لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❔🔺️چرا در بحث با اهل سنت نمیتوان به اخبار آحاد تمسک کرد؟
🎤آیتالله #شبیری_زنجانی
خارج #اصول فقه/جلسه 49
95-12-02
#علوم_حدیث
#کلام_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💯صدها ساعت صوت و مطالب مختلف علمی و دینی به صورت #آنلاین و #آفلاین
🔺دوره های مختلف :
#هستی_شناسی فلسفی
🌹 دوره های کوتاه مدت :
🧠 #خداشناسی فلسفی
🌟 آشنایی با #فیزیک
🪐 #طبیعیات قدیم
🔆مباحث مربوط به طب قدیم (تخصصی)
دوره های :
🌷 #تفسیری و #معارف
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🍃 #اصول کافی
🌸 #وحی_شناسی(تفسیر)
🍃 #قانون_فی الطب
🌼 #قانونچه
🍃 #علم_النفس
🌺 #مثل_افلاطونی
🍃 #تناسخ
🌸 #اشارات
🍃 #اخلاق
در "مجموعه علمی فرهنگی معارج"
🧲لینک عضویت: 👇👇👇
🆔https://eitaa.com/joinchat/796983321C3cd8868433
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔺️#نکاتی_از_الغدیر 7⃣
انگیزه ی علامه امینی از گردآوری شاعران غدیر
🔅علامه در مقدمه جلد اول می نویسد :
عمده ی هدف ما از آوردن شرح حال شاعران غدیر و سروده های آنان، آن است که "شهرت و تواتر" حدیث غدیر را در همه روزگاران و نسل ها نشان دهیم .(۱)
🔰از جمله ی آن شاعران که غدیریه سروده "ابوالحسن مهیار دیلمی" است . وی از تباری ایرانی و در ابتدا زرتشتی بود که به دست سید رضی مسلمان شد و در ادب و شعر نزد وی پرورش یافت .
زبان رسا و بلیغش در ستایش صادقانه و دادخواهی دردمندانه در حق اهل بیت علیهم السلام، آنچنان در شعرش هویدا بود که برخی کینه ورزان را واداشت تا فضیلت او را پنهان سازند و با ساختن سخنانی دروغین مقام ارجمندش را بکاهند.(۲)
❤️ وی خطاب به امیرالمؤمنین صلوات الله علیه اظهار می دارد :
سوّلتُ نفسي غروراً إن ضمنتُ لها
أنّـــــي بذُخرٍ سوی حُبّیــــک أنتفع
خود را فریب داده ام اگر نجات از آتش را با ذخیره ای جز محبت تو برای خود ضمانت کنم و خیال کنم از آن بهره ای می برم .
⁉️استاد احمد نسیم مصری در حاشیه بر یکی از ابیات مهیار دیلمی پیرامون غدیر گوید :
مراد از غدیر ، منطقه ای است که میان مکه و مدینه قرار دارد. گفته شده ( قِیل) !!! که در کنار آن ، پیامبر برای مردم خطبه خواند و فرمود : من کنتُ مولاه فعلیٌ مولاه .
علامه امینی می نویسد :
ليت شعري هل خفی علی الأستاذ تواتر ذلک الحدیث المرویّ عن مائة صحابيّ أو أکثر ؟! أم حبّذته نزعاته الطائفیّة أن یسدل علیه أغشیة الزور و الدجل ؟!...
کاش می دانستم آیا تواتر حدیث غدیر که از صد صحابی یا بیشتر روایت شده بر این استاد پوشیده مانده ؟! یا گرایش های فرقیه ای برایش خوشایند جلوه داده که پرده های ناراستی و دروغ برآن بیفکند ؟!(۳)
ــــــــــــــــــــــــ
۱. #علامه_امینی در جلد اول الغدیر، تواتر حدیث غدیر را نشان داده و ۱۱۰ تن از صحابه بزرگ که حدیث غدیر را روایت کرده اند ، نام می برد .
۲.ابن جوزی می نویسد : كان مجوسيا فأسلم و صار رافضيا غاليا، و في شعره لطف إلّا أنه يذكر الصحابة بما لا يصلح. [المنتظم ج۱۵ ص ۲۶۰]
وقال له أبو القاسم بن برهان: انتقلت بإسلامك من زاوية من النار إلى زاوية منها فقال: ولم ؟ قال: لانك كنت مجوسيا فأسلمت فصرت تسب السلف في شعرك. فقال: لا أسب إلا من سبه الله ورسوله [أمل الآمل ج۲ ص۳۲۹]
۳. الغدیر ج ۴ ص ۲۳۲ تا ۲۶۱
#شعر
#الغدیر
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓نسبت ابعاد سه گانه دین (اخلاقی اعتقادی، فقهی) ارتباطی است یا استقلالی؟!
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥نخستین همایش بینالمللی #دشمن_شناسی
🖇به مناسبت دومین سالگرد رحلت استاد محمدحسین فرجنژاد
⏰زمان برگزاری: 23 تیرماه 1402
⏱ مهلت ارسال آثار: 6 تیرماه 1402
👈جهت ارسال آثار و کسب اطلاعات بیشتر به آی دی ایتا @f_mhfaraji یا سایت زیر مراجعه فرمایید:
🌐farajnejad.ir/hamayesh
http://eitaa.com/joinchat/1842479109C6a0ba6652b
💥به روحانیتِ این دو تن خیلی ایمان داشتم!
✍علامه #حسن_زاده_آملی (ره):
چون بدن مرحوم #الهى_قمشه_ای به خاك سپرده شد، هنوز لحد نچيده بودند که جناب استاد #علامه_طباطبايى تشريف آوردند و در كنار قبر ایشان نشستند و دستمال در دست گرفتند و بسيار گريستند.
در شب پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۵۲ كه دو شب از وفات آن بزرگوار گذشته بود در محضر پر فيضِ جناب استاد علامه طباطبايى بوديم كه فرمودند:
در اين سال دو فرد روحانى، كه خيلى به روحانيتِ آن ها ايمان داشتم از دست ايران بدر رفت:
يكى مرحوم آية الله حاج شيخ #محمد_تقى_آملى- رضوان الله عليه- و ديگر مرحوم آقاى الهی قمشهاى!
📚هزار و یک کلمه، ج۲، ص ۸۵.
#خاطرات_علما
✅کشکول ناب حوزوی🔻
🔸 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥فلسفه برای چه کسانی مفیده و برای چه کسانی مفید نیست + نقش یقین در اعتقادات + بیان حکایتی از ملاهادی #سبزواری + علت مخالفت برخی علما با تدریس فلسفه توسط #علامه_طباطبایی
🎤آیت الله سیدحسن سعادت #مصطفوی (ره)
✂️برشی از درس الاهیات شفا #ابن_سینا
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
#فلسفه_اسلامی
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔺️#نکاتی_از_الغدیر 8⃣
شاخصِ دینداری جابجا شده ؟!
🔅علامه امینی در ج۵ الغدیر به موضوع پالایش سنت اسلامی از روایات ساختگی و معرفی زنجیره دروغ پردازان و حدیث سازان می پردازد .
در زمره ی آن افراد ، "علی بن جهم " شاعر دوران متوکل عباسی است؛ که درباره وی گفتند :
أکذب خلق الله مشهوراً بالنصب، کثیر الحطّ علی عليّ و أهل البيت . وقيل إنه کان یلعن أباه لِم سمّاه علیاً!!! (۱)
وی دروغگوترین آفریدگان خداوند بود و به ناصبی گری اشتهار داشت و در حق علی و اهل بیت ، بدگویی و تحقیر فراوان می نمود.
گفته شده که وی پدرش را نفرین می کرد که چرا او را علی نام نهاده است!!!
❎ #علامه_امینی گوید :
این چکیده ای از شرح حال او است. اکنون به سخن ابن کثیر بنگرید که در یادکرد از وی گفته است :
او یکی از شاعرانِ مشهور و دیندارانِ معتبر!!! بود که اشعار نیکو و زیبایی دارد؛ هرچند در شعرهایش به علی بن ابی طالب ستم و جفا ورزیده است. (۲)
⛔️فکأنّ تحامله علی عليّ عليه السلام ، جعله من أهل الدیانة المعتبرین عند ابن کثیر ؟! هکذا فلیکن ابن کثیر، و إلي الله المنتهی .
گویا نزد ابن کثیر ، تعصب ورزی و دشمنی با علی علیه السلام ، وی را از دینداران معتبر ساخته است .
ابن کثیر باید هم چنین باشد و پایان کار به سوی خدا است.(۳)
ــــــــــــــــــــــــ
۱. لسان المیزان ج۴، ص ۲۱۰ ، ۲۱۱
۲.أَحَدُ الشُّعَرَاءِ الْمَشْهُورِينَ وَأَهْلِ الدِّيَانَةِ الْمُعْتَبَرِينَ. وَلَهُ دِيوَانُ شِعْرٍ فِيهِ أَشْعَارٌ حَسَنَةٌ، وَكَانَ فِيهِ تَحَامُلٌ عَلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
البدایة و النهایة ج۱۱ ، ص ۴
۳. الغدیر ج۵ ، ص۲۴۴
#شعر
#الغدیر
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
❓مراد از حدیث "اکثر اهل الجنه البُله" چیست؟
پاسخ مرحوم آیت الله مدنی تبریزی
✅کشکول ناب حوزوی🔻
🔸 @kashkolenab
💥سلسله جلسات علمی آیت الله شیخ محمد سند در قم
از ٢۵ خرداد، هر شب رأس ساعت ٢٠:٣٠
موضوع: چالش های فقه و اخلاق
قم خيابان معلم ١٢ كوچه چهارم پلاك ٦٢
#گعده_علمی
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
💥بخشی از مصاحبه با استاد علی #عابدی_شاهرودی
📋كيهان اندیشه شماره 59
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
#فلسفه_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥اهمیت توجه به استعدادهای مختلف در حوزه
🎤 #رهبر انقلاب:
ما انواع روحانیون در سطوح گوناگون و با تخصّصها و تواناییهای مختلف نیاز داریم. استعدادها مختلف است. باید استعدادها شناخته شود، درسها خوانده شود، دورهها از هم تفکیک شوند و فضلای جوان در حوزه به کار گرفته شوند؛ چون برکات زیادی از این گروه عاید خواهد شد.
۱۳۷۴/۰۶/۱۴
#نقد_حوزه
#مشاوره_طلبگی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔺#نکاتی_از_الغدیر 9⃣
بانوی غیور و دلیری که مبلّغ غدیر شد !
🔅 #علامه_امینی در ج۱ الغدیر پس از بیانِ فهرستِ راویان حدیث غدیر ؛ می گوید :
این واقعه (غدیر خم) از قرنهاى نخستین تا عصر حاضر پیوسته و همیشه از اصول مسلّم و حوادث غیر قابل تردید بوده؛ به گونه ای که حتی دشمنان و مخالفان بی آنکه تردیدی به خود راه دهند، هر گاه که دامنه مناظره و گفتگو بدان کشیده شده، ناچار بدان تن داده و نتوانستهاند با هیچ نیرنگ و جدلى آنرا نادیده و یا ناشنیده انگارند.
💠 در ادامه علامه ۲۲ نمونه از احتجاجات صحابه و تابعین به حدیث غدیر را اشاره میکند که از جمله آنها، بانوی با شهامت و غیور " دارمیة حجونیة " است.
🔸چون معاویه به حج رفت، جویای دارمیه شد و دستور داد احضارش کنند.
به او گفت: میدانی چرا در پی تو فرستادم؟
گفت: غیب را جز خدا نمی داند.
معاویه گفت: احضارت کرده ام تا بپرسم چرا علی را دوست می داری و با من سر ستیز داری؟ چرا او را مولا و سرپرست خویش می دانی و با من دشمنی ؟
🔹قالت : فإنّي أحببتُ علیاً علی عدله فی الرعیّة و قسمه بالسویّة ...
دارمیه، این بانوی با شهامت و غیور در پاسخ معاویه، آن حاکم ستمگر و دیکتاتور گفت: علی را دوست دارم چون با مردم به عدالت رفتار می نمود و در تقسیم درآمد، مساوات را رعایت می کرد و به همه سهم یکسان می داد. بغض تو را به دل دارم چون به جنگ با کسی برخاستی که برای تصدی حکومت شایسته تر از تو است و از پی چیزی برآمدی که حق تو نیست.
🔸والیتُ علیاً علی ما عقد له رسول الله صلی الله علیه وآله من الولاء و حُبّه للمساکین و إعظامه لأهل الدین ...
علی را از آن جهت مولا و ولی خویش می دانم که رسول خدا -درود الهی بر او و خاندانش باد- در غدیر خم او را مقام زمام داری و ولایت داد. علی مساکین و بیچارگان را دوست می داشت و دین داران را بزرگ و محترم می شمرد .
و با تو بدان سبب در ستیزم که خون ها ریخته ای و در داوری ستم روا داشته ای و یکپارچگی امت اسلام را با تفرقه افکنی نابود کرده ای و بدلخواه و هوس حکومت می کنی .(۱)
ــــــــــــــــــــــــ
۱.این گزارش تاریخی بسیار مهم، در مصادر معتبر و دست اول، همچون "بلاغات النساء" ابن طیفور ، "العقد الفرید" ابن عبد ربّه و "ربیع الأبرار" زمخشری نقل شده است.
#الغدیر
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کراراً عرض کردیم: مطالبی که گاهی نوشته و سعی میشود با شواهد تاریخی چیزی را ثابت کنند آنها دنبال واقعگرایی و حوزههای ما طبیعتاً دنبال حجتگرایی هستند و دو دیدگاه مختلف خواهد بود. دید #نجاشی در کتابشناسی روی حجیت و دید غربیها در بیبلیوگرافی روی واقعگرایی است. لذا تقریباً میشود گفت: کار نجاشی در ادامۀ رجال است. پس این دو دیدگاه است. در واقعگرایی فقط شما را با واقع روبهرو میکند و کاری به اینکه معذورید یا نه ندارد. در فیزیک و شیمی و... دنبال واقع هستید، لذا «چون فلانی گفته» به درد نمیخورد. روایاتی که در طب و نجوم و... داریم هم همین طورند، دنبال واقعاند.
🎤آیت الله سید احمد #مددی الموسوی
🔻خارج اصول فقه ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
#علوم_حدیث
#رجال
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
🔸 به كانال هدایة المتعلمين بپیوندید👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2504589579C1fb552a452
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥نشست علمی "مدرسه کلامی حله و نسبت آن با کلام فلسفی"
🎤 استاد اکبر اقوام کرباسی
🔹موسسه علمی پژوهشی کلامنا
#کلام_اسلامی
#تاریخ_کلام
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥قرآن ، معیار سنجش همه منابع دینی
✍استاد شهید #مطهری :
🔹قرآن مقياس و معيار همه منابع ديگر است.ما حديث و سنت را بايد با معيار قرآن بسنجيم تا اگر با قرآن مطابق بود بپذيريم و اگرنه نپذيريم.
🔸معتبرترين و مقدسترين منابع ما، بعد از قرآن، در حديث : كتب اربعه است، يعنى : كافى، من لا يحضره الفقيه، تهذيب، استبصار، و در خطب: نهج البلاغه و در ادعيه : صحيفه سجاديه است. اما همه اينها فرع بر قرآنند و به اندازه قرآن قطعيت صدور ندارند؛ يعنى حديث « كافى » آن قدر مى تواند معتبر باشد كه با قرآن منطبق باشد و با تعليمات آن - موافق بوده - و اختلاف نداشته باشد.
🔸رسول اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه اطهار مى گفتند: احاديث ما را بر قرآن عرضه بداريد، اگر بر قرآن منطبق نبود بدانيد كه ساختگى و جعلى است و آن را به ما بسته اند؛ ما چيزى خلاف قرآن نمى گوييم.
📚مجموعه آثار استادمطهرى، جلد26، ص26-25 - با تلخیص و ویرایش-
#قرآن
#اصول
#تفسیر
#نقد_حوزه
#علوم_حدیث
#فقه_الحدیث
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔺️#نکاتی_از_الغدیر 🔟
وقتی منکر، معروف می شود !
🔅علامه امینی در ج ۵ الغدیر پس از بیان فهرستی بلند از زنجیره دروغ پردازان و حدیث سازان در پیروان اسلام اموی می نویسد :
أن وضع الحدیث و الکذب علی النبی الأعظم و علی الثقات من الصحابة الأولین والتابعین لهم باحسان، لاینافي عند کثیر من القوم ، الزهد و الورع و اتصاف الرجل بالتقوی 👈 بل هو شعار الصالحین و یتقربون به الی المولی سبحانه...👉
حدیث سازی و دروغ بستن بر پیامبر بزرگوار و افراد ثقه از صحابه نخستین، نزد بسیاری، با پارسایی و پرهیزگاری و آراسته بودن انسان به تقوا منافات ندارد. بلکه این کار شعار صالحان است و با آن به خدای سبحان تقرب می جویند.
یحیی بن سعید قطّان گفته است :
لم نر الصالحین فی شیء أکذب منهم في الحدیث .(۲)
صالحان را در چیزی دروغ پرداز تر از حدیث نیافتیم.
از این جاست که می بینید شماری فراوان از حدیث سازان، یا پیشوای مورد اقتدای مردم بوده اند و یا استاد روایــت و خطیــب سرآمد.(۱)
علامه تحت عنوان "سلسلة الکذّابین و الوضّاعین" به ذکر نمونه هایی از این افراد پرداخته است.
▪️احمد بن محمد بن غالب باهلی (متوفی ۲۷۵ ) وی از زاهدان بزرگ در بغداد و فردی بسیار دروغ پرداز و بسی حدیث ساز بود . از او پرسیدند این احادیث رقّت انگیز چیست که برای مردم روایت می کنی ؟ گفت :
"وضعناها لنُرقّق بها قلوب العامة" (۳)
آنها را ساخته ایم تا دلهای مردم را نرم کنیم !!!
‼️ #علامه_امینی گوید :
بسیار شگفت آور است که در مرگ مردی با چنین شرح حالی، بازارهای بغداد بسته شد و جنازه اش به بصره برده و در آنجا دفن گشت و بر قبرش قبّه ای ساختند!!!
▪️محمد بن عبدالواحد زاهد(متوفی ۳۴۵)
وی جزوه ای دارد که در آن ، حدیث های روایت شده در فضائل معاویه را گردآورده و همه بزرگان و نویسندگانی را که نزد وی قرائت حدیث می کردند، وادار می نمود که نخست همین جزوه را بخوانند، سپس درسش را می گفت .
خطیب گوید :
فأما الحدیث فرأینا جمیع شیوخنا یوثّقونه فیه و یصدّقونه. (۴)
همه اساتید ما او را در حدیث ثقه و راستگو می شمارند.
‼️علامه امینی گوید :
در فضیلت معاویه، حتی یک حدیث صحیح وجود ندارد و از همین جزوه می توان ارزش سخن خطیب را در درست شمردن احادیث وی دریافت. چگونه اساتید وی ، کسی را ثقة و راستگو شمرده اند که در فضیلت معاویه جزوه ای گرد می آورد ؟!
ــــــــــــــــــــــــ
۱. الغدیر ج۵، ص ۲۷۵
۲. مقدمه صحیح مسلم
۳.الکامل فی ضعفاء الرجال ابن عدیّ
۴. تاریخ بغداد
#الغدیر
#رجال
#علوم_حدیث
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
💥مناظره بین امام جواد علیه السلام و عالم سنی
✍ استاد شهید #مطهری :
🔹در زمان مأمون خليفه، يك نهضت علمى پيدا شد.
مأمون مجلس مباحثه و مناظره، زياد برقرار مى كرد و خيلى لذت مى برد، چون خودش اهل مطالعه و دانشمند بود و به تمام اديان و مذاهب آزادى مى داد.
🔸مباحثات امام رضا عليه السلام با اصحاب ملل و نحل در همين مجالس مأمون صورت گرفته است.
مجالس زيادى مخصوصا راجع به اهل تسنن و تشيع تشكيل مى داد.
🔹در كتاب « تشريح و محاكمه »كه آن شخصيت ترك به نام قاضى بهلول بهجت افندى نوشت- كه به فارسى ترجمه شده و بسيار كتاب خوب و نفيسى است- مباحثه بين مأمون و علماى اهل تسنن راجع به خلافت نقل شده است.
🔸از جمله يك مباحثه شيعى و سنى ميان حضرت جواد كه هنوز طفل بودند و علماى اهل تسنن برقرار شد.
🔹در آنجا آن عالم اهل تسنن در حرفهايش احاديثى در فضيلت ابو بكر و عمر روايت كرد.
🔸به حضرت عرض كرد:
شما درباره شيخين- ابوبکر و عمر - چه مى گوييد و حال اينكه ما حديث معتبرى از پيغمبر داريم كه فرمود:
ابو بكر و عمر سيدا كهول اهل الجنة
يعنى ابو بكر و عمر دو آقاى پيرمردان اهل بهشتند.
🔹همچنين حديث ديگرى نقل كرد كه :
روزى جبرئيل به پيغمبر نازل شد، از جانب خدا عرض كرد: من از ابو بكر راضى هستم، از ابو بكر بپرس آيا او از من راضى هست يا نه؟
🔸حضرت جواد فرمود: ما منكر فضيلت ابو بكر نيستيم
ولى يك مطلب هست و آن اين است كه همه قبول دارند كه پيغمبر در حجة الوداع فرمود: « كثرت على الكذابة » دروغگويان بر من زياد شده اند، و معيارى در اختيار قرار داد كه : هر حديث را كه از من روايت كردند اول بر قرآن عرضه بداريد، اگر موافق قرآن بود قبول كرده و الا رد كنيد.
🔹قرآن مى گويد تمام اهل بهشت، جوان هستند.
و اما حديث ديگرى كه گفتيد،
خدا در قرآن مى فرمايد:
«و لقد خلقنا الإنسان و نعلم ما توسوس به نفسه و نحن أقرب إليه من حبل الوريد» ما انسان را آفريده ايم و از تمام خطورهاى قلبى او آگاه هستيم.
پس چطور مى شود خدايى كه قرآن او را اينطور معرفى مى كند، از پيغمبر بپرسد كه من از فلان بنده راضى هستم، تو از او بپرس كه از من راضى است يا نه؟!
📚مجموعه آثارشهيدمطهرى، ج21، ص، 99-98 (با ویرایش جزئی)
#مناظره
💎کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔺️#نکاتی_از_الغدیر [۱۱]
سُبحانهُۥ وَ تَعَٰلَىٰ عَمَّا يَصِفُونَ
🕋 #علامه_امینی در ج۶ الغدیر به ماجرای ولادت امیرالمومنین صلوات الله علیه در کعبه پرداخته و می گوید :
هذه حقيقة ناصعة أصفق علی إثباتها الفریقان و تضافرت بها الأحاديث و طفحت بها الکتب فلا نعبأ بجلبة رماة القول علی عواهنه .
این حقیقتی است تابناک که شیعه و سنی بر تحقق آن هم داستانند و احادیث در تأیید آن فراوانند و کتابها از آن لبریزند؛ پس به هیاهوی گزافه گویان اعتنا نورزیم. (۱)
📚حاکم نیشابوری گوید :
به تواتر روایت شده که فاطمه بنت اسد ، امیرالمومنین علی بن ابی طالب -کرّم اللّهُ وجهه- را درون کعبه به دنیا آورد.(۲)
🔆 علامه ، شاعرانی که این فضیلت علوی را به نظم کشیدند نام می برد که از جمله آنها "حاج میرزا اسماعیل شیرازی ره" (۳) است. وی در قصیده معروف خود می گوید :
نُــسِخ التأبیدُ مِن نفی تــری
فـــأرانا وجهـــه ربُّ الــوری
ليــت موسی کان فینا فیری
ما تمنّـــاه بطــــورٍ مُـــجهداً
فانثنی عنه بـــکفّی مُــــعدمِ
پیشتر خدا به حضرت موسی (علیه السلام) فرموده بود که هرگز او را نخواهد دید. اما این "هرگز" نسخ شد و پروردگار جهانیان چهره خود را به ما نمود. (۴) کاش موسی میان ما بود و آرزویِ پافشارانه خود در کوه طور را اکنون می دید، که آن روز با دست تهی از آنجا بازگشت.
إن یکُن یُجعل لِلّه البنـــــونْ
و تعالی اللّهُ عمّا یصِفُـــــونْ
فولیدُ البیتِ أحری أن یکونْ
لولیِّ البیـــت حَقّـــــاً ولـــداً
لا عُــــزیرٌ لا و لا ابنُ مریــمِ
اگر بتوان برای خداوند پسران قرار داد - و خداوند از آنچه او را بدان وصف می کنند منزّه است- زاده خانه خدا سزاوارترین کس است که فرزند صاحب این خانه باشد؛ نه عُزیر و نه زاده مریم.
ــــــــــــــــــــــــ
۱. الغدیر ج۶ ص ۲۱ تا ۳۸
۲.المستدرک علی الصحیحین
۳. وی (متوفّی ۱۳۰۵ هـ.ق) پدر مرجع فقید شیعه، آیت الله سید عبدالهادی شیرازی و پسرعموی #میرزای_شیرازی بزرگ رضوان الله علیهم است .
۴. بر مبنای عقائد اسلامی، خداوند جسم نیست تا صورت و شمایل داشته باشد. مراد شاعر، ظهور تامّ و جلوه ی آشکارِ اسماء و صفات الهی است .
#شعر
#الغدیر
▪️کشکول ناب حوزوی🔻
◼ @kashkolenab
🔺️خالی از لطف نیست
✍آیت الله سید کاظم #ارفع :
آیت الله #حق_شناس رحمه الله عليه تعریف میکردند که برای تحصیل به قم رفته بودم، عیال ایشان از یک خانواده ثروتمندی بودند تا حدی که در خانه آنها کلفت و نوکر هم وجود داشته درآمد یک طلبه آن زمان ۳۰ تومان بود، درست تمام این مبلغ را برای اجاره خانه باید به صاحب خانه پرداخت میکردم و دیگر پولی برای گذران زندگی نمی ماند. خیلی دنبال خانه گشتم در این بین، شخصی به من مراجعه کرد و گفت ما منزلی داریم که اجاره بهای آن نیم بهای منزل دیگر است اما به جای بقیه پول، همسر شما باید کمک عیال ماکند و کارهای خانه ما را انجام دهد.
نگران شدم که چگونه قضیه را برای همسرم بیان کنم، خیلی از این جریان دل گرفته
شدم. به همین دلیل به حرم حضرت معصوم (عليها السلام) رفتم و موضوع را با آن بزرگوار مطرح کردم. در حرم خوابم برد. در عالم رؤیا حضرت معصومه (عليها السلام) به من فرمود: میرزا چرا برای این موضوعات کوچک به ما مراجعه میکنی. از ما کارهای بزرگ بخواه برای پیدا کردن خانه برو سر قبر «میرزای قمی» آقای حق شناس گفت سر قبر #میرزای_قمی رفتم و شروع کردم به خواندن سوره یاسین، آخر سوره بود که یکی از دوستان من کنارم نشست و گفت برای یکی از آقایان مسألهای پیش آمده باید برای انجام کاری به تهران برود و مدت طولانی در آن جا بماند. او دنبال شخصی میگردد تا به او اعتماد داشته باشد و خانه اش در قم را به صورت رایگان به او بسپارد. آية الله حق شناس معمولا وقتی از این قبیل خاطرات را نقل میکرد میگفت: ای دنیا خادم کسی شو که خادم خدا باشد اگر کسی خودش را در اختیار ما گذاشت ما هم دنیا را در اختیار او میگذاریم.
📚درنگستان : هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست ، ص۱۲۹
#خاطرات_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
👓 اینکه در ماجرای موقوفه امینی قزوین که وقف خاص است و اوقاف دخالت خاصی ندارد(البته #ممکن است دخالتهایی داشته باشد) فعلا نمیشود قضاوت کرد اما:
❗️ مشکل اوقاف در کشور ما #تاریکخانه بودن این نهاد است که عملا مجلس هم روی آن نظارت ندارد؛
بارها و بارها در خصوص موقوفات حوزوی اعلام شده این حجم موقوفه چطور به این ثمن بخس واگذار شده و اوقافی که امام با اطلاع گفت بدهید به ما بخش زیادی از مشکلات را حل میکنیم، هنوز مشکلات طلاب را هم حل نکرده است!...
❗️ حوزه توئیت بارها مشکلات اوقاف را گزارش داده است ولی امید چندانی به اصلاح نیست...
@HozeTwit
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥«شهید #بهشتی» با چه طـرحی میخواهد ایـــران را از ایدههای اقتصـادی چپ و سرمـــایهداری خلاص کند؟
🎤استاد #قنبریان
🔻برشی از کارگاه یک روزه آشنایی با اصل ۴۳ و ۴۴ و سیاستهای کلّی اصل ۴۴ قانون اساسی
✍پ.ن: متاسفانه خیلی کم به تئوری های اقتصادی شهید بهشتی و شهید صدر و شهید مطهری و مرحوم امام و... توجه شده در حوزه های علمیه
✍پ.ن۲: اگر این حرفها در حوزه رایج بود دیگر کسی جرئت نمیکرد بگوید اقتصاد اسلامی نداریم!! کسی که چنین حرفی میزنه یعنی هیچ از مساله مطلع نیست
#اقتصاد_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab