که حدود (یا بیش از) ثلث نهج البلاغه، راجع به متخلفان اقتصادی و غیر اقتصادی از کارگزاران حکومت علوی است. دیگری در مشهد مقدس مطرح کرد که حدود سی فساد در حکومت امام – علیهالسلام – بوده است که امام نتوانستهاند آن ها را معالجه کنند. چنان که واعظ دیگری در پاسخ به سوال یکی از اصحاب رسانه که مطرح کرد (بدین مضمون): به نظر شما، امام خمینی و رهبران انقلاب ایران تا چه حد در پیاده کردن اهداف خود موفق بوده اند؟ پاسخ داد: من سوال را به شما برمیگردانم و میپرسم: اصولا پیامبران و پیامبر اسلام - صلی الله علیه و آله- تا چه پایه موفق بودهاند؟(استفهام انکاری)
🔸طبیعی است که این حضرات، خود را موظف به دفاع از عملکردها و وضعیت موجود دانسته و به گمان خویش، تکلیف خود را انجام دادهاند و از نظام، انقلاب و مسئولان دفاع جانانه کردهاند؛ قهرا در آینده هم شاهد ادامه این حرکت خواهیم بود. از آن جا که عموم این آقایان، از چهرههای انقلابی و از موقعیت قوی در امر تبلیغ برخوردار و صاحب تریبونهای حساساند (و اگر چنین نبود این جانب ورود نمیکردم) حقیر به تحلیل و بررسی این حرکت میپردازم. حاصل پرداختن به ادله ذیل، چیزی جز اثبات عقیم بودن این نوع دفاع (توهم دفاع) و پرهزینه بودن آن نیست؛ بدین قرار:
🔹آن چه این آقایان بیان میکنند یا در اصل خلاف واقع، یا غیر ثابت، یا راست ناقص و یا به قدری آمیخته به مبالغه است که هیچ کم از کذب ناموجه ندارد. با پوزش از اطاله نوشته، ناچارم توضیح کوتاهی در این باره داشته باشم.
در مقایسه و تشبیه باید به همه اقتضائات تشبیه، توجه کرد. حکومت امام علی – علیه السلام – در طول چهار سال و چند ماه بر سرزمین پهناور اسلام که عراق و ایران بخشی از آن است بعثت عدالت بود که هرگز – هرگز – نباید رفتاری این چنینی با آن داشت!
🔸نباید تردید کرد دفاعهایی این چنین، هرگز منتقدِ به وضعیت موجود در جمهوری اسلامی ایران را معتقد به این روش حاکمیتی نمیکند؛ بر عکس، چوب حراج بر تراث میزند که بگویند: پس هر حکومتی از اسلام وضعیتش چنین است! من نمیدانم آن حضرات در آینده در نیمه شعبان، چگونه میخواهند از حکومت مهدوی بگویند و فریاد زنند که :«یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا بعد مَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»؟
🔹این گونه سخنرانیها، تأمین خاطر دادن به مسئولانی است که هیچ نیازمند به تأمین خاطر نیستند، بلکه بیش از هر چیز و هر زمان محتاج شنیدن نقدهای منصفانه، خالی از سفیدنمایی ناموجه (و البته به دور از سیاهنمایی) هستند.
🔸دفاع از انقلاب و نظام البته با پذیرش برخی کاستی ها، خود تحریمی و ... راه دیگری دارد که صاحبان احساس تکلیف در اینباره باید به آن بپردازند.
🔹در پایان تذکری مشفقانه و ناصحانه به این حضرات باید داشت که قدری با احتیاط سخن بگویید و بدون هیچ عایدی و نتیجه، ناخواسته نسل امروز را با حکومتی که بیهمتا در عدالت بود، بدبین نسازید.
مخاطبانی هم که این سخنان را میشنوند، نباید این سخنان را جدی بگیرند و نسبت به آن چه باید مدافعش باشند، بدبین شوند.
خوب است کسانی که وظیفه خطیر و ظریف دفاع از انقلاب اسلامی را بر دوش می گیرند، اَبرو را طوری آرایش نکنند که چیزی از چشم باقی نماند! و بُن همان شاخهای را که بر آن نشستهاند، به دست اره نسپارند!
این روزها دشمنان اهل بیت – علیهمالسلام – برای دور کردن نسل جدید شیعه از دامان پاک اهل عصمت، نقشههای بسیار پیچیدهای اجرا میکنند؛ در چنین فضایی لازم است هر گاه به دلیلی سخنی از اهل بیت علیهمالسلام میگوییم، مراقب سوء استفادههای احتمالی و قطعی، از گفتههایمان باشیم. سخن گفتن از اهل بیت به هر عنوان ورود به وادی مقدس طُوَی است که باید با احتیاط در آن میدان قدم برداشت! فراموش نکنیم که:
*إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا*.
🌐 متن کامل 👉
پ.ن: خود رهبری کاملا واقع بینانه حکومت حضرت رو ترسیم کرده اند و تاکید دارند که ما باید شبیه حکومت حضرت بشیم نه بالعکس
#عدالت_اسلامی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥فهم دو سطر از کتب ابوریحان #بیرونی ✍حاشیۀ علامه #شعرانی(ره) در انتهای بخش «علم اسطرلاب» کتاب «نفائ
📚 #معرفی_کتاب مهم "نفائس الفنون فی عرایس العیون"
✏مولف: علامه شمس الدین محمد بن محمود آملی (ره)
🔍مصحح: علامه شعرانی (ره)
✍علامه #حسن_زاده_آملی (ره):
اين همشهرى شما علامۀ متبحر ذو فنون محمد بن محمود آملى از دانشمندان بنام قرن هشتم هجرى است كه به قول قاضى نور الله شوشترى در مجالس المؤمنين اظهار عرض و طول فضل او در معقول و منقول طولى دارد؛ يكى از مؤلفات او نفائس الفنون است كه متضمن يكصد و شصت علم است و در هر فن چون مرد يك فنّ، استادانه سخن گفت.
📗دروس معرفت نفس، درس 76
🔺️در اهمیت مطالعه نفائس الفنون
✍علامه #شعرانی(ره) :
"اگر معلوم شود که علمای دینی جز حدیث و خبر چیزی نمیدانند و از ادله عقلی بیخبرند، شبهه خواهد شد که تدین ایشان نعوذ بالله از جهل به علل اشیاء است و گرنه آنها که به اسرار وجود پی بردند در دین سست گشتند؛
ایمان مردم قدیم بدان سبب بود که علمای سلف از علوم عصر خویش با خبر بودند، #خواجه_نصیر الدین طوسی که بزرگترین متکلمان عصر خود و مروج دین تشیع بود، بزرگترین فیلسوف جهان و دانشمندترین مردم عصر خود بود...
...مردم امثال این دو مرد مومن را میدیدند به شبهه ملاحده و زنادقه اعتنا نمیکردند، چون میدانستند ملحد برای اثبات اعتقاد فاسد خود به هر دلیلی متمسک شود اکمل و اتم از آن دلیل نزد خواجه و علامه #حلی موجود است."
📙مقدمه نفائس الفنون، ص١١
#تراجم_علما
#علم_و_دین
#تمدن_اسلامی
اطلاعات بیشتر👉
📱دانلود نسخه انرویدی در کتابخانه همراه نور قیمت ارزان 👉
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab