eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.8هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
565 ویدیو
363 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
💥طرح جالب امام خمینی (ره) ✍استاد شهید : 🔹از طرحهاى خمینی که پیوسته بر آن اصرار مى‏ كنند این است كه: بايد ما يك دايره امر به معروف و نهى از منكر مستقل از دولت (حتى همين دولت جمهورى اسلامى) و وابسته به روحانيت تشكيل بدهيم. 🔸بايد دايره عظيم و وسيعى به نام امر به معروف و نهى از منكر يعنى: دايره ارشاد، هدايت و راهنمايى مردم، دايره تبليغ اسلام، دايره رفع شبهات از مردم، دايره ساختن اسلامى مردم – تربیت و رشد اسلامی انان - به وجود بيايد ولى وابسته به روحانيت باشد و مستقل از دولت، حتى دولت اسلامى. 🔹اين طرح، بسيار طرح عالى و فكر خوبى است؛ هم اين كه: روحانيت تا حد امكان نبايد جزو دولت بشود ولو دولت اسلامى، و هم اين كه بايد روحانيت زمام امر به معروف و نهى از منكر و در حقيقت ارشاد و هدايت مردم و تأمين معنويت مردم را بر عهده بگيرد ، اين وظيفه روحانيت است. 📚مجموعه ‏آثار استادشهيدمطهرى(آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج‏24، ص: ۲۷۵ ، ۱۷۷ - با ویرایش جزئی- ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺منظومه شیخ حر عاملی!؟ 🎙استاد #مفیدی یزدی: از چیزهایی که برای من خیلی عجیب بود برخورد به شرح حال ص
🔺فهرست برخی از کتاب‌های آموزشی ریاضیات در تاریخ حوزهٔ علمیه 1⃣الفَوائد البهائیة فی القواعد الحسابیة: کتابی نگاشته عمادالدین ابن خَوّام (۶۴۳-۷۲۸ق) 2⃣مفتاح الحساب: غیاث‌ الدین جمشید کاشانی (۷۹۰-۸۳۲ق) در این کتاب موفق به استنباط بسیاری از قواعد هندسه، حساب و جبر شده است. 3⃣خلاصه الحساب: از (۹۵۳-۱۰۳۱ق) کتابی است در علم حساب، هندسه، جبر و مقابله و مباحث دیگر ریاضی که مختصر، جامع، عمیق و پر مطلب خوانده شده است. 4⃣تحریر اصول اُقْلیدِس: این کتاب تحریر و تنقیح الدین طوسی از کتاب اصول اقلیدس است که به کتابی متداول در میان دانشجویان علم هندسه تبدیل شد. این کتاب را جمعی از ریاضیدانان تحریر و شرح کرده‌اند. خواجه در شرح آن کتابی به نام البلاغ نگاشته است. 5⃣تحریر مَجِسْطی: کتابی از الدین طوسی که تهذیب و تحریری از کتاب المجسطی بطلمیوس است. بر این تحریر جمعی از دانشمندان اسلامی شرح و حاشیه نگاشته‌اند. کتاب المجسطی بیش از یک هزار سال محور بحث‌های ریاضی و نجوم در حوزه‌ها علمی اسلامی بوده است. این کتاب نهایی‌ترین متن درسی حوزه‌های علوم اسلامی در این رشته بوده است. 6⃣تشریح الافلاک: کتابی از ، که بعد از خلاصة الحساب، بیش از سایر آثار شیخ بهایی مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است. این کتاب تا مدت‌ها متن درسی در حوزه‌های علمیه بوده و شرح‌ها و تعلیق‌های فراوانی بر آن نوشته شده است. 7⃣اِسْتِیعاب‌ الوجوه‌ الممكنة فی‌ صنعة الاسطرلاب‌: رساله‌ای‌ مهم‌ در تاریخ‌ نجوم‌ اسلامی‌ از ابوریحان درباره بررسی‌ و مقایسه روش‌های‌ گوناگون‌ ساخت‌ انواع‌ اسطرلاب‌ است 8⃣انیس‌ الاَحباب‌ فی‌ بیان‌ مسائل‌ اسطرلاب‌: رساله‌ای به‌ فارسی‌ در دو فصل‌، تألیف‌ ۱۲۳۴ق، در شرح‌ رساله الصحیفه نوشته جونپوری‌. 📚فهرست کاملتر با توضیحات بیشتر 👉 ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥بررسی جوانب اقتصادی متاورس از منظر فقهی 🎤حجت الاسلام محمد مادرشاهی (دبیر گروه فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام) 🎥مشاهده فایل کامل و با کیفیت👉 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 نگاهی به آتئیسم (الحاد و خداناباوری) ↩️ بخش اوّل 🎤 استاد میثم توکلی بینا مشاهده در آپارات 👉 ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
❓ در آيه80 سوره آل عمران فرموده:(وَلاَ يَأْمُرَكُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا الْمَلاَئِكَةَ وَالنَّبِيِّينَ أَرْبَابًا)برخى اين آيه را چنين ترجمه كرده اند:«خدا هرگز به شما امر نمى كند كه فرشتگان و پيغمبران را خداى خود بگيريد.» چرا كلمه (أَرْبَابًا)؟ ✍️پاسخ حضرت آیت الله : بسمه تعالى: مقصود از كلمه(أَرْبَابًا) «خدايان» نيست «رب» به معناى صاحب و سرپرست است كه آنها خيال مى كردند كه خدا اداره جهان و يا امر حلال و حرام را به فرشتگان و يا پيامبران سپرده است. و قرآن اين نظر را نفى مى كند و تدبير جهان و دستگاه تشريع را به دست خدا مى داند. از اين بيان روشن مى شود كه اين آيه منافاتى با توسل ندارد چون ما امامان را مدبران مستقل جهان و يا صاحبان تشريع كه حلال و حرام دست آنها باشد نمى دانيم . والله العالم ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
34.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥تصوری که ما از امام سجاد داریم، یک تصور اشتباهی است 🎤صحبت‌های انقلاب در مورد اهمیت شناخت روح حرکت امامان شیعه 🏴 شهادت امام سجاد علیه السلام را محضر امام زمان أرواحنا فداه و همه شیعیان تسلیت عرض می‌کنیم. ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
آنچه خود داشت ز بیگانه تمنّا می‌کرد 🔹این تیتر دیروز نشریه تایم (از مشهورترین نشریات غربی) است که در مورد تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین اینطور توصیه کرده که آمریکا باید سیستمهای سرمایشی را کنار بگذارد و به جای آنها برای خنک کردن ساختمانها از تکنیکهای شهرهای خاورمیانه نظیر نایین در ایران استفاده کند. این تیتر و توصیه آنها به الهام گرفتن از نایین را که دیدم به یاد دو موضوع افتادم. 🔹 اولا به یاد نامه چند ماه قبل معاونت شهرسازی وزارت راه درباره شهر میبد در استان یزد و در نزدیکی همین شهر نایین افتادم که طبق آن، تراکم نهضت ملی مسکن در این شهر کوچک، زیبا و الهام بخش که اکنون زیر ۵۰ نفر در هکتار است را به بالای ۱۵۰ نفر در هکتار یعنی حتی بیشتر از تراکم فعلی تهران افزایش دادند! معنایش تهرانیزه کردن یک شهر کوچک و نابودی شهرسازیِ الهام بخش و سنتی آن و جایگزینی‌اش با شهرسازی متراکم و عمودی است. 🔹 ثانیا به یاد تشبیه آیت الله وحید خراسانی درباره شدت بیگانه‌پرستی برخی از ما افتادم که به تعبیر ایشان، در حال نشخوار کردن قی کرده دیگران هستیم. به نحوی که برخی از ما هنوز در حال حلوا حلوا کردن سیاستهایی هستیم که خود غربی‌ها نیز اکنون متوجه اشتباه بودنش شده‌اند و آنها را کنار گذاشته‌اند. عرض دیگری ندارم جز این مصراع: آنچه خود داشت ز بیگانه تمنّا می‌کرد. @baladetayyeb
تبیین حدوث عالم از دیدگاه علامه حلی.pdf
768.4K
📕 "تبیین حدوث عالم از دیدگاه علامه حلی" دیدگاه حدوث زمانی منسوب به متکلمان با چالش‌های جدی فلاسفه مواجه شده و نظریه حدوث ذاتی در اندیشه‌های فلسفی قوام ویژه‌ای یافته است. با رجوع به کتب متعدد علامه ـ به‌عنوان یک متکلم محقق شیعی و آگاه به مبانی فلسفی ‌ـ معلوم می‌شود که وی دیدگاه حدوث ذاتی مصحِّح با ازلیت غیری عالم را مردود دانسته است. از سویی دیگر، وی مدخلیت شاخصه «زمان» در معنای حدوث را نفی کرده و همانند فلاسفه، دیدگاه حدوث زمانی و مسبوقیت عالم به عدم زمانی را باطل و غیرقابل پذیرش شمرده است. بنابراین عقیده علامه در مسئله حدوث عالم، غیر از حدوث ذاتی و غیر از حدوث زمانی است. وی معتقد است عالم به این معنا حادث است که خداوند ازلاً در حاقّ واقع بدون تقید به زمان موجود بود؛ ولی عالم و زمان تحقق نداشت؛ یعنی عدم محض حاکم بود و اصل عالم طبیعت توأم با زمان، از کتم عدم محض به نحو ابداعی آفریده شد. به عبارت دیگر، هستی جهان ماده، سرآغازی فرازمانی داشته و به لحاظ امتداد زمانی، محدود و متناهی به عدم مطلق در متن واقع است؛ عدمی که بدون تقرر در ظرف متدرّج و ممتد زمان، با وجود عالم به تقابل سلب و ایجاب در تناقض است و قابل جمع با آن نیست؛ بلکه با جعل وجود، مطرود و منتفی می‌گردد. مقاله حاضر به تبیین ابعاد این نظریه علامه درباره حدوث عالم می‌پردازد. ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺لطیفه ای ادبی إنّي رأیتُ عجیباً في محلّتِکُمْ شیخاً وجاریةً في بطنِ عُصفورٍ 🎤مرحوم مدرّسِ أفغان
اشتقاق صغیر و کبیر چیست؟ اشتقاق بر دوگونه است: الف) اشتقاق صغیر: در این اشتقاق، مشتقّ و مشتق منه از نظر ترتیب قرار گرفتن حروف، با هم هماهنگی دارند. مانند «اَکَلَ» که از «اُکْل» و «ضَرَب» که از «ضَرْب» مشتقّ شده و ترتیب قرار گرفتن حروف در مشتق و مشتق منه محفوظ مانده است. ب) اشتقاق کبیر: در این اشتقاق، ترتیب قرار گرفتن حرف مشتقّ ومشتقّ منه به هم خورده و جا به جا می‌شوند. مثلاً کلمه «جاه» (آبرو) در «اِنّی اَسالک بجاه محمّد و آله الطیّبین» از «وجه» مشتق شده و به جهت جا به جایی حروف، از موارد اشتقاق کبیر است. واژه «تفسیر» نیز از مصادیق اشتقاق کبیر بوده و از «سَفَرَ» مشتق شده است، نه از «فَسَّر». چنان که ملاحظه می‌شود ترتیب قرار گرفتن حرف مشتق و مشتق منه به هم خورده و (سین) و (فاء) درمشتق جا به جا شده اند؛ در حالی که اگر از «فَسّر» مشتقّ می‌شد، مشتق به اشتقاق صغیر بود. 📚پاسخ‌های روان به پرتکرارترین سوالات نحوی، مهدی دلیری فر، ص۱۱۲ ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥 ارتباط طبری ها و بی عفتی های کف خیابان 🎤حجت الاسلام سلیمانی (امام جمعه لاهیجان) ✍پ.ن: متاسفانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺رابطه عدالت با اجرای فقه در جامعه 🎤استاد سیدحسن (امام جمعه اردبیل) قال امیرالمومنین علی (علیه السلام): العدل حياة الأحكام 📚غرر الحكم و درر الكلم، ص: 32 قالَ الإمام الكاظمُ (عليه السلام):... لَوْ عُدِلَ فِي النَّاسِ لَاسْتَغْنَوْا ثُمَّ قَالَ إِنَّ الْعَدْلَ أَحْلَى مِنَ الْعَسَلِ وَ لَا يَعْدِلُ إِلَّا مَنْ يُحْسِنُ الْعَدْلَ... 📚الكافي (ط - الإسلامية) / ج‏1 / 542 / باب الفي‏ء و الأنفال قال الصادق (علیه السلام): اَلنّاسُ يَسْتَغْنونَ اِذا عُدِلَ بَيْنَهُمْ... 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏3، ص: 569 ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
💥توصیه مهم علامه مامقانی(ره) به فرزندش ✍ينبغي الاقتصاد في جميع الامور و عليک بنيّ - وفقك اللّه تعالى - بالاقتصاد في جميع امورك، فانه أمر ممدوح العاقبة، محمود النتيجة، أ لا ترى أن الصدقة محبوبة عقلا و نقلا [۱]، و قد أمر اللّه تعالى نبيه صلّى اللّه عليه و آله فيها بالاقتصاد بقوله جل ذكره «وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً» [۲] . و قال جل ذكره «يَسْئَلُونَكَ ما ذا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ» [۳] أي الوسط. كما عن مولانا الصادق عليه السّلام [۴] . و عليك دائما بالنظر الى من دونك، و الشكر على ما أنت عليه، و اياك و النظر الى من فوقك، فانه يؤذيك، و يفوت عليك راحة الدنيا و أجر الاخوة جميعا [۵] . و قد قال عز من قائل «وَ لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا» [۶] . و عليك بنيّ بترك كثرة مخالطة الناس مهما أمكن، فان مخالطتهم تشغلك عن الحق، و تذهلك عن الموت، و تمنعك عن التفرغ للعبادة، و التفقه في الدين، و الذكر و الفكر، و توجب مدك النظر الى ما في أيدي الناس فتطمع فيها، و يلجئك و يبتليك الى استماع الغيبة و البهتان و تؤدي بك الى دخول المجالس المذمومة، و صحبة البطالين، و ربما تنجر الى الفتنة و الخصومة، فتندم يوم لا ينفعك الندم، و لا قول «لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِيلاً» [۷] . و لا قول «يا لَيْتَ بَيْنِي وَ بَيْنَكَ بُعْدَ الْمَشْرِقَيْنِ فَبِئْسَ الْقَرِينُ» [۸] و لا قول «رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فِيما تَرَكْتُ» [۹]، فاستيقظ قبل أن يفوتك وقت التدارك. ---------- [۱]: الكافي ۲ باب فضل الصدقر حديث ۱ عن ابي عبد اللّه عليه السّلام قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه - [۲]: سورة الاسراء: ۲۹. [۳]: سورة البقرة: ۲۱۵. [۴]: مجمع البيان ۳۱۶/۲ قوله: ثانيها ان العفو الوسط من غير اسراف و لا اقتار، عن الحسن و عطا، و هو المروي عن ابي عبد اللّه الصادق عليه السّلام. [۵]: اصول الكافي ۱۴۰/۲ باب القناعة حديث ۱۱ عن سدير رفعه قال: قال امير المؤمنين عليه السّلام: من رضي من الدنيا بما يجزيه كان ايسر ما فيها يكفيه، و من لم يرض من الدنيا بما يجزيه لم يكن شيء يكفيه. و ص ۱۳۷ حديث ۱ عمرو بن هلال قال: قال ابو جعفر عليه السّلام: اياك ان تطمح ببصرك الى من هو فوقك، فكفى بما قال اللّه عز و جل لنبيه صلّى اللّه عليه و آله «فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ» و قال «وَ لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا». فان دخلك من ذلك شيء، فاذكر عيش رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله، فانما كان قوته - [۶]: سورة الحجر: ۸۸. [۷]: سورة الفرقان: ۲۸. [۸]: سورة الزخرف: ۳۸. [۹]: سورة المؤمنون: ۱۰۰ 📚مرآة الرشاد فی الوصیة الی الاحبة و الذریة و الاولاد/ عبدالله المامقانی / مصحح: محی الدین مامقامی ، ص۱۲۶ ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
کانال معارف ثقلین نوشتجات و نکات ناب از قرآن کریم، روایات، تاریخ، خاطرات علما و... لینک کانال: http://eitaa.com/Sagallaein کانال رو به دوستان خود معرفی نمایید.
کشکول ناب حوزوی
💥اتاق مطالعه مرحوم آیة الله #احمدی_میانجی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
💥اتاق مطالعه مرحوم آیت الله سید مهدی روحانی ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
❓اشتقاق صغیر و کبیر چیست؟ اشتقاق بر دوگونه است: الف) اشتقاق صغیر: در این اشتقاق، مشتقّ و مشتق منه
💥اشتقاق کبیر در تفسیر المیزان: " يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْ‏ءٌ عَظِيمٌ" كلمه" زلزله" و" زلزال" به معناى شدت حركت است به حالتى كه هول انگيز باشد. و گويا از طريق اشتقاق كبير از ماده" زل" كه به معناى" زلق" است گرفته شده، و به منظور مبالغه و اشاره به تكرار آن تكرار شده است، و اين در واژه‏هاى مشابه" زل" شايع و زياد است، مثل" ذب" و" ذبذب"،" دم" و" دمدم"،" كب" و" كبكب"،" دك" و" دكدك"،" رف" و" رفرف" و... 📚ترجمه الميزان، ج‏14، ص: 478 ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥حاج آقای سلیمانی امام جمعه تراز انقلاب است تقدیر مدیر مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه از اقدامات امام جمعه لاهیجان + گزارشی از اقدامات موثری که حجت الاسلام سلیمانی انجام داد ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
💥دغدغه! در بحبوحه مناقشات حوزويون با علي شريعتي بود که [شهید آیت الله سید محمدباقر صدر] گفت: حوزه با جامعه ارتباط برقرار نمي‌کند چون ادبياتش کهنه شده اما شريعتي به خاطر قدرت بيانش به جوانان نزديک شده. او می گفت: با اينگونه افراد نبايد وارد مناقشه و تشنج شد بلکه بايد با استدلال، گفتگو کنيم. هميشه اعتقاد داشت اصلاحات بايد از خود حوزه شروع شود. 📚السيره و الميسر، ج 3، ص 355 ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
لحظه شناسی مشروطه.mp3
5.18M
💥عدم بصیرت کافی علما ...در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند، که اینها ندیدند توطئه‌ای را که آن روز غرب زدگان و به اصطلاح روشنفکرانی که تحت تأثیر غرب بودند، مغلوب تفکرات غرب بودند، طراحی می‌کردند ؛ توجه نکردند!...نتیجه این شد که کسی که می‌دانست و می‌فهمید(مثل مرحوم نوری) جلوی چشم آنها به دار زده شد و این‌ها حساسیتی پیدا نکردند... 🎤 معظم انقلاب ✍پ.ن: غرب شناسی و شناخت عمیق تمدن غرب برای حوزویان یک ضرورت است. 💥حداقل اطلاعات یک طلبه درباره تمدن غرب باید در حد کتاب مبانی توسعه و تمدن غرب شهید آوینی باشد.💥 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
لایو خداشناسی ماه نشان.mp3
8.01M
❓درباره خدا تا چه اندازه و چجوری به بچه‌ها بگیم؟ ❓از بهشت و جهنم چی بگیم؟ 🎤حجت الاسلام علی فاطمی پور کارشناس تربیتی رادیو معارف 💥قابل استفاده برای مبلغین در مدارس و ویژه والدین 🟣کشکول ناب حوزوی🔻 🟡 @kashkolenab
تابلویی زیبا از میرزا محمدتقی شیرازی (میرزای دوم) رحمه الله علیه ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
آیه ای که کمتر به آن توجه می شود در مساله ازدواج قوله تعالى: « وَ لْيَسْتَعْفِفِ اَلَّذِينَ لاٰ يَجِدُونَ نِكٰاحاً حَتّٰى يُغْنِيَهُمُ اَللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ » الاستعفاف و التعفف قريبا المعنى، و المراد بعدم وجدان النكاح عدم القدرة على المهر و النفقة، و معنى الآية الأمر بالتعفف لمن لا يقدر على النكاح و التحرز عن الوقوع في الزنا حتى يغنيه الله من فضله . 📚تفسیر المیزان ذیل آیه شریفه ✍ ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
آیه ای که کمتر به آن توجه می شود در مساله ازدواج قوله تعالى: « وَ لْيَسْتَعْفِفِ اَلَّذِينَ لاٰ يَج
وَ لْيَسْتَعْفِفِ اَلَّذِينَ لاٰ يَجِدُونَ نِكٰاحاً حَتّٰى يُغْنِيَهُمُ اَللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ ❓پرسش: خداوند در آيۀ پيشين فرمود: «اگر نيازمند باشند خدا به كرم خود توانگرشان خواهد ساخت» اين سخن در ظاهر، وعدۀ ثروتمندى از سوى او به شخص نيازمند است و اينكه نبايد وى صرفا براثر نيازمندى از انتخاب همسر خوددارى كند؛ زيرا خداوند وى را كفايت و بى نياز مى كند آن گاه خداوند بلافاصله مى فرمايد: هركس نمى تواند مهر و نفقۀ ازدواج را تأمين كند نبايد مرتكب زنا شود و بايد صبر پيشه كند تا خداوند او را ثروتمند سازد، بنابراين، چگونه مى توان ميان اين دو آيه گرد آورد؟ ✅پاسخ: هيچ گونه منافاتى ميان اين دو آيه وجود ندارد، تا از چگونگى گرد آوردن آنها پرسيده شود؛ زيرا مقصود از آيۀ نخست، اولياى زن است و اينكه نبايد آنان خواستگار را براثر نادارى اش رد كنند و مقصود از آيۀ دوم، خود شخص نادار است؛ يعنى اگر مردم او را رد كردند و به خاطر نادارى اش به او زن ندادند، بايد صبر كند و با تكيه به خداوند تلاش نمايد تا وسايل ازدواج برايش فراهم شود. 📚تفسیر کاشف ذیل آیه شریفه ✍علامه محمدجواد (ره) ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
: آيا نبايد در يك چنين جهانى- كه قدرت و استقلال مادى و معنوى به دست حريفان سرسخت ما افتاده است- به يارى حقايق اين دين پاك شتافته و در احياى كلمه‌اش بكوشيم؟ يا بايد اين امانت گران‌بهاى آسمانى را به دست افكار مخالف و زبان و قلم بيگانگان سپرده، و خود در خانه را بسته و به عيش تاجرى خود ادامه داده، و به عذر اين‌كه دين صاحب دارد! و خداوند عزّ اسمه حافظ و نگهدار و امام زمان (عج) صاحب و طرفدار آن است، آن را به خدا و امام زمان (عج) سپرده و به ساحت قدس امام عليه السلام عرض كنيم‌ {«فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ»}! حفاظت خدا و حمايت امام نسبت به دين، چه دخلى به وظيفه عبودى ما دارد؟! 📚شیعه(مجموعه مذاکرات با پروفسور کربُن) ، ص ۱۸۷ ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺از نصایح مرحوم آیت الله سید حسین شمس خراسانی العلم وحشي اذا تُرِک یَمشی! علم وحشی است اگر مدتی ترک شود و یادآوری نشود راه می رود(کنایه از اینکه فراموش میشود) ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
sot j1-kashani_(1).mp3
33.4M
💥بررسی اهداف نهضت سیدالشهدا علیه السلام در ترازوی تاریخ 🎤 استاد حامد جلسه اول موسسه علمی پژوهشی کلامنا مشهد ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab